m
Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Bil / Hyundai

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW.

Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken.

Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter.

Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker.

Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024.

Visa
Pressmeddelande
Hyundai IONIQ 5 omdefinierar en elektrisk mobilitetslivsstil

Hyundai Motor Company lanserade idag sin mellanklass-CUV, IONIQ 5 under en virtuell världspremiär. Som första modell i Hyundais nya IONIQ-varumärke, dedikerat till batterielektriska bilar (BEV), sätter IONIQ 5 riktmärket för att omdefiniera den elektriska mobilitetslivsstilen med hållbara och innovativa funktioner.

IONIQ 5 bygger på Hyundai Motor Groups dedikerade BEV-arkitektur vid namn Electric-Global Modular Platform (E-GMP), vilken möjliggör unika proportioner med en utsträckt hjulbas. Tack vare E-GMP erbjuder IONIQ 5 en innovativ interiördesign med miljövänliga material, kraftfull prestanda parade med ultrasnabb laddning, en Vehicle-to-Load-funktion (V2L) och avancerade uppkopplings- och förarassistansfunktioner som skapar den ultimata bilupplevelsen samtidigt som säkerheten är tryggad.

”IONIQ 5 är anpassad för livsstil utan gränser och kommer proaktivt tillgodose kundernas behov under hela resan,” säger Thomas Schemera, Executive Vice President och Global Chief Marketing Officer. Det är verkligen den första elbilen som skänker en helt ny upplevelse med sin innovativa användning av invändigt utrymme och avancerad teknik.”

Inledningen på en ny era för EV-design
IONIQ 5:s progressiva design representerar en avvikelse från tidigare normer och utforskar ny designfrihet som endast kan uppnås med en dedikerad BEV-plattform. Genom att framkalla den vågade attityden hos Hyundai Pony, företagets första produktionsbil, framhäver IONIQ 5 den 45-åriga resan mot att bli en del av kundernas livsstil och skapa en röd tråd från dåtid till nu och framtid. Detta är omdefinieringen av tidlös design, ett tema som kommer att expandera vartefter fler IONIQ-modeller adderas.

IONIQ 5:s unika exteriördesign karaktäriseras av den Pony-inspirerade profilen över en 3000 mm lång hjulbas. Den förlängda hjulbasen kräver ett mer sofistikerat tillvägagångsätt för att integrera de nya proportionerna i en modern EV-form.

Bilens front är utrustad med Hyundais första huv i clamshell-design som minskar panelglipor för optimal aerodynamik. Den främre stötfångaren definieras av en iögonfallande V-form som inhyser distinkta varselljus (DRL) som skänker en omisskännlig ljussignatur, unik för IONIQ 5. Dessa små pixelliknande kluster återkommer också baktill på bilen.

På sidorna ger automatiskt infällda handtag en slät ytstyling och förbättrad aerodynamisk effektivitet. Bilens främre och bakre former vävs samman vid dörrarna och ger ännu ett exempel på Hyundais ”Parametric Dynamics”-design som först introducerades med helt nya TUCSON. Den kraftfulla C-stolpformen, inspirerad av Hyundais ”45” EV, ger IONIQ 5 en bestämd närvaro som tydligt kan identifieras på avstånd.

Aero-optimerade hjul stärker ytterligare ekot av designtemat Parametric Pixels och erbjuds i superstora 20 tum i diameter, de största fälgarna som någonsin monterats på en elbil från Hyundai. Fälgarna kompletterar IONIQ 5:s perfekta proportioner, optimerade för Hyundais E-GMP.

”En ny mobilitetsupplevelse för nästa generation – det var uppdraget vi hade från första dagen vi påbörjade projektet, att se bortom horisonten men stanna vid grundvärdet för Hyundai,” säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”IONIQ 5 är den nya definitionen av tidlöshet, vilket skänker en röd tråd som länkar vår historia med framtiden.”

Temat ”Living Space” löper genom hela interiören, som tydligast förkroppsligas av Universal Island, en rörlig mittkonsol som kan glida bak så långt som 140 mm. Universal Island, tillsammans med det plana golvet, tillåter mer rörelsefrihet inuti bilen.

IONIQ 5 är också utrustad med elektriskt kontrollerade framsäten. Sätena kan fällas tillbaka till en optimal vinkel som skänker en tyngdlös känsla för passageraren. Hyundai minskade tjockleken på framsätena med 30 procent, vilket gav mer utrymme för de som sitter på andra raden.

Många av bilens invändiga detaljer varav säten, takfönster, dörrklädsel, golv och armstöd – använder sig av miljövänliga och hållbart framställda material som återvunna PET-flaskor, växtbaserat (bio PET) garn och naturligt ullgarn med växtbaserade extrakt.

Kunder kan välja mellan nio exteriörfärger, inklusive fem naturinspirerade nyanser, exklusivt för IONIQ 5. Invändigt har den tre färgval.

Ett brett utbud av elektrisk kraft för att passa varje kund
IONIQ 5 finns tillgänglig med en rad Power Electrics (PE) -konfigurationer för att passa mobilitetsbehoven hos varje kund, utan att kompromissa på prestanda. Kunder kan välja mellan två batterialternativ på 58 kWh eller 72,6 kWh och två elmotorkombinationer med antingen endast en bakre motor eller två där en främre adderats. Alla PE-variationer ger enastående räckvidd och levererar en toppfart på 185 km/h.

I toppen av elmotorsortimentet finns ett fyrhjulsdrivet (AWD) alternativ parat med batteriet på 72,6 kWh som producerar en kombinerad effekt på 225 kW och 605 Nm i vridmoment. Den här PE-konfigurationen gör 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder.

När IONIQ 5 är utrustad med tvåhjulsdrift (2WD) och det större 72,6-kWh-batteriet, kommer bilens räckvidd vara mellan 470~480 km[1] på en enda laddning, enligt standard från Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Ultrasnabb laddning med innovativ Vehicle-to-Load (V2L) -funktion
IONIQ 5:s E-GMP stödjer både 400 V- och 800 V-laddning. Plattformen erbjuder 800 V laddningskapacitet som standard tillsammans med 400 V-laddning, utan behov av ytterligare komponenter eller adapters. Multiladdningssystemet är världens första patenterade teknologi som driver både motor och växelriktaren för att öka 400 V till 800 V för en stabil laddningskompatibilitet.

Med en 350 kW-laddare kan IONIQ 5 laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. IONIQ 5-användare behöver bara ladda bilen i fem minuter för att uppnå 100 km i räckvidd, enligt WLTP.

IONIQ 5 erbjuder också en innovativ V2L-funktion som låter kunder fritt använda eller ladda alla elektriska apparater, som exempelvis elcyklar, mopeder eller campingutrustning och fungerar därmed som en laddare på hjul.

V2L-funktionen kan leverera upp till 3,6 kW med effekt. Uttaget för V2L är placerat under andra sätesraden och kan aktiveras när bilen är påslagen. En annan V2L-utgång är placerad vid laddningsporten på bilens utsida. Med hjälp av en omvandlare kan kunder ladda hushållsapparater och elektrisk utrustning som kräver högre effekt. Den utvändiga porten tillhandahåller ström även när bilen är avslagen.

Innovativ uppkoppling och förarassistans för säkerhet och bekvämlighet
IONIQ 5 integrerar sömlöst avancerad teknik för en förbättrad digital användarupplevelse. Den breda, konfigurerbara, dubbla kupén har en 12-tums pekskärm för infotainment och ett huvlöst 12-tums digitalt mätarkluster som kan skräddarsys för att möta kundernas behov.

För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 en Head-up Display med Augmented Reality-funktioner (AR HUD) som förvandlar vindrutan till en stor skärm.

IONIQ 5 är också utrustad med nästa nivå avancerade förarassistanssytem från Hyundai SmartSense, vilket garanterar högsta säkerhet och bekvämlighet på vägen. IONIQ 5 är första Hyundai-modell att erbjuda Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Andra förarassistanssystem inkluderar Forward Collision Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), med mera.

IONIQ 5 kommer finnas tillgänglig i Sverige till sommaren 2021.

Design och Hållbarhet
IONIQ 5:s progressiva designspråk hämtade inspiration från Hyundais 45 EV Concept som debuterade på 2019 International Motor Show i Tyskland. Guidad av Hyundais designidentitet Sensuous Sportiness, presenterade ”45” en kaross i monokokstil och en futuristisk interiör designad för elektrifiering och autonom teknik. IONIQ 5 följer efter men går ett steg längre genom att skapa en bro över till framtidens tekniskt avancerade elektriska mobilitet, som är både miljövänlig och ansluten till dagens kunders behov.

Exteriör med unika proportioner och segmentets längsta hjulbas
IONIQ 5:s unika exteriördesign karaktäriseras av rena och skarpa linjer som skapar ett elegant och sofistikerat utseende. Bilens exakt modellerade ytor och former ger den ett vinklat, nästan geometriskt utseende. Dessutom har Hyundais designers integrerat banbrytande Parametric Pixel-lampor både fram och bak. Dessa unika designelement framhäver Hyundais avsikt att fundamentalt återuppfinna elektrisk mobilitet med en EV-specifik design som kommer överföras till framtida IONIQ-modeller.

IONIQ 5:s crossoverkaross uppnår unika proportioner och korta överhäng tack vare sin förlängda hjulbas. Bilen som mäter 4635 mm lång, 1890 mm bred och 1605 mm hög med en 3000 mm hjulbas erbjuder D-segmentsliknande utrymme i en mellanklass-CUV.

Rymlig och anpassningsbar interiör som är ett hem hemifrån
IONIQ 5 skiljer sig från andra CUV i mellanklassen och särskilt de med förbränningsmotorer och konventionells styrsystem. Detta då E-GMP möjliggör ett plant golv där modellens batterier är placerade och öppnar upp för innovativ interiördesign och extra benutrymme.

IONIQ 5:s 3000 mm långa hjulbas som är 100 mm längre än Palisade, Huyndais flaggskepp-SUV erbjuder rymlighet som en stor passagerarbil i en mellanklass-CUV. Den långa hjulbasen gjorde det möjligt för Hyundais designers att tillämpa ett ”Living Space”-tema på interiören snarare än en klassisk bildesign.

Universal Island är en rörlig mittkonsol som kompletterar den enkla instrumentpanelen med växelväljaren placerad bakom ratten. Skjutkonsolen gör det möjligt för passagerare att inte bara njuta av mer flexibilitet utan också fritt ta sig in och ut ur kupén på vardera sida när bilen parkerats i ett trångt utrymme. Passagerare på andra raden kan också njuta av mittkonsolens funktioner, såsom kopphållare, en 15 W trådlös mobilladdare och USB-portar. Universal Island omdefinierar verkligen mittkonsolen och erbjuder mer funktionalitet än en statisk förvaringsbox.

Taket i IONIQ 5 ger inredningen en ökad känsla av öppenhet eftersom det består av en enda stor glaspanel utan stödmaterial.

IONIQ 5 ger 531 liter lastutrymme som kan ökas upp till nästan 1600 liter med andra radens säte fullt nedfällda. För ökad flexibilitet kan andra radens säten glida framåt 135 mm och även fällas i förhållandet 6:4. Samtidigt kan kunder njuta av extra lastkapacitet framtill med ett främre bagageutrymme som erbjuder så mycket som 57 liters kapacitet[2], vilket är extra användbart för längre resor när extra bagage transporteras.

Intill det digitala mätarklustret finns en metallinsats som rymmer en multifunktions brickhållare. IONIQ 5:s infotainmentsystem är det första som integrerar ett nytt designtema som kallas Jong-e Graphic User Interface (GUI) vilket erbjuder inställningar för interiörens atmosfär, som exempelvis mjuk, känslig och sprudlande.

Kunderna kan hålla sig varma under vintermånaderna genom att dra nytta av den uppvärmda ratten och de uppvärmda framsätena.

Hållbara, miljövänliga EV-funktioner tillgodoser livsstilar utan begränsningar
IONIQ 5:s demonstration av miljöansvar slutar inte vid elektrifieringen. Hållbarhet står i centrum för IONIQ-varumärkets vision och genomsyrar IONIQ 5 med miljövänliga material och naturinspirerade färger.

Många av de invändiga beröringspunkterna som – säten, takfönster, dörrklädsel och armstöd använder miljövänliga, hållbara material såsom återvunna PET-flaskor, växtbaserade (bio PET) garn och naturliga ullgarn, miljöbearbetat läder med växtbaserade extrakt och biofärg med växtextrakt.

IONIQ 5 kan också utrustas med ett miljövänligt solcellstak som stöttar bilens elektriska kraftkälla genom att samla energi och överföra den till batteripaketet. Något som förbättrar effektiviteten. Solcellstaket kan förhindra urladdning av batteriet och ge ökad räckvidd.

Prestanda
IONIQ 5 finns med en rad PE-konfigurationer för att passa mobilitetsbehoven hos alla kunder, utan att kompromissa på prestanda.

I toppen av elmotorutbudet finns ett fyrhjulsdrivet (AWD) alternativ parat med batteriet på 72,6 kWh, vilket levererar en kombinerad effekt på 225 kW och 605 Nm i vridmoment. Den här PE-konfigurationen gör 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder. När AWD-alternativet paras ihop med 58-kWh-batteriet accelererar bilen från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder.

Singelmotorns layout med en 160-kW bakre motor (125 kW i kombination med 58 kWh-batteriet) ger 350 Nm i vridmoment och tvåhjulsdrift (2WD). När den paras med 58-kWh-batteriet kan den köra från 0-100 km/h på 8,5 sekunder.

Dessutom har IONIQ 5 kapacitet att dra en trailer på upp till 1600 kg.

Uppkoppling för den ultimata bilupplevelsen
Hyundai erbjuder den senaste versionen av sina uppgraderade BlueLink Connected Car Services med en mängd nya funktioner som låter kunder kontrollera bilen via sin smartphone eller röst för att köra körningen bekvämare och trevligare. Nya BlueLink-funktioner inkluderar Connected Routing, Last Mile Navigation och en ny användarprofilsfunktion.

BlueLink-appen visar bilens räckvidd, batteristatus och laddtid när den är inkopplad i en publik eller privat laddstation. Kunderna får tillgång till avancerad batteristyrning för att välja laddtider som bäst passar deras kalender och budget genom att få ut det mesta av tider då elpriserna är som lägst.

Med den nya molnbaserade Connected Routing-funktionen beräknas körsträckor via en kraftfull server i BlueLinks molnmiljö. Detta säkerställer en mer exakt trafikprognos, exaktare ankomsttider och mer pålitlig ruttberäkning. Med helt nya IONIQ 5 har databasen ökat för att visa fler laddstationer på kartan och visar även tillgänglighet baserat på laddtid. Genom att klicka på stationens ikon på kartan kan användare se om AC, DC eller snabbladdning som IONITY finns tillgängligt vid stationen.

Med fjärrladdning kan IONIQ 5-förare starta och stoppa laddning med trycket av en knapp i sin smartphone-app. Under kallare månader låter Remote Climate Control användare att schemalägga förvärmning av IONIQ 5. Detta säkerställer inte bara komforten för passagerare utan sparar också batterieffekt som annars skulle behövas för att värma bilen under färd.

IONIQ 5:s Dynamic Voice Recognition System accepterar enkla röstkommandon för att bekvämt kontrollera bilens A/C, radio, lucköppning/-stängning, rattvärme, uppvärmda/ventilerade säten och andra funktioner. Systemet kan också hjälpa till med olika intressepunkter (POI) och väderstatusuppdateringar.

IONIQ 5 har också ett premiumljudsystem från Bose. Systemets åtta högtalare, inklusive en baslåda är strategiskt placerade genom bilen för att uppnå en högkvalitativ lyssningsupplevelse.

Head-Up Display med AR-teknik
För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 utrustats med en Augmentet Reality Head-Up Display (AR HUD) som praktiskt taget förvandlar vindrutan till en skärm. Förare kan välja att använda AR-teknik för att projicera relevant information som till exempel navigation, avancerad säkerhet och bilens omgivning i vägriktningen genom vindrutan. Detta gör det möjligt för föraren att bearbeta information snabbt och samtidigt hålla uppmärksamheten på vägen framåt.

Förarassistanssystem säkerställer högsta nivå av säkerhet och bekvämlighet
IONIQ 5:s Highway Driving Assist 2 (HDA 2) gör motorvägskörning ännu bekvämare. Med hjälp av frontkamera, radarsensorer och navigationsdata arbetar HDA 2 för att kontrollera bilens hastighet och avstånd till framförvarande fordon samtidigt som den håller bilen centrerad i filen. Funktionen kan också assistera föraren vid byte av körfält.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) kan detektera ett fordon, fotgängare eller cyklist och kan hjälpa till att undvika en kollision med någon av dem. Funktionen inkluderar Junction Turning, Junction Crossing och/eller Lane-Changing Oncoming. FCA med Junction Turning applicerar bromsarna om den upptäcker mötande trafik när föraren svänger vänster i en korsning. FCA med Junction Crossing känner av att ett fordon närmar sig från sidan när föraren kör rakt fram genom en korsning. FCA med Lane-Change Oncoming gör byte av körfält säkrare. Om FCA känner av en bil som närmar sig och har korsat mittlinjen när föraren byter fil, hjälper den automatiskt till med undanmanöver om det inte finns risk för sekundära olyckor. Om en potentiell sekundär olycka upptäcks ger FCA bara en varning.

Andra semi-autonoma körfunktioner inkluderar Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), som justerar bilens hastighet för att matcha hastighetsbegränsningen, High Beam Assist (HBA) som automatiskt bländar av helljus vid mötande trafik.

IONIQ 5 har flera föraruppmärksamhetsrelaterade funktioner för att hela tiden säkerställa säkerhet om föraren är dåsig eller distraherad. Driver Attention Warning (DAW) visar förarens uppmärksamhetsnivå och ger en varning vid tecken av inaktivitet. DAW ger en ljudvarning om bilen står stilla under en längre period (som vid en trafiksignal) och föraren inte reagerar snabbt nog när framförvarande fordon börjar röra på sig.

Flera funktioner fungerar tillsammans för att undvika kollisioner i olika trafiksituationer. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) hjälper till att undvika kollisioner snett bakifrån bilen genom att använda radar för att detektera bilar och applicerar differentiell inbromsning vid behov. BCA är särskilt användbart i situationer som filbyten eller vid backning ut från en parallell parkeringsplats. En annan funktion, Blind-Spot View Monitor (BVM) använder en kamera för att visa föraren vyn till vänster och höger om bilen, direkt i instrumentklustret när föraren slår på blinkers för att byta fil.

IONIQ 5 säkerställer säkerheten för passagerare i baksätet med Safe Exit Assist (SEA) som hjälper till att hålla bakre dörrarna stängda genom att applicera det elektroniska barnlåset vid ankommande trafik.

En mängd olika parkeringsfunktioner gör det lättare att parkera i en rad olika situationer jämfört med tidigare. Remote Smart Parking Assist (RSPA) gör att föraren kan parkera eller köra ut från en parkeringsplats utan att sitta i bilen. RSPA-funktionen fungerar för både parallell samt vinkelrät parkering med aktivering via en knapp på bilnyckeln.

Surround View Monitor (SVM) använder en rad strategiskt placerade kameror för att ge föraren en 360-graders vy av området runt bilen, vilket gör det enklare att parkera i trånga utrymmen. Reverse Parking Collision-Avoidance hjälper till att undvika kollisioner vid backning. Om ett hinder upptäcks via den bakre kameran eller ultraljudsensorer, visar PCA en varning och applicerar bromsarna vid behov. På samma sätt kan Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) visa och ljuda en varning eller slå på bromsarna när en bil närmar sig från vänster eller höger sida utan att föraren stannar själv.

Laddnätverk
Hyundai Motor blev nyligen den senaste aktieägaren att ansluta till IONITY, en joint venture som bygger och driver ett snabbladdningsnätverk över Europa med avancerad teknologi och en laddkapacitet på upp till 350 kW. Genom sitt deltagande i denna joint venture kommer Hyundai driva expansionen av IONITY längs med Europas motorvägar och ytterligare främja utsläppsfri mobilitet.

I utvalda länder kan IONIQ 5-kunder få ett gratis 1-årsabonnemang på IONITY som även ingår i Hyundais nya paneuropeiska, integrerade publika laddningstjänst, Charge myHyundai. Charge myHyundai ger access till över 200 000 laddplatser över Europa. Användare kan njuta av en strömlinjeformad betalningslösning via ett kort eller app för extra sinnesro. Kunderna hittar laddningsstationer enkelt via AVN-systemet.

Charge myHyundai är initialt tillgängligt i Frankrike, Italien, Norge och Schweiz men Hyundai planerar att expandera till Sverige och fler länder under första halvan av 2021.

IONIQ: Det kommer mer
Hyundais nya IONIQ-varumärke representerar företagets starka engagemang för hållbarhet och innovation. Under IONIQ-varumärkets mission, ”Progress electrified for connected living” skall Hyundai erbjuda elbilsupplevelser med focus på skräddarsydda, miljövänliga lösningar för alla livsstilar via företagets vision, ”Progress for Humanity”. Introduktionen av IONIQ 5 är första steget i företagets resa för dedikerade elbilar och Hyundai tar ytterligare ett steg närmare att må sina mål för ren mobilitet.

Efter lanseringen av IONIQ 5 kommer Hyundai utöka sitt BEV-sortiment med IONIQ 6, en elektrisk sedan och IONIQ 7, en stor eldriven SUV.

[1] Uppskattad räckvidd. Den officiella räckvidden för IONIQ 5 annonseras senare.

[2]Storleken på främre bagageutrymmet kan variera beroende på region och PE-system.
1477 röster Blir det här din nästa bil?
54.3°
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5

Kan laddas riktigt snabbt

Microsoft börjar testa 1080p-video i xCloud
Dags att komma ikapp andra spelstreamingtjänster?

Microsoft xCloud är en rackarns trevlig spelstreamingtjänst som prenumeranter av Xbox Game Pass Ultimate för tillfället har tillgång till. Prenumeranter har möjlighet att lira en rad olika titlar från Game Pass-biblioteket på sina Android-enheter, vilket gör spelstreamingtjänsten till en av de bättre på marknaden. Även om tillgången till spel är rätt viktigt så lämnar xCloud lite att önska på upplösningsfronten. Spelströmmen rullar för tillfället i 720p på mobila enheter, men det verkar som att 1080p-ström är på ingång. Enligt Windows Central har Microsoft börjat testa 1080p-ström i xCloud, vilket förhoppningsvis betyder att spelström i högre upplösning kommer bli tillgängligt för vanliga dödliga inom kort. Anledningen till att xCloud hittills endast erbjudit 720p-ström beror på att Microsoft använder Xbox One-arkitektur för att leverera spel till våra telefoner. Microsoft kommer dock uppgradera servrarna med Xbox Series X-liknande hårdvara någon gång senare i år, vilket inte bara kommer låta oss spela i högre upplösning utan även ta del av snabbare laddningstider. Hur som helst. När Microsoft börjar låta spelare lira i 1080p på mobiler är för tillfället okänt, men det verkar i alla fall vara på ingång. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Stockholms stad stoppar Öppna Skolplattformen
Den alternativa appen för Stockholms kritiserade skoltjänst

Stockholms stad har nu börjat blockera tjänsten Öppna Skolplattformen från att hämta data från Stockholms egen skoltjänst Skolplattformen. Detta är något man gör då man anser att Öppna Skolplattformen bryter mot regler för personuppgifter och eventuellt kan vara olaglig. Öppna Skolplattformen är en app som skapades av ett gäng med föräldrar som tröttnat på Stockholms egen Skolplattformen, en tjänst som många anser inte fungerar som den ska och som fått mycket kritik för sin undermålighet. Christian Landgren är en av skaparna av Öppna skolplattformen och han säger till DN om blockeringen: "Vi kommer fortsätta ha appen igång och om de gör det svårare så får vi hitta sätt att försöka komma runt det. Den information som offentliga myndigheter hanterar om mig som förälder har jag rätt att visa på det sätt jag själv vill. Det stödet har vi skydd för i lagar och regler." Annmarie Taylor, it-chef på Stockholms stad utbildningsförvaltning, säger att hon på sikt gärna skulle se alternativa tjänster som Öppna Skolplattformen men att man måste säkerställa att det i så fall fungerar rent juridiskt och att personuppgifter skyddas. Öppna Skolplattformen kostar 12 kronor och ska ha laddats hem runt 3000 gånger sedan den släpptes tidigare i år. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU kan få mobiltillverkare att förlänga mjukvarustöd
Ny lag kan träda i kraft i sommar

SVT rapporterar om att en ny EU-lag skulle kunna se till att mobiltillverkare erbjuder längre mjukvarustöd till sina telefoner i framtiden och lagen i fråga kan träda i kraft i sommar. Anledningen bakom detta ska bland annat vara att användbara appar slutar fungera på grund av att telefonerna inte längre får några säkerhetsuppdateringar. Enligt SVT kommer runt 60.000 svenskar vara tvungna att köpa nya telefoner då deras tidigare blivit för gamla för att kunna köra BankID. Detta är kalas då på Android-sidan är det rätt dåligt med framtidssäkring på mjukvarufronten. Standard är att erbjuda telefoner två år med mjukvaruuppdateringar och säkerhetsuppdateringar i tre år. Detta gäller dock primärt flaggskeppsenheterna när det kommer till midrange- och budget-segmentet brukar det vara kortare stöd. Företag börjar ta lite mer ansvar på den fronten, men läget är fortfarande sådär. Samsung ligger i framkant och kommer erbjuda OS-uppdateringar i tre år och säkerhetsuppdateringar i fyra år. Och Google har börjat samarbeta med Qualcomm för att kunna erbjuda mjukvarustöd ännu längre. Hur länge företag kommer vara tvungna att släppa mjukvaruuppdateringar är för tillfället okänt, men om EU-lagen kommer träda i kraft i sommar lär detta spikas relativt omgående. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Framework är en modulär laptop
Som du kan bygga ihop själv

Framework är ett amerikanskt startupföretag som utvecklat en slags modulär laptop som man hoppas ska kunna göra det enklare för köparna att uppgradera sina datorer med olika komponenter istället för att köpa nya. I sitt grundutförande har Frameworks laptop en skärm på 13,5 tum med en upplösning 2256x1504 pixlar, en 11:e generationens intelprocessor, upp till 64GB RAM och SSD-lagring på upp till 4TB. Dessutom finns det en webbkamera på 1080p 60fps samt ett batteri på 55Wh. Tanken bakom Frameworks laptop är att användare inte bara ska kunna byta processor, RAM och lagrings-komponenterna utan även kunna uppgradera skärmen, batterier, kontakter/portar och webbkameran. Varje dator som säljs är försedd med en QR-kod som ska göra det smidigt att beställa hem komponenter till den konfigurationen användaren önskar i framtiden. Frameworks laptop ska gå att köpa monterad eller i en version som användaren får bygga ihop själv. De kommer att säljas tillsammans med antingen Linux, Windows 10 Home eller Windows 10 Pro. Man hoppas kunna börja leverera de första Framework-datorerna någon gång i sommar men vad det handlar om för priser för dator och de olika komponenterna finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI skriver svenska dikter och illustrerar dem
En AI-genererad konstupplevelse!

Här har vi ett litet projekt där tre olika AI-modeller som samarbetar för att tolka dikter till konstverk. Den första modellen tränades på att skriva svenska dikter medan den andra modellen tränades för att rita. Den tredje modellen tränades sedan för att förstå sambanden mellan text och bild samt hur en bilden kan beskrivas. Resultatet av allt detta blir ett automatiskt system som skriver dikter som sedan blir flödande konstverk som består av cirka 45 bilder i sekunden. Ett exempel på hur det kan se ut kan beskådas i klippet ovan och fler poetiska mästerverk kan hittas via länken nedan. Tumnagel
41.1°
+
Frode Wikesjö
0

Stuntman kollar in motorcykelstunts
Från filmer som Skyfall och T2

Stuntmannen Rick English tar här en lite närmare titt på diverse motorcykelstunts från filmer som John Wick: Chapter 3 - Parabellum, Mission: Impossible - Rogue Nation, Skyfall, The Dark Knight, Terminator 2 - Domedagen, Den stora flykten, Ghost Rider: Spirit of Vengeance och Easy Rider. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Rapport Över 6 500 typ slavarbetare döda i Qatar
Sedan landet säkrade fotbolls-VM

Vi har gång på gång hört rapporter från Qatar om hur gästarbetare där behandlas mer eller mindre som slavar för att bygga upp landets fotbollsarenor inför världsmästerskapet i fotboll 2022. I veckan kom det en ny rapport från The Guardian som säger att fler än 6 500 gästarbetare från länder som Indien, Bangladesh, Nepal, Sri Lanka och Pakistan har dött sedan landet vann rättigheterna till fotbolls-VM för tio år sedan. Det innebär att det i snitt har dött 12 gästarbetare om dagen där sedan 2010. Rapporten menar dock att totala dödssiffran sannolikt är betydligt högre, eftersom det saknas data från länder som också har en del gästarbetare i Qatar. Data från länder som Kenya och Filippinerna räknas till exempel inte med i rapporten. I Norge har flertalet klubbar uppmanat det norska förbundet att bojkotta VM nästa år men det Svenska fotbollförbundet väntar sig dock inte samma utveckling här i Sverige. Tumnagel
-22.7°
+
Frode Wikesjö
0

Flygmaskin som flyger som en trollslända
Tufft bygge

Här får vi följa med på en provflygning av flygmaskinen Serenity som använder sig av en liknande flygteknik som trollsländor gör. Klart imponerande bygge som fortfarande har en hel del begränsningar. Men en dag kanske detta kan bli ett alternativ för häftiga flygturer. Tumnagel
43.4°
+
Frode Wikesjö
0

Se när nentser sätter upp tält
Och det i -40 grader

Nentser lever i ryska Nentsien längs den arktiska kusten från nordöstra Europa till Tajmyrhalvön. Deras ekonomi är mestadels baserad på storskalig renskötsel vilket innebär att de konstant måste flytta med renarna. Därför måste de under renmigrationen packa ihop och sätta upp deras boende var tredje till femte dag. Här får vi se ett längre klipp hur det går till när nentser säter upp sina tält i minus 40 grader. Tumnagel
45.2°
+
Frode Wikesjö
0

Dave Bautista och Milla Jovovich klara för In the Lost Lands
Gammal George R.R. Martin-novell som ska bli film

In the Lost Lands är en lite halvt obskyr novell som George R.R. Martin publicerade i tidningen Asimov’s Science Fiction under 80-talet. Hur som helst ska denna novell nu bli film med Dave Bautista och Milla Jovovich i huvudrollerna. Inte helt oväntat är det också Paul W.S. Anderson som står för regin. Filmen kommer att kretsa kring en drottning som vill få gåvan av formförskjutning. För att få det ger hon trollkvinnan Gray Alys (Jovovich) och hennes guide Boyce (Bautista) uppdraget att bege sig ut till landets spöklika vildmark för att leta rätt på gåvan. Det är för tillfället oklart när och var In the Lost Lands ska släppas. Bonus-Bautista nedan. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

En dag i en japansk brandmans liv
Disciplin!

YouTube-kanalen Paolo fromTOKYO följer här än en gång en japan för en dag för att se hur arbetslivet ser ut för den personen. Den här gången följer han en brandman för att se hur det är att ha det yrket där. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

E3 blir ett digitalt event i år
Inte helt oväntat kanske

Vi har tidigare rapporterat om att organisationen som anordnar den stora spelmässan E3, Entertainment Software Association (ESA), inte skulle anordna någon fysisk mässa i år heller på grund av den pågående pandemin. Istället ryktades det om att det skulle hållas ett digitalt jippo även i år något som nu verkar vara bekräftat tack vare ett dokument från Los Angeles turismutveckling, Board of Los Angeles Convention and Tourism Development Commission. De publicerade nämligen en lista med vilka mässor som kommer hållas i staden i år och där ser man klart och tydligt att E3:s fysiska event är instället för 2021. Nu är väl detta kanske årets minst oväntade nyhet med tanke på världssituationen just nu. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte OnePlus visar upp 9R nästa månad
Lur som ligger mellan flaggskepp och Nord

91Mobiles rapporterar att OnePlus kommer visa, och potentiellt släppa, upp minst fyra nya enheter under mars månad. Sjävklart är två av dem OnePlus 9 och 9 Pro men de andra två sägs bli OnePlus 9R och en OnePlus första smarta klocka. OnePlus 9R ska vara en lite billigare variant som ska ligga mellan flaggskeppen och Nord N. Telefonen sägs ha en 90Hz-skärm på 6,5 tim, Snapdragon 690, 8GB RAM samt ett batteri på 5,000mAh. Klockan som ryktas att visas upp under nästa månad förväntas köra Wear OS och ska ha liknande drag som Oppo Watch RX. I morgon är det mars så då är vi ett steg närmare att se om dessa rykten stämmer eller ej. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0

Inget Better Call Saul i år
Jobbigt

Folk som hade hopp om att 2021 skulle bli ett bättre år än 2020 kanske bör tänka om eftersom AMC nyligen meddelade att den sjätte och sista säsongen av Better Call Saul inte kommer dyka upp förrän under första kvartalet av 2022. Anledningen till det är helt enkelt COVID-19 klart sunkigt men den som väntar på något gott och så vidare... Tumnagel
24.2°
+
Frode Wikesjö
0

Valve uppdaterar Remote Play Together
Så man kan spela med folk som inte har Steam-konton

Valve har uppdaterat sin Remote Play Together-funktion på Steam så folk nu kan spela med sina vänner över nätet utan att de behöver ha något Stam-konto. Istället skickar man bara en länk till folk som man vill leka med och vipps är man igång. Den inbjudna spelaren måste dock ha Steam Link som ju finns tillgängligt på datorer och mobila enheter. Funktionen hittas i den senaste betaklienten av Steam. Just nu har man begränsat spelsessionerna till att man enbart kan bjuda in en spelare som inte har något Steam-konto men det får man väl anta ökar när funktionen lämnar betan. Med Remote Play Together är det möjligt att spela titlar som endast har stöd för lokal multiplayer med vänner över nätet. Funktionen kräver inte att alla äger speltiteln i fråga, utan det räcker med att den som anordnar spelsessionen äger ett spel, sedan är det möjligt för fler att vara med och leka. Tumnagel
41.5°
+
Frode Wikesjö
0

Världens längsta vattenrutschkana
1111 meter lång

I dag fick vi lite sol här i huvudstaden och drömmen om våren kom snabbt. Och efter våren kommer sommaren och då kan man till exempel åka vattenrutschkana. Det här är världens längst som är 1111 meter lång och finns på Escape Theme Park som ligger i Penang, Malaysia. På med badbyxorna! Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Norwegian säljer sina Boeing 737 Max-plan
I hopp om att överleva rekonstruktionen

Norska E24 rapporterar att flygbolaget Norwegian har valt att inte längre använda sig av det problemtyngda flygplanet Boeing 737 Max. Norwegian var ett av de många flygbolagen som köpte dessa Max-plan från Boeing innan de började krascha och hålla på. Norwegian ska nu leta nya ägare till de Boeing 737 Max-plan de har i flottan. Förutom att endast ha en flotta med plan som folk är villiga att åka i så är detta en del av Norwegians räddningsaktion för att överleva sin rekonstruktion. Överlever man denna rekonstruktion innerbär det att Norwegian framöver endast kommer ha flygplan av typen Boeing 737 NG i flottan. Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Final Fantasy VII Ever Crisis
Episodisk återberättelse av Final Fantasy VII-sagan

Final Fantasy VII Ever Crisis är ett kommande mobilspel för alla som tycker att Final Fantasy VII Remake innehåller alldeles för många nymodigheter. Spelet är nämligen en något mer traditionell nyversion av Final Fantasy VII med turodningsbaserade strider samt grafik mer likt originalet. Spelet kommer släppas kapitelvis och det är inte enbart handlingen från Final Fantasy VII som kommer vara med. Även handlingarna från Before Crisis, Advent Children och Dirge of Cerberus ska täckas i Final Fantasy VII Ever Crisis. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Kenan Thompson MUMSAR HETA KYCKLINGVINGAR
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Teaser för Tina
HBO:s dokumentär om Tina Turner

Här kommer en teaser för HBO:s kommande dokumentär om den amerikanska artisten Tina Turner. Tina handlar om Tina Turners karriär och förutom artisten själv kommer bland andra Angela Basett och Oprah Winfrey medverka i dokumentären. Tina har premiär på amerikanska HBO Max 27 mars och kommer sannolikt att börja sändas på HBO Nordic någon gång efter det. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson