LIVE 17:00 DICE pratar Battlefield 2024
m
Artiklar i kategorin Fordon / Självkörande

Självkörande Waymo-bil får fnatt
Gillar inte byggarbeten

Här har vi ett längre klipp där en självkörande taxibil från Waymo inte riktigt kunde hantera ett vägarbete på ett vettigt sätt. Istället för att ta sig ur situationen på egen hand blev den bara förvirrad av vägarbetets koner och stannade. Passageraren ringde då supporten som skickade vägassistans. Men ungefär när assistansen kom togs konerna bort och det gjorde att bilen vaknade till liv igen och brände iväg. Men en högersväng senare stötte bilen på fler koner som förvirrade den igen samt gjorde att den stannade igen och blockerade trafiken. Efter ett flyktförsök till lyckades en mänsklig förare ta sig in för att köra iväg bilen tillbaka till verkstaden. Ungefär elva minuter in i klippet ovan börjar dessa dramatiska händelser dra igång. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymos vd John Krafcik tackar för sig
Lämnar det här med självkörande fordon bakom sig

John Krafcik har efter mer än fem år som vd för Waymo, Alphabets dotterbolag för självkörande fordon, valt att lämna sin post. Man kan väl inte direkt påstå att John har lyckats uppnå företagets satta mål jättebra under sin tid som vd då de förväntade sig ha en flotta med 82 000 självkörande taxibilar ute vid det här laget. Men det har de uppenbarligen inte då de "endast" har dryga 600 bilar på vift just nu. John kommer dock sitta kvar som rådgivare för Waymo vars vd-roll nu kommer tas över av Tekedra Mawakana och Dmitri Dolgov. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Självkörande Tesla i stadstrafik
På natten

Klipp där får åka med när en Tesla kör autonomt i vältrafikerad stadsmiljö på natten. Tumnagel
34.2°
+
Frode Wikesjö
0

Två nya självkörande minibussar började rulla i Göteborg idag
Går mellan Hugo Hammars Kaj och Regnbågsgatan

Idag drar Västtrafik igång den nya linjen 56 som kommer att trafikeras av två stycken små självkörande eldrivna bussar. Dessa kommer att starta på parkeringen vid Hugo Hammars Kaj och gå till slutstationen på Regnbågsgatan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken. Att åka med är gratis och man kan söka efter resorna i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. Turerna går mellan 07-18 på vardagar. På insidan får det plats elva stycken personer varav en är en säkerhetsförare som kan hoppa in om något går snett. Pandemin gör dock att man inte fyller bussarna helt just nu. Toppfarten ligger på 20 km/h. Lars Backström som är vd på Västtrafik säger följande: "De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv." Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

Daimler Trucks och Waymo ska bygga självkörande lastbilar
Ska klara av nivå 4

Daimler Trucks och Waymo har ingått ett partnerskap och ska tillsammans utveckla lastbilar som ska vara självkörande i nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån och den innebär att bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa. Waymo ska bistå med sin kunskap kring autonoma fordon och det är Daimlers lastbil Cascadia man kommer att utrusta med tekniken. Målet är att man ska ha en fungerande produkt ute på vägarna inom några år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

The Boring Company kanske får gräva tunnel i Norge
Från Oslo till Fornebu

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company (TBC) kanske får gräva den planerade norska tunnelbanelinjen Fornebubanen som ska gå mellan centrala Oslo och Fornebu. Norska Fremskrittspartiet menar att lösningen som TBC har kan spara bygget miljarder kronor och vara ett mer miljövänligt alternativ. Detta för att tunnelbanan kommer trafikeras av självkörande eldrivna bilar eller minibussar istället för traditionella tåg. Användningen av dessa fordon kan också enkelt anpassas till behovet och resenärer kan till exempel åka direkt till önskat mål utan att stanna vid mellanstationer. Detta kan innebära både kostnadsbesparingar och minskad energiförbrukning jämfört med många traditionella kollektivtrafiklösningar. Om det blir något av det här återstår så klart att se men det hade ju klart varit kul att se ett sådant här system i drift här i närheten. Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0

Snart börjar självkörande spårvagnar rulla i Shanghai
Systemet ska testas live

Snart kommer ett AI-baserat datorsystem i spårvagnar se till att dessa körs helt autonomt runt om i Shanghai. Systemet som initialt kommer att köras på test är framtaget av FITSCO (Shanghai Fuxin Intelligent Transportation Solutions Co) och ryska Cognitive Pilot. Med det nya systemet hoppas man minska antalet olyckor och minimera incidenter som annars kanske skulle ha orsakats av den mänskliga faktorn. Olga Uskova som är vd på Cognitive Pilot säger följande: "In the absence of a proper reaction from the driver, the tram will automatically control its speed and will brake in front of the obstacles. During all the upcoming tests, the tram operator will still be in the cab, but he will act as a safety controller. The goal is to have a fully autonomous prototype in the nearest future by gradually increasing the AI level of the tram autopilot." Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tesla rullar ut autopilot för stoppljus
Men bara i USA

Tesla har äntligen börjat rulla ut sin uppdatering för sin autopilot som gör att den klarar av stoppljus och stoppskyltar. Electrek rapporterar nämligen att detta finns med i uppdateringen 2020.12.6 som rullas ut till flertalet användare i USA. Uppdateringen klargör att funktionen fortfarande är i betastadiet och en liten demonstration hur funktionen fungerar kan du hitta i klippet ovan. För att denna funktion ska släppas i resten av världen måste Tesla finsjustera inställningarna så de matchar hur saker och ting ser ut i andra länder. Så innan det händer får vi fortsätta bete oss som grottfolk och sakta ner våra bilar manuellt. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Självkörande buss testas på flygplatsen Haneda
Kan spara in stora personalkostnader

Haneda är Tokyos internationella flygplats och där håller flygbolaget All Nippon Airways just nu på att utföra tester med självkörande bussar som ska ta passagerarna till och från flygplanen som inte stannar direkt vid någon gate. Att automatisera detta hade ju självklart sparat in pengar då man kan skära ned på personal. Den eldrivna testbussen är utvecklad tillsammans med SB Drive, Advanced Smart Mobility och BYD. Den kommer att köra runt på en sträcka som är 1,9 kilometer lång. Av säkerhetsskäl kommer det intialt att sitta en förare bakom ratten beredd att ingripa om något går snett. Testerna drog igång den 22 januari och pågår till och med den 31 januari. Går det hela bra är planen att sjösätta projektet skarpt i slutet av året. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan självkörande bilar se runt hörn
Stannar om det kommer trafik från sidan

MIT CSAIL har tillsammans med Toyota Research Institute utvecklat ett system som i framtiden skulle kunna göra det möjligt för självkörande bilar att upptäcka om det kommer något bakom ett hörn. Till skillnad från många andra system för självkörande bilar så använder sig MIT:s detekteringssystem inte sig av laser eller röntgen utan förlitar sig istället på kameror. Kamerorna filmar ett område framför bilen och kan i realtid registrera hur ljuset framför bilen förändras. Baserat på detta kan systemet avgöra om det kommer något som är dolt bakom ett hörn och även hur snabbt detta objekt närmar sig den egna bilen. Som synes i videoklippet ovan verkar det hela fungera fint i ett parkeringshus där fordonen kör förhållandevis långsamt. Det kan nog dröja ett tag innan system som dessa faktiskt implementeras i självkörande bilar. Innan så blir fallet måste systemen anpassas för att användas i dagsljus och även tränas upp på de oändligt många ljusvariationer och ljusförhållandena som systemets kameror kan tänkas utsättas för. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Scania visar självkörande lastbil utan hytt
Perfekt för gruvjobb och liknande

Scania rullar nu på prov ut AXL - en självkörande konceptlastbil som saknar hytt. Den här ska passa perfekt i exempelvis gruvor eller på inhägnade byggområden. Dock går den inte på el utan det är traditionell förbränningsmotor som gäller här, men den går i alla fall på förnybart biobränsle. Scanias vd Henrik Henriksson säger följande: "Med konceptlastbilen Scania AXL tar vi ett betydande steg mot framtidens smarta transportsystem, där självkörande fordon kommer att vara ett naturligt inslag. Vi fortsätter att bygga och testa koncept för att visa vad vi kan göra med teknik som redan finns." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0

Kolla in en självkörande cykel
Som lyssnar på vad du säger

Här kan ni kolla in en självkörande cykel vars "hjärna" är utvecklad av AI-forskare på kinesiska Tsinghua University. Som synes kan cykeln ta sig fram för egen maskin och med hjälp av AI-chippet som man döpt till "Tianjic" kan cykeln själv göra beräkningar som gör att cykeln balanseras på rätt sätt. Cykeln kan även ta emot enkla röstkommandon som till exempel "speed up", "left" eller "straight". Dessa kommandon översätter sedan Tianjic-chippet till instruktioner till cykeln när det är dags att svänga eller öka hastigheten. Kinas generella plan när det gäller utvecklingen av artificiella intelligenser är att man ska vara jämbördiga med USA på det området redan 2020 och 2030 är planen att Kina ska vara världsledande inom AI. AI-chippet Tianjic, ett namn som kan översättas till "himmelsk maskin", och dess efterföljare kanske ser till att så blir fallet. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Dominos självkörande pizzatruck
Kommer kanske ersätta mycket av matbuden i framtiden

Pizzeria-kedjan Dominos verkar inte vara främmande för att testa nya leveranssätt för pizzor man ska leverera hem till sina kunder. Tidigare har man bland annat testat att leverera pizzor med små robot-bilar och drönare. Nu ska man även ta lite större självkörande fordon till sin hjälp skriver företaget i ett pressmeddelande. I ett samarbete med företaget Nuro, ett företag som utvecklar självkörande bilar, har Dominos utvecklat en självkörande pizzatruck som man har tänkt ska börja trafikera gatorna i Houston. Pizzatrucken baseras på Nuros självkörande modell R2 och anpassad för att fylla hela bilen med pizza, dricka och andra tillbehör som passar fint till pizzakvällen. För att bli servad av Dominos självkörande pizzatruck beställer man pizza precis som vanligt och när bilen anländer får man ett meddelande om detta. Då får man gå ut till bilen och ange en pinkod som öppnar upp ett fack i bilen där pizzan och eventuellt annat man beställt förvaras. Med lösningar som dessa kommer nog mycket av den cykelbudsverksamhet vi ser på gatorna i våra städer idag att försvinna. För kunden blir det antagligen lite jobbigare att faktiskt behöva lämna bostaden för att hämta sin pizza men det blir ju dock fortsatt smidigare än att faktiskt behöva ta sig till en pizzeria eller annan restaurang för egen maskin. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Vera har fått sin första kund
DFDS ska börja använda självkörande dragare i Göteborg

Förra hösten presenterade Volvo Trucks konceptet Vera och redan nu har man fått in sin första beställning på detta skriver Ny Teknik. Vera är en eldriven och sjävkörande trailerdragare och är tänkt att användas på kortare sträckor där man transporterar stora mängder gods på samma rutt. Volvo Trucks har nu sålt in Vera till logistikföretaget DFDS som framöver kommer att använda Vera i Göteborgs hamn. Tanken är att ett antal Volvo Vera ska frakta gods mellan DFDS logistikcenter till APM:s hamnterminal. Maxhastigheten är satt till 40 km/h och transporterna kommer att övervakas av personal i ett kontrolltorn vid hamnen. Volvo och DFDS ska redan ha börjat testa Vera-lösningen i Göteborg och denna ska vara fullt implementerad inom några år skriver Ny Teknik. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu rullar Einrides självkörande lastbilar i Jönköping
Testas nu på allmänna vägar

Det svenska företaget Einride har nu tillsammans med fraktföretaget DB Schenker testat sin självkörande lastbil T-Pod på allmän väg. Einride har utvecklat den självkörande lastbilen sedan 2017 och fick tidigare i år tillstånd av Transportstyrelsen att testa det hela på allmänna vägar i Sverige. Einrides samarbete med DB Schenker presenterade man förra året och även Telia och Ericsson är med som tekniska partners i det samarbetet. Robert Falck, den före detta Volvo-mannen som nu är vd för Einride, uppgav även att man nu aktivt letar efter en samarbetspartner för att kunna skala upp produktionen av sina självkörande bilar. Falck säger till nyhetsbyrån Reuters att Einride primärt ser sig som ett mjukvaruföretag och att de därför behöver inleda ett samarbete med något företag som kan tillverka deras lastbilar. Ovan hittas ett klipp från när Einride testade T-Pod i Jönköping i veckan som gick och nedan hittas ett klipp från när man testade ekipaget i Barcelona tillsammans med Ericsson tidigare i år. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Einride som kör själv utan förare får nu köra på allmän väg
Transportstyrelsen har gett tillstånd

Volvo får sedan en tid tillbaka köra med sina självkörande bilar på vissa vägsträckor i Göteborg, men en säkerhetsförare måste alltid sitta bakom ratten. Nu har svenska Einride fått tillstånd av Transportstyrelsen att köra på allmän väg med sin eldrivna lastbilsmodell T-Pod. Den kör också själv men skillnaden är att den är byggd utan hytt och därför helt och hållet saknar en förare. Det här blir första gången som Transportstyrelsen beviljar något sånt här men förvänta dig inte att se bilen passera när du sniglar dig fram på motorvägen. Lastbilen kommer endast att köras mellan DB Schenkers terminal och lager i Ljungarums industriområde i Jönköping vilket är en mycket kort sträcka. Kravet är att en operatör ska finnas i närheten och kunna stoppa bilen om något går snett. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Nu rullar den självkörande minibussen Gacha på finska gator
MUJI-designad buss tuffade runt i Mumin-landet

I höstas skrev vi lite om den självkörande bussen Gacha som tagits fram av finska Sensible 4 vilka har tagit designhjälp från japanska Muji. Nu har man kört en liten testtur med Gacha på gatorna runt Oodi Helsinki Central Library i Helsingfors. I klippet nedan kan ni kolla in hur det såg ut när man testade det hela för några dagar sedan. Bussen har tio sittplatser och kan transportera dessa upp till 62 kilometer på en laddning. Bussen är självkörande men går även att styra via mobilnätet från centralt håll om det skulle krävas. Något som Sensible 4 verkar ha arbetat mycket med är att säkerställa att Gacha kan köras i de ibland lite råa väderförhållandena som uppstår i Finland ibland. Företagets vd Harri Santamala säger i ett pressmeddelande: "The GACHA development got started when Sensible 4 team, working back then with the first generation of robot buses, noticed that they just don’t perform at all even in light rain, not to mention the typical winter conditions in Finland. Completely autonomous self-driving technology is not here yet. Most self-driving cars can operate only in ideal weather conditions and well-marked roads. This is what Sensible 4 has managed to change through repeated tests in the harsh winter conditions of the Finnish Lapland." Gacha kommer att fortsätta att testas med start nästa månad och man planerar en större utrullning av fordonen någon gång under 2020. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber inte ansvariga för dödsolycka med självkörande bil
Säkerhetschauffören kan dock ha åtal att vänta

En åklagare i den amerikanska delstaten Arizona har beslutat att inte väcka åtal mot Uber efter det att en av deras självkörande bilar körde ihjäl en kvinna i staden Tempe i mars förra året. Den kvinnliga säkerhetschauffören som satt bakom ratten i Ubers självkörande bil kan dock eventuellt ha åtal att vänta. Enligt uppgifter ska kvinnan ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan hände, något som givetvis inte är att rekommendera även om bilen i teorin ska klara av att köra själv. Åklagaren kommer nu att konsultera experter för att se om det finns anledning att åtala säkerhetschauffören. Uber har tidigare gjort upp med den döda kvinnans familj och kommer därför inte heller bli stämda av dessa för olyckan. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos självkörande buss testas i Singapore
Världens första självkörande buss i fullstorlek

I början av året skrev vi att Volvo Buses och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore skulle börja testa självkörande bussar i landet och idag visade de båda upp en elektrisk buss i fullstorlek som ska kunna köra runt i Singapore på egen hand. Man hoppas kunna börja testa bussen på NTU:s campus-område inom några veckor och siktar på att ha bussen körande på publika vägar i Singapore inom ett år. Bussen är 12 meter lång och kan ta 80 passagerare. Vi har sett en hel del självkörande bussar de senaste åren men då har det handlat om minibussar. Enligt Volvo Buses och NTU är detta världens första självkörande buss i fullstorlek. Singapore siktar på att lansera självkörande bussar för publikt bruk i tre regioner i landet någon gång under 2022 skriver nyhetsbyrån Reuters. I klippet nedan kan ni kolla in lite mer om bussen som Volvo och NTU visade upp idag. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Rysslands första självkörande spårvagn
Börjar testas i Moskva

I september förra året började världens första självkörande spårvagn att rulla i Tyskland. Ryssland hakar på trenden och visar nu upp deras första av samma slag, dock kommer den inte att börja rulla skarpt i Moskva förrän någon gång 2021-2022. Projektet är ett samarbete mellan PC Transport Systems som bygger elbilar och Cognitive Technologies som utvecklar AI för självkörande ändamål. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Så långt självkör de självkörande bilarna
Rapport från Kalifornien visar att Waymo är bäst

DMW, typ Transportstyrelsen, har släppt en rapport för de företag som har självkörande bilar i Kalifornien. I rapporten har man mätt hur långt bilarna har kört och hur ofta förarna har tagit över kontrollen över bilen. Som ni ser ovan leder Waymo och GM Cruise rejält över alla andra. Om vi börjar i botten så ligger Apple och Uber sämst till. Apples bilar kör 1,8 kilometer och Ubers bilar kör 0,6 kilometer innan föraren tar över kontrollen. Om man ser till vanliga bilar med självkörande funktioner som finns på gatorna i dag är det ju rätt ok och i till exempel Ubers lösning måste föraren hela tiden vara med i körningen. Men en knapp kilometer är inte speciellt lång sträcka och kan knappast kallas självkörande. I toppen hittar vi som sagt GM Cruise och Waymo. Där snackar vi verkligen självkörande, en mänsklig förare ingriper endast 0,06 gånger per 100 mil vilket är sjukt lite. För GM Cruise är siffran 0,12 gånger per hundra mil. Det betyder att Waymos bilar i snitt körs 1784 mil mellan gångerna som en förare griper in, GM Cruise kommer 832 mil mellan gångerna. Imponerande! Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Transportstyrelsen ger ok för självkörande bilar på motorvägar
E4, E6 och riksväg 40

Volvo och Veoneer har bolaget Zenuity tillsammans där man utvecklar teknik för självkörande bilar. Zenuity får nu godkänt av Transportstyrelsen att låta självkörande bilar trafikera på E4 mellan Stockholm och Malmö, på riksväg 40 mellan Jönköping och Göteborg samt E6 mellan Göteborg och Malmö. Utbildade testförare måste dock sitta med i bilen och maxhastigheten är 80 km/h. Tumnagel
68.4°
+
Roger Åberg
0

Hur mycket ska autonoma fordon prata med omgivningen?
Jaguar Land Rover testar olika lösningar

Självkörande fordon har ju koll på sin omgivning, men behöver omgivningen koll på dem? Troligen. Men på vilket sätt? Jaguar Land Rover har kört ett projekt där man börjat testa just detta. Ett sätt är att projicera ljus i marken som berättar för omgivningen att podden ska åka åt ett visst håll. Men det handlar inte bara om att det autonoma fordonet ska peka åt vilket håll den ska åka, det är lite djupare än så. Omgivningen måste kunna lita på fordonet och det förtroendet måste byggas. Hur har man inte riktigt kommit fram till ännu. Det här är såna detaljer som man lätt glömmer bort runt autonoma fordon, men som är superintressant. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

CES 2019 BMW:s självkörande motorcykel verkar läskig
Vem är det som kör egentligen?!

I september förra året visade BMW upp sin självkörande motorcykel för första gången. Självklart har den fått följa med till årets CES-mässa och i de här klippen får vi se lite mer av den. Något läskigt är det ändå med en hoj som far iväg av sig själv. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

The Verge testar Daimlers semi-självkörande lastbil
Ska lanseras senare i år

Fyra år efter den första prototypen visades är nu Daimler snart redo att sjösätta en lastbil med semi-autonoma egenskaper. The Verge har testat nyheten och så här såg det ut. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Skogsbranschen vill utveckla självkörande skogsmaskiner
Som även ska gå att fjärrstyra

Den statliga myndigheten Vinnova och skogsbranschen kommer att satsa på att ta fram skogsmaskiner som både ska vara förarlösa och gå att fjärrstyra. Tanken är att man ska utveckla ett system som gör att skogsmaskinerna på egen hand ska ta sig fram till den aktuella arbetsplatsen där skogsarbetet ska utföras. Därefter kommer en operatör att ta över kontrollen via fjärrstyrning och på det sättet sköta arbetet som ska utföras skriver det svenska skogsbrukets forskningsinstitut Skogsforsk i ett pressmeddelande. Fördelarna med självkörande och fjärrstyrda skogsmaskiner blir bland annat att skadesrisken för de anställda minskar. Det kan även leda till att det blir en socialare arbetsmiljö för de som styr maskinerna då de kan sitta och arbeta på en och samma plats. Olle Gelin, forskare på Skogforsk, säger i ett pressmeddelande: "Utan hytt blir vissa maskiner mycket lättare och skonsammare. Och dessutom mer effektiva i sitt transportarbete när det blir mera plats för virket, säger Olle Gelin, forskare på Skogforsk.Men det är också ett lyft för arbetsmiljön, utan helkroppsvibrationer och utan risk för fallolyckor eller fallande föremål. Det skulle också på sikt ge oss en bredare rekryteringsbas om människor kunde sitta tillsammans med sina arbetskamrater i en mer social miljö." Förutom Skogsforsk kommer även företagen Komatsu Forest, Unibap, BillerudKorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems och eXtractor samt universiteten KTH, Umeå universitet, Luleå Tekniska Universitet och Skogstekniska klustret att delta i utvecklingsarbetet kring sjävkörande och fjärrstyrda skogsmaskiner. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

45 minuters utbildning för att köra helikopter
Avancerade system snabbar på processen

Helikoptertillverkaren Sikorsky har ett system de kallar för Matrix Technology. Med detta styr man helikoptern med hjälp av knappar på en surfplatta och en joystick. Det i sin tur kan göra att även den som aldrig tidigare suttit i en helikopter kan lära sig att flyga den på bara 45 minuter. I testerna använde man sig av modellen Sikorsky S-76B och de som deltog startade på ett fält i Fort Eustis, Virgina och landade sedan utan problem. I framtiden är tanken att systemet helt ska ersätta en pilot. Just nu håller man på att installera det i en Black Hawk-helikopter som under nästa år ska testflygas. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Myndighet stängde ner tjänst för självkörande skolbussar
Kanske lite för tidigt att börja satsa på det?

Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har stängt ner en tjänst i delstaten Florida där ett företag transporterade barn till skolan i självkörande skolbussar. Det ska ha handlat om ett pilottest i liten skala där företaget TransDev en dag i veckan transporterade ett antal elever en kort sträcka till sin skola. De övriga fyra dagarna gick eller cyklade barnen till skolan så det verkar inte ha handlat om någon längre sträcka. Den självkörande skolbussen framfördes i en hastighet på 12 km/h och var även försedd med en säkerhetschaufför. NHTSA stänger nu ner TransDevs pilotprojekt i Florida på grund av två anledningar. Dels för att TransDev enbart ansökt om tillstånd för använda sin självkörande buss i demonstrationssyfte, inte som en skolbuss. Den andra anledningen är givetvis att det hela involverar barn vilka kanske inte ska ses som "testdockor" för framtidens autonoma fordon. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aeva visar upp ny LIDAR till självkörande bilar
Företag som startats av före detta Apple-anställda

Det amerikanska startup-företaget Aeva har visat upp vad de säger kommer att bli nästa generations LIDAR-sensorer avsedda för att hjälpa självkörande bilar ta sig fram på våra vägar. Aevas LIDAR har möjlighet att inte bara urskilja saker i sin omgivning utan även möjligheten att se åt vilket håll de är på väg och vilken hastighet objekten har. Baserat på den informationen kommer framtidens självkörande bilar antagligen bättre kunna beräkna hur bilarna ska framföras. Företaget uppger att man redan har börjat samarbeta med några biltillverkare men vill än så länge inte säga vilka dessa är. Man uppskattar att deras LIDAR kommer att kosta mellan 200 - 300 dollar. Aeva startades av Apple-veteranerna Soroush Salehian och Mina Rezk som både ska ha jobbat med saker de ej vill uppge på Apples "Special project"-avdelning. Salehian har även varit inblandad i utvecklingen av Apple Watch och iPhone 6 medan Rezk har en bakgrund som optikspecialist på Nikon skriver The Verge. I klippet nedan berättar Aevas grundare lite mer om sin LIDAR. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0