m
Artiklar i kategorin Fordon / Motorcyklar

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
13.9°
+
Bobby Green
0

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Ducati Monster
Ny men behåller arvet

Sedan 1993 har Ducati tillverkat Monster och nu presenteras nästa generation. Den här har uppdaterats på alla fronter med ny design, ny motor och lägre vikt än tidigare. Samtidigt lovar tillverkaren att Monster-karaktären ska vara där precis som förr. Den främre ramen som är i aluminium sitter fast i motorn och den väger bara tre kilo. Den tidigare fackverksramen vägde 4,5 kilo. Den var i mina ögon dock snyggare och det som fick Monster att se lite speciell ut. Totalt har cykeln bantat 18 kilo jämfört med Monster 821. Den bakre ramen, svingen och fälgarna bidrar tillsammans med en viktsänkning på 5,2 kilo. Torrvikten för hojen anges till 166 kilo. Motorn är en Testastretta på 937 kubik och den ger 111 hästar vid 9250 varv och 94 newtonmeter i vrid vid 6500 varv. Den har quickshift-växellåda som gör att du kan växla utan att använda kopplingen. Vidare får hojen traction control, wheelie control, launch control och självklart även ABS-bromsar. Till Sverige kommer nyheten i slutet av mars nästa år och på prislappen står det då 123.900 kronor. Läs allt om den på länken nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Kawasaki rullar ut nya skrevraketer
Z H2 SE, Ninja ZX-10R och ZX-10RR

Inför 2021 uppdaterar nu Kawasaki modellerna ZX-10R och ZX-10RR samtidigt som man presenterar en ny version av modellen Z H2 - Z H2 SE. Den sistnämnda är ganska lik vanliga Z H2 men SE innebär att den utrustas med Showas semi-aktiva fjädring Skyhook. En dator ser till att hela tiden ställa in fjädringen optimalt beroende på hur man kör. Systemet samarbetar även med bromsarna för att justera dämpningen beroende på hur hårt du trycker till. SE-versionen får även vassare Brembo-bromsar med Stylema Monobloc-ok. I övrigt är det kompressormatad motor på 998 kubik och 200 hästar som gäller. Prislappen börjar på 19.700 dollar vilket är 2.200 dollar mer än för vanliga Z H2. Gällande Ninja ZX-10R och ZX-10RR så är det två hojar som blivit ännu snabbare än tidigare. Motorn är en radfyra på 998 kubik som ska ge runt 200 hästar. ZX10-R kommer kosta från 16.399. Vill man ha ABS får man slänga upp ytterligare 1000 dollar. Det släpps även en specialversion kallad KRT som har ett annat färgschema än de övriga. ZX-10RR kostar från 28.999 dollar och den får godsaker som lättare kolvar, vevstakar i titan, smidda fälgar från Marchesini, Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck och ännu vassare fjädringsinställningar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ducati Diavel inspirerad av Lamborghini Sian FKP 37
Kolfiberfest!

Ducati och Lamborghini presenterar nu tillsammans en specialversion av hojen Diavel inspirerad av superbilen Sian FKP 37. Det här är det första samarbetet mellan företagen sedan Volkswagen-koncernen köpte Ducati 2012. Hojen har utrustats med luftintag, kylarskydd, tankskydd och skärmar i kolfiber. Den lilla flärpen ovanför strålkastaren, det runt strålkastaren och skyddet över ljuddämparen är också i detta ädla material. Vidare är den lackad i samma Gea Green-kulör som bilen. Ramen är i lacken Electrum Gold. Fälgarna som är smidda är på 17 tum. Motorn är orörd vilket innebär att den fortfarande bjuder på 162 hästar. Hojen släpps nästa månad och endast 630 stycken exemplar kommer att tillverkas. På prislappen står det 31.995 dollar. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Rory har kört BMW R 18
"Du ger mig bra vibrationer"

I april släppte BMW glidarhojen R 18 och den bjuder bland annat på en 1800 kubik stor motor med ordentlig kraft. Och även en hel del vibrationer, men det kanske man vill ha när det kommer till en sån här modell? Rorys rumpa domnade dock lite under provkörningen. Hojen blir din för 249.900 kronor. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nmoto ger BMW-scooter helt nytt utseende
Skönt stuk

BMW C400X är en scooter på 350 kubik (inte 400 som man kan tro) som typ ser ut som alla andra scootrar där ute. Om man istället vill att den ska se ut som en gammal klassiker fixar Nmoto biffen. De presenterar nu planerna på sitt "Golden Age"-kit som förvandlar utseendet rejält och ger dig något ingen annan har på vägarna. I kitet som ska släppas till våren ingår en helt ny "kaross", dyna, strålkastare, baklampor och vindruta. Scootern får även en stor grill i nosen och ett BMW-emblem. Vad man kommer att få betala för förvandlingen framgår inte just nu. Vad tycker ni? Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Deus Ex Machina har byggt om en Zero SR/S
Snyggaste eldrivna racern hittills?

Deus ex Machina har nu byggt sin allra första eldrivna motorcykel. Man tog en Zero SR/S, strippade ner den och byggde sedan upp allt igen med ny design och nya komponenter. Kåporna, tanken och sadeln är alla tillverkade i kolfiber i ett stycke och den delen väger bara 3,1 kilo. Vidare monterades ny fjädring från Showa fram och bak, kolfiberfälgar från Dymag, nya bromsar och en tumbroms istället för ett vanligt bromshandtag. Vad tycks? Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Ducati först med att förse motorcykel med radar fram och bak
Utvecklade tillsammans med Bosch

Det är många nya bilar som har radar i sig för att scanna av omgivningen och nu ska Ducati ge sig i kast med att bli de första som utrustar en motorcykel med tekniken. Denna är framtagen tillsammans med Bosch och det är modellen Multistrada V4 som kommer att få grejerna. Varje radar väger 190 gram och det sitter en fram och en bak. Den främre ger dig adaptiv farthållare vilket gör att hojen själv kommer att hålla avståndet till andra i hastigheter mellan 30 och 160 km/h. Den bakre kan upptäcka fordon i döda vinkeln och då varna för dessa. Multistrada V4 kommer att presenteras den 4 november. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Två väldigt populära små motorcyklar jämförs
Honda Super Cub och Honda Grom

En av världens mest populära motorcyklar är Honda Super Cub. Den har tillverkats ända sedan 1958 och 2017 passerade man 100 miljoner sålda exemplar. Givetvis har den uppdaterats genom åren men inte så värst mycket ändå. En annan populär hoj från Honda är modellen Grom som också den är en liten och smidig maskin för den som inte behöver det allra värsta utan bara vill ta sig fram. Här jämförs de båda modellerna med varandra. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Honda återupplivar klassikern CB350
Ska sno kunder från Royal Enfield i Indien

Det är många motorcykeltillverkare som plockat fram nostalgi-kortet den senaste tiden och lanserat modeller med en touch av dåtiden. Royal Enfields hojar har dock alltid sett ut som gamla klassiker och det gillas av många. Honda presenterar nu en återskapad och något uppdaterad version av klassikern CB350. Den här är framtagen för att sno kunde från just Royal Enfield på hemmamarknaden i Indien. Mycket av den gamla designen fick hänga med men man ser snabbt att en del saker ändå har uppdaterats. Den här har exempelvis skivbroms bak, modern instrumentering och flådiga LED-lampor. Motorn är en luftkyld enstånka på 348 kubik som ger 21 hästar och 30 newtonmeter i vrid. Till maskinen sitter en fempetad låda. Nya CB350 kostar från 2575 dollar. En Royal Enfield Bullet 350 kostar dock bara 1760 dollar så det återstår att se om Hondan ändå kan locka över folk från konkurrenten. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

BMW lanserar sin första M-motorcykel
Det här är M 1000 RR

Bokstaven M är synonym med prestanda hos BMW och M 1000 RR är den första motorcykeln man sätter den på. Det här är alltså det värsta man har att erbjuda och skapelsen blir din för 370.000 kronor. För pengarna får du en tvåhjuling med en totalvikt på 192 kilo och en vattenkyld radfyra som ger 212 hästar och 113 newtonmeter i vrid vid 11.000 varv. För att framhjulet inte ska vara i luften hela tiden när man är ute och kör sitter det vingar i kolfiber på kåporna som ser till att pressa cykeln mot marken. Dessa gör även att man kan gå på gasen snabbare och även att man kan bromsa senare. De ska också se till att kurvtagningen blir stabilare. Hojen har fem stycken olika körlägen, dynamisk traction control och wheelie-funktion. Tekniken Shift Assistant Pro gör att du kan växla ner och upp utan att koppla. Det finns även Launch Control och Hill Start Control Pro som håller kvar hojen när det sluttar så att du slipper stå med bromsen intryckt. När M 1000 RR lanseras framgår tyvärr inte. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Förvandla en ny BMW R nineT till en BMW R7 från 1934
Nytt kit ger din hoj äldre utseende

För ett år sedan började företaget Nmoto berätta att de hade ett nytt kit på gång till BMW:s motorcykelmodell R nineT. Nu är kitet färdigt och smackar du på detta på din hoj får du ett utseende inspirerat av modellen R7 från 1934. Kitet som heter Nmoto R sevenT kostar 6950 dollar och det består av en ny tank, soppapump, slangar till detta, skärmar fram och bak, nytt bakljus, flytt av oljekylaren, skydd över gafflarna och motorn, ny strålkastare, nya blinkers och en förlängning av avgassystemet. Motorn, fjädringen, chassiet, bromsarna och hjulen låter man vara orört. Vad tycker ni? Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Bimota Tesi H2 släpps den 1 oktober
Din för 64.000 euro

Bimota har teasat hojen ett tag men snart är det dags för lansering. Den 1 oktober kommer Tesi H2 att släppas lös och det är en riktig värstingmaskin som endast kommer att tillverkas i 250 stycken exemplar. På prislappen kommer det att stå ganska så saftiga 64.000 euro. Är du sugen ska det gå att beställa en nu. Den som köper får en hoj med navstyrning och motor hämtad från Kawasaki Ninja H2. Fyran är kompressormatad, på 998 kubik och ger i Kawan 228 hästar. Tesi H2 ska väga in på 207 kilo och lär bli ganska så kvick. På utrustningssidan hittar vi Brembos Stylema-ok framtill och dessa greppar om 330 millimeter stora skivor. För fjädrandet står Öhlins TTX-dämpare, det finns även en styrdämpare från Öhlins och denna är elektroniskt styrd. Teknikmässigt finns det bland annat launch control, traction control med nio steg och quickshifter. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Klassisk Honda CB360T mot modern Honda CB300R
Det har hänt en del genom åren

1974 lanserade Honda modellen CB360T. En liten trevlig tvåcylindrig fyrtaktare med 34 hästar. YouTube-kanalen FortNine har plockat ut en ny Honda CB300R för att jämföra den med klassikern och se vad som har hänt på 46 år. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Steampunkad gammal BMW-motorcykel
Fräsigt bygge

Dirk Oehlerking från Kingston Customs ligger bakom den här skapelsen som började sitt liv som en BMW R100 RS från 1980. Hela hojen har byggts om totalt och som vi kan se har temat varit steampunk. Den har mängder av detaljer och det som kanske sticker ut mest är förvaringen av vin under sadeln och besticken till picknicken man hittar på motsatt sida om verktygssatsen. Bygget är döpt till Good Ghost och de strömlinjeformade kåporna är handknackade i aluminium. Under skalet döljer sig den klassiska boxertwinen och från den kommer två avgasrör som blir ett med designen. Det är Haas Moto Museum i Dallas som har beställt hojen och där kommer den nu att stå utställd. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Drönare följer efter FMX-åkare
Filmat i en enda tagning

Drönare har gjort att vi kan få ganska balla filmer och klipp som tidigare inte var möjligt. Här får vi hänga med FMX-proffset Tyler Bereman när han brummar omkring med sin cross på ett till synes väldigt härligt ställe. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

BMW Motorrad presenterar R 18 Dragster
Byggd av Roland Sands

Den världskända designern Roland Sands har fått lägga sin hand på BMW:s nya glidare R 18 som presenterades i våras och resultatet är R 18 Dragster. Så här förklarar Roland hur designtänket kring bygget gick: "With an engine that’s so visibly the center piece, I immediately thought of muscle cars. My family has always been into going fast and my dad was a drag racer, so I thought it made sense to strip the bike down to the essentials and shape it to go fast on a straight track." Det man har gjort är att sänka hela hojen, ta bort baken och modifierat både fram- och bakskärmen. Som ni kan se har man även plockat bort fjädringen bak. Avgassystemet är ett nytt tillverkat för hand i rostfritt stål. Broms- och kopplingshandtag är nytt och framgaffeln har man hämtat från en BMW R nineT. Frambromsarna kommer från BMW S 1000 RR. Den nya dynan är framtagen av företaget Saddlemen. Allt som allt tog bygget ungefär tre och en halv månad att få till. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Tarforms eldrivna motorcykel är redo för produktion
Luna erbjuds som Scrambler och som caféracer

Vi har tidigare skrivit om Tarform och deras eldrivna caféracer. Nu presenterar de Luna som är en vidareutveckling av den prototyp som visades 2018, och den kommer att erbjudas både som caféracer och Scrambler. Luna har ett batteripack på 10 kWh som matar en elmotor på 56 hästar. 0-100 km/h ska ta 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 19 mil och med ombordladdaren som är på 3,3 kW ska det ta 50 minuter att ladda 0-80 procent. Hojens tank och cuts är tillverkad av återvunnet material går att byta ut och återvinna igen om man skulle råka krascha. Motorn har delar i bioplast och sätet är i veganskt läder. På tekniksidan hittar vi bromsar med bromskraftsåtervinning, tre stycken olika körlägen, trådlöst tändningslås, backkamera och döda-vinkeln-varnare med haptisk respons. Det är att förhandsboka en Luna nu för 500 dollar och det finns två stycken versioner att välja mellan - bas och Founder Edition. Priset börjar på 24.000 dollar medan Founder Edition kostar hela 42.000 dollar. För den ganska rejäla extra slanten får man en hoj som bara tillverkas i 54 stycken exemplar och som är kittad med Öhlins-dämpare och aluminiumfälgar frästa ur ett stycke. Den ska även ha lite annan design överlag. Tillverkningen ska dra igång nu i sommar och de första leveranserna ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Honda CX650T - klassisk motorcykel med turbo
Ja tack, en sån här vill jag ha

Det senaste Regular Car Reviews har testat är inte en car utan en bike, motorcykel alltså. En Honda CX650T från 1983 och det är det där t:et på slutet som gör det. Det står nämligen för turbo och allt med turbo är ju som vi alla vet tokfränt. Så en sån här vill jag ha, också. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Motorcykel-recension som är som en kortfilm
Det här var lite kul

Om man ska recensera Yamahas nya äventyrshoj Ténéré 700 kan man göra det rätt upp och ner med en skakig mobiltelefon och dåligt ljud eller så kan man göra som YouTube-kanalen FortNine gjorde. Vad tycker ni? Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Första bantestet med Aston Martins motorcykel avklarat
Snart dags för produktion

I höstas rullade Aston Martin ut motorcykeln AMB 001 som de tagit fram tillsammans med Brough Superior. Det är en monstermaskin endast avsedd för bankörning och nu har man genomfört det allra första testet på just en racerbana. Platsen var Pau-Arnos i Frankrike och man körde med en maskerad prototyp. Hur hojen ser ut i sin helhet ser ni i den inlänkade artikeln. De första kunderna ska få sina cyklar i slutet av året. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 108.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Ingen enduro-förare har klarat sig upp för den här kullen
I augusti körs tävlingen igen

Varje år går Andler Hillclimbing-tävlingen av stapeln i Belgien. I augusti är det dags igen och då kanske någon tar sig upp, det är nämligen ingen som har gjort det hittills. Och det kan man ju kanske förstå när man kikar i videon här ovan. Smeknamnet The Impossible Climb känns berättigat. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Federal Motos senaste hojbygge är inspirerat av Top Gun
Döptes till Danger Zone

I den första Top Gun-filmen körde Maverick en Kawasaki GPZ900R. I film nummer två som har premiär i december kör han fortfarande hoj från samma tillverkare, men en Ninja H2 istället. Inspirerade av märket och filmerna tog Federal Motos en GPZ1100 och byggde om den till det vi ser här. Skapelsen har man döpt till Danger Zone efter den första filmens ledmotiv. Hojen har fått flera 3D-utskrivna delar, fyra Mikuni-förgasare från KZ1000, rostfria ljuddämpare från Cone Engineering, tank från CB1100 och framgafflar från GSX1300R Hayabusa för att nämna några saker. Gällande lack valde man blanksvart tillsammans med Kawasaki Green. Fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Digitalt system för motorcyklar larmar automatiskt vid olycka
Nytt från Bosch

Bosch har utvecklat ett digitalt uppkopplat nödsamtals-system för modernare motorcyklar. Man kallar det för Help Connect och beskriver det hela som en "digital skyddsängel". Med hjälp av en smart algoritm inbyggd i en sensor som monteras på motorcykeln samlas det in massa data om acceleration, vinkel och liknande. Systemet kan skilja på om man råkar tappa hojen när den står parkerad eller om det faktiskt inträffar en olycka. Gör det det så skickas massa uppgifter till Bosch Service Center som i sin tur kontaktar ambulans eller vad det nu är man behöver. Informationen kan även skickas till anhöriga om man så vill. Enligt Bosch skulle tekniken kunna kapa tiden innan hjälp är på plats med hälften. Initialt kommer den här servicen lanseras i Tyskland men den ska även fungera i Storbritannien, Frankrike, Italien, Österrike, Belgien, Irland, Luxemburg, Spanien, Schweiz och Nederländerna. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

2electrons eldrivna motorcykel låter som en ylande sporthoj
Ska även vibrera som en

En av sakerna som försvinner med en eldriven motorcykel är motorljudet. Visst, elmotorn kanske viner lite men det är inte något man kan jämföra med mullret eller ylandet som en förbränningsmotor ger ifrån sig. Och gillar man sånt kanske en elhoj inte är något som lockar? Det italienska företaget 2electron vill ändra på det med sitt bygge kallat Emula, som både låter som en ylande sporthoj och som vibrerar på samma vis som en sådan gör. Systemet kallas för McFly Core och det följer ditt rullande på gasen och skickar sedan ut emulerat ljud i strategiskt placerade högtalare runt hojen. Om du inte vill störa omgivningen med ljudet (oljudet?) kan du bara låta det skickas till dina trådlösa hörlurar så att bara du hör när du är ute och gasar. Som vi kan se i videon följer ljudet med när du växlar upp och ned och även om det kanske ser ut att lagga lite kanske det gör körkänslan lite vassare. Vibrationerna vid växling, kopplande och gaspådrag ska ske med hjälp av bashögtalare. Det ska finnas tre stycken olika ljudspår att välja mellan - 250-kubiks tvåcylindrig tvåtaktare från 1989, 800-kubiks tvåcylindrig fyrtaktare från 2004 och 600-kubiks fyrcylindrig fyrtaktare från 1999. Fler ska dock tillkomma. Det finns fyra stycken olika körlägen - Real Emulation, Easy Simulation, Arcade Emulation och Beginner Emulation. Väljer du det första kommer hojen dö om du varvar för lite när du släpper kopplingen. Den kommer även att gå sämre om du kör på för hög växel, precis som på en vanlig hoj alltså. Väljer du Easy-läget kommer den dock inte att dö eller gå sämre. Kör du Arcade behöver du inte koppla och kör du Beginner behöver du inte ens växla. När hojen och tekniken kan tänkas hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Honda Gold Wing får Android Auto i sommar
Äntligen?

Hösten 2017 rullade Honda ut nya Gold Wing och i samma veva fick vi reda på att den som första motorcykel utrustades med Apple CarPlay. Nu i sommar kommer hojen även att begåvas med Android Auto. Mjukvaruuppdateringen till infotainmentsystemet kommer att börja rulla ut i mitten på nästa månad. I klippet nedan ser ni hur Apple CarPlay fungerar på den senaste upplagan av Gold Wing. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0