m
Artiklar i kategorin Fordon / Motorcyklar

Harley Davidson gör LiveWire till ett eget varumärke
Blir en separat division för elmotorcyklar

Harley Davidson har meddelat att deras elektriska motorcyklar nu kommer att börja säljas under ett helt eget varumärke som får namnet LiveWire, samma namn som Harley Davidson gett den elmotorcyklar man hittills släppt. LiveWire kommer att presentera sin första modell utan Harley Davidson-branding 8 juli. Detaljer om vad man ska visa upp exakt saknas dock än så länge. Harley Davidson uppger vidare att LiveWire kommer att säljas via egna showrooms men även kommer att finnas i vissa Harley Davidson-butiker. LiveWire kommer att bli Harley Davidson andra spinoff efter det att man förra året drog igång varumärket Serial 1 som utvecklar elcyklar. Här nedan hittas en bild på en LiveWire-motorcykel från när det fortfarande stod Harley Davidson på tanken. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe bygger pappersmodell av KTM 1190 RC8
Med en enorm detaljrikedom

Här kan ni kolla in ett ambitiöst modellbygge där YouTube-kanalen "Paper Modelling" tar sig an uppgiften att bygga en modell av motorcykeln KTM 1190 RC8 i papper. Vi får under närmare 20 minuter följa hur modellbyggaren går till väga för att skissa upp de delar som behövs för att sedan klippa ut dessa och modellera ihop dessa till en väldigt detaljerad modell av motorcykeln. På bilden nedan kan ni kolla in hur en riktig KTM 1190 RC8 ser ut. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Harley-Davidson släpper klassisk version av Electra Glide
Med modern teknik

Harley-Davidson har skapat en radda med ikoniska motorcyklar och nu ska man släppa dessa på nytt, men i modern form. Serien kallar man så klart för Icons och först ut är Electra Glide. Modellen har ju funnits kvar i sortimentet men den här begränsade upplagan på 1500 exemplar har samma stil som den hade 1969 men med alla moderna saker man vill ha. Här hittar vi Milwaukee-Eight 114-motorn, CarPlay, ABS och annat gött. Det bästa av två världar kanske. Prislappen i Sverige ligger på 327.900 kronor. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel
Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha

Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alla delar en motorcykel består av
Och vad de gör

Här visar YouTube-kanalen FortNine vad en motorcykel består av och vad alla olika komponenter gör. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Häng med och spana in världens största motorcykelsamling
Mäktigt ställe

I Alabama ligger The Barber Vintage Motorsports Museum och här finns världens största motorcykelsamling. Innanför dörrarna samsas över 1600 stycken hojar från flera olika tidsepoker. I det här två timmar långa klippet får vi hänga med på en rundtur och se vad som finns att titta på. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Suzuki smygvisar nya Hayabusa
Avtäcks den 5 februari

1999 lanserade Suzuki den nya modellen Hayabusa. Namnet betyder jaktfalk och det som gjorde hojen speciell var att den var den första serietillverkade som toppade över 300 km/h. Första generationen såldes mellan 1999 och 2007 och nu är det snart dags för en tredje generation att göra entré. Den 5 februari åker täcket av och inför detta har Suzuki släppt följande smygtitt. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
11.3°
+
Bobby Green
0

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Ducati Monster
Ny men behåller arvet

Sedan 1993 har Ducati tillverkat Monster och nu presenteras nästa generation. Den här har uppdaterats på alla fronter med ny design, ny motor och lägre vikt än tidigare. Samtidigt lovar tillverkaren att Monster-karaktären ska vara där precis som förr. Den främre ramen som är i aluminium sitter fast i motorn och den väger bara tre kilo. Den tidigare fackverksramen vägde 4,5 kilo. Den var i mina ögon dock snyggare och det som fick Monster att se lite speciell ut. Totalt har cykeln bantat 18 kilo jämfört med Monster 821. Den bakre ramen, svingen och fälgarna bidrar tillsammans med en viktsänkning på 5,2 kilo. Torrvikten för hojen anges till 166 kilo. Motorn är en Testastretta på 937 kubik och den ger 111 hästar vid 9250 varv och 94 newtonmeter i vrid vid 6500 varv. Den har quickshift-växellåda som gör att du kan växla utan att använda kopplingen. Vidare får hojen traction control, wheelie control, launch control och självklart även ABS-bromsar. Till Sverige kommer nyheten i slutet av mars nästa år och på prislappen står det då 123.900 kronor. Läs allt om den på länken nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Kawasaki rullar ut nya skrevraketer
Z H2 SE, Ninja ZX-10R och ZX-10RR

Inför 2021 uppdaterar nu Kawasaki modellerna ZX-10R och ZX-10RR samtidigt som man presenterar en ny version av modellen Z H2 - Z H2 SE. Den sistnämnda är ganska lik vanliga Z H2 men SE innebär att den utrustas med Showas semi-aktiva fjädring Skyhook. En dator ser till att hela tiden ställa in fjädringen optimalt beroende på hur man kör. Systemet samarbetar även med bromsarna för att justera dämpningen beroende på hur hårt du trycker till. SE-versionen får även vassare Brembo-bromsar med Stylema Monobloc-ok. I övrigt är det kompressormatad motor på 998 kubik och 200 hästar som gäller. Prislappen börjar på 19.700 dollar vilket är 2.200 dollar mer än för vanliga Z H2. Gällande Ninja ZX-10R och ZX-10RR så är det två hojar som blivit ännu snabbare än tidigare. Motorn är en radfyra på 998 kubik som ska ge runt 200 hästar. ZX10-R kommer kosta från 16.399. Vill man ha ABS får man slänga upp ytterligare 1000 dollar. Det släpps även en specialversion kallad KRT som har ett annat färgschema än de övriga. ZX-10RR kostar från 28.999 dollar och den får godsaker som lättare kolvar, vevstakar i titan, smidda fälgar från Marchesini, Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck och ännu vassare fjädringsinställningar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ducati Diavel inspirerad av Lamborghini Sián FKP 37
Kolfiberfest!

Ducati och Lamborghini presenterar nu tillsammans en specialversion av hojen Diavel inspirerad av superbilen Sian FKP 37. Det här är det första samarbetet mellan företagen sedan Volkswagen-koncernen köpte Ducati 2012. Hojen har utrustats med luftintag, kylarskydd, tankskydd och skärmar i kolfiber. Den lilla flärpen ovanför strålkastaren, det runt strålkastaren och skyddet över ljuddämparen är också i detta ädla material. Vidare är den lackad i samma Gea Green-kulör som bilen. Ramen är i lacken Electrum Gold. Fälgarna som är smidda är på 17 tum. Motorn är orörd vilket innebär att den fortfarande bjuder på 162 hästar. Hojen släpps nästa månad och endast 630 stycken exemplar kommer att tillverkas. På prislappen står det 31.995 dollar. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Rory har kört BMW R 18
"Du ger mig bra vibrationer"

I april släppte BMW glidarhojen R 18 och den bjuder bland annat på en 1800 kubik stor motor med ordentlig kraft. Och även en hel del vibrationer, men det kanske man vill ha när det kommer till en sån här modell? Rorys rumpa domnade dock lite under provkörningen. Hojen blir din för 249.900 kronor. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Nmoto ger BMW-scooter helt nytt utseende
Skönt stuk

BMW C400X är en scooter på 350 kubik (inte 400 som man kan tro) som typ ser ut som alla andra scootrar där ute. Om man istället vill att den ska se ut som en gammal klassiker fixar Nmoto biffen. De presenterar nu planerna på sitt "Golden Age"-kit som förvandlar utseendet rejält och ger dig något ingen annan har på vägarna. I kitet som ska släppas till våren ingår en helt ny "kaross", dyna, strålkastare, baklampor och vindruta. Scootern får även en stor grill i nosen och ett BMW-emblem. Vad man kommer att få betala för förvandlingen framgår inte just nu. Vad tycker ni? Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Deus Ex Machina har byggt om en Zero SR/S
Snyggaste eldrivna racern hittills?

Deus ex Machina har nu byggt sin allra första eldrivna motorcykel. Man tog en Zero SR/S, strippade ner den och byggde sedan upp allt igen med ny design och nya komponenter. Kåporna, tanken och sadeln är alla tillverkade i kolfiber i ett stycke och den delen väger bara 3,1 kilo. Vidare monterades ny fjädring från Showa fram och bak, kolfiberfälgar från Dymag, nya bromsar och en tumbroms istället för ett vanligt bromshandtag. Vad tycks? Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Ducati först med att förse motorcykel med radar fram och bak
Utvecklade tillsammans med Bosch

Det är många nya bilar som har radar i sig för att scanna av omgivningen och nu ska Ducati ge sig i kast med att bli de första som utrustar en motorcykel med tekniken. Denna är framtagen tillsammans med Bosch och det är modellen Multistrada V4 som kommer att få grejerna. Varje radar väger 190 gram och det sitter en fram och en bak. Den främre ger dig adaptiv farthållare vilket gör att hojen själv kommer att hålla avståndet till andra i hastigheter mellan 30 och 160 km/h. Den bakre kan upptäcka fordon i döda vinkeln och då varna för dessa. Multistrada V4 kommer att presenteras den 4 november. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Två väldigt populära små motorcyklar jämförs
Honda Super Cub och Honda Grom

En av världens mest populära motorcyklar är Honda Super Cub. Den har tillverkats ända sedan 1958 och 2017 passerade man 100 miljoner sålda exemplar. Givetvis har den uppdaterats genom åren men inte så värst mycket ändå. En annan populär hoj från Honda är modellen Grom som också den är en liten och smidig maskin för den som inte behöver det allra värsta utan bara vill ta sig fram. Här jämförs de båda modellerna med varandra. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Honda återupplivar klassikern CB350
Ska sno kunder från Royal Enfield i Indien

Det är många motorcykeltillverkare som plockat fram nostalgi-kortet den senaste tiden och lanserat modeller med en touch av dåtiden. Royal Enfields hojar har dock alltid sett ut som gamla klassiker och det gillas av många. Honda presenterar nu en återskapad och något uppdaterad version av klassikern CB350. Den här är framtagen för att sno kunde från just Royal Enfield på hemmamarknaden i Indien. Mycket av den gamla designen fick hänga med men man ser snabbt att en del saker ändå har uppdaterats. Den här har exempelvis skivbroms bak, modern instrumentering och flådiga LED-lampor. Motorn är en luftkyld enstånka på 348 kubik som ger 21 hästar och 30 newtonmeter i vrid. Till maskinen sitter en fempetad låda. Nya CB350 kostar från 2575 dollar. En Royal Enfield Bullet 350 kostar dock bara 1760 dollar så det återstår att se om Hondan ändå kan locka över folk från konkurrenten. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

BMW lanserar sin första M-motorcykel
Det här är M 1000 RR

Bokstaven M är synonym med prestanda hos BMW och M 1000 RR är den första motorcykeln man sätter den på. Det här är alltså det värsta man har att erbjuda och skapelsen blir din för 370.000 kronor. För pengarna får du en tvåhjuling med en totalvikt på 192 kilo och en vattenkyld radfyra som ger 212 hästar och 113 newtonmeter i vrid vid 11.000 varv. För att framhjulet inte ska vara i luften hela tiden när man är ute och kör sitter det vingar i kolfiber på kåporna som ser till att pressa cykeln mot marken. Dessa gör även att man kan gå på gasen snabbare och även att man kan bromsa senare. De ska också se till att kurvtagningen blir stabilare. Hojen har fem stycken olika körlägen, dynamisk traction control och wheelie-funktion. Tekniken Shift Assistant Pro gör att du kan växla ner och upp utan att koppla. Det finns även Launch Control och Hill Start Control Pro som håller kvar hojen när det sluttar så att du slipper stå med bromsen intryckt. När M 1000 RR lanseras framgår tyvärr inte. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Förvandla en ny BMW R nineT till en BMW R7 från 1934
Nytt kit ger din hoj äldre utseende

För ett år sedan började företaget Nmoto berätta att de hade ett nytt kit på gång till BMW:s motorcykelmodell R nineT. Nu är kitet färdigt och smackar du på detta på din hoj får du ett utseende inspirerat av modellen R7 från 1934. Kitet som heter Nmoto R sevenT kostar 6950 dollar och det består av en ny tank, soppapump, slangar till detta, skärmar fram och bak, nytt bakljus, flytt av oljekylaren, skydd över gafflarna och motorn, ny strålkastare, nya blinkers och en förlängning av avgassystemet. Motorn, fjädringen, chassiet, bromsarna och hjulen låter man vara orört. Vad tycker ni? Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Bimota Tesi H2 släpps den 1 oktober
Din för 64.000 euro

Bimota har teasat hojen ett tag men snart är det dags för lansering. Den 1 oktober kommer Tesi H2 att släppas lös och det är en riktig värstingmaskin som endast kommer att tillverkas i 250 stycken exemplar. På prislappen kommer det att stå ganska så saftiga 64.000 euro. Är du sugen ska det gå att beställa en nu. Den som köper får en hoj med navstyrning och motor hämtad från Kawasaki Ninja H2. Fyran är kompressormatad, på 998 kubik och ger i Kawan 228 hästar. Tesi H2 ska väga in på 207 kilo och lär bli ganska så kvick. På utrustningssidan hittar vi Brembos Stylema-ok framtill och dessa greppar om 330 millimeter stora skivor. För fjädrandet står Öhlins TTX-dämpare, det finns även en styrdämpare från Öhlins och denna är elektroniskt styrd. Teknikmässigt finns det bland annat launch control, traction control med nio steg och quickshifter. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Klassisk Honda CB360T mot modern Honda CB300R
Det har hänt en del genom åren

1974 lanserade Honda modellen CB360T. En liten trevlig tvåcylindrig fyrtaktare med 34 hästar. YouTube-kanalen FortNine har plockat ut en ny Honda CB300R för att jämföra den med klassikern och se vad som har hänt på 46 år. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Steampunkad gammal BMW-motorcykel
Fräsigt bygge

Dirk Oehlerking från Kingston Customs ligger bakom den här skapelsen som började sitt liv som en BMW R100 RS från 1980. Hela hojen har byggts om totalt och som vi kan se har temat varit steampunk. Den har mängder av detaljer och det som kanske sticker ut mest är förvaringen av vin under sadeln och besticken till picknicken man hittar på motsatt sida om verktygssatsen. Bygget är döpt till Good Ghost och de strömlinjeformade kåporna är handknackade i aluminium. Under skalet döljer sig den klassiska boxertwinen och från den kommer två avgasrör som blir ett med designen. Det är Haas Moto Museum i Dallas som har beställt hojen och där kommer den nu att stå utställd. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0