m
Artiklar i kategorin Fordon / Båtar

Ombord på en 50 fot lång katamaran
Rejäl skuta

I det här klippet får vi kliva ombord på en Sunreef 50 - en 50 fot lång lyxkatamaran som ser ut att innehålla allt det man kan tänkas behöva till sjöss, och lite till. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Lexus lyxyacht är nu här
Blir din för 3,5 miljoner dollar

2017 visade Lexus upp konceptet Sport Yacht Concept och i höstas fick vi nya renderade bilder på lyxyachten. Nu är den presenterad i produktionsutförande och den får namnet LY 650. Designat har den italienska båtfirman Nuvolari Lenard gjort. Världspremiären ägde nyligen rum i Boca Raton, Florida och skulle du vilja bli ägare till en sån här får du hosta upp 3,5 miljoner dollar. För den pengen får du en båt som har sex stycken sovplatser, flera sköna ytor att hänga på och dubbla Volvo Penta IPS som i sitt kraftfullaste utförande tillsammans levererar 2700 hästar. Försäljningen drar igång den 30 oktober. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Världens största elfärja finns i Danmark
Ellen transporterar bilar och människor mellan öarna Ale och Ærø

Världens största färja som drivs av elektricitet har nu börjat trafikera farleden mellan de båda danska öarna Als och Ærø rapporterar CNBC. Färjan heter "Ellen" och har en kapacitet att transportera 30 bilar och 200 passagerare mellan de båda öarna. Batteriet på Ellen levererar 4,3 MWh vilket levererar tillräckligt med energi för att ta färjan tur och retur en gång mellan de båda öarna som ligger cirka 20 kilometer från varandra sjövägen. Färjan är 60 meter lång, 13 meter bred och väger 650 ton. Det schweiziska företaget Leclanché som levererat batteripacket till Ellen uppger att färjan kommer att sänka utsläppen årligen med 2.000 ton koldioxid, 42 ton kväveoxid (NOx), 2,5 ton partiklar och 1,4 ton svaveloxid. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eldriven vattenskoter med bärplansteknik
Tekniken gör den snålare

Waveflyer sägs vara den första vattenskotern med ett så kallat bärplan under sig. Detta gör att skotern lyfter ur vattnet när man kommit upp i fart vilket minskar motståndet och därmed gör den snålare. Skotern är dessutom eldriven så då slipper man lyssna på brölet som annars brukar störa solandet på bryggan. Batteripacket är på 2 kWh och det ska vara tillräckligt för att två personer ska kunna köra omkring i en halvtimme. När denna kan tänkas lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Första batteridrivna tankfartyget ska byggas i Japan
Ska glida runt i Tokyobukten och leverera olja

Det nystartade japanska företaget e5 Lab skriver i ett pressmeddelande att man planerar att bygga världens första tankfartyg som drivs av batterier. Även om företaget e5 Lab är helt nystartat så kommer det finnas en hel del erfarenhet i företaget då det dragits igång av de fyra japanska företagen Asahi Tanker, Exeno Yamamizu, Mitsui O.S.K. Lines samt Mitsubishi. Tankfartyget som e5 Lab planerar att bygga kommer att drivas av jättelika batterier som laddas upp via solenergi. Den batteridrivna tankern kommer initialt inte att färdas några jättestora avstånd. Tanken är att tankern till en början ska åka runt i Tokyobukten och förse andra fartyg med bunkerolja skriver Ny Teknik. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Sveriges nya forskningsfartyg här
Svea har kommit hem

Sveriges lantbruksuniversitet SLU skriver i ett pressmeddelande att deras och Sveriges senaste forskningsfartyg Svea nu har anlänt till sin hemmahamn i Lysekil. Svea designades av det norska företaget Skipsteknisk A/S och byggdes vid det spanska varvet Armon Shipyard. Det är från Armon i den spanska staden Vigo som Svea seglat till sin hemmahamn i Lysekil. Varför det blev just hamnen i Lysekil som nu kommer att bli Sveas bas på land de kommande åren förklarar Ellinor Jensen, projektledare på Lysekils hamn AB: "Lysekil är ett västsvenskt nav för maritim forskning. Sedan tidigare finns SLU:s havsforskningslaboratorium i Lysekil och även andra universitet har verksamhet i kommunen. Vi har jobbat hårt för att få hit SLU:s forskningsfartyg och för att hinna ställa allt i ordning i tid och ser nu fram emot att ha Svea här under många år." Nu börjar en period där personal från SLU och SMHI ska utbildas om den nya båten och 1 oktober är det dags för Sveas första uppdrag då man beger sig iväg för att genomföra undersökningen BIAS (Baltic International Acoustic Survey). BIAS är är en hydroakustik undersökning som institutionen för akvatiska resurser vid SLU genomför varje år för att bedöma bestånden av sill och skarpsill i Östersjön. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jetski och båt i ett
Sommarens leksak!

Nu är sommaren här och har du alldeles för mycket pengar i fickan så vet jag vad du ska köpa, en leksak från Sealver. De säljer små båtar utan motor som istället använder en jetski för att drivas framåt. Det ska ta 30 sekunder att koppla loss jetskin från båt-delen och det verkar vara superroligt i alla former. Sealvers båttillägg, eller vad man nu ska kalla det, finns i en rad storlekar för en rad jetskis. Verkar tyvärr inte att gå och köpa i Sverige. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

Uber börjar med ubåtar
Ta en scUber till Stora Barriärrevet

Taxitjänsten Uber är antagligen mest kända för sina bilar och sin hemkörningstjänst av mat men företaget pysslar även med lite andra transporter. Via tjänsten Jump hyr Uber till exempel ut elcyklar och nu kommer Uber även att dra igång en ubåts-taxitjänst i Australien. Det är i samarbete med den australiensiska delstaten Queensland som Uber nu drar igång tjänsten scUber på test. Från och med idag fram till 18 juni kommer ett begränsat antal Uber-användare kunna ta sig en tripp till Stora Barriärrevet. Ubåten tar två passagerare och resorna kostar 3000 au-dollar styck vilket motsvarar lite under 20.000 kronor. Det hela ska nog primärt ses som en liten pr-kampanj för Uber. Företaget uppger även att man kommer att skänka en summa som motsvarar deras biljettintäkter från Scuber till miljöorganisationen "Citizens of the Great Barrier Reef". Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fully Charged åker eldriven färja
Mellan Helsingborg och Helsingör

Fully Charged var nyligen ute och testkörde Tesla Model 3 och då åkte de från Danmark till Sverige, men de tog inte bron utan den eldrivna färjan som går mellan Helsingborg och Helsingör. Så här såg det ut. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Nikola visar eldriven jetski med 4K-skärm
Ge mig!

Nikola Motors presenterade lite godbitar i dag och en av dem heter Wav (ska uttalas wave). Det är en helt elektrisk jetski som ser riktigt läcker ut. Förutom att drivas av el så har den både fram- och baklysen och en skärm på 4K så att man kan kolla på film. Varför man nu vill göra det i skärgården. Wav drivs av en batteriarkitektur som Nikola säger är helt ny. Den här versionen är det tänkt att man ska sitta på när man åker, en lite mindre stå-version är på gång. Premiär är 2020 och den går att boka redan nu, men pris är ännu inte satt. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

En kortfilm om Trevors båt
Den ingen trodde han skulle kunna sjösätta

Trevor Gordon hittade en gammal övergiven fiskebåt på ett fält. Den var verkligen i uselt skick men han bestämde sig ändå för att rädda den. Många trodde att det aldrig skulle gå och att den aldrig skulle hamna i vattnet igen utan att sjunka. Den här filmen är hans bevis på att det visst gick. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Kapten missbedömer höjd på bro
Pro tip. Var inte full när du styr en tanker på 6000 ton

Här kan ni kolla in ett klipp från Busan i Sydkorea när kaptenen på ett ryskt fraktfartyg på 6000 ton inte observerade att det var en bro i vägen för hans fartyg. Det hela ser nästan lite komiskt ut när fartyget i rätt låg hastighet plöjer rakt in i bron och bilisterna på bron gör sitt bästa för att undvika fartyget. När sydkoreanska myndigheter senare konfronterade fartygets kapten visade det sig att denne hade en alkoholhalt på 0,86 promille vilket är rätt långt över gränsen för de 0,3 promille som är maxgränsen för att framföra båtar i Sydkorea. Kaptenen ska ha fått varningar om att fartyget var på väg åt fel håll av kustbevakningen i Busan men ska ha uppgett att han inte förstått dessa då hans engelska inte var tillräckligt bra. Sydkoreanska Yonhap News Agency rapporterar att fartyget bara 40 minuter innan det plöjde in i bron även hade kolliderat med ett annat fartyg i Busans hamn. Ingen ska ha skadats vid någon av kollisionerna. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA tar fram båtar som rensar floder från skräp
The Good Ship är en jätteversion av IKEA SMÅKRYP

IKEA:s butik i Greenwich, London, har tillsammans med den London-baserade reklambyrån Mother tagit fram radiostyrda båtar som är tänkta att användas för att samla in skräp som flyter omkring i Londons floder. Man kallar båtarna för "The Good Ship" och deras design är baserade på IKEA:s badleksak SMÅKRYP. De två båtarna som man hittills tagit fram har kapacitet att samla in runt 20 kilo skräp innan de måste åka in till land och tömma ut avfallet. Fram tills idag har båtarna samlat in skräp i Deptford Creek i sydöstra London. Där kunde de som var intresserade själva få styra båtarna när de åker runt och samlar in skräp. Nu kommer IKEA Greenwich att skänka sina två "Good Ship" till miljöorganisationen Hubbub som förhoppningsvis kan hitta någon lämplig uppgift för dem framöver. Här nedan hittas bilder på SMÅKRYP, The Good Ship samt ett videoklipp skräpbåten. Tumnagel
58.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe ska åka över Atlanten i en tunna
En hightech-tunna

Här kan ni kolla in ett kort reportage om den 71-årige fransmannen Jean-Jacques Savin som verkar ta det allt annat än lugnt efter han pensionerade sig. Savin planerar nu att korsa Atlanten själv i en farkost som väl i det närmaste kan beskrivas som en tunna. I "tunnan" finns dock både kök, sovplats och förvaringsutrymmen. Han lämnade Kanarieöarna häromdagen och planerar nu att flyta över Atlanten till Västindien. Tunnans hastighet ligger på cirka 2 - 3 kilometer i timman och Savin planerar att den runt 4500 kilometer långa resan kommer att ta cirka 3 månader. Vill du se ett lite längre klipp på det hela så hittas det på YouTube här. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens första autonoma färja testas i Finland
Här kan ni kolla in film från jungfrufärden

Det finska rederiet Finferries har tagit hjälp av Rolls Royce för att göra deras bilfärja Falco självkörande på en rutt mellan Pargas och Nagu i skärgården utanför Åbo. Fartyget kommer att övervakas från en central i Åbo och det kommer alltid att finnas möjlighet för en mänsklig kapten att kliva in ta över rodret via fjärrstyrning om det skulle behövas. Finferries vd Mats Rosin säger i ett uttalande: "We are very proud that maritime history has been made on the Parainen-Nauvo-route once again. First with our world-renowned hybrid vessel Elektra and now Falco as the world’s first autonomous ferry. As a modern ship-owner our main goal in this cooperation has been on increasing safety in marine traffic as this is beneficial for both the environment and our passengers. But we are also equally excited about how this demonstration opens the door to the new possibilities of autonomous shipping and safety." Falco är en 53,8 lång bilfärja som är försedd med motorer från Rolls Royce och som har trafikerat Finferries rutter sedan 1993. Här nedan hittas ett kort klipp från Falcos jungfrufärd som världens första autonoma färja. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Döda fiskar ska driva Hurtigrutens färjor
Fiskrester görs om till biogas

Det norska företaget Hurtigruten ska miljöanpassa sina färjor och man planerar nu att driva några av dessa med biogas som framställts av fiskrester från den stora norska fiskindustrin. Biogas kan tillverkas av de flesta biologiska material. Det klassas fortfarande som ett fossilt bränsle men är miljövänligare än många andra typer av fossilt bränsle. Förutom att gå över till biogas så kommer Hurtigruten även att installera batterier på sina färjor där man ska lagra energi som framställts av förnybara energikällor som till exempel sol och vind. Dessutom kommer man att rensa bort alla engångsartiklar i plast från sina färjor. Fram till 2021 planerar Hurtigruten att ha byggt om minst sex av sina 17 fartyg för att drivas på biogas skriver BBC. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Titanic II
Kopia av Titanic sjösätts 2022

Det australiensiska rederiet Blue Star Line har släppt ett videoklipp där man visar upp kopian som man håller på att bygga av det mytomspunna fartyget Titanic, ett fartyg som förliste efter att ha kolliderat med ett isberg 1912. Titanic II kommer att bli mer eller mindre en exakt replika av Titanic men den nya versionen har blivit lite bredare än originalet på grund av vissa säkerhetsjusteringar. Förutom det och lite andra mindre tekniska ändringar så ska Titanic II se ut exakt som originalet både exteriört och interiört vilket ni kan kolla lite närmare på i klippet nedan. Titanic II är tänkt att genomföra sin jungfrutur från Kina till Dubai 2022. Skeppet kommer att kosta 4,5 miljarder dollar att bygga och har plats för 2400 passagerare samt 900 besättningsmän. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rolls-Royce och Intel ska göra autonoma fartyg tillsammans
Kan vi spela sänka skepp sen?

Rolls-Royce jobbar vidare på att få till autonoma fartyg och nu har man slutit ett avtal med Intel. Man berättar inte så mycket mer än att Intels prylar kommer att användas i systemet som sköter fartygen, men vi antar att det betyder att man är ett steg närmare något verkligt. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Två stora fartyg krockade mitt ute på öppna havet
Var det högerregeln som ställde till det nu igen?

Bilfärjan Ulysse lyckades av någon märklig anledning köra rätt in i sidan på containerfartyget CLS Virginia, mitt ute på öppna havet. Det sistnämnda låg för ankar när Ulysse helt plötsligt dammade in i dess sida och fastnade med fören. Exakt vad som orsakade olyckan är fortfarande oklart. Ingen person kom som tur var till skada. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Jon Olsson kollar in svenska båten Delta 60 Open
Grym båt!

Jon är i Monaco och kollar in båtar. Här får vi titta närmare på svenska Delta 60 Open. Förutom att vara snygg och mäktig har den en del coola tekniska prylar. Kolla in! Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Världens första eldrivna fartyg utan besättning blir lite försenat
Yara Birkeland blir autonomt 2022

Det norska gödselföretaget Yara uppgav för två år sedan att man skulle ta fram världens första eldrivna autonoma fraktfartyg och även om projektet verkar vara lite försenat så är det fortsatt på banan. Yara har nu gett kontraktet att bygga "Yara Birkeland" till den norska skeppsbyggaren Vard. När Yara först presenterade Yara Birkeland var det tänkt att denna skulle sjösättas i år och köras helt utan besättning 2020. Dessa planer har nu flyttats fram något och enligt den nya tidsplanen så sjösätts Birkeland 2020 och man planerar att den ska vara helt autonom 2022. Tidigare har man uppgett att Birkeland skulle kosta 25 miljoner dollar att bygga men nu säger man att det kommer att kosta motsvarande cirka 29,5 miljoner dollar att bygga. Det ska vara cirka tre gånger så mycket som det kostar att bygga ett traditionellt fartyg av samma storlek. Dock tror man att man ska kunna kapa driftkostnaderna för fartyget med hela 90 procent då bränslekostnaderna sänks och fartyget inte kommer att kräva någon besättning i framtiden. Tanken är att Birkeland ska trafikera sträckan mellan de två norska städerna Brevik och Larvik för att på det sättet kunna ersätta de cirka 40.000 transporter med diesellastbilar som varje år trafikerar samma sträcka på land. Ovan kan ni kolla in en kort informationsfilm om Birkeland som Yara släppte 2017. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En otroligt snygg och eldriven motorbåt
Inte så snabb men vad gör det?

Finska Q-Yachts har byggt en eldriven motorbåt. Man kallar den för Q30 och det är en riktigt stilig rackare i vitt. Den är helt eldriven vilket gör att man kan smyga runt i skärgården kanske inte helt tyst men i alla fall på en ljudnivå långt under den för en bensindriven motorbåt. Två olika hastigheter finns, antingen kör man i cruising speed vilket betyder 9 knop eller så kör man på max vilket betyder 15 knop. Långt i från supersnabbt alltså. Två olika batteripack finns på antingen 30 eller 60 kWh. Räckvidden skiljer sig beroende på hur snabbt man kör, men gör man långsamt med stora batteriet kommer man 80 sjömil (150 km). Kör man snabbt med det lilla batteriet kommer man 22 sjömil (40 km). Tumnagel
53.9°
+
Roger Åberg
0

RRS Sir David Attenborough är nu sjösatt
David tryckte på knappen

Som ni säkert har läst tidigare så fick inte National Environment Research Councils nya båt heta Boaty McBoatface som folket ville, utan det blev RRS Sir David Attenborough. Nu är båten i drickat och det var David som tryckte på knappen som släppte ner den. Båten är inte riktigt färdig än, två våningar till ska på och champagne-ceremoni äger rum först i november. Därefter hoppar 30 stycken sjömän och 60 stycken forskare ombord för att åka till Arktis där skrovet ska hårdtestas. Först 2020 ska fartyget segla till Antarktis. Ombord på båten kommer det att finnas en gul ubåt och den har i alla fall fått namnet Boaty McBoatface, alltid något. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Elon Musk bygger ubåt för att rädda thailändskt fotbollslag
Använder del från SpaceX-raket

Elon Musk verkar fortsatt engagerad i att försöka rädda pojkarna från det thailändska fotbollslaget som suttit fast i en grotta i landet i över två veckor. Några av pojkarna ska ha blivit räddade under helgen men majoriteten uppges fortfarande sitta kvar i grottan. I helgen presenterade Musk idén om att ta fram en minimal ubåt som skulle kunna användas för att transportera ut barnen, ett och ett i taget. Som skrov till denna lilla ubåt används en syretub som i vanliga fall hittas på SpaceX Falcon 9-raketer. Under söndagen tweetade Musk att man hade testat mini-ubåten under några timmar i Los Angeles och att den nu befann sig på ett plan på väg till Thailand. Huruvida ubåten faktiskt kommer att användas för att rädda barnen från grottan återstår att se. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe kör båt över grusväg
Alla sätt är bra utom de dåliga

Vid Tacheeda Lakes i British Columbia finns ett parti där det går en väg mellan två av sjöarna. En man vid namn Tyler fick för sig att han ville flytta sin båt från den ena sjön till den andra och han gjorde det genom att köra båten över vägen. Den actionspäckade händelsen inträffar strax efter 1:20 in i klippet. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan även båten parkera själv
Volvo Penta presenterar världsnyhet

Självparkerande bilar har funnits ett tag nu och nu är det dags för båtar. Det är Volvo Penta som har tagit fram ett system där man med hjälp av en app kan låta sin lilla yacht parkera alldeles själv. Båten måste så klart har stöd för systemet men det måste även marinan ha. Vilka marinor som har eller kommer att ha stödet ser man i appen, där man också kommer att kunna boka en plats. 2020 kommer detta att finnas på marknaden. Om du har en båt med Volvo Pentas IPS-system kommer du att kunna uppgradera till detta. Tumnagel
49.4°
+
Roger Åberg
0

Jaguar, Williams och Vector slår hastighetsrekord på vatten
Snabbaste eldrivna båten

Jaguar slog sig ihop med Vector och nu har det teamet tagit hjälp av Williams för att slå rekord. Rekordet är snabbast på vatten drivet av el och det gamla rekordet var på 76,8 mph och sattes 2008. Det tog alltså tio år innan någon slog rekordet och det nya rekordet är nästan 12 mph snabbare; 88,61 mph. Båten som man slog rekordet med heter Jaguar Vector Racing V20E och körde gjorde medgrundaren och den tekniska chefen Peter Dredge. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Självkörande båtar kan fungera som broar
Intressant koncept från MIT

Forskare på MIT CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) har tagit fram ett rätt så intressant transportkoncept. Koncepteter beskriver en flotta med autonoma båtar som ska kunna kopplas ihop och bilda större formationer. Båtarna ser inte ut som traditionella båtar utan får väl närmast jämföras med någon slags pråmar. De rektangulära båtarna är 4x2 meter stora och tanken är att dessa ska kunna kopplas ihop sig med varandra. Båtarna skulle då kunna bilda broar eller plattformar som skulle kunna användas för konserter och liknande arrangemang. Daniela Rus på MIT CSAIL säger: "Imagine shifting some of infrastructure services that usually take place during the day on the road — deliveries, garbage management, waste management — to the middle of the night, on the water, using a fleet of autonomous boats." För att ovanstående vision ska kunna förverkligas kommer det krävas en lång rad tester och detta är vad gänget bakom båtarna pysslar med för tillfället. Det finns inga uppgifter om när vi faktiskt skulle kunna få se båtar som dessa i vattendrag nära oss. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autonoma båtar seglar runt i San Franciscobukten
Samlar in data

Richard Jenkins älskar att segla och han gör det på både vatten och land. Han har faktiskt ett hastighetsrekord i just landsegling med en farkost han byggt själv. Men båtarna hans företag Saildrone tillverkar seglar han inte, de seglar nämligen av sig själv. De drivs av solen och vinden, och kör för tillfället runt i San Franciscobukten där de samlar in olika data. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martins ubåt är nu färdigdesignad
Ser kul ut

Vi har tidigare skrivit om att Aston Martin och Triton Submarines kokat ihop en ubåt tillsammans och nu ska den slutgiltiga designen på både ut- och insida vara klar. Ubåten kommer kunna dyka ner till 500 meters djup och det finns plats för två stycken passagerare och en förare. Toppfarten ska ligga på fem knop. Marek Reichman från Aston Martin säger följande: "The exterior design of Project Neptune owes a lot to the pursuit of performance. As with the Aston Martin Valkyrie, the hyper-car we are developing with Red Bull Advanced Technologies, we have afforded as much attention to the hydrodynamics of the underside as we have the visible surfaces. Some of that detail may never be seen, but its effect will certainly be felt. Unlike a sports car where the interiors are installed into an open-sided cabin before the doors are fitted, everything you see inside will be lowered through the upper-hatch and assembled within the completed sphere of the pressure hull. We have been able to present a congruous aesthetic that defies its multi-part complex installation." Mer om projektet kommer att visas upp på LYBRA Superyacht Show i Barcelona som äger rum den här veckan. Om du skulle vara sugen på att säkra en byggslot är det bara att kontakta Aston Martin eller Triton Submarines. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0