m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Fordon / Båtar

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ferrari-båt från 50-talet nu till salu
Användes för att sätta hastighetsrekord

Det ni ser här är en Ferrari Arno XI från 1952. Den tillverkades för att sätta hastighetsrekord i 800-kilosklassen på vatten. Båten togs fram tillsammans med speedboat-föraren Achille Castoldi. Under huven sitter en V12:a på 4,5 liter med dubbla kompressorer och effekten ska ligga på mellan 550 och 600 hästar. Med skapelsen kom man som snabbast upp i 242 km/h. Bygget har renoverats och är nu till salu, igen. Förra gången den såldes var 2012 och då gick den för 868.000 euro. Nu ligger prislappen istället på 10,2 miljoner euro. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Det här är världens största civila sjukhusfartyg
Global Mercy kommer till Afrika nästa år

Den globala välgörenhetsorganisationen Mercy Ships är just nu i full fart med att färdigställa Global Mercy som är världens största civila sjukhusfartyg. Nästa höst är planen att fartyget ska anlända till Afrika. Varje år dör 16,9 miljoner människor för att de inte får kirurgisk vård och 93 procent av dem finns i Afrika. "Global Mercy blir ett modernt underverk – ett specialbyggt sjukhusfartyg med anpassad utrustning, senaste teknologi och det moderna sjukhusets högutbildade förmågor. Fartyget i sig utgör också en unik uppmaning till handling för alla som känner sig kallade att göra en insats, en möjlighet för människor att använda sin kompetens för att göra positiv skillnad för global sjukvård." Ombord på båten kommer det bland annat att finnas sex stycken operationssalar, utbildningslokaler och ett simuleringslaboratorium med VR-utrustning. Fartyget mäter 174 meter och har plats för fler än 600 stycken volontärer. Tumnagel
58.2°
+
Bobby Green
0

Nu har den självkörande båten Mayflower sjösatts
IBM:s AI-kapten ska korsa Atlanten på egen hand

Efter att ha arbetat med att utveckla den självkörande båten Mayflower Autonomous Ship (MAS) under två års tid har IBM och forskningsorganisationen ProMare nu sjösatt denna inför den kommande resan över Atlanten. Tanken är att MAS på egen hand ska ta sig samma rutt som det berömda brittiska segelfartyget med samma namn gjorde för 400 år sedan. Dagens Mayflower har dock ingen mänsklig kapten utan tanken är att IBM:s "AI-kapten" ska navigera skutan över pölen till Nordamerika. Andy Stanford-Clark, CTO på IBM UK & Ireland, säger i ett pressmeddelande: "Able to scan the horizon for possible hazards, make informed decisions and change its course based on a fusion of live data, the Mayflower Autonomous Ship has more in common with a modern bank than its 17th century namesake," said Andy Stanford-Clark, Chief Technology Officer, IBM UK & Ireland. "With its ability to keep running in the face of the most challenging conditions, this small ship is a microcosm for every aspiring 21st century business." MAS ligger nu i hamn och kommer att genomgå tester till sjöss det kommande halvåret. När IBM först presenterade Mayflower-projektet var det tänkt att MAS skulle lämna brittiska Plymouth med destinationen Plymouth, Massachusetts, i USA nu i september, samtidigt som ursprungliga Mayflower hade 400-årsjubileum. Så blev inte fallet och nu siktar IBM och ProMare istället på att MAS ska påbörja sin färd mot USA 19 april 2021. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wallenius Marine och KTH ska bygga jättestor "segelbåt"
Oceanbird ska frakta bilar över Atlanten

Det svenska rederiet Wallenius Marine har designat ett fartyg som man kallar för en "wind Powered Car Carrier" (wPCC) vilket är ett 200 meter långt vinddrivet fartyg som primärt är tänkt att användas för att transportera bilar över Atlanten. Båten kommer att heta Oceanbird och Wallenius Marine har tagit fram designen tillsammans med KTH och det göteborgs-baserade företaget SSPA. Oceanbird drivs framåt med hjälp av enorma vindkrafts-konstruktioner som gör att fartyget får en höjd på hela 100 meter. "Seglen" är dock en slags teleskopshistoria som synes i klippet nedan och går att sänka så att totalhöjden över vattenytan bara blir 50 meter. Wallenius Marine räknar med att Oceanbird ska kunna leverera 6000 - 7000 bilar på en färd över Atlanten som beräknas ta cirka 12 dagar. Det är fem dagar långsammare än vad fossildrivna fartyg med samma fraktkapacitet tar sig över Atlanten. Utsläppen från Oceanbird är dock 90 procent lägre än vad de är för likvärdiga fossildrivna fartyg, något som kanske kan motivera den lite längre frakttiden. Någon gång i slutet av 2024 hoppas Wallenius Marine och de andra inblandade att kunna sjösätta Oceanbird. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sealegs visar upp ny amfibiebåt
Om du vill ta dig fram både till havs och på land

Det Nyazeeländska båtföretaget Sealegs har släppt en ny modell av sitt amfibiefordon vilket man säger ska vara det största serietillverkade amfibiefordonet som finns att köpa på marknaden. Sealegs 12M Cabin RIB är 11,7 meter lång och har en kapacitet på 9-12 personer. På vatten kan de dubbla motorerna på 400 hästkrafter var få båten att susa fram i 40 knop (74 km/h) men på land är det lite beskedligare hastigheter som gäller. Där drivs fordonet framåt av en elmotor och maxhastigheten ligger på 8 km/h. Sealegs planerar att börja sälja Sealegs 12M Cabin RIB nästa år men vad de kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett videoklipp där man visar upp lite tidigare modeller som använder sig av Sealegs amfibiesystem. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dubai har världens snabbaste polisbåt
Såklart de har

Att polisen i Dubai har snabba bilar har vi skrivit om tidigare så det vet ni säkert redan. Därför kanske det inte kommer som en överraskning att de även har snabba båtar, och en sådan har nu Supercar Blondie fått testköra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Guy Martin renoverar en båt med gammal teknik
Klipp från förr

2011 gjorde BBC en serie med Guy Martin som heter The Boat that Guy Built. I den får vi se Guy renovera en gammal båt med uppfinningar och teknik från den industriella revolutionen. Nu har BBC lagt upp alla klipp från detta på YouTube så att alla kan se. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Kanot med dubbla jetmotorer
Hej vad det går!

Om man tycker att det är lite för dåligt drag i kanoten kan man ju alltid smacka på dubbla jetmotorer. Det är precis vad som skedde här och hur det gick ser ni i videon ovan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Vattenskoter med 1200 hästar och turbo
Hej vad det går!

Även om du köper den långsammaste vattenskotern som finns på marknaden flyttar den ändå på sig ganska bra. Men folk kommer ju såklart alltid att vilja ha mer fart och fläkt, oavsett om man köpt sig värstingen. Här får vi se en Yamaha Waverunner med turbo som ger inte mindre än 1200 hästar vilket som väntat är helt på tok för mycket för en vattenleksak. Den toppar bland annat 220 km/h. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Ny båt från Tecnomar och Lamborghini
Inspirerad av hybriden Sián FKP 37

Automobili Lamborghini och den italienska båttillverkaren Tecnomar har tillsammans kokat ihop lyxbåten Tecnomar for Lamborghini 63. Det finns än så länge bara renderingar och en oerhört tacky video på båten men den ska tillverkas. Inspirationen till linjerna ska komma från Sián FKP 37 som Lamborghini presenterade förra hösten. Båten mäter strax över 19 meter i längd och det som driver den framåt är två stycken V12-dieslar från MAN på 24 liter vardera. Dessa ger sammanlagt 4000 hästar vilket gör att den 24 ton tunga båten kan toppa 60 knop (111km/h). Sián är en hybrid men någon sådan teknik har inte fått följa med över till båten. Leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Evinrude slutar tillverka utombordare
Lägger dock inte ner helt och hållet

1907 grundade Ole Evinrude företaget Evinrude Outboard Motors i Milwaukee, Wisconsin. Sedan dess har de tillverkat utombordare till båtar i alla möjliga olika utföranden. Men nu lägger man ned produktionen och tillverkningen av motorerna E-Tec och E-Tec G2 kommer att upphöra direkt. Anledningen sägs vara pandemin som stökar till det i alla branscher. Hans Petter Slang som är vd för Frydenbø Marine säger till Hamnen.se att man kommer fortsätta att finnas där när det gäller service, reservdelar och support. Evinrude kommer dock i fortsättningen att ta fram olika saker till båtvärlden men exakt vad det rör sig om är oklart för tillfället. En av de kommande produkterna ska gå under namnet Ghost. Den sägs vara en ny typ av inombordare. Tumnagel
30.2°
+
Bobby Green
0

Båt blev till smulor efter krock med tåg
Lastbil fastnade på järnvägsövergången

Det hör väl kanske inte till vanligheterna att ett tåg, en lastbil och en båt är inblandade i samma olycka men detta var precis vad som hände nyligen i den norska staden Skien. En långtradare med en båt på släp fastnade på järnvägsövergången och när tåget kom farande var det i princip bara att se på och hålla sig undan. Som vi ser blev det inte mycket kvar av båten och tåget spårade ur. Som tur var skadades ingen människa allvarligt. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Världens största sjukhusfartyg på väg till New York
USNS Comfort ska vårda patienter som inte drabbats av coronaviruset

Igår meddelade den amerikanska flottan att deras sjukhusfartyg USNS Comfort nu lägger kursen mot New York för att hjälpa till med sjukvården där. USNS Comfort är världens största sjukhusfartyg och är försedd med tusen sjukhusplatser och 13 operationssalar. Tanken är att patienter som är i behov av sjukvård som inte har med coronaviruset att göra ska kunna få vård på USNS Comfort. På det sättet hoppas man kunna avlasta New Yorks sjukhus vilka nu börjar fyllas upp av patienter som smittats av Covid-19. Ni hittar ett lite äldre klipp om USNS Comfort och livet ombord på fartyget här nedanför. Tumnagel
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Livet ombord på ett ro-ro-fartyg
Filmat med drönare

En läsare gjorde sin sjöbefälspraktik på ro-ro-fartyget (roll on, roll off) M/V Thuleland och här får vi se lite hur det såg ut ombord. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Autonoma båten Mayflower ska korsa Atlanten på egen hand
400 år efter den ursprungliga Mayflower gjorde samma resa

IBM och forskningsorganisationen Promare har utvecklat en "AI-kapten" som ska göra det möjligt för den autonoma båten Mayflower att korsa Atlanten på egen hand. Tanken är att båten ska ta någorlunda samma rutt som den ursprungliga Mayflower gjorde för 400 år sedan när den tog de första pilgrimerna från England till den nya världen i Amerika. Det är inte första gången ett skepp som utger sig för att vara självkörande korsar Atlanten men Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship, säger att deras AI-kapten ska ha förmåga att klara av betydligt mycket mer avancerade situationer än vad andra liknande autonoma båtar har haft: "While the autonomous shipping market is set to grow from $90BN today to over $130BN by 2030, many of today’s autonomous ships are really just automated – robots which do not dynamically adapt to new situations and rely heavily on operator override.Using an integrated set of IBM‘s AI, cloud, and edge technologies, we are aiming to give the Mayflower the ability to operate independently in some of the most challenging circumstances on the planet." IBM och Promare kommer att börja testa Mayflower Autonomous Ship i vattnen utanför brittiska Plymouth i mars. Går allt som det ska så planerar man att låta den nya versionen av Mayflower avsegla från brittiska Plymouth till amerikanska Plymouth i delstaten Massachusetts i samband med att man firar Mayflowers 400-årsjubileum i september. Här nedan hittas ett kort klipp om den nya versionen av Mayflower. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny båt från Mercedes-AMG och Cigarette Racing
Matchar G63, har dock lite mer effekt

Nytt år, ny båt från Mercedes-AMG och Cigarette Racing. Den här kallar man för Tirranna AMG Edition och den ska matcha bra med Mercedes-AMG G63, extra bra med specialversionen Cigarette Edition som man har tagit fram just för detta. Båten har precis visats upp på Miami International Boat Show och det är en 18 meter lång skapelse med sex stycken kompressormatade Mercury Racing 450R-snurror påhängda där bak. Dessa är V8:or på 4,6 liter styck och precis som modellnamnet antyder producerar de 450 hästar var. Totalt snackar vi alltså om 2700 hästar vilket ska hjälpa båten att toppa 70 knop (129 km/h). 26 stycken personer får plats ombord och här finns de flesta bekvämligheter man kan tänkas behöva - dusch, stor soffa, TV, kyl och en härlig dagbädd man kan dega på när solen är framme. JL Audio Marine har även utrustat båten med ett ljudsystem på 5200 watt och 29 stycken högtalare så att alla på sjön kan höra vilken musik just du gillar. Priset för skutan börjar på 3,1 miljoner dollar. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Nu får alla Yamaha-motorer stöldmärkning första året
I alla fall alla över 30 hästar

Båtmotorer är poppis att stjäla, de finns ofta på ställen där det inte är så mycket folk och de är svindyra. Därför inför nu Yamaha stöldmärkning tillsammans med Securmark på alla sina motorer som har 30 hästkrafter eller mer. Motorerna märks med varningsdekaler, graverade ID-nummer och tusentals micromärken. Första året är sedan gratis och år två får man betala en administrativ kostnad på 195 kronor. Tumnagel
48.3°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Första båten på CES-mässan i Las Vegas
Sea Ray SLX-R 400e

Att det är många bilar som visas på CES i Las Vegas vet vi sedan tidigare men båtar? Tydligen är Sea Ray SLX-R 400e Outboard den första båten att visas på mässan och så här ser den ut. Båten baseras på modellen SLX 400 men har lite mer teknik och det där e:et i namnet innebär elektrifiering. Det gör den till den mest effektiva och smartaste båten från Sea Ray hittills. Som vi kan se har den utombordare och det är tre stycken Mercury Racing 450R-snurror. 450 hästar styck och vinkelåtta. Dessa jobbar tillsammans med något man kallar för Fathom e-Power System som ska kunna ta hand om alla båtens tillbehörssystem. Det gör bland annat att man inte behöver guppa omkring med motorerna igång för att kunna använda det som kräver el. Båten som mäter 12,1 meter på längden har plats för upp till 22 stycken personer om man knör och fyra stycken vuxna ska kunna sova över. På tekniksidan hittar vi även något som man kallar för Future Helm Concept som låter en kommunicera med båten via gester och röstkommandon. Vidare finns det även en funktion som gör att båten kan lägga till själv. Modellen lanseras senare i år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Fler och bättre bilder finns på länken nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Din båt behöver en V16 med fyra turbo och 2000 hästar
Eller din bil

Det börjar kanske bli dags att tänka på vilken snurra som ska hängas i båten till våren och därför kommer här ett perfekt tips till den som vill ha rejält med krut. Maskinen kommer från Sixteen Power och det är en V16 på hela 14,0 liter. I det vassaste utförandet har man monterat fyra stycken turbo-aggregat på paketet och plockar då ut hela 2000 hästar. Motorn visades upp på SEMA-mässan förra månaden och det var då många besökare som gärna ville ha maskinen i sina bilar. Företaget lyssnade och har nu plockat fram en version för detta ändamål också, den vi ser på bilderna. Insteget är en motor utan överladdning som lämnar 900 hästar. Ett steg upp ligger en version med 1200 hästar och så finns det även en på 1400 hästar. Fortfarande utan konstgjord andning. Vill man ha mer ändå monteras dubbla kompressorer vilket höjer effekten till 1600 hästar. Värst är som sagt den med fyra turbo-snurror. Marin-versionen börjar på 100.000 dollar men vad bil-versionen kommer att kosta är oklart för tillfället. Det är också oklart i vilken bil man skulle kunna stoppa ner den här bjässen men det får vi reda på när någon väl gör det. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Två passagerarfärjor kolliderade i Mexiko
Så här såg det ut

Här kan ni kolla in ett kort klipp på hur det såg ut när en passagerarfärja kolliderade med en annan färja när den skulle lägga till i hamnen i mexikanska Cozumel igår. Fartygen Carnival Glory och Carnival Legend ägs av det amerikanska rederiet Carnival Cruise Line, ett kryssningsföretag som arrangerar passagerarkryssningar på olika platser runt om i världen. Ingen i besättningen eller av passagerarna på de båda färjorna rapporteras ha fått allvarliga skador. Sex passagerare på Carnival Glory, fartyget som anses ha orsakat kollisionen, fick föras till sjukstugan på färjan för mindre allvarliga skador och omplåstring. Carnival Glory har kapacitet att ta nästan 3000 passagerare medan den lite mindre Carnival Legend kan inhysa lite över 2100 passagerare. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en närmare titt på en kärnkraftsdriven ubåt
Ett studiebesök på USS Florida

Ubåtar är kanske de fordonen som personligen fascinerar mig mest och tills jag får möjlighet att åka med i en sådan får jag fortsätta att kolla på filmer och tv-program om ubåtar. Här är ett klipp från när den amerikanska nyhetskanalen ABC gjorde ett studiebesök på den amerikanska ubåten USS Florida, en ubåt som susat runt under vattnet sedan 1981. Förutom att kolla in ubåten så får vi ta del av lite snack när matroserna på ubåten snackar om den pågående konflikten med Ryssland. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Ocean Cleanup visar upp The Interceptor
Ska rensa floder från plast

I början av månaden meddelade miljöorganisationen The Ocean Cleanup att deras rigg Ocean Array börjat samla in plastskräp i Stilla Havet och nu har organisationen visat upp sitt nya flytande sopfordon The Interceptor. The Interceptor är en pråm som precis som the Ocean Array är tänkt att samla in framför allt plast som dumpats och till slut hamnat i våra vatten. Skillnaden på de båda är att Ocean Array är tänkt att samla in plastskräp på öppna hav medan The Interceptor är tänkt att göra samma sak fast på världens förorenade floder. Boyan Slat som grundat The Ocean Cleanup säger i ett uttalande om The Interceptor: "To truly rid the oceans of plastic, we need to both clean up the legacy and close the tap, preventing more plastic from reaching the oceans in the first place. Combining our ocean cleanup technology with the Interceptor." The Interceptor ska vara soldriven och The Ocean Cleanup tror att varje fartyg skulle kunna samla in runt 50.000 kilo skräp om dagen från förorenade floder. Enligt The Ocean Cleanup så färdas runt 2,4 miljoner ton plast om året på världens floder för att till slut hamna i havet. Enligt organisationen är det bara 1%, eller cirka tusen stycken, av världens floder som står för majoriteten av nedskräpningen i havet. Tumnagel
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ombord på en 50 fot lång katamaran
Rejäl skuta

I det här klippet får vi kliva ombord på en Sunreef 50 - en 50 fot lång lyxkatamaran som ser ut att innehålla allt det man kan tänkas behöva till sjöss, och lite till. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Lexus lyxyacht är nu här
Blir din för 3,5 miljoner dollar

2017 visade Lexus upp konceptet Sport Yacht Concept och i höstas fick vi nya renderade bilder på lyxyachten. Nu är den presenterad i produktionsutförande och den får namnet LY 650. Designat har den italienska båtfirman Nuvolari Lenard gjort. Världspremiären ägde nyligen rum i Boca Raton, Florida och skulle du vilja bli ägare till en sån här får du hosta upp 3,5 miljoner dollar. För den pengen får du en båt som har sex stycken sovplatser, flera sköna ytor att hänga på och dubbla Volvo Penta IPS som i sitt kraftfullaste utförande tillsammans levererar 2700 hästar. Försäljningen drar igång den 30 oktober. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Världens största elfärja finns i Danmark
Ellen transporterar bilar och människor mellan öarna Ale och Ærø

Världens största färja som drivs av elektricitet har nu börjat trafikera farleden mellan de båda danska öarna Als och Ærø rapporterar CNBC. Färjan heter "Ellen" och har en kapacitet att transportera 30 bilar och 200 passagerare mellan de båda öarna. Batteriet på Ellen levererar 4,3 MWh vilket levererar tillräckligt med energi för att ta färjan tur och retur en gång mellan de båda öarna som ligger cirka 20 kilometer från varandra sjövägen. Färjan är 60 meter lång, 13 meter bred och väger 650 ton. Det schweiziska företaget Leclanché som levererat batteripacket till Ellen uppger att färjan kommer att sänka utsläppen årligen med 2.000 ton koldioxid, 42 ton kväveoxid (NOx), 2,5 ton partiklar och 1,4 ton svaveloxid. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eldriven vattenskoter med bärplansteknik
Tekniken gör den snålare

Waveflyer sägs vara den första vattenskotern med ett så kallat bärplan under sig. Detta gör att skotern lyfter ur vattnet när man kommit upp i fart vilket minskar motståndet och därmed gör den snålare. Skotern är dessutom eldriven så då slipper man lyssna på brölet som annars brukar störa solandet på bryggan. Batteripacket är på 2 kWh och det ska vara tillräckligt för att två personer ska kunna köra omkring i en halvtimme. När denna kan tänkas lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Första batteridrivna tankfartyget ska byggas i Japan
Ska glida runt i Tokyobukten och leverera olja

Det nystartade japanska företaget e5 Lab skriver i ett pressmeddelande att man planerar att bygga världens första tankfartyg som drivs av batterier. Även om företaget e5 Lab är helt nystartat så kommer det finnas en hel del erfarenhet i företaget då det dragits igång av de fyra japanska företagen Asahi Tanker, Exeno Yamamizu, Mitsui O.S.K. Lines samt Mitsubishi. Tankfartyget som e5 Lab planerar att bygga kommer att drivas av jättelika batterier som laddas upp via solenergi. Den batteridrivna tankern kommer initialt inte att färdas några jättestora avstånd. Tanken är att tankern till en början ska åka runt i Tokyobukten och förse andra fartyg med bunkerolja skriver Ny Teknik. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Sveriges nya forskningsfartyg här
Svea har kommit hem

Sveriges lantbruksuniversitet SLU skriver i ett pressmeddelande att deras och Sveriges senaste forskningsfartyg Svea nu har anlänt till sin hemmahamn i Lysekil. Svea designades av det norska företaget Skipsteknisk A/S och byggdes vid det spanska varvet Armon Shipyard. Det är från Armon i den spanska staden Vigo som Svea seglat till sin hemmahamn i Lysekil. Varför det blev just hamnen i Lysekil som nu kommer att bli Sveas bas på land de kommande åren förklarar Ellinor Jensen, projektledare på Lysekils hamn AB: "Lysekil är ett västsvenskt nav för maritim forskning. Sedan tidigare finns SLU:s havsforskningslaboratorium i Lysekil och även andra universitet har verksamhet i kommunen. Vi har jobbat hårt för att få hit SLU:s forskningsfartyg och för att hinna ställa allt i ordning i tid och ser nu fram emot att ha Svea här under många år." Nu börjar en period där personal från SLU och SMHI ska utbildas om den nya båten och 1 oktober är det dags för Sveas första uppdrag då man beger sig iväg för att genomföra undersökningen BIAS (Baltic International Acoustic Survey). BIAS är är en hydroakustik undersökning som institutionen för akvatiska resurser vid SLU genomför varje år för att bedöma bestånden av sill och skarpsill i Östersjön. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jetski och båt i ett
Sommarens leksak!

Nu är sommaren här och har du alldeles för mycket pengar i fickan så vet jag vad du ska köpa, en leksak från Sealver. De säljer små båtar utan motor som istället använder en jetski för att drivas framåt. Det ska ta 30 sekunder att koppla loss jetskin från båt-delen och det verkar vara superroligt i alla former. Sealvers båttillägg, eller vad man nu ska kalla det, finns i en rad storlekar för en rad jetskis. Verkar tyvärr inte att gå och köpa i Sverige. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0