m
Artiklar i kategorin Fordon / Båtar

Norm från Tested testar den lilla träbåten
Habegär

För ett tag sedan skrev vi om den lilla båten industridesignern Josh Tulberg tagit fram. Nu har Norm från Tested träffat Josh för att snacka lite om bygget och självklart även testa det. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Hyr båt direkt av andra privatpersoner
Eller tjäna pengar på din egen båt

Skipperi är en tjänst som är ett Airbnb för båtar. Man kan enkelt hyra aller hyra ut sin båt, så är du sugen på båtsemester är det enklare att slå till. Eller om du har en båt som bara ligger kan du tjäna en slant. De flesta båtförsäkringar gäller inte vid uthyrning, så det är viktigt att kolla upp det. Men om något händer så får man som uthyrare garanterad självrisken, den måste nämligen den som hyr betala in till Skipperi innan uthyrning. Självklart får man tillbaka denna efter uthyrningen. Tumnagel
45.3°
+
Roger Åberg
0

Båten du bygger själv med buntband och epoxylim
Drivs av liten elmotor

Att bygga sin egen båt är något som för de flesta bara är en dröm. Men den här lilla minibåten är något som man kan bygga helt själv och som inte kostar skjortan. Ett kit kostar 950 dollar och då behöver man köpa till andra saker för mellan 500 och 1100 dollar, lite beroende på ens ambitionsnivå. Det är sannerligen ingen båt för havet och man tröttnar kanske fort, men den verkar rolig! Tumnagel
46.1°
+
Roger Åberg
0

Ha koll på båtens motor med mobilen
Volvo Penta kopplar upp båtmotorn

Under båtmässan i Düsseldorf kommer Volvo Penta att presentera något man kallar för Volvo Penta Easy Connect. Det är en pryl som man kopplar in i sin motor och sedan kan man koppla upp sig direkt mot motorn, antingen via blåtand på plats eller via nätet om man är hemma. De handlar alltså om en hårdvara som man kopplar till motorn och en mjukvara i form av en app. Tillbehöret ska fungera till alla motorer med EVC från 2003 och alla motorer utan EVC från 2006. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Kina använder elfartyg för att frakta kol
Hoppas alla ser ironin här

I Kina har man invigt en ny typ av elfartyg i staden Guangzhou och där är det 130 meter långa fartyget tänkt att transportera kol mellan två stycken hamnar. Fartyget har en kapacitet på 2000 ton och drivs av två stycken propellrar på 160 kW som får energi från fartygets litiumjon-batterier som har en sammanlagd kapacitet på 2.4 MWh vilket motsvarar 24 stycken likvärdiga batterier som hittas i en Tesla Model S P100D skriver Elektrek. Det nya fartyget har en räckvidd på cirka 80 kilometer och i hamnarna som den trafikerar finns laddningsstationer som ska kunna ladda upp fartygets batterier på cirka två timmar. Kina planerar att utveckla fler elfartyg som byggs på samma design som det skepp man nu har invigt. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Färja i Australien döps till Ferry McFerryface
Fast nu verkar folk ha tröttnat på det "skämtet"

Att döpa fordon som båtar och tåg har det senaste året ofta handlat om att döpa dessa till något som slutat med McXXXXXFace och nu har en färja i den australiensiska staden Sydney döpts till "Ferry McFerryface" efter en allmän omröstning. Det har dock inkommit kritik mot färjans namn både i sociala medier och från officiellt håll. Fackföreningen Maritime Union of Australia säger bland annat: "It’s funny today and it’s gonna be funny tomorrow. But in 20 years when this vessel’s still operating it’s not gonna be funny, it’s just gonna be a sad reflection of 2017. It like these days when we laugh about the Macarena or Tamagotchis or something like that." Av reaktionerna från er läsare på andra "McFace"-artiklar vi skrivit tidigare så verkar majoriteten av er vara inne på fackföreningens linje i den här frågan. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Simone Giertz säljer sin husbåt
Köp M/S Alfred av svenska YouTube-stjärnan

Den svenska youtubern och programledaren Simone "queen of shitty robots" Giertz har lagt ut sin husbåt Alfred till försäljning på Blocket om någon skulle vara sugen på en sådan. M/S Alfred är en 19.5 meter lång och 4.8 meter bred bogserbåt/isbrytare som blivit ombyggd till en husbåt står det i annonsen på Blocket. I dagsläget ligger båten vid Södermälar Strand i Stockholm och den eventuella köparen ska även få möjlighet att ta över denna plats. Båten ska idag vara ansluten till kommunalt vatten och avlopp. Alfred kostar 1,4 miljoner kronor. I klippet ovan kan ni kolla in Simones eget klipp om försäljningen och nedan hittas ett lite äldre klipp där vi får följa med på en rundtur på båten. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Västtrafik börjar köra eldriven färja i Göta Älv
Blir Göteborgs första eldrivna passagerarfärja

Västtrafik har köpt in en tredje passagerarfärja som ska börja trafikera Göta Älv i Göteborg. Den här gången handlar det om en elhybrid som drivs på både elektricitet och konventionellt fartygsbränsle skriver Västtrafik i ett pressmeddelande. Den nya färjan blir 33 meter lång och 9 meter bred och har en kapacitet för 298 passagerare och 80 cyklar. Då färjan inte har tid att ladda batteriet när den lägger till så kommer färjan att ha möjlighet att köra på elektricitet cirka fyra timmar. Färjan kommer att byggas av det finska varvet Työvene i Nystad, Den än så länge namnlösa färjan kommer att levereras till Västtrafik under hösten 2018. Västtrafik planerar att börja trafikera Göta Älv med sin nya färja i december 2018 och där den kommer att köra tillsammans med sina systerfartyg Älveli och Älvfrida. Tumnagel
57.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rolls-Royce och Google ska bygga självkörande fartyg
Google hjälper Rolls med artificiell intelligens

Rolls-Royce fortsätter sin satsning på autonoma fraktfartyg och nu kommer man även att ta hjälp av Google för att fixa en framtid med självkörande båtar. Det hela blev klart idag under Google Cloud Summit som arrangerades i Stockholm idag. Tanken är att Rolls-Royce ska använda sig av Googles Cloud Machine Learning Engine för att bli bättre på artificiell intelligens och utveckla ett system som kan upptäckta och undvika hinder som framtidens självkörande fartyg kan stöta på. Eva Fors på Google Cloud säger i ett uttalande: "By exploring the possibilities presented by machine learning, Rolls-Royce can combine the latest technology advancements with its deep knowledge of the maritime industry, ultimately bringing significant improvements to the sector." Förutom att använda sig av Googles AI till framtida självkörande båtar så kommer tekniken även till viss del användas för fartyg som redan är i drift. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

SLU:s forskningsfartyg ska heta Svea
Inte Boaty McBoatface

Tidigare i år arrangerade SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) en namnförslags-tävling där man ville att allmänheten skulle ge namn till deras nya forskningsskepp. SLU ska ha fått in över tusen stycken namnförslag men fastnade till sist för namnet Svea vilket nu kommer att bli fartygets namn. Förslaget skickades in av Jan-Erik Johansson som är fiskeriassistent vid SLU:s institution för akvatiska resurser. Motiveringen för att välja namnet Svea var följande: "Ett kort och bra namn som används som symbol för Sverige. Svea är ett kvinnonamn med svenskt ursprung som sedan slutet av 1600-talet, i form av Moder Svea, använts som en symbol för landet Sverige. Moder Svea brukar framställas som en kraftig sköldmö, oftast med ett eller två lejon. Symbolen är vanligt förekommande, den finns till exempel som staty på riksdagshuset. Regeringen har gett i uppdrag åt SLU att bygga det nya forskningsfartyget som en resurs för Svea rikes miljöövervakning och havsforskning. Skeppet bör därför heta Svea – allas vårt moderskepp!” Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rolls-Royce ska utveckla självkörande patrullbåt
Blir effektivare utan besättning

Brittiska Rolls-Royce har meddelat att de ska utveckla en autonom patrullbåt som ska kunna bedriva spaning utan någon besättning ombord på båten. Fördelen med en autonom patrullbåt är bland annat att man kan göra den mindre än vad man skulle behövt göra om man skulle behöva bygga hytter för besättningen på båten. Rolls-Royce framtida båt drivs av elmotorer och ska kunna vara ute på uppdrag i över hundra dagar. Maxfarten kommer att ligga på runt 25 knop och båten är bara tänkt att användas för spaning, den ska alltså inte jaga efter misstänkta båtar utan bara rapportera om dessa. Det finns inga uppgifter om när Rolls-Royce självkörande patrullbåt ska vara färdigbyggd och inte heller hur mycket det kommer att kosta att utveckla den. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fartyg ska testa metallsegel för att spara bränsle
Ser ut som snurrande skorstenar

Nästa år drar ett rätt så intressant projekt igång då det finska företaget Norsepower ska installera sina "metallsegel" på ett fraktfartyg tillhörande danska Maersk och en färja som ägs av finska Viking Line. Metallsegeln ser ut som stora snurrande skorstenar som genom aerodynamik genererar energi med en metod som kallas för Magnuseffekten. Tekniken är inte ny och redan i början av 1900-talet försökte ingenjören Anton Flettner att driva fartyg med liknande metallsegel. På den tiden var dock bränslet så billigt och det fanns inga direkta miljökrav på fartygen så det blev inte ekonomiskt att driva fartyg på det sättet. Nu har dock bränslet blivit betydligt mycket dyrare än vad det var för hundra år sedan och med hjälp av nya typer av material har metallseglen även blivit effektivare. Enligt Science ska den här typen av segel kunna spara in upp till 10 procent av ett fartygs bränslekostnader. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SLU vill att allmänheten ska döpa deras nya fartyg
Boaty McBoatface. Klart.

SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) tar nu allmänheten till hjälp för att döpa deras senaste forskningsfartyg. Vis av tidigare liknande tävlingar så "förbehåller sig [SLU] rätten att inte beakta förslag som kan anses olämpliga eller stötande". Detta beror antagligen på att SLU inte vill ha en debatt i kölvattnet efter tävlingen liknande den som följde när brittiska National Environment Research Council (NERC) förra året vägrade att döpa sitt forskningsfartyg till det vinnande förslaget "Boaty McBoatface". Det går att lämna in namnförslag på länken nedan till 3 september och mellan 5 - 17 september kan allmänheten rösta på de inskickade förslagen. Det vinnande förslaget och fartygets namn kommer att presenteras på SLU:s 40-årsjubileum i Uppsala 27 september. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens första fartyg utan besättning sjösätts nästa år
Ska vara helt autonomt till 2020

I Norge håller man just nu på och bygger vad man säger ska bli världens första fartyg helt utan besättning och man säger att det kommer att bli världens mest avancerade container-fartyg. Fartyget kommer att heta Yara Birkeland och det handlar om ett eldrivet fartyg som man planerar att sjösätta nästa år. Planen är att Birkenland ska bli helt autonomt inom några år även om man initialt kommer att bemanna det för att i ett senare skede övergå att fjärrstyra fartyget. I ett pressmeddelande från tidigare i år skriver Yara om Birkenland: "Yara Birkeland will initially operate as a manned vessel, moving to remote operation in 2019 and expected to be capable of performing fully autonomous operations from 2020." Fartyget kommer att ha plats för cirka 100 containrar och kostar 25 miljoner dollar att bygga. Det är tre gånger så mycket som ett traditionellt fartyg av den storleken kostar men med hjälp av eldrift och mindre besättning hoppas man att kunna kapa driftskostnaderna för Birkenland med 90 procent jämfört med ett traditionellt fartyg av samma storlek. Tumnagel
54.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tycho Brahes elpremiär skjuts upp
På obestämd tid

Tidigare i år så skrev vi om att de två färjorna Tycho Brahe samt Aurora, som kör sträckan Helsingborg–Helsingör fram och tillbaka varje dag, skulle börja drivas med batterier istället för diesel. Tanken var att den ena färjan, Tycho Brahe, skulle vara ombyggd nu till den 20 juni men ABB har stött på tekniska problem med hamnladdningen vilket gör att Tycho Brahes elpremiär skjuts upp på obestämd tid. Laddningen i hamnen sker helt automatiserad eftersom strömkabeln har en väldigt hög spänning vilket skulle medföra risker om någon skulle göra det manuellt. Men något står alltså inte rätt till där och ABB jobbar på att lösa problemet så snabbt som möjligt. ABB har utrustat färjorna med vätskekylda litiumjonbatterier på 4.16 MWh något som man räknar ska halvera utsläppet på sträckan. Tumnagel
35.4°
+
Frode Wikesjö
0

Japan siktar på att ta fram kaptenslösa fraktfartyg
Ska kunna segla över världshaven helt själva

Ett gäng med japanska företag verksamma inom fraktindustrin och båtbyggarindustrin siktar på att ta fram helt autonoma fraktfartyg som ska kunna tas i drift 2025. Med hjälp av artificiell intelligens ska fartygen själva kunna räkna ut den bästa rutten baserat på variabler som säkerhet, avstånd och bränsleeffektivitet. Initialt planerar man att låta en liten besättning att följa med fartygen men på sikt hoppas man kunna låta skeppen ta sig fram helt utan besättning. Totalt siktar man på att ta fram 250 stycken autonoma fartyg. Brittiska Rolls-Royce presenterade förra året planer på att utveckla autonoma fartyg och hoppas kunna sjösätta en första version av ett sådant 2020. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland ska bygga jättestor forskningsubåt
Som ska ha enorma "vingar"

Ryssland har designat en ny forskningsubåt som kommer att bli den största forskningsubåten i världen och tanken är att den primärt ska användas för att kartlägga Arktis och naturtillgångar som finns under vattnet där. Ubåten kommer att vara försedd med två utfällbara vingpar med ett vingspann på 100 meter. Dessa vingar kommer att förses med ekolod och andra sensorer som ska effektivisera kartläggningen av de områdena som ubåten besöker. Ubåten kommer att bli cirka 135 meter lång och väga över 13.000 ton. Maxhastigheten kommer att ligga på 12,6 knop och besättningen kommer att uppgå till 40 personer. Ubåten drivs av en kärnreaktor men kommer inte att bestyckas med några vapen. Enligt Covert Shores källor kommer avsaknaden av vapen göra att ubåten blir runt 40% billigare att tillverka än en traditionell stridsubåt. Bygget av jätteubåten ska dra igång 2020 men det är oklart när den kan stå färdig. Tumnagel
56.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boaty McBoatface ger sig ut på sin jungfrutur
Ska utforska havet vid Antarktis

Den lilla gula obemannade ubåten Boaty McBoatface kommer nu att ge sig iväg på sitt första uppdrag under vilket den kommer att utforska vattnen i Södra Oceanen i närheten av Antarktis. Boaty McBoatface fick sitt namn efter det att allmänheten inte fick namnge en isbrytare till det förra året. Det var Natural Environment Research Council (NERC) som hade utlyst en omröstning på nätet om vad deras nya forskningsskepp skulle heta men när det stod klart att internet ville att detta skulle döpas till Boaty McBoatface så ändrade NERC sig och döpte istället skeppet till RRS Sir David Attenborough. För att delvis gå allmänheten till mötes så valde dock NERC senare att döpa den obemannade ubåten ombord på RRS Sir David Attenborough till Boaty McBoatface. Ubåten kommer under sitt första uppdrag att bege sig ner till djup på runt 6000 meter och via radiolänk rapportera om sina observationer till forskarna på RRS Sir David Attenborough. Tumnagel
53.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Färjan mellan Helsingborg-Helsingör blir eldriven
Tura på el

Varje dag, flera gånger i timmen, åker de två färjorna Tycho Brahe samt Aurora sträckan Helsingborg–Helsingör fram och tillbaka. Sträckan tar ungefär 20 minuter vilket ju är rätt så snabbt. Därav har man bestämt att dessa färjor ska börja drivas med batterier istället för diesel. Nu till sommaren ska den första färjan vara ombyggd så den använder vätskekylda litiumjonbatterier istället för den nuvarande dieselelektriska lösningen. HH Ferries som kör sträckan räknar med att kapa de totala utsläppen med 50 procent med detta initiativ. Det är ABB som kommer stå för konverteringsarbetet, vilket kommer göras i Landskrona-varvet, och för laddstationerna i hamnarna. Dessa laddstationer kommer ladda batterierna mellan fem till tio minuter när båtarna ligger i hamn. Laddningsprocessen sker helt automatiskt tack vare en robotarm som stoppar in laddkabeln när båten är dockad. Tack vare denna robotarm sparar man inte bara tid utan det är även säkrare då den väldiga spänningen gör kabeln riskabel att hantera för människor. Båtarnas dieselmotorer kommer finnas kvar men tanken är att de ska endast ska användas vid nödfall. Hela detta arbete kommer få 120 miljoner kronor i stöd av EU:s innovationsnätverk INEA. Tumnagel
101.3°
+
Frode Wikesjö
0

Därför mäter man båtars hastighet i knop
Det här visste inte jag, visste ni?

Varför mäter man båtar och skepps hastighet i knop? Anledningen är rätt enkel, för länge sedan behövde man veta hur snabbt man seglade för att kunna navigera rätt. För att ta reda på hastigheten använde man en handlogg. En handlogg består av en träplatta fäst i ett rep med ett antal knopar på sig som var utspridda med jämna mellanrum. Man slängde i plattan och räknade sedan hur många knopar som han åka ut under en viss tid och så fick man antalet knop som man färdades med. Smart! En knop är en sjömil, det vill säga 1852 meter, per timme. Eller 1,852 km/h om man vill det. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Kina bygger kopia av Titanic
Turistattraktion ska krocka med ett simulerat isberg

I Kina har man börjat bygga en replika av fartyget Titanic som sjönk i Atlanten efter en kollision med ett isberg 1912. Replikan ska fungera som en turistattraktion och man ska även simulera skeppets kollision med isberget så att turister ska kunna känna hur det var att med på Titanic den ödesdigra natten 1912 då 1.500 människor miste livet. Exteriören på replikan kommer att vara mer eller mindre identisk med originalet men man kommer inte att bygga upp alla hytter och andra utrymmen som fanns på originalet. Projektet beräknas kosta en miljard yuan, motsvarande cirka 1,34 miljarder kronor, och man tror att det ska stå klart någon gång i slutet av nästa år. Turistanläggningen där replikan kommer att finnas kommer även ha en konstgjord strand, en "6D"-biograf samt replikor av en venetiansk kyrka och europeiska slott. Tumnagel
29.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Saab Kockums visar upp ubåten A26
Tyst och praktiskt taget "osynlig"

För den pågående sjöfartsmässan Euronaval i Paris har Saab Kockums släppt ett videoklipp där man visar upp sin nya ubåt A26. Denna ubåt är konstruerad så den ska vara så tyst och "osynlig" som möjligt när den åker omkring i böljan blå. Enligt tillverkarna själva är A26 tyst, vibrationsfri och praktiskt taget osynlig när den är under vattnet. Som man kan se i filmen så har ubåtens bland annat en luftoberoende Stirlingmotorteknik, vilket gör att den kan vara under vatten i flera veckor i sträck utan att behöva gå upp till ytan. Ubåten byggs även i olika sektioner som gör att man kan enklare kan byta ut dem om det behövs installeras ny teknik inför ett uppdrag. Saab Kockums började bygga denna ubåt vid Karlskronavarvet för drygt ett år sedan och den första ubåten är tänkt att levereras till Försvarsmakten under 2022. Tumnagel
58.9°
+
Frode Wikesjö
0

Framtiden på sjön enligt Rolls-Royce
Självkörande fraktfaryg år 2025

oX Bridge är Rolls-Royce vision av hur framtidens fraktfartyg kan se ut och fungera. Även här har den självkörande tekniken tagit vid, och behovet av människor som kör finns inte längre. Rolls-Royce tror att det kan se ut så här redan 2025. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0