m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!
Artiklar i kategorin Fordon / Lastbilar

Volvo presenterar komplett program med eldrivna lastbilar
Rullar ut nästa år

Volvo Lastvagnar presenterar nu ett komplett program med eldrivna lastbilar. Nästa år kommer åkerier i Europa att kunna beställa bilarna som ska kunna tillgodose de flesta olika branscherna. Just nu genomförs testar av eldrivna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Räckvidden ska vara upp till 30 mil. Fordon för krävande och tunga fjärrtransporter kommer att lanseras under det här decenniet. De kommer då att vara både batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Det här är världens första masstillverkade bränslecellslastbil
Hyundai har börjat leverera Xcient

Hyundai har nu lanserat Xcient i Europa och de sju första bilarna har levererats till kunder i Schweiz. Ytterligare 43 stycken kommer att börja rulla där innan året är slut. Det här sägs vara världens första masstillverkade lastbil med bränsleceller. Nästa år ska Hyundai kunna tillverka 2000 stycken exemplar om året och vid 2025 hoppas tillverkaren att 1600 stycken exemplar finns i drift i Europa. Cheol Lee som är Executive Vice President och Head of Commercial Vehicle Division hos Hyundai Motor säger följande: "The delivery of Xcient Fuel Cell starts a new chapter not only for Hyundai’s hydrogen push, but also the global community’s use of hydrogen as a clean energy source. Today’s delivery is just a beginning as it opens endless possibilities for clean mobility. With successful delivery of the first Xcient Fuel Cell trucks, we proudly announce our plan to expand beyond Europe to North America and China where we are already making great progress." Under skalet på lastbilen finns sju stycken vätgastankar som tillsammans kan lagra 32 kilo. Dessa förser de dubbla bränslecellsstaplarna på sammanlagt 258 hästar med kraft. Räckvidden anges till 40 mil och en full tankning ska ta mellan 8-20 minuter. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Scania testar släp med solceller på sig
Ska hjälpa till att få ner förbrukningen

För att få ned utsläppen i sina lastbilar testar Scania just nu ett specialbyggt släp fullproppat med solceller - 140 kvadratmeter totalt. Dessa ger i sin tur ström till lastbilen som har laddhybridteknik i sig. Exakt hur mycket panelerna ger får vi dock inte reda på men man säger att förbrukningen sänks med mellan 5-10 procent här i Sverige. Skulle man köra på ställen som typ Spanien skulle man istället kunna få ut en sänkning på mellan 10-20 procent. Här i Sverige kommer tester med släpet att utföras av transportföretaget Ernst Express. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Voltas eldrivna lastbil Zero presenteras den 3 september
Framtagen för city-transporter

Vi har tidigare skrivit om den svenska startupen Volta Trucks som ska bygga eldrivna lastbilar. Nu släpper de en teaser inför Volta Zero som kommer att presenteras online klockan 10.00 torsdag den 3 september. Zero är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är speciellt designat för frakt av varor och gods i innerstan. Räckvidden ska ligga på mellan 15 och 20 mil. Den första prototypen tillverkas just nu och lansering ska ske senare i år. De första riktiga testerna ska dra igång under första kvartalet nästa år. Så här säger Rob Fowler som är Chief Executive Officer hos Volta: "Three years after the Volta Zero was first conceived, I am delighted that we will soon be able to reveal the vehicle. In 2017, we realised the opportunity that delivering a large zero-emission inner-city delivery vehicle could bring to the logistics industry, but also to the inhabitants of the city that it serves. Reducing pollution, improving safety, offering fleet operators a credible alternative to the internal combustion engine, and helping them with the migration to electrification, were our main drivers at the outset. The Volta Zero has over-delivered on all of these ambitions. Despite the headwinds we have all experienced in 2020, we will launch the Volta Zero on time, which is testament to a strong team, and fantastic partners. I’m really looking forward to revealing the Volta Zero, and seeing the truck used in our first pilot trials soon." Mer om Zero finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Volvo Lastvagnar presenterar sina nya tunga lastbilar
Säkrare, effektivare och mer fokus på föraren

Efter den påkostade reklamfilmen vi skrev om häromdagen är Volvos nya tunga lastbilar nu officiellt presenterade. Modellerna heter FH, FH16, FM och FMX och gemensamt för alla är att det är föraren som är i fokus. Man har lagt mycket tid på att få till förarmiljön, säkerheten och produktiviteten i bilarna. FM och FMX har fått helt nya hytter och en ny instrumentdisplay. Hyttvolymen är numera upp till en kubikmeter större och sikten har förbättrats tack vare större fönster, en sänkt dörrlinje och nya backspeglar. Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar säger följande: "Förare som hanterar sin lastbil säkert och effektivt är en ovärderlig tillgång för alla transportföretag. Ett ansvarsfullt körbeteende kan bidra till att minska CO2-utsläppen och sänka bränslekostnaderna. Det hjälper även till att minska risken för olyckor, skador och oplanerade driftstopp. Våra nya lastbilar hjälper förarna att arbeta ännu säkrare och mer produktivt. De ger våra kunder ännu bättre argument när de konkurrerar om att locka till sig de bästa förarna. Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck." Läs allt om de nya lastbilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Volvo staplar fyra lastbilar på varandra i ny reklamfilm
Vdn Roger Alm står på toppen

Volvo Lastvagnar lanserar nu de fyra nya lastbilarna FH, FH16, FM och FMX och vad kan vara ett bättre sätt att göra det på än att stapla de fyra modellerna på varandra? Det var precis vad man gjorde och som om inte det var nog placerade man vdn Roger Alm på toppen som en gud. 15 meter högt och 58 ton tungt blev tornet som sakta körde rakt fram för att man skulle kunna ta ovanstående feta bild och göra filmen nedan. Hur man gjorde reklamfilmen ser ni i klipp nummer två. Tumnagel
65.8°
+
Bobby Green
0

U-sväng på motorväg gav sex månader i fängelse
Lastbilschaufför tog dumt beslut

Förra veckan tog en lastbilschaufför i Storbritannien ett par riktigt dumma beslut när han körde på motorvägen M6. Först kördes lastbilen i fel riktning på en avfart för att sedan göra en u-sväng och till slut fortsätta i rätt riktning. Riktigt dumt på alla sätt och vis och något som nu gjort att chauffören dömts till sex månader i fängelse eftersom allt hamnade på övervakningskamera. Förutom detta fick han även förbud i 15 månader från att köra lastbil. Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Lastbil kraschar in i järnvägsbron 11foot8 trots höjningen
Klant

I oktober skrev vi att järnvägsbron 11foot8 skulle höjas eftersom det var så många lastbilar som kraschade in i den. Två veckor senare var jobbet klart men det verkar inte ha hjälpt allt för mycket. Här ser vi en lastbilschaufför som trots blinkande varningsskylt tror sig komma under och då givetvis hyvlar av lite av skåpets tak. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Doug DeMuro spanar in en Ford F-650
Super-pickisen

Om du vill ha det absolut värsta Ford erbjuder i pickup-väg så är det en F-650 du ska skaffa dig. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Dokumentär om världens största brandbilstillverkare
Ett besök hos Pierce Manufacturing

I den här 48 minuter långa dokumentären får vi besöka Pierce Manufacturing som är världens största tillverkare av brandbilar. Fabriken ligger i Wisconsin i USA och varje år rullar det ut 1400 stycken nya brandbilar här och ingen är den andra lik. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nikola visar produktionsversionen av lastbilen Tre
Kommer med eldrift och vätgasdrift

För ett år sedan visade Nikola Motors upp vätgasbilen Tre som ett koncept och nu är produktionsversionen som är tänkt för den europeiska marknaden presenterad. Men det här är fortfarande inget som kommer att rulla på vägarna nästa år. Tre kommer att erbjudas både med ren eldrift och med vätgas. Den förstnämnda är planerad att börja tillverkas 2021 medan vätgas-versionen dröjer ända till 2023. Nikola anger räckvidden till mellan 50 och 120 mil vilket borde innebära att den eldrivna är i den lägre skalan medan den med bränsleceller kommer längst. Effekten kommer max att ligga på 1020 hästar och 2700 newtonmeter i vrid. Nikola Motors ägs av CNH Industrial Group som i september investerade 250 miljoner dollar i bolaget. Presskonferensen drar igång 10:30 in i klippet nedan. Mer om bilen på länken. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Monster-lastbil med dubbla V12-dieslar på auktion
Klarar typ att bogsera en planet

Thor är en specialbyggd lastbil som benämns som "greatest custom heavy truck ever built" och den ligger just nu uppe för auktion hos Worldwide Auctioneers. Monsterbygget som började sitt liv som en Peterbilt 359 från 1984 har inte mindre än två stycken V12-dieslar som tillsammans genererar 4031 hästar. Som om inte det vore nog finns det även en jetmotor som hjälper till med extra kraft. För att få plats med allt detta och en rejäl sovhytt är bilen förlängd med 13,4 meter. Auktionshuset har inte meddelat vad utgångspriset ligger på, inte heller vad bilen väntas gå för. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Knappen och hans Scania
En som älskar att vara lastbilschaufför

Knappen som han kallas älskar verkligen att köra lastbil och det är bakom ratten på sin gamla Scania som han trivs allra bäst. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Volta visar eldrivet lastbilskoncept
Ska vara extra snäll mot fotgängare och cyklister

Volta Trucks har tillsammans med Prodrive kokat ihop det här lastbilskonceptet. Bilen har designats för att vara extra snäll mot fotgängare och cyklister. Men den har inte försetts med mjuka karosspaneler eller liknande utan istället har man satt föraren lågt, i mitten och framför framaxeln så att den som kör ska kunna se och upptäcka folk så bra det går. Döda vinkeln ska minimeras tack vare de stora glasytorna och de konventionella backspeglarna har ersatts av kameror som ser mer. Dörrarna är även som på en buss sådana att de glider ut bara lite och sen bakåt för att minimera risken att knocka någon i exempelvis cykelfilen när man har stannat. För tillfället finns det endast renderingar på konceptet men en fullt fungerande prototyp ska stå färdig nästa sommar. Målet är en räckvidd på 16 mil och en toppfart på 80 km/h. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Här är Hyundais vätgasdrivna lastbil för framtiden
Ser ganska frän ut

Förra veckan fick vi se en dunkel teaser på Hyundais vätgasdrivna lastbil HDC-6 Neptune Concept och nu är den presenterad på North American Commercial Vehicle Show i Atlanta. Lastbilens design är inspirerad av Art Deco och streamliner-tåg från 30-talet. Tyvärr får vi inte reda på några specifikationer kring bygget för tillfället men fler bilder och en video finns att tillgå i alla fall. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Par förvandlade militärlastbil till husbuss
Kul projekt

Att köpa en färdig husbil är bekvämt, men inte något som alla vill göra bara för att de är sugna på att dra ut och campa. Kourtney och Trevor Smithson köpte istället en gammal militärlastbil och byggde om den till ett rullande hem, precis som de ville ha den. Transformationen tog sex veckor och med inköpet av bilen har de spenderat omkring 37.000 dollar på sin dröm. Resultatet har de döpt till Wazimu och du kan följa deras resor med bilen på länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Isuzu visar lastbilskonceptet FL IR
Ska kunna länka samman lastbilar autonomt

Isuzu har nu släppt de första bilderna på deras nya lastbilskoncept FL IR. Bilen kommer att visas upp på Tokyo Motor Show och under skalet på den ska det finnas avancerad självkörande teknik. Tekniken ska bland annat kunna länka samman två eller fler lastbilar autonomt och därefter kunna bilda en självkörande konvoj av fordon. Lastbilen längst fram är ledaren och de andra hänger liksom bara med. Det här är något som har varit under utveckling från flera tillverkare under ett antal år, och "snart" kanske vi kan vara där. Mer information om just Isuzus lastbil lär dyka upp när mässan väl är igång. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lastbilsutställning i Reno
Truck yeah!

Den som gillar stora maskiner och i synnerhet lastbilar lär uppskatta ATHS Truck Show som hålls i Reno, Nevada. Här får vi flyga runt lite och se hur utställningen såg ut i år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ett 90 meter långt torn transporteras
Mäktigt

Här ser vi när ett torn som vanligtvis används på naturgasfabriker transporteras på allmänna vägar. Det behövs en lastbil som drar släpet och en som puttar på. Tornet mäter 90 meter på längden och väger in på hela 183 ton. Hur man gör för att lyckas med en sån här operation får vi reda på i klippet ovan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Volvo Trucks teasar eldriven version av lastbilen VNR
Ska börja rulla nästa år

Volvo Trucks visar nu upp lite teasers kring den kommande trailerdragaren VNR Electric. Den är helt eldriven och nästa år ska den börja rulla på test i Kalifornien. Året därefter ska den lanseras i Nordamerika. Drivlinan är besläktad med lastbilen FE Electric som vi tidigare har skrivit om men några exakta specifikationer har vi tyvärr inte för tillfället. Bilen baseras på vanliga VNR som har dieselmotor men mycket har såklart byggts om för den nya drivlinan. Den ska dock ha en lite mer aerodynamisk design och precis som videon visar så kommer det stora emblemet i grillen att vara upplyst. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Lastbilar i Skåne kan få omkörningsförbud
Ska minska antalet olyckor

På motorvägen E6 i Skåne sker det mycket olyckor. På sträckan går det mycket tung trafik från utlandet och en mätstation norr om Malmö visar att det varje dygn passerar hela 55.000 stycken fordon här, så det är många som ska samsas om platsen på vägen. För att få ned olyckstatistiken pratas det nu om införande av ett förbud där lastbilar inte får köra om. Förbudet kan träda i kraft nästa vår och sträckan det handlar om är den mellan Vellinge och Helsingborg. Förbudet skulle i så fall gälla vid rusningstrafik vilket innebär mellan klockan 06-09 och 16-18. Tumnagel
82.1°
+
Bobby Green
0

Se Volvos autonoma lastbilar jobba
I ett kalkstensbrott i Norge

Fullt autonoma bilar är kanske några år bort men i vissa scenarier är autonom körning snart verklighet. Här får vi se Volvo visa upp sin lösning i ett kalkstensbrott i Norge. Det här är en perfekt situation för autonom körning, man kör på en relativt liten yta, allt är relativt enkelt att kontrollera och det är inte vidare skojigt för en lastbilschaffis att sitta och köra runt runt runt. Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Einride börjar testa självkörande lastbilar i Jönköping
Tillsammans med Ericsson, Telia och DB Schenker

Det svenska företaget Einride har nu börjat testa sin förarlösa och eldrivna lastbil T-pod tillsammans med fraktföretaget DB Schenker, Telia och Ericsson skriver Telia ett pressmeddelande. Bilarna testas på DB Schenkers lagerområde i Jönköping och bilarna är uppkopplade mot nätet med hjälp av 5G-teknik från Ericsson. Telia står för själva uppkopplingen till mobilnätet vilket egentligen är ett 4G-nät som förstärkts med 5G-teknik. Einrides grundare och vd Robert Falck säger i pressmeddelandet: "Einrides mål är att leda en hållbar transformation av godstransportsektorn. Och medan vi gör detta måste säkerhet förbli vår högsta prioritering. 5G erbjuder den uppkoppling och driftsäkerhet som krävs för att på ett säkert sätt kunna lansera T-podden på allmänna vägar, vilket i sin tur kommer att reducera koldioxidutsläpp och helt eliminera utsläpp av kväveoxider." Telia planerar att lansera 5G-nät kommersiellt i Sverige någon gång under 2020. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford visar lastbil för framtiden
Självklart eldriven och självkörande

Det är för närvarande Hannover Motor Show i Tyskland och där passade Ford bland annat på att visa upp sin nya konceptlastbil. Den heter F-Vision Future Truck och det är en framtidsvision som klarar av att köra själv i nivå 4 och som går enbart på el. Lastbilen är skapad av Ford Otosan i Turkiet och designen ska vara så aerodynamisk som det bara går. Fronten kan interagera med omgivningen men riktigt vad det innebär får vi inte reda på för tillfället. Inte heller vad det finns under skalet på denna pjäs. Det enda man berättar är att F-Vision inspirerats av Marvels superhjältar. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes Actros skippar backspeglarna
Och blir semi-självkörande

Mercedes visar nu upp den nya generationen av lastbilsmodellen Actros. Det här ska vara den första serietillverkade lastbilen med semi-självkörande funktioner och som vi kan se har även vanliga backspeglar ersatts av kameror. Det sistnämnda ska bidra med en bränslebesparing på upp till fem procent eftersom luftmotståndet minskar. Bilen har Active Drive Assist som ser till att hålla rätt fart, kurs och avstånd till andra fordon automatiskt. Systemet fungerar även i köer och kurvor, och är påslaget oavsett hastighet. Det nya autobromssystemet Active Brake Assist 5 finns också ombord, och det bromsar automatiskt bilen om föraren själv inte skulle reagera i tid när en olycka är på väg att inträffa. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Avtoros Shaman - när du behöver något rejält att åka med
Men inte har bråttom

Glöm Mercedes sexhjuliga G-Klass. Om du ska ha något rejält att köra omkring med som kan göra jobbet är det en Shaman från den ryska tillverkaren Avtoros du ska ha. Den får dra hela tolv ton och även om den slukar massa soppa behöver du inte bekymra dig om att stå på macken hela tiden eftersom tanken rymmer 260 liter diesel. Motorn är en rak fyra på 3,0 liter som ger 170 hästar så det är ingen herrejösses-maskin som huserar under skalet direkt. På länken nedan kan du konfigurera din bil. Priset börjar på strax över 180.000 euro. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Volvo visar första helt eldrivna lastbilen
Börjar rulla i Göteborg nu

Nu visar Volvo Lastvagnar upp FL Electric - deras första helt eldrivna lastbil. Den är framtagen speciellt för transporter av last och sopor i stadstrafik. Nästa år ska försäljningen och serieproduktionen dra igång. Den eldrivna lastbilen har såklart många fördelar, men några extra viktiga är att den kan användas inomhus i godsterminaler och att den får köra där det är miljözoner. De första bilarna ska börja rulla redan nu i Göteborg. Drivlinan består av en elmotor som har en maxeffekt på 185 kW och ett kontinuerligt effektuttag på 130 kW. Till denna kopplas en växellåda med två växlar. Maximalt vrid anges till 425 newtonmeter. Batteripacket består av två till sex stycken litiumjonbatterier på totalt 100 till 300 kWh. Räckvidden på en laddning anges till 25 mil. Det ska gå att snabbladda på 1-2 timmar. En laddning över natten ska ta omkring tio timmar för det stora batteripacket. Tumnagel
74.9°
+
Bobby Green
0

The Slow Mo Guys kapar taket på budbilar
Återskapar den låga bron

Ni har nog alla sett klippen där lastbilar och budbilar kapar sina tak för att de kör in i en låg bro. Eftersom The Slow Mo Guys ville ha ytterligare video på detta bestämde de sig för att återskapa scenariot själva och filma allt i slow motion. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0