m
Artiklar i kategorin Fordon / Eldrivet

CNET åker genom Boring Tunnel Loopen i Las Vegas
Inte så futuristiskt som man kanske hoppades på

The Boring Company har nu öppnat sin 2,5 kilometer långa tunnel med självkörande bilar under Las Vegas Convention Center. Folk från CNET passade på att ta en tur i tunneln och hur det såg ut kan du kolla in i klippet ovan. Tumnagel
31.6°
+
Frode Wikesjö
0

Arevo släpper 3D-printade elsparkcykeln Scotsman
Som går att individanpassa

Förra året släppte det amerikanska företaget Arevo elcykeln Superstrata som hade en 3D-utskriven ram. Samma företag lanserar nu elsparkcykeln Scotsman vars ram går att individanpassa för att sedan skrivas ut av en 3D-skrivare för kompositmaterial. Själva individanpassningen innebär att Scotsmans kunder kan anpassa höjden och basen på elsparkcykeln efter sitt eget tycke. Det går även att välja en av fem färger på fordonet. Vidare går Scotsman att få med tre olika motoralternativ. Den billigaste modellen, Scotsman 500, levereras med dubbla motorer som tillsammans har en kapacitet på 2x 250W och en topphastighet på 30km/h. Scotsman 1000 har motorer på 2x500W och en topphastighet på 50 km/h medan Scotsman 2000s motorer levererar 2x1000W och kan komma upp i en hastighet på 73km/h. Samtliga modeller levereras med ett batteri som ger dem en räckvidd på 120 km. Det går dock att förse fordonen med ett extrabatteri som dubblar räckvidden. Scotsman crowdfundas nu på IndieGoGo. Priserna för en Scotsman 500 startar på cirka 11.600 kronor, Scotsman 1000 på cirka 13.300 kronor och Scotsman 2000 på cirka 16.600 kronor. Extrabatterierna kostar mellan 2000 - 3150 kronor på IndieGoGo. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer ännu en tjänst för elsparkcyklar till Stockholm
Superpedestrian lanserar elsparkcyklarna Link

Marknaden för uthyrning av elsparkcyklar verkar ännu inte vara mättad och nu lanseras en ny sådan tjänst i Stockholm. Det är det amerikanska företaget Superpedestrian som nu lanserar sina elsparkcyklar Link på Stockholms gator. Superpedestrian beskriver själva Link som de mest avancerade elsparkcyklarna på marknaden. Fordonen är försedda med lite olika säkerhetssystem som bland annat ska kunna upptäcka kortslutningar, batteribränder och havererade bromsar på fordonen. Superpedestrian har även utvecklat ett system som med hjälp av geofencing gör det omöjligt för användaren att köra med elsparcyklarna på trottoare, något som ni kan kolla in i videoklippet här nedanför. Huruvida systemet är aktiverat på de 1500 fordon som Superpedestrian nu ställer ut i Stockholm är oklart. Superpedestrians Link-scootrar finns idag i ett 30-tal städer i USA och Europa. Det är gratis att låsa upp Links elsparkcyklar och sedan kostar de 2,50 kronor i minuten att åka med. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.4°
+
Roger Åberg
0

Påvemobilen blir elektrisk
Med hjälp av Fisker

Påvemobil är det informella namnet på den specialbyggda bilen som påven knallar runt i när han ska vinka till folk. Påven har tidigare haft bensindrivna bilar och hybridvarianter men snart ska Påven få sin första helt elektriska påvemobil. Biltillverkaren Fisker håller nämligen på att bygga en ny påvemobil åt Vatikanen. Bilen är baserad på Fiskers Ocean SUV och beräknas vara klar under nästa år. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nu får Vois sparkcyklar blinkers och regplåtar
Voiager 4 blir lite trafiksäkrare

Det pratas ju ofta om att elsparkcyklar är en rätt irriterande del av stadsmiljön. Nu kanske de blir lite mindre irriterande då Voi börjar placera ut deras senaste modell Voiager 4. Den största nyheten är att modellen har blinkers så att de blir lättare att se vart den är på väg. I Göteborg kommer man även att påbörja ett test med registreringsskyltar på fordonen, detta är alltså Vois egna och inte något som Transportstyrelsen har hittat på. Tanken är att det ska bli enklare för invånarna att rapportera oansvarig parkering och körning. Fordonen har också fallsensorer så att Voi vet om de ligger ner och då potentiellt ligger i vägen för andra. Voiager 4 har även sensorer för ljud och denna data planerar Voi att dela med sig av till kommuner i realtid. Man planerar även för sensorer som kan mäta utsläppsnivåer. Den nya modellen ska hålla betydligt längre och Voi räknar med en livslängd på fem år. Den har också fått bättre dämpning och starkare motor. Noggrannheten för vart fordonet befinner sig har också blivit bättre, från 15-30 meter ner till en meter. Det hjälper så klart användare att hitta dem lättare, men även geofenching för hastighet och parkering blir bättre. Batteriet i Voiager 4 kan bytas på plats och har dubbla kapaciteten mot föregångaren. Voi passar också på att berätta att man just nu har rabatt om man köper deras månadsabonnemang på 3,6 eller 12 månader. Gör man det så får man betala 399 kronor i månaden istället för 549 kronor i månaden. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Honda vill köra helt elektriskt vid 2040
Och ingen ska behöva dö av krock i deras bilar vid 2050

Honda meddelade nyligen att de har som mål att endast sälja el- eller bränslecellsbilar i de större bilmarknaderna vid 2040. Redan vid 2030 räknar de med att 40 procent av deras bilar kommer vara någon form av av el- eller bränslecellsbil och vid 2035 räknar de med att den siffran ska ligga på 80 procent i de största marknaderna. Honda säger att de kommer uppnå detta mål genom sin e:Architecture-plattform som ska driva företagets elbilar under senare halvan av detta årtionde. Fram tills den plattformen är klart kommer Honda använda GM:s Ultium-batterisystem för sina elbilar. Honda har också planer på att förbättra sitt förarassistanssystem till 2030 med målet att inga ska behöva dö i trafiken på grund av bil- eller motorcykelkrockar vid 2050. Honda kommer investera runt fem biljoner yen i forsknings- och utvecklingsinitiativ de närmaste sex åren. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ferrari ska släppa elbil
Vi får vänta till 2025 dock

Ferrari har redan några hybridbilar på marknaden men någon fulländad elbil lyser med sin frånvaro i Ferrari-garaget. Men det verkar det bli ändring på då Ferraris tillförordnade VD John Elkann att de kommer släppa sin första elbil under 2025. We are also very excited about our first all-electric Ferrari that we plan to unveil in 2025 and you can be sure this will be everything you dream the engineers and designers at Maranello can imagine for such a landmark in our history. So, we see this exciting decade of accelerating change as opening even more ways to push to new levels the boundaries of excellence and passion in everything we do. Så om man från och med i dag börjar spara en slant i månaden fram till 2025 så har man ju en slant över som man kan göra något kul för då det sannolikt kommer bli nästintill omöjligt för gemene man att köpa en elektrisk Ferrari när de lanseras. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Stockholm föreslår ny avgift för elsparkcykel-företagen
1400 kronor per fordon

SVT rapporterar att Stockholm planerar att införa en ny avgift för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Enligt det nya förslaget ska företagen t få betala en årsavgift på 1400 kronor per fordon som ställs ut i Stockholm. Det kan med andra ord bli en rätt dyr historia för företagen då det förra året fanns cirka 14.000 elsparkcyklar utställda i Stockholm från de olika uthyrningsföretagen. SVT skriver att Stockholms stad räknar med att få in cirka 14 miljoner kronor om året om den nya avgiften införs. Förutom den nya avgiften planerar Stockholms stad även mer regleringar gällande var elsparkcyklarna får parkeras när de inte används. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från SVT där Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och Tiers regionchef August Svenstedt medverkar. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

85 procent av alla nya bilar sålda i Norge var elektriska
I alla fall under mars månad

Norge gillar som bekant det här med elektriska bilar. De gillar dem tydligen så pass mycket att nästan 85 procent av alla bilar som såldes där förra året var batteridrivna (56,3 procent) eller plug-in hybrider (28,6 procent). Modellen som såldes bäst var Teslas Model 3 följt av Audi e-tron och sedan Nissan Leaf. En mer detaljerad genomgång av Norges elbilförsäljning under mars månad kan kollas in via länken nedan. Tumnagel
63.7°
+
Frode Wikesjö
0

Så här ser det ut när man åker genom Musks tunnel
Den under Las Vegas

Tidigare i veckan fick pressen provåka Elon Musks kollektivtrafik som tar passagerare genom tunlar under Las Vegas. Denna tunnel befinner sig tolv meter under jorden och är sammanlagt ungefär 2,5 kilometer lång med tre stop. Tanken är att det i dessa tunlar ska köra ett stadigt flöde med Teslas som körs autonomt. Bilarna ska också rymma upp till 16 personer. Men just nu är det inte så sexigt då bilarna under denna pressdag var helt vanliga Teslas som kördes av riktiga människor med en fart på runt 55 Km/h Vid full kapacitet är det tänkt att denna loop ska kunna transportera 4 400 i timmen. Om det blir så återstår att se när denna tunnel öppnas upp inom några månader. Under juni månad kommer det hållas en större konferens i Las Vegas och då blir det spännande att om det här är en vettig investering från Las Vegas sida eller ej. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

NIU släpper elsparkcykel
I två olika versioner

NIU har gjort elmoppar ett bra tag nu och verkar sälja rätt bra här i Sverige. Nu kommer man även med en elsparkcykel som kommer i två versioner. NUI Kick Scooter heter den och kommer i en sport och en pro-version. Sport-versionen ska kosta från 599 euro men priset på Pro-versionen vet vi inte just nu. Sportversionen kommer i fyra färger (vit, röd, blå och svart) och Pro kommer i brons och svart. De flesta specifikationerna verkar vara samma på de två modeller förutom räckvidd (40 respektive 50 km), vikt (18,5 respektive 20 kilo), batteristorlek (365 respektive 486 Wh) och kraften på motorerna (350 W respektive 350 W). Båda modellerna har en topphastighet på 25 km/h och verkar har bra storlek på däck och framförallt på ståplatsen. Båda två har en app som man kan koppla där man kan se lite historia och status och sånt. Eftersom NIU finns i Sverige redan så lär nog de här dyka upp här. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Demonstration av den eldrivna brandbilen
Har dieselgenerator som kan ladda batterierna

En av Rosenbauers eldrivna brandbilar var nyligen och besökte Tucson Fire Department i Arizona för att visa upp sig lite. Under skalet finns en elmotor från Volvo på varje axel och en tvåstegad växellåda inbyggd i varje motor. Dessa får kraft från batteripack på 50 upp till 100 kWh. Ombord finns även en sexcylindrig dieselmotor som fungerar som en generator till batteripacken om det skulle behövas. Man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW och har man det största batteriet ska man kunna gå från 50 till 80 procent på en timme. En vanlig brandbil av detta slag kostar runt 700.000 dollar, den eldrivna ligger istället på över en miljon dollar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

SkiStar testar eldriven pistmaskin
Blir först i skandinavien med det

SkiStar har som första företag i skandinavien börjat testa en eldriven pistmaskin, något som på sikt kan minska utsläppen från deras anläggningar om maskiner som dessa börjar användas där framöver. Det handlar om den eldrivna pistmaskinen Husky eMotion från företaget Prinoth. Förutom att vara eldriven ska den med sina 7 ton även vara den lättaste pistmaskinen på marknaden. Pistmaskinen har en driftstid på cirka tre timmar på en batteriladdning. Enligt SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, stod utsläppen från pistmaskinerna för 70% av skidanläggningarnas totala utsläpp under 2019/2020, något som alltså borde kunna minska markant om man gick över till eldrivna pistmaskiner. Här nedan hittas ett videoklipp på Prinoths Husky eMotion. Tumnagel
57.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

En Drako GTE sladdar på isen
Drako on ice

Drako Motors superbil GTE har 1 217 hästar och galna 8.800 newtonmeter i vrid samt en toppfart på 332 km/h. Det har endast tillverkat 25 stycken exemplar av bilen som kostar hela 1,25 miljoner dollar. Men vad ska man göra med en sådan superbil då? Jo man tar ut den på isen och sladdar runt så klart! Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Testkörning av Awakes eldrivna surfbräda i Stockholm
Ser kul ut!

Vi skrev nyligen om det svenska företaget Awakes uppdaterade eldrivna surfbrädor och här får vi se när värstingen Rävik S testas i centrala Stockholm. En av de som kör är vår säljare Fredrik. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Xiaomi vill bygga elbil
Med hjälp av Great Wall Motors

Reuters rapporterar att Xiaomi vill bygga elbilar och att de vill använda Great Wall Motors fabrik detta ändamål. Enligt Reuters är Xiaomis mål med initiativet att få ut elbilar för den breda massan. Om detta stämmer så är det första gången som Great Wall Motor erbjudit något annat bolag tillverkningstjänster. Enligt rapporten så kommer detta partnerskap bli officiellt under nästa vecka. Varken Xiaomi eller Great Wall Motors har kommenterat detta rykte. Ryktet har dock gjort att båda bolagen har stigit på Hongkongbörsen. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0

Daymak har världens snabbaste eldrivna trehjuling på gång
Ska göra 0-100 km/h på strax över 1,8 sekunder

Ibland har man bråttom och då kan det vara läge att ha världens snabbaste eldrivna trehjuling till hands. Det är precis vad Daymak Spiritus Ultimate är. Den är som sagt svinsnabb och för detta vill man ha 149.000 dollar. Men den finns inte än, utan en crowdfunding-kampanj har dragits igång där man tigger pengar för att kunna göra verklighet av den. Man hoppas att 50.000 stycken personer ska lägga en förhandsbeställning á 100 dollar styck. Trehjulingen ska ta sig upp till 48 mil på en laddning och den har både solceller för att ta vara på solens strålar och man ska kunna ladda den trådlöst. För den som tycker att 149.000 dollar för en sån här sak är lite för mycket pengar, vilket det är, finns det även en snikigare version kallad Deluxe. Den tar sig 30 mil och ska kosta från 19.995 dollar. Lite skillnad i pris alltså. Insamlingskampanjen ska sluta den 23 juli och planen är att börja tillverkningen någon gång 2023. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Svenska Awake släpper tredje generationens bräda
Och sänker priserna kraftigt

Svenska Awake gör wakeboards som går på el och de är fantastiskt roliga, jag provkörde i somras och önskar att jag hade råd med en. Nu släpper de generation tre, som de kallar för Rävik 3. På den är skrovet fått lite ny design som erbjuder lite lite annorlunda viktfördelning och ger lite annorlunda karaktär till brädan. Man har även skapat en ny ESC (electronic speed controller), gjort om fjärrkontrollen och byggt en helt ny borstlös motor. Rävik 3 är i stil mellan de tidigare modellerna One (som är mer glida) och S (som är mer sportig). Prislappen ligger på 11.900 euro (plus moms) med standardbatteriet, vilket kan tyckas mycket. Men eftersom man har fått fart på produktionen nu (med ny fabrik på 1000 kvadratmeter) så är det en rejäl prissänkning mot tidigare, ner ungefär 5000 euro. Även Rävik One och S har fått rejält sänkta priser. Så inte lika blodigt som förut alltså, och som sagt väldigt, väldigt roligt. Alla inställningar för brädan görs i en app och det går att köpa till extra batterier om man vill köra länge. För transparensens skull, vår säljare Fredrik är posterboy för Awake och väldigt duktig på att köra, som ni ser på bilderna ovan och videon nedan. Och som ni ser behöver det inte vara 30 grader varmt för att vara roligt! Tumnagel
48.3°
+
Roger Åberg
0

Polestar och Cake presenterar Re:Move
Ett eldrivet transportfordon

Wallpaper Magazine har i samarbete med designern Konstantin Grcic, elbilstillverkaren Polestar, aluminiumproducenten Hydro och den elmotorcykeltillverkaren Cake tagit fram konceptet Re:Move. Den här beskrivs som ett nytt, hållbart sätt att transportera och leverera varor på. Re:Move är tillverkad i helt återvinningsbar aluminium, klarar att lasta upp till 275 kilo och kan köras på cykelbanor. En fungerande version ska presenteras i höst. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Arcimoto har en ny eldriven trehjuling på gång
Det här är Roadster

Vi har tidigare skrivit om Arcimotos små eldrivna trehjulingar och nu har de en bitigare på gång som kallas för Roadster. Det vi ser här är bara en prototyp men produktionsversionen lär inte skilja sig särskilt mycket. Man sitter två på rad och det vi får reda på för tillfället är att den har dubbla elmotorer som driver framhjulen. Toppfarten ska ligga på 121 km/h och på en laddning ska man kunna ta sig 16 mil (stadstrafik). Tillverkningen väntas dra igång senare i år. Det går att reservera ett exemplar nu för 100 dollar och frånpriset senare väntas ligga på 23.900 dollar. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elscootern som även är en lastvagn för dina prylar
Ultimate kombo?

MIMO C1 är en ny typ av elscooter som kombinerar transportfordon av både kropp och prylar. Du kan susa omkring på den som en vanlig elscooter men även använda den som en lastvagn och putta om det exempelvis inte lämpar sig att du kör för tillfället. Totalt ska scootern palla 190 kilo (upp till 120 kilo förare och 70 kilo last där fram). Det finns flera olika alternativ för hur man vill lasta. Du kanske bara behöver en yta att ställa något på eller du kanske vill montera fast en låsbar låda. Scootern i sig väger in på 17 kilo. Batteriet ska räcka för upp till 2,5 mils körning och toppfarten anges till 25 km/h. Det hela ligger uppe som ett projekt på Indiegogo där man söker motsvarande strax över 400.000 kronor för att finansera allt. Ett exemplar ska kosta strax över 10.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Kolla in reklamfilm för Sinclair C5 från 1985
Känns som den var lite före sin tid

Här nedanför kan ni kolla in en reklamfilm för det fantastiska lilla el- och pedaldrivna fordonet Sinclair C5 vilket lanserades i Storbritannien 1985. Sinclair C5 utvecklades av den brittiske uppfinnaren Sir Clive Sinclair som tidigare bland annat utvecklat miniräknare och hemdatorer. Det trehjuliga fordonet drevs av ett motor på 250 W och uppges ha haft en räckvidd på cirka 32 kilometer. Sinclair C5 blev dock ingen succé, något som sägs ha berott på flera anledningar. Bland annat så beskylldes marknadsföringen för att vara felriktad och det ska även ha uppstått frågor runt fordonets trafiksäkerhet. Skulle Sinclair ha väntat i 30 - 35 år på att lansera sin skapelse så hade det antagligen gått lite bättre för den. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

I den här staden finns 16.000 stycken elbussar
Och 22.000 eldrivna taxibilar

I det här klippet från Fully Charged får vi hänga med till den kinesiska staden Shenzhen där man har satsat stenhårt på eldrivna fordon för daglig transport av människor. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Volcon Runt - en eldriven motorcykel för barn
Kostar 2995 dollar

I oktober förra året skrev vi om startupen Volcon som skulle börja sälja eldrivna arbetsmaskiner och liknande. Nu presenterar företaget sin senaste grej - den lilla eldrivna motorcykeln Runt för barn. Den går att förhandsboka nu, kostar från 2995 dollar och för pengarna får man en robust sak som småttingar kan köra omkring med. Hojen har en motor som ger 60 newtonmeter i vrid. Toppfarten ligger på 56 km/h och räckvidden på en laddning anges till 5,6 mil. En full laddning via ett vanlig vägguttag ska ta runt två timmar. Vikten ligger på 81 kilo och höjden till sätet anges till 69 centimeter. Det finns även andra höjder på sitsen och styret för att passa även när ungarna växer. Via en app ska man kunna bestämma områden hojen ska fungera på, om man vill begränsa effekten och så kan man även få notiser om den välter. Läs mer om Runt på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0