Quantcast
m
Artiklar i kategorin Fordon / Eldrivet

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
27.5°
+
Bobby Green
0

Volvo Penta tar fram eldrivlina för brandbilar
Kommer snart börja testas skarpt

Rosenbauer är en av de ledande tillverkarna av brandbilar. Volvo Penta har tagit fram en elektrisk drivlina för bilarna och snart ska dessa börja testas skarpt i Berlin, Amsterdam och Dubai. Bilen måste klara hög hastighet, snabb acceleration, hårda inbromsningar och ha god körbarhet. Tillsammans med en oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi ska den elektriska drivlinan bidra till att alla dessa krav uppfylls. Det sitter en elmotor på varje axel och det finns ett smart energilagringssystem ombord. Om resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar lång tid så batteriet laddas ur finns en dieselmotor som backup. Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Hejdå Segway PT
Nu läggs produktionen av det självbalanserade fordonet ner

Fast Company rapporterar att Segway kommer att sluta tillverka sitt tvåhjuliga självbalanserade fordon Segway PT nästa månad. Det var uppfinnaren Dean Kamen som lanserade Segway PT (Personal Transporter) 2001, ett fordon som då fick en enorm stor uppmärksamhet. Apples grundare Steve Jobs sa då bland annat att fordonet skulle bli större än pc:n. Så blev som bekant inte fallet och även om fordonet har fått väldigt mycket uppmärksamhet så tog försäljningen aldrig riktigt fart. Nu för tiden är det mest turister och ordningsmakten som fortfarande glider runt på den lite udda skapelsen. Dean Kamen sålde Segway 2009 och 2015 såldes det vidare till kinesiska Ninebot som sedan har utvecklat andra fordon baserade på Segways patent. Sammanlagt ska det ha sålts runt 140.000 Segway PT sedan 2001. Den 15:e juli rullar den sista Segway PT:n ut från fabriken i Bedford, New Hampshire, och det innebär även att de 25 personer som tillverkat fordonet blir av med sina jobb. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi börjar med abonnemang
Åk så mycket du vill under en dag eller i en månad

Voi har nu börjat beta-testa att hyra ut sina elsparkcyklar genom abonnemang som man kallar för "Voi Pass" för en utvald skara användare. Med Voi Pass kommer det att att bli möjligt att hyra obegränsade med Voiar under en månad eller en dag. Abonnemanget kommer att vara knutet till en person och varje resa med Voien får som längst vara 45 minuter skriver 99.se. Under testperioden kommer det att bli möjligt att hyra en Voi under ett dygn för 129 kronor eller i en månad för 599 kronor. När Voi lanserar sitt månadsabonnemang till alla användare kommer detta att kosta 699 kronor i månaden. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Seat lanserar nya varumärket Seat MÓ
Fokus på mindre eldrivna fordon

Den fysiska invigningen för Seats nya huvudkontor Casa Seat i Barcelona är nu genomförd och i samband med detta hade varumärket Seat MÓ världspremiär. MÓ ska leda Seats strategi för urban mobilitet genom att bland annat erbjuda mikromobilitetsprodukter och smarta delningstjänster. Först ut i den kategorin är produkterna MÓ eScooter 125 och MÓ eKickScooter 65. Den förstnämnda är en motorcykel med en elmotor på tolv hästar och 240 newtonmeter i vrid inbyggd i bakhjulet. Den har ett batteri på 5,6 kWh som ska räcka för 12,5 mils körning. 0-50 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 95 km/h. Den gråa på bilderna är samma hoj fast istället anpassad för delningstjänster och då får den lite annan design. eKickScooter 65 är en eldriven sparkcykel som ska kunna ta sig 6,5 mil på en laddning. Toppfarten är begränsad till 20 km/h. Vad grejerna kostar framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar även till Göteborg
Det rullar på

Den stora satsningen på elsparkcyklar i Sverige ser ut att fortsätta. Även om det verkar gå lite sisådär med verksamheten för en del av företagen under den pågående pandemin. Idag kommer dock Bolt att fortsätta sin Sverige-satsning då deras elsparkcyklar har börjat ställas ut i Göteborg skriver företaget i ett pressmeddelande. Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt säger om lanseringen i Göteborg: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Göteborg görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Förutom Göteborg så lanserar Bolt även sin tjänst i Oslo idag. Bolts elsparkcyklar finns sedan i slutet av maj även i Stockholm. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nu börjar den eldrivna rullbrädan WalkCar säljas
Ser ut som en laptop på hjul

För fem år sedan skrev vi om det lite udda fordonet WalkCar och nu verkar det som om detta har börjat säljas rapporterar Gizmodo. WalkCar är en liten hjulförsedd platta som är försedd med fyra stycken hjul och en eldriven motor som tar ekipaget framåt. I normalläget så har WalkCar en topphastighet på 10 km/h och ett batteri som räcker för cirka 7 kilometers körning. Det finns även ett sportläge där hastigheten ligger på 16 km/h men använder man det så minskas körsträckan till 5 kilometer på en batteriladdning. Företaget Cocoa Motors som har utvecklat WalkCar vill ha 198.000 yen för sin lilla rullbräda vilket motsvarar lite över 17.000 svenska kronor, något som nästan får oss att undra om man byggt ihop det hela med Apples löjligt dyra hjul till Mac Pro. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Malmö vill införa avgifter för elsparkcykels-företag
Vill ha 1800 kronor i årsavgift för varje fordon

Idag kommer Malmö att besluta huruvida de företag i staden som ägnar sig åt att hyra ut elsparkcyklar ska betala en särskild avgift för detta. Det är det socialdemokratiska kommunalrådet Andreas Schönström som driver frågan och han säger till P4 Malmöhus: "De ställs ut var som helst, hur som helst utan att Malmöborna har någon möjlighet att kunna säga nej eller ha någon möjlighet att få ersättning för den mark dessa elsparkcyklar upptar.Vi tar betalt från precis alla när man ska använda Malmöbornas mark. Om man så ska ställa ut en liten skylt utanför sin butik så får man betala för det. Rimligt att Malmöborna har möjlighet att ska ta ut en avgift från de här företagen som ställer ut elsparkcyklar. Och på det sättet få någon ordning på det." Skulle det beslutas om att ta ut en avgift från elsparkcykel-uthyrarna så tycker Malmö att denna ska landa på 1800 kronor per år och fordon. Tumnagel
58.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi måste betala mer moms
Sex procent blir 25 procent

Elsparkcykeluthyraren Voi har sedan lanseringen tagit ut en reducerad momssats på sex procent när kunderna hyr elsparkcyklar från dem. Detta gillade inte Skatteverket då den momssatsen enbart ska gälla för transporter där en person transporterar en annan, exempel vid taxiresor. Skatteverket anser att Voi borde betalat 25 procent i moms och har nu fått medhåll från rätten. Det innebär att Voi under två års tid betalat in felaktig moms och nu får betala in skatten i efterhand. Hur dyrt det blir återstår att se men Voi skriver att de inte är förvånade över beslutet och att de räknade med att åka på denna skattesmäll. Voi skriver också att de anser att rättens beslutet är beklagligt då de anser att, enligt dem, ett mer miljövänligt alternativ av fordon inte bör beskattas högre än taxiresor. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det ska inte krävas tillstånd för att hyra ut elsparkcyklar
Det anser i alla fall Transportstyrelsen

I höstas fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att reda ut hur eller om marknaden för uthyrning av enpersonsfordon skulle regleras och den utredningen är nu delvis klar. När det gäller uthyrningen av elsparkcyklar så ser det ut som om Transportstyrelsen inte har några direkta åtgärder riktade mot dem. Enligt Transportstyrelsens utredning så ska företagen som hyr ut elsparkcyklar inte behöva ansöka om tillstånd för detta men däremot så kan enskilda platser där fordonen ställs ut eller parkeras eventuellt behöva prövas. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Det saknas rättspraxis om friflytande mobilitetstjänster, som till exempel uthyrare av elsparkcyklar. Vi bedömer att det inte är aktuellt med tillstånd så länge fordonen står så att de inte utgör hinder för trafik. Det är till exempel tillåtet att parkera en cykel på en trottoar eller gångbana så länge den inte är i vägen eller det kan uppstå fara för andra trafikanter utan tillstånd." Ni kan läsa hela Transportstyrelsen delrapport om "Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon" på länken nedan. Slutrapporten med myndighetens eventuella förslag till regeländringar ska redovisas den 1 mars 2021. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar till Stockholm
Bolt satsar när andra försvinner

Tjänsterna som erbjuder elsparkcyklar har gått lite knackigt i samband med pandemin men det hindrar inte Bolt från att nu lansera även sina elsparkcyklar i Stockholm. Bolt lanserade sin Uber-konkurrent i Stockholm förra året och tidigare den här månaden så lanserade man även en hemkörnings-tjänst för mat. Nu är det dags för att kolla intresset för Bolts elsparkcyklar i huvudstaden och i ett pressmeddelande säger Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Stockholm görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Bolts tjänst för elsparkcyklar ser ut att fungera på liknande vis som den handfull liknande tjänster som lanserats i Stockholm de senaste åren. Bolt har dock en lite rolig funktion i form av ett slags "träningsläge" som begränsar fordonets hastighet till 15 km/h. Det är ett läge som Bolt uppmanar alla som är nybörjare på elsparkcyklar att börja med när de hoppar upp på sin Bolt-sparkcykel. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flotta med självkörande elscootrar börjar rulla i Atlanta
Styrs av operatörer som sitter i Mexico City

I en förort till Atlanta har det nu börjat rulla "självkörande" elscootrar. Det handlar om scootrar från GoX som styrs av telekommunikations-startupen Tortoise vars personal sitter i Mexico City. Små extra hjul fälls ut så att scootern inte välter och användare ber helt enkelt en scooter att komma till dem via GoX-app. När man har kört klart rullar de själva vidare till en bra parkeringsplats. Där ser personal från GoX sen till att ladda och desinficera scootrarna. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

POIMO - en uppblåsbar elscooter
Får plats i ryggsäcken

En elscooter kan ju vara kul att ha med sig när man får feeling och inte orkar gå längre men de allra flesta är ganska så osmidiga att bära omkring på. Det är inte POIMO som är uppblåsbar och som går ner i en ryggsäck. Packa upp den, blås upp med handpumpen eller annan pump, montera elmotorn, sätt fast hjulen och susa iväg mot solnedgången. Vad man har för batteri och vad räckvidden ligger på får vi inte reda på, vikten på ekipaget ska dock ligga på 5,5 kilo. Om POIMO någonsin kommer att bli något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Krasch med trimmad enhjuling i över 60 km/h
Så kan det gå

Eldrivna enhjulingar är ju lite spännande. Jag har testat en gång och det gick inte alls bra men det ser ganska kul ut när folk bemästrar dessa fordon och snyggt susar fram på ett hjul. En del tycker dock att det går lite för långsamt och trimmar därför sina åk. En av dem som gjort detta är "Kamikaze Joe" och hans enhjuling gör över 60 km/h. Det är väl kul, ända tills man ramlar. Som tur var hade han ordentlig skyddsutrustning på sig så det enda som flög i tusen bitar var hans enhjuling. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Elon Musk tyckte Teslas aktie var för dyr
Teslas aktie blev mindre dyr

Tesla-grundaren Elon Musk twittrade under gårdagen att han ansåg att Teslas aktie var för dyr. Detta uttalande ledde till att aktien sjönk nästan tolv procent. Tidningen The Wall Street Journal frågade Elon om gårdagens tweet var ett skämt och om tweeten hade godkänts av advokater på vilket de endast fick svaret "Nej". Det är inte första gången som Elon twittrar något som påverkar Teslas aktiekurs. För några år sedan skrev han nämligen att han funderade på att köpa loss Tesla från börsen. Detta ledde till att Elon och Tesla vardera fick betala 20 miljoner dollar i böter. Tumnagel
29.4°
+
Frode Wikesjö
0

Lime köper upp Boosteds tillgångar
Kommer troligtvis användas i framtida elskootrar

Boosted Boards har varit en solskenshistoria för Kickstarter-företag. Boosted drog igång en kampanj under 2012 och gänget lyckades samla ihop den kosing de behövde för att leverera en elbräda. Därefter har företaget växt och producerat nya produkter på årlig basis. Det senaste året verkar dock ha varit körigt och tidigt i mars blev det känt att majoriteten av de anställda fått lämna företaget. Vad som skulle hända med Boosted har varit okänt, men det verkar som att en del av Boosted kommer leva vidare hos elscooteruthyrarna Lime. Lime ska nämligen ha köpt upp en rad tillgångar från Boosted som bland annat reservdelar, mjukvara, testutrustning och designer som möjligtvis kommer bakas in i Limes verksamhet på något sätt. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

80 procent av elsparkcykelföretagen har försvunnit från Stockholm
Bara Voi och Tier kvar

Den som varit ut och vandrat i Stockholm på senare tid har säkert märkt att det finns betydligt färre elsparkcyklar runtom en. Under september månad förra året fanns fler än 9 000 elsparkcyklar tillgängliga i Stockholm och i dag ligger den siffran en bit under 2 000. Åtta av de tio bolagen som var aktiva i Stockholm under hösten är nämligen inte längre verksamma där. En stor anledning till att antalet på senare tid har minskat så drastiskt är klart att folk inte rör sig lika mycket nu för tiden då högskolor är stängda och många väljer att jobba hemma. Men redan innan vintern 2019 var det bara tre aktörer på stockholmsmarknaden. Fredrik Hjelm, som är vd på Voi, berättar för DN att allt var frid och fröjd för dem under vintern men att coronakrisen ställde till det för många. Voi är tillsammans med Tier de enda förtegen som har kvar elsparkcyklar i huvudstan. Om någon av företagen som slagits kommer våga sig tillbaka när samhället återhämtar sig återstår att se. Tumnagel
76.6°
+
Frode Wikesjö
0

Liebherr presenterar betongbil som bara går på el
Snart blir det kanske lite tystare på byggena

Det schweiziska företaget Liebherr presenterar nu ETM 1005 och ETM 1205 och det är två stycken betongbilar som helt och hållet går på el. Bilarna rymmer tio respektive tolv kubikmeter betong och för första gången drivs den stora behållaren av samma batteri som ser till att lastbilen tar sig fram. Behållaren är framtagen tillsammans med ZF medan lastbilens chassi är ett Volvo FM med fem axlar som konverterats till batteridrift av företaget Futuricum. Vad bilen har för räckvidd och hur lång tid det tar att ladda den får vi tyvärr inte reda på för tillfället. I höst ska de första börja rulla i Schweiz. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

RadRunners nya elcykel är inspirerad av klassiska motorcyklar
Hrm, var då?

Rad Power Bikes tillverkar elcyklar och nu presenterar de den nya modellen RadRunner Plus. Det är en cykel som fungerar bra både till att transportera människor och mindre varor, och man sägs ha inspirerats av både klassiska motorcyklar och lyxbilar från 60/70-talet när man tog fram den. Var den kopplingen återfinns i den färdiga produkten är lite oklart, men ni kanske ser något jag inte ser? RadRunner Plus är en uppdaterad version av vanliga RadRunner och den skiljer sig bland annat genom den sjustegade växellådan, fjädring på framhjulet, skärmar fram och bak, LCD-display och LED-bakljus. Hjulen är fortfarande 20 tum stora skodda med 3,3 tum breda allterräng-däck. Maxlast för ekipaget ligger på 136 kilo. Cykeln går att förbeställa nu och leveranserna ska dra igång i juni. Priset börjar på 1600 euro och för den slanten får du en hoj med elmotor på 250 watt, toppfart på 25 km/h och en räckvidd på 8,8 mil. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Elcykel med retro-design
Din för 19.900 dollar

Företaget Avionics bygger elcyklar som inte ser ut som några andra och fokus ligger på att locka fram retro-känslor. Nyligen presenterade de sin nya modell VM Makani och det är en cykel som endast kommer att tillverkas i 52 stycken exemplar till ett pris av 19.900 dollar styck. Motorn har tre olika effektlägen - 250, 500 eller 750 watt och toppfarten ska ligga på 58 km/h. Batteriet ska räcka i upp till 12 mil och en laddning via vägguttaget ska ta omkring tre timmar. På cykeln sitter fram- och bakljus, skivbromsar och 26-tumshjul. Cykeln är framtagen i ett samarbete med klocktillverkaren MB&F och kommer att stå utställd på deras MAD Gallery i Genève. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Voi pausar verksamheten i flera svenska städer
Det är ingen som vill elsparkcykla längre

Bor ni i Helsingborg, Malmö, Uppsala, Västerås eller Örebro och undrar var alla Vois elsparkcyklar tagit vägen så verkar det som om företaget nu har valt att pausa sin verksamhet i dessa fyra städer. Förutom det så tvingas Voi även pausa sin verksamhet i ytterligare ett 30-tal städer i Europa skriver DI Digital. Anledningen till det är att allt färre väljer att ta en elsparcykel nu för tiden då många sitter hemma i frivillig eller ofrivillig karantän. Voi skriver i ett pressmeddelande: "Vi har tvingats fatta detta tuffa beslut eftersom allmänheten på grund av Covid-19 arbetar hemifrån och undviker att besöka restauranger, teatrar, vänner och som konsekvens inte har lika stort behov av att åka Voi." Även Vois konkurrent Lime har valt att tillfälligtvis pausa sin verksamhet i några svenska städer skriver Breakit. Vois elsparkcyklar rullar dock tillsvidare på i Stockholm och Göteborg. När Vois verksamhet återupptas i de städer man nu stänger ner finns det för tillfället inga uppgifter om. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trimma elcykel i Frankrike och riskera ett år i fängelse
Och 30.000 euro i böter

Om man tycker att den elcykel man har är lite för slö och inte orkar lätta antingen den eller sig själv för att åtgärda detta kan man ju istället få för sig att trimma den. Det ska man dock inte ägna sig åt om man bor i Frankrike för då kan man nämligen få upp till ett år i fängelse och en ganska ohärlig böteslapp på 30.000 euro. Dessutom får du tre prickar på ditt körkort direkt. Det här gäller om man gör så att elcykeln går i över 25 km/h. Den nya lagen gäller även för företag som säljer redan trimmade elcyklar eller utrustning så att man kan trimma den hemma. Tumnagel
30.3°
+
Bobby Green
0

Arcimotos eldrivna trehjuling får jobb hos brandkåren
Testas just nu i Oregon

2011 skrev vi om Arcimotos eldrivna trehjuling första gången och förra hösten började företaget leverera de första exemplaren till privatkunder. Men man vill alltså inte stoppa där utan tycker även att fordonet passar bra hos räddningstjänsten och har därför tagit fram en version för brandkåren. Den här kallar man för Rapid Responder och de första har nu börjat testas hos Eugene Springfield Fire Department i Oregon. Med den här ska man komma fram där stora brandbilar inte får plats och kanske då kunna släcka något med en handsläckare eller hjälpa någon i nöd snabbare. Man hoppas även kunna dra ned på både bränslekostnader och sina utsläpp med fordonet. Räckvidden ligger på 16 mil och toppfarten anges till 120 km/h. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Boosted Board säger upp stor del av sina anställda
Ser rätt brunt ut för företaget

Det är dyrt att göra elbrädor. Speciellt när det sker handelskrig mellan USA och Kina. Boosted Boards-cheferna Jeff Russakow och John Ulmen har skrivit ett öppet brev till Boosted-fansen där de skriver att företaget har varit tvungna att säga upp en stor del av sin arbetsstyrka. Russakow och Ullmen skriver bland annat detta: We understand this news will come as a surprise to many of you, but unfortunately, developing, manufacturing, and maintaining electric vehicles is highly capital-intensive, and over the last year-and-a-half our business has faced an additional unplanned challenge with the high expense of the US-China tariff war. The Boosted brand will continue to pursue strategic options under new ownership. Vad som kommer hända med Boosted är för tillfället oklart, men helt ärligt ser det inte allt för ljust ut. Det verkar dock som att Boosted vi lärt känna är mer eller mindre dött. Tumnagel
32.1°
+
André Stray
0

Förvandla din vanliga cykel till elcykel på några sekunder
Byt ut framhjulet

Att bara byta ut hjulet på sin cykel så att den blir en elcykel är ju en ganska så smart lösning. Det är precis vad den franska startupen Teebike erbjuder. Deras framhjul har både en navmotor och batteri i sig så det är bara att hänga på och styra iväg. Elen kickar in när du kommit upp i 5 km/h och du kan även manuellt dra igång det via din smarta telefon. Vid 25 km/h slutar elmotorn att ge kraft och en laddning ska räcka upp till åtta mil. Via appen kan du även låsa framhjulet och aktivera ett stöldlarm som går igång om någon klåfingrig är där och pillar. Ett hjul blir ditt för 750 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Cykeltjänsten Wheels kommer till Göteborg
Grattis Göteborg!

Det amerikanska företaget Wheels har skrivit på en överenskommelse med Göteborg för att lansera sina elcyklar i staden. Wheels elcyklar är pedallösa eldrivna minicyklar där du sitter istället för står. Precis som med elsparkcyklarna så hyr du Wheels cyklar med hjälp av en app. Det som gör Wheels cyklar lite unika är att de är försedda med högtalare där du kan spela din egen musik ur. Förra året så provade Roger knalla runt på en av Wheels cyklar i Stockholm och var inte imponerad. Detta mycket på grund av den lilla motorn som inte klarade av brantare backar. Backar finns det ju gott om i Göteborg så förhoppningsvis sätter de lite mer krut i dessa minicyklar när de väl lanseras där så man kan ta sig upp till toppen av Slottskogen utan att behöva använda benen allt för mycket. Tumnagel
23.4°
+
Frode Wikesjö
0

Zero visar ny eldriven motorcykel
Toppversionen ska kunna laddas på en timme

Första gången vi skrev om Zero Motorcycles och deras eldrivna motorcyklar var 2009 och en hel del har hänt sedan dess. Nu presenterar företaget modellen SR/S som är en touringmaskin med kåpa som i toppversion ska ta sig upp till 32 mil på en laddning vid stadskörning. Kör man bara motorväg sjunker detta dock drastiskt till runt 17 mil. Med snabbladdare ska det inte ta mer än en timme att ladda. SR/S använder sig av samma 100 hästar starka motor och samma batteripack som sitt nakna syskon SR/F men räckviddssiffrorna är något bättre även fast den väger nio kilo mer - totalt 229. Toppfarten anges till 200 km/h. Hojen går att köpa nu och prislappen börjar på 19.995 dollar vilket är 500 dollar mer än vad SR/F kostar. Toppversionen kostar från 21.995 dollar och snabbladdaren 2.895 dollar extra. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0