LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m
Artiklar i kategorin Fordon / Eldrivet

Volta Trucks presenterar eldrivna lastbilen Zero
Ska sköta leveranser i city

Idag har den eldrivna lastbilen Zero från den svenska startupen Volta Trucks premiär. 16-tonnaren är byggd från grunden som en elbil och är tänkt som ett miljövänligare alternativ för transporter och paket-leveranser i city. Företaget är grundat i Sverige och baserat i Stockholm, bilarna byggs dock i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter. De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna. En prototyp är under tillverkning just nu och den kommer ut på vägarna senare i år. Pilot-tester med kunder ska dra igång i början av nästa år. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Elcykel och liten bil i ett
Nytt påhitt från Canyon Bicycles

Canyon Bicycles som vanligtvis bara tillverkar cyklar har tagit fram konceptet Canyon Capsule Concept som är en blandning av en elcykel och en liten bil. Den här är framtagen som ett alternativ till de som vill cykla året runt men som inte är så förtjusta i regn och rusk. För tillfället är det här bara ett påhitt som kanske aldrig når produktion, men Canyon vill ändå testa lite vad man kan hitta på som skulle kunna fylla tomrummet en del cyklister känner när det dåliga vädret är här och cykeln måste stå parkerad en längre tid. Det lilla åkdonet har trampor och man får hjälp med framfarten av en elmotor. Denna får i sin tur kraft från ett batteri på 2000 Wh som ska räcka i 15 mil, toppfarten anges till 37 km/h. Styrningen sker med joysticks som sitter vid varsin sida om höften. Vikten på ekipaget ligger på 95 kilo. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar DB5 Junior
Lek James Bond i ett mindre format

Klart att även kidsen ska glida runt i en klassiker. Aston Martin presenterar nu tillsammans med The Little Car Company DB5 Junior som är en mindre version av den klassiska Bond-bilen. Den är i skala 1:3, går på el och blir din från 35.000 pund. För pengarna får du en bil som mäter runt tre meter i längd, 1,1 i bredd och som har plats för både en vuxen och ett barn i sig. Chassiet är i aluminium, karossen i kompositmaterial och på vågen står det 270 kilo. Kraften kommer från en elmotor som ger 6,8 hästar vilket är tillräckligt för att kunna topp 48 km/h. Räckvidden på en laddning anges till mellan 1,6 och 3,2 mil. Det finns även en vassare version som heter DB5 Vantage Junior som kostar från 45.000 pund. Den har istället 14 hästar, dubbla batterier, kaross i kolfiber och en räckvidd på mellan 3,2 och 6,4 mil. Toppfarten anger man inte men den ska vara snabb. Vidare finns ventilerade skivbromsar, lysande strålkastare och bakljus, blinkers och tuta. Smiths-instrumenten på insidan är fullt fungerande och inredningen går i svart skinn. Precis som med originalet DB5 kommer endast 1059 stycken exemplar att bli till. Tillverkningen ska dra igång i Storbritannien nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Drivetribe provkör Bugattis lyxiga lådbil
Priset börjar på 30.000 euro

För en månad sedan skrev vi om Bugattis senaste modell Baby II. Det är en återskapad version av klassikern Type 35 fast i ett något mindre format. Den går på el, har ett skönt utseende och blir din från 30.000 euro. Nu har Drivetribe testat den väldigt exklusiva lådbilen och så här såg det ut. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Bollinger Motors visar transportbilen Deliver-E
Ska börja tillverkas 2022

Vi har tidigare sett de eldrivna modellerna B1 och B2 från företaget Bollinger Motors. Den förstnämnda är en SUV och den andra en pickup. Nu visar man renderingar på Deliver-E som är en stor skåpbil avsedd för transporter av olika saker. Den här ska erbjuda batteripack från 70 till 210 kWh beroende på hur mycket räckvidd man kan tänkas behöva. Skåpbilen är än så länge bara ett koncept men om allt går vägen ska den komma i produktion 2022. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Voi ska införa nykterhetstest
För att förhindra fylle-sparkcykling

Voi fortsätter sitt arbete för att öka säkerheten för de trafikanter som susar fram på deras elsparkcyklar och medtrafikanter de eventuellt möter då. Igår skrev vi om att Vois nya elsparkcyklar är försedda med blinkers och nu säger företaget att man även planerar att nykterhetstesta sina användare. Framöver planerar Voi att införa något slags nykterhetstest i form av en quiz i sin app, något som hoppas kommer leda till att deras användare är nyktra när de framför Vois elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, säger till SVT Stockholm: "Säkerheten går före allt. Som företag ska vi göra vad vi kan för att säkerställa mesta möjliga säkerhet för våra användare. En olycka är en för mycket." En annan säkerhetsåtgärd som Voi planerar är ett nybörjarläge där elsparkcykelns hastighet stryps och inte går att köra i topphastigheten. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vois nya elsparkcykel får blinkers
Blink blink!

När man cyklar är det enkelt att hiva ut armen när man ska svänga. Kör man elsparkcykel är det inte alls lika enkelt, släpper man ena handen och det kommer ett gupp kan det vara dags för ett besök på akuten. Därför är det najs att Vois nya elsparkcykel har blinkers. Modellen kallas för Voiager 4 och har även bättre GPS så att man vet vart den är ner på metern och så ska sensorerna i den berätta när det är dags att någon tar hand om den. Voiager 4 är främst anpassad för Storbritannien just nu men kommer så småningom även hit till Sverige. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Electraliner testas i sandöknen
Riktigt snabb rackare

Elbilsfantasterna från EV West begav sig till Bonneville Salt Flats för att se om deras Tesla-drivna Electraliner kunde uppnå några fina hastigheter. Bonus-Tesla nedan. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Sju ton elsparkcyklar bärgade från botten av Mälaren
Där ska de ju inte ligga

Vad gör man med en elsparkcykel när man har åkt klart eller när batteriet tar slut? Man kliver av den, parkerar den på ett bra ställe och går vidare här i livet. Inte alla resonerar så dock, utan de tar cykeln och skickar den i vattnet. Varför? Ingen vet, men det kan ha att göra med att de blev tappade i golvet som barn. Förra våren fiskade organisationen Rena Mälaren upp 200 stycken ur vattnet och fram tills nu hela 355 stycken. I vikt handlar det om sju ton elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson som är kommunikationschef på Voi ska nu hjälpa till att dyka efter fler cyklar och plocka upp dem. Tumnagel
5.4°
+
Bobby Green
0

Ninebot GoKart Pro nu i Lamborghini-version
Kan låta som en också

Xiaomi presenterar nu sin lilla Ninebot GoKart Pro som Lamborghini Edition för dig som vill ha ett lite fräsigare åk. Den är lackad i Lambo-gult och har några klibbor med den italienska biltillverkarens logga. Specialversionen är framtagen för att fira att Xiaomi fyller tio år i år. Under skalet sitter ett batteripack på 432 Wh och den ska ha andra hjul som ska vara enklare att sladda med. Det finns även en ljudpryl som kan få gokarten att låta som om den hade en Lamborghini-V10 eller Lamborghini-V12-motor. Priset för ett exemplar ligger på 9999 Yuan vilket i svenska kronor är cirka 12.500 kronor. Om den kommer att säljas utanför Kina är dock oklart. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in Arrival 1
De nya eldrivna budbilarna

Vi har tidigare skrivit om elbilsföretaget Arrival som tagit fram smarta och smidiga transportbilar som bland annat Royal Mail och UPS har köpt in ett helt gäng av. Nu har Fully Charged tagit sig en titt på grejerna för att se vad det handlar om. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Solcellsdriven elcykel som går i all oändlighet
To infinity and beyond!

Visst vore det skönt om man slapp ladda sin elcykel och bara kunde trampa vidare hur länge som helst? Det var målet när YouTubern Peter Sripol snickrade ihop cykeln vi ser här. Han byggde helt enkelt ett släp med solceller som han drar bakom cykeln och dessa ser hela tiden till att ladda batteriet. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Ducatis senaste hoj
En elcykel

Ducati har släppt en ny tvåhjuling men den brummar väldigt lite. Det är en elcykel som man kallar för e-Scrambler och egentligen handlar det om en modell från Thok Ebikes som man satt Ducatis loggor på. Cykeln kostar 3699 euro och för den slanten får du en gul och svart sak med ett 504 Wh-batteri som matar en Shimano Steps E7000-motor på 250 watt. Vad räckvidden ligger på får vi dock inte reda på just nu. Cykeln har Sram NX-växlar med elva steg, aluminiumram, skivbromsar och Pirelli Cycl-e GT-däck. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Elcykel med ram utskriven i ett enda stycke
Ramen väger in på 1,27 kilo

Silicon Valley-företaget Arevo är tydligen vassa på det här med kompositmaterialtillverkning och 3D-skrivare och deras nya elcykel Superstrata ska vara ett bevis på detta. Den sägs vara världens första med ram ihopsatt helt utan skarvar, lim eller leder. Hela rasket är utskrivet i ett enda stycke. Projektet ligger upplagt på Indiegogo där man söker strax över 900.000 kronor. I skrivande stund har man skrapat ihop nästan nio miljoner! Man har tagit fram två stycken modeller - Superstrata Terra och Superstrata Ion. Den förstnämnda är en lättviktare som man kan få specialtillverkad för sina önskemål och den andra är utrustad med en navmonterad elmotor på 250 watt, har ett batteripack på 252 Wh och en räckvidd på omkring tio mil. Varje ram tar omkring tio timmar att skriva ut. Terra kommer att kosta från 2799 dollar medan man får betala 3999 dollar för Ion. Det går att förhandsboka nu och de första leveranserna ska ske någon gång senare i år. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Nästa år drar eSkootr Championship igång
Internationell racingliga för elsparkcyklar

Nästa år kommer det att dra igång en racingliga för alla dem som gillar att åka snabbt på elsparkcyklar. Det handlar om en internationell liga som fått namnet eSkootr Championship (eSC) vilken är tänkt att genomföra tävlingar i flera städer runt om i världen. Deltagarna kommer att använda sig av specialtillverkade elsparkcyklar som ska kunna nå hastigheter på upp till 100 km/h. I ett pressmeddelande skriver arrangörerna bakom eSkootr Championship att man för samtal med en leverantör av elsparkcyklar om att ta fram de specialbyggda fordonen. Vilken det är nämns dock inte. Det verkar inte klart i vilka städer man planerar att arrangera eSkootr Championship och inte heller när den första tävlingen är tänkt att gå av stapeln. Här nedan hittas någon slags introduktionsfilm till eSC. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
16.9°
+
Bobby Green
0

Volvo Penta tar fram eldrivlina för brandbilar
Kommer snart börja testas skarpt

Rosenbauer är en av de ledande tillverkarna av brandbilar. Volvo Penta har tagit fram en elektrisk drivlina för bilarna och snart ska dessa börja testas skarpt i Berlin, Amsterdam och Dubai. Bilen måste klara hög hastighet, snabb acceleration, hårda inbromsningar och ha god körbarhet. Tillsammans med en oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi ska den elektriska drivlinan bidra till att alla dessa krav uppfylls. Det sitter en elmotor på varje axel och det finns ett smart energilagringssystem ombord. Om resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar lång tid så batteriet laddas ur finns en dieselmotor som backup. Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

Hejdå Segway PT
Nu läggs produktionen av det självbalanserade fordonet ner

Fast Company rapporterar att Segway kommer att sluta tillverka sitt tvåhjuliga självbalanserade fordon Segway PT nästa månad. Det var uppfinnaren Dean Kamen som lanserade Segway PT (Personal Transporter) 2001, ett fordon som då fick en enorm stor uppmärksamhet. Apples grundare Steve Jobs sa då bland annat att fordonet skulle bli större än pc:n. Så blev som bekant inte fallet och även om fordonet har fått väldigt mycket uppmärksamhet så tog försäljningen aldrig riktigt fart. Nu för tiden är det mest turister och ordningsmakten som fortfarande glider runt på den lite udda skapelsen. Dean Kamen sålde Segway 2009 och 2015 såldes det vidare till kinesiska Ninebot som sedan har utvecklat andra fordon baserade på Segways patent. Sammanlagt ska det ha sålts runt 140.000 Segway PT sedan 2001. Den 15:e juli rullar den sista Segway PT:n ut från fabriken i Bedford, New Hampshire, och det innebär även att de 25 personer som tillverkat fordonet blir av med sina jobb. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi börjar med abonnemang
Åk så mycket du vill under en dag eller i en månad

Voi har nu börjat beta-testa att hyra ut sina elsparkcyklar genom abonnemang som man kallar för "Voi Pass" för en utvald skara användare. Med Voi Pass kommer det att att bli möjligt att hyra obegränsade med Voiar under en månad eller en dag. Abonnemanget kommer att vara knutet till en person och varje resa med Voien får som längst vara 45 minuter skriver 99.se. Under testperioden kommer det att bli möjligt att hyra en Voi under ett dygn för 129 kronor eller i en månad för 599 kronor. När Voi lanserar sitt månadsabonnemang till alla användare kommer detta att kosta 699 kronor i månaden. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Seat lanserar nya varumärket Seat MÓ
Fokus på mindre eldrivna fordon

Den fysiska invigningen för Seats nya huvudkontor Casa Seat i Barcelona är nu genomförd och i samband med detta hade varumärket Seat MÓ världspremiär. MÓ ska leda Seats strategi för urban mobilitet genom att bland annat erbjuda mikromobilitetsprodukter och smarta delningstjänster. Först ut i den kategorin är produkterna MÓ eScooter 125 och MÓ eKickScooter 65. Den förstnämnda är en motorcykel med en elmotor på tolv hästar och 240 newtonmeter i vrid inbyggd i bakhjulet. Den har ett batteri på 5,6 kWh som ska räcka för 12,5 mils körning. 0-50 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 95 km/h. Den gråa på bilderna är samma hoj fast istället anpassad för delningstjänster och då får den lite annan design. eKickScooter 65 är en eldriven sparkcykel som ska kunna ta sig 6,5 mil på en laddning. Toppfarten är begränsad till 20 km/h. Vad grejerna kostar framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar även till Göteborg
Det rullar på

Den stora satsningen på elsparkcyklar i Sverige ser ut att fortsätta. Även om det verkar gå lite sisådär med verksamheten för en del av företagen under den pågående pandemin. Idag kommer dock Bolt att fortsätta sin Sverige-satsning då deras elsparkcyklar har börjat ställas ut i Göteborg skriver företaget i ett pressmeddelande. Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt säger om lanseringen i Göteborg: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Göteborg görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Förutom Göteborg så lanserar Bolt även sin tjänst i Oslo idag. Bolts elsparkcyklar finns sedan i slutet av maj även i Stockholm. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nu börjar den eldrivna rullbrädan WalkCar säljas
Ser ut som en laptop på hjul

För fem år sedan skrev vi om det lite udda fordonet WalkCar och nu verkar det som om detta har börjat säljas rapporterar Gizmodo. WalkCar är en liten hjulförsedd platta som är försedd med fyra stycken hjul och en eldriven motor som tar ekipaget framåt. I normalläget så har WalkCar en topphastighet på 10 km/h och ett batteri som räcker för cirka 7 kilometers körning. Det finns även ett sportläge där hastigheten ligger på 16 km/h men använder man det så minskas körsträckan till 5 kilometer på en batteriladdning. Företaget Cocoa Motors som har utvecklat WalkCar vill ha 198.000 yen för sin lilla rullbräda vilket motsvarar lite över 17.000 svenska kronor, något som nästan får oss att undra om man byggt ihop det hela med Apples löjligt dyra hjul till Mac Pro. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Malmö vill införa avgifter för elsparkcykels-företag
Vill ha 1800 kronor i årsavgift för varje fordon

Idag kommer Malmö att besluta huruvida de företag i staden som ägnar sig åt att hyra ut elsparkcyklar ska betala en särskild avgift för detta. Det är det socialdemokratiska kommunalrådet Andreas Schönström som driver frågan och han säger till P4 Malmöhus: "De ställs ut var som helst, hur som helst utan att Malmöborna har någon möjlighet att kunna säga nej eller ha någon möjlighet att få ersättning för den mark dessa elsparkcyklar upptar.Vi tar betalt från precis alla när man ska använda Malmöbornas mark. Om man så ska ställa ut en liten skylt utanför sin butik så får man betala för det. Rimligt att Malmöborna har möjlighet att ska ta ut en avgift från de här företagen som ställer ut elsparkcyklar. Och på det sättet få någon ordning på det." Skulle det beslutas om att ta ut en avgift från elsparkcykel-uthyrarna så tycker Malmö att denna ska landa på 1800 kronor per år och fordon. Tumnagel
58.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi måste betala mer moms
Sex procent blir 25 procent

Elsparkcykeluthyraren Voi har sedan lanseringen tagit ut en reducerad momssats på sex procent när kunderna hyr elsparkcyklar från dem. Detta gillade inte Skatteverket då den momssatsen enbart ska gälla för transporter där en person transporterar en annan, exempel vid taxiresor. Skatteverket anser att Voi borde betalat 25 procent i moms och har nu fått medhåll från rätten. Det innebär att Voi under två års tid betalat in felaktig moms och nu får betala in skatten i efterhand. Hur dyrt det blir återstår att se men Voi skriver att de inte är förvånade över beslutet och att de räknade med att åka på denna skattesmäll. Voi skriver också att de anser att rättens beslutet är beklagligt då de anser att, enligt dem, ett mer miljövänligt alternativ av fordon inte bör beskattas högre än taxiresor. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det ska inte krävas tillstånd för att hyra ut elsparkcyklar
Det anser i alla fall Transportstyrelsen

I höstas fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att reda ut hur eller om marknaden för uthyrning av enpersonsfordon skulle regleras och den utredningen är nu delvis klar. När det gäller uthyrningen av elsparkcyklar så ser det ut som om Transportstyrelsen inte har några direkta åtgärder riktade mot dem. Enligt Transportstyrelsens utredning så ska företagen som hyr ut elsparkcyklar inte behöva ansöka om tillstånd för detta men däremot så kan enskilda platser där fordonen ställs ut eller parkeras eventuellt behöva prövas. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Det saknas rättspraxis om friflytande mobilitetstjänster, som till exempel uthyrare av elsparkcyklar. Vi bedömer att det inte är aktuellt med tillstånd så länge fordonen står så att de inte utgör hinder för trafik. Det är till exempel tillåtet att parkera en cykel på en trottoar eller gångbana så länge den inte är i vägen eller det kan uppstå fara för andra trafikanter utan tillstånd." Ni kan läsa hela Transportstyrelsen delrapport om "Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon" på länken nedan. Slutrapporten med myndighetens eventuella förslag till regeländringar ska redovisas den 1 mars 2021. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar till Stockholm
Bolt satsar när andra försvinner

Tjänsterna som erbjuder elsparkcyklar har gått lite knackigt i samband med pandemin men det hindrar inte Bolt från att nu lansera även sina elsparkcyklar i Stockholm. Bolt lanserade sin Uber-konkurrent i Stockholm förra året och tidigare den här månaden så lanserade man även en hemkörnings-tjänst för mat. Nu är det dags för att kolla intresset för Bolts elsparkcyklar i huvudstaden och i ett pressmeddelande säger Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Stockholm görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Bolts tjänst för elsparkcyklar ser ut att fungera på liknande vis som den handfull liknande tjänster som lanserats i Stockholm de senaste åren. Bolt har dock en lite rolig funktion i form av ett slags "träningsläge" som begränsar fordonets hastighet till 15 km/h. Det är ett läge som Bolt uppmanar alla som är nybörjare på elsparkcyklar att börja med när de hoppar upp på sin Bolt-sparkcykel. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flotta med självkörande elscootrar börjar rulla i Atlanta
Styrs av operatörer som sitter i Mexico City

I en förort till Atlanta har det nu börjat rulla "självkörande" elscootrar. Det handlar om scootrar från GoX som styrs av telekommunikations-startupen Tortoise vars personal sitter i Mexico City. Små extra hjul fälls ut så att scootern inte välter och användare ber helt enkelt en scooter att komma till dem via GoX-app. När man har kört klart rullar de själva vidare till en bra parkeringsplats. Där ser personal från GoX sen till att ladda och desinficera scootrarna. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0