m
Artiklar i kategorin Fordon / Flygplan

Ryanair ska börja flyga från Arlanda
21 destinationer till hösten

Till hösten ska Ryanair börja flyga från Arlanda till 21 olika destinationer. Förutom ett gäng inrikesrutter kommer man också erbjuda flyg till London, Milano, Thessaloniki, Banja Luka och Alicante. Ryanair själva har som mål att ha Arlanda som bas istället för den man hade på Skavsta. Trots denna nya satsning från Arlanda kommer Ryanair fortsätta flyga från från Stockholm via både Skavsta och Arlanda. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

Världens största flygplan har flugit för andra gången
Stratolaunch Roc har testats igen

Rymdföretaget Stratolaunch har testflugit sitt moderskepp Roc ännu en gång, flygplanet som i framtiden är tänkt att bära med sig mindre farkoster som ska kunna skjutas ut i rymden eller över jorden. Roc har ett vingspann på lite över 117 meter vilket gör det till det flygplan med längst vingspann i världen. Under Roc:s andra försök tog sig flygplanet till en höjd på cirka 4200 meter. Därefter flög planet runt över Nevadaöknen i lite över tre timmar och uppnådde som högst en hastighet på cirka 320 km/h. Stratolaunch uppges ha börjar konstruera det mindre raketflygplanet Talon-A som är tänkt att kunna starta från Roc. Det är planerat att komma upp i hastigheter på Mach 5 - Mach 7 (6125 - 8575 km/h) och kan eventuellt kommer att börja testas någon gång under nästa år. Här ovan kan ni kolla in en amatörfilm från Rocs andra testflygning och i den inbäddade tweeten nedan hur det såg ut när planet landade. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

NFT visar upp sin flygande bil Aska
Ska börja levereras 2026

Det amerikanska företaget NFT har visat upp sin första modell av de flygande bilarna man utvecklar, flygbilar vilka man hoppas ha både på vägar och i luften om några år. Modellen heter Aska vilket betyder "flygande fågel" på japanska. Den eldrivna Aska ska, med vingarna ihopfällda som på bilden nedan, vara ungefär lika stor som en SUV och kan lyfta från marken som ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical Take-Off and Landing). Aska är primärt utvecklad för privatpersoner som vill bo på lite mera lantliga belägna platser men kanske behöver pendla in till städer då och då. Räckvidden uppges ligga på runt 400 kilometer. NFT har börjat ta emot förbeställningar på de första 150 exemplaren av Aska som man planerar att bygga. Dessa säger man ska börja levereras 2026 och de kostar 789.000 dollar styck, motsvarande nästan 6,7 miljoner svenska kronor. Här nedanför hittas ett klipp på hur det ser ut när Aska transformeras från bil- till flygläge. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet
Skulle rädda liv var tanken

Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sydkorea presenterar stridsflygplanet KF-21 Boramae
Får nu vara med i samma exklusiva klubb som Sverige

Sydkorea har nu visat upp sitt första stridsflygplan som kan flyga snabbare än ljudets hastighet vilket nu gör att landet kan räknas in i samma exklusiva klubb av nationer som har haft kapaciteten att utveckla ett sådant. Flygplanet gick tidigare under namnet KF-X men har nu det det officiella namnet KF-21 Boramae. Sydkorea planerar att byta ut sina tredje generationens stridsflygplan, de USA-tillverkade K4 och K5, med sitt egentillverkade flygplan under det här årtiondet. Här närmast siktar man på att tillverka sex prototyper av modellen varav tre ska vara färdigställda i år. Går allt enligt plan kommer man ha tillverkat 40 stycken stridsdugliga KF-21 runt 2028 och 120 stycken till 2032. När väl KF21 är i luften kommer Sydkorea bli den åttonde medlemmen i klubben som utvecklat egna stridsflygplan som kan flyga i överljudsfart. Sedan tidigare har USA, Kina, Ryssland, Japan, Frankrike, Sverige samt ett konsortium bestående av Storbritannien, Tyskland, Italien och Spanien utvecklat sådana. I videoklippet nedan kan ni kolla in den väldigt poppiga presentationen av KF-21 Boramae. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in tekniken bakom Liliums elektriska VTOL-flygplan
Flygplanet som startar och landar som en helikopter

Förra veckan presenterade den tyska flygplanstillverkaren Lilium sin första flygplansmodell avsedd för försäljning och i det här inslaget kan ni kolla in lite mer om tekniken bakom detta. Det handlar om ett eldrivet så kallat VTOL-flygplan, "Vertical Take-Off and Landning", vilket innebär att flygplanet inte behöver några landningsbanor för att starta eller landa. Lilium Jet är avsett att flyga sex passagerare plus en pilot på cirka 3000 meters höjd. Flygplanet har en maxhastighet på 280 km/h och en räckvidd på cirka 250 kilometer. I videoklippet ovan går ingenjörerna på Lilium bland annat igenom flygplanets arkitektur, kontrollsystemet, batterierna samt flygplanets motorer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här skulle Air Force One kunna se ut i en överljudsversion
Exosonic visar upp koncept på framtida presidentplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Exosonic har visat upp bilder på hur en eventuellt presidentversion av deras framtida överljudsplan skulle kunna se ut om USA:s regering skulle anse att de behövde ett sådant som Air Force One. Exosonics överljudsplan befinner sig fortfarande på konceptstadiet och är tänkt att i framtiden kunna transportera upp till 70 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,8, motsvarande 2222 km/h. I Air Force One-versionen har man dock delat upp planet i tre olika delar. Ett konferensrum med videokonferenssystem vilket har plats för tre personer, en lite privatare del för åtta personer där det finns sovplatser samt en passagerarkabin där det ryms 20 stycken passagerare. Flygplanet är tänkt att få en räckvidd på över 8000 kilometer när det väl är i luften. Exosonic hoppas att detta kan ske någon gång i mitten av 2030-talet om finansiering, teknik och annat som krävs faller på plats. Det lär med andra ord inte bli den nuvarande presidenten Joe Biden som kommer att färdas i sådant här flygplan om USA någon gång skulle besluta sig för att beställa ett sådant. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lilium presenterar nytt elflygplan
VTOL-plan med plats för sju personer

Den tyska flygplanstillverkaren Lilium har visat upp en ny modell av sitt elflygplan vilket kommer att bli den första modellen som är framtagen för kommersiellt bruk. Lilium Jet är ett så kallat VTOL-flygplan som startar och landar vertikalt, något som innebär att det inte krävs några start- och landningsbanor för de flygplatser, eller så kallade "vertiports", där flygplanet kommer att användas. Flygplanet har plats för sex passagerare plus en pilot och är tänkt att flyga på runt 3000 meters höjd. Maxhastigheten ligger på 280 km/h och räckvidden är cirka 250 kilometer. I samband med presentationen av Lilium Jet tillkännagavs det även att Lilium, tillsammans med partners, kommer att bygga upp till 14 stycken vertiports i Florida och att man planerar att bygga ett nätverk av 10 vertiports någonstans i Europa. 2024 hoppas Lilium och deras partners att man kan dra igång en kommersiell verksamhet för att transportera passagerare i sitt lilla elflygplan. I klippet nedan kan ni se utvecklingen av Liliums tidigare modeller Falcon, Dragon, Eagle och Phoenix mellan 2016 - 2019, en utveckling som nu lett till att deras första kommersiella modell Lilium Jet kunnat presenteras. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gripen-flygplan testat med 3D-utskriven komponent
Kan användas om flygplan skadas i strid

SAAB har för första gången testflugit ett av sina Gripen-flygplan med en exteriör del som skrivits ut i en 3D-skrivare skriver företaget i ett pressmeddelande. Det ska handla om en ersättningsdel som skrivits ut i en nylonbaserad polymer. Det fanns ingen ritning på hur delen skulle skrivas ut sedan tidigare. För att skapa ersättningsdelen fick man scanna av originalet och sedan tillverka en skiss som användes i 3D-skrivaren. Håkan Stake, som lett utvecklingsprojektet med 3D-utskrivna delar till Gripen säger efter testflygningen: "Post-flight intial inspection of the hatch was very positive and showed no visual structural changes had occurred from the flight. The potential of this approach means that maintenance personnel in the field can get access to individually fitted spare parts and you no longer have to resort to emergency fixes nor cannibalise other broken-down aircraft for their parts, while also further reducing the small number of parts brought on a deployment. This also reduces the operational time lost in repairs" Tanken bakom att kunna skriva ut delar till flygplanen är att detta framför allt skulle kunna vara effektivt om flygplanen skadas i strid och det kanske inte finns tillgång till alla reservdelar som krävs när flygplanet sedan ska lagas. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan
Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år

Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Boeings Loyal Wingmans första testflygning
Autonomt flygplan som ska flyga tillsammans med bemannade flygplan

Här kan ni kolla in den första testflygningen med Boeing Airpower Teaming System (ATS), en drönare som även går under smeknamnet "Loyal Wingman". Det är en drönare som är avsedd att fungera som ett slags obemannat partner-flygplan tillsammans med bemannade stridsflygplan. Loyal Wingman började utvecklas av Boeing Australia tillsammans med Australiens flygvapen Royal Australian Air Force (RAAF) för tre år sedan. Tanken är att drönaren, förutom att hänga med andra bemannade flygplan, även ska kunna utföra uppdrag på egen hand. Testflygningen av Loyal Wingman genomfördes södra Australiens Woomera Range Complex men det är oklart när exakt detta skedde. Boeing och RAAF planerar att testflyga Loyal Wingman tillsammans med bemannade stridsflygplan någon gång senare i år vilket känns som det riktiga eldprovet för "framtidens wingman". Här nedan kan ni kolla in ett klipp från förra året som visar upp lite av visionen med hur Loyal Wingman ska fungera. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norwegian säljer sina Boeing 737 Max-plan
I hopp om att överleva rekonstruktionen

Norska E24 rapporterar att flygbolaget Norwegian har valt att inte längre använda sig av det problemtyngda flygplanet Boeing 737 Max. Norwegian var ett av de många flygbolagen som köpte dessa Max-plan från Boeing innan de började krascha och hålla på. Norwegian ska nu leta nya ägare till de Boeing 737 Max-plan de har i flottan. Förutom att endast ha en flotta med plan som folk är villiga att åka i så är detta en del av Norwegians räddningsaktion för att överleva sin rekonstruktion. Överlever man denna rekonstruktion innerbär det att Norwegian framöver endast kommer ha flygplan av typen Boeing 737 NG i flottan. Tumnagel
50.1°
+
Frode Wikesjö
0

Boeing rekommenderar att tillfälligt stoppa Boeing 777
USA och Japan har redan stoppat modellen från att flyga

Efter helgens motorbrand på ett Boeing 777 rekommenderar nu flygplanstillverkaren Boeing världens flygbolag att pausa sina flygningar med de Boeing 777 som har motorer av den typen som drabbades. Det var i lördags som en av motorerna på ett Boeing 777 tillhörande United Airlines började brinna kort efter start, något som fick delar av motorn att falla ner över ett bebyggt område utanför Denver. Flygplanet kunde återvända till flygplatsen det startade från för att sedan nödlanda. Ingen människa, varken på planet eller på marken, ska ha skadats vid händelsen. United Airlines är det enda flygbolaget som använder Boeing 777 med den aktuella motortypen i USA. De har nu pausat flygningarna av de 24 flygplan av modellen man har tills dessa har genomgått en extra inspektion. De enda andra flygbolag som använder modellen finns i Japan och Sydkorea skriver Reuters. Boeing uppger att det i dagsläget finns 59 stycken Boeing 777 med den aktuella motortypen som aktivt flyger medan ytterligare 69 står i förvaring. Här ovan kan ni kolla in ett nyhetsinslag från händelsen. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flygmotor började brinna
Yikes!

Klipp från USA där den högra motorn på en Boeing 777-200 började brinna strax efter start. Planet klarade av att landa utan problem dock och alla ombord klarade sig utan några fysiska skador. Nedan kan man också lyssna på kommunikationen som skedde mellan flygplanet och kontrolltornet vilket ger en bra bild av hur sjukt imponerande lugna samt proffsiga piloterna var. Tumnagel
48.0°
+
Frode Wikesjö
0

En liten titt på nästa Air Force One
En ny modell är tänkt att tas i bruk 2024

Här kan ni kolla in ett inslag från YouTube-kanalen "Long Haul by Simple Flying" där de snackar lite om nästa version av flygplanen Air Force One, flygplanen som vanligtvis transporterar USA:s president. Alla flygplan där presidenten befinner sig får per automatik beteckningen Air Force One. De senaste 30 åren har det dock oftast handlat om två flygplan av modellen Boeing VC-25A, två ombyggda Boeing 747:or. 2015 beslutades det dock att dessa skulle bytas ut till Boeing VC-25B vilka kommer att baseras på Boeings 747-8-modell. I klippet ovan kan ni kolla in lite historia om Air Force One, litegrann om de nuvarande Air Force One-flygplanen samt en hel del om utvecklingen som ledde fram till de framtida Air Force One-planen. Går allt enligt tidsplan så kommer nästa Air Force One lyfta mot skyarna 2024, antagligen lagom till att president Joe Biden börjar göra sig redo för omval. Här nedan hittas en bonus i form av trailern till filmen Air Force One från 1997. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus nya kabindesign är snart här
Bekvämare, rymligare och mer avslappnad

2017 visade Airbus upp den bekvämare och mer avslappnade designen Airspace. Nu börjar man bli klara att massproducera de nya interiörerna. Flygbolaget JetBlue ska ha ha påbörjat fas två av testerna vilket innebär att de snart kommer vara redo för att ta emot betalande passagerare i de uppdaterade flygplanen. Nytt är bland annat en annan design på entrén med ett trevligare mer välkomnande ljus. De nya fönstren ska även släppa in mer naturligt ljus. Förvaringsutrymmena ovanför stolarna ska vara de största i klassen och platserna som har tre stolar i bredd ska nu ha mer axelutrymme. Toaletterna ska ha fått uppdaterade beröringsfria funktioner och antibakteriella beläggningar på ytor. Överallt finns det numera LED-belysning som kan dimmas och ändra färger. Exakt när den nya designen börjar rullas ut är oklart men det är alltså på gång. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Bombardier lägger ned Learjet
Mitt favoritplan i Flight Simulator

Learjet är ett klassiskt namn i privatjetvärlden och företaget grundades 1960 av Bill Lear. 1990 blev de uppköpta av det kanadensiska företaget Bombardier som nu meddelar att man lägger ned företaget. Bombardier har som plan att bli mer lönsamma och avvecklingen av märket Learjet är en av åtgärderna. Innan året är slut ska man även minska antalet anställda med 1600 stycken personer. "These reductions, together with the completion of previously announced restructuring actions and the divestiture of the electrical wiring interconnection system business in Querétaro, Mexico, should bring the Corporationx27s global workforce to about 13,000 by year-end. With more than 3,000 aircraft delivered since its entry-into-service in 1963, the iconic Learjet aircraft has had a remarkable and lasting impact on business aviation. Passengers all over the world love to fly this exceptional aircraft and count on its unmatched performance and reliability. However, given the increasingly challenging market dynamics, we have made this difficult decision to end Learjet production." Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

MSB tar in två vattenbombplan till
Tror att problemen med skogsbränder kommer att öka

Myndigheten för Samhällsberedskap (MSB) skriver i ett pressmeddelande att man nu förstärker sin verksamhet med ytterligare två skopande vattenflygplan, det som vi vanligtvis kallar för vattenbombplan. MSB har sedan tidigare avtal med SAAB som innebär att de ska förse MSB med två stycken vattenflygplan med besättning och nu löser man ut en option som innebär att MSB får tillgång till ytterligare två mindre skopande vattenflygplan under 2021 - 2023. Camilla Asp, vikarierande generaldirektör för MSB, säger i pressmeddelandet om beslutet att stärka upp verksamheten med ytterligare flygplan: "Efterfrågan på stöd kommer förmodligen fortsätta att öka de närmsta åren och det behöver vi kunna möta upp. Klimatförändringar gör att problemen med skogsbränder riskerar att bli ännu större i framtiden. Detta i kombination med att mindre skopande flygplan är en resurs som många länder i norra Europa i dag saknar gör att vi ser behov av ytterligare två flygplan" De mindre skopande flygplanen är av samma typ som de tidigare, Air Tractor AT-802 Fire Boss, och kommer att baseras i på flygplatserna i Nyköping och Skavsta. Båda planen kommer att ha en kapacitet att fälla 3000 liter vatten vid varje fällning. Tumnagel
62.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX får klartecken att flyga i Europa igen
Efter att ha haft flygförbud i nästan två år

Idag gav EASA (European Union Aviation Safety Agency) klartecken för flygbolag att återigen börja flyga Boeings olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX i Europa igen. Detta sker efter att flygplansmodellen haft flygförbud sedan i mars 2019 efter att två olyckor med den då relativt nya modellen ledde till att 346 människor dog. Sedan dess har Boeing fixat de problem som ledde till olyckorna och i slutet av förra året godkändes modellen även för flygningar i USA. EASA-chefen Patrick Ky säger i ett uttalande: "Vi har fullt förtroende för att flygplanet är säkert, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna godkänna det. Men vi kommer att fortsätta att övervaka 737 Max noga när flygningarna återupptas." Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aerion planerar att börja sälja sitt överljudsplan AS2 2026
Kommer att kosta 1 miljard kronor

Nu har det gått några år sedan den amerikanska flygplanstillverkaren Aerion presenterade sina planer på ett nytt överljudsplan. När planerna först presenterades så uppgav Aerion att deras överljudsplan AS2 skulle vara i luften 2021 för att året efter säga att detta flyttats fram till 2023. Till CNN säger Aerion dock att man nu planerar att börja testflyga modellen 2024 och hoppas kunna lansera AS2 på marknaden 2026. AS2 kommer att bli ett överljudsflygplan av modellen mindre som kommer att ha kapacitet att flyga 8 - 12 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1.4. Det innebär att flygplanet skulle kunna flyga London - New York på cirka 4,5 timmar. AS2 verkar primärt rikta sig till affärsresenärer eller privatpersoner med stor plånbok. Till CNN säger man att man siktar på att prislappen för ett AS2 kommer att landa på 120 miljoner dollar vilket motsvarar nästan 1 miljard svenska kronor. Här nedanför hittas ett videoklipp från förra året där Aerion visar upp AS2. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

2030 ska Boeings flygplan flygas med hållbart bränsle
Bränsle som tillverkas av växter, sopor eller annat

Boeing skriver i ett pressmeddelande att deras flygplan någon gång runt 2030 ska flygas på hållbart bränsle vilket ska leda till mindre koldioxidutsläpp från bränslet som används i flygplanen. Det ska handla om biobränsle som kan tillverkas av till exempel vegetabilisk olja, olika djurfetter, spillprodukter från jord- ochs skogbruk samt hushållssopor. Exakt vilken eller vilka typ av biobränslen Boeing har tänkt att använda i sina framtida flygplan framgår inte. 2018 testade Boeings att flyga en Boeing 777:a med 100 procent biobränsle. Detta var något man gjorde under sitt så kallade ecoDemonstrator-program och det ska ha varit första gången någonsin ett flygplan i kommersiell trafik flög med biobränsle utan något traditionellt bränsle i blandningen. ecoDemonstrator är Boeings testprogram för att skapa mer bränslesnåla och tystare flygplan. Ni hittar en introduktion till detta ovan och ett lite längre klipp om programmet här nedanför. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på insidan av Air Force One
Intressant!

De senaste dagarna har det klassiska begreppet Air Force One varit på tapeten flera gånger så här kommer en titt på vad det egentligen är. Det man brukar referera till är den jumbojet som ofta syns när USAs president är ute och flyger, men det handlar faktiskt om två jumbojets som delar på bördan och om presidenten hoppar in i en liten Cessna av någon anledning så är det cessnan som är Air Force One. Det flygplan som presidenten befinner sig på är helt enkelt Air Force One. Här får vi reda på en massa rolig fakta om jumbojetsen, bland annat har man en herrans massa mat ombord, kan tanka i luften och så finns det färskt blod till presidenten om bord om det skulle behövas. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

FCA börjar samarbeta med VTOL-tillverkaren Archer
Fler flygande bilar på gång?

FCA (Fiat Chrysler Automobiles) och Archer går nu samman. Archer kommer senare i år att presentera sitt eldrivna flygplan som är av så kallad VTOL (Vertical TakeOff and Landing)-typ. Det handlar dock bara om en prototyp då och den färdiga produkten väntas sättas i produktion först 2023. Vad det nya samarbetet kommer att innebära är inte helt klart än, men från Archers sida kommer man nu i alla fall att kunna dra nytta av FCA:s försörjningskedja och deras möjligheter till att ta fram avancerade kompositmaterial. Bilden visar ett flygplan med inte mindre än sex stycken motorer som alltså kan rotera uppåt för när det är dags att lyfta. Räckvidden ska ligga på upp till 9,6 mil och toppfarten ska ligga på runt 240 km/h. Målet i framtiden är att kunna erbjuda en flygande taxi. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Boeing 737 MAX flyger nu kommersiellt igen
Brasilianska GOL flög passagerare med olycksdrabbad modell igår

Nyhetsbyrån AP skriver att det brasilianska flygbolaget Gol Airlines har genomfört en passagerarflygning med Boeings uppdaterade version av den olycksdrabbade modellen Boeing 737 MAX. Det är Flighradar24 som uppger att flygningen mellan São Paulo till Porto Alegre skedde med en 737 MAX, något som även ska ha framgått på passagerarnas biljetter. Flygningen av Gol Airlines är därmed den första kommersiella flighten som sker med 737 MAX sedan denna fick flygförbud i mars 2019 efter två flygolyckor där 346 personer miste livet. Det har sedan tidigare varit känt att Gol Airlines har planerat att börja flyga reguljärt med den uppdaterade versionen av 737 MAX 18 december. Passagerare som inte vill flyga med modellen ska kostnadsfritt kunna boka om sina biljetter till andra flighter med Gol Airlines. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber säljer av sin flygverksamhet
Uber Elevate säljs till Joby Aviation

Uber säljer nu sin verksamhet för utveckling av "flygande taxibilar" till företaget Joby Avation. Affären liknar den affär som blev officiell häromdagen där Uber sålde sin division för utveckling av självkörande bilar till sin konkurrent Aurora. I samband med att Ubers Elevate, Ubers divison för utveckling av så kallade VTOL-flygplan, blir en del av Joby så kommer Uber även att investera 75 miljoner dollar i Joby Aviation. Hur resten av affären ser ut rent ekonomiskt finns det inga publika uppgifter om. Uber har även tidigare investerat 50 miljoner dollar i Joby Aviation, ett företag där även Toyota, Intel och Jet Blue är delägare. Det ser med andra ord ut som om Uber med veckans affärer kommer fokusera mer på sin huvudverksamhet, det vill säga passagerartransporter. Det innebär att Uber slipper ifrån utgifter för att utveckla både självkörande bilar och flygfarkoster. Då Uber nu är delägare i både Aurora och Joby så kommer man sannolikt dock kunna integrera företagens fordon i sin tjänst den dagen dessa väl blir redo för passagerartrafik. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här kan du kolla in Flygvapnets julgransflyning
JAS, SK60 och Hercules flyger i formation över Sverige

Imorgon drar Flygvapnets så kallade julgransflygning igång, en uppvisningsflygning där flygplan av modellen JAS 39 Gripen och SK60 flyger i formation av en julgran över många orter i Sverige. Även ett TP 84 Hercules-plan kommer att delta i form av en julgranskula i vissa av flygningarna. Flygvapnets julgransflygning kommer att pågå från och med i morgon 9 december till och med onsdag 16 december. I faktarutan nedan hittas alla tider för de kommande julgransflygningarna som kommer att genomföras av Skaraborgs flygflottilj (F 7), Norrbottens flygflottilj (F 21), Blekinge flygflottilj (F 17) samt Luftstridsskolan/Flygskolan. Tumnagel
61.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 Max gör sin första flygning efter hävt flygförbud
American Airlines tog med pressen på en kort flight

Igår genomförde det amerikanska flygbolaget American Airlines den första flygningen med passagerare med den uppdaterade versionen av den olycksdrabbade flygmodellen Boeing 737 Max. Den 45 minuter långa flighten gick från Dallas till Oklahoma och med ombord fanns cirka 90 passagerare varav merparten var journalister eller anställda på American Airlines. American Airlines har tidigare sagt att man kommer att börja flyga Boeing 737 Max reguljärt 29 december medan Southwest Airlines planerar att börja flyga reguljärt med modellen någon gång i början av nästa år. Både American Airlines och Southwest Airlines har uppgett att det kommer att framgå när passagerare bokar biljetter om den aktuella flighten kommer att flygas med Boeing 737 Max. Passagerare som vill boka om flighter som flygs med Boeing 737 Max kommer även att få göra det utan extra kostnad hos båda de amerikanska flygbolagen. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

EHangs passagerardrönare har testats i Sydkorea
Kan bli del av autonomt taxiflyg i Seoul i framtiden

Det kinesiska drönarföretaget Ehang har testflugit sin passagerardrönare EHang 216 ännu en gång och den här gången skedde detta i Sydkoreas huvudstad Seoul. Den lilla flygfarkosten rymmer två passagerare och ska kunna hålla sig flygande i 30 minuter på en laddning. Under testflygningen i Sydkorea flögs dock farkosten utan några passagerare för säkerhets skull. Sydkorea siktar på att dra igång flygningar med autonoma taxi-drönare under sitt "Korean Urban Air Mobility (K-UAM)"-projekt någon gång mellan 2023 och 2025. Då är det antagligen inte helt omöjligt att farkoster från EHang kommer att ingå i den autonoma taxiflottan. Sydkoreas borgmästare Seo Jeong-hyup säger om K-UAM-projektet: "The air taxi is a dream of mankind for the future transportation. We are excited that Seoul can host the countryx27s first domestic demo flight. Seoul is pioneering itself as an innovative hub of the world. Urban air mobility services are drawing keen attentions as an option to alleviate ground traffic congestions with a huge potential for growth. The city government will strive to realize the human dream of safe flights for Seoul citizens and thus support the future industry of Korea." EHang uppger att deras autonoma drönare redan används för olika typer av godstransporter i Kina. Än så länge har dock inga kommersiella tjänster med autonoma taxiflyg för persontrafik startat någonstans i världen. Här nedan kan ni kolla in när EHang 216 testades i Seoul 11 november. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Klein Visions flygande bil har tagit sin jungfrutur
Är det här verkligen framtiden?

Det slovakiska företaget Klein Vision har nu genomfört en första flygtur med deras flygande bil AirCar. Det handlar om en prototyp av modellen och att döma av videon ser den ut att fungera som tänkt. Vad som finns under skalet är dock oklart för tillfället. Det snackas om att AirCar kommer att erbjudas i flera olika versioner och med både tre och fyra sittplatser. Även en version med dubbla propellrar ska vara på gång och en amfibie-version. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0