Quantcast
m
Artiklar i kategorin Fordon / Flygplan

Virgin Galactic visar upp skisser på ett överljudsplan
Ska kunna färdas i tre gånger ljudets hastighet

Virgin Galactic siktar inte bara på att ta turister till rymden utan har även planer på att utveckla flygplan för vanlig passagerartrafik. Nu har företaget visat upp skisser på ett överljudsplan som man hoppas kunna bygga framöver. Det handlar om ett flygplan som är tänkt att få en topphastighet på Mach 3, tre gånger ljudets hastighet. Tanken är att det än så länge ej namngivna flygplanet ska kunna rymma 9 - 19 personer och kunna färdas på en höjd på över 18.000 meter. Virgin Galactic skriver även i ett pressmeddelande att man har börjat samarbeta med Rolls Royce om att utveckla motorer till det kommande flygplanet. När vi skulle kunna få se Virgin Galactics överljudsplan i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qantas hyllar Boeing 747 med en känguru
Snyggt hejdå från australiensiskt flygbolag

Flygbolaget Qantas har gjort sin sista flygning med Boeing 747 och under denna så "ritade" flygplanet upp en känguru i luften på sin färd mellan Sydney och Los Angeles. Precis som så många andra flygbolag så hade Qantas planerat att pensionera sina jumbojets av modellen Boeing 747 det kommande året. Den pågående pandemin fick dock flygbolaget att snabba upp de planerna och nu kommer deras sista Boeing 747 att få tillbringa sin sista tid på en flygplats-kyrkogård i den amerikanska Mojave-öknen. Kängurun som Qantas ritade upp är 275 kilometer bred och 250 kilometer hög. Det ska ha tagit flygplanet 90 minuter att rita upp kängurun som även är flygbolagets logotyp. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivna CityHawk vill bli framtidens flygande taxi
I luften runt 2030

Flygande "bilar" är tydligen det många olika företag satsar på och förutspår ska bli nästa grej. Ett av dessa heter Urban Aero och det här är deras CityHawk. Den går på vätgas och man hoppas att det här kan bli en framtida taxi som tar folk dit de ska via luften. Vätgasen matar två bränsleceller som i sin tur förser två stycken elmotorer på 952 hästar med kraft. Motorerna ser sedan till att snurra igång de två rotorerna som är inbyggda i karossen. Toppfarten anges till 200 km/h och räckvidden ska ligga på 16 mil innan man måste fylla på mer gas. CityHawk är som väntat inget vi kommer få se i skyarna i år utan målet är istället att den här ska färdig för produktion någon gång innan 2030. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Boeing sägs sluta tillverka 747-8
Snart dags att säga hejdå till jumbojeten

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att flygplanstillverkaren Boeing kommer att sluta tillverka sina ikoniska modell 747-8, även känd som Boeing Jumbojet. Detta är inget som Boeing själva har meddelat officiellt än så länge men enligt Bloombergs källor kommer den sista jumbojeten att rulla ut från Boeings fabriker om runt två år. Anledningen till att vi snart får säga hejdå till jumbojeten beror bland annat på att flygbolag nu för tiden föredrar mindre och bränslesnålare flygplan som till exempel Boeings 787 Dreamliner. De 15 stycken 747-8 som Boeing har beställningar på är alla beställda av företag som ska använda dem för flygfrakt. Den första Boeing 747 började flyga för det amerikanska flygbolaget PanAm i januari 1970 och sedan dess har det tillverkats lite över 1550 stycken. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing återupptar testerna av 737 Max
Och Norwegian avbeställer sina exemplar

Sedan våren 2019 har Boeings flygplansmodell 737 Max varit belagd med flygförbud efter krascherna och problemen med att det helt plötsligt kunde få för sig att störtdyka. Nu har man dock återupptagit testerna med flygplanet för att tillsammans med Federal Aviation Administration (FAA) besluta om man ska få börja köra med kärrorna igen. En del av testerna har varit att svänga extremt tvärt med planet för att försöka återskapa de scenarier som har utspelat sig tidigare. "While the certification flights are an important milestone, a number of key tasks remain. The FAA is following a deliberate process and will take the time it needs to thoroughly review Boeing’s work. We will lift the grounding order only after we are satisfied that the aircraft meets certification standards." Norwegian meddelar även att de hade 97 stycken Boeing-plan beställda men att man nu avbeställer alla, och bland dessa fanns 737 Max. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Var tredje pilot i Pakistan saknar licens
Det känns ju inte så tryggt

När man boardar ett flygplan litar man (i alla fall jag) på att den som spakar planet vet vad den gör och har licens/körkort för detta. Så ser det tyvärr inte ut överallt. Flygministern Ghulam Sarwar Khan i Pakistan meddelar nu att en tredjedel av piloterna i landet flugit med fejkade licenser och att de egentligen inte är kvalificerade för att få flyga. Det handlar om 262 stycken piloter som inte tagit sin examen själva utan istället betalat någon annan för att göra jobbet. I Pakistan finns 860 stycken aktiva piloter som flyger inrikes för bland annat Pakistan International Airlines. Flygbolaget har stoppat alla med fejkade licenser från att flyga. Det hela är ett resultat från en utredning som man drog igång i maj efter en flygplanskrasch med ett PIA-plan där 97 människor omkom. Det är dock oklart om piloterna på denna flight hade fejkade licenser. Tumnagel
21.4°
+
Bobby Green
0

Svenska företag vill skapa helautomatiska flygplatser
Skulle kunna bli räddningen för mindre flygplatser

TT rapporterar att ett gäng svenska företag tillsammans med Luftfartsverket har inlett en satsning på att skapa system som skulle kunna göra flygplatser helt automatiserade Detta är något som man tror skulle kunna rädda en del mindre flygplatser som annars skulle hotas av nedläggning på grund av olönsamhet, något som höll på att hända Ängelholms flygplats vilket vi skrev om då. Det skulle bland annat kunna innebära att flygledartorn fjärrstyrs, något som redan idag sker på till exempel Örnsköldsviks flygplats. Vidare skulle det handla om robotar för städning, gräsklippning, snöröjning.Transportrobotar och drönare skulle levererar väskorna till flyget och bagagebandet. Det handlar även om informationsflöden direkt in till ledningscentralen för brandkåren och avancerad bioteknik för incheckning och säkerhetskontroll skriver TT. Det är företagen Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS), ett företag som ägs av SAAB och Luftfartsverket, ABB, ASSA Abloy, HID Group samt Combitech som nu siktar på att utveckla ett helautomatiserat system för flygplatsen i Västerås. Det hela går under namnet "Västerås Digital Airport". Man hoppas kunna etablera den helautomatiserade Västerås Digital Airport i Västerås 2025. Skulle det hela bli lyckat så tror de inblandade företagen att deras system skulle kunna bli Sveriges nästa stora teknikexport vilken skulle kunna användas av mindre flygplatser över hela världen. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

MSB har testat sitt nya flygplan
Hjälpte till att släcka skogsbrand i Uppsala-trakten

Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) skriver i ett pressmeddelande att man idag har använt sina minde skopande flygplan för första gången. Det hela skedde efter det att Räddningsregion Mitt begärt stöd med brandbekämpning från luften från MSB för att släcka en skogsbrand. Skogsbranden i fråga rasade mellan Upplanda och Dannemora, strax utanför Örbyhus i Uppsala-trakten. Peter Westerlund, brandbefäl på Uppsala brandförsvar, säger om skogsbranden: "Terrängen är svåråtkomlig då den är väldigt stenig och ligger långt upp. Det är svårt att dra fram materiel. Vädret just nu är inte gynnsamt då det börjat fläkta en del samtidigt som det är varmt och torrt." Westerlund säger vidare om stödet man fått från MSB och deras nya flygplan: "Det känns jättebra. Vi tror att brandbekämpningen från luften kommer spela en stor roll för oss." Flygplanen som MSB använde för första gången idag är av modellen Air Tractor AT-802 och de har en kapacitet att bära 3000 liter vatten. Flygplanen är idag baserade i Nyköping på Skavsta flygplats. Tumnagel
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra
U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan

Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ängelholm Helsingborg Airport ser ut att bli kvar
Sju kommuner planerar att driva flygplatsen vidare tillsammans

I slutet av förra månaden aviserade byggföretaget Peab att man planerade att stänga ner flygplatsen Ängelholm Helsingborg Airport efter att drivit denna de senaste 10 åren. Nu ser det dock ut som om flygplatsen kommer att finnas kvar och drivas vidare rapporterar TT. Det är sju kommuner i trakterna runt flygplatsen som nu gemensamt vill köpa flygplatsen och ta över driften av denna från Peab. P4 Malmöhus uppger att kommunerna planerar att ta över personal på flygplatsen samt avtal med flygbolag och andra. Själva marken och fastigheterna som flygplatsen inkluderar kommer man dock inte att köpa. Det är de sju kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Klippan, Höganäs, Perstorp och Ängelholm som planerar att köpa flygplats-verksamheten. Nu väntas de formella besluten tas i respektive kommun och går allt enligt planerna så siktar man på att köpa loss Ängelholm Helsingborg Airport i september. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Karantän-parkerade flygplan
En annorlunda syn

Vi är ganska vana vid att det flyger flygplan i luften kors och tvärs hela tiden men så det ju inte ut just nu. Extremt många flygningar är inställda och det gör att planen mest står och samlar damm på marken. Här ser vi ett gäng från flygbolagen Delta och Southwest som just nu häckar på Victorville Air Force Base i Victorville, Kalifornien. Flygningen över stället börjar runt fyra minuter in i klippet. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Snubbe råkade skjuta ut sig själv ur ett stridsflygplan
Verkar ha varit supernevös

Det franska flygvapnet var med om en incident förra året när en civil passagerare som bjöds på en flygtur av misstag råkade skjuta ut sig från ett stridsflygplan av modellen Dassault Rafale B. I veckan som gick släppte franska myndigheter en rapport om det hela vilket gjort att händelsen uppmärksammats. Bakgrunden ska ha varit att en 64-årig chef på en av flygvapnets civila underleverantörer ska ha blivit bjuden på en åktur i stridsflygplanet, något som det senare framkom att han inte alls egentligen ville göra. Chefen ska dock ha gått med på det hela för att inte göra sina kollegor besvikna. Inför flygningen verkar det ha stressats både med läkarundersökning och den utbildning som krävdes för att mannen skulle få åka med som passagerare. Väl upp i luften ska mannen ha blivit väldigt nervös och när han letade efter något att hålla fast sig i så råkade valet falla på reglaget som aktiverar flygplanets katapult-anordning vilket ledde till att mannen sköts ut ur planet. Det hela verkar tack och lov ha slutat rätt lyckligt då mannen uppges ha landat med sin fallskärm någorlunda oskadd i närheten av gränsen till Tyskland. Piloten som flög flygplanet ska ha förhindrat att även han sköts ut ur planet och senare lyckas landa flygplanet trots att detta inte längre hade något tak. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

VoltAero har testat hybridflygplanet Cassio
Har både elmotorer och förbränningsmotor

Den franska flygplanstillverkaren VoltAero har testflugit sin hybridmodell Cassio, ett flygplan som drivs av både el- och förbränningsmotorer. Flygplan som dessa kan antagligen bli aktuella åtminstone under den övergångsperiod som kommer att ske innan vi någon gång i framtiden förhoppningsvis kan gå över till helt elektriska flygplan. Den modellen av Cassio som VoltAero nu testat har två eldrivna motorer på vingarna och en förbränningsmotor där bak. Framöver kommer man dock att ersätta förbränningsmotorn där bak med en hybridmotor som består av tre elmotorer på 60kw kombinerade tillsammans med en förbränningsmotor på 300kw skriver New Atlas. I framtiden planerar VoltAero att släppa Cassio med 4, 6 eller 9 sittplatser. Toppfarten beräknas ligga på cirka 370 km/h och flygplanet ska kunna hålla sig i luften i cirka 3,5 timmar. De första versionerna kommer eventuellt att börja levereras nästa år men vad dessa kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus visar upp Maveric
Prototyp där hela flygplanet är en vinge

Under Singapores flygshow som avslutades i helgen visade flygplanstillverkaren Airbus upp en miniatyr-modell av ett flygplan där hela flygplanet är en vinge, en konstruktion som kallas för "Blended Wing Body" (BWB) eller hybrid-vinge. Airbus kallar det 2 meter långa och 3,2 meter breda experimentplanet för "Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls" (MAVERIC). Modellen är framtagen för att kunna testa olika tekniker för eventuella BWB-modeller som Airbus planerar att bygga i framtiden. Jean-Brice Dumont, EVP Engineering Airbus, säger i ett pressmeddelande från Airbus: "Airbus is leveraging emerging technologies to pioneer the future of flight. By testing disruptive aircraft configurations, Airbus is able to evaluate their potential as viable future products. Although there is no specific time line for entry-into-service, this technological demonstrator could be instrumental in bringing about change in commercial aircraft architectures for an environmentally sustainable future for the aviation industry." Fördelen med BWB-flygplan jämfört med traditonella flygplan är att aerodynamiken är bättre vilket leder till lägre bränsleförbrukning och designen ska även göra att det blir mer plats över till passagerare och bagage. Det finns i dagsläget inga uppgifter om när eller om Airbus har tänkt sig att ta fram ett fullskaligt BWB-plan men det verkar i alla fall som man har det i åtanke med tanke på att man nu visat upp Maveric. Här nedan hittas ett videoklipp och lite illustrationer på Maveric samt interiörbilder på hur det skulle kunna se ut inuti ett BWB-plan i full skala. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elflyg börjar testas på Åre Östersund Airport i höst
Kommersiell elflygslinje kan vara igång om fem år

Swedavia berättar nu lite kring framtiden och de har som mål att samtliga av deras tio flygplatser ska kunna hantera elflyg. En första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk runt år 2025 och i höst planeras de första testerna att dras igång på Åre Östersund Airport. Just nu planerar man med uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning på flygplatsen för att kunna genomföra detta. Så här säger Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson: "Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget." Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

British Airways satte nytt rekord New York - London
Det kan man tacka stormen Ciara för

Stormen Ciara verkar ha orsakat en hel del oreda på sina håll men några som kunde dra nytta av stormvindarna var flygplan som färdades i östlig riktning över Atlanten i helgen. Det fick bland annat ett passagerarflygplan från British Airways erfara som avverkade sträckan New York till London på rekordsnabba 4 timmar och 56 minuter. Det innebär att British Airways nu övertar rekordet för snabbaste subsoniska flygning mellan de båda destinationerna från Norwegian som flög samma sträcka på 5 timmar och 13 minuter i januari 2018. I genomsnitt tar sträckan 6 timmar och 13 minuter enligt Flightradar24. Under British Airways rekordflygning kom deras Boeing 747:a upp i hastigheter på närmare 1300 km/h. Det är teoretiskt sett snabbare än ljudet men då vindarna som drev planet framåt i denna hastighet hade en hastighet på över 200 km/h så bröt flygplanet aldrig igenom ljudbarriären. En talesperson för British Airways kommenterade rekordflygningen som landade passagerarna i London två timmar före utsatt tid: "We always prioritise safety over speed records, but our highly trained pilots made the most of the conditions to get customers back to London well ahead of time." För flygplan som flög London - New York samtidigt som rekordflygningen i motsatt håll gick det dock inte riktigt lika snabbt. The Independent rapporterar att flera flygplan som flög i västlig riktning mellan London och New York blev upp till 2,5 timmar försenade. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se en Boeing 777 landa i Boston
Snyggt och intressant

Här får vi se när en Boeing 777 landar i Boston i klart väder. För mig som är intresserad men inte så kunnig är det intressant att se deras snack och rutiner. Sätt på textning om du inte förstår franska. Nedan kan ni se en landning på samma flygplats men inifrån cockpit. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Kolla in de fällbara vingarna på Boeing 777X
När de användes första gången

En cool grej med Boeings nya 777X är att vingarna är för breda för att få plats i de flesta gater på världens flygplatser. Det har man löst genom att göra dem vikbara och detta var så klart något som testades på provflygningen igår. I videon ovan kan ni kolla in start och landning och hur de hanterar de fällbara vingarna. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Boeing har testflugit 777X
Verkar ha gått bra

Nästa år är det dags att Boeings nya modell 777X ska börja flyga och i helgen gjorde man den första riktiga testflygningen som verkade gå prima. I tre timmar och 51 minuter flög man runt innan man landade igen. 777X är världens största flygplan med två motorer. Just motorerna görs av GE och heter GE9X och de ska vara de starkaste jetmotorerna i världen. Trots det så påstår Boeing att deras flygplan är tio procent snålare än konkurrenten, alltså Airbus. 777X kommer i två modeller där 777-8 har plats för 384 personer och 777-9 har plats för 426 personer. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Boeing kanske testflyger 777X senare i veckan
På torsdag eller fredag

Efter mängder av förseningar kan det bli så att Boeing senare den här veckan äntligen testflyger den nya modellen 777X. Rykten säger att det hela kommer att ske på torsdag eller fredag utanför Seattle i USA, men allt beror på hur vädret är då. 777X är ett långdistansplan med plats för omkring 400 stycken passagerare. Den initiala planen var att börja leverera modellen i mitten av det här året men detta är nu framflyttat till någon gång nästa år istället. Anledningen till förseningarna är bland annat strul med de nya GE9X-motorerna som är de största som någonsin har monterats på ett kommersiellt flygplan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Patent visar flygande farkost från Porsche
Helt eldriven

Patent är ju alltid roliga även om det såklart inte innebär att det man tar patent på någonsin kommer att tillverkas eller liknande. Ett nytt från Porsche är det här som visar en flygande farkost. I oktober förra året blev det känt att Porsche och Boeing skulle samarbeta och ta fram en "flygande bil" och det kan mycket väl vara det som detta patent handlar om. Farkosten är av så kallad VTOL (vertical take-off and landing)-typ vilket innebär att den kan lyfta och landa utan en landningsbana. Två stycken personer får plats på insidan och hela rasket ska vara eldrivet. När det nya samarbetet kan dykas upp är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Hyundai ska göra flygande bilar åt Uber
Har visat upp VTOL-planet PAV

Taxi-tjänsten Uber storsatsar som bekant på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. På årets CES-mässa visar Hyundai visat upp ett eVTOL-flygplan som man utvecklar för Ubers kommande tjänst för "flygande bilar". Hyundai kallar konceptet för Personal Air Vehicle (PAV) och det handlar om ett eldrivet flygplan som har möjlighet att starta och landa vertikalt. PAV har kapacitet att transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning. Tanken är att flygplanet ska ta sig fram i cirka 290 km/h på en höjd av mellan 300 - 600 meter. Att vi någon gång i framtiden antagligen kommer att susa fram i luften i våra storstäder är sannolikt men när vi kan få se maskiner som det Hyundai nu har visat upp är oklart. Det lär antagligen ta ett tag då tekniken än så länge är i sin linda. Det kommer antagligen även krävas en del anpassningar av dagens regleringar för hur man får framföra flygplan och helikoptrar i och över städer för att Uber och andra ska kunna börja flyga maskiner som dessa där. Hyundai är inte de enda som utvecklar "flygande bilar" åt Uber och företaget har sedan tidigare liknande projekt på gång med företagen Joby, Jaunt, Embraer, Pipistrel, Karem Aircraft, Aurora Flight Sciences och Bell. Ni hittar ett sammandrag på några minuter från Hyundais CES-presentation här nedanför. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rolls Royce visar upp elflygplanet Accel
Ska bli det snabbaste elflygplanet i världen

Brittiska Rolls Royce har visat upp ett elflygplan med vilket man nästa år har tänkt att försöka slå hastighetsrekordet för elflygplan skriver företaget i ett pressmeddelande. Flygplanet kallas för ACCEL ("Accelerating the Electrification of Flight") och drivs av tre elektriska motorer. Rolls Royce skriver om konstruktionen av sitt nya elflygplan: "The propeller is driven by three high power density axial electric motors and compared to a conventional plane, the propeller blades spin at a far lower RPM to deliver a more stable and far quieter ride. Combined they’ll continuously deliver more than 500 horsepower for the record run. Even during the record run the all-electric powertrain delivers power with 90% energy efficiency and of course zero emissions. (In comparison, a Formula 1 race car tops out at close to 50% energy efficiency)." Någon gång under våren 2020 siktar Rolls Royce på att ha ACCEL i luften och man har då tänkt sig att få upp kärran i hastigheter på över 480 km/h. Räckvidden ska ligga på 320 kilometer vilket skulle kunna ta planet mellan London och Paris på en laddning. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in en testflygning med Liliums eldrivna flygplan
VTOL-planet som vi kanske använder som taxi i framtiden

Här kan ni kolla in en komplett testflygning med det eldrivna VTOL-flygplanet från det tyska företaget Lilium Jet. Det handlar om ett elektriskt flygplan som bygger på en modell som Lilium började utveckla 2015. Det eldrivna flygplanet kan lyfta och landa vertikalt, något som kommer att krävas om vi i framtiden enkelt ska kunna använda "flygande taxibilar". Testflyget ovan tar cirka 3 minuter och flygplanet framförs med en hastighet på cirka 65 km/h. Det är förhållandevis långsamt och flygplanet ska ha en prestanda som ger det en topphastighet på cirka 100 km/h. Man arbetar dock på att förbättra vingarns konstruktion på flygplanet vilket lär öka flygplanets topphastighet. När vi kan få se Liliums flygplan i kommersiell trafik är än så länge inte riktigt spikat. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha en kommersiell flygtaxi-tjänst igång till 2025. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försvaret har fått sin första JAS Gripen E
Sveriges nya stridsflygplan

Förra veckan fick försvarat sitt första exemplar av Sveriges nya stridsflygplan JAS Gripen E vilken är en efterföljare till de C- och D-modeller av JAS Gripen som försvaret använder idag. Gripen E har fått ny motor och flygplanskropp samt vingar som rymmer mer bränsle jämfört med sina föregångare. Förutom det har flygplanet försetts med ett helt ny radarsystem, ett topphemligt system för tele-krigföring samt bättre presentation av information för piloten skriver DN. Testpiloten Henrik Wänseth från Försvarets Materielverk (FMV) säger till DN: "Man ”ser” längre, bättre och har möjlighet att fatta snabbare beslut. Att kunna fatta snabbare taktiska beslut är ofta det som är framgångsfaktorn i luftstrid." Nu ska FMV, Saab och Flygvapnet testa det nya JAS Gripen E-planet som levererades förra veckan och när det är klart kommer flygplanet att överlämnas till flygvapnet. Någon gång runt 2022-2023 tror man att nya JAS Gripen E kommer att börja serietillverkas för Flygvapnet. Exakt vad de svenska JAS Gripen E-flygplanen kostar är hemligstämplat men FMV:s generaldirektör Göran Mårtensson säger till DN att beställningen på 60 Gripen E tillsammans med lite simulatorer och markutrustning kommer att kosta över 30 miljarder kronor. Flygvapenchefen Carl-Johan Edström verkar mycket nöjd med försvarets nya flygplan och han anser att Sverige med de nya JAS Gripen E kommer att ligga i världsklass kvalitativt när det gäller luftförsvar. Till DN säger Edström: "När man möter sina kolleger runt om i världen som blir man förundrad. Vi bygger ett stridsflyg som ligger nummer ett eller två i världen, det är fantastiskt." Tumnagel
68.7°
+
Wille Wilhelmsson
0