m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Fordon / Flygplan

Europas flygsäkerhetsverk ger Boeing 737 MAX klartecken
Kanske kan börja flyga igen redan i år

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA (European Union Aviation Safety Agency) nästa månad kommer att godkänna Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för passagerarflygningar. Det är EASA:s chef Patrick Ky som säger till Bloomberg att man är nöjda med de testflygningar som man genomförde under september med Boeing 737 MAX och att man formellt planerar att godkänna modellen för kommersiell trafik nästa månad. Efter det formella godkännande väntar en månad då olika instanser kan få säga sitt om EASA:s godkännande av 737 MAX. Det här innebär rent tekniskt att Boeing 737 MAX skulle kunna få flyga i Europa innan årets slut. Med tanke på pandemin är det dock antagligen inte särskilt troligt. EASA är den första av världens flygmyndigheter som ser ut att godkänna Boeing 737 MAX, inte ens USA:s eget flygsäkerhetsmyndigheten har än så länge gjort det. Boeing 737 Max belades med flygförbud i mars 2019 efter två flygolyckor som orsakade 346 människors död. Det har i efterhand konstaterats att olyckorna berodde på en mjukvara gjorde att de olycksdrabbade flygplanen kunde överstegra under vissa förhållanden. Kommer du att våga flyga med Boeing 737 MAX när modellen börjar flyga igen? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
29.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic visar upp XB-1
Testplattform för en efterföljare till Concorden

Igår visade det amerikanska företaget Boom Supersonic upp flygplanet XB-1 vilket är tänkt att fungera som en plattform för att testa olika system och tekniker för flygplan som flyger snabbare än ljudets hastighet. Boom planerar att använda XB-1 i sin utveckling av sitt framtida passagerarflygplan Overture, ett flygplan som beskrivs som en efterföljare till den numera skrotade Concorden. Boom siktar på att Overture ska bli ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad Concorde klarade av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Boom siktar på att börjar testflyga med XB-1 någon gång nästa år. Redan 2022 hoppas Boom börja bygga en fabrik som kan tillverka Overture och hoppas ha det första exemplaret färdigt till 2025. Någon gång under 2029 siktar Boom på att börja flyga passagerare med Overture. Här nedan kan ni kolla in Boom Supersonics presentation av testplattformen XB-1 från igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivnet flygplan avsett för passagerare visar upp sig
Är detta framtiden för flygindustrin?

Den brittisk-amerikanska flygplanstillverkaren ZeroAvia genomförde förra veckan vad de säger ska vara världens första flygning med ett vätgasdrivet flygplan avsett för passagerare. Det handlar om ett sexsitsigt Piper M-flygplan som försetts med ZeroAvias elektriska drivsystem med bränsleceller som drivs av vätgas. ZeroAvias vd Val Miftakhov säger om flygningen: "While some experimental aircraft have flown using hydrogen fuel cells as a power source, the size of this commercially available aircraft shows that paying passengers could be boarding a truly zero-emission flight very soon." ZeroAvias flygplan är en del av det brittiska initiativet HyFlyer som syftar till att utveckla minde flygplan som inte släpper ut så mycket koldioxid som dagens flygplan gör. Här näst ska ZeroAvia försöka ta sitt flygplan på en cirka 400 kilometer flygtur mellan sin bas på Cranfield Airport norr om London till de brittiska Orkney-öarna. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från Sky News om ZeroAvias senaste flygtur. Här nedanför hittas filmen ZeroAvia själva spelade in från tillfället men det verkar man tyvärr ha lagt upp utan ljud av någon oklar anledning. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första svenska flygturen med elflyg har gjorts
Velis Electro tog en tur runt Säve flygplats

Under gårdagen så gjorde elflygplanet Pipistrel Velis Electro sin första svenska flygtur från Säve flygplats. Detta elflygplan är det första som den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa har typcertifierat och så sent som förra veckan fick det tillstånd att flyga i svenskt luftrum. Detta flygplanet är helt koldioxidneutralt och laddas med ström från en solcellspark som finns på flygplatsen. Planet är tänkt att användas som ett skolflygplan framöver. Ett kort videoklipp på flygturen kan ses via länken nedan. Tumnagel
49.1°
+
Frode Wikesjö
0

Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp
Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
63.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

KLM har testat modell av Flying-V
Det bränslesnåla framtidsplanet

Nu har KLM och nederländska universitetet TU Delft testflugit en modell av den futuristiska flygplansmodellen Flying-V som man visade upp ett koncept på förra året. Förhoppningen med Flying-V:s design är att denna ska kapa bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med flygplan som har en lite mera traditionell flygplansdesign. Modellen som KLM och TU Delft nu har testat är dock bara tre meter lång och väger endast 22,5 kilo. Huruvida vi någonsin själva kommer att kunna flyga i ett Flying-V-plan återstår att se. Tidigare har KLM och TU Delft uppgett att de siktar på att ha flygplan av Flying-V-typ i reguljär passagerartrafik någon gång runt 2040 - 2050. Här nedanför kan ni kolla in hur det gick när man testflög en modell av flygplanet. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur fungerar en jetmotor?
Och vad är den där struten som finns på vissa?

Jetmotorer bara finns där på vingarna men jag har faktiskt inte funderat så mycket på hur de fungerar. De är snillrika konstruktioner och i den här videon berättar Mentour Pilot dels hur en jetmotor fungerar men också vad den där struten som finns på Boeings 737-motorer är till för. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Jetpack-flygare uppges ha stört flygtrafiken över Los Angeles
"Tower, American 1997, we just passed a guy in a jetpack."

I söndags ska flygplatsledningen på Los Angeles flygplats LAX fått in flera rapporter från piloter som observerat en person som flög med hjälp av en så kallad jetpack i närheten av deras flygplan. Ett av flygplanen ska ha observerat jetpack-flygaren runt 300 meter från flygplanet på lite över 900 meters höjd när flygplanet var på väg att gå in för landning på LAX. I inslaget här ovanför kan ni lyssna på piloten och flygledningens konversation. Det hela anmäldes till polisen i Los Angeles men de har än så länge inte hittat vem som är ansvarig för den eventuella jetpack-flygningen. Även FBI ska ha startat en utredning om händelsen. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pipistrel siktar på flera världsrekord med sitt lilla elflygplan
Velis Electro ska flyga från Schweiz till Tyskland

Den slovenska elflygplanstillverkaren Pipistrel är i full färd med att försöka sätta ett gäng med världsrekord för mindre elflygplan rapporterar Electrek. Företaget planerar att flyga den två-sitsiga modellen Pipistrel Velis Electro cirka 700 kilometer mellan Zürich och ön Nordenrey i Tyskland. Planets batteri har kapacitet att ta flygplanet cirka 100 kilometer så för att ta sig hela vägen till Nordenrey planerar man att landa flygplanet och ladda batteriet sex gånger. Under färden hoppas Pipistrel kunna sätta följande sju stycken världsrekord: * Lowest energy consumption (kWh/100 km) over 700 km * Highest average speed over 700 km (km/h) * Highest altitude ever reached by an electric aircraft (metre above main sea level) * Fastest climb performance from 0-1000m / 1000-2000m / 2000-3000m (m/s) * Highest average speed over 100km (km/h) * Lowest number of intermediate stops on 700km distance (number of stops) * Longest electrically flown distance in 24 / 48 / 56 hours (km) Pipistrels "rekordplan" lämnade Zürich i lördags och går allt som det ska så ska planet landa på Nordenrey någon gång idag. Guinness Rekordbok ska vara underrättade och kommer efter att planet har tagit mark att kontrollera huruvida Pipistrel slagit de världsrekord man förutsatt sig att göra. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intressant om Gottröra-kraschen
En pilot går igenom vad som hände

Här får vi lyssna på när Mentour Pilot går igenom vad som hände vid Gottröra-olyckan 1991. Ett SAS-plan lyfte från Arlanda och kort efter start slutade både motorerna att fungera och planet kraschade på en åker. Trots kraschen och att planet gick i tre delar så dog ingen och endast en person blev allvarligt skadad. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Boom Supersonic siktar på att testa överljudsplan nästa år
Företaget vill bygga en ny Concorde

I oktober kommer det amerikanska startup-företaget Boom Supersonic att visa upp sin första flygplansmodell XB-1 vilket är ett ensitsigt överljudsflygplan. Flygplanet utvecklas som en testmodell inför Booms framtida planer på att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik, något vi inte har haft sedan Concorden skrotades 2003. Boom planerar att göra en första testflygning med XB-1 någon gång under nästa år för att testa om material och teknik som utvecklats till flygplanet även skulle kunna fungera i en lite större modell. Boom siktar framför allt på att kunna sänka priset på att bygga överljudsplan och hoppas kunna utveckla ett överljudsplan för passagerare för "bara" 6 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 32 miljarder dollar det kostade Boeing att utveckla 787 Dreamliner. Skulle Booms tester med XB-1 bli framgångsrika så kommer företaget att fortsätta utveckla det kommersiella överljudsplanet Overture. Det är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än de 2,04 Mach som Concorden kom upp i. Lyckas Boom med sitt mål så skulle det innebär att Overture skulle kunna avverka sträckan London - New York på lite över 3 timmar. När vi eventuellt skulle kunna få se Overture i luften är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske skulle kunna se någon gång i mitten av det här årtioendet. Här nedan hittas ett klipp som visar lite av konstruktionen Boom Supersonics testflygplan XB-1 samt en konceptbild på Overture. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kan ett solcellsplan flyga en hel dag?
Yes sir!

Här får vi följa med rctestflight när han testar om hans rc-plan går att drivas en hel del dag på bara solen. Under tiden får vi lära oss lite om varför planet ser ut som det gör. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Virgin Galactic visar upp skisser på ett överljudsplan
Ska kunna färdas i tre gånger ljudets hastighet

Virgin Galactic siktar inte bara på att ta turister till rymden utan har även planer på att utveckla flygplan för vanlig passagerartrafik. Nu har företaget visat upp skisser på ett överljudsplan som man hoppas kunna bygga framöver. Det handlar om ett flygplan som är tänkt att få en topphastighet på Mach 3, tre gånger ljudets hastighet. Tanken är att det än så länge ej namngivna flygplanet ska kunna rymma 9 - 19 personer och kunna färdas på en höjd på över 18.000 meter. Virgin Galactic skriver även i ett pressmeddelande att man har börjat samarbeta med Rolls Royce om att utveckla motorer till det kommande flygplanet. När vi skulle kunna få se Virgin Galactics överljudsplan i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qantas hyllar Boeing 747 med en känguru
Snyggt hejdå från australiensiskt flygbolag

Flygbolaget Qantas har gjort sin sista flygning med Boeing 747 och under denna så "ritade" flygplanet upp en känguru i luften på sin färd mellan Sydney och Los Angeles. Precis som så många andra flygbolag så hade Qantas planerat att pensionera sina jumbojets av modellen Boeing 747 det kommande året. Den pågående pandemin fick dock flygbolaget att snabba upp de planerna och nu kommer deras sista Boeing 747 att få tillbringa sin sista tid på en flygplats-kyrkogård i den amerikanska Mojave-öknen. Kängurun som Qantas ritade upp är 275 kilometer bred och 250 kilometer hög. Det ska ha tagit flygplanet 90 minuter att rita upp kängurun som även är flygbolagets logotyp. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivna CityHawk vill bli framtidens flygande taxi
I luften runt 2030

Flygande "bilar" är tydligen det många olika företag satsar på och förutspår ska bli nästa grej. Ett av dessa heter Urban Aero och det här är deras CityHawk. Den går på vätgas och man hoppas att det här kan bli en framtida taxi som tar folk dit de ska via luften. Vätgasen matar två bränsleceller som i sin tur förser två stycken elmotorer på 952 hästar med kraft. Motorerna ser sedan till att snurra igång de två rotorerna som är inbyggda i karossen. Toppfarten anges till 200 km/h och räckvidden ska ligga på 16 mil innan man måste fylla på mer gas. CityHawk är som väntat inget vi kommer få se i skyarna i år utan målet är istället att den här ska färdig för produktion någon gång innan 2030. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Boeing sägs sluta tillverka 747-8
Snart dags att säga hejdå till jumbojeten

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att flygplanstillverkaren Boeing kommer att sluta tillverka sina ikoniska modell 747-8, även känd som Boeing Jumbojet. Detta är inget som Boeing själva har meddelat officiellt än så länge men enligt Bloombergs källor kommer den sista jumbojeten att rulla ut från Boeings fabriker om runt två år. Anledningen till att vi snart får säga hejdå till jumbojeten beror bland annat på att flygbolag nu för tiden föredrar mindre och bränslesnålare flygplan som till exempel Boeings 787 Dreamliner. De 15 stycken 747-8 som Boeing har beställningar på är alla beställda av företag som ska använda dem för flygfrakt. Den första Boeing 747 började flyga för det amerikanska flygbolaget PanAm i januari 1970 och sedan dess har det tillverkats lite över 1550 stycken. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing återupptar testerna av 737 Max
Och Norwegian avbeställer sina exemplar

Sedan våren 2019 har Boeings flygplansmodell 737 Max varit belagd med flygförbud efter krascherna och problemen med att det helt plötsligt kunde få för sig att störtdyka. Nu har man dock återupptagit testerna med flygplanet för att tillsammans med Federal Aviation Administration (FAA) besluta om man ska få börja köra med kärrorna igen. En del av testerna har varit att svänga extremt tvärt med planet för att försöka återskapa de scenarier som har utspelat sig tidigare. "While the certification flights are an important milestone, a number of key tasks remain. The FAA is following a deliberate process and will take the time it needs to thoroughly review Boeing’s work. We will lift the grounding order only after we are satisfied that the aircraft meets certification standards." Norwegian meddelar även att de hade 97 stycken Boeing-plan beställda men att man nu avbeställer alla, och bland dessa fanns 737 Max. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Var tredje pilot i Pakistan saknar licens
Det känns ju inte så tryggt

När man boardar ett flygplan litar man (i alla fall jag) på att den som spakar planet vet vad den gör och har licens/körkort för detta. Så ser det tyvärr inte ut överallt. Flygministern Ghulam Sarwar Khan i Pakistan meddelar nu att en tredjedel av piloterna i landet flugit med fejkade licenser och att de egentligen inte är kvalificerade för att få flyga. Det handlar om 262 stycken piloter som inte tagit sin examen själva utan istället betalat någon annan för att göra jobbet. I Pakistan finns 860 stycken aktiva piloter som flyger inrikes för bland annat Pakistan International Airlines. Flygbolaget har stoppat alla med fejkade licenser från att flyga. Det hela är ett resultat från en utredning som man drog igång i maj efter en flygplanskrasch med ett PIA-plan där 97 människor omkom. Det är dock oklart om piloterna på denna flight hade fejkade licenser. Tumnagel
21.4°
+
Bobby Green
0

Svenska företag vill skapa helautomatiska flygplatser
Skulle kunna bli räddningen för mindre flygplatser

TT rapporterar att ett gäng svenska företag tillsammans med Luftfartsverket har inlett en satsning på att skapa system som skulle kunna göra flygplatser helt automatiserade Detta är något som man tror skulle kunna rädda en del mindre flygplatser som annars skulle hotas av nedläggning på grund av olönsamhet, något som höll på att hända Ängelholms flygplats vilket vi skrev om då. Det skulle bland annat kunna innebära att flygledartorn fjärrstyrs, något som redan idag sker på till exempel Örnsköldsviks flygplats. Vidare skulle det handla om robotar för städning, gräsklippning, snöröjning.Transportrobotar och drönare skulle levererar väskorna till flyget och bagagebandet. Det handlar även om informationsflöden direkt in till ledningscentralen för brandkåren och avancerad bioteknik för incheckning och säkerhetskontroll skriver TT. Det är företagen Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS), ett företag som ägs av SAAB och Luftfartsverket, ABB, ASSA Abloy, HID Group samt Combitech som nu siktar på att utveckla ett helautomatiserat system för flygplatsen i Västerås. Det hela går under namnet "Västerås Digital Airport". Man hoppas kunna etablera den helautomatiserade Västerås Digital Airport i Västerås 2025. Skulle det hela bli lyckat så tror de inblandade företagen att deras system skulle kunna bli Sveriges nästa stora teknikexport vilken skulle kunna användas av mindre flygplatser över hela världen. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

MSB har testat sitt nya flygplan
Hjälpte till att släcka skogsbrand i Uppsala-trakten

Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) skriver i ett pressmeddelande att man idag har använt sina minde skopande flygplan för första gången. Det hela skedde efter det att Räddningsregion Mitt begärt stöd med brandbekämpning från luften från MSB för att släcka en skogsbrand. Skogsbranden i fråga rasade mellan Upplanda och Dannemora, strax utanför Örbyhus i Uppsala-trakten. Peter Westerlund, brandbefäl på Uppsala brandförsvar, säger om skogsbranden: "Terrängen är svåråtkomlig då den är väldigt stenig och ligger långt upp. Det är svårt att dra fram materiel. Vädret just nu är inte gynnsamt då det börjat fläkta en del samtidigt som det är varmt och torrt." Westerlund säger vidare om stödet man fått från MSB och deras nya flygplan: "Det känns jättebra. Vi tror att brandbekämpningen från luften kommer spela en stor roll för oss." Flygplanen som MSB använde för första gången idag är av modellen Air Tractor AT-802 och de har en kapacitet att bära 3000 liter vatten. Flygplanen är idag baserade i Nyköping på Skavsta flygplats. Tumnagel
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra
U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan

Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ängelholm Helsingborg Airport ser ut att bli kvar
Sju kommuner planerar att driva flygplatsen vidare tillsammans

I slutet av förra månaden aviserade byggföretaget Peab att man planerade att stänga ner flygplatsen Ängelholm Helsingborg Airport efter att drivit denna de senaste 10 åren. Nu ser det dock ut som om flygplatsen kommer att finnas kvar och drivas vidare rapporterar TT. Det är sju kommuner i trakterna runt flygplatsen som nu gemensamt vill köpa flygplatsen och ta över driften av denna från Peab. P4 Malmöhus uppger att kommunerna planerar att ta över personal på flygplatsen samt avtal med flygbolag och andra. Själva marken och fastigheterna som flygplatsen inkluderar kommer man dock inte att köpa. Det är de sju kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Klippan, Höganäs, Perstorp och Ängelholm som planerar att köpa flygplats-verksamheten. Nu väntas de formella besluten tas i respektive kommun och går allt enligt planerna så siktar man på att köpa loss Ängelholm Helsingborg Airport i september. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Karantän-parkerade flygplan
En annorlunda syn

Vi är ganska vana vid att det flyger flygplan i luften kors och tvärs hela tiden men så det ju inte ut just nu. Extremt många flygningar är inställda och det gör att planen mest står och samlar damm på marken. Här ser vi ett gäng från flygbolagen Delta och Southwest som just nu häckar på Victorville Air Force Base i Victorville, Kalifornien. Flygningen över stället börjar runt fyra minuter in i klippet. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Snubbe råkade skjuta ut sig själv ur ett stridsflygplan
Verkar ha varit supernevös

Det franska flygvapnet var med om en incident förra året när en civil passagerare som bjöds på en flygtur av misstag råkade skjuta ut sig från ett stridsflygplan av modellen Dassault Rafale B. I veckan som gick släppte franska myndigheter en rapport om det hela vilket gjort att händelsen uppmärksammats. Bakgrunden ska ha varit att en 64-årig chef på en av flygvapnets civila underleverantörer ska ha blivit bjuden på en åktur i stridsflygplanet, något som det senare framkom att han inte alls egentligen ville göra. Chefen ska dock ha gått med på det hela för att inte göra sina kollegor besvikna. Inför flygningen verkar det ha stressats både med läkarundersökning och den utbildning som krävdes för att mannen skulle få åka med som passagerare. Väl upp i luften ska mannen ha blivit väldigt nervös och när han letade efter något att hålla fast sig i så råkade valet falla på reglaget som aktiverar flygplanets katapult-anordning vilket ledde till att mannen sköts ut ur planet. Det hela verkar tack och lov ha slutat rätt lyckligt då mannen uppges ha landat med sin fallskärm någorlunda oskadd i närheten av gränsen till Tyskland. Piloten som flög flygplanet ska ha förhindrat att även han sköts ut ur planet och senare lyckas landa flygplanet trots att detta inte längre hade något tak. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

VoltAero har testat hybridflygplanet Cassio
Har både elmotorer och förbränningsmotor

Den franska flygplanstillverkaren VoltAero har testflugit sin hybridmodell Cassio, ett flygplan som drivs av både el- och förbränningsmotorer. Flygplan som dessa kan antagligen bli aktuella åtminstone under den övergångsperiod som kommer att ske innan vi någon gång i framtiden förhoppningsvis kan gå över till helt elektriska flygplan. Den modellen av Cassio som VoltAero nu testat har två eldrivna motorer på vingarna och en förbränningsmotor där bak. Framöver kommer man dock att ersätta förbränningsmotorn där bak med en hybridmotor som består av tre elmotorer på 60kw kombinerade tillsammans med en förbränningsmotor på 300kw skriver New Atlas. I framtiden planerar VoltAero att släppa Cassio med 4, 6 eller 9 sittplatser. Toppfarten beräknas ligga på cirka 370 km/h och flygplanet ska kunna hålla sig i luften i cirka 3,5 timmar. De första versionerna kommer eventuellt att börja levereras nästa år men vad dessa kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0