-
m
Bild till artikel

Vi har smakat på känslan av att ha ett privat jetplan

Helt klart rimlig tjänst!

Fordon / Feature

Privatjet. Ordet är fyllt med massor av saker. Från hiphopstjärnor som poserar med guld och dyra bilar till svensk jante som inte ens låter en vice statsminister flyga business. Att ha ett eget flygplan är på något sätt det ultimata beviset för att man har så mycket pengar att man skiter i allt. Extraordinär och onödig lyx. Eller?

VistaJet heter ett bolag som inte tycker det. Som försöker förklara att privatjet kan vara rimligt. Lyxigt, men framförallt praktiskt och vettigt. Huh?

Att flyga kan vara fantastiskt. Man är på väg bort på semester eller åker till andra sidan jordklotet för att göra en viktig affär. Spännande och roligt. Men snabbt blir det väldigt tråkigt att flyga mycket. Det är väntan, köer, byten och framförallt massor med tid som bara försvinner. I bästa fall alltså. Ska man till konstiga platser från konstiga platser blir det ännu knepigare eller omöjligt, speciellt om man behöver åka eller komma fram på en viss tid. Är man ett gäng så blir det ännu knepigare. Och det är här som det någonstans blir rimligt att flyga privatjet.

Men att äga ett plan är dyrt. Svindyrt. Att köpa så klart, men också att underhålla och ha personal. Ska man dessutom flyga till konstiga ställen är det meckigt med tillstånd och sånt. Har man pengarna är det kanske något som går att lösa, men att dela flygplan låter ju vettigare.


Bobby kom snabbt in i rätt stämning

VistaJet säger att man är det enda riktigt globala lösningen för de som inte vill ha strulet men som vill ha fördelarna. Man har 72 flygplan i flottan och säger sig kunna lösa alla sina kunders önskemål. Det betyder att du har ett plan redo när du behöver det och som tar dig dit du vill, när du vill. Till skillnad mot andra betalar man inte för att flygplanet ska flytta sig dit man är utan man betalar "bara" för tiden man är i luften. Det betyder så klart inte att det är billigt. För att få använda planen måste man vara medlem och det finns inga fasta priser. Varje kund är unik och det där ni vet. Man sätter ett pris utifrån hur mycket man kommer att använda tjänsten och på vilket sätt. Men alla medlemmar har ett plan när det behövs och kan flyga vart de vill i världen.


Vad gör den där knappen till vänster?

Om man betalar en miljon om året räcker det, på en höft, till en resa i månaden. Mer specifika än så vill man inte vara, men jag anar att man inte kan flyga mellan Nya Zeeland och Kiruna för den pengen. Dyrt, visst, men om man är ett gäng så blir det dyrt hur man än vrider och vänder på det. Och de här kunderna flyger sällan ensam. Det är assistenter, advokater, högra händer och familj som också behöver åka med och ska man då flyga business blir det snabbt väldigt, väldigt dyrt.

De affärsmän som använder privatjet behöver också åka från konstiga ställen till konstiga ställen. Man kanske tillverkar sina saker i en fabrik någonstans i Kina och udda plats i Europa. Och tid är som bekant också pengar. VistaJet säger att de kan flyga från och till mellan 700 och 800 flygplatser runt om i världen. Man har och kan flyga till 187 länder vilket är 96 procent av alla länder i världen. Resterande fyra procent är länder som är för oroliga att flyga till eller som helt enkelt inte har en flygplats. Liechtenstein är ett sånt land, det går helt enkelt inte att flyga dit. Jag inbillar mig att många av kunderna faktiskt använder privatjet för att de "måste", inte för att det är lyxigt.

Hur som helst. Vi fick möjlighet att känna på VistaJets produkt som den fungerar i Stockholm. Man åker till Bromma Flygplats och parkerar vid en speciell entré. Nu kör troligen inte de här kunderna, så deras bil släpper av dem precis utanför dörren. När man går in finns det en lounge som är lite lagom lyxig och som har en papegoja. Oklart varför faktiskt. Men är planet redo så visar man bara passen för personalen och går igenom nästa dörr och på planet som står och väntar. Det kan liksom inte gå snabbare än så här. Säkerheten är densamma som vanligt och man måste fortfarande säga hej till tullen, men planet lyfter ju när du vill så man behöver inte spendera en sekund mer än nödvändigt på flygplatsen.

När väskorna är inpackade och piloten fått ok att lyfta så drar man. All kommersiell trafik behöver ligga på samma höjd i så kallade flygkorridorer. Det är lite som motorvägar i himlen och är det mycket trafik blir det kö. Flyger man privat flyger man däremot högre än de vanliga planen och får, mer eller mindre, flyga hur snabbt man vill. Lite som att köra med blåljus i stan. Typ. Eftersom man inte behöver flyga i korridorerna kan man också ta en annan väg i vissa fall. Så länge man flyger över säkra territorier.


Soffan till vänster blir en dubbelsäng

Väl ombord är det minst sagt trevligt. Det är alltid minst tre personer i besättningen, två piloter och en flygvärdinna. Så klart utbildad på British butler institute. På det planet vi besökte finns det plats för 14 personer dagtid, vill man sova under turen kan man fixa 7 riktiga bäddar, varav två är dubbelsängar. Helt ok om du frågar mig. I mitten av planet finns det en dörr som gör att man kan dela av planet, om man vill vara lite hemlig eller om familjen vill få lite privatliv från personalen som flyger med.


Man kan ju behöva sitta på toaletten och göra sig fin, och då måste man ju sitta skönt

Man är 1000 personer i bolaget och olika kunder efterfrågar olika typer av saker. Bland annat vill en del ha flygvärdinnor som verkligen kan deras språk, andra vill ha flygvärdinnor som verkligen inte kan deras språk. Enklare att vara hemlig då.

Allt är så klart superlyxigt för att vara ett flygplan. Det är ett litet flygplan, men det känns stort och bekvämt. Två toaletter finns, självklart är själva stolen också en liten läderfåtölj. Varje plats har en liten iPod touch där man kan ställe in ljudet, fälla ner alla fönsterskydd och sånt. Vissa platser går att snurra på så att man till exempel kan ordna ett litet middagsbord för fem personer.


Även piloter har headsupdisplay

Som flygintresserad och som en person som spenderat för många timmar på flygplatser är det så klart magiskt att få sitta i en cockpit och rycka i spakarna och kolla in hur pilotens headsupdisplay fungerar. Men jag hade klarat mig utan lyxen på själva planet och ätit nudlar om jag bara fått den andra lyxen, att bara gå direkt från bilen till planet och åka från där jag är dit jag ska, utan byten.

I Sverige ökar VistaJet. Man säger att man ökade med 38 procent förra året. Det är inga enorma siffror vi talar om, man vill inte var mer specifik än att det är färre än 100 och fler än 10. Vilka kunderna är vill man så klart inte heller tala om. 70 procent är affärsledare. Resten har man inte så bra koll på om de bara flyger för skojs skull eller inte, många av dessa är entreprenörer som kanske flyger till en söderhavsö men som jobbar under tiden.

Nu undrar ni om jag kommer att flyga ekonomiklass någonsin mer i livet? Det är tveksamt faktiskt. Skämt å sido så är det verkligen så här som det ska vara att flyga. Målet är oftast målet med resandet för oss dödliga och då är det helt ok att vänta på flygplatser och sitta trångt på flyget, men jag förstår att de som kan flyga så privat gör det. Jag hade gjort det om jag hade kunnat.

Läs mer
53.8°
0

Vi har smakat på känslan av att ha ett privat jetplan

Helt klart rimlig tjänst!

Populäraste
Kvinna testar på att vandra på vatten
Det gäller att vara uppmärksam ibland 
Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Warner Bros. spikar premiärdatum för Akira
Med Taika Waititi som regissör 
Tumnagel
42.8°
+
Frode Wikesjö
0
Huawei får inte längre använda SD-kort
Kickades ut ur SD Association 
Tumnagel
25.6°
+
Frode Wikesjö
0
Manipulerad video visar berusad politiker
.fejk 
Tumnagel
31.8°
+
Frode Wikesjö
0
Sonic-filmen försenas till 2020
Attans? 
Tumnagel
45.0°
+
Frode Wikesjö
0
May och Hammond bygger Lego
Och dricker inte alls vodka 
Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0
Kina visar upp nytt maglev-tåg
Har en topphastighet på 600 km/h 
Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har kollat in Audi Q4 e-tron concept
Svulstig bil som gärna får bli verklighet nu 
Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0
Facebook ryktas lansera kryptovalutan GlobalCoin 2020
Ska börja konkurrera med banker 
Tumnagel
19.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vice släpper dokumentär om Greta Thunbergs klimatrörelse
Skipping School to Stop Climate Change 
Tumnagel
42.0°
+
André Stray
0
Ni som fotar och filmar olycksplatser bör skämmas
Polisman är riktigt upprörd 
Tumnagel
82.9°
+
Bobby Green
0
Nu är det klart - Audi TT ersätts av en elbil
Kommer att hamna på samma prisnivå 
Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0
Senaste
Snubbe bygger radiostyrd LEGO-helikopter
Tufft drönarbygge 
Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0
Lite gameplay från den stängda Nioh 2-alfan
Jag vill också vara med! 
Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0
Kvinna testar på att vandra på vatten
Det gäller att vara uppmärksam ibland 
Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kolla in bortklippt scen från Captain Marvel
"How about a smile for me huh" 
Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
Adam Savage bygger ett litet rymdskepp
Nytt endagsbygge 
Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
Rykte Ubisoft visar upp nytt spel på E3
Roller Champions heter det 
Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0
Warner Bros. spikar premiärdatum för Akira
Med Taika Waititi som regissör 
Tumnagel
42.8°
+
Frode Wikesjö
0
Sony säkrar patent på ansiktsigenkänning i kontrollen
Kan läsa av ansikten och konvertera dem till emojis 
Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0
Huawei får inte längre använda SD-kort
Kickades ut ur SD Association 
Tumnagel
25.6°
+
Frode Wikesjö
0
Manipulerad video visar berusad politiker
.fejk 
Tumnagel
31.8°
+
Frode Wikesjö
0
Sonic-filmen försenas till 2020
Attans? 
Tumnagel
45.1°
+
Frode Wikesjö
0
May och Hammond bygger Lego
Och dricker inte alls vodka 
Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0