m
Vi har smakat på känslan av att ha ett privat jetplan

Vi har smakat på känslan av att ha ett privat jetplan

Helt klart rimlig tjänst!

Fordon / Feature

Privatjet. Ordet är fyllt med massor av saker. Från hiphopstjärnor som poserar med guld och dyra bilar till svensk jante som inte ens låter en vice statsminister flyga business. Att ha ett eget flygplan är på något sätt det ultimata beviset för att man har så mycket pengar att man skiter i allt. Extraordinär och onödig lyx. Eller?

VistaJet heter ett bolag som inte tycker det. Som försöker förklara att privatjet kan vara rimligt. Lyxigt, men framförallt praktiskt och vettigt. Huh?

Att flyga kan vara fantastiskt. Man är på väg bort på semester eller åker till andra sidan jordklotet för att göra en viktig affär. Spännande och roligt. Men snabbt blir det väldigt tråkigt att flyga mycket. Det är väntan, köer, byten och framförallt massor med tid som bara försvinner. I bästa fall alltså. Ska man till konstiga platser från konstiga platser blir det ännu knepigare eller omöjligt, speciellt om man behöver åka eller komma fram på en viss tid. Är man ett gäng så blir det ännu knepigare. Och det är här som det någonstans blir rimligt att flyga privatjet.

Men att äga ett plan är dyrt. Svindyrt. Att köpa så klart, men också att underhålla och ha personal. Ska man dessutom flyga till konstiga ställen är det meckigt med tillstånd och sånt. Har man pengarna är det kanske något som går att lösa, men att dela flygplan låter ju vettigare.


Bobby kom snabbt in i rätt stämning

VistaJet säger att man är det enda riktigt globala lösningen för de som inte vill ha strulet men som vill ha fördelarna. Man har 72 flygplan i flottan och säger sig kunna lösa alla sina kunders önskemål. Det betyder att du har ett plan redo när du behöver det och som tar dig dit du vill, när du vill. Till skillnad mot andra betalar man inte för att flygplanet ska flytta sig dit man är utan man betalar "bara" för tiden man är i luften. Det betyder så klart inte att det är billigt. För att få använda planen måste man vara medlem och det finns inga fasta priser. Varje kund är unik och det där ni vet. Man sätter ett pris utifrån hur mycket man kommer att använda tjänsten och på vilket sätt. Men alla medlemmar har ett plan när det behövs och kan flyga vart de vill i världen.


Vad gör den där knappen till vänster?

Om man betalar en miljon om året räcker det, på en höft, till en resa i månaden. Mer specifika än så vill man inte vara, men jag anar att man inte kan flyga mellan Nya Zeeland och Kiruna för den pengen. Dyrt, visst, men om man är ett gäng så blir det dyrt hur man än vrider och vänder på det. Och de här kunderna flyger sällan ensam. Det är assistenter, advokater, högra händer och familj som också behöver åka med och ska man då flyga business blir det snabbt väldigt, väldigt dyrt.

De affärsmän som använder privatjet behöver också åka från konstiga ställen till konstiga ställen. Man kanske tillverkar sina saker i en fabrik någonstans i Kina och udda plats i Europa. Och tid är som bekant också pengar. VistaJet säger att de kan flyga från och till mellan 700 och 800 flygplatser runt om i världen. Man har och kan flyga till 187 länder vilket är 96 procent av alla länder i världen. Resterande fyra procent är länder som är för oroliga att flyga till eller som helt enkelt inte har en flygplats. Liechtenstein är ett sånt land, det går helt enkelt inte att flyga dit. Jag inbillar mig att många av kunderna faktiskt använder privatjet för att de "måste", inte för att det är lyxigt.

Hur som helst. Vi fick möjlighet att känna på VistaJets produkt som den fungerar i Stockholm. Man åker till Bromma Flygplats och parkerar vid en speciell entré. Nu kör troligen inte de här kunderna, så deras bil släpper av dem precis utanför dörren. När man går in finns det en lounge som är lite lagom lyxig och som har en papegoja. Oklart varför faktiskt. Men är planet redo så visar man bara passen för personalen och går igenom nästa dörr och på planet som står och väntar. Det kan liksom inte gå snabbare än så här. Säkerheten är densamma som vanligt och man måste fortfarande säga hej till tullen, men planet lyfter ju när du vill så man behöver inte spendera en sekund mer än nödvändigt på flygplatsen.

När väskorna är inpackade och piloten fått ok att lyfta så drar man. All kommersiell trafik behöver ligga på samma höjd i så kallade flygkorridorer. Det är lite som motorvägar i himlen och är det mycket trafik blir det kö. Flyger man privat flyger man däremot högre än de vanliga planen och får, mer eller mindre, flyga hur snabbt man vill. Lite som att köra med blåljus i stan. Typ. Eftersom man inte behöver flyga i korridorerna kan man också ta en annan väg i vissa fall. Så länge man flyger över säkra territorier.


Soffan till vänster blir en dubbelsäng

Väl ombord är det minst sagt trevligt. Det är alltid minst tre personer i besättningen, två piloter och en flygvärdinna. Så klart utbildad på British butler institute. På det planet vi besökte finns det plats för 14 personer dagtid, vill man sova under turen kan man fixa 7 riktiga bäddar, varav två är dubbelsängar. Helt ok om du frågar mig. I mitten av planet finns det en dörr som gör att man kan dela av planet, om man vill vara lite hemlig eller om familjen vill få lite privatliv från personalen som flyger med.


Man kan ju behöva sitta på toaletten och göra sig fin, och då måste man ju sitta skönt

Man är 1000 personer i bolaget och olika kunder efterfrågar olika typer av saker. Bland annat vill en del ha flygvärdinnor som verkligen kan deras språk, andra vill ha flygvärdinnor som verkligen inte kan deras språk. Enklare att vara hemlig då.

Allt är så klart superlyxigt för att vara ett flygplan. Det är ett litet flygplan, men det känns stort och bekvämt. Två toaletter finns, självklart är själva stolen också en liten läderfåtölj. Varje plats har en liten iPod touch där man kan ställe in ljudet, fälla ner alla fönsterskydd och sånt. Vissa platser går att snurra på så att man till exempel kan ordna ett litet middagsbord för fem personer.


Även piloter har headsupdisplay

Som flygintresserad och som en person som spenderat för många timmar på flygplatser är det så klart magiskt att få sitta i en cockpit och rycka i spakarna och kolla in hur pilotens headsupdisplay fungerar. Men jag hade klarat mig utan lyxen på själva planet och ätit nudlar om jag bara fått den andra lyxen, att bara gå direkt från bilen till planet och åka från där jag är dit jag ska, utan byten.

I Sverige ökar VistaJet. Man säger att man ökade med 38 procent förra året. Det är inga enorma siffror vi talar om, man vill inte var mer specifik än att det är färre än 100 och fler än 10. Vilka kunderna är vill man så klart inte heller tala om. 70 procent är affärsledare. Resten har man inte så bra koll på om de bara flyger för skojs skull eller inte, många av dessa är entreprenörer som kanske flyger till en söderhavsö men som jobbar under tiden.

Nu undrar ni om jag kommer att flyga ekonomiklass någonsin mer i livet? Det är tveksamt faktiskt. Skämt å sido så är det verkligen så här som det ska vara att flyga. Målet är oftast målet med resandet för oss dödliga och då är det helt ok att vänta på flygplatser och sitta trångt på flyget, men jag förstår att de som kan flyga så privat gör det. Jag hade gjort det om jag hade kunnat.

Läs mer
Oslo fixar trådlösa laddningsstationer för eldrivna taxibilar
Blir först i världen med det 
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
Kina anklagas för industrispionage i Sverige
I en ny rapport från FOI 
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
Indiska städer förbjuder PlayerUnknown’s Battlegrounds
Oroliga för att spelet ska göra deras barn till "psykopater" 
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
Nintendo ryktas ha två nya Switch-versioner på ingång
Vassare version kan komma i år 
42.2°
+
André Stray
Kina censurerar Bohemian Rhapsody rätt kraftigt
Sex HBTQ-scener bortklippta från Queen-filmen 
15.5°
+
Wille Wilhelmsson
Är det här den nya, moderna cykelhjälmen?
Nytt material ska skydda huvudet bättre 
44.1°
+
Roger Åberg
Den eldrivna Minin får 23 mils räckvidd
Börjar tillverkas i november 
41.0°
+
Bobby Green
Dyson släpper den smarta lampan Lightcycle
Sägs kunna simulera naturligt dagsljus 
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
Enkelt att lyssna på andra Tele2-kunders mobilsvar
Säkerhetslucka ska ha funnits i flera år 
15.8°
+
Wille Wilhelmsson
Windows Defender kommer till macOS, Chrome och Firefox
Fast macOS-versionen får givetvis ett nytt namn 
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
Försvaret vill inte att staten säljer av sin andel i Telia
Anser att det kan leda till allvarliga konsekvenser för rikets säkerhet 
69.6°
+
Wille Wilhelmsson
Tut i luren! Flat Beat med Mr. Oizo fyller 20 år idag!
Perfekt att dansa till 
57.8°
+
Bobby Green
GDC 2019 Troll är ännu ett fett demo för Unreal Engine
Med Alicia Vikander 
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
Valve visar upp ny design av Steam-biblioteket
Uppdateringsinfo och snabbare interaktion med vänner 
52.2°
+
André Stray
Så agerar Ian McKellen med sina ögon
Nu kommer ni aldrig kunna sluta tänka på det 
50.7°
+
Bobby Green
Ska Walmart också starta tjänst för att streama spel?
Rykten påstår det 
32.1°
+
Wille Wilhelmsson
Spelbolag får böter för att inte ha respekterat Spelpaus
Två företag bötfälls med 4,1 miljoner kronor 
76.4°
+
Wille Wilhelmsson
Sex stycken personer polisanmälda för filmning av trafikolycka
Oacceptabelt beteende 
98.5°
+
Bobby Green
Microsoft kan nu lagra data i DNA
Men det dröjer nog ett tag innan det kan ersätta hårddiskar 
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
I morgon kan du blöda för järntronen i Stockholm
GeBlod och HBO Nordic arrangerar Bleed for the Throne i Kungsan 
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
Nu lanserar Telia e-sim-kort
Kommer till Apple Watch 29 mars 
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
Microsoft bygger datacenter i Gävle och Sandviken
Fick bygglovet beviljat i veckan 
54.4°
+
Wille Wilhelmsson
Teaser för Deadwood-filmen släppt
Har premiär 31 maj 
41.9°
+
André Stray
Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 släpps nästa år
Oj, vilken överraskning! 
47.2°
+
André Stray