-
m

Intervju "Det är väldigt komplicerat att bo i en grotta"

Vi har snackat med Martin som dokumenterat världens största grotta

Bild till artikel
Foto: Martin Edström
Foto / Fotografer

Ni som hänger på vår systersajt Tjock har säkert sett att vi för ett tag sedan skrev om den svenska fotografen Martin Edström som i 360 grader dokumenterat världens största grotta Son Doong i Vietnam. Med andra ord har han gjort det möjligt för människor över hela världen att uppleva grottan interaktivt på nätet.

Det här tycker vi är riktigt häftigt och passade därför på att ställa lite frågor om projektet, om utmaningar med dokumentationen, om vilken utrustning som användes och vad Martin planerar för framtiden. En lång intervju hittar ni nedan tillsammans med en trailer för den webbserie om grottan och dokumentationen som kommer att sändas i tre avsnitt med start 2 juni. Vill ni kolla in grottan själva tillsammans med reportaget i National Geographic kan ni göra det på National Geographics hemsida.

Hur kommer det sig att ni beslutade er för att åka till Son Doong för att göra dokumentationen?
Jag hörde talas om Son Doong förra året och insåg direkt vilken fantastisk plats det måste vara. Samtidigt kom nyheten att ett turistföretag vill bygga ut grottan, kanske till och med bygga en linbana genom hela stället. Det verkade ju helt sanslöst! Eftersom grottan utforskades först 2009 känns det absurt att redan nu, innan forskarna ens hunnit forska klart inuti grottan, gjuta betong där inne.

Jag insåg att om jag ville göra ett interaktivt reportage från Son Doong så måste jag göra det så fort som möjligt. Detta var i oktober - expeditionen blev av i januari. Så det var snabba puckar att få ihop det!

Vad var det svåraste med dokumentationen?
Det var flera stora utmaningar där den största var att ljussätta grottan. Eftersom jag fotograferar i 360 grader räcker det inte med att ljussätta åt ett håll som när man fotar eller filmar, utan vi behövde ljussätta i 360 grader inuti grottan. Vi hade med oss tre extremt starka LED-lampor från X-LED Technology, troligtvis de starkaste portabla lamporna som finns i dag, och de räckte. Annars hade vi varit körda.

Kommunikationen var också en stor utmaning. Vi använde walkie talkies från Zodiac inuti grottan för att över huvud taget kunna prata över de enorma distanserna. Vi hade tre personer i mitt team vars enda uppgift var att springa runt med lamporna i grottan och ofta var vi utspridda på flera kilometers avstånd. Så jag stod vid kameran för att se hur ljussättningen blev och fick hela tiden prata i radion för att be dem justera ljusen hit eller dit. Utan walkie talkies hade det varit omöjligt - det går inte att skrika på de här distanserna.

Sist men inte minst behövde vi hela tiden testrendera 360-bilderna inuti grottan. När man fotograferar vanliga bilder eller video kan man ju alltid se direkt i kameran hur det blir, men det kan jag inte när jag fotar 360. Jag måste sätta ihop 360-bilden i en dator för att veta om resultatet blev bra. Som tur var hade vi med oss två mobila arbetsstationer och en stor mängd batterier, så att vi varje kväll kunde sätta oss i baslägret och rendera ihop bilderna. Tack vare detta kunde vi sköta testrenderingar, backup och hela det digitala arbetsflödet på plats - inuti grottan.

Hur lång tid spenderade ni vid grottan och hur lång tid tog det att dokumentera det hela?
Vi var i fält under ungefär en och en halv vecka och bodde i grottan fyra-fem dagar. Huvuddelen av 360-bilderna och allt ljud spelades ju in under den här extremt koncentrerade tidsperioden eftersom vi inte kunde stanna längre än så i grottan. Det är nämligen extremt komplicerat att bo inuti grottan. Men vi arbetade också några dagar utanför och omkring.

Vilken utrustning använde ni?
En lång lista! Massor av kameror från Nikon, främst D810 och D800. Sedan en hel del GoPros och flera speciella riggar för att fota just 360-bilder. Både robothuvuden och manuella stativlösningar. Vi använde mikrofoner från Sennheiser och inspelare från Zoom, samt nästan tio stativ från Manfrotto. De fantastiska lamporna kom från X-LED Technology och walkie talkies från Zodiac. Vad gäller datorer använde vi två grymma mobila arbetsstationer från Dell, en riktig prestandamaskin och en mer "ruggad" arbetshäst.

Sedan hade vi självklart en massa expeditionsutrustning för att kunna vara i vildmarken, däribland fantastiska skor anpassade just för grottor och blöta miljöer från FiveTen.

Hade ni några problem med haverier eller förstörd utrustning?
Första natten i baslägret så dog en hårddisk i en av våra backupenheter! Det var segt. Men som tur var hade vi fyra enheter totalt, så det fanns tre kvar. De andra klarade sig under hela expeditionen.

Förutom det gick det förvånansvärt bra. Det slet självklart mycket på utrustningen och kamerorna har många fler repor än innan. Men att både datorer, kameror och all annan finelektronik klarade sig var fantastiskt med tanke på fukten och sanden i grottan.

Blev resultatet av dokumentationen som ni hade förväntat er?
Ja, bättre än väntat! Vi hade planerat för en miniminivå och en maxnivå där vi knappast trodde att vi skulle komma nära maxnivån på grund av tidsbristen och den svåra logistiken. Men vi lyckades ljussätta och fotografera bortom alla förhoppningar, mycket tack vare noggrann planering och mitt fantastiska fototeam som jobbade nästan 20 timmar om dygnet.

Varför valde ni att göra en 360-dokumentation och vilka var utmaningarna med just det?
Det finns en enorm kraft i interaktiva berättelser. Genom att låta människor vandra igenom grottan som om de var där får de en helt annan bild. De kan själva röra sig runt, välja vad de ska titta på och rentav stanna upp och bara lyssna om de vill. Det blir en helt annan upplevelse än stillbilder eller video. Genom att låta människor aktivt utforska berättelsen kan jag få dem att verkligen känna berättelsen och platsen - som om de var där.

Utmaningarna i det hela är ju såklart enorma. Inte minst eftersom formatet är så nytt och tekniskt krävande. Men det kräver också att man som fotograf och journalist tänker på ett nytt sätt och bygger berättelsen olinjärt istället för linjärt. Man måste bygga berättelsen med tanke på att läsare ska kunna hoppa runt i reportaget och inte bara se det som om det vore en film. Det är här kraften kommer ifrån, eftersom besökarna själva får utforska storyn.

Har du fått blodad tand på grottor nu? Med andra ord, kommer vi att få se fler dokumentationer av andra platser framöver?
Det var min första grotta och självklart har jag blivit sugen på att se fler! Risken är ju dock att många andra grottor bleknar i jämförelse med Son Doong som är makalös på så många sätt.

Framförallt har jag fått blodad tand på det interaktiva sättet att berätta på genom att använda 360-bilder. Det funkar. Jag har fått en enormt bra respons på det här reportaget från människor världen över som tycker det är helt fantastiskt att få ta del av en story på det här sättet. Så jag kommer jobba 100 procent med att utveckla den här typen av berättande, både vad gäller naturfenomen och mer allvarliga berättelser.

Huvudmålet är ju att kunna belysa viktiga berättelser på ett nytt sätt och ge människor djupare förståelse tack vare möjligheten att själva kunna vandra runt i berättelsen. Som om de var där.

Läs mer
Play
46.0°
0

Intervju "Det är väldigt komplicerat att bo i en grotta"

Vi har snackat med Martin som dokumenterat världens största grotta

Populäraste
Michelle Rodriguez kommer tillbaka för Fast & Furious 9
Letty is back! 
Tumnagel
32.2°
+
Frode Wikesjö
0
Amstardam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030 
Tumnagel
67.1°
+
Frode Wikesjö
0
Trailer för TotalBiscuit-dokumentär
My Name is TotalBiscuit - The Life and Times of John Bain 
Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0
Knivmästare skär saker och ting
Kvalitets-tv 
Tumnagel
29.9°
+
Frode Wikesjö
0
Taiwan tillåter samkönade äktenskap
Första landet i Asien som tillåter det 
Tumnagel
78.0°
+
Frode Wikesjö
0
Ny teaser för His Dark Materials
Serien baserad på Den mörka materian 
Tumnagel
45.3°
+
Frode Wikesjö
0
Rolls-Royce har tagit fram en champagne-kista
Och Bentley en bok som kostar mer än en Continental GT 
Tumnagel
25.2°
+
Bobby Green
0
Serietidningen Fantomen får en spinoff
Nu lanseras Fantomen Kids 
Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Chris Rock rebootar Saw-serien med Lionsgate
Väntas ha premiär hösten 2020 
Tumnagel
26.2°
+
André Stray
0
Usain Bolt presenterar en liten elbil
Och tre stycken sparkcyklar 
Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0
Tut i luren - idag är det 10 år sedan Minecraft släpptes!
Den svenska spelsuccén som spreds över världen 
Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tut i luren! Idag gick bensinpriset över 17 kronor!
Höjdes med 15 öre 
Tumnagel
0.1°
+
Bobby Green
0
Senaste
Bakom kulisserna på Aladdin
Gettin jiggy with it 
Tumnagel
35.0°
+
Frode Wikesjö
0
Dexters laboratorium i Dreams
In Dexter's Laboratory! 
Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0
Snart dags för Overwatch Anniversary
Då kommer det också vara gratis att spela 
Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0
Michelle Rodriguez kommer tillbaka för Fast & Furious 9
Letty is back! 
Tumnagel
32.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nytt Star Wars Kids - Galaxy of Adventures-klipp
Star Wars i tecknad form 
Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
Statsministern avfärdar kraven att sänka bensinskatten
Det är inte aktuellt 
Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0
Google lägger ner VR-plattformen Jump
Ännu ett Google-projekt tackar för sig 
Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0
Amstardam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030 
Tumnagel
67.1°
+
Frode Wikesjö
0
Trailer för TotalBiscuit-dokumentär
My Name is TotalBiscuit - The Life and Times of John Bain 
Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0
Om språken i Game of Thrones
Skoros morghot vestri? 
Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0
Spela Guacamelee! och Steep
Båda är gratis till Windows just nu 
Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
Knivmästare skär saker och ting
Kvalitets-tv 
Tumnagel
29.9°
+
Frode Wikesjö
0