Quantcast
m
Artiklar i kategorin Internet / Spotify

Snart kan det bli lättare att byta ljudkälla till Spotify
Spotify testar ny "handoff"-funktion

Spotify har börjat testa en ny funktion som kanske gör det lite enklare att byta från vilka högtalare eller hörlurar musiken spelas upp. Det är redan idag förhållandevis enkelt att byta mellan olika ljudkällor i Spotify genom en meny i appen. Med den nya funktionen kommer dock Spotify att aktivt börja leta efter högtalare man tidigare använt till Spotify och hittas en sådan så frågar appen om den ska byta ljudkälla och fortsätta spela upp musiken på den nyupptäckta högtalaren. Den här funktionen skulle till exempel minska antalet knapptryck när man kommer hem och snabbt vill byta från hörlurar till hemmets högtalare för att spela upp musik från Spotify. Mehedi Hassan på teknikbloggen Thurrot har testat funktionen och han skriver: "I usually manually switch playback from my phone to my Invoke speaker on the Spotify app as soon as I get home, and having the app automatically ask me if I want to switch playback eliminates the extra steps." När eller om Spotify planerar att släppa den här funktionen till alla sina användare finns det inga uppgifter om för tillfället. Men det verkar ju vara en rätt smidig funktion så förhoppningsvis kan även vi andra ta del av den inom kort. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu släpps Spotify Podcasters
Spotify podcasttjänst nu tillgänglig för alla användare

Spotify storsatsar som bekant på podcasts och nu har företaget tagit fram ett verktyg som man kallar för Spotify Podcasters vilket kanske kan underlätta för alla dem som spelar in och publicerar podcasts. Med Spotify Podcasters kan användare lägga upp sina podcasts på Spotify och därefter ta del av statistik om hur ofta någon lyssnar på den, vilken demografisk målgrupp som lyssnar på podcasten och annan statistik runt podcasten som kanske kan vara intressant. Har du en podcast och vill testa Spotify Podcasters så är det bara att hoppa vidare på länken nedan och sätta igång. Här nedanför hittas en kort introduktionsfilm till tjänsten. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify minskar förlusten
Gick "bara" back 3 miljoner euro under årets andra kvartal

Spotify har släppt sitt resultat för årets andra kvartal och det verkar som om företaget kan vara på god väg att snart gå med vinst för första gången någonsin. Spotify omsatte 1,667 miljarder euro under kvartalet och gjorde en förlust på 3 miljoner euro vilket kan jämföras med de 47 miljoner euro man gjorde i förlust under årets första kvartal. Vidare rapporteras det att Spotify nu har 108 miljoner premiumanvändare medan man har 129 miljoner användare som lyssnar på den annonsfinansierade versionen av Spotify. De betalande användare stod för 1,502 miljarder euro av Spotifys intäkt för kvartalet medan den annonsfinansierade delen drog in 165 miljoner euro. Tumnagel
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android Spotify lanserar Spotify Lite
För marknader där bandbredden kanske inte alltid räcker till

Spotify lanserar nu en ny version av sin app som man kallar för Spotify Lite vilken är framtagen för att fungera på lite äldre andrioidmobiler på marknader där tillgången till internet ibland kan vara begränsad. Kalle Persson, Senior Product Manager på Spotify, säger om Spotify Lite: "Spotify Lite was built from the ground up based on user feedback from around the world, allowing millions more to enjoy the world’s best music experience — especially in areas with limited bandwidth and phone storage." Spotify Lite är bara cirka 10MB stor vilket kan jämföras med den vanliga Spotify-appen till Android som ligger på runt 90MB. Spotify Lite lanseras på de 36 marknader som hittas i faktarutan nedan och befinner man sig i någon av de länderna så kan man ladda hem Spotify Lite från Android Play på länken nedan. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Soundtrap släpper gratisversion med obegränsad lagring
Spotifys onlinestudio för musik blir frikostigare

Spotify-ägda Soundrap har lanserat en gratisversion av sin tjänst som riktar sig till alla musiker som vill spela in sin musik i Soundtraps online-studio. Soundtrap har även tidigare haft en gratisversion men då var användarna begränsade till att lagra max fem stycken låtar. Nu lyfts den restriktionen och gratisanvändarna kommer nu att kunna lagra hur många låtar de vill. Per Emanuelsson, Managing Director och medgrundare av Soundtrap säger i ett pressmeddelande om Soundtrap Basic: "Den nya gratisversionen är en del av vår ambition att demokratisera musikskapande och historieberättande. Fler kreatörer kommer kunna spara sina idéer, dela samarbetsprojekt med vänner och arbeta vidare när det passar dem bäst. Vi ser verkligen fram emot att se vad våra användare gör med allt gratis utrymme som versionen erbjuder." Sedan tidigare finns även abonnemangen Soundtrap Premium för 79 kr/mån, Soundtrap Supreme för 119 kr/mån samt Soundtrap Storytellers, en tjänst för podcastare, för 119 kr/mån. Vad dessa inkluderar kan ni kolla in här nedanför. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify slutar låta artister direktuppladda musik
Indieartister får vända sig till andra ställen

Spotify introducerade en ny funktion i september som lät artister ladda upp musik direkt till musiktjänsten. Detta gjorde det lättare för självständiga artister att få upp sin musik till tjänsten utan att behöva gå via någon partner och Spotify har tagit 50 procent av intäkterna, vilket är en ovanligt hög avgift. Nu har Spotify valt att lägga ner funktionen i slutet av månaden, men ger ingen klar anledning till nedläggningen. Alla artister som använt funktionen kommer få sin musik borttagen från streamingtjänsten och måste i stället vända sig till andra plattformar för att få ut sin musik. Spotify skriver i ett blogginlägg om ändringen att de kommer assistera artister med övergången med diverse rabattkoder och liknande. Tumnagel
7.7°
+
André Stray
0

Apple svarar återigen på Spotifys anklagelser
Vill ha betalt för de få medlemmar man gett Spotify

Ni har säkerligen inte missat att Spotify i våras började anklaga Apple för att utnyttja sin ställning och anmälde dem till EU. Eftersom det har blivit en fråga på hög nivå är det inte läge att prata om saken över en kaffe utan båda parter gör sitt bästa för att få ut sitt "case". I korthet är Spotifys sida av saken att Apple utnyttjar sin ställning och tar 30 procent i "skatt" på de pengar Spotify borde få, vilket gör att Spotify måste ta mer betalt än Apple och Spotify får därmed svårt att konkurrera på lika villkor. Nu berättar Apple mer om hur de ser på saken och det är tydligt att man inte alls tycker som Spotify, eller inte vill förstå vad Spotify menar. Apples poäng är att man ska ha betalt för de kunder som man ger Spotify via sina plattformar. Om Spotify fixar medlemmar på annat håll ska inte Apple få betalt. Möjligheten att bli premium-medlem på Spotify via App Store fanns bara mellan 2014 och 2016 då Spotify tog bort den och gjorde så att man fick bli premium-medlem via deras webbplats. Apple säger nu att Spotify har fått 680.000 medlemmar som har anslutit sig via App Store under den tiden och att det är mindre än en procent av de över 100 miljoner betalande medlemmar som Spotify har. Enligt Apple så vill man ha 15 procent av de pengar som de där 680.000 medlemmarna ger Spotify. Nu haltar detta en smula eftersom Apple vill ha 30 procent första året och det hade varit en betydligt större del om Spotify fortsatt med möjligheten att ansluta sig via App Store. Under tiden man kunde prenumerera via App Store fick Spotify 30 miljoner medlemmar, de flesta andra halvan av 2016, och de där 680.000 är alltså en bit över 2,2 procent av totalen. Apple tillägger också att man bara har 20 procents marknadsandel i Europa och att det faktiskt är Spotify som är marknadsledaren, vilket gör det svårt för dem att förstöra konkurrensen. Min personliga tolkning av detta är att båda parter inte riktigt vill vara helt ärliga. Apple Music börjar bli ett hot för Spotify, men Spotify får det att låta som alla världens personer som signar upp på premium kommer från iOS vilket inte verkar vara sant på långa vägar, även innan Apple Music. Kanske är Spotify arga för att de inte får lika stor del av iOS-användarna längre, men det handlar väl om god konkurrens om något? Samtidigt har Apple rätt svårt att förstå att 30 procent, eller 15 för den delen, är en rejält stor andel ur Spotifys synvinkel om de ska få ihop sin affär och tjäna pengar. Apple behöver inte tjäna pengar på Apple Music, men för Spotify är det ett måste. Apple äger App Store och sina enheter vilket ger dem en fördel, men samtidigt har typ varenda högtalare där ute Spotify Connect eftersom Spotify är så stora som de faktiskt är. Som ni ser på grafen ovan (källa) har det gått helt ok för Spotify även sedan Apple Music kom till världen. EU har stora anledningar att titta på de digitala bolagen som Apple, Google och Facebook just nu så den här lilla sagan är knappast slut ännu. Tumnagel
22.4°
+
Roger Åberg
0

Spotify delar upp musik och podcasts
Bra där!

Spotify har börjat satsa mer och mer på podcasts i appen, men appens gränssnitt har inte riktigt fått hänga med lika snabbt i utvecklingen. Nu blir det ändring på det då Spotify meddelat att gränssnittsändringar är på ingång. Den stora ändringen kommer hända i fliken Your Library som kommer delas upp i två delar och musik och podcasts kommer få två separata flikar. I den nya podcastfliken kommer du få se nya podcast-episoder, dina nerladdade avsnitt samt de shower du prenumererar på och i musikfliken kommer du i vanlig ordning kunna sortera din musik i spellistor, artister och album. Den nya designen har börjat rulla ut, men i vanlig ordning kan det dröja ett tag innan du får tillgång till den nya designen. Tumnagel
54.3°
+
André Stray
0

Obamas ska göra podcast åt Spotify
Där de och andra medverkar

Spotify fortsätter att satsa stort på podcast och igår meddelade man att man har tecknat ett avtal med Barack och Michelle Obamas produktionsbolag Higher Ground om att börja producera sådana. Det ska handla om en serie podcast som ska spelas in i av Higher Grounds nystartade division Higher Ground Audio. I Spotify podcasts från Higher Ground kommer både paret Obama och andra att medverka. USA:s före detta president Barack Obama säger om samarbetet i ett uttalande: "We’ve always believed in the value of entertaining, thought-provoking conversation. It helps us build connections with each other and open ourselves up to new ideas. We’re excited about Higher Ground Audio because podcasts offer an extraordinary opportunity to foster productive dialogue, make people smile and make people think, and, hopefully, bring us all a little closer together." Higher Ground är ett produktionsbolag som paret Obama drog igång 2018 och man tidigare bland annat samarbetat med Netflix. När vi kan få se den första podcasten från Higher Ground på Spotify framgår inte. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify börjar testa Car Thing
Hårdvara som styr och analyserar Spotify i bilen

Spotify meddelar i ett blogginlägg att de har utvecklat en slags hårdvara som man kallar för "Car Thing" vilken man kommer att börja testa på den amerikanska marknaden. Car Thing ska vara ett slag interface för en smart assistent vilken användaren kan be Spotify att spela upp musik via bilens infotainmentsystem. Den lilla mojängen kopplas upp till både användarens mobil och bilen via Bluetooth och analyserar därefter hur användaren lyssnar på Spotify i bilen. Spotify påpekar i sitt blogginlägg att deras primära mål är att vara världens främsta musiktjänst och inte ett hårdvaruföretag: "While we know there has been some speculation about our future plans, Car Thing was developed to help us learn more about how people listen to music and podcasts. Our focus remains on becoming the world’s number one audio platform—not on creating hardware." I blogginlägget skriver Spotify även att vi inte ska bli förvånade om det i framtiden dyker upp annan hårdvara som till exempel "Home Thing" och "Voice Thing" från företaget. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify lanserar storylines
Artister kan posta personliga inlägg till sina låtar

Spotify lanserar nu något som man kallar för "Storylines" vilket är tänkt att användas av artister som vill skicka personliga uppdateringar till de som lyssnar på deras musik på Spotify. Det kan väl enklast beskriva som Snapchat eller Instagram Stories för Spotify. Än så länge har det bland annats postats Spotify Storylines till vissa låtar av artister som till exempel Jonas Brothers (Sucker) och Billie Eilish (bad guy, bury a friend, when the partyx27s over, wish you were gay) skriver Android Police. Spotify Storylines har Spotify utvecklat i samarbete med tredjepartstjänsten Genius, en tjänst som tidigare bland annat hjälpt Spotify att fixa deras "Behind the Lyrics"-funktion. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify vill att vi ska rösta i EU-valet
Släpper skräddarsydd spellista inför det

Snart är det dags för oss EU-medborgare över 18 år att rösta om vilka vi vill ska representera oss i EU och detta är något som nu Spotify uppmärksammar. Från och med idag kommer Spotify-användare som bor i EU-länder och är över 18 gamla få ett meddelande i Spotify-appen där de uppmanas att rösta i valet. Förutom det så har man sammanställt en spellista som man kallar för "Get Vocal, Europe!" som innehåller 28 stycken låtar från diverse europeiska artister, bland andra Zara Larsson. Runt 70 miljoner Spotify-användare kommer att få meddelandet med uppmaningen om att rösta i EU-valet. Det är med andra ord runt en av sex röstberättigade EU-medborgare som kommer att se meddelandet när de drar igång Spotify-appen nästa gång. EU-valet pågår mellan 23 - 26 maj och här i Sverige kommer vi att rösta om vilka representanter som vi vill ska representera Sverige i EU söndagen 26 maj. Här nedanför hittar ni Spotifys "EU-vals-lista" inbäddad. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU-kommissionen ska utreda Apple
Efter att Spotify anser att de har agerat konkurrenshämmande

Financial Times uppger att EU-kommissionen nu kommer att utreda om Apple brutit mot EU:s konkurrensregler, något som man gör efter det att Spotify anmälde Apple för detta i mars. Det handlar om att Spotify anser att Apple missbrukar sin dominerande ställning på marknaden. Detta på grund av att iOS-användare som vill köpa Spotify Premium via Spotifys iOS-app måste betala 30 procent mer för detta än om de hade köpt premium-versionen av Spotify på annat sätt. Det innebär att Spotify-användare som köper premium-versionen av tjänsten via iOS App Store får betala 13 euro istället för 10 euro i månaden för tjänsten. Apples Spotify-konkurrent Apple Music kostar dock fortsatt bara 10 euro i månaden för iOS-användare, något som Spotify anser snedvrider konkurrensen. EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager har tidigare uppgett att man priorerade Spotifys anmälan mot Apple men att det skulle ta tid att samla in all data som krävs för att kunna ta ett beslut i frågan. När ett sådan beslut kan tänkas dyka upp finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
63.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify testar interaktiva annonser
Lyssnar på vad du säger

TechCrunch rapporterar att Spotify har börjat experimentera med interaktiva annonser som kan ta lyssnaren direkt till en specifik podcast eller annat genom att säga "play now" när annonsen spelas upp. De här annonserna kommer bara att visas för de som kör den annonsfinansierade versionen av streamingtjänsten och för tillfället testar man två olika interaktiva annonser uppger TechCrunch. Det handlar dels om en annons för den Spotify-producerade podcasten Stay Free: The Story of the Clash som handlar om det brittiska punkbandet The Clash. Den andra är för deodoranten Axe från Unilever. Spotify uppger att deras app kommer att sätta på telefonens mikrofon och lyssna efter frasen "play now" medan annonsen spelas upp för användaren. Skulle så vara fallet så avslutas uppspelningen av det användaren för tillfället lyssnar på och den förflyttas sedan till vad nu annonsen har gjort reklam för. För tillfället testar Spotify interaktiva annonser på iOS och Android för amerikanska användare som har Spotify röstkontrolls-funktion aktiverat. Tumnagel
23.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify har nu 100 miljoner betalande användare
Går dock med förlust för kvartalet

Förra veckan var det 13 år sedan Spotify grundades och idag meddelade företaget att man har över 100 miljoner betalande användare. Det var i samband med att Spotify tidigare idag släppte sin kvartalsrapport som det framkom att Spotify nu passerat den imponerande milstolpen. Exakt hur många betalande användare Spotifys antagligen största konkurrent Apple Music har för tillfället är okänt. I början av året ska den siffran ha legat på runt 50 miljoner betalande användare. Sammanlagt har nu Spotify 217 miljoner användare. Spotify drog föregående kvartal in 1511 miljoner euro och rörelseresultatet landade på -47 miljoner euro skriver Breakit. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mark Zuckerberg har startat en podcast
Två avsnitt uppe

Det verkar vara peak podcast nu, för nu har Mark Zuckerberg startat en. Två avsnitt finns upp nu, ett med rubriken "On journalism, privacy and regulation" där han pratar med Mathias Dofner som är VD för Axel Springer, som är den största mediekoncernen i Tyskland. Det andra avsnittet har rubriken "On technology and law" där han pratar med Harvard-professorn Jonathan Zittrain. Tumnagel
23.2°
+
Roger Åberg
0

Rykte Apple Music nu större än Spotify i USA
Eller ja, de har fler betalande användare i alla fall

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som uppger att Apples musiktjänst Apple Music nu har fler betalande användare än vad Spotify har. Enligt WSJ:s anonyma källor så ska Apple Music ha haft 28 miljoner betalande användare på den amerikanska marknaden i februari i år medan Spotifys samma månad ska haft 26 miljoner betalande användare. Apple Music ska den senaste tiden ha fått mellan 2,6 till 3 procent nya betalande användare i månaden medan samma siffror för Spotify ligger i intervallet 1,5 till 2 procent. Räknar man in de användare som kör den annonsfinansierade "gratisversionen" av Spotify så har Spotify fortsatt fler användare än Apple Music, som saknar en annonsfinansierad version av sin tjänst, i USA. Det ska observeras att det redan förra året uppgavs att Apple Music gått om Spotify i antalet betalande användare i USA. Då hade de båda tjänsterna lite över 20 miljoner betalande användare var i landet. Tumnagel
-52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify börjar testa Premium Duo
Premium-konto för två personer

Delad glädje är dubbel glädje, sägs det. Och det verkar som att Spotify anammat ordspråket ordentligt. Ett nytt prenumerationsalternativ upptäcktes nyligen av Reddit-användaren Hasztagg som går under namnet Premium Duo. Som namnet kanske avslöjar så handlar det om en Premium-prenumeration som kan användas av två personer för 12,49 euro i månaden, vilket betyder att kostnaden för Premium nästan halveras. Precis som med Family-alternativet är kravet att båda Duo-användarna ska bo på samma adress och båda måste skriva in samma adress i samband med inloggningsprocessen för Duo. Duo-prenumeranter verkar inte bara få tillgång till Premium för en lite billigare peng, utan de får även tillgång till en spellista vid namn Duo Mix som autogenereras av Spotify och baseras på båda användares lyssningshistorik. Spotify testar Premium Duo på ett fåtal marknader för tillfället, mer specifikt Colombia, Chile, Danmark, Irland och Polen. När vi i Sverige får tillgång till Premium Duo är för tillfället oklart. Tumnagel
57.4°
+
André Stray
0

Hitta ny musik att lyssna på med Discover Quickly
Ny tjänst kopplas ihop med Spotify

Discover Quickly är en ny tjänst som vill hjälpa Spotify-användare att hitta ny musik att lyssna på. Man ansluter sig till tjänsten med sitt befintliga konto på Spotify och sedan är det bara att börja utforska musiken där. Det går givetvis att leta efter ny musik att lyssna på direkt på Spotifys egen tjänst men med Discover Quickly ges det en bättre överblick och man kan snabbt lyssna en kort snutt på olika förslag genom att bara föra musen över skivomslaget. Hittar man något man gillar kan man spara ner det i Spotifys webb-app eller i någon av sina låtlistor. Jag rekommenderar att sänka volymen innan ni hoppar vidare på länken nedan då det kan låta en hel del om man råkar föra musen över fel grejer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify köper podcast-företaget Parcast
Fortsätter sin satsning på podcast

Spotify fortsätter att storsatsa på podcasts och idag meddelade företaqaget att man siktar på att köpa upp podcast-företaget Parcast. Parcast pysslar med att utveckla och spela in podcast inom genrer som mystik, brott & straff och liknande genrer. Än så länge har företaget gett ut 18 stycken podcastserier och bland dem finns titlar som till exempel Serial Killers, Unsolved Murders och Cults and Conspiracy Theories. Dawn Ostroff, Spotifys innehållschef, säger i en kommentar om det kommande uppköpet: "The addition of Parcast to our growing roster of podcast content will advance our goal of becoming the world’s leading audio platform. Crime and mystery podcasts are a top genre for our users and Parcast has had significant success creating hit series while building a loyal and growing fan base. We’re excited to welcome the Parcast team to Spotify and we look forward to supercharging their growth." Affären mellan Spotify och Parcast förväntas bli klar någon gång under nästa kvartal. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify anmäler Apple till EU:s konkurrensmyndighet
Anser att de missbrukar sin dominerade ställning

Spotify har lämnat in en anmälan mot Apple hos EU:s konkurrensmyndighet då man anser att Apple missbrukar sin dominerande ställning, något som man anser missgynnar Spotify och andra musiktjänster som konkurrerar med Apple Music. Anledningen till det är att Apple tar 30 procent på alla inköp som görs inuti iOS-appar vilket gör att de som registrerar sig för Spotify Premium via en iPhone får betala 13 euro istället för de 10 euro som det vanligtvis kostar. Då Apple säljer sin egen tjänst Apple Music för 10 euro anser Spotify att detta snedvrider konkurrensen och ger Apple en fördel på musikstreaming-marknaden. Vidare klagar Spotify på att det inte är möjligt att styra Spotify via iOS digitala assistent Siri och att Apple inte tillåtit Spotify att lansera en app till Apple Watch skriver nyhetsbyrån Reuters. Uppdaterat Spotifys vd och grundare Daniel Ek skriver lite mer om orsaken till varför man anmäler Apple här. Tumnagel
78.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify låter dig stänga av heltäckande albumcovers
Bra om du vill ha en mer enhetlig upplevelse

Förra året började Spotify testa albumfodral som sträcker sig över hela skärmen när låtar från albumet spelas. Detta fungerar endast med vissa album på streamingtjänsten, så det har varit en aningen varierad upplevelse. Nu verkar det som att Spotify kommer låta oss bestämma själva om vi vill ha dessa fullskärmscovers i appen eller inte. I de senaste alpha- och betaversionerna av Spotify så har du möjlighet att stänga av funktionen helt så att du endast får se enhetliga albumcovers i appen. När möjligheten att stänga av fullskärmscovers kommer dyka upp i fullversionen av Spotify är för tillfället okänt. Tumnagel
48.9°
+
André Stray
0

Domstol underkänner Warner Musics stämning mot Spotify
Lite trubbel på streamingmarknaden i Indien

Igår kom uppgifter om att Warner Music stämt Spotify angående rätten att spela musik från Warner Musics artister i Indien. Idag skriver Music Business Worldwide dock att en indiska domstol nekat Warner Music att stämma Spotify. I ett uttalande säger en talesperson för Spotify: "We’re pleased with today’s outcome. It ensures songwriters, artists, labels and publishers will benefit from the financial opportunity of the Indian market and that consumers will enjoy an excellent Spotify experience. As we’ve said all along, we’re hopeful for a negotiated solution with Warner based on market rates." Warner Music verkar dock inte ha tolkat domstolens beslut på samma sätt som Spotify utan säger till MBW: "For Spotify to claim that the court denied our injunction is a lie. Spotify’s comments yesterday about our fair market negotiations were appalling to us, and we’re shocked that they would exploit the valuable rights of songwriters without a license. That said, we remain optimistic that we can reach a strong, balanced commercial agreement." Tvisten verkar hänga på att Spotify anser att de har rätt att spela upp musik från Warner Musics artister genom en licens som vanligtvis används för musik som spelas på tv och radio i Indien. Warner Music anser å sin sida att Spotify måste förhandla fram ett separat avtal/licens med dem för att få spela upp deras musik. Tumnagel
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Warner Music stämmer Spotify
Företagen kan inte komma överens på den indiska marknaden

Branschsajten Music Business Worldwide uppger nu att skivbolaget Warner Music stämmer Spotify efter det att Warner Music anser att det finns oklarheter gällande Spotifys rätt att spela musik från Warner Musics artister i Indien. Tanken var att Spotify skulle lanseras i Indien den sista januari men så blev inte fallet och det verkar vara relaterat till den juridiska tvist som Warner Music dragit igång mot Spotify. Enligt Warner Music så har inte Spotify säkrat rättigheterna till att spela musik från Warner Musics artister i Indien och har därför valt att stämma stremingtjänsten i samband med att Spotify uppgav att man skulle lansera sin tjänst i Indien. En talesperson för Warner Music Group säger till MWB: "After months of negotiations, Spotify abruptly changed course and has falsely asserted a statutory license for our songwriters’ music publishing rights in India. We had no choice but to ask an Indian court for an injunction to prevent this. It’s our goal to hammer out a deal that works for everyone. We hope this is just a speed bump in the expansion of our long and successful global partnership." När det gäller de andra två av de så kallade "Big Three", Universal Music och Sony Music, så uppges förhandlingarna gå bättre för Spotify och avtal för den indiska marknaden gällande dessa skivbolags musik verkar vara på banan. Tumnagel
21.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

BBC släpper dokumentär om The Clash på Spotify
Podd-dokumentär om legendariskt punkband

Spotify fortsätter sin satsning på podcastar och kommer snart att börja sända en podd-dokumentär om det brittiska punkbandet The Clash skriver DN. Podd-dokumentären är framtagen av det brittiska mediabolaget BBC och Chuck D från rapgruppen Public Enemy kommer att fungera som programledare. I den åtta avsnitt långa serien kommer lyssnarna att få göra en djupdykning i The Clash historia, lyssna på intervjuer från människor som var med när det begav sig samt ta de del av en mängd arkivmaterial om det legendariska punkbandet. Stay Free: The story of The Clash kommer att börja sändas på Spotify 28 februari. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify förbjuder ad-blockers
Och kan stänga av konton som använder dem

I Spotifys nya användarvillkor, som börjar gälla den 1 mars, står det att du som användare inte får använda någon mjukvara som blockerar reklam på Spotify. Om du nu använder något sådant riskerar du att få ditt konto avstängt. För ungefär ett år sedan rapporterades det att runt två miljoner av tjänstens gratisanvändare kringgick reklamen på tjänsten på ett eller annat sätt. Spotify började då också att varna folk som blockerade annonser att sluta upp med detta beteende. Men nu när de nya användarvillkoren börjar gälla har Spotify fått rätten att, utan varning, stänga av ditt konto på direkten om de upptäcker att du kringgår annonser på Spotify. Tumnagel
55.1°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify storsatsar på podcasting
Köper två bolag

Spotify började lite halvhjärtat med podcasts men nu går man all in. Man har köpt Gimlet och Anchor, två bolag som har två plattformar som ska ta Spotify två rejäla steg framåt. Gimlet är ett nätverk för poddar, men Spotify säger att man köper bolaget för att det "will bring to Spotify its best-in-class podcast studio with dedicated IP development, production and advertising capabilities". Anchor ska bidra sin "platform of tools for podcast creators and its established and rapidly growing creator base". Daniel Ek säger i en bloggpost att Spotify inte längre handlar om musik utan om ljud. Och vi spenderar spenderar lika mycket tid att lyssna på saker som vi spenderar med att titta på film och tv, ändå är det så att ljudmarknaden omsätter en tiondel av film och tv-marknaden. Daniel tror så klart att det går att ändra på i framtiden. Hur mycket som Spotify betalat är okänt, men rykten säger att prislapparna är rejäla. Tumnagel
49.9°
+
Roger Åberg
0

Nästa månad får vi 59 nya känsloikoner
Uttrar, isbitar, våfflor och flamingos

Unicode Consortium har levererat årets nya känsloikoner, eller emojis, och i år kommer vi få ta del av 59 nya bilder, eller upp till 230 om man räknar med alla olika variationer, som vi kommer kunna skicka till nära och kära. I vanlig ordning kommer inte känsloikonerna bli tillgängliga för emojientusiaster världen över, utan nu är det upp till utvecklare att implementera de nya känsloikonerna i sina appar, program och annan mjukvara. Ovan och under ser ni nyheterna på emojifronten. Tumnagel
26.6°
+
André Stray
0

Spotify tjänar pengar!
Och har över 200 miljoner aktiva användare

Det här med att Spotify är ett publikt bolag som handlas på börsen gör att man numera måste berätta hur det går. Och för första gången någonsin går det plus! När man i november senast berättade hur det gick hade man 191 miljoner aktiva användare, detta har nu slagit igenom 200 miljonersgränsen och man har numera 207 miljoner aktiva användare. På det senaste kvartalet har man fått in sex miljoner betalande kunder och är numera uppe i 96 miljoner Premium-användare. Detta gör att man drar in 1495 miljoner euro, där 1320 miljoner euro kommer från premium och 175 miljoner från annonser. Förra kvartalet gick man back 6 miljoner euro men de där 6 miljoner nya användarna har gett bolaget en vinst på 94 miljoner euro under senaste kvartalet. I november gick man in i 13 nya länder och finns nu i 78 länder. De där 13 nya länderna gör så klart att det finns för utrymme att växa ytterligare. Men det är inte bara nya länder som betyder tillväxt, i USA hade man ett erbjudande där man fick en Google Home Mini som familjeprenumerant och det erbjudandet verkar ha gått finfint. Man gick även väldigt bra under julen då man under sex veckor kampanjade. Man fick in 7 miljoner nya användare under kampanjen och under en specifik dag fick man in nästan en halv miljon nya användare. Vidare säger man att deras årssammanfattning spotifywrapped.com hade 28 miljoner besökare på en vecka. Tumnagel
85.8°
+
Roger Åberg
0

Snart kommer vi kunna blocka artister i Spotify
Bra om du inte vill stödja vissa artister

The Verge skriver att Spotify kommer få en rätt användbar funktion för dig som inte vill stödja vissa artister via streamingtjänsten. Möjligheten att blocka specifika band och artister på Spotify är nämligen på ingång så att dessa aldrig dyker upp för dig i spellistor av olika slag, topplistor eller på radiostationer. Spotify har tidigare blockat bort musik och annat med hatiskt innehåll, men företaget har inte velat ta beslut om att censurera musik från specifika artister. Med denna blockeringsfunktion kommer blockandet hamna i händerna på oss användare, vilket betyder att vi själva kan välja vad för musik vi vill konsumera via streamingtjänsten. När block-funktionerna blir tillgängliga är för tillfället okänt, men verkar lanseras någon gång senare i år. Tumnagel
81.9°
+
André Stray
0