m
Artiklar i kategorin Internet / Apple

Apple släpper iCloud+ för säkrare internetanvändning
Men fungerar inte i diktaturer

En av sakerna som släpptes av Apple igår var iCloud+. Med denna kan man använda internet lite anonymare, och det är ju bra. iCloud Private Relay är en funktion för anonym surf. När du slår in feber.se till exempel så skickas du till Apples server där din ip-adress etc skalas bort. Sedan skickas man vidare till en extern part som hämtar hemsidan och så skickas den tillbaka till dig. Anledningen till detta är att inte ens Apple ska veta vart du surfar, med två parter blir det helt enkelt anonymare. Men funktionen finns bara om du bor i ett trevligt land. Enligt Reuter, som har varit i kontakt med Apple, kommer man inte att erbjuda funktionen i Kina, Belarus, Colombia, Egypten, Kazakstan, Saudiarabien, Sydafrika, Turkmenistan, Uganda och Filippinerna. Röda tråden med de länderna är att de flesta mer eller mindre är diktaturer. I iCloud+ ingår även tjänsten Hide my email. Denna gör att du kan signa upp på nyhetsbrev etcetera med mailadresser som inte är din egen utan en genererad som sedan skickas vidare av Apple till din riktiga adress. Tumnagel
44.0°
+
Roger Åberg
0

Apple Music får stöd för lossless ljud
Och rumsligt ljud med Dolby Atmos

Efter massor av rykten senaste veckorna är det nu klart, Apple Music får stöd för högupplöst ljud eller lossless. Stödet för högupplöst ljud kommer att finnas på 75 miljoner låtar vilket är rejält trevligt, det blir alltså inte på en liten del av katalogen. Codecen man använder är ALAC (Apple Lossless Audio Codec). Den högupplösta musiken kan fås i olika grader av högupplösthet, man börjar med CD-kvalitet (16 bitar, 44,1 kHz) men man kan få upp till 24 bitar / 48 kHz på vanliga enheter som iPhones. Riktiga ljudnördar kan få upp till 24 bitar / 192 kHz men då behöver man en USB-DAC. För att få högupplöst så behöver man välja det i inställningarna eftersom det drar mer bandbredd. Högupplöst ska ingå i den vanliga Apple Music-prenumerationen som vi förstår det. Man kommer även att börja med låtar som har rumsligt ljud, det som Apple spatial audio på engelska. Med hjälp av Dolby Atmos kommer man att kunna njuta av låtar som att man stod framför bandet när de spelade in låten. Sony har haft en version av detta tidigare och reaktionerna på det har varit lite blandade, personligen diggar jag det. Det krävs att låtarna mixas om från början helt och hållet för detta syfte, så hela katalogen kommer inte att gå att lyssna på med denna teknik, från start kommer ett antal tusen låtar att finnas. Båda dessa funktioner kommer att komma till Apple Music nästa månad och kommer inte att kosta något extra. Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Apple Music betalar mer än Spotify per spelad låt
Men Spotify betalar ut mer ersättning totalt

Apple har i ett brev man skickat till artister vars musik som finns på Apple Music avslöjat att man betalar 1 cent, motsvarande lite över 80 öre, per låt som stremas på Apple Music. Det är mer än dubbelt, i vissa fall det tredubbla, som Spotify betalar då de betalar mellan cirka 0,3 till 0,5 cent för varje låt som spelas på deras tjänst skriver Engadget. Spotify har dock betydligt mycket fler användare än vad Apple Music har vilket innebär att Spotify i slutändan betalar ut mer till artister ändå. Det ska observeras att varken Apple eller Spotify betalar ersättning direkt till artister utan denna betalas ut till skivbolag, förläggare, distributörer och liknande som sedan i sin tur betalar ut ersättning till artisterna vars låtar finns på de båda tjänsterna. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

UPPDATERAD Apple vill plocka bort appen Amphetamine
För att namnet kan förknippas med dödsdrog

Apple gillar inte att William Gustafsons lilla program som håller datorn vaken, Amphetamine, har samma namn som ett syntetiskt centralstimulerande medel. Därav tänkte de plocka bort appen från Mac App Store nästa vecka även om appen funnits i butiken sedan 2014 och där de själva har lyft fram appen på butikens förstasida. Gustafson har överklagat Apples beslut och säger att appen inte på något sätt glorifierar amfetamin samt att det faktiskt är lagligt i USA, om man har fått det receptbelagt. Det verkar som Apple lyssnat lite då de nu accepterat utvecklarens överklagan och bokat in ett samtal med Gustafson för att diskutera tvisten. Så som det ser ut nu kommer appen inte raderas nästa vecka utan får vara kvar ett tag till. UPPDATERING: Det verkar som utvecklaren och Apple kom överens då The Verge nu rapporterar att Amphetamine på App Store framöver. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

EFF: Facebooks attackkampanj mot Apple är skrattretande
Klart användare ska få bestämma om de vill bli spårade

För tillfället pågår det en fejd mellan Apple och Facebook. Det hela startade med att Apple med iOS 14 ger användare möjlighet att stoppa appar från att spåra användare. Det är ett tillskott som borde kommit bra mycket tidigare, men det är ändå kalas att Apple ger oss den möjligheten. Bättre sent än aldrig, liksom. Detta sätter käppar i hjulet för Facebooks verksamhet som livnär sig på att spåra skiten ur sina användare och Facebook har den senaste tiden gått på offensiven genom att ta ut massiva helsidesannonser i amerikanska medier. Den ideella organisationen Electronic Frontier Foundation, EFF, som jobbar för att försvara digital integritet har nu sagt sitt om fejden och kort sagt ställer organisationen sig på Apples sida och kallar Facebooks kampanj för "skrattretande". På sin hemsida har EFF skrivit ett inlägg om det hela och skriver bland annat detta: Facebook’s campaign is targeting a new AppTrackingTransparency feature on iPhones that will require apps to request permission from users before tracking them across other apps and websites or sharing their information with and from third parties. Requiring trackers to request your consent before stalking you across the Internet should be an obvious baseline, and we applaud Apple for this change. But Facebook, having built a massive empire around the concept of tracking everything you do by letting applications sell and share your data across a shady set of third-party companies, would like users and policymakers to believe otherwise. Make no mistake: this latest campaign from Facebook is one more direct attack against our privacy and, despite its slick packaging, it’s also an attack against other businesses, both large and small. EFF passar även på att kasta en känga på Google och uppmanar techjätten att följa i Apples fotspår och implementera liknande integritetsfunktioner i Android. Tumnagel
70.3°
+
André Stray
0

Apple, Fastly och CloudFlare föreslår ny DNS-standard
ODoH ska skydda användare från snokande internetoperatörer

Den stora nätverkstjänsten CloudFlare, molntjänsten Fastly och Apple har lagt fram ett förslag på en ny DNS-standard, en standard som man anser skulle kunna skydda användare bättre mot internetoperatörer som övervakar vilka sidor på nätet användarna besöker. Det handlar om en standard som skulle baseras på DNS-protokollet "Oblivious DNS over HTTPS" (ODoH). ODoH är utvecklat av IETF (Internet Engineering Task Force), organisationen som även ligger bakom de båda protokollen DNS over HTTPS (DoH) och DNS over TLS (DoT) som är vanliga idag. Det finns dock svagheter i dessa protokoll som gör att internetoperatörer skulle kunna övervaka vilka webbsidor en användare besöker. Därför föreslår CloudFlare att ODoH, som de själva har börjat använda i sin DNS-tjänst 1.1.1.1, ska bli en ny DNS-standard. ODoH går i korthet ut på att det bara är användarens egen maskin som kommer att att kunna se DNS-information och IP-adressen till användaren. På så sätt ska ingen utomstående kunna koppla ihop en användares IP-adress till den webbsidan som användaren besöker. CloudFlare skriver om ODoH: "ODoH works by adding a layer of public key encryption, as well as a network proxy between clients and DoH servers such as 1.1.1.1. The combination of these two added elements guarantees that only the user has access to both the DNS messages and their own IP address at the same time." Här nedanför hittas en skiss på hur ODoH fungerar. Skulle du vilja läsa mer ingående om ODoH så hoppa vidare till CloudFlares lite mer utförliga inlägg på länken nedan. Tumnagel
56.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är de mest spelade låtarna på Apple Music
Och de mest Shazamade

I går berättade vi om Spotifys årliga tjänst Wrapped där man får reda på vilka artister och låtar som man har spelat mest under året. Man berättade även lite om vilka artister och låtar som blivit mest spelade runt om i världen. Självklart vill Apple också berätta vilka låtar som varit mest poppis under året på deras tjänster Apple Music och Shazam. Japp, sedan några år äger Apple Shazam, tjänsten som berättar vilken låt du hör när du är på stan. I topp på svenska Apple Music hittar vi The Weeknd med Blinding Lights och tvåa placerar sig Tones And I med Dance Monkey. På listan över årets mest Shazamade hittar vi just Tones And I och deras Dance Monkey. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att lägga in Apple Podcast på webbsidor
Apple gör som Spotify

Apple har gjort det möjligt att lägga in de podcast som finns på deras podcast-tjänst direkt för lyssning på webbsidor, så kallad "inbäddning". Funktionaliteten är tillgänglig för alla och hittas under Apple Podcast dela-meny, samma meny som används för att dela vidare podcast till Facebook och Twitter. Apples podcast-konkurrent Spotify har sedan tidigare haft samma funktionalitet vilket gör att det nu går att välja för webbplats-ägare vilken av de båda tjänsterna de känner för att stödja. Här nedanför kan ni kolla in hur P3 Dokumentärs podcast ser ut, och låter, när man bäddar in den via Apple Podcast. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple i tvist med receptappen Prepear för varumärkesintrång
Frukt som frukt?

Att Apple vill skydda sitt varumärke så gott det går är inga konstigheter, men ibland känns det som att Apples jurister mest mobbas för att få sin vilja fram. Det har blivit känt att receptappen PrePear kommer tas till rätta för varumärkes intrång då deras logotyp påminner om Apples logotyp och detta skulle potentiellt kunna skada Apples varumärke. I sitt anspråk skriver Apple att Prepears logga har en minimalistisk design och ett löv som lutar åt höger, vilket även lövet på Apples logga gör. Att man inte ska jämföra äpplen och päron är något vi fått lära oss som barn och i hopp om att Apple ska lära sig detta har Prepear dragit igång en namninsamling på Change.org där de skriver att de vill få stopp på Apples osköna beteende. På insamlingssidan skriver Prepear detta: "Apple has opposed the trademark application for our small business, Prepear, demanding that we change our obviously pear shaped logo, used to represent our brand in the recipe management and meal planning business... Most small businesses cannot afford the tens of thousands of dollars it would cost to fight Apple," the petition claims. "It is a very terrifying experience to be legally attacked by one of the largest companies in the world, even when we have clearly done nothing wrong, and we understand why most companies just give in and change their logos." Visa det här inlägget på Instagram Dear Instagram Friends- I NEED YOUR HELP! I know there are a lot of heavy things going on in the world right now, and this is nothing in comparison, but I need your help in a situation that is affecting me, my family, and my coworkers. Please help! Many of you know that I started a business called Prepear almost 5 years ago. It is an app that you can store all your recipes in one place, plan your meals, make grocery lists, and get your groceries delivered all in one place. Recently @apple yes, The trillion dollar Apple, has decided to oppose and go after our small business’ trademark saying our pear logo is too close to their apple logo and supposedly hurts their brand? This is a big blow to us at Prepear. To fight this it will cost tens of thousands of dollars. The CRAZY thing is that Apple has done this to dozens of other other small business fruit logo companies, and many have chosen to abandon their logo, or close doors. While the rest of the world is going out of their way to help small businesses during this pandemic, Apple has chosen to go after our small business. I’m not trying to get anyone to stop using or buying Apple products. I feel a moral obligation to take a stand against Applex27s aggressive legal action against small businesses and fight for the right to keep our logo. We are defending ourselves against Apple not only to keep our logo, but to send a message to big tech companies that bullying small businesses has consequences. HOW YOU CAN HELP: 1 Sign the petition (link in my bio or in my stories) 2 Share that same link on Facebook, Instagram, Twitter, etc. http://chng.it/QPd2mRYW #savethepearfromapple Ett inlägg delat av Healthy Kids Recipes•Routines (@superhealthykids) 7 Aug 2020 kl. 12:56 PDT Tumnagel
-7.6°
+
André Stray
0

Apple släpper Apple Music på webben
Onödigt komplicerad registreringsprocess dock

Efter en längre betaperiod har Apple Music släppt sin webbklient så du kan lyssna på musik från streamingtjänsten via webbläsaren. Designmässigt är den rätt lik Apple Music-appen för Mac så några större designöverraskningar finns ej här. Det som är lite förvånande dock är att webbspelaren måste synkas med iTunes eller Music för registrering. De flesta Mac-datorerna har ju det men sitter man på en Windows-burk och inte har iTunes installerat måste man först ladda ner det vilket ju känns rätt så kasst. När väl synkningen har skett kan man avinstallera iTunes igen men att du i 2020 överhuvudtaget ska behöva tänka på iTunes är ju inte rätt. Tumnagel
24.6°
+
Frode Wikesjö
0

Apple släpper data från Apple Maps
Hur mycket mindre förflyttar vi oss?

Apple släpper nu en tjänst där man kan se hur mycket mindre vi använder deras tjänst Apple Maps. Datan finns tillgänglig på länken nedan men man kan också ladda ner datan för alla städer och länder som finns tillgängliga. Just nu finns det bara ett urval av städer och länder, för oss svenskar bara Sverige som helhet och Stockholm. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Nu dödas flash-stödet helt i Safari
Äntligen!

Apple har aldrig gillat Flash och Steve Jobs försökte döda det aktivt sedan dagen man introducerade iPhone. Men stödet har hängt kvar, trots att man blockat användningen på olika sätt. I den senaste tech-previewn av Safari (nummer 99) är en av nyheterna dock att man faktiskt helt slutar stödja Flash. Vilket nog inte drabbar många förutom de som försöker bygga en garderob på IKEA. När detta smyger sig in i den riktiga Safari-versionen återstår att se, men det kommer inom kort. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Apple startar musikpris
Firas med konsert i morgon

Apple har ju gillat musik, i alla fall sedan den där iPoden kom till världen. Det är lite oklart varför man har väntat så länge med att starta ett musikpris, men nu är i alla fall Apple Music Awards här! Det man vill hedra är "a celebration of the best and boldest musicians of 2019" och vinnaren är kanske inte så oväntat Billie Eilish. Det ska firas med en liveströmmad konsert från Steve Jobs Theater i morgon klockan 03.30 på natten. Billie vinner alltså årets artist men får även utmärkelsen årets album för plattan WHEN WE FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? som hon skrivit tillsammans med brorsan FINNEAS, aka Finneas Ox27Connell, och de får tillsammans priset för årets kompositör. Årets nykomling blir Lizzo och årets låt får Lil Nas X för "Old Town Road". Tumnagel
29.5°
+
Roger Åberg
0

Apple Music får en webbspelare
Apple gör sin musiktjänst lite mer tillgänglig

Nu har det gått fyra år sedan Apple släppte sin Spotify-konkurrent Apple Music och igår släppte man en webbversion av denna vilken gör det möjligt att spela musik från tjänsten i stort sett överallt där det finns internet. Det innebär att Apple Music-användare som tidigare kanske inte kunnat installera Apple Music på till exempel sina jobbdatorer nu får möjlighet att använda tjänsten via webben. Det finns även möjlighet att synka Apple Musics webbspelare med musik som man lagrat lokalt på datorn via funktionen Sync Library. De flesta av Apple Musics konkurrenter, till exempel Spotify, Amazon Music och Pandora, har sedan länge även haft alternativ som låter användare strömma musik från deras tjänster via webben. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple slutar lyssna på vad du säger till Siri
Och Google slutar lyssna på vad du säger till Google Assistant

Under sommaren har både Apple och Google uppmärksammats en del för att de har underleverantörer som kan avlyssna samtal som spelats in av företagens assistenter. Dessa underleverantörer fick lyssna på samtal för att avgöra om det aktiverade assistenten avsiktlig eller ej och på så vis då göra tjänsten bättre. Men inte allt för många var väl helt nöjda att höra att någon underleverantör någonstans kunde lyssna på privata samtal eller när det pippades. Därför riktades det mycket stark kritik mot både Apple och Google. Av den anledningen pausar nu Apple lagringen och användandet av Siri-inspelningar. Apple planerar att slänga in en mjukvaruuppdatering så användare själva kan välja om de vill att deras inspelningar skickas vidare så de kan användas för att förbättra Siri-tjänsten. "We are committed to delivering a great Siri experience while protecting user privacy. While we conduct a thorough review, we are suspending Siri grading globally. Additionally, as part of a future software update, users will have the ability to choose to participate in grading." Även Google har valt att sluta lyssna och transkribera Google Assistant-inspelningar under tre månader i EU. Under denna tid ska de jobba med tyska myndigheter så Googles rutiner för hantering av inspelningar faller inom ramarna vad integritetslagarna tillåter. Tumnagel
54.7°
+
Frode Wikesjö
0

Apple introducerar annonser som inte spårar dig på webben
Det kommer inte Facebook och Google att gilla

Apple introducerar nu något som man kallar för "Privacy Preserving Ad Click Attribution" vilket är en teknik som gör att annonsörer inte kan spåra användare när den surfar mellan olika webbplatser. I dagsläget använder många annonsörer en teknik som innebär att de kan visa upp sina annonser på sajter du surfar på om du tidigare till exempel varit inne på annonsörens hemsida eller klickat på någon av företaget andra annonser. Detta har säkert de flesta av er märkt av någon gång och en del kan säkert tycka det är lite "otäckt" och känna sig "förföljda". Med Apples teknik "Privacy Preserving Ad Click Attribution" så kommer annonsören att få reda på om du har klickat på en annons, eller kanske till och med köpt något efter du klickat på en annons, men de kommer inte att kunna spåra dig när du när du sedan surfar vidare till andra webbplatser. Apple har redan implementerat "Privacy Preserving Ad Click Attribution" i utvecklingsversionen av Safari Technology Preview 82+ om man vill kolla in det hela redan nu. Apple har dessutom skickat in dokumentation om tekniken till W3C, organisationen som ansvarar för webbstandarder, i förhoppning att detta kan bli någon form av standard framöver. Annonser och företag som tjänar pengar på att distribuera annonser, till exempel Facebook och Google, kommer sannolikt inte att uppskatta "Privacy Preserving Ad Click Attribution" då det ger dem mindre kontroll över hur vi surfar runt på webben och vad vi klickar på. Det snackas dock rätt mycket om integritet och övervakning på nätet nu för tiden så det är väl inte helt omöjligt att Google, Facebook och andra snart kan känna sig tvingade, eller tvingas till, att införa tekniker som förhindrar spårning av användare via cookies och annonser. Apple har skrivit ett långt inlägg om "Privacy Preserving Ad Click Attribution" som hittas på länken nedan för er som är lite mer intresserade. Ovan hittas en förenklad bild på hur systemet fungerar och nedan en bild på hur det oftast fungerar idag. Tumnagel
66.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Legendariska reklamaren Lee Clow går i pension
Gjorde många av Apples klassiska kampanjer

Om du tänker på en klassisk Apple-kampanj så har nog Lee Clow varit med och gjort den. Lee och Steve Jobs verkade nämligen förstå varandra, och Lee fick stort förtroende. Lee var med och gjorde den klassiska Think Different-kampanjen (nedan med Steve Jobs som speaker), men Lee började jobba med Apple redan med den ännu mer klassiska 1984-kampanjen. Så här säger Tim Cook om Lee: "During his long partnership with Steve and Apple, Lee told powerful visual stories that elevated new technologies with the passion, creativity and ingenuity that define our own humanity. He helped Apple carry itself through times of challenge, and his work inspired audiences to look beyond the horizon as an exciting future came into view. Lee’s body of work over five decades hums with cleverness, warmth and enthusiasm—and there is no doubt that it will inspire and motivate generations of ‘Crazy Ones’ still to come." Lee har gjort massor av annat också, som den söta jycken som sa Yo quiero Taco Bell, Duracell-kaninen, Adidas-kampanjen Impossible is nothing med mera, med mera, med mera. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Lite rykten om Apple spel- och videotjänster
Prenumerera mera

Tycker du att det är nog med prenumerationer? Tänk om. Apple verkar vara på gång med inte bara en utan två prenumerationstjänster. Den första gäller tv och film och den har det varit snack om länge. Apple har bland annat shoppat tv-innehåll till denna under en längre tid. Men det är inte bara Apples egna prenumerationstjänst som kommer att förändras. Nu säger nya rykten att det ska bli enklare att börja prenumerera på andra tjänster som Netflix direkt i tv-appen. Netflix har ju slutat tillåta prenumerationer i Apples miljö eftersom Apple tar så stor procent. Om ryktena stämmer bör detta vara åtgärdat. Start för detta ska i sånt fall bli i april och lär vara USA-only till en början. Samtidigt kommer rykten om att Apple håller på med en speltjänst. Exakt hur denna ska fungera är inte riktigt klart, men det känns naturligt att Apple vill göra en hacka på det missfoster som i dag kallas "free to play", där spel är gratis men fyllda med trams att köpa eller att man måste betala för att komma vidare i spelen. Om spelutvecklarna kan få pengar genom att göra härliga spel utan reklam eller mikrobetalningar hade det ju varit härligt. Tumnagel
34.3°
+
Roger Åberg
0

Apple ska öppna webbsajt för brottsbekämpande myndigheter
Skippar epost-systemet man har nu

Apple har meddelat att man i slutet av det här året kommer att kicka igång en slags webb-portal. Den är tänkt att användas av brottsbekämpande myndigheter som av en eller annan anledning behöver komma i kontakt med Apple. Tanken är att polis och andra ska kunna komma i kontakt med Apple via webbsidan och till exempel begära ut uppgifter om personer som man misstänker har eller kommer att begå något brottsligt. Nu för tiden sker sådana förfrågningar och svar via epost. MacRumours skriver att Apple under förra årets sista sex månader fick 29.718 förfrågningar om 309.362 olika Apple-grejer från brottsbekämpande myndigheter runt om i världen. Vid dessa förfrågningar så lämnade Apple ut data till den frågande myndigheten i 79 procent av fallen. Ni hittar hela Apples uttalande om portalen för brottsbekämpande myndigheter i faktarutan nedan. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples antispårning i Safari upprör annonsindustrin
Tappar stora intäkter

I de senaste versionerna av Safari för macOS och iOS finns det inställningar som gör att användaren inte spåras mellan olika sajter. Det gör att om man kollar på ett par skor på en site så slipper man få reklam på en annan. Det gör också att företag inte kan kartlägga dig. För när de vet att du surfar på en viss typ av webbplatser vet de också att du är en viss typ av människa och borde vara mottaglig för en viss typ av annonser. Det här är dubbelt. Det gör att man får relevanta annonser, men samtidigt kartläggs man vilket är dåligt. Apple gillar det hur som helst inte och har en teknologi i Safari för att blocka dessa onödiga tredjepartsspårningar. Det här har upprört folk, speciellt vissa annonsbolag. Argast är Criteo, ett bolag som specialiserat sig just på att kartlägga webbsurfare. De går nu ut och säger att den tidigare prognosen att man skulle tappa 9-13 procent av sin intäkt nu måste räknas om sedan Apple gjort spårningen ännu hårdare i iOS 11.2. Nu räknar man med att tappa 22 procent av sina intäkter under 2018. Tumnagel
83.5°
+
Roger Åberg
0