m
Artiklar i kategorin Internet / Feature

Snap Inc vill att myndigheter ska reglera sociala medier
För att skydda användarna

Jag är på konferensen European Innovation Festival i Milano, som pågår i dag och i morgon, och där berättade Snaps vice president of partnerships Ben Schwerin att han tror att myndigheter kan komma att behöva reglera sociala medier. Anledningen är att företagen bakom de sociala plattformarna har som främsta mål att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att bygga en plattform som är den bästa för användaren. Varken att använda eller ur ett större perspektiv. Ben drog parallellen till FCC i USA, myndigheten som bildades 1934 för att kontrollera och sätta regler för de som sände radio och tv. Enligt Ben är det tveksamt om de sociala plattformarna kan kontrollera sig själva fullt ut helt enkelt för att de har blivit för stora. Det kan komma behövas en myndighet i någon form som sätter upp regler och riktlinjer som gör att sociala plattformar inte blir plattformar för fake news, för propaganda och där användarna används för ett dåligt syfte. Ben pratade även mycket om att man inte tror på att deras användare ska få så många connections som möjligt. Människan har generellt fem riktigt nära kontakter och ytterligare tio till som tillsammans bildar den innersta cirkeln av kontakter, de som verkligen betyder något. Dessa femton personer tar två tredjedelar av vår tid i anspråk. Men Facebook och även Instagram bygger på att man ska få så många connections som möjligt, detta rimmar inte speciellt bra med den där gruppen av femton personer. Tesen är helt enkelt att vi inte kan ha riktiga kontakter med hur många som helst. Istället börjar folk bygga digitala personas som inte alltid har mycket med människan bakom att göra. Han påpekade också att de i generationen som är uppväxt med sociala medier är de som värderar den mänskliga kontakten mest av alla och att de använder sociala medier inte främst för att bygga stora nätverk utan för att bygga kontakten med den där innersta cirkeln med nära kontakter. Han fick också en fråga om den inte så lyckade lanseringen av nya Snapchat för ett drygt år sedan. Enligt Ben ville de skapa två delar där den ena med användarnas riktiga kontakter var fredad från innehåll från influensers och varumärken. Han påpekade att de som skrek högst efter omgörningen var de stora influensers som förlorade på förändringen. Om Snap gör rätt saker med Snapchat får andra avgöra, men det är intressant att en av de stora sociala nätverken vill bli reglerad och i alla fall på ytan tror på de mindre nätverken och direktkontakt mellan människor i mindre grupper. Frågan är om vi i framtiden kommer att få sociala nätverk som faktiskt vill användarnas bästa och som inte bara fokuserar på att bygga intäkter och så mycket vinst som det bara går. Uppdatering I en tidigare version av artikeln hade vi fel titel på Ben. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer hyperlokala Nextdoor till Sverige
Vi har träffat deras CEO Sarah Friar

För att hålla koll på vad som händer runt omkring en använder många Facebook-grupper, men de kan vara både stökiga och trygghet är väl kanske inte direkt ett ledord även om de såklart har sina fina stunder också. Nextdoor är inte en ny tjänst, de lanserade 2011, men nu kommer de till Sverige som blir det tionde landet på deras karta. Anledningen till att man tar över världen i långsam takt är att mer faktiskt inte är bättre och ska man vara hyperlokal behöver man faktiskt vara på plats. Tumnagel
35.3°
+
Roger Åberg
0

Microsofts vd Satya Nadella på besök i Stockholm
Höll hov för kunder och partners

Det är inte ofta någon av de stora techcheferna kommer till lilla Sverige, men i dag fick vi äran att ha Microsofts VD Satya Nadella på besök vilket är första gången han är här sedan han fick titeln för fem år sedan. Han höll nu på förmiddagen en keynote för kunder och partners och vi var, som en av få medier, så klart där. Satya är en inspirerande man och det var i inspirationens tecken som eventet hölls. Först kom representater för Volvo Group och H&M upp på scenen och berättade hur de jobbade med teknik. Från H&M kom Arti Zeighami och han berättade att de jobbar mycket med AI, men att det för dem står för Amplified Intelligens. Arti och hans kollegor jobbar med den data man har tillgång till för att hjälpa de som jobbar på H&M så att beslut kan tas som inte bara baseras på magkänsla eller siffror i ett Excel-ark. Istället ska man ta intelligentare beslut tas där magkänslan och datan kan arbeta tillsammans. Och data finns, H&M-gruppen genomförde förra året över 900 miljoner transaktioner. Sen var det Satyas tur att äntra scenen och budskapet var tydligt, Microsoft vill vara basen för teknisk utveckling hos andra företag. Med Azure i botten och olika 365-lösningar på toppen är Microsoft enligt honom perfekta för alla typer av företag eftersom alla företag i dag är tech-företag, oavsett bransch. Och så är det väl på sätt och vis. Satya fortsatte med att säga att i dag så digitaliseras allt som kan digitaliseras och att det är viktigt att inte byggas silos med sin data. Han tog bland annat Github som exempel på att Microsoft i dag är, eller i alla fall försöker vara, ett språkneutralt företag. Man vill också vara neutrala mot andra plattformar. Strategin är som sagt istället att vara basen för allt, och det verkar vara en god strategi om man ser till bolagets resultat. I en tid då allt flyttar till molnet är det också, så klart, viktigt med säkerhet och tillit. Integritet står högt på agendan, precis som säkerhet men också frågan om ansvarsfull AI. Efter Facebook-skandalerna är detta så klart högt på alla andras lista att prata om, frågan är om det bara är vackra ord eller om Satya och de andra techledarna verkligen har förstått att detta är på riktigt för företagen som använder deras teknik och så klart vi användare som använder tekniken i slutändan. "Today itx27s not only about what you could do but what you should do with a computer" Sedan flödade det av goda lokala exempel. Spotify-produkten Soundtrap och H&Ms arbete med AI togs upp. Man tog även upp hur Anticimex jobbar med AI och de över 100.000 IoT-prylar som man har utplacerade och datan från dem. Företaget Sandvik togs upp som ett exempel och så även Söderhamns stad. Han tog även upp att man byggt två nya datacenter här i Sverige, något som så klart är viktigt för den lokala närvaron. I slutbudskapet tog man i från tårna, man vill att alla medborgare och organisationer i Sverige ska få mer kraft att skapa mer. Det fick avsluta en keynote som inte presenterade speciellt mycket, av naturliga skäl, utan var mer av ett säljmöte. Men det är rätt tydligt att Microsoft säljer och är något annat än det Microsoft var för fem år sedan när Satya tog över. Det handlar enligt honom att ändra företaget själ och jag tycker faktiskt att han lyckas ta det från att vara en klyscha till att göra det till förändring på riktigt. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya iPhone XS
Max är stor och härlig - men aj så dyr!

Så var de då äntligen här, nya iPhone XS och framförallt storebrodern XS Max. Större är bra, oftast. Det iPhone X har gjort som de flesta andra telefoner som kommit senaste året inte har gjort är att man har skärm ända ut i kanterna, även längst ner. Ja, den där flärpen är verkligen inte härlig och den får vi leva ett år till med. Om du kan göra det eller inte är så klart personligt, men jag tror nog inte att den försvinner nästa år heller. Apple har investerat för mycket i Face ID för att skrota den tekniken redan. Hur som helst är det mesta sig likt mellan iPhone X och iPhone XS. På utsidan i alla fall. Stålet är där, formen är exakt det samma. Vi hann tyvärr bara pilla på telefonerna ett kort tag och det var alldeles för stökigt att se om ljudet hade blivit speciellt mycket bättre. Det nya här är, så klart, den nya och större versionen. Och den är stor, eller den känns stor. Det där med att skärmen är längst ut i kanten hela vägen runt gör att den spontant känns betydligt större än Note 9, trots att själva skärmen bara är 0,1 tum större. Det här är den ultimata telefonen för den som kollar mycket på video på sin telefon, på väg till jobbet eller på flyget eller hemma i soffan. För den som vill ratta sin telefon med en hand och göra något annat samtidigt med den andra rekommenderar jag fortfarande den mindre versionen. Vi återkommer med en längre recension av iPhone XS och iPhone XS Max så snart vi får tag i exemplar. Tumnagel
24.2°
+
Roger Åberg
0

Daniel Ek vill inte ta svåra beslut om censur själv
Och man kommer inte att göra egen hårdvara

Att plattformar som Facebook, Twitter och Youtube hamnar i blåsväder kring censurfrågor är inte så konstigt. Men senaste tiden har även frågan hamnat på Spotifys bord och ju fler länder man kommer till, ju större lär problemet bli. Här i Sverige plockade man nyligen bort låten Knulla barn med Mr Cool. Låten släpptes 2015 men när några tre år senare helt plötsligt blev förskräckta över den ville folk själva lyssna på låten som snabbt klättrade på listorna. Nu blev Spotify själva spridare av låten som inte längre låg på en okänd lista långt ner i arkiven längre och när kritiken kom försvann låten. Detta har hänt tidigare, men Spotify har varit rätt duktiga på att plocka bort hatmusik. Det är troligen inte heller många som tycker att Spotify ska sprida exempelvis vit makt-musik eller propaganda för ISIS, men det är inte alltid så enkelt. – Vi vill jobba med så många som möjligt för att spegla alla delar av samhället. Men ju mer innehåll vi får, desto vanligare blir de här problemen. Inte bara för andra plattformar, även vår egen säger Daniel. Problemet är att man inte riktigt vet hur man ska hantera det och Daniel Ek verkar inte vilja vara den som tar beslutet utan vill flytta beslutet utanför Spotify. – I den bästa av världar fanns det som vi i Sverige kallar för ombudsman som kunde hjälpa oss alla med detta. En så kallad helylletanke som nog inte kommer att bli verklighet. Världen är en smula för komplex för ha ett råd av den sorten, så det här kommer nog tyvärr fortsätta att vara ett problem för Spotify och Daniel. Daniel säger att problemet står högt upp på hans agenda. Problemet har också efter börsintroduktionen fått en annan karaktär så han har nog inget val. Om en artist är populär men ett svin kan det ge badwill som sänker aktien om Spotify plockar bort artisten. Ingen hårdvara från Spotify just nu När Spotifys PR-chef Dustee Jenkins frågar Gustav Söderström, R&D-chef på Spotify, hur det ser ut med egen hårdvara från Spotify är budskapet tydligt. Det blir ingen sådan, man är helt enkelt inte ett hårdvaruföretag. Eller det är budskapet man vill få fram just i dag. – Vi vill finnas överallt, på alla plattformar. Ett ställe som vi lägger mycket fokus på just nu är att finnas i bilen. Ett resultat av detta är till exempel att vi nu finns i alla Tesla-bilar som levereras i Europa. Just detta är ju något som Spotify är väldigt duktiga på. Man säger sig inte vara ett företag som sysslar med hårdvara och det är väl en tolkningsfråga. Man tillverkar ingen egen hårdvara men Spotify Connect är en succé nästan utan motsvarighet. Bakom sladden och bluetooth finns man på fler högtalare än någon annan. Förutom att man finns på spelkonsoler, telefoner, klockor och så vidare. På mjukvarusidan delar man den pallplatsen med Netflix som också är oerhört duktiga på detta. Så visst är man ett företag som pysslar med hårdvara, men jag tror inte att vi kommer att få se någon egen hårdvara från dem under den närmsta tiden. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Spotify har flyttat in i sitt nya huvudkontor i Stockholm
Tyvärr får ni inte se lokalerna

När jag besökte Spotify för första gången hade de hyrt in sig på två plan vid Jarlaplan i Stockholm. Det ena planet var fortfarande tomt och användes mest som fotbollsplan, det andra hade plats för en scen och stora ytor för besökare och personal som ville käka lunch på kontoret. På övriga plan satt en firma som höll på med papperstidningar och tjänade bra med pengar. Tiden gick och de där två planen fylldes med folk och man började ta över våningsplan från de där papperstidningsmänniskorna. Till slut fyllde man varenda kvadratmeter man fick tag på i huset och började placera vissa avdelningar på andra ställen i stan. Det höll helt enkelt inte så när man fick chansen att få sitt alldeles egna hus på Regeringsgatan i Stockholm slog man till. Nu är det (nästan) klart och 1300 personer har flyttat in. Men man behåller de gamla lokalerna, man har insett att det nya huset inte kommer att räcka till. I dag bjöd man in pressen för att visa lokalerna och berätta vad man håller på med. Jag hade varit i lokalerna tidigare så de var ingen överraskning. Jag har också varit på drösvis med startups, webbyråer och andra "coola" företag genom åren så feta terasser, en egen bar, spelrum med arkadmaskiner, pingisrum, pysselrum och annat roligt imponerar inte på mig. Det känns mer som att Spotify lite plikttroget har placerat dem där, i alla fall nu när personalen tillfälligt är utknuffad från våningsplanet och ingenting används. Men det är så klart oerhört trevligt för personalen att det finns. Det som överraskade mig i dag var PR-propagandan. Den relativt nya PR-chefen Dustee Jenkins är amerikan och det märks. Hon berättar stolt vad hon gjort tidigare (Target, presidenten, osv) vilket vi svenskar har lite svårt för annars. Men det märks också att nu kommer det att sättas upp regler för hur det här med kommunikation mellan Spotify och medier ska skötas. Det handlar om att de är helt ok med att vi skriver vad vi vill om Spotify, men de kräver "fairness". PR i Sverige är jämfört med många andra delar av världen rätt avslappnad och som alltid handlar det om respekt och att välja sina strider. Respekt för att folk ska få säga saker off the record och då så skriver man (oftast) inte om det. Respekt för att jag måste göra mitt journalistiska arbete och att det inte är lönt att försöka övertyga mig om annat. Men nu ligger Spotify på börsen och allt måste gå rätt till. Så nu är det ordning och reda. Regler blandas med fina ord som transparent. Men Spotify har alltid varit slutet. Man har varit duktiga på att trycka ut information, värdelösa på att svara on the record. Det lär inte bli någon skillnad på det när man nu är börsnoterade. Eller, det lär bli som med Apple och alla andra. Det som man får prata om pratar man gärna om, helst i en PR-manglad version när man själva behagar prata om det. Om jag undrar något annat lär det fortsatt bli tystnad. Och trots att Daniel Ek är svensk, bor i Sverige och ska ha det svenska kontoret som sin bas har jag träffat Tim Cook fler gånger än vad jag har träffat Daniel. Och det är Dustee oerhört tydlig med, det lär inte bli fler intervjuer i framtiden. Hur var kontoret då? Snyggt och trevligt, men som sagt är jag svårflörtad. Vi fick inte fotografera av någon anledning så mer än bilden ovan får ni inte se. Det roligaste var nog den rätt feta studion där man ska spela in Spotify Singles. Men det är inte studios och spelrum som är viktigt här, det är att man kan finns på en central adress i stan. Vi har ju hört Spotify klaga på att Stockholm är svåraste stan i världen att få tag på bostad i, men det är tydligen också den svåraste stan i världen att hitta stora, centrala lokaler i. 1300 personer sitter på huvudkontoret. 70 nationaliteter finns här och fler lär det bli. Man anställer globalt mellan 90 och 110 personer i månaden och behandlar 23.000 ansökningar. Och ja, man försäkrar att Stockholm ska fortsätta vara huvudkontoret, trots att man är fler personer i New York. Daniel Ek och stora delar av ledningsgruppen sitter i Stockholm så det låter rimligt. Men att tro att det här kommer att vara det helsvenska bolag som det en gång i tiden var är att inbilla sig saker. Vilket inte behöver vara dåligt, för mig får Spotify gärna vara en internationell företeelse. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

SAS släpper Europas snabbaste wifi på flyget
Vi har testat om man kan surfa anständigt i luften

Wifi på flyget har funnits ett tag nu men det har knappats fungerat på riktigt. Man har möjligen kunnat skicka lite mail eller läsa Twitter-uppdateringar (helst utan bilder) men annars har det inte fungerat på riktigt. Nu lanserar SAS vad de kallar för Europas snabbaste Wifi i luften och man lovar upp till 12 Mbit per passagerare. Det låter ju fantastiskt, men hur fungerar det egentligen? Jag begav mig till Köpenhamn för att göra den bisarra flygningen Köpenhamn - Köpenhamn och för att testa hur det fungerar. För att logga in går man till en webbadress. Av någon anledning skickas man inte dit automatiskt men det lär väl lösa sig i framtiden. Om du använder 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 som DNS får du ta bort det, annars kommer du ingenstans. Inte så oväntat kanske men bra att veta. Man loggar in med antingen sitt bokningsnummer eller sitt Eurobonusnummer. Tjänsten kommer att vara gratis för de som flyger i SAS Plus och som är Eurobonus Guld eller Diamant-medlemmar. Annars får du betala 49 kronor per flygning. Som vanligt när det är sparsam tillgång med uppkoppling fungerar det bättre på mobilen eller paddan än på datorn. Datorn har ju en förmåga att göra fler saker med uppkopplingen än det som råkar ligga längst fram, mobilen är mer gör-en-sak-i-taget. När jag kör Bredbandskollen på datorn får jag runt 4 Mbit ner och 0,5 Mbit upp. På mobilen får jag faktiskt 12 Mbit ner och runt 1 Mbit upp, vilket är precis den siffra som SAS och leverantören säger att varje passagerare kan komma upp i. Ett Youtube-klipp på ungefär en minut tog dryga 10 minuter att ladda upp, vilket ju är cirka 1 Mbit. Som ni ser på filmerna är det knappast supersnabbt innan det kommer igång och det är inget att använda för att spela på. När det väl börjar rulla är det dock helt ok och tittar man på 480p-material behöver man inte vänta speciellt länge. Vill man kolla på 720p-material eller ännu hellre 1080p får man vänta ett tag innan det rullar igång men min spaning är att det känns stabilt så man behöver inte vänta på att det ligger och buffrar då och då. Ljud behöver man inte vänta på alls, så vill du lyssna på Spotify eller podcasts är det bara att köra. En bra sak är att det fungerar även innan man har kommit upp i luften. När du sätter dig i flygstolen kan du alltså logga in, sätta på flygplansläge och på så sätt aldrig vara utan internet. Du kan ju inte sitta med laptopen uppe under start och landning, men annars är det lugnt. SAS kommer att rulla ut detta på 40 plan inom kort. Man sjösätter två plan om dagen just nu och innan maj är slut är de där 40 planen i luften. Till 2020 kommer man att ha 83 plan i luften med den här teknologin. Just nu är det bara kort och mellandistansflygningar som kommer att ha detta, det vill säga Europaflygningar. Långdistans får vänta. Exakt vilken lösning man kommer att använda där är inte klart ännu. Man använder Viasat som leverantör, som inte är samma bolag som vi är vana med heter Viasat här hemma i Sverige. Bolaget har fem satelliter i drift som rullar på 80 Gbit per sekund. Två till är på gång och de kommer att kunna fläska ut 1000 Gbit per sekund. Varje passagerare har som sagt upp till 12 Mbit att leka med. Eller varje device har 12 Mbit att leka med. Jag frågade hur mycket kapacitet som varje plan har och det lite kryptiska svaret var att flygplanet får så mycket bandbredd som det behöver. Om det är 160 personer på ett plan och alla använder en device fullt ut så blir det ju en del bandbredd. Man har gjort ett live-test nyligen, med vanliga passagerare, där man bad 45 personer på ett flyg strömma valfri sak samtidigt, vilket gick alldeles utmärkt. Verkligheten är ju att alla passagerare inte kommer att sitta och köra max hela resan så magkänslan är att det kommer att hålla. Men det är satellituppkoppling och det kommer alltid att ha sina begränsningar. Det är en bit till rymden. Det ska som sagt fungera över hela Europa. Två blinda fläckar finns - Biscayabukten och Nordsjön, men annars säger man sig ha bra täckning. Tjänsten finns som sagt live i detta nu på ett antal plan och fler kommer varje dag. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

Krönika Världen måste räddas från gubbar och tanter
Som inte förstår internet

I tre timmar i går kollade jag på utfrågningen av Mark Zuckerberg i USAs kongress. Mark var uppenbart nervös när han kom in till förhöret och han ville verkligen göra vad som helst förutom att vara där. Han hade nog hellre lagt sig ner och rensat avloppsrören i badrummet än att vara just där och då. Sedan började gubbarna och tanterna fråga ut Mark och saker och ting tog sig en vändning. Visst hade han inte svar på en hel del saker, orden "let my team get back to you on that" sades säkert hundra gånger under kvällen. Visst ursäktade han sig om och om igen och lovade bättring och hoppades att alla skulle vara nöjda med det. Men någon vidare grillning blev det inte. Gubbe efter gubbe och tant efter tant ställde ungefär samma frågor om och om igen. Och om och om igen visade de att de inte har koll på någonting. En del bra frågor ställdes faktiskt. Några av dem fick bra svar och några fick rätt usla svar från Mark. Men inte så mycket kom ut av det och inte så mycket kommer att komma ut av det. 25 maj får vi en ny lag i Europa som kallas för GDPR. Det är en lag som verkligen slår fast att individen ska ha full kontroll över sin data. Det är en lag som är jobbig som tusan för alla som driver tjänster på internet och så även för Facebook. Men den är också supertydlig och Facebook har inga som helst problem att efterleva den. Den amerikanska kongressen verkar inte ha en susning om de borde ha en sådan lag även i USA. När de frågade Mark vad han tyckte svarade han att Facebook redan har funktionerna på plats. Mark fick också upprepade gånger frågan om han var för reglering. Och det var kanske här som Mark tände till mest. Han var nämligen väldigt tydligen med att reglering är bra, men att det är extremt viktigt hur den regleringen ser ut och fungerar. Och det är här de där gubbarna och tanterna som inte förstår internet blir farliga. Om de börjar reglera saker som de inte förstår och som skrämmer dem, istället för att slå vakt om det som är viktigt - individernas rättigheter till exempel. Det är då vi får lagar och regler som motverkar nätneutraliteten istället för tvärtom. Jag tror inte att Mark darrar lika mycket i dag som han kanske gjort tidigare i veckan. Jag tror till och med att han sov gott i natt. Jag tror att han gick in i kongressen som den lilla pojken som skulle skällas ut för att gjort något dumt. Men han gick ut som mannen som i alla fall är smartare än gubbarna och tanterna i kongressen. Tumnagel
60.8°
+
Roger Åberg
0

Krönika Jag älskar vår digitala nutid!
Den räddade mig återigen

I morse när jag vaknade hade jag en notis från Kivra. Nytt brev från Transportstyrelsen. Körförbud på min fula MC. Perkele. Börjar surfa runt, hittar en tid klockan 10.00 i Kista. Perfekt. Matar in mitt reg-nummer och bokar. Betalar direkt på sidan. Sätter mig och jobbar ett tag innan jag drar på mig kläderna, sätter mig på mitt fordon och fem i tio är jag hos besiktningen. De vinkar in mig och tar upp sin iPad. Ser min bokning och vi hälsar. Han kontrollerar chassinummer, det stämmer med hans data. Fotar av registreringsskylten, stämmer. Allt ser bra ut med cykeln förutom lite glapp i höger hjullager. Får bekräftelse på att den är godkänd i pappersform, här bryts den fina digitala kedjan men pappret kan kanske vara bra till något. Mest onödig, polisen lär ändå kolla i sina digitala system om det stämmer. Sätter mig på cykeln och innan klockan har slagit halv elva är jag på jobbet. Med godkänt fordon. Jag har egentligen inte tappat någon tid, vägen till jobbet tog en timme istället för 20 minuter, men det kan man leva med. För tio år sedan hade den här processen tagit dagar. Kanske veckor. Den digitala nutiden som vi lever i är perfekt för oss alla, speciellt kanske för oss som har en tendens att vara lite slarviga. Hur som helst så älskar jag den. Det är snabbt, smidigt och enkelt. Och så fruktansvärt självklart. Tumnagel
71.4°
+
Roger Åberg
0