m
Artiklar i kategorin Internet / E-handel

Amazon släpper sin smarta hylla till fler företagskunder
Hyllan som känner av när något håller på att ta slut

Förra året presenterade Amazon den smarta hyllan "Dash Smart Shelf" som själv kunde känna av om något som förvarades på denna höll på att ta slut. När så var fallet påmindes kunden om detta eller så gick det att ställa in så att varan som höll på att ta slut beställdes automatiskt från Amazon eller någon av deras partners. När Amazon presenterade Dash Smart Shelf var den endast tillgänglig för en mindre skara med testkunder. Efter att dessa testat systemet i ett år så meddelar dock Amazon att den smarta hyllan nu kommer att gå att köpa av alla Amazons amerikanska företagskunder. Dash Smart Shelf finns i tre storlekar, 18x18 cm, 30x25 cm samt 45x30 cm. Oavsett storlek så kostar de 20 dollar styck. Om Amazon har några planer på att lansera sin smarta hylla här i Sverige finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

1Password lanserar virtuella betalkort
"Burner-kort" som kan användas vid onlineköp

Lösenordshanteraren 1Password har inlett ett samarbete med tjänsten Privacy.com och tillsammans kommer de att börja erbjuda virtuella betalkort till 1Password-användare. Tanken bakom de virtuella bankkorten är att dessa ska användas vid onlineinköp där användaren kanske inte vill använda sitt vanliga betalkort när de betalar för sina inköp. De virtuella betalkorten genereras varje gång de ska användas och går bara att använda vid ett inköpstillfälle eller för att betala för en återkommande tjänst via ett abonnemang. Fördelen med engångs-betalkort är givetvis att dessa är inte går att använda om till exempel en oberhörig skulle komma över ett företags databas betalkortsinformation. Privacy.com:s tjänster är för tillfället bara tillgängliga på den amerikanska marknaden. Därför måste man tillsvidare ha ett amerikanskt betalkort för att kunna använda virtuella betalkort tillsammans med 1Password. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rejäl tabbe när CDON översatte produkttexter
Rivjärn blev våldtäkt

CDON verkar ha gjort ett rejält misstag i översättningen innan man lade ut ett antal rivjärn till försäljning på sin ehandels-plats. Istället för att saluföra rivjärn så verkade det som om ehandlaren försökte sälja våldtäkter. I CDON:s webb-butik möttes därför förvånade kunder av produkttexter som beskrev saker som "rivjärn som våldtar parmesanost" och "multifunktionellt våldtäkt" skriver Aftonbladet. Anledningen till det hela ska ha varit att produkttexterna översattes från franska där rivjärn heter râpe medan våldtäkt heter râpé. Efter CDON blivit uppmärksammade på sina mindre trevliga beskrivningar av rivjärn ska dessa ska nu rättas. Om det var en människa eller en maskin som översatte de ursprungliga texterna framgår inte. Tumnagel
64.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

E-handlare kritiska mot förändring i betaltjänst-lag
Vill själva kunna styra hur kunderna betalar för sig

Flera e-handlare ställer sig nu kritiska till det lagförslag om ny betaltjänst-lag som finansmarknadsminister Per Bolund (MP) lämnade in till Riksdagen i början av månaden. Lagförslaget innehåller bland annat ett krav på att e-handlare inte ska få presentera kreditbetalning före direktbetalning som betalalternativ i kassan. Det innebär att fakturabetalning via till exempel Klarna inte får presenteras före direktbetalning via bankkort, Swish eller annat. Kreditbetalning får ej heller vara förvalt, något som idag många gånger är fallet när man ska checka ut sina varor från e-handlare. Flera e-handlare och Klarna ställer sig nu mycket kritiska till förslaget då de anser att de erbjuder avgiftsfri fakturabetalning även om denna teknisk sett räknas som en kreditbetalning. Flera svenska e-handlare har gemensamt skrivit en debattartikel i Dagens Industri där de bland annat hävdar att lagförslaget leder till ökade kostnader för e-handlare. Man anser även att man missgynnas gentemot fysiska butiker då lagförslaget inte omfattar dem. Man försöker även dra paralleller till hur absurt det skulle vara om fakturaval inte skulle få vara förstahandsval vid beställning av sophämtning eller när vård och omsorg ska betalas, en jämförelse som i sig känns lite absurd då det oftast inte är den typen av tjänster som e-handlare säljer. Anledningen till att regeringen vill reglera hur e-handlare presenterar sina betalalternativ är för att minska svenskarnas risk att hamna i en kreditfälla och dra på sig allt för stora skulder när de e-handlar. Enligt en tidigare rapport från Kronofogden ökade medianskulden hos till exempel Klarna från 1816 kronor 2016 till 4375 kronor 2019. Skulle lagförändringen godkännas av Riksdagen föreslås den träda i kraft 1 juli 2020 och tas in i lagen om betaltjänster. Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ehandlare börjar porta kunder som returnerar mycket varor
Det låter ju vettigt

Kvällsposten rapporterar att den Malmö-basererade modekedjan Boozt nu portar cirka 9000 registrerade kunder från att ehandla från dem. Orsaken till det uppges vara att de utpekade kunderna returnerar ovanligt mycket av varorna som de handlar från Boozt. Det handlar givetvis om samma fenomen som de flesta som pysslar med ehandel av kläder är medvetna om. Det vill säga att kunderna köper på sig massa varor, ibland samma vara i olika storlekar, för att i lugn och ro kunna testa dessa hemma. Därefter behåller kunden ett fåtal eller inga plagg och skickar tillbaka resten. Som vi har rapporterat om tidigare kan det ibland till och med handla om kunder som bara vill ta en selfie i ett inköpt plagg för att sedan returnera detta till inköpsstället. Till den danska tidningen BT säger Boozt marknadschef Peter G Jørgensen: "Om du lägger en beställning på 300 varor och returnerar 298 av dem så handlar du inte med avsikt att du vill se om en klänning passar." Enligt Boozt finanschef Zandra Gadd säger till Sydsvenska att det handlar om cirka 0,3 procent av Boozt kunder som inte längre får handla från företaget. De kunder som börjar ropa om att de nu blir diskriminerade har dock inget att hämta enligt Konsumentverket. Deras presschef Hans Lundin säger till Sydsvenskan: "En företagare har rätt att välja vem som får lov att handla hos dem, så länge det inte föreligger diskrimineringsgrund för det beslutet." Det finns inga uppgifter om hur många av de inköpta varorna man måste returnera till Boozt för att bli avstängd. På sin hemsida skriver Boozt följande om sin nu införda "Fair use-klausul": "Klausulen har införts för att hållbarhet är viktigt för oss – både med hänsyn till miljö, och till att skapa en hållbar verksamhet där vi kan erbjuda våra kunder bästa möjliga shoppingupplevelse och kundservice.Det är grundläggande för Boozt att kunna erbjuda våra kunder 30 dagars gratis retur, men vi tar samtidigt ansvar för att värna om miljön och minska vår miljöpåverkan där det är möjligt." Det här verkar vara ett vettigt beslut av Boozt och jag hoppas personligen att fler ehandlare tar efter dem då det kanske kan lära åtminstone en del om hur man bör bete sig som en någorlunda miljömedveten konsument. Tumnagel
100.1°
+
Wille Wilhelmsson
0