Facebook kör ännu en helsidesannons som kritiserar Apple
Säger att iOS spårningsskydd kommer att leda till ett dyrare internet

Facebooks bråk med Apple angående spårningsskyddet mot annonser i iOS fortsätter. Idag har Facebook kört ännu en helsidesannons i amerikanska dagstidningar där man försöker förklara varför man borde kunna fortsätta samla in data om iOS-användarna utan deras godkännande.
Facebook kritiserar en funktion som Apple snart kommer att släppa där användaren måste godkänna att appar får samla in personlig data om dem, något som Facebook i högsta grad vill göra så att de kan visa personligt riktade annonser mot sina användare. I annonsen uppger Facebook bland annat om att möjligheten till personligt riktade annonser försvinner från Facebook så kommer detta kunna leda till att användarna oftare kan få betala för material på nätet och i appar.
Apple har tidigare kritiserat Facebook och i ett uttalande i november sa Apple bland annat:
"Facebook executives have made clear their intent is to collect as much data as possible across both first and third party products to develop and monetize detailed profiles of their users, and this disregard for user privacy continues to expand to include more of their products."
Apple svarade även på Facebooks första annons som kritiserade Apple vilket vi skrev om tidigare idag. Där anser sig Apple stå på konsumentens sida då allt man gör är upplyser sina användare om att Facebook och andra samlar in data om dem samt ger dem möjligheten att tacka nej till det.
Här nedanför hittas en länk till Facebooks kampanj mot Apple.
Apple svarar på Facebooks kritik
Säger sig stå på användarnas sida

Facebook kritiserar iOS spårningsskydd i helsidesannons
Säger att de står på småföretagares sida

Nu måste appskapare vara tydligare i App Store
Kring integritet
