Småföretagare drabbas av Facebooks urusla kundtjänst
Artificiella intelligenser stänger ute annonsörer från sina konton

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om flera småföretagare som annonserat på Facebook och blivit utestängda från sina konton på Facebook. Detta har gjort att de inte haft någon kontroll över sina egna eller sina kunders annonskampanjer vilket har lett till att de fått lägga penga på annonskampanjer som kanske inte riktigt blivit som de hade önskat.
Anledningen till att personerna blivit avstängda från Facebook beror på att Facebooks system flaggat deras konton av en eller annan anledning. När personerna sedan försökt återfå kontrollen över sina konton ska det ofta ha uppstått problem eller långa väntetider innan Facebook har kunnat verifiera användarnas identiteter.
Facebook skryter med att man har över 10 miljoner på sin tjänst men kundtjänsten för många av dessa verkar vara under all kritik. Bloomberg skriver:
"Facebook brags that it has 10 million advertisers, but the majority of them don’t have a regular human contact person within the social network to resolve issues. The company offers an automated chat feature for advertisers, but you need an active Facebook account to use it, which means its not available to users who have been accidentally locked out."
En talesperson för Facebook säger till Bloomberg om att deras annonsörer blir utelåsta från sina konton:
"While we offer tools to help small businesses connect with potential customers and grow their business, we also have systems in place to prevent abuse and protect people from scams. Our enforcement, however, isn’t perfect. We apologize for any disruption."
Det lite ironiska i det hela är att Facebook så sent som förra veckan körde helsidesannonser i stora amerikanska dagstidningar där man sade sig värna om småföretagare. I annonserna kritiserade Facebook Apple och sa att Apples kommande funktion som förhindrar att iOS-användare går att spåras av Facebook skulle drabba de småföretagare som annonserade på Facebook.
Efter Bloombergs reportage, vilket ni kan läsa i sin helhet på länken nedan, så ser det ut som om Facebook har en hel del internt att arbeta med om man verkligen bryr sig om småföretagare lika mycket som man sa sig göra i den Apple-kritiska annonsen.
Facebook kritiserar iOS spårningsskydd i helsidesannons
Säger att de står på småföretagares sida

Apple svarar på Facebooks kritik
Säger sig stå på användarnas sida

EFF: Facebooks attackkampanj mot Apple är skrattretande
Klart användare ska få bestämma om de vill bli spårade
