m

Vi har pratat med Huaweis designchef Joon Suh Kim

Om att vara unik och ändå passa alla

Mobil / Feature

Huawei har gjort en imponerande resa de senaste tio åren. Många svenskars första möte med dem var nog om de köpte en sån där 3G-puck för att kunna surfa och det var väl ingen direkt spännande upplevelse, framförallt ingen spännande designupplevelse. Bolaget började prata premium på riktigt för några år sedan med lanseringarna av Mate Pro, men det tog aldrig riktigt fart här.

Sverige är ju ett iPhone-land till den grad att Apple inte behöver annonsera och vi har varit ett frustrerande för bolag som Huawei. När jag mötte Huaweis Europa-chef Wang Yanmin för två sedan uttryckte han det som att vi var religiösa.

Huaweis resa i Europa är lite intressant. Bolaget sålde 3G-puckar och framförallt master och teknik till operatörerna. Man hade därför en unik närvaro i Europa jämfört med många andra kinesiska bolag för att få ut sina telefoner, operatörerna står ju för en väldigt stor del av försäljningen. Utan en god relation till dem ingen försäljning i deras butiker. Och om man inte finns hos Telia, Telenor och gänget finns man inte i försäljningsstatistiken.

Men operatörerna var svårövertalade. De har tre-fyra "platser" för olika telefoner i deras kampanjer och de kan inte ha en telefon som inte säljer där. Det kostar dem ofantliga pengar och var inget man chansade på. Så länge Sony faktiskt levererade ok telefoner så var de där platserna i Sverige upptagna av Apple, Samsung och Sony. Men sen hände något. Huawei blev starkare i hela världen och musklerna syntes även hit till Sverige. Man blev lite kaxigare. Sony blev svagare även här i Sverige och Huawei lyckades komma in. Att de skulle bli större i världen har länge varit klart, men skulle de lyckas tränga igenom på riktigt även här i Sverige?

P20 Pro blev telefonen som gjorde skillnad. Tillräckligt premium för att vara relevant och med en form som faktiskt får folk att vända på huvudet är nog P20 Pro ögonblicket som gjorde att svenskarna började respektera Huawei som varumärke.

Det går bra för er nu, det måste kännas bra att ha gått om Apple och vara nummer två i världen?
– Tack! Sedan jag kom till Huawei för sex år sedan är det här vad vi hela tiden har arbetat för. Det känns skönt att vara ett steg närmare vår dröm, att vara nummer ett i världen. Det krävs hårt arbete för att komma dit men vi kommer att klara det.

Många telefoner i dag ser mer eller mindre likadana ut. Hur får man en telefon att stå ut?
– Det här är den eviga frågan och den stora utmaningen. Men det är inte så lätt som folk kanske tror. Vi har de tekniska förutsättningarna så klart och folk måste också förstå och tycka om att använda våra produkter, inte bara i ett land eller i en världsdel utan över hela jorden.

– Man kan inte göra något som passar precis alla, det är omöjligt. Man måste faktiskt våga vara mainstream och hitta en form och ett designspråk som passar den stora massan, annars kan man inte sälja stora mängder av telefoner. Att då samtidigt sticka ut är svårt.

Det känns ändå som att ni har lyckats med twilight-versionen av er P20 Plus?
– Om jag är helt ärlig så är det ju så att inte alla gillar den. Det finns som sagt alltid en risk med att sticka ut även om man gör det på det här sättet, med att ha en annorlunda färgsättning.

– Sen är jag nöjd med mer subtila saker med den telefonen. Vi har satt logotypen och texten vid kameran så att den står rätt när man håller telefonen som en kamera. Det säger till folk att vi är seriösa med vår ambition att göra den bästa kameran i en mobil utan att skriva folk på näsan.

På tal om logotyp, den är ny för er. Berätta lite mer om den och varför ni bytte!
– Huawei är inte samma bolag i dag som vi var för tio år sedan. Då var vi B2B och sålde saker till andra företag. I dag är vi främst B2C och slutkonsumenten är vår absolut vanligaste kund. Men precis som den förändringen har tagit tid låter vi den här förändringen ta tid. Ett steg i taget, det är ju trots allt ett företags själ som visas på något sätt och den förändras och utvecklas hela tiden.

Hur svårt är det att designa en mobil i dag? Är det inte bara att placera kamerorna och välja en färg till baksidan?
– Absolut inte. Det är så mycket mer än så, jag skulle vilja säga att det är väldigt tufft att designa en mobiltelefon i dag. Speciellt om man vill nå ända fram. Det handlar väldigt mycket om att göra val. En del vill ha en mindre telefon, en del en större. En del vill ha lättare, andra tyngre känsla. En del vill ha en mjuk, andra en hård känsla. Telefonen ska vara greppbar och skön att hålla i, men ändå lyxig och i hårda material som stål och glas. Vi kan inte göra mängder med modeller som passar allas personliga smak.

– Så mitt jobb, mitt uppdrag är att göra de där valen. När man vill skapa något som är premium på riktigt är också detaljerna extremt viktiga. Ingenting får lämnas åt slumpen.

Det här året har på sätt och vis varit flärpens år. The year of the notch. Är en sådan sak en intressant utmaning eller en frustrerande verklighet för en designer som dig?
– Först och främst, en notch är inte en estetisk designdetalj, det är funktionell design. Vi sätter den inte där för att vi vill vara som konkurrenterna utan för att den behövs. Men allt går snabbt framåt så den kommer att försvinna.

En telefons gränssnitt är ju en viktig del av dess design. Hur delaktig är du i det arbetet?
– Telefonens gränssnitt är inte mitt ansvar, men precis som du säger är det viktigt och blir allt viktigare. Vi deltar även i den designprocessen och arbetar tätt tillsammans.

Hur lång är er process för en produkt, hur lång tid tar det från första idé tills att den är på marknaden?
– Det är lite olika, men vanligtvis ligger det mellan 12 och 18 månader. Det är ett högt tempo och ställer stora krav på oss. Vi vill följa trender i omvärlden och leda trenderna i mobilvärlden. Vi kan inte bara hänga på andras trender, det fungerar inte om man vill vara nummer ett. Vi har väldigt höga krav på oss själva.

På tal om trender, vart hittar du din inspiration?
– Överallt! Vårt dagliga liv är fullt av små och stora ögonblick att låta sig inspireras av. Men också så klart musik, film, resor. Och andra branscher. Ju bredare desto bättre, jag tror inte på att vara för snäv när det kommer till inspiration.

Om man ska ta över världen måste man ju tro på sig själv, men man måste också vara realist. Det känns som att Joon har något här som är bra för Huawei, en stolthet men också en fot i verkligheten där folk faktiskt ska betala för och använda deras produkter. Man vill verkligen bli nummer ett, eller man räknar med det snarare. Man har insett att det inte kommer att bli lätt, men man ska dit. För ett år sedan hade jag nog skakat på huvudet åt den tanken, att spöa Samsung är svårt, men saker och ting förändras och förändras snabbt.

– Vi har en passion för våra produkter och för vårt designarbete.
Vi vill bli älskade. Och vi vill bli nummer ett. Men det får ta tid det tar.

Läs mer
Norge vill inte ha 5G-utrustning från Huawei
Varnar Telia och Telenor 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lincoln återlanserar kidnappardörrar
En flört med 60-talet 
43.3°
+
Bobby Green
0
31 företag har fått licens för att bedriva spelverksamhet i Sverige
Svenska Spel och ATG får konkurrens efter nyår 
8.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Alla har inte koll på att Teslas bilar går på el
Var stoppar man in tankmunstycket? 
47.5°
+
Bobby Green
0
Snubbe springer över en sjö
Imponerande från Finland 
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
I dag firar vi 100 år av demokrati
Allmän- och kvinnlig rösträtt klubbades för 100 år sedan 
57.0°
+
Roger Åberg
0
Bookbeat fixar stöd för Apple Carplay
Lyssna enklare på ljudböcker i bilen 
41.0°
+
Roger Åberg
0
Hejdå Colin Kroll
Vines och HQ Trivias grundare död vid 34 års ålder 
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Macaulay Culkin lirar Home Alone med Angry Video Game Nerd
Alla kan väl inte vara dåliga? 
45.2°
+
André Stray
0
Discord kommer köra 90/10-split i sin spelbutik
10 procent räcker gott och väl för distributionskostnaderna 
52.7°
+
André Stray
0
Rockstar drar igång mikrotransaktionerna i Red Dead Online
Skynda att fynda! 
4.0°
+
André Stray
0
En första titt på Playmobil: The Movie
Playmobil gör som LEGO 
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hexa är en jättedrönare för personligt bruk
Lift Aircraft nya flygmaskin ser rolig ut 
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
102-åriga Irene är världens äldsta som hoppat fallskärm
Krutig tant 
55.2°
+
Bobby Green
0
En närmare titt på Apple Watch EKG-funktion
Verkar funka riktigt bra 
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Idag invigdes Nya Solevi
Sveriges största solcellspark 
55.9°
+
Bobby Green
0
Ny trailer för Captive State
John Goodman slåss mot aliens 
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0