-
m
Bild till artikel

Vi har pratat med Huaweis designchef Joon Suh Kim

Om att vara unik och ändå passa alla

Mobil / Feature

Huawei har gjort en imponerande resa de senaste tio åren. Många svenskars första möte med dem var nog om de köpte en sån där 3G-puck för att kunna surfa och det var väl ingen direkt spännande upplevelse, framförallt ingen spännande designupplevelse. Bolaget började prata premium på riktigt för några år sedan med lanseringarna av Mate Pro, men det tog aldrig riktigt fart här.

Sverige är ju ett iPhone-land till den grad att Apple inte behöver annonsera och vi har varit ett frustrerande för bolag som Huawei. När jag mötte Huaweis Europa-chef Wang Yanmin för två sedan uttryckte han det som att vi var religiösa.

Huaweis resa i Europa är lite intressant. Bolaget sålde 3G-puckar och framförallt master och teknik till operatörerna. Man hade därför en unik närvaro i Europa jämfört med många andra kinesiska bolag för att få ut sina telefoner, operatörerna står ju för en väldigt stor del av försäljningen. Utan en god relation till dem ingen försäljning i deras butiker. Och om man inte finns hos Telia, Telenor och gänget finns man inte i försäljningsstatistiken.

Men operatörerna var svårövertalade. De har tre-fyra "platser" för olika telefoner i deras kampanjer och de kan inte ha en telefon som inte säljer där. Det kostar dem ofantliga pengar och var inget man chansade på. Så länge Sony faktiskt levererade ok telefoner så var de där platserna i Sverige upptagna av Apple, Samsung och Sony. Men sen hände något. Huawei blev starkare i hela världen och musklerna syntes även hit till Sverige. Man blev lite kaxigare. Sony blev svagare även här i Sverige och Huawei lyckades komma in. Att de skulle bli större i världen har länge varit klart, men skulle de lyckas tränga igenom på riktigt även här i Sverige?

P20 Pro blev telefonen som gjorde skillnad. Tillräckligt premium för att vara relevant och med en form som faktiskt får folk att vända på huvudet är nog P20 Pro ögonblicket som gjorde att svenskarna började respektera Huawei som varumärke.

Det går bra för er nu, det måste kännas bra att ha gått om Apple och vara nummer två i världen?
– Tack! Sedan jag kom till Huawei för sex år sedan är det här vad vi hela tiden har arbetat för. Det känns skönt att vara ett steg närmare vår dröm, att vara nummer ett i världen. Det krävs hårt arbete för att komma dit men vi kommer att klara det.

Många telefoner i dag ser mer eller mindre likadana ut. Hur får man en telefon att stå ut?
– Det här är den eviga frågan och den stora utmaningen. Men det är inte så lätt som folk kanske tror. Vi har de tekniska förutsättningarna så klart och folk måste också förstå och tycka om att använda våra produkter, inte bara i ett land eller i en världsdel utan över hela jorden.

– Man kan inte göra något som passar precis alla, det är omöjligt. Man måste faktiskt våga vara mainstream och hitta en form och ett designspråk som passar den stora massan, annars kan man inte sälja stora mängder av telefoner. Att då samtidigt sticka ut är svårt.

Det känns ändå som att ni har lyckats med twilight-versionen av er P20 Plus?
– Om jag är helt ärlig så är det ju så att inte alla gillar den. Det finns som sagt alltid en risk med att sticka ut även om man gör det på det här sättet, med att ha en annorlunda färgsättning.

– Sen är jag nöjd med mer subtila saker med den telefonen. Vi har satt logotypen och texten vid kameran så att den står rätt när man håller telefonen som en kamera. Det säger till folk att vi är seriösa med vår ambition att göra den bästa kameran i en mobil utan att skriva folk på näsan.

På tal om logotyp, den är ny för er. Berätta lite mer om den och varför ni bytte!
– Huawei är inte samma bolag i dag som vi var för tio år sedan. Då var vi B2B och sålde saker till andra företag. I dag är vi främst B2C och slutkonsumenten är vår absolut vanligaste kund. Men precis som den förändringen har tagit tid låter vi den här förändringen ta tid. Ett steg i taget, det är ju trots allt ett företags själ som visas på något sätt och den förändras och utvecklas hela tiden.

Hur svårt är det att designa en mobil i dag? Är det inte bara att placera kamerorna och välja en färg till baksidan?
– Absolut inte. Det är så mycket mer än så, jag skulle vilja säga att det är väldigt tufft att designa en mobiltelefon i dag. Speciellt om man vill nå ända fram. Det handlar väldigt mycket om att göra val. En del vill ha en mindre telefon, en del en större. En del vill ha lättare, andra tyngre känsla. En del vill ha en mjuk, andra en hård känsla. Telefonen ska vara greppbar och skön att hålla i, men ändå lyxig och i hårda material som stål och glas. Vi kan inte göra mängder med modeller som passar allas personliga smak.

– Så mitt jobb, mitt uppdrag är att göra de där valen. När man vill skapa något som är premium på riktigt är också detaljerna extremt viktiga. Ingenting får lämnas åt slumpen.

Det här året har på sätt och vis varit flärpens år. The year of the notch. Är en sådan sak en intressant utmaning eller en frustrerande verklighet för en designer som dig?
– Först och främst, en notch är inte en estetisk designdetalj, det är funktionell design. Vi sätter den inte där för att vi vill vara som konkurrenterna utan för att den behövs. Men allt går snabbt framåt så den kommer att försvinna.

En telefons gränssnitt är ju en viktig del av dess design. Hur delaktig är du i det arbetet?
– Telefonens gränssnitt är inte mitt ansvar, men precis som du säger är det viktigt och blir allt viktigare. Vi deltar även i den designprocessen och arbetar tätt tillsammans.

Hur lång är er process för en produkt, hur lång tid tar det från första idé tills att den är på marknaden?
– Det är lite olika, men vanligtvis ligger det mellan 12 och 18 månader. Det är ett högt tempo och ställer stora krav på oss. Vi vill följa trender i omvärlden och leda trenderna i mobilvärlden. Vi kan inte bara hänga på andras trender, det fungerar inte om man vill vara nummer ett. Vi har väldigt höga krav på oss själva.

På tal om trender, vart hittar du din inspiration?
– Överallt! Vårt dagliga liv är fullt av små och stora ögonblick att låta sig inspireras av. Men också så klart musik, film, resor. Och andra branscher. Ju bredare desto bättre, jag tror inte på att vara för snäv när det kommer till inspiration.

Om man ska ta över världen måste man ju tro på sig själv, men man måste också vara realist. Det känns som att Joon har något här som är bra för Huawei, en stolthet men också en fot i verkligheten där folk faktiskt ska betala för och använda deras produkter. Man vill verkligen bli nummer ett, eller man räknar med det snarare. Man har insett att det inte kommer att bli lätt, men man ska dit. För ett år sedan hade jag nog skakat på huvudet åt den tanken, att spöa Samsung är svårt, men saker och ting förändras och förändras snabbt.

– Vi har en passion för våra produkter och för vårt designarbete.
Vi vill bli älskade. Och vi vill bli nummer ett. Men det får ta tid det tar.

Läs mer
40.5°
0

Vi har pratat med Huaweis designchef Joon Suh Kim

Om att vara unik och ändå passa alla

Populäraste
Minskade löneskillnader mellan män och kvinnor
Det går åt rätt håll! 
Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0
Kolla in Tesla Arcade
Teslas spelsatsning 
Tumnagel
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Carspotting: Bugatti Chiron
En sån skönhet! 
Tumnagel
47.0°
+
Roger Åberg
0
Lexus uppdaterar GX 460 - grillen är nu större än någonsin
Diskret 
Tumnagel
15.2°
+
Bobby Green
0
Apple TV ser ut att få stöd för bild-i-bild
Leta efter annat utan att avbryta det du kollar på 
Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Simone Giertz har byggt om sin Tesla till en pickup
Säg hej till Truckla 
Tumnagel
61.1°
+
Bobby Green
0
Siemens Gamesa visar upp ellagring i vulkanstenar
Ska vara världens första anläggning av sitt slag 
Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ninja Casino fick avslag på sin överklagan
Nätcasinot får inte öppna upp igen 
Tumnagel
92.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan man börja panta snusdosor
Om du känner dig lite miljö-prillig 
Tumnagel
63.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
NASA tar närbild på asteroiden Bennu
OSIRIS-REx är nu rätt så nära asteroiden 
Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
iOS 13 påminner om prenumeration vid app-avinstallation
Smart! 
Tumnagel
61.1°
+
André Stray
0
Nya Zeeländare döms till fängelse för att spridit terrorvideo
Man ska inte sprida skit vidare 
Tumnagel
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
Senaste
Samsung siktar på Note 10-fest 7 augusti
Verkar köra en favorit i repris 
Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0
EU-länder har redan en del frågor angående Libra
Finns en del frågetecken kring Facebooks kryptovaluta 
Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Respawn snackar säsongsändringar i Apex Legends
Season 2 börjar låta riktigt lovande 
Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0
Nu är BMW 8-serie Gran Coupé här
Stor och slank 
Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
Spelbranschen kommer omsätta över 150 miljarder dollar i år
Och nu snackar vi dator- och mobilspel alltså 
Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
En ordentlig trailer för Monster Hunter World: Iceborne
Handler förklarar hur läget ligger till  
Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0
Google ska bygga 20.000 bostäder runt San Francisco
Satsar en miljard dollar på detta 
Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Peugeot rullar ut ny 2008 SUV
Kommer som elbil 
Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
Minskade löneskillnader mellan män och kvinnor
Det går åt rätt håll! 
Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0
Harry Potter: Wizards Unite släpps på fredag
Dags att lägga ner Pokémon Go-spelandet till helgen? 
Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kolla in Tesla Arcade
Teslas spelsatsning 
Tumnagel
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sandler och Aniston slår Netflix-rekord
Brottslösande film är succé 
Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0