m

Miata MK1-ägare i Europa kan nu också köpa nya reservdelar
Kul för originalnörden

Vi har tidigare skrivit att en del biltillverkare börjat sälja reservdelar till gamla modeller. Förra året började Mazda med officiella reproducerade reservdelar till första generationen av Miata, och nu kan även kunder i Europa ta del av dessa. Perfekt om man endast köper originalgrejer till sin gamla klenod som nu har några år på nacken. Mazda erbjuder 117 stycken olika delar för vänsterstyrda bilar och 156 stycken för högerstyrda. Saker som finns är bland annat ett nytt canvastak för cabställningen, diverse interiördetaljer och det finns även småsaker som muttrar och brickor. Fälgtillverkaren Enkei är även med på tåget och de har tagit fram nya aluminiumfälgar som ser exakt ut som originalfälgarna till bilen. Fast dessa är både lättare och mer robusta. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai rullar ut i20 N
Ett litet krutpaket

Nu presenterar Hyundai nästa krutpaket i N-serien och det är i20 N. Den här bjuder på bättre väghållning, fräsigare utseende och en turboladdad fyra på 1,6 liter som ger 204 hästar och 275 newtonmeter i vrid. Till motorn sitter som standard en sexpetad manuell låda som i sin tur driver framhjulen. 0-100km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 230 km/h. Bilen har en mekanisk diffbroms, Launch Control och varvtalsmatchning som ska hjälpa till att göra växlingarna ännu snabbare. Bromsskivorna mäter 320 millimeter fram och jämfört med en vanlig i20 har denna vassare fjädring och dämpare och grövre krängningshämmare. i20 N väger in på 1190 kilo. Utseendemässigt får man ett biffigare kjolpaket, stor vinge på bakluckan och 18-tumsfälgar. Bilen kommer till Sverige nästa vår men några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Quattro fyller 40 år - Audi firar med specialversion av TT RS
Kostar dock som en RS 6 Avant

I år fyller Audi quattro 40 år. Detta ska givetvis firas och ett sätt tillverkaren gör det på är att skicka ut en specialversion av modellen TT RS. Endast 40 stycken av den här skapelsen ska bli till och det man får för de 114.000 euro bilen kostar är vit lack med klassisk dekor, luftintag på huven i kolfiber, små vingar på stötfångaren fram och ett fikabord på bakluckan. Bilen har även speciella fälgar som också de är lackade i vitt. Vill man kan man skippa baksätet och istället få ett bastant kolfiberstag som styvar upp karossen. Då sparar man även 16 kilo i vikt. I övrigt är insidan klädd i Alcantara och stolarna är prydda med 40 Jahre quattro så att alla vet att det handlar om en specialare. Motormässigt har man inte gjort något vilket innebär att den 2,5 liter stora femman även här levererar 400 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h går på snabba 3,7 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Fullt tillräckligt alltså. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Specifikationerna för Renault Twingo Electric
Tyvärr inget vi kommer få se rulla här

Renault presenterar nu alla specifikationer kring den helt eldrivna versionen av Twingo som presenterades i februari. Försäljningen har dragit igång i Frankrike och på andra marknader (dock kommer bilen inte att säljas här) och den kostar från 21.350 euro. För slanten får man en elmotor där bak på 82 hästar och 160 newtonmeter i vrid. Den gör att bilen klarar 0-100 km/h på 12,9 sekunder och sen toppar ut vid 135 km/h. Batteripacket är på 22 kWh och det ska fulladdat ge en blandad räckvidd på 19 mil. Vid enbart stadskörning är den istället på 27 mil. Det finns även ett Eco-läge som förlänger den blandade körningen till 22,5 mil genom att begränsa accelerationen och toppfarten på motorvägen. Ladda kan man göra med upp till 22 kW och gör man det får man åtta mils räckvidd på 30 minuters tankning. Twingo Electric erbjuds i de olika utrustningsnivåerna Life, Zen, Intens och Vibes Limited Edition. Den sistnämnda kostar från 26.450 euro och den bjuder bland annat på lacken Valencia Orange, vita detaljer i grillen, 16-tums vita aluminiumfälgar och fartränder på bakdörrarna. Samma tema fortsätter på insidan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Karmas helt eldrivna GSe-6 kommer kosta 79.900 dollar
Ska börjar rulla ut till kunder nästa år

För en månad sedan fick vi reda på att biltillverkaren Karma Automotive har en elbil kallad GSe-6 på gång. Den ska lanseras nästa år och nu får vi reda på att prislappen kommer börja på 79.900 dollar. En reservation går bra att göra på länken nedan nu och den kostar 100 dollar som man får tillbaka om man skulle ångra sig. För pengarna får man en modell som ser ut som Revero GT men som har en elektrisk drivlina istället för range extender-historian. Räckvidden kommer att ligga på 48,3 mil men några siffror kring motor, batteripack och liknande får vi tyvärr inte just nu. Bilen har uppkopplingsmöjligheter, haptiska rattknappar, surround-kamera, adaptiva strålkastare, 21-tumsfälgar och självkörning i nivå 2 som standard. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Mustang Mach 1 kommer till Sverige
Med manuell låda!

I somras rullade Ford ut nya Mustang Mach 1. En klassisk muskelbil med stor V8:a och möjligheten att få manuell låda. Nu får vi reda på att bilen kommer att säljas i Europa för första gången, och att den kommer hit till Sverige. Jämfört med en vanlig Mustang GT har Mach 1 vassare dämpare, fjädrar och krängningshämmare. Styrningen ska också vara rappare. En annan splitter fram och en liten läpp på bakluckan får man också. Det finns åtta olika lackalternativ och både dekor och 19-tumsfälgarna är unika för den här versionen. Motorn är på 5,0 liter och den ger 460 hästar. Man kan alltså få antingen en tiostegad automatlåda eller en sexpetad låda från Tremec med varvtalsmatchning. Drivningen sker som väntat på bakhjulen. Bilen kommer hit någon gång under nästa år, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Deus Ex Machina har byggt om en Zero SR/S
Snyggaste eldrivna racern hittills?

Deus ex Machina har nu byggt sin allra första eldrivna motorcykel. Man tog en Zero SR/S, strippade ner den och byggde sedan upp allt igen med ny design och nya komponenter. Kåporna, tanken och sadeln är alla tillverkade i kolfiber i ett stycke och den delen väger bara 3,1 kilo. Vidare monterades ny fjädring från Showa fram och bak, kolfiberfälgar från Dymag, nya bromsar och en tumbroms istället för ett vanligt bromshandtag. Vad tycks? Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Opel uppdaterar Crossland X
Får nytt utseende och nya funktioner

I början av 2017 lanserade Opel den lilla crossovern Crossland X och nu har det blivit dags för den att få sig en facelift. Som vanligt handlar det om uppdaterat utseende och att man har stoppat in mer teknik under skalet. Liknande designspråk som modellen Mokka dök upp med har applicerats även här och det blir mest tydligt i fronten. Strålkastarna och grillen vävs samman och den klassiska Opel-blixten tar plats i mitten. Opel Vizor kallar man tilltaget för. Den som vill ha lite sportigare utseende på sin bil väljer GS Line+ som ger dig svarta 17-tums fälgar, svart tak, röda detaljer, AGR-certifierade säten för både förare och passagerare och LED-belysning bak. Vidare har fjädring och styrning uppdaterats i nya Crossland vilket ska ge bättre precision. LED-strålkastarna är adaptiva och det finns avåkningsvarnare, fartkontroll och panoramavy från backkameran. Motormässigt kan man välja mellan bensin- och dieselmotorer på 1,2 eller 1,5 liter. När lansering sker och vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Nya teaserbilder på Hyundai i20 N
Prestandaversion i litet format

Hyundais prestandafamilj N kommer snart att få ytterligare ett syskon i form av i20 N. Nu får vi två nya teaserbilder på den lilla bilen som man säger hämtar inspiration från rallyversionen i20 WRC. Som väntat får bilen ett sportigare utseende med större fälgar, kjolpaket och vinge på bakluckan. Hyundai berättar inget om effekt just nu men det snackas om att den får en turbomatad fyra som ger 200 hästar. När bilen officiellt ska presenteras är oklart men det borde börja närma sig nu i alla fall. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

BMW presenterar X2 M Mesh Edition
Fräsar till din bil lite

M Mesh Edition är namnet på en ny specialversion av BMW X2 och så här ser den ut. Paketet erbjuds till X2 sDrive28i och X2 xDrive28i och här har man blandat in en del från M Sport X samtidigt som M Sport Exterior, Shadowline och Extended Shadowline-paketen är standard. Man kan välja mellan fem olika lackalternativ - Alpine White, Brooklyn Grey Metallic, Phytonic Blue Metallic, Black Sapphire Metallic och Sunset Orange Metallic. Till detta får man svarta och orange dekaler som får bilen att se lite fräsigare ut - eller som en sneaker. Vidare får bilen unika 19- eller 20-tumsfälgar som även dessa har svarta och orange detaljer. Insidan får bland annat M Sport-stolar i läder med kontrasterande sömmar. M Mesh Edition-kostar 3550 dollar extra. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Hyundai i30 N
Nu med dubbelkopplingslåda

Efter en teaser är nu uppdaterade Hyundai i30 N presenterad. Bilen har förutom lite fräschare utseende fått en ny åttastegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och nya förarassistans- och säkerhetsfunktioner. I fronten sitter nya LED-strålkastare med V-formade varselljus. Hatchbacken får även uppdaterade bakljus med LED i sig. Det finns sju stycken olika lacker att välja mellan och Performance Blue kallas den vi ser här. Väljer man till Performance Package får man bland annat 19-tumsfälgar som är 14,4 kilo lättare än de tidigare 19-tummarna som erbjöds. Fälgarna är skodda med Pirelli P-Zero-däck. På insidan kan man nu för första gången välja till N Light Seats. Det är ännu sportigare framstolar som är 2,2 kilo lättare än standardstolarna. De är i läder och Alcantara och har sömmar i blått. N-loggan i nackstödet är upplyst. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Performance Package ger dig dock 280 hästar och 392 newtonmeter. Vill du inte ha den nya dubbelkopplingslådan kan du även få bilen med sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Uppdaterade i30 N lanseras i Sverige i början av nästa år. Pris kommer att presenteras längre fram. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ford Puma nu i hetare ST-version
Har turbomatad trea som ger 200 hästar

Precis som utlovat rullar Ford nu ut Puma i tillkryddad ST-version. Det här innebär att den kompakta suven får lite biffigare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan, sportigare interiör och en turbomatad trecylindrig EcoBoost-motor på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Bilen är utrustad med diffbroms, har 25 procent snabbare styrning och 17 procent större bromsar. Trots den lilla storleken på motorn finns cylinderdeaktivering som stänger av en av de tre burkarna om belastningen är låg, allt för att ytterligare spara några droppar bränsle. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,69 liter och utsläppen till 155 gram per kilometer. Vad Puma ST kommer att kosta och när den lanseras här är tyvärr oklart för tillfället. I Storbritannien börjar priset på 28.495 pund. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Här är Peugeot 508 Sport Engineered
Laddhybrid med 360 hästar

I februari förra året presenterade Peugeot konceptbilen 508 Sport Engineered - en laddhybrid med 400 hästar. Konceptet såg tämligen färdigt ut för produktion och nu visar man den i detta utförande - fast effekten har sjunkit till 360 hästar. Vridet ligger dock på 520 newtonmeter så den här pjäsen flyttar säkerligen på sig rätt bra ändå. Effekten gör denna modell till Peugeots mest kraftfulla produktionsbil någonsin. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 4,2 mil. Via en laddbox ska man kunna ladda fullt på två timmar. Bilen går att få i färgerna Selenium Gray, Perla Nera Black eller Pearl White. Fälgarna mäter 20 tum och innanför dessa sitter skivor som mäter 380 millimeter. Vad 508 Sport Engineered kostar och när den lanseras får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Audi hyllar framgångarna R8 LMS haft på Ringen
Presenterar R8 Green Hell Edition

Nürburgrings nordslinga kallas även för "Det gröna helvetet". För att hylla framgångarna man haft med racerbilen R8 LMS på sträckan rullar man nu ut specialversionen R8 Green Hell Edition som baseras på R8 Performance. Sedan 2012 har R8 LMS vunnit 24-timmars på Nürburgring fem gånger. Lanseringsfärgen för specialaren är mörkgrön men man kan även få den i Ibis White, Daytona Gray i Mythos Black. Till färgen får man backspeglar, sidokjolar och diffusor i svart, och matta detaljer på taket, frunken och a-stolparna. Fälgarna som mäter 20 tum är mattsvarta med röda inslag. Vidare har den några dekaler som avslöjar att det här minsann inte är en vanlig svenne-råtta och Alcantara-klädda skålade sportstolar. Sömmarna är blågröna och bilen har en speciell ratt och golvrattor. Maskineriet har lämnats orört vilket innebär att den 5,2 liter stora V10:an bjuder på 620 hästar. Till den sitter en sjustegad S tronic-låda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 331 km/h. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 233.949 euro. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Lek och bus offroad med en Tesla Model Y
Ser kul ut

I våras visade vi ett klipp där en Tesla Model Y fick utsättas för något annat än asfalt. Den körningen var dock väldigt mild, i alla fall till skillnad från det vi ser här. Den här bilen har höjts tio centimeter och fått ett gäng Toyo A/T III-däck på 18-tumsfälgar vilket gör den betydligt mer lämpad för körning i terräng. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in Hondan från 2 Fast 2 Furious
Klädd med badrumsmatta

I filmen 2 Fast 2 Furious kör karaktären Suki en rosa Honda S2000 som trimmats och fått ett kjolpaket från Veilside, större fälgar och en rejäl vinge på bakluckan. Denna bil har nu Doug DeMuro tagit sig en närmare titt på. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida