m

En närmare titt på Ray-Ban Stories
Facebook och Ray-Bans kameraglasögon

Nu har Ray-Ban börjar leverera sina "Facebook-glasögon" Ray-Ban Stories och i det här klippet tar sig Engadget en nämare titt på dem. Det går att foto och filma med Ray-Ban Stories och rent funktionsmässigt så är kameraglasögonen förhållandevis lika Snaps så kallade Spectacles-glasögon. Engadget använder Spectacles som en jämförelse med Ray-Ban Stories och verkar i dagsläget föredra dessa rent funktionsmässigt. Recensenten säger dock att hon inte känner sig särskilt bekväm med att ha en kamera kopplad till Facebook på sig. Ray-Ban Stories finns ute till försäljning nu och kostar 329 eller 359 euro beroende på vilken av de tre modellerna man vill ha. Tumnagel
24.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU har integritetssynpunkter på Facebooks glasögon
Vill veta om de som fotograferas uppmärksammas tillräckligt om det

EU:s integritetsmyndighet Data Protection Commission (DPC) har lite synpunkter på de smarta glasögon som Facebook och Ray-Ban presenterade tidigare den här månaden. Med glasögonen, som kommer att säljas under namnet Ray-Ban Stories, kommer användare att båda kunna fotografera och filma saker som finns i glasögonens blickfång. DPC är oroliga för att det här eventuellt kan vara integritetskränkande då det finns risk att glasögonen används för att foto och filma människor i smyg. Glasögonen ska vara försedda med en LED-lampa som ska indikera om de används för att fota eller filma men DPC ställer sig frågande till om detta verkligen räcker. DPC skriver: "While it is accepted that many devices including smart phones can record third party individuals, it is generally the case that the camera or the phone is visible as the device by which recording is happening, thereby putting those captured in the recordings on notice. With the glasses, there is a very small indicator light that comes on when recording is occurring. It has not been demonstrated to the DPC and Garante that comprehensive testing in the field was done by Facebook or Ray-Ban to ensure the indicator LED light is an effective means of giving notice." DPC vill nu att Facebook demonstrerar hur LED-lampan fungerar för dem för att de sedan ska kunna avgöra om denna ska fungera som en tillräckligt indikator för att uppmärksamma någon på att de filmas eller fotas med Ray-Ban Stories-glasögon. Ray-Ban Stories har redan börjat säljas i EU och kostar 329 eller 359 euro beroende på vilken av de tre modellerna man vill ha. Här nedan hittas Ray-Bans egen reklamfilm för Ray-Ban Stories. Tumnagel
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook och Ray-Bans smarta solglasögon officiella
Filma och ta samtal från dina solglasögon

Efter att bilder på solglasögonen läckt på nätet är nu Facebook och Ray-Bans smarta solglasögon Stories officiella. Det handlar alltså om ett par solglasögon med kamera, som tillåter användare att spela in videor och ta bilder direkt från solglasögonen. De har också mikrofon och högtalare, så du kan ta samtal och lyssna på musik utan ett par hörlurar. De dubbla 5-megapixel kamerorna är direkt kopplade till en LED-lampa som visar för omgivningen att personen filmar. Facebook har utvecklat en app för solglasögonen, de säger: "Ray-Ban Stories pairs with the new Facebook View app, so you can share your stories and memories seamlessly with friends and social media followers. The Facebook View app on iOS and Android makes it easy to import, edit and share content captured on the smart glasses to apps on your phone: Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Twitter, TikTok, Snapchat and more." Solglasögonen kostar 299 dollar och kommer i 20 olika stilar online och hos vissa återförsäljare i USA, Australien, Kanada, Irland, Italien och Storbritannien. Snap har sedan 2017 sålt sina solglasögon Spectacles, som användare kan ta bilder, filma och skapa AR-upplevelser med. Tumnagel
18.4°
+
Hugo Engström
0

Facebook och Ray-Bans glasögon läcker ut
Verkar vara en klon av Snaps Spectacles

Senare idag tros Facebook och Ray-Ban presentera de augmented reality-glasögon som man förra året meddelade att man höll på att utveckla. Redan nu har det dock läckt ut bilder som sägs visa hur glasögonen kommer att se ut. Det är superläckaren Evan "Evleaks" Blass som på sitt Twitter-konto postat ett gäng med bilder på de kommande AR-glasögonen från Facebook och Ray-Ban. Glasögonen kommer enligt läckan att kallas för Ray-Ban Stories och säljas i de tre modellerna Wayfarer, Round och Meteor. Facebooks varumärke verkar inte förekomma på själva glasögonen. Givet namnet på glasögonen så är det väl dock troligt att de primärt utvecklats för att filma och posta grejer till Facebook Stories. Det hela påminner mest om Snaps Spectacles och glasögonen saknar inbyggda skärmar. Så frågan är väl om det här ens kan kallas för AR-glasögon då det mest verkar handla om något som jag skulle vilja kalla för kameraglasögon. Tumnagel
16.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook och Ray-Ban tros visa upp AR-glasögon imorgon
De "smarta" glasögonen ska släppas nästa år

Glasögonföretaget Ray-Ban har lagt ut en bild på sin webbplats där det står att de tillsammans med Facebook kommer att visa upp något 9 september. De flesta tolkar detta som om det nu är dags för de båda företagen att visa upp de augmented reality-glasögon som det varit känt att de båda företagen utvecklat tillsammans. Det hela sammanfaller med att Facebooks grundare Mark Zuckerberg samt företaget VR/AR-chef Andrew Bosworth postat lite POV-videos som ser ut att vara filmade med ett par glasögon. Här nedan kan ni ta er en titt på en av dessa videos. När det först blev känt att Ray-Ban och Facebook skulle utveckla AR-brillor tillsammans så sades det att dessa skulle dyka upp på marknaden någon gång i år. I somras uppgav dock Mark Zuckerberg att deras "smarta glasögon" skulle släppas någon gång under nästa år. Hur som helst, imorgon får vi antagligen ta oss en närmare titt på vad Ray-Ban och Facebook kokat ihop tillsammans. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facbook kommer släppa smarta glasögon nästa år
I samarbete med Ray-Ban

Under pågående Facebook Connect meddelade Facebook-grundaren Mark Zuckerberg att de beryktade smarta glasögonen som ska utvecklas i samarbete med det kända glasögonmärket Ray-Ban ska släppas under nästa år. Någon konkret information kring vad dessa glasögon är tänkta att användas till eller vilken funktionalitet de kommer erbjuda pratade man dock inte allt för mycket om. Men till The Verge meddelade Facebook att dessa glasögon inte kommer ha någon integrerad skärm och inte köra renodlad förstärkt verklighet. Så antagligen kommer dessa glasögon bli vara mer så som Snap-glasögonen än en Project Aria-produkt. Exakt när dessa glasögon kommer släppas under 2022 nämndes inte heller. Tumnagel
35.1°
+
Frode Wikesjö
0

Facebooks smarta glasögon kanske får ansiktsigenkänning
Så du har koll på alla runt omkring dig

Någon gång i år är det tänkt att Facebook ska släppa ett par augmented reality-glasögon tillsammans med Ray-Ban. Nu kommer det uppgifter om att Facebook diskuterat om att förse sina smarta glasögon med stöd för ansiktsigenkänning rapporterar BuzzFeed. Det var under ett möte med anställda på Facebooks som företaget vice president Andrew Bosworth uppgav att man undersökte eventuella juridiska hinder för att implementera stöd för ansiktsigenkänning i sina smarta glasögon. Skulle företaget förverkliga idén så skulle det, åtminstone i teorin, innebära att glasögon-bäraren skulle kunna identifiera alla de möter, åtminstone de som har Facebook-konton eller vars profiler finns i någon annan databas Facebook har tillgång till. Efter BuzzFeed publicerat de läckta uppgifterna från internmötet så förtydligade Bosworth vad han sagt på mötet i ett inlägg på Twitter. Där skrev han att han i mötet ska ha sagt att framtida produkter skulle kunna fungera fint utan ansiktsigenkänning men att det kanske skulle vara användbart i vissa fall. Vidare skrev Bosworth: "Face recognition is a hugely controversial topic and for good reason and I was speaking about was how we are going to have to have a very public discussion about the pros and cons." Det innebär med andra ord att det sannolikt inte lär finnas något stöd för ansiktsigenkänning i den versionen av Facebooks smarta glasögon som förväntas lanseras senare i år. Tumnagel
18.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Facebook ska släppa AR-brillor med Ray-Ban nästa år
Visade även upp AR-plattformen Project Aria på Facebook Connect

Facebook har länge experimenterat med augmented reality och under gårdagens Facebook Connect-konferens visade Facebook upp en första version av ett par AR-glasögon. Facebooks experimentella AR-glasögon är del av en utvecklingsplattform för AR som Facebook kallar för Project Aria. Glasögonen som visades upp är inte tänkta att säljas till konsument utan är istället framtagna för att Facebooks utvecklare ska kunna testa hur ett par AR-glasögon skulle kunna fungera ute i verkliga livet. Facebook säger om Project Aria: "Project Aria was designed as a way to help us innovate safely and responsibly. To help us develop the safeguards, policies, and even social norms necessary to govern the use of AR glasses and future wearable devices, we’re gathering feedback both from people wearing the device and from people who encounter other people wearing the device in public." Under Facebook Connect meddelades det även att glasögonföretaget EssilorLuxottica kommer att släppa Ray-Ban-brandade AR-glasögon tillsammans med Facebook någon gång under 2021. Det finns inte så mycket mer uppgifter om dessa ännu men i ett pressmeddelande skriver EssilorLuxottica: "The partnership will combine Facebook apps and technologies, Luxottica’s category leadership and iconic brands, and Essilor’s advanced lens technology to help people stay better connected to their friends and family. The first product will be branded Ray-Ban, the world’s most popular eyewear brand, and is scheduled to launch in 2021. It will combine the best of both worlds – innovative technology and fashion-forward style – to create smart glasses that consumers will truly love wearing." I klippet nedan kan ni höra Andrew Bosworth från Facebook snacka lite mer ingående om Facebooks Project Aria samt kolla in en tweet från Facebook Reality Labs-chefen Hugo Barra med en teaser för "ARay-Bans". Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Nu blir Instagram ett provrum
Testa läppstift och solglasögon med augmented reality

I somras snackade Facebooks fotodelningstjänst Instagram om att man skulle lanseras augmented reality-funktioner som företag skulle kunna använda för annonsering och nu har detta börjat rulla ut. Initialt så kommer Instagram-användare nu kunna stöta på annonser för glasögon från Ray-Ban samt Warby Parker som de sedan kan "testa" direkt i mobilen. Det samma gäller smink från de båda kosmetikaföretagen MAC och NARS vars läppstift, ögonskuggor och annat nu blir möjligt att testa virtuellt med Instagrams nya AR-annonser. Förenklat kan man väl säga att AR-annonserna fungerar som traditionella filter för Instagram men i de här fallen så är det läppstift och solglasögon som läggs ovanpå det mobilen ser i kameran. I animationen här nedan kan ni kolla in hur en sådan annons för läppstift ser ut och hur det sedan ser ut för användaren när hon väljer att testa läppstiftet direkt i mobilen. På sikt antar jag att det här även skulle kunna vidareuvtvecklas för att fungera som provrum för kläder men än så länge är nog inte augmented reality i mobilen tillräckligt utvecklat för att förse oss med det. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook ska bygga augmented reality-glasögon
Och kartlägga vår omvärld med LiveMaps

Under gårdagskvällens Oculus Connect 6 intog Facebooks ägare Mark Zuckerberg scenen och bekräftade, ännu en gång, att Facebook håller på att utveckla ett par augmented reality-glasögon. Detta var någorlunda känt sedan tidigare men huruvida Facebooks kommande AR-brillor är ett samarbete med glasögontillverkaren Luxotticas varumärke Ray-Ban var inget man kunde bekräfta igår. Facebook uppgav dock att man redan har utvecklat några prototyper till AR-glasögon som man för tillfället håller på att utvärdera. Man gick dock inte in mer specifikt vilken typ av glasögon det skulle handla om, det vill säga om det är AR-brillor mer lika traditionella glasögon, a la Google Glass, eller om det handlar om mer headset-liknande grejer som till exempel Microsofts HoloLens. Facebook visade även upp den kommande AR-appen LiveMaps vilken ni kan kolla in lite snabbt i videoklippet här nedanför. Tanken är att LiveMaps ska kartlägga vår omvärld och samla in data kopplad till olika geografiska platser runt omkring oss. Detta ska sedan kunna gå att ta del av via ett par AR-glasögon så att användaren kan ta del av ett digitalt lager som lägger sig ovanpå det man vanligtvis ser framför sig. Facebook nämnde inget om när man planerar att presentera sina kommande AR-brillor och inte heller när dessa och LiveMaps kan bli möjliga att ta del av. Tumnagel
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook ryktas göra AR-brillor med Ray-Ban
Går under kodnamnet Orion

Facebooks dotterföretaget Oculus är en av pionjärerna inom den andra vågens VR-industri och nu kommer det nya rykten om Facebooks planer på att kanske bli detta även inom AR-industrin. Facebook har tidigare bekräftat att man håller på och utvecklar AR-brillor och nu har CNBC varit i kontakt med källor som verkar veta lite mer om det. Enligt CNBC:s uppgifter har Facebook inlett ett samarbete med glasögonföretaget Luxottica och de båda sägs nu utveckla Ray-Ban-brillor med stöd för augmented reality. Enligt samma källor går de ryktade AR-brillorna för tillfället under namnet Orion och är tänkta att helt kunna ersätta en mobiltelefon skriver CNBC. Det verkar dock oklart när vi kan få se "Orion" på marknaden men det nämns att de kanske kan dyka upp 2023, 2024 eller 2025. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Google Glass 2.0 på ingång
Enligt samarbetspartnern Luxottica

Nyheterna kring Google Glass har varit näst intill obefintliga sedan en tid tillbaka och det har till och med börjat ryktas om att projektet är nedlagt. Men nu har livstecken från Glassprojektet dykt upp. Inte från Google, utan från en av företagets samarbetspartners Luxottica, som är gänget som gör Ray-Ban- och Oakley-solglasögon. Luxotticas VD berättade nyligen att företaget för tillfället jobbar på en version 2 av Google Glass, som för tillfället utvecklas inom Google. Detta livstecken tar vi emot med öppna armar. Tidigare i januari bestämde sig Google för att trappa ner Glass Explorer-programmet och det var då många började ana onåd och tolkade nedtrappningen som att projektet skulle läggas ner. Google sade då att projektet har gått ur prototypfasen och skulle nu göras redo för konsumenter. Och det är där Luxottica kommer in. Hur som helst så verkar Glass vara på ingång och förhoppningsvis får vi lite mer kött på benen inom kort. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0
2014

Intel och Luxottica samarbetar om framtidens smarta glasögon
Framtidens Google Glass

Härom dagen ryktades det om att Intel skulle förse framtidens Google Glass med processorer, ett rykte som är troligt men inte bekräftat, och nu har Intel meddelat att man kommer att inleda ett samarbete med världens största glasögontillverkare Luxottica. Exakt vad samarbetet med Luxottica, som bland annat har varumärken som Oakley, Armani samt Ray-ban, kommer att innebära finns det inga direkta uppgifter om men man uppger att man planerar att lansera någon slags produkt redan under nästa år. Då Google redan samarbetar med Luxottica angående kommande generationers Google Glass är det väl inte helt omöjligt att det även inkluderar samarbetet med Intel. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Glass goes Ray-ban
Google börjar samarbeta med glasögontillverkare

Google meddelade igår att man kommer att börja samarbeta med glasögon-företaget Luxottica som bland annat har varumärken som Ray-ban, Oakley och Vouge Eyewear under sitt paraply. Det betyder med andra ord att vi inom en snar framtid kommer att kunna köpa Ray-ban- och Oakley-versioner av Googles smarta glasögon Google Glass. Exakt när vill dock varken Google eller Luxottica avslöja för tillfället. Den här dealen är givetvis väldigt bra för Google då man kan ta del av Luxotticas distributionsnät för att sälja Google Glass. Luxotticas varumärken har idag 12,4% av världsmarknaden för glasögon. Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Saul ”Slash” Hudson, från Icon #3 2012
Den siste gitarrhjälten

Med ett magiskt gitarrspel, en patenterad image och Guns Nx27 Roses i ryggen blev han den ultimata symbolen för ­rockmyten. En framgång som höll på att kosta honom livet. Men Saul ”Slash” Hudson återuppstod och omfamnades av en ny generation fans. Hur blev han den siste gitarrhjälten? Den här texten publicerades ursprungligen i Icon #3 2012. Text: Klas Ekman Foto: Björn Terring Slash kunde inte smälta synen. Det var sommaren 2007 och han hade tagit med sig sin fru och sina barn för att ta en titt på den nyanlända turné-bussen som skulle ta Slash och hans band Velvet Revolver ut på vägarna. Plötsligt stod bussen där framför honom. Det Slash såg borde inte ha kommit som en överraskning, ändå blev han helt överrumplad. – Vad är det där? frågade han sin fru. ”Det där” var den tecknade versionen av honom själv – komplett med hatt, ring i näsan och en Gibson Les Paul runt halsen – som täckte hela sidan av bussen. Han såg ut som en seriefigur, men utseendet var inte särskilt överdrivet. Möjligtvis var den tecknade hatten något högre än hans riktiga – den som har varit hans signum ända sedan tiden med Guns N’ Roses i slutet av 1980-talet. Bussen var spelföretaget Activisions verk. I oktober år 2007 skulle de släppa tv-spelet Guitar Hero III – med Slash som omslagspojke – och företaget hade lovat att sponsra Velvet Revolver med en turnébuss. Slash var förbryllad över att se sig själv som animerad figur. Tv-spel var något nytt för honom och han hade ingen aning om vad han hade gett sig in på, eller vilka följder tv-spelet och turnébussen skulle få. Slash hade räknat med att det kunde bli lite pinsamt att åka runt i bussen, men inte att det skulle bli total hysteri. När spelet väl hade släppts dök det upp en helt ny skara fans, som varken brydde sig om Guns N’ Roses eller Velvet Revolver, men som älskade den animerade figuren i hatten. De älskade Slash. Tumnagel
37.0°
+
Icon-redaktionen