LIVE 16:00 Kolla in när SpaceX skjuter upp Starship SN10!
m

Microsoft presenterar programmeringsspråket Power Fx
Open source-språk för low-code-applikationer

Microsofts Ignite-konferens är i full gång och förutom att visa upp en massa mixed reality-grejer, något vi skrev om tidigare idag, så har man även presenterat det nya programmeringsspråket Power Fx. Det handlar om ett open source-språk som är avsett för att koda för olika low code-plattformar, det vill säga ett språk där programmeraren inte skriver så mycket syntax utan istället kodar genom ett grafiskt gränssnitt. Power Fx sägs ha hämtat mycket inspiration från hur man skriver in olika former i Excel, något som blir tydligt i exempel-animationen här ovanför. Microsoft skriver: "Power Fx doesn’t just share the same syntax and functions as Excel, it also behaves in a familiar way. Like Excel, formulas are declarative and recalculate instantly just as a spreadsheet does. Makers have the advantage of telling the app what they want it to do without having to describe the how or when—Power Fx does that for you, freeing developers from the tedious task of keeping variables and data tables up to date manually. With traditional programming languages, it can be challenging to understand all the pieces of code that impact a variable, but with formulas, there is only one way a value is calculated, ensuring everyone is working from the same source of truth." Det kommer dock att bli möjligt att inspektera kod i Power Fx som traditionell syntax i programutvecklings-verktyg som till exempel Visual Studio Code vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Foto: Microsoft Power Fx är primärt tänkt att användas för applikationer på Microsofts egna affärsplattform Power Platform men Microsoft hoppas även att Power Fx ska börja användas på andra low-code-plattformar. I klippet här nedanför kan ni lyssna på när YouTubern Rory Neary förklarar lite mer om Power Fx och varför han anser att det här är ett viktigt initiativ från Microsoft. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

DJI presenterar sin första FPV-drönare
Funkar för både nybörjare och proffs

DJI har idag presenterat lite nyheter på drönarfronten. DJI FPV heter deras senaste alster och som namnet avslöjar handlar det om en drönare som är avsedd att användas med first person view-headset, även känt som drönarbrillor. Drönaren är avsedd att användas både för att köra på bana samt för att spela in video. På drönarens framsida sitter det en ordentlig vidvinkelkamera med 150 graders synfält på en stabilisator som kan spela in med 4K-upplösning i 60 fps eller 1080p i 120 fps. Maxhastigheten ligger på 140 km/h och kan gå från 0 till 100 på 2 sekunder. Batteriet håller för 20 minuters flygande. FPV-brillorna som följer med är en uppgraderad version och erbjuder en stabil signal till drönaren som ska ge användaren videoström på 10 kilometers avstånd. Givetvis är drönaren fullknökad med funktioner och kommer med fler olika flyglägen beroende på hur van drönarpilot man är. I Normal Mode fungerar drönaren praktiskt taget som företagets tidigare drönare och använder sig av GPS och visuella positionssystem för att hålla enheten på plats i luften. I detta läge kan drönaren även identifiera hinder framför drönaren och se till att du inte flyger rakt in i dessa. Vidare har vi Manual Mode stänger av säkerhetsfunktionerna och ger dig full kontroll över drönaren. Sport Mode är ett mellanting. DJI FPV går att beställa nu via DJI:s hemsida och priset ligger på 1399 euro. För det får man drönaren, handkontroll, FPV-brillor, batteri, extra uppsättning propellrar och kablar. Ett kit med extrabatteri och en dedikerad laddhubb kostar 278 euro och enhandskontrollen med rörelsestyrning kommer kosta 149 euro. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Hasbro presenterar nya Nerf-modeller
Nerf Hyper är den största uppdateringen på åratal

Leksaksföretaget Hasbro har presenterat en ny serie Nerf-vapen vilket är den största uppdateringen av deras produktlinje på flera år. De nya modellerna kallas för Hyper och dessa skjuter mindre bollar än vad de tidigare Nerf-modellerna gör. Det innebär att det går att lagra mer "ammunition" i leksaksvapnen och att dessa inte behöver fyllas på med nya bollar lika ofta. Förutom det så har hastigheten på bollarna som skjuts ut ökats till upp till lite över 30 meter i sekunden. Hasbro kommer initialt att släppa tre Hyper-modeller. Nerf Hyper Rush-40, en pistol med ett magasin på 40 bollar vilken kommer att kosta 30 dollar samt Hyper Siege-50 för 40 dollar, som är modellerad efter ett hagelgevär och har ett magasin på 50 bollar. Flaggskeppsmodellen i Hyper-serien heter Hyper Mach-100 och kommer att kosta 70 dollar. Den beskrivs som helautomatisk och har ett magasin på 100 bollar. Dessutom kommer Hasbro att börja sälja extramagasin för 50 och 100 bollar vilka kommer att kosta 12 respektive 20 dollar styck. De nya Hyper-modellerna kommer att börja säljas på marknaden någon gån senare i år. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 464 900 kronor. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Land Rover Defender med V8:a är här
Bjuder på 525 hästar

Den som tycker att nya Land Rover Defender haft för klena motoralternativ blir troligtvis glad för nu presenteras en version med V8:a. Det är den gamla trotjänaren på 5,0 liter med kompressor som hittat ned under huven och den ger här 525 hästar och 625 newtonmeter i vrid. Det hjälper till att ta bilen från 0-100 km/h på runt fem sekunder och toppa 240 km/h. Det mulliga ljudet från de fyra avgaspiporna får man på köpet. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Bilen erbjuds både som kort (90) och lång (110) men visst ser den fränast ut i det korta utförandet? Du får även ett "Dynamic"-läge för ännu sportigare köregenskaper och 22 tum stora fälgar. Meningslösa grejer i en offroadmaskin men detta är väl vad folket vill ha. Vidare är både fjädrar och dämpare styvare och krängningshämmarna fetare. Elektronisk diff på bakaxeln är standard. Endast tre stycken färger erbjuds och dessa är Carpathian Grey, Yulong White och Santorini Black. Alla har svart tak. Prislappen väntas börja på runt 85.000 dollar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Dardel kommer att bli Sveriges snabbaste superdator
KTH:s nya superdator kommer att kosta 100 miljoner kronor

Swedish National Infrastructure for Computing (SNIC) kommer att investera 100 miljoner kronor i en ny superdator som ska byggas på KTH vilken kommer att bli den snabbaste superdatorn i Sverige när den är färdigbyggd. KTH:s nya superdator kommer att heta Dardel och Gert Svensson, vice föreståndare för KTH:s Parallelldatorcentrum (PDC), säger om denna: "Främst kommer datorn att användas för tekniska och vetenskapliga beräkningar och simuleringar. Den innehåller både en CPU-del för de som vill köra vanliga program utan ändring samt en del med grafikprocessorer (GPU:er) för de användare som behöver extremt hög prestanda. Vi tror att detta är vad som kommer att användas i de största superdatorerna under den närmaste framtiden." Dardel kommer att byggas av HPE/Cray och beräknas stå klar i slutet av det här året. Den nya superdatorn kommer att ha en kapacitet på 10.000.000 gigaflops skriver KTH I ett pressmeddelande. Här nedanför hittas en förteckning över KTH:s superdatorer genom tiderna. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV4 får ännu en gång betala straffavgift för reklamavbrott
Ska betala 100.000 kronor för reklamavbrott i The Magnificent Seven

TV4 har ännu en gång dömts att betala en straffavgift då Förvaltningsrätten anser att kanalen körde ett reklamavbrott mitt under dramatisk scen i filmen The Magnificent Seven, en film som TV4 visade i september 2020. Det här var 15:e gången de senaste tre åren som TV4 dömts för att felaktigt bryta program för att visa reklam. Därför höjs nu straffavgiften från 50.000 till 100.000 kronor till följd av återkommande brister. Förvaltningsrätten skriver: "Annonsavbrottet i fråga har varit felaktigt inplacerat. Klart är också att TV4 vid upprepade tillfällen de senaste åren har överträtt bestämmelsen om när program får avbrytas av annonser och att TV4 till följd av detta har ålagts av förvaltningsrätten vid ett stort antal tillfällen att betala en särskild avgift." TV4 uppger att det felaktigt placerade reklamavbrottet har skett under en period då kanalen ska ha haft stora tekniska problem och säger: "TV4 har inte på något sätt orsakat problemen avsiktligen. Det finns inte något som helst uppsåt eller systematiskt handlande som ligger bakom överträdelsen. Tvärtom jobbar TV4 kontinuerligt med att denna typ av problem inte ska uppstå." TV4 kan överklaga Förvaltningsrättens dom men huruvida man kommer att göra det finns det än så länga ingen information om. Tumnagel
79.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En del M1-macar skriver överdrivet mycket data till SSD-disken
Riskerar disken att slitas ut?

Det har börjar komma rapporter på Twitter och i flera Mac-forum att Apples nya Mac-datorer med Apples egenutvecklade M1-chip verkar skriva överdrivet mycket data till datorns SSD-disk. Exakt varför datorerna skriver så mycket data till diskarna finns det än så länge inga uppgifter om och inte heller hur utbrett detta faktiskt är. Det hela skulle dock kunna leda till att diskarna livslängd förkortas drastiskt då flashminnet i SSD-diskar bara klarar av att skrivas över ett visst antal gånger innan minnet riskerar att bli ostabilt. Exakt hur mycket livslängden på en SSD-disk riskerar att förkortas på grund av det överdrivna diskskrivandet är även det oklart men en användare skriver på Twitter: "2TB 16GB model. 3% used. That means that for a 256GB model, proportionally, youx27d expect ~30% usage. If this is accurate, some of these machines arenx27t going to last half a year to 100%. And thatx27s a 16GB model. 8GB should be worse. Holy shit." Om det hela beror på någon slags bugg eller att M1-chippet kanske använder SSD-disken för uppgifter som kanske heller skulle utföras via datorns RAM-minne är oklart. De flesta verkar tro att det handlar om en bugg och om så fallet så är det förhoppningsvis något Apple kan fixa med en mjukvaruuppdatering om det visar sig att det här problemet är lika allvarligt som det låter. Apple har själva än så länge inte kommenterat rapporterna om M1-datorerna överdrivna diskskrivande. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fallskärmen som Perseverance använde hade ett dolt budskap
"Dare Mighty Things"

Det är inte ovanligt att NASA skickar med lite olika budskap med farkoster man skickar till rymden och nu har det upptäckts att ett av dessa fanns i fallskärmen som användes när Perseverance landade på Mars förra veckan. Det oregelbundna färgmönstret på fallskärmen fick många att misstänka att det fanns ett dolt budskap i denna. Det tog inte lång tid innan användare på Reddit knäckte koden. The Guardian skriver om hur mönstret på fallskärmen ska tolkas: "Each of the concentric rings in the parachute’s pattern represents one of the words. The zeroes and ones need to be split up into chunks of 10 characters, and from that, adding 64 gives you the computer ASCII code representing a letter. For example, seven white stripes, a red stripe and then two more white stripes represents 0000000100, the binary for four. Adding 64 to that gives 68, the ASCII code for the letter D." När det hela väl hade tolkats klart så framkom det att fallskärmens yttre ring angav koordinaterna till NASA:s Jet Propulsion Laboratory (JPL) här på jorden ("34°11’58” N 118°10’31” W"). De tre inre ringarna bildade orden "Dare Mighty Things" vilket är JPL:s motto och något som finns på inpräntat på väggarna i JPL:s kontrollcenter och på andra platser i deras anläggningar. Förutom det dolda budskapet i fallskärmen så har Perseverance även små ikoner som representerar Perseverance, dess tillhörande helikopter Ingenuity samt NASA:s tidigare Mars-farkoster inpräntade i sitt chassi. Dessa kan ni kolla in på bilden här nedanför. Här nedan hittas även en illustration som visar hur det dolda budskapet i Perseverance fallskärm ser ut. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Two Point Hospital byggs ut med A Stitch in Time
Bygg sjukhus under stenåldern!

Har du tagit del av allt Two Point Hospital har att erbjuda och suktar efter mer sjukhusutmaningar? Då har vi goda nyheter då expansionen A Stitch In Time släpps idag. Med tillägget får vi möjlighet att resa i tiden för att bygga sjukhus och hantera underliga åkommor som inte finns tillgängliga i modern tid. Mer specifikt får vi resa till medeltiden, en förhistorisk era samt till framtiden. Two Point Hospital: A Stitch in Time finns tillgängligt till PC och kan köpas för ungefär 100 kronor. A Stitch in Time väntas även släppas till konsolversionen, men det väntas ske senare i år. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Elon Musk utlovar snabbare internet från rymden
Starlink ska få nedladdningshastigheter på 300Mb/s senare i år

SpaceX grundare Elon Musk uppger i en tweet att företagets Starlink-tjänst senare i år kommer att få rejält mycket snabbare nedladdningshastigheter än vad som idag är fallet. Tweeten kom som ett svar på en annan tweet där en av Starlinks betaanvändare uppgav att han uppnått en nedladdningshastighet på 130Mb/s med en latens på 34 - 44 millisekunder via Starlinks rymdinternet-tjänst. På detta svarade Musk att Starlink senare i år kommer att komma upp i nedladdningshastigheter på runt 300Mb/s och att latensen skulle krypa mer mot 20 millisekunder. Starlink började erbjuda sin tjänst till betaanvändare under hösten förra året och utlovar för tillfället nedladdningshastigheter på 100Mb/s med en latens på 20 - 40ms. I början av månaden uppgavs det att Starlinks tjänst redan hade över 10.000 användare i Nordamerika. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0

Lexus rullar ut IS 500 som har V8:a
Men den kommer bara säljas i USA

Lexus har den senaste veckan smygvisat att de haft något F Sport-mässigt på gång. Flera trodde att det bara handlade om någon specialversion som fått sportigare utseende, men icke. Det rör sig om IS 500 F Sport Performance som är en prestandaversion av IS som får V8:a under huven. Motorn har ingen överladdning, är på 5,0 liter, bjuder på 479 hästar och 536 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till bakhjulen via en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Bilen utrustas även med fetare bromsar runt om och bättre kylning för dessa. Den får också ett bitigare kjolpaket, större fälgar och en överlag sportigare attityd. Är du sugen på ett exemplar får du dock ta dig till Nordamerika för det är bara där denna version kommer att säljas. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nu har Disney+ byggts ut med Star!
Ett lite matigare bibliotek

Förra året blev det känt att Disney+ skulle byggas ut med Star, vilket är den nya sektionen för filmer och serier från bland annat Fox. Nu har Star blivit tillgängligt på streamingtjänsten och massvis med trevliga filmer och serier kan nu ses. Bland annat finns alla säsonger av Futurama, Scrubs, Lost, Prison Break, The Strain och en stor mängd filmer som Logan, Deadpool, Starship Troopers och Kung Pow: Enter The Fist. Allt Star-innehåll hittar ni i nya Star-fliken på streamingtjänsten. I samband med detta har även priset på Disney+ höjts och ligger nu på 89 kronor i månaden eller 890 kronor för ett år. Folk betalat för ett år sedan tidigare kommer inte behöva betala extra förrän när årsprenumerationen gått ut. Hela listan med nya filmer och serier som nu finns på Disney+ har ni här nere. Tumnagel
46.4°
+
André Stray
0

Epic svarar lootbox-grupptalan med V-Bucks
Så att folk kan köpa mer lootlådor

I USA har det pågått en grupptalan mot Epic Games gällande lootlådor med slumpmässigt innehåll och igår bestämde högsta domstolen i North Carolina att Epic Games måste betala ut lite kosing till grupptalans deltagare och hur mycket som ska betalas ut kommer bestämmas i maj. Epic Games är dock snabba på pucken och har i samband med detta meddelat att samtliga som köpt lootlådor i Fortnite och Rocket League innan odds implementerades kommer få lite extra klirr i V-Bucks-kassan. Mer specifikt 1000 V-Bucks kommer läggas till i den digitala plånboken. Detta gäller samtliga spelare i hela världen, medan den summa Epic Games måste betala ut i grupptalan kommer endast delas ut till spelare i USA. Utöver pengarna som ska betalas ut i samband med grupptalan verkar det som att ytterligare 26,4 miljoner dollar ska betalas ut för att täcka andra kostnader. Bland annat till unga spelare som lagt sina egna pengar på att köpa lootlådor och den summan verkar landa på 50 dollar per skalle, vilket kommer betalas ut i V-Bucks eller Rocket League-krediter. Tumnagel
31.0°
+
André Stray
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

YDS-150 är en digital saxofon från Yamaha
Jazza loss med ettor och nollor

Yamaha har släppt en digital version av en saxofon som är försedd med lite finesser som dess mekaniska motsvarigheter saknar. Saxofonen YDS-150 har ungefär samma storlek som en alt-saxofon men ska inte väga riktigt lika mycket som dessa. Den drivs av ett uppladdningsbart batteri men går att koppla till en strömkälla via den tillhörande laddkabeln om användaren vill vara säker på att inte bli avbruten av att batterier laddar ur under spelandets gång. Det går att skicka in andra musikkällor via bluetooth till YDS-150 så att saxofonisten kan spela upp sin musik tillsammans med denna. Det verkar tyvärr inte gå att skicka ljudet trådlöst från saxofonen till en extern högtalare eller ett par hörlurar utan dessa måste isåfall kopplas in via sladd. Vidare finns det 73 olika förprogrammerade lägen som kan få saxen att ge ifrån sig till exempel sopran, alt, tenor och baryton-ljud. Yamaha YDS-150 kostar cirka 1100 dollar. I videoklippen här nedanför kan ni i det första lyssna på hur YDS-150 låter jämfört med en vanlig saxofon och i det andra kolla in lite närmare på olika ljud från den digitala saxofonen. Engadget har skrivit en recension om YDS-150 och den hittas här. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sanktionsavgifter för GDPR-brott landade på 150 miljoner
Alla följde inte dataskyddsförordningen förra året

IMY, före detta Datainspektionen, skriver i ett pressmeddelande att man under förra året beslutade om sanktionsavgifter på sammanlagt 150 miljoner kronor där man ansåg att företag inte följt dataskyddsförordningen, GDPR. Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för IMY, säger i en kommentar: "Under året inledde vi 52 tillsynsärenden och avslutade 53. I 15 tillsynsärenden fattade vi beslut om sanktionsavgifter på totalt 150 miljoner kronor." IMY skriver vidare att man under 2020 tagit emot 4600 anmälningar om personuppgiftsincidenter, 3200 klagomål från enskilda och fattat beslut i över 1000 ärenden om tillstånd till kamerabevakning. När det gäller klagomål från enskilda så ska dessa bland annat ha handlat om att personuppgifter inte har tagits bort ur till exempel ett register, trots att detta begärts. Ytterligare en rättighet som ofta berörs är rätten till registerutdrag, där klagomålen ofta handlar om att enskilda inte fått skriftlig information om vilka personuppgifter en viss verksamhet hanterar om dem skriver IMY i sin årsredovisning. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Cupra Formentor med Audi-femma här
Bjuder på 390 hästar

Efter en liten smygtitt är nu Cupra Formentor VZ5 presenterad. Den här har Audis mumsiga turbomatade femma på 2,5 liter under huven och här ger den 390 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Siffrorna gör VZ5 till den kraftfullaste modellen för gatan som Cupra tagit fram hittills. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Jämfört med Formentor VZ bjuder även VZ5 på adaptiv sportfjädring och bromsar från Akebono med sexkolvsok fram. Den får även ett sportigare kjolpaket och 20-tumsfälgar. Insidan har sportigare stolar och inlägg i aluminium och koppar. Marknadslansering ska ske i slutet av året, men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Snubbe rekommenderar att inte dra släp med Tesla Model Y
Drar för mycket el helt enkelt

Bakom en Tesla Model Y får man dra upp till 1588 kilo. Den här snubben lastar två crossar som tillsammans väger 249 kilo på ett släp som väger 204 kilo. Han har alltså bara hängt 453 kilo bakom bilen och har mycket till godo. Men vad gör detta med räckvidden egentligen? Enligt videon gick räckvidden från 91 procent till 66 procent på bara 3,1 mils körning. Sträckan som skulle köras var 6,1 mil och väl framme hade räckvidden droppat från 91 procent till 46 procent. Om de hade börjat resan med fulladdat batteri på 100 procent hade den totala räckvidden bara blivit 13,2 mil. Bilen ska ha en räckvidd på 52,5 mil enligt Tesla (utan släp) men vid tester har det här gänget bara lyckats komma 32,2 mil som max. Kör du mycket elbil med släp? Dela gärna med dig av dina erfarenheter bland kommentarerna nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida