m

Liten Aston Martin DB5 i No Time To Die-version
Blir din för 123.000 dollar

The Little Car Company presenterar nu en Aston Martin DB5 Junior i No Time To Die-version. Det här är alltså en bil för barn men detaljerna, kvaliteten och bygget överlag osar vuxendagis. Så även prislappen som ligger på 123.000 dollar. Men då får man också miniguns i strålkastarna, möjligheten att skicka ut en rökridå och mest street cred i hela lekparken. Som tur är får även en vuxen plats i den och eftersom den lilla eldrivna kärran toppar 72 km/h skulle man ju kunna ta den ner till korvkiosken med kromad armbåge. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Volta Trucks får in 37 miljoner euro till
Har nu över 2500 stycken förhandsbeställningar

Volta Trucks har precis avslutat ytterligare en investeringsrunda och där fick man in 37 miljoner euro. Den största delen stod amerikanska Luxor Capital och företagets första externa investerare, Byggmästare Anders J Ahlström, valde att öka sitt innehav. Volta ska ha fått in över 2500 stycken förhandsbeställningar (ordervärde på över 600 miljoner euro) på den helt eldrivna lastbilen Zero som är planerad att börja testas och utvärderas av kunder i mitten på nästa år. Fullskalig produktion väntas dra igång i slutet av 2022. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Perseverance har nästan samma processor som iMac G3 hade
Är dock lite tåligare än de som Apple använde på 90-talet

New Scientist rapporterar att NASA:s senaste Mars-farkost Perseverance använder en modifierad PowerPC 750-processor för att hantera den data som farkosten samlar in och sänder vidare till jorden. Det är samma processor som Apple använde i de färgglada iMac G3-modellerna som man lanserade 1998 och sålde till 2003. PowerPC 750 är en single core-processor på 233Mhz som var försedd med 6,35 miljoner transistorer. Den versionen som används i Perseverance, och även i NASA:s rover Curiosity, kallas dock för RAD750 och försedd med 10,4 miljoner transistorer. RAD750 utvecklades av BAE System 2001 och har använts i olika rymdfarkoster sedan 2005. Den är specialbyggd för att tåla olika omständigheter som rymdfarkoster kan utsättas för under sina uppdrag. Gizmodo skriver om RAD750: "BAE Systems manufactures the radiation-hardened version of the PowerPC 750, dubbed RAD750, which can withstand 200,000 to 1,000,000 Rads and temperatures between -55 and 125 degrees Celsius (-67 and 257 degrees Fahrenheit)." En RAD750-processor kostar runt 200.000 dollar, motsvarande nästan 1,7 miljoner kronor, vilket gör dessa "rymd-processorer" betydligt mycket dyrare än de PowerPC 750-processorer som drev en del av Apples stationära datorer i slutet av 1990- och i början på 2000-talet. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Klassikern AC Cobra nu även som elbil
Eller med turbofyra från Mustang

AC Cobra är en av världens mest ikoniska sportbilar och nu kommer den med elmotor. Det är AC Cars som bygger och Series 1 Electric som de kallar den här kommer att tillverkas i 58 stycken exemplar. Antalet har man valt för att fira att det nu är 58 år sedan den allra första AC Cobran rullade ut. Under skalet finns ett batteripack på 54 kWh som matar en elmotor på 312 hästar och 250 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning och vikten på ekipaget ligger på 1250 kilo. Man kan få bilen i färgerna Electric Blue, Electric Black, Electric White eller Electric Green och prislappen börjar på 170.000 dollar. De första leveranserna ska dra igång i höst. Vill man istället ha förbränningsmotor erbjuds AC Cobra 140 Charter Edition som har Fords EcoBoost-maskin under huven. Det är en turbomatad fyra på 2,3 liter som ger 350 hästar och 440 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på sex sekunder blankt och vikten anges till 1100 kilo. Även denna tillverkas i 58 stycken exemplar och varje kostar från 105.000 dollar. Skeppas också till kund i höst. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Seat lanserar nya varumärket Seat MÓ
Fokus på mindre eldrivna fordon

Den fysiska invigningen för Seats nya huvudkontor Casa Seat i Barcelona är nu genomförd och i samband med detta hade varumärket Seat MÓ världspremiär. MÓ ska leda Seats strategi för urban mobilitet genom att bland annat erbjuda mikromobilitetsprodukter och smarta delningstjänster. Först ut i den kategorin är produkterna MÓ eScooter 125 och MÓ eKickScooter 65. Den förstnämnda är en motorcykel med en elmotor på tolv hästar och 240 newtonmeter i vrid inbyggd i bakhjulet. Den har ett batteri på 5,6 kWh som ska räcka för 12,5 mils körning. 0-50 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 95 km/h. Den gråa på bilderna är samma hoj fast istället anpassad för delningstjänster och då får den lite annan design. eKickScooter 65 är en eldriven sparkcykel som ska kunna ta sig 6,5 mil på en laddning. Toppfarten är begränsad till 20 km/h. Vad grejerna kostar framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Hayao Miyazaki har en bit kvar på sin nya film
Har fått klart 36 minuter på tre år

Vi har tidigare rapporterat att den japanska regissören Hayao Miyazaki skulle använda sig av datoranimering för sin nya film How Do You Live?. Men nu har en producent från Studio Ghibli avslöjat att denna nya film, baserad på Yoshino Genzaburos bok med samma namn, kommer bli helt animerad för hand. Eftersom de ritar allt för hand kommer det också ta lite längre tid att få klart filmen men de hoppas få klart den inom tre år. We are still hand-drawing everything, but it takes us more time to complete a film because we’re drawing more frames. So, there are more drawings to draw than before. Back when we were making My Neighbor Totoro, we only had eight animators. Totoro we made in eight months. [For] the current film that Hayao Miyazaki is working on, we have 60 animators, but we are only able to come up with one minute of animation in a month. That means 12 months a year, you get 12 minutes worth of movie. Actually, we’ve been working on this film for three years, so that means we have 36 minutes completed so far. We’re hoping it will finish in the next three years. Boken handlar om en 15-årig pojke som flyttar ut till sin farbror efter hans far dör där han upplever en spirituell förändring. Ska helt klart bli spännande att se hur Miyazaki tolkar denna bok. Gör han det bara en promille så bra som han tolkade Trollkarlens slott med Det levande slottet så kommer detta säkert bli riktigt bra. Tumnagel
48.9°
+
Frode Wikesjö
0

Twitter inför restriktioner för 5G-konspirationer
Så att foliehattar sluta elda upp mobilmaster

Twitter gör nu som YouTube och börjar radera inlägg som sprider konspirationer om att 5G-nätverk på något underligt sätt ska ligga bakom spridningen av det nya coronaviruset. I sina uppdaterade riktlinjer om desinformation gällande den pågående pandemin skriver Twitter nu: "Unverified claims that incite people to action, could lead to the destruction or damage of critical infrastructure, or could lead to widespread panic, social unrest, or large-scale disorder, such as “The National Guard just announced that no more shipments of food will be arriving for two months — run to the grocery store ASAP and buy everything” or “5G causes coronavirus — go destroy the cell towers in your neighborhood!" Sedan konspirationsteorierna om att 5G-nätverk sprider coronaviruset börjat florerar har det förekommit en lång rad sabotage mot mobilmaster i vissa delar av världen. Storbritannien verkar ha blivit extra hårt drabbat av detta. Enligt nyhetsbyrån AP ska minst ett 50-tal mobilmaster ha utsatts för sabotage sedan konspirationerna började spridas förra månaden. Det ska observeras att det bara är 5G-konspirationer som har kopplingar till pandemin som Twitter nu aktivt kommer att börja radera från sin tjänst. Andra konspirationer gällande framtidens mobilnätverk kommer fortsatt att få publiceras på tjänsten. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Zündapp GTS från 1967 såldes för 93.500 kronor
Dyraste veteranmopeden någonsin på Tradera

Intresset för veteranmopeder har ökat kraftigt. Under förra året såldes det moppar på Tradera för nästan 20 miljoner kronor och man räknar med att slå dessa siffror i år. I söndags såldes den dyraste någonsin - en Zündapp GTS från 1967 vars 269:e bud slutade på 93.500 kronor. Modellen är tillverkad i endast 107 stycken exemplar och som vi kan se var exemplaret som såldes i ypperligt skick. Sofia Hagelin som är pressansvarig på Tradera säger följande: "Vi ser en kraftig uppgång för mopedförsäljningen på Tradera i hela landet. Många har fått upp ögonen för veteranmopeder från 1960- och 70-talet. Vi ser att det är framförallt är nostalgiska 50- och 60-talister som slåss om objekten, men även den del av dagens ungdomar som attraheras av de här sällsynta, vackra klenoderna." De mest populära gamla mopederna kommer från tillverkarna Crescent, Puch och Zündapp. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida