m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Elation Freedom - ny eldriven superbil från USA
Har fyra motorer och upp till 1929 hästar

Elation är en nystartad biltillverkare från Kalifornien grundad av Carlos Satulovsky och Mauro Saravia. Nu visar de upp sin första modell Freedom och det är en helt eldriven superbil som ska bjuda på upp till 1929 hästar. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 418 km/h. Kraften kommer från fyra stycken elmotorer och dessa får i sin tur kraft från batteripack på 100 till 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på mellan 48,3 till 64,4 mil på en laddning. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque som ska väga 82 kilo. Det ska även erbjudas en version med tre stycken elmotorer och då är effekten istället 1434 hästar. Gillar man förbränningsmotorer bättre än elmotorer kan man istället välja Freedom Iconic. Den har en V10:a på 5,2 liter parad med en sjustegad S-tronic-låda. Som väntat kommer detta paket från Audi och deras R8. Effekten har dock pumpats upp till 760 hästar och 664 newtonmeter i vrid. Den här ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 386 km/h. Enligt Elation har deras ingenjörer jobbat med F1 på Le Mans 24-timmars och i flera andra olika europeiska racingdivisioner. Startpriset för en Freedom ligger på 1,7 miljoner euro. Freedom Iconic kostar från 1,9 miljoner euro. Som väntat är detta endast renderingar för tillfället och det återstår att se om det någonsin kommer att bli verklighet av projektet. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Porsche Carrera GT har fyllt 20 år!
Modellen med vackraste motorljudet får nu handla på Systemet

I slutet av september år 2000 körde racerföraren Walter Röhrl runt med en Porsche Carrera GT Concept i Paris eskorterad av poliser. Produktionen drog visserligen inte igång förrän 2003 men modellen har nu alltså funnits i 20 år vilket såklart är värt att hylla. Konceptet baserades på en ny typ av racerbil som man tänkte tävla med i 24-timmars på Le Mans. Den hade chassi i kolfiber, V10-motor och dess internbeteckning var 9R3. Men man bestämde sig för att lägga ned tävlingssatsningarna, och tog istället fram en gatversion. Bilen bjuder på massvis av godsaker som exempelvis keramiska bromsskivor, kolfibermonocoque och horisontellt liggande fjädrar. Men en stor grej var såklart motorn. I produktionsversionen ökade litervolymen från 5,5 till 5,7 liter. De tio cylindrarna såg tillsammans till att ge maskinen 612 hästar och 590 newtonmeter i vrid. Som enda alternativ erbjöds en sexväxlad manuell växellåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder, 0-200 på 9,9 och toppfarten anges till 330 km/h. Bilen väger in på 1380 kilo. Tillverkningen pågick från 2003 till 2005 och 1270 stycken exemplar blev till. Frånpriset när bilen var ny låg på 452.690 euro - en summa som stigit ordentligt med åren. Jag själv hade turen att få inspektera ett exemplar med egna ögon i år och det är verkligen en fantastisk skapelse. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Biltillverkaren Bizzarrini återupplivas
Före detta Aston Martin-vd håller i spakarna

1964 grundades den italienska biltillverkaren Bizzarrini av Giotto Bizzarrini. Giotto hade tidigare jobbat som både ingenjör och testförare hos Ferrari och Alfa Romeo och kände sig mogen att dra igång något eget. Under fem års tid deltog man i flera olika race, bland annat 24-timmars på Le Mans. Modellerna Strada, Europa och P538 blev till och även en del specialare under 2000-talet. Nu ska märket återupplivas ytterligare en gång och bakom står den London-baserade lyxbilshandlaren Pegasus Brands. Tre stycken före detta Aston Martin-chefer ska basa över märket och en av dem är Ulrich Bez som mellan 2000 och 2013 var vd för Aston. Ulrich har även jobbat hos Porsche där han var med och utvecklade 911 Carrera RS 2.7, 968 och 993. Andra namn som är med i det nya projektet är Christopher Sheppard och Janette Green. När "nya" Bizzarrini ska presentera något är oklart men det lär vi få reda på. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

24-timmars på Nürburgring sänds live i helgen
Kolla på YouTube

Nu i helgen är det dags för 24-timmarsloppet på Nürburgring igen och det hela kommer att sändas live på YouTube. Imorgon klockan 11:15 drar sändningarna igång. Ska ni kolla? Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Audi hyllar framgångarna R8 LMS haft på Ringen
Presenterar R8 Green Hell Edition

Nürburgrings nordslinga kallas även för "Det gröna helvetet". För att hylla framgångarna man haft med racerbilen R8 LMS på sträckan rullar man nu ut specialversionen R8 Green Hell Edition som baseras på R8 Performance. Sedan 2012 har R8 LMS vunnit 24-timmars på Nürburgring fem gånger. Lanseringsfärgen för specialaren är mörkgrön men man kan även få den i Ibis White, Daytona Gray i Mythos Black. Till färgen får man backspeglar, sidokjolar och diffusor i svart, och matta detaljer på taket, frunken och a-stolparna. Fälgarna som mäter 20 tum är mattsvarta med röda inslag. Vidare har den några dekaler som avslöjar att det här minsann inte är en vanlig svenne-råtta och Alcantara-klädda skålade sportstolar. Sömmarna är blågröna och bilen har en speciell ratt och golvrattor. Maskineriet har lämnats orört vilket innebär att den 5,2 liter stora V10:an bjuder på 620 hästar. Till den sitter en sjustegad S tronic-låda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 331 km/h. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 233.949 euro. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Ford hyllar Ken Miles seger på Daytona
Med specialversion av GT

Den specialversion av Ford GT som Frode skrev om i helgen är nu presenterad och det ni nu har framför ögonen är Ford GT Heritage Edition. Med den här vill man hylla Daytona 24 Hour Continental som hölls 1966 och därför är bilen vit med röd dekor och svart huv. Givetvis är siffrorna 98 på plats. Specialversionen får även en hel del kolfiberbitar på sig och ett par smidda 20-tumsfälgar i guldton. Insidan är klädd med Alcantara på flera ställen. 1966 var ett historiskt år för Ford då man lyckades knäppa Ferrari på näsan och kamma hem segern i 24-timmarsloppet på Le Mans. Några månader tidigare briljerade man på Sebrings 12-timmarslopp. Allt började dock med Daytona samma år när man vann sitt första 24-timmars med förarna Ken Miles och Lloyd Ruby bakom ratten. Vad man får betala för en GT Heritage Edition framgår inte. De första leveranserna ska ske i början av nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Teaser för Ford GT Heritage Edition
Fräsig rackare

Ford släppte under gårdagen en liten miniteaser för 2021 Ford GT Heritage Edition som ska vara en hyllning till ett mycket speciellt ögonblick i Fords racinghistoria. Som du kan se i klippet ovan visar de sin klassiska 1966 GT40 som ninjasnabbt utvecklas till 2021 Ford GT Heritage Edition. Bilden nedan är från klippet ovan pausat alldeles precis rätt. Bilen ser ut att få numret 98 på sig vilket var numret som den vinnande bilen hade på sig när Ford 1966 för första gången vann loppet Daytona 24-timmars. Ford kommer visa upp bilen på riktigt på Petersen Car Week i morgon eftermiddag någon gång. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Årets Le Mans-race blir av fast utan publik
Antalet fall i Frankrike har ökat

Årets 24-timmars på Le Mans skulle ägt rum mellan den 13 och 14 juni men det satte pandemin stopp för. Man valde att flytta evenemanget till den 19-20 september istället. Situationen i Frankrike förbättrades i juni och man sa då att man ändå skulle hålla eventet med publik, fast de skulle då få hänga i "sociala bubblor" där upp till 5000 stycken personer åt gången fick hänga. Men den här månaden har antalet corona-fall ökat i landet och därför har man nu tagit beslutet att det inte kommer att bli någon publik på årets event. De som köpt biljetter kommer att få sina pengar tillbaka. Exakt hur man kommer att visa racet är oklart för tillfället, men det blir väl någon slags liveström som alla andra inställda event kört på. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på McLaren Senna LM
Den gatlegala versionen av Senna GTR

Förra året började det bubbla upp rykten som sa att McLaren höll på med en specialversion av modellen Senna kallad Senna LM. Den är baserad på racerbilen Senna GTR men är något man får köra med på gatan, fortfarande ganska så extrem dock. McLaren har fortfarande inte officiellt presenterat bilen men den har synts till på nätet flera gånger sedan ryktena började. Nu har en McLaren-återförsäljare i Auckland, Nya Zeeland, fått in just en sån här. I följande klipp går man igenom bilen som är en hyllning till legendariska F1 LM som lanserades för att fira segern på 1995 års upplaga av 24-timmars på Le Mans med en F1 GTR. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Bugattis testförare lär dig allt om Chiron
Andy Wallace verkar ha ett trevligt jobb

Andy Wallace spenderar mer tid i Bugatti Chiron än någon annan. Han är nämligen företagets testförare sedan 2011 och i följande klipp berättar han allt som kan vara värt att veta om modellen. Innan Andy kom till Bugatti spenderade han 30 år med att vara racerförare och han har bland kört både 24-timmars på Le Mans och Daytona. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

24-timmars på Le Mans flyttas till september
Inte helt oväntat

Alla större evenemang ställs in eller flyttas just nu, även om det är några månader kvar innan de skulle ägt rum. Nästa event att petas fram är 24-timmars på Le Mans som skulle gå av stapeln den 14 juni. Nu är det 19 september som gäller istället, då man tror att virus-krisen har blåst över och det är fritt fram att samla mycket människor på en plats igen. 24-timmars på Le Mans har anordnats varje år sedan andra världskriget. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

GT40:n från Ford v Ferrari snart på auktion
Köp!

I den nya filmen Ford v Ferrari eller Le Mans 66 som den heter här i Sverige får vi se Christian Bale köra omkring i en Ford GT40. Det är dock inte en riktig utan en mycket fin replika tillverkad av välkända Superformance. I januari kommer just denna bil att auktioneras iväg av Mecum Auctions. Bilen är designad att efterlikna den som Ken Miles körde under 1966 års upplaga av 24-timmars på Le Mans. Under locket där bak sitter en Roush IR 427-V8:a som borrats till 8,4 liter. Den ger 608 hästar och är kopplad till en fempetad manuell låda. Ken Miles son Peter har satt sin autograf på bilen tillsammans med Charlie Agapiou som var stallchef back in the days. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Racerbilen Corvette C8.R brummar på bana
Får annan motor som kommer till gatan senare

R är tilläggsbokstaven på nya Corvette C8 när det handlar om bilen man ska använda för racing. Den har en V8:a utan överladdning på 5,5 liter istället för gatbilens 6,2 och bjuder på 500 hästar. Den skippar även stötstängerna och har istället dubbla överliggande kamaxlar. Som grädde på moset har den en så kallad flat vevaxel vilket bland annat skapar ett ganska säreget motorljud. Det här receptet ska så småningom även hitta ut i en gatversion. C8.R ska göra sin debut på 24-timmarsloppet på Daytona i januari. Fler klipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Michael Fassbenders väg till Le Mans
YouTube-serie på gång

Skådespelaren Michael Fassbender älskar verkligen bilkörning och snart kommer vi få se mer utav detta. Han vill nämligen testa sin förmåga mot några av världens bästa racerförare i 24-timmarsracet på Le Mans. I den kommande YouTube-serien Michael Fassbender: Road To Le Mans som har premiär den 11 oktober kommer vi få se honom kämpa mot sitt mål i en Porsche 911 GT3 Cup. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Därför blev Mercedes bil luftburen på Le Mans
Tre gånger under samma race

I helgen var det dags för den 87:e upplagan av 24-timmars på Le Mans där racerbilarna kör runt på Circuit de la Sarthe ett helt dygn i sträck. Undertecknad var på plats och det var verkligen en häftig upplevelse. Jag orkade inte riktigt hålla mig vaken alla timmar men det hela var spektakulärt ändå. Segern kammades hem av Toyota i år och inga större olyckor inträffade som tur var, men så har det ju såklart inte alltid varit. 1999 när Mercedes var med och tävlade med sin CLR-GT1 blev bilen luftburen inte mindre än tre gånger. Först under kvalificeringen med Mark Webber bakom ratten, för att sedan hända igen under övningsvarvet då bilen till slut landade på taket. Fyra timmar in i racet var det dags igen. Peter Dumbreck kom i hög hastighet över ett krön och bilen tog till skyarna för att snurra ett par varv och sedan landa på rätt sida upp i skogen. Ett klipp som troligtvis "alla" har sett och som du kan återse här nedan. Men hur kunde detta hända? Det snackar man om i klippet ovan. Den sista olyckan ledde till att Mercedes drog sig ur racet omedelbart, och faktiskt även la ner hela CLR-programmet och slutade med denna typ av racing. Det hela gjorde även att reglerna hur Le Mans-bilar skulle designas ändrades, samtidigt som man gjorde om banan en aning. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Kontorstolsrace från Japan
Verkar roligt!

I år är det tionde året som Hanyu race går av stapeln. Det är udda tävling där lag om tre kör runt på en bana som är 200 meter under två timmar. Deltagarna byter av varandra, lite som Le Mans 24-timmars, och den som hinner längst vinner. Det lite udda här är alltså att man kör på kontorsstolar. 55 lag tävlade och laget som vann kallade sig Kitsugawa Unyu. De vann 90 kilo ris. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0

Rolls-Royce har tagit fram en champagne-kista
Och Bentley en bok som kostar mer än en Continental GT

Förutom att tillverka flådiga bilar gör Rolls-Royce även andra saker som man kan behöva här i livet. Det senaste för den som har en slant över är denna champagne-kista. Det är en låda med ett chassi i kolfiber och aluminum klätt med ek och svart läder. Självklart pryder Spirit of Ecstasy även utsidan. Insidan döljer ett uppfällbart bord, fyra stycken handblåsta kristallglas och såklart även kylda behållare som du kan förvara champagnen i. Vill man krydda det hela lite extra väljer man till kaviar-kitet som ger dig plats för att kyla fin kaviar. Denna skopar du sedan in i ansiktet med hjälp av någon av de två Pärlemor-skedarna. Kistan blir din för strax under 50.000 dollar. Konkurrenten Bentley har också släppt något nytt, och det är en bok. Kanske inte riktigt lika spännande som kistan dock, men väldigt dyr i alla fall. Företaget firar 100 år och det vill man hylla lite extra med denna bok. Här finns bilder och berättelser från då, nu och framtiden. The Bentley Centenary Opus som boken kallas väger hela 30 kilo så det är en ordentlig pjäs att slänga upp i knät och bläddra i. Endast 500 stycken exemplar kommer att tas fram och priset börjar på 3800 dollar. Men det är för den billigaste som kallas för Centenary Edition. Den är klädd i samma läder som man använder i bilarna och är signerad av designchefen Stefan Sielaff. Vill man ha något ännu mer exklusivt köper man Mulliner Edition som det endast finns 100 stycken av. För den får man istället betala 16.000 dollar. Dessa får istället en signatur från vdn Adrian Hallmark, en bit gummi från den Bentley Speed 8 som vann 24-timmars på Le Mans 2003 och ett handgjort skal som omsluter allt. Men om inte heller detta är nog för dig är det Carat Edition du ska ha. Den kostar 250.000 dollar, mer än en flång ny Continental GT alltså. Endast sju stycken tas fram och som namnet avslöjar är dessa prydda med diamanter på framsidan, 100 karat. Tumnagel
23.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Vantage AMR med sjupetad manuell låda är här
Men endast 200 stycken kommer att tillverkas

Efter en teaserbild har Aston Martin nu officiellt presenterat Vantage AMR. Som väntat får den manuell växellåda och denna har sju steg, dogleg-uppställning och kommer från tillverkaren Graziano. Den har något man kallar för AMSHIFT vilket är ett system som hjälper till att få perfekta häl-och-tå-nedväxlingar. Man ska även kunna, med full gas, växla utan att behöva släppa gaspedalen. Lådan kopplas till AMG-V8:an på 4,0 liter med dubbla turbo och 510 hästar. Motorn är placerad lågt och så långt bak man har kunnat vilket ger en viktfördelning på nästan 50/50. Är man snabb med växlandet ska 0-100 km/h gå på fyra sekunder blankt. Toppfarten anges till 313 km/h. Endast 200 stycken exemplar kommer att tillverkas av modellen. 59 av dessa är "Vantage 59"-versioner för att fira att det nu är 60 år sedan Aston Martin vann 24-timmars på Le Mans. Bilen på bilderna är en sådan. Prislappen i Tyskland startar på 184.995 euro. Från och med första kvartalet nästa år kommer även vanliga Vantage att erbjudas med manuell låda. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Bentley visar racing-inspirerad Continental GT i Genève
Hyllar tävlingsbil som körde Le Mans på 30-talet

Den 10 juli i år firar Bentley sitt hundraårsjubileum och man kommer bland annat göra det genom att lansera några specialversioner. Den vi ser här är en av dem. Continental GT Number 9 Edition by Mulliner kallas bygget och det är en version av modellen som ska vara extra mycket racing-inspirerad. Siffran nio i grillen refererar till en kompressormatad tävlingsbil som Bentley körde med i Le Mans 24-timmars 1930. Föraren var Sir Henry Ralph Stanley Birkin och bilen hade en grön vacker färg. Förutom detta får hyllningen ventilationsrattar i 18-karats guld, aluminium på mittkonsolen, en klocka från Jaeger inspirerad av de som fanns på 30-talet och en träbit hämtad från sätet på den gamla tävlingsbilen. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad man får betala framgår inte just nu. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2018

Dokumentär om 24-timmarsracing på Ringen
Världens bästa race?

Det sägs att det årliga ADAC Zurich 24-Hour Race på Nürburgrings Nordslinga är det bästa racet i världen. I den här dokumentären får vi reda på varför. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Porsche sätter nytt varvrekord på Ringen
Med 919 Hybrid Evo

1983 körde Stefan Bellof tävlingsbilen Porsche 956 C på Nürburgring och satte tiden 6:11.13. Det rekordet har stått sig i 35 år, tills imorse. Då körde nämligen Timo Bernhard en Porsche 919 Hybrid Evo på sträckan och lyckades klocka tiden 5:19.55. Det innebär att det gamla rekordet är krossat och att vi har en ny herre på täppan. 919 Hybrid Evo är en vidareutveckling av Le Mans-prototypen tillverkaren vann 24-timmarsracet med 2015, 2016 och 2017. Man har även vunnit FIA World Endurance Championship tre gånger i rad med bilen. Grattis Porsche och bra jobbat! Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Matt Damon kommer att spela Carroll Shelby
Ny film om Fords Ferrari-fight på gång

Från början var tanken att Tom Cruise skulle porträttera den välkända racerföraren och bilkonstruktören Carroll Shelby i en ny spelfilm. Nu står det dock klart att det blir Matt Damon som gör rollen istället. I filmen kommer vi att få följa med tillbaka till 1966 när Ford tävlade mot Ferrari om vem som var bäst på 24-timmarsracet Le Mans. Ni minns nog hur det hela gick - Ford hade med sig tre stycken GT40 som de knep första, andra och tredjeplats med. Carroll hade varit med och preppat bilarna och hjälpte därmed Ford med att sätta Ferrari på plats. Carrolls kompis och testförare Ken Miles ska spelas av Christian Bale. Regissera filmen ska James Mangold göra. Den har ännu ej fått något namn och det är oklart när den kommer att ha premiär. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida