m

Köpguide till Citroën 2CV
Dags att köpa ny klassiker för året

Det har slagit över till februari och det är hög tid att fundera på vad du ska köra runt i för fräsig bil när årets säsong drar igång. Hagerty har här gjort en köpguide för den som är intresserad av en Citroën 2CV, eller som kanske blir efter att ha sett klippet. Vad kommer du köra runt med denna säsong? Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2020

Chris Harris rejsar med sin gamla Citroën 2CV
Mot Andrew Frankel och hans 2CV

Finns det något bättre än att se två stycken britter joxa omkring med två stycken gamla Citroën 2CV på ett regntungt fält någonstans i Storbritannien? Nej, så här kommer ett sådant klipp. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2019

Jason kör knasiga Citroën Méhari 4x4
Original-suven

För ett tag sedan fick vi se när Jason körde Citroën 2CV. Méhari 4x4 kan beskrivas som den modellens fyrhjulsdrivna syskon och den är verkligen ingen vanlig syn idag. Jason har givetvis även provat denna och så här såg det ut. 145.000 stycken Méhari tillverkades totalt, men bara 1300 av dessa hade drivning på alla fyra. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Citroën 2CV - så enkel och så briljant
Jason spanar in en klassiker

Citroën 2CV utvecklades i slutet av 30-talet men började tillverkas först efter andra världskriget. När den lanserades stod det klart att det var en ytterst smart liten bil som hade skapats. Enkel, billig, och vem som helst kunde i princip laga den om den gick sönder. Jason har tagit sig en närmare titt på den finurliga mackapären och så här såg det ut. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Ami One - eldrivet koncept från Citroën som toppar 45 km/h
Ett alternativ till kollektivtrafiken

Ami var en modell som Citroën tillverkade från 1961 till 1979 och den baserades på samma teknik som 2CV. Nu gör namnet comeback men knappast formerna. Det här konceptet kallar man för Ami One och det är en liten kub för två med ett hjul i varje hörn. Bilen mäter bara 2,5 meter på längden, är 1,5 meter bred och 1,5 meter hög. Vikten ligger på låga 425 kilo och under skalet finns en elmotor med tillhörande batteripack. Det precis som bilen är inga kralliga grejer så toppfarten ligger på 45 km/h och räckvidden på en laddning anges till tio mil. Alla elbilar tillverkade efter den 1 januari i år måste ge från sig ett ljud vid låga hastigheter så att fotgängare och andra kan upptäcka bilarna. Här har man valt att blanda manliga och kvinnliga röster som spelas upp från en högtalare. "Citroen designed Ami One Concept as an alternative to public transport (bus, train etc.) and other modes of transport such as bikes and electric scooters. Just as the 2CV made freedom of movement broadly accessible last century, Ami One Concept frees up urban mobility for everyone with its unique and popular character advocating a new experience." Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2018

Nu kan du prova Forza Horizon 4
Och spelet kommer få tio James Bond-bilar

Om dryga två veckor släpps Forza Horizon 4 till Windows och Xbox One. Men redan nu kan du prova spelet då det finns ett spelbart demo för spelet på båda plattformar. Demot ska ge spelare en försmak av hur spelet hanterar olika typer av väderlek samt då så klart körkänslan. I klippet ovan kan du se när folket från Giant Bomb spelar spelet. På tal om Forza Horizon 4 så kommer spelet få ett DLC-paket som innehåller olika Bond-bilar. Detta paket heter The Best of Bond Car Pack och innehåller tio bilar från Bond-filmerna. Bilarna är: 1964 Aston Martin DB5 inspirerad av Goldfinger, Åskbollen, GoldenEye, Skyfall och Spectre 1969 Aston Martin DBS från I hennes majestäts hemliga tjänst 1974 AMC Hornet X Hatchback från Mannen med den gyllene pistolen 1977 Lotus Esprit S1 från Älskade spion 1981 Citroën 2CV6 från Ur dödlig synvinkel 1986 Aston Martin V8 från Iskallt uppdrag 1999 BMW Z8 från Världen räcker inte till 2008 Aston Martin DBS från Quantum of Solace 2010 Jaguar C-X75 från Spectre 2015 Aston Martin DB10 från Spectre Detta paket kommer följa med spelets Ultimate Edition-utgåva men kommer så klart också gå att köpa separat. Tumnagel
38.5°
+
Feber
0

Vi har testat Indoor Wingsuit Flying
I en unik anläggning i Stockholm

För ett tag sedan var ett gäng från Feber iväg och testade hur det är att flyga inomhus i med hjälp av så kallade wingsuits i en väldigt unik anläggning i Bromma utanför Stockholm. Företaget Indoor Wingsuit Flying har byggt upp en anläggning i en av försvarsverkets gamla horisontella vindtunnlar där försvaret och SAAB testade modeller till framtida stridsflygplan förr i tiden. Detta gör att man har möjlighet att flyga fram och tillbaka samt i sidled på ett helt annat sätt jämfört när man flyger traditionell bodyflight där luften kommer underifrån. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Tesla letar nya lokaler i Sverige
Och plockar bort Model S 60 och 60D ur sortimentet

Enligt en jobbannons på Linkedin söker nu Tesla någon som ska få i uppdrag att jaga fatt i och ansvara för nya butiks- och servicelokaler i Sverige, närmare bestämt i Stockholmsområdet. Sedan tidigare har elbilstillverkaren två butiker i Stockholm, en i Göteborg och en i Malmö. Utöver detta finns det även två stycken serviceställen. Andra nyheter kring Tesla är att instegsversionerna Model S 60 och 60D försvinner ur sortimentet från och med den 17 april. Detta sägs vara för att förenkla för kunderna när de väljer mellan alla Model S-versioner som finns och för att göra plats för Model 3 när den väl är här. Efter detta datum blir Model S 75 för 998 250 kronor instegsversionen. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0
2016

Få en gratis betakod till Homefront: The Revolution
Vi delar flera hundra koder till Xbox One

Vi har fått tag på betakoder till den stängda betan för Homefront: The Revolution som drar igång på Xbox One i morgon och tänkte dela med oss av dem till er. Eftersom vi har flera hundra koder och eftersom ni läsare är inne på lite olika tider så kommer vi att slänga ut dem vid två tillfällen. De första 300 koderna hittar ni efter hoppet i den här artikeln och resterande kommer att läggas in i den här artikeln vid 21.00 ikväll. Eftersom det är så många koder kommer vi inte själva att kunna sitta och pricka av vilka som är tagna och ni får helt enkelt prova er fram. Betan pågår mellan 11-14 februari och gäller alltså endast Xbox One. Lycka till! Tumnagel
40.6°
+
Emmy Zettergren
0
2015
2012

Uppföljare till Citroën 2CV kommer nästa år
Blir Citroëns billigaste bil

Innan nästa år är över ska enligt Citroën själva uppföljaren till stilikonen 2CV börja produceras i Madrid i Spanien. Bilen som ännu inte har fått något namn kommer precis som sin föregångare att endast vara utrustad med det absolut mest nödvändiga för att kunna fungera. Inga moderniteter alltså. Den kommer att baseras på samma plattform som modellen C3 och ha plats för fem personer. För att hålla kostnaderna nere byggs bilen med mycket mindre delar än andra bilar, och alla lånas från PSA-gruppen. Hur den kommer att se ut vet vi fortfarande inte, men Citroën har tidigare sagt att den inte kommer att likna originalet, utan mer vara en uppföljare i själen. Ryktena säger att bilen kommer att visas i Frankfurt nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Den ultimata bilen för en hipster?
Citroën 2CV med skönt stuk spottad på stan

Roger sprang runt på hipster-söder och hittade den här skönheten i precis sätt stil. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Lite carspotting från våra läsare
Vackert väder = vackra bilar

Fler bilar har lockats ur sina vintergömmor och här kan vi se några av dem som fångats på bild av våra läsare. En liten rejsig Mini Cooper med bur och rolig text, två Ferrari och en Tesla Roadster med rolig regplåt. Jag själv såg en fantastiskt fin Citroën 2CV6 från 1988. Efter lite forskning fick jag fram att den bara har haft en enda ägare! Senaste besiktningen var i november förra året och då hade bilen bara gått 1 300 mil. Apple ber som vanligt om ursäkt för bildkvaliteten på just dessa bilder. Fortsätt att skicka in era carspotts till bobby@feber.se! Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2011
2010

"Alltiett"-bilen Citroën C3 Pluriel läggs ned
Ersätts av DS3 Cabrio som väntas dyka upp 2012

C3 Pluriel är en ganska märklig bil. När den kom verkade det inte finnas nog med användningsområden. Strandbil utan tak på sommaren, coupé på vintern, och snickarpickis om man så ville. Nu meddelar dock Citroën att det roliga är slut, eller i alla fall att modellen läggs ned. Pluriel dök upp sommaren 2003 och har byggs i totalt 109 682 exemplar. Toppmodellen kallades Charleston och hade tvåtonslack, en modern flört med klassiska Citroën 2CV 6 Charleston. Hyllningsbilen såldes i en begränsad upplaga och hade 15-tum stora fälgar, läderklädsel och massa godis på insidan. C3 Pluriel har funnits i hela sju år, utan att ha genomgått en endaste liten facelift. Det är ganska imponerande när ärkerivalen Peugeot på den tiden hann spotta ur sig både 206 CC och 207 CC. Nu när Pluriel försvinner får vi vänta tills 2012 på en ny liten cabriolet, nämligen DS3 Cabrio. Om nya cabben får ett fällbart plåttak eller ett av tyg återstår att se. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Läckert koncept från Citroën
Survolt fokuserar på lyx och racing

Den här läckerbiten är Citroëns nya koncept Survolt. Citroën själva säger sig vara inspirerade av bilstyling i allmänhet, och att det syns måste vi väl hålla med om. Survolt hämtar även lite inspiration från konceptet Revolte som sägs vara uppföljaren till 2CV. I bilen får två personer plats och man omges av glasytor och lyxigheter överallt. Designen blandar lyx och racing i ett, och visst ser den sportig ut. Vad som rör sig under huven och om bilen någonsin kommer att sättas i produktion finns det för närvarande tyvärr ingen information om. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2009

Intel fixar sitt TRIM firmware
Företagets SSDs ska nu fungera normalt med TRIM

Intel har äntligen slutfört arbetet med att uppdatera sitt felaktiga firmware med den nya TRIM-funktionen för SSD och Windows 7. Företaget lanserade sitt nya firmware för ungefär en månad sedan men precis som när enheterna lanserades för första gången var det problem med firmware och Intel fick gå tillbaks till ritbordet för att fixa problemet. Det gäller alltså Intels andra generation av X25-M och X18-M SSD som nu riskfritt ska kunna använda ett firmware för att aktivera TRIM-funktionen under Windows 7. Intel säger bland annat att uppdateringen medför flera optimeringar för att ge den bästa prestandan för användarna av enheterna. Problemet med att enheterna inte gick att använda efter den tidigare uppgraderingen ska nu alltså vara löst. TRIM-funktionen ökar prestandan genom att rensa flash-pages istället för att bara märka dem som tillgängliga när man tar bort data på disken, vilket gör att man kan undvika nackdelen med block-rewrite. Intel har lagt upp det nya frimware:t, 2CV102HD, för enheterna på sin nedladdningssida vilken ni hittar genom länken nedan. Tumnagel
37.2°
+
Samuel Paulsson
0

Citroën Essentiele
Ekovänligt budgetmärke

Rykten skvallrar om att Citroën ska lansera ett billigare ekovänligt undermärke kallat Essentiele, kanske redan nästa år. Bilarna är tänkta att vara så simpla som möjligt och först ut verkar C-Cactus-konceptet, som visades i Frankfurt 2007 vara, om än något förändrad. C-Cactus baseras på samma plattform som C4 och skulle kunna erbjudas som elbil, hybrid eller mest troligt, med en 3-cylindrig diesel som hamnar under det magiska 100g/km CO2. Bilen kommer antagligen bli en lättviktare, under 1 ton, då karossen ska vara byggd i återanvänd plast som också senare kan återanvändas. Essentiele skulle även kunna öppna upp nya vägar för Citroën, som att lansera konceptet Revolte i framtiden. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

2CV återuppstår?
Citroën DS Revolte Concept

Den gamle trotjänaren Citroën 2CV producerades i 42 år och slutade tillverkas 1990 till många människors förtret. Kravet när modellen togs fram var att den skulle vara billig, driftsäker, bränslesnål, kunna ta fyra personer och ha väldigt mjuk och följsam fjädring. Ett krav sägs vara att bonden skulle kunna köra bilen över en nyplöjd åker med en korg ägg i baksätet utan att något ägg gick sönder. Nu, 19 år senare har det dykt upp bilder på vad som kan vara en ny 2CV, med andra ord verkar det vara dags att väcka liv i legenden igen. Citroën firar 90 år i år och vad vore väl bättre än att ge alla sina trogna kunder en sån här nyhet. Denna gång rör det sig dock inte alls om en vinglig skral rackare med minuspoäng hos Euro NCAP. Nu handlar det om en modern, säker och futuristisk bil som trots åldersskillnaden till sin storasyster fortfarande har vissa utav 2CVs karaktäristiska linjer kvar. Exakt hur skapelsen ser ut och om det är en efterföljare återstår att se när den visas på Frankfurtmässan, håll ut! Uppdaterad med nya bilder 2009-10-10. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Fetaste Citroën 2CV någonsin?
Med delar från Ferrari 355

Idén är galen. Helt tokcrazy till och med. Lilla och klassiska Citroën 2CV har idkat med en Ferrari F355 och resultatet är något utöver det vanliga. Den högvarviga V8:an på 375 hk driver på bakhjulen och exteriört har man plockat på extra luftintag på sidorna, fetare däck och mycket mycket mer. Detaljbilder på länken. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0
2008

Citroën C3 Pluriel Charleston
Ska föra tankarna till 2CV

Citroën - 5 bilar i en - Pluriel kommer nu i en specialvariant som ska föra tankarna till gamla ikonen 2CV (som fyller 60 i år). Charleston-versionen får en tvåfärgad kulör, läderklädd interiör och 15-tums fälgar. I nuläget är det oklart om versionen kommer till Sverige men det stoppar nog inte de riktiga Citroën-fetischisterna. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0

100 fulaste bilarna
Enligt britterna

The daily Telegraph bad britterna nominera de fulaste bilarna och har nu fått resultatet. Man har än så länge bara listat nummer 100-40, resten kommer i morgon och övermorgon, men det kan vara värt att kolla in ändå. Som vanligt när det kommer till sådana här listor går åsikterna isär och redaktionens kommentarer till några av bilarna avspeglar att de tycker att folket röstat fel. Som den till Citroën 2CV: "Perfect in form and function, so really shouldnx27t be here. Youx27re all heartless." En modell som jag verkligen inte kan hålla med om är Daf Daffodil som syns på bilden här ovan. Det är ju en riktig snygging. På plats hittar vi Saab 95 V4, annars är det tomt med svenskar. Än så länge. Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0

Veckans Zero Punctuation
En retrorecension från Yahtzee

Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Flygande penis avbryter ryskt möte

Tumnagel
37.0°
+
Ken Masters
0

Ännu en svensk klassiker
Animerad denna gång

Filmen hittas efter hoppet på grund av att det vara autoplay på den. Tumnagel
37.0°
+
Ken Masters
0

Renault 4L replica baserad på Suzuki Lapin
Japansk retro!

Renaults svar på Citroëns 2CV presenterades 1961 och fick namnet 4L (som uttalas "Quatrelle" på franska). Och trots att bilen gjorde stor succé så har den alltid levt ett liv i skuggan av Citroëns 2CV. Vilket egentligen säger mer om 2CVs storhet än något annat. För Renault lyckades trots allt sälja över 8 miljoner 4L i mer än 200 länder. Produktionen höll i sig ända till 1994. Under 33 år alltså. Imponerande. Och nu är den tillbaka. Åtminstone nästan. Det är en japansk firma som presenterade en 4L replica som bygger på Suzuki Lapin. Finishen kanske inte riktigt håller BMW Mini-klass, men för den nostalgiske frankofilen så rusar säkert hjärtat. Det känns som att vi kommer att få se allt fler "vanliga" bilar från 60- och 70-talen kommer att få stå modeller för replicor i framtiden. Vem sa att retrovågen var på väg förbi? En avslutande fråga: Varför har bilen en svensk picknick-korg innehållande dillchips och daim i bagaget? Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0
2007

Citroën vill casha in på 2CV-nostalgi
Mini Cooper, Fiat 500 och nu Citroën 2CV?

Brittiska Auto Express har uppgifter som säkert får fjärilarna att flyga i magen hos många. De levererar nämligen de hyperintresanta uppgifterna att Citroën är på gång att bygga en modern version av klassikern 2CV för att konkurrera med Minis Cooper och Fiats kommande 500. Och om man tittar på försäljningssiffrorna för Mini Cooper och den enorma hype som finns kring Fiat 500 så kan vi väl bara konstatera att modern retro inte är ute. Om det görs rätt (hej, Chrysler!). Enligt Auto Express så kan bilen finnas på gatan så tidigt som 2009, och med samma karaktär som originalet. Det vill säga fiffiga tekniska lösningar blandat med klassens bästa komfort. Vilket inte behöver vara allt för svårt då de flesta bilarna i klassen satsar på körglädje framför komfort. Originalet debuterade redan under 30-talet och levde faktiskt vidare ända till 1990! Snacka om en ordentlig livscykel. Tänk, snart kan vi som inte fick vara med när dessa kultbilar skapades, åter få en chans att uppleva magin kring Mini Cooper, Fiat 500 och kanske Citroën 2CV. Fler bilder hos Auto Express. Tumnagel
37.5°
+
James Hunt
0