m

BMW:s 3-serie får tre nya laddhybrid-alternativ
Kombin är här

BMW breddar nu laddhybrid-alternativen till 3-serie och presenterar 330e Touring, 330e Sedan xDrive och BMW 330e Touring xDrive. Alla bilarna har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 184 hästar. Denna är kopplad till en elmotor på 113 hästar som sitter inbyggd i den åttastegade Steptronic-lådan. Den sammanlagda effekten anges till 252 hästar och det finns även möjlighet att locka fram ytterligare 40 hästar under tio sekunder om det skulle behövas. Vridet anges till 420 newtonmeter. Bakhjulsdrivna 330e Touring ska göra 0-100 km/h på 6,1 sekunder och toppa 220 km/h. På bara el ska man med denna kunna köra upp till 6,5 mil. Det är också denna som kommer längst på el, sedanen klarar 5,8 medan den fyrhjulsdrivna kombin har en räckvidd på 5,5 mil. Att ladda batteriet fullt via ett vanligt eluttag ska ta 5,7 timmar. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. I samma veva kanske även prislistan presenteras. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2019

Elbilsmässan eCarExpo äger rum i helgen
På Svenska Mässan i Göteborg

Idag drar mässan eCarExpo igång på Svenska Mässan i Göteborg men idag är den endast öppen för företag. Imorgon och på söndag är det öppet för allmänheten mellan 10-18 lördag och 10-17 söndag. Här kommer det att vara stort fokus på elbilar och tillverkare kommer att ställa ut sina nyheter, den senaste laddningstekniken visas upp och det kommer att finnas en provkörningsbana för den som vill testa elbil. Tio modeller har premiär på mässan och dessa är Audi Q5 TSFIe, BMW 330e, BMW X5 45e, BMW Vision i4, Kia XCeed och Ceed SW PHEV, transportbilen Mercedes eVito, konceptbilen Mercedes Urbanetic, Mini Cooper SE och Polestar 2. Polestar kommer även att lotta ut provåkningar med modellen Polestar 1. Entrén kostar 170 kronor, barn under 15 år går in gratis i målsmans sällskap och studenter och pensionärer går in för halva priset om de visar giltig legitimation. Den som inte har möjlighet att gå i Göteborg får en ny chans i Stockholm på Friends Arena den 7-9 februari nästa år. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 3-serie som kombi
Kommer som laddhybrid

Förra hösten presenterade BMW nya 3-serien men då handlade det endast om sedan-versionen. Nu är det dags för kombin som på sedvanligt manér kallas för Touring. Den största nyheten här blir att modellen kommer att erbjudas som laddhybrid, men först nästa sommar. Dock går det att förhandsbeställa denna redan idag. Bilen är lite större än sin föregångare och mäter 4,7 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,47 på höjden och har en hjulbas på 2,85 meter - en ökning med 41 millimeter. Lastutrymmet där bak är 112 millimeter bredare än tidigare och där ryms nu 500 liter vilket är fem liter mer än förut. Fäller man stolsraden går det in upp till 1510 liter. Från start erbjuds tre stycken bensinare och tre stycken dieslar. Insteget på bensinsidan är 320i Touring som har en fyra som ger 184 hästar. Nästa steg är 330i Touring med 258 hästar. M340i xDrive Touring är vassast och den har istället en sexa som ger 374 hästar. 318d Touring och 320d Touring får båda två dieseldrivna fyror på 150 respektive 190 hästar. 330d xDrive Touring har en dieselsexa som ger 265 hästar. De fyrcylindriga dieslarna får sexpetad manuell låda som standard medan övriga har en åttastegad automatlåda. Laddhybriden kallas för 330e Touring och den har en fyra parad med en elmotor och en sammanlagd effekt på 292 hästar. Den ska klara 6,3 mil på bara el och har en blandad förbrukning på 0,18-0,23 liter per mil med ett utsläpp på 42-52 gram per kilometer. Nya 3-serie Touring lanseras den 28 september. Priser och mer information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2018

BMW rullar ut nya 330e
Tar sig sex mil på bara el

Nu presenterar BMW även laddhybrid-versionen av nya 3-serien. Den kallas för 330e och under skalet sitter en turboladdad fyra på 2,0 liter som paras ihop med det senaste eDrive-systemet. Förbränningsmotorn ger 184 hästar medan elmotorn levererar 68. Den kombinerade effekten anges till 252 hästar och 420 newtonmeter i vrid. För växlingarna står en åttastegad Steptronic-låda. Bilen får en funktion man kallar för XtraBoost som när Sport-läget är aktiverat kan skicka på 41 extra hästar från elmotorn under en begränsad period. Räckvidden på bara el ska vara upp till sex mil vilket är dubbelt så mycket som föregångaren bjöd på. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder blankt medan toppfarten ligger på 230 km/h. Toppfarten i el-läge är på 140 km/h. Den kombinerade förbrukningen anges till 0,2 liter per mil med ett utsläpp på 39 gram per kilometer. Försäljningen drar igång nästa vår och tillverkningen inleds till sommaren. Vad bilen kommer att kosta vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0
2017

Audi förändrar siffrorna på bakluckan
Enklare eller inte?

De klassiska beteckningarna på en del bilar som berättar hur stor motorvolym en bil har är i dagen värld med hybrider, el och turbos rätt ointressanta. BMW använder fortfarande samma typ av siffror, men en 320 som tidigare betydde att det var en 3-serie med 2,0 liters motor betyder i dag mest att motorn är ungefär i samma position deras stege som 2,0-litersmotorn en gång i tiden var. Ett exempel är 330e där bensinmotorn och elmotorn tillsammans, typ, motsvarar en vanlig 330. Audi har så klart samma problem och nu förändrar man vad det kommer att stå på baksidan av bilen. Men det blir knappast logiskt, mer än att vissa siffror är högre än andra. Längst ner i skalan är 30 för bilar mellan 110 och 130 hästkrafter, bilar mellan 230 och 252 kommer att ha 45 på bakluckan och bilar över 544 hästar får 70. Och varianter därimellan får andra siffror. När A8 snart släpps så kommer det inte stå 3.0 TDI utan 50 TDI och istället för 3.0 TFSI kommer det att stå 55 TFSI. Ingen, förutom Audinördar, kommer att ha koll på exakt vad 55 står för, men gemene man kanske mest bryr sig om att 50 är mer än 30. Varför man har kvar TFSI och TDI är också oklart, man kunde ju ha styrt upp det samtidigt. Kan en tycka. Frågan är hur viktigt detta är? Tycker du att det är viktigt att visa grannen hur fet din motor är eller känns det som onödigt trams? Tumnagel
14.8°
+
Roger Åberg
0
2016

BMW attackerar Tesla i ny reklamfilm
Kör nu, eller vänta

Tesla har ju haft en delsuccé med sin Model 3, innan bilen ens har visats upp i slutlig version och än mindre har börjat tillverkats har Tesla fått in mer än 370.000 bokningar. Men bilen är som sagt ännu inte färdig och även om den kanske är framtiden så är framtiden inte här. Nu attackerar BMW just Tesla i en ny reklamfilm. BMWx27s attack är inte mild och deras poäng är att man kan vänta, eller så kan man köpa en laddhybrid från BMW redan i dag. Att en BMW 330e som mest kommer 4 mil på el, troligen inte ens det, är inte något som BMW nämner i sin reklamfilm. Tumnagel
11.7°
+
Roger Åberg
0
2015

BMW lyfter 3-serien
Kommer som laddhybrid

Det var i slutet på 2011 som BMW presenterade F30 3-serie och eftersom det nu nästan har gått tre år är det dags för en liten facelift. Det har inte hänt så jättemycket på utsidan men desto mer under huven, bland annat klarar nu alla motorer av de europeiska lagkraven för avgasutsläpp Euro 6 och så presenterar man en laddhybrid-version. Utseendemässigt har strålkastarna förändras lite och går nu att få med led-ljus. Baklamporna har också de ändrat lite utseende och där sitter det nu led-ljus som standard. Vidare har även stötfångarna fått sig en uppdatering. Motorerna består av fyra olika bensinare och sju olika dieslar. På bensinsidan är effekten från 136 till 326 hästar och den sistnämnda benämns med den nya beteckningen 340i. Den har även en helt nyutvecklad rak sexa på 3.0 liter. Dieslarna har 116 till 313 hästar. Snålast i gänget är miljöbilsklassade 320d EfficientDynamics Edition som släpper ut 99 gram per kilometer. Nästa år kommer laddhybriden 330e som har en fyra på 2.0 liter parad med en elmotor. Den ska ha 252 hästar, 440 Nm, dra 0.21 liter per mil och släppa ut 49 gram per kilometer. Mer om faceliftade 3-serie finns att läsa på länken nedan. Bilarna kommer till handlare i juli-augusti. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0
2013

AMD lanserar nytt SoC i G-serien
Har modellnumret GX-210JA

AMD introducerade i tisdags ett nytt SoC i företagets G-serie med modellnumret GX-210JA som riktar sig mot embedded applikationer där strömförbrukningen i snitt ligger på 3 W och TDP på totalt 6 W. Det nya chipet riktar sig mot områden som bland annat industriella kontrollsystem, digital gaming och kommunikationsinfrastruktur samt tunna klienter, digital signage och medical imaging. AMD GX-210JA SoC har två stycken x86 CPU-kärnor baserade på jaguar-arkitekturen som klockas till 1000 MHz samt att det också har integrerad Radeon HD 8180 grafik klockad till 225 MHz. Med finns också en minneskontroller för DDR3-minne i single-channel såväl som diverse I/O-funktioner som inkluderar SATA och USB. AMD levererar produkter i G-seriens SoC-plattform i nuläget, vilket även inkluderar GX-210JA. Förutom den nyligen lanserade modellen så finns det fem övriga modeller som kan ses i listan nedan. GX-420CA SoC with AMD Radeon HD 8400E: 2.0GHz quad-core, Radeon HD 8500E clocked at 600MHz, 25W TDP. GX-415GA SoC with AMD Radeon HD 8330E: 1.50GHz quad-core, Radeon HD 8330E clocked at 500MHz, 15W TDP. GX-217GA SoC with AMD Radeon HD 8280E: 1.65GHz dual-core, Radeon HD 8280E clocked at 450MHz, 15W TDP. GX-210HA SoC with AMD Radeon HD 8210E: 1.0GHz dual-core, Radeon HD 8210E clocked at 300MHz, 9W TDP. GX-416RA SoC: 1.60GHz quad-core, no GPU, 15W TDP. Tumnagel
37.5°
+
Samuel Paulsson
0

AMD lanserar nya APU:er i G-serien
ARM-baserade varianter kan komma senare

Under gårdagen så introducerade AMD nya APU:er i G-serien som baserar sig på Kabini-arkitekturen. De kommer med upp till fyra jaguar-kärnor, Radeon HD 8000-grafik och en TDP som ligger mellan 9-25 W. Specifikationerna av varje modell kan vi se i tabellen här nedan: Product Cores CPU speed IGP speed TDP GX-420CA SOC / Radeon HD 8400E Graphics 4 2.00 GHz 600 MHz 25W GX-415GA SOC / Radeon HD 8330E Graphics 4 1.50 GHz 500 MHz 15W GX-217GA SOC / Radeon HD 8280E Graphics 2 1.65 GHz 450 MHz 15W GX-210HA SOC / Radeon HD 8210E Graphics 2 1.00 GHz 300 MHz 9W GX-416RA SOC 4 1.60 GHz N/A 15W AMD säger att de här APU:erna riktar sig mot "industrial control and automation, digital signage, electronic gaming systems, SMB storage, IP-TV, medical and network appliances, set-top boxes and more". Priset kommer ligga mellan 49 dollar och upp till 72 dollar beroende på modell. Allt detta verkar kanske inte så speciellt men tittar vi noga i bilden ovan så kan vi se ett "X" där pilen pekar. Det kan ge en antydan på att de här varianterna är baserade på x86 och att AMD inom en snar framtid kan lansera varianter i G-serien baserade på en ARM-arkitektur och kommer då troligen ha ett litet "A" i botten. Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0
2006

Bam Margera är förbannad

Låt säga att du jobbar med logistiken för Gumball-Rallyt. Låt säga att du får chansen att köra en jävla massa coola bilar. Låt säga att du inte riktigt kan hålla dig. Och låt för skojs skull säga att du tar Bam Margeras (känd från MTVs Jackass och Viva la Bam) nytvättade Lamborghini Gallardo och gör ett par dougnuts med i regnet. För att göra historien riktigt trist så kan vi väl säga att någon samtidigt filmar dig och att växellådan senare pajar på Gallardon under Gumball-Rallyt. Vad händer? Jo, du vaknar av att Bam och Stevo pajar din bil genom att slå in rutorna och hälla vit färg på den. Ägarns förhoppning nu är att bilen blir så pass känd att han kan sälja den på eBay. Buskörningen fångad på film: Tumnagel
36.9°
+
James Hunt
0