m

WB Games ska delas upp och säljas
Oklart vilka och hur dock

I går skrev vi om att den amerikanska telekomjätten AT&T:s mediadivision, WarnerMedia, kommer slås ihop med Discovery Networks för att bilda ett företag som är fristående från AT&T. Ett resultat av denna sammanslagning är att några de spelstudios som ägdes av WarnerMedia kommer att säljas. Warner ägde elva spelstudios och de var WB Games Montréal, WB Games Boston, WB Games Los Angeles, WB Games New York, WB Games San Diego, WB Games San Francisco, Netherrealm, Rocksteady, TT Games, Avalanche Software samt Monolith. Vilka av dem som kommer säljas samt var de kommer att hamna återstår att se men det borde väl finnas gott om spekulanter som vill köpa flertalet av dem. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
99kg
+
Wille Wilhelmsson

Namninsamling startad för uppföljare till Days Gone
Över 72.000 har skrivit på

Berättelsen om Days Gone-uppföljaren fortsätter och nu har spelets fans startat en namninsamling på Change.org i hopp om att Sony ska ändra sig om en potentiell uppföljare. Hittills har över 72.000 skrivit på, men om detta leder till att Sony ändrar sig gällande uppföljaren återstår att se. I övriga Days Gone-nyheter så verkar inte alla på Bend Studios upprörda över fans som lirat Days Gone utan att ha köpt spelet. Utvecklarnas lead designer Eric Jensen har skrivit ett Twitter-inlägg där han skriver att han är glad för allt stöd utvecklarna fått och är glad över alla som spelat spelet oavsett hur de fått tag på spelet, vilket känns som en direkt känga till kollegan John Garvin som skyller avsaknaden av uppföljare på spelare som inte betalat fullpris för spelet. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Deathloop försenat till september
:(

Arkane Studios kommande spel Deathloop skulle egentligen släppas i julas, men dessa planer sket sig. I stället siktade man på att släppa spelet nu i maj, men även dessa planer har skrotats och nu är det september som gäller. I ett uttalande får vi reda på att utvecklarna behöver mer tid för att nå sitt mål och göra spelet till en rolig, stilistisk och underhållande spelupplevelse. Deathloop kommer släppas 14 september till PS5 och PC. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Valheim når 6 miljoner sålda exemplar
Det är många vikingar det

Det går helt okej för Iron Gate Studios överlevnadssimulator med vikingatema. Och med helt okej menar vi helt jävla fantastiskt. Utvecklarna har nu meddelat att sex miljoner exemplar av spelet har sålts sedan Early Access-releasen i början av februari. Utöver att skryta om säljsiffror berättar utvecklarna även att arbetet med nästa stora uppdatering, Hearth and Home, fortgår, men ger oss inte någon uppdatering om när vi kommer få ta del av nymodigheterna. Men vi får i alla fall en teaserbild, vilket ni kan kika på ovan och spekulera om vad det hela handlar om. Korp-tämjning? Tumnagel
58.3°
+
André Stray
0

Hellsing ska bli tv-serie
Ingen ny anime alltså

Den populära mangaserien Hellsing ska bli tv-serie av manusförfattaren bakom John Wick-filmerna, Derek Kolstad. Tillsammans med Amazon Studios ska han tolka mangan till serie en i spelfilmsformat och inte en anime-grej. Kolstad nämnde i en intervju att han varit besatt av att adaptera mangan ända sedan hans bror introducerade honom till Hellsing för några år sedan. Någon regissör, skådespelare eller något premiärdatum finns dock inte ännu. Bonus-Hellsing nedan. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

Google prisade Stadia-studiorna veckan innan nedläggningen
Oof

Google stängde nyligen ner sina utvecklarstudior till Stadia och alla spel som var under utveckling skrotades. Detta är aningen trist då vi inte kommer få se några exklusiva Stadia-titlar som på riktigt drar nytta av molnkraften bakom Stadia, men nu kommer Stadia leverera samma upplevelser vi får på annat håll. Nedstängningen av Stadias utvecklarstudior kom som en ordentlig överraskning för alla inblandade. Extra underligt är att Stadia-chefen Phil Harrison bara en vecka innan nedläggningen ska, enligt källor till Kotaku, hyllat Stadia-utvecklarna och skrivit detta: “[Stadia Games and Entertainment] has made great progress building a diverse and talented team and establishing a strong lineup of Stadia exclusive games. We will confirm the SG&E investment envelope shortly, which will, in turn, inform the SG&E strategy and 2021 [objectives and key results].” Ett ganska peppigt meddelande, helt enkelt. Mailet ska ha skickats ut 27 januari och nedläggningen skedde 1 februari. I meddelandet om nedläggningen av Stadia-studiorna pekades det på att kostnaden för att utveckla AAA-titlar växer exponentiellt. Detta är förstås sant, men å andra sidan är Google ett av världens rikaste företag så det borde ha funnits en möjlighet för Jade Raymond och hennes team att visa vad dem går för i alla fall en gång. Enligt Kotakus källor ska Google redan innan mailet skickats ut vetat om nedläggningen och Harrison ska också ha pekat på Microsofts uppköp av Bethesda och den pågående pandemin som anledningar bakom nedläggningen. Oavsett anledning är det riktigt tråkigt att Stadia-studiorna lagts ner. Stadia hade kunnat bli en av de bästa ställena att spela på med unika spelupplevelser tack vare den råstyrka som Stadia-servrarna sitter på. Vi hade kunnat få se spel med expansiva och detaljerade världar att utforska, avancerad AI och bättre fysikmotorer. Men nu kommer det bara bli portar av spel. Tumnagel
27.5°
+
André Stray
0
2020

Microsoft: Bethesda-spel ska vara bäst eller först på Xbox
Verkar inte ha planer att utesluta andra plattformar

Microsoft har de senaste åren köpt upp massvis med spelstudior som bakats in under Xbox Game Studios-paraplyet och det senaste köpet var Bethesda-ägarna Zenimax som Microsoft norpade för ringa 7,5 miljarder dollar. Det råder lite oklarheter om Microsoft kommer använda sina spelstudior för att leverera exklusiva titlar till Xbox-plattformen och det har snackats om att sådana planer kommer variera från spel till spel. Nyligen hade Microsoft ett samtal med sina investerare och under samtalet fick vi en lite klarare bild av hur Microsofts planer ser ut., Bland annat sades det att Microsoft vill att framtida Bethesda-titlar ska antingen ska släppas först på Xbox-plattformen eller i alla fall erbjuda en bättre eller bäst upplevelse på Microsofts spelplattform. Bland annat sades detta av Xbox-CFO:n Tim Stuart under samtalet: What wex27ll do in the long run is we donx27t have intentions of just pulling all of Bethesda content out of Sony or Nintendo or otherwise. But what we want is we want that content, in the long run, to be either first or better or best or pick your differentiated experience, on our platforms. We will want Bethesda content to show up the best as -- on our platforms. Så om ni inte sitter på Xbox-konsol eller PC så kommer ni troligtvis fortsätta kunna lira Bethesda-spel i framtiden. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Sverige bäst i Norden på fulstreaming
44 procent av trafiken kommer från Sverige

Branschorganisationen Motion Picture Association, som består av Netflix, Universal Pictures, Paramount Pictures, Walt Disney Studios, Sony Pictures och Warner Bros, har släppt en ny rapport som visar hur stort problem det är för miljardföretagen att tjäna mer pengar på sin verksamhet på grund av piratkopiering. I rapporten pekas bland annat Sverige ut som en av de största bovarna på grund av vårt slappa regelverk kring fulstreaming och MPA skriver bland annat detta: While Swedish law is clear that downloading from an illegal source is illegal, the government still has not clarified that it is illegal to make temporary copies from an illegal source. I rapporten får vi även reda på att vi i Sverige är bäst i Norden på fildelning. Totalt har 315 miljoner filmer och avsnitt strömmats eller laddats ner illegalt i Norden det senaste året (troligtvis finns det ett redigt mörkertal här) och 138 miljoner av dessa, motsvarande 44 procent, har strömmats eller laddats ner av svenskar. Tumnagel
62.7°
+
André Stray
0

Days Gone rullar i 60 fps med dynamisk 4K-upplösning på PS5
Utvecklarna snackar next gen-uppdatering

PS4-spelet Days Gone kommer inte helt oväntat vara spelbart på PS5 och nu har utvecklarna levererat lite nyheter om vad för upplevelse vi kommer kunna vänta oss av spelet på next gen-konsolen. I ett Twitter-inlägg skriver Bend Studios att spelet kommer kunna avnjutas i 60 fps med dynamisk 4K-upplösning, det vill säga att upplösningen skiftar beroende på vad som händer på skärmen. Utöver detta kommer spelare på PS4 kunna föra över sina sparfiler från den gamla konsolen till den nya, vilket gör att du kan fortsätta spela relativt oavbrutet. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0
Nästa sida