m

Forskare tar fram hologramskärm med hjälp av ultraljud
Hologram som reagerar när man rör dem

Forskare på brittiska University of Sussex har utvecklat en ny typ av skärm som kan visa upp enklare hologram med hjälp av en teknik som använder sig av ultraljud och projektorer. Skärmen fungerar genom att man projicerar ljus på en liten pärla som fungera som en slags "pixel" och låter sedan denna förflytta sig med hjälp av ultraljud i tre dimensioner, något som får det mänskliga ögat att uppfatta det hela som ett hologram. Science Mag skriver om tekniken: "It projects light onto a tiny plastic bead moving rapidly through a space the size of a coffee cup. Scientists move the bead using ultrasound waves; like sound waves we can hear, the ultrasound waves compress and decompress the air as they travel, creating regions of low and high pressure. Where several ultrasound waves converge on a single point, they can create a low-pressure spot that traps the bead, suspending it in midair. " För att åstadkomma så att "skärm-pärlan" uppfattas som ett hologram har forskarna använt sig av 512 stycken ultraljudshögtalare som har möjlighet att förflytta pärlan 100 gånger i sekunden i de tredimensionella skärmchassit. Något som gör att man kan projicera någorlunda realistiska hologram vilket ni kan se i klippet ovan. Med hjälp av infrarött ljus har man även byggt in möjligheten att "röra" vid hologrammet som projiceras och detta kan då reagera på olika sätt. Tekniken verkar dock långt ifrån redo för marknaden så det lär antagligen dröja ett tag innan vi kan spela hologram-schack och annat på skärmar som använder den här tekniken. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tested tar en närmare titt på The Looking Glass
Världens första holografiska skärm

För ungefär ett år sedan släppte startupföretaget The Looking Glass en skärm som man då uppgav skulle vara världens första holografiska skärm. Skärmarna släpptes i början av året och nu har Norman Chan tagit sig ett snack med Alex Hornstein som arbetar som utvecklingschef på The Looking Glass. Som synes i videon ovan så ritar skärmen upp 3D-modeller så att dessa ser ut som hologram i Looking Glass-skärmen vilket kanske kan tilltala framför allt de som arbetar med 3D-modellering. Looking Glass släpps i två olika storlekar, en 8,9 tum stor modell som kostar 700 dollar och en modell med 15,6 stor skärm som 3100 dollar. I den 15 minuter långa videon snackar Alex Hornstein även lite om vad The Looking Glass utvecklar inför framtiden och snackar även lite mer om det. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Intresset för 3D-film har börjat dippa
Kommer förhoppningsvis fasas ut

3D-filmstrenden verkar vara på väg att dö ut. Detta enligt en ny rapport från Motion Picture Association of America som meddelar att intäkter från 3D-filmer har dippat med 18 procent jämfört med året innan. Mer specifikt drog 3D-filmer in 1,3 miljarder dollar förra året i USA och Kanada, vilket är den lägsta siffran för 3D-filmer på åtta år. Det är dock inte bara 3D-filmer som upplevt en dipp i popularitet. Intäkter från biobesök har dippat det senaste året, men det är 3D-filmer som fått uppleva den största sänkningen. Man spekulerar att detta beror på att IMAX förra året började fasa ut 3D-skärmar då publiken hellre vill se 2D än en film i 3D. Förhoppningsvis fortsätter denna trend och att filmindustrin börjar inse att vi inte vill betala extra för att se en sämre version av deras filmer. Tumnagel
81.7°
+
André Stray
0
2015

BitDrones är fysisk virtual reality
Drönare som simulerar VR i fysiska världen

Forskare på Queens University har med hjälp av drönare tagit fram något som de kallar för BitDrones vilka är tänkta att användas som en slags svävande reklamtavlor, konstverk eller liknande. Det finns tre olika varianter av drönarna; PixelDrones som är försedda med en LED-skärm, ShapeDrones som är kubliknande saker som man kan använda för att skapa en fysisk 3D-skärm samt DisplayDrones som har en pekskärm fastmonterad. Dr. Vertegaal på Queens University Human Media Lab säger: "We call this a Real Reality interface rather than a Virtual Reality interface. This is what distinguishes it from technologies such as Microsoft HoloLens and the Oculus Rift: you can actually touch these pixels, and see them without a headset." Det går i dagsläget att kontrollera upp till ett dussin drönare samtidigt och dessa övervakas av motion capture-system som även håller koll på var drönaroperatören befinner sig. Man arbetar nu vidare mot målet att kunna kontrollera upp till tusen stycken BitDrones samtidigt. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

D-Day i 3D-simulering
Dassault Systemes tar fram virtual reality-värld från andra världskriget

Den 6:e juni är det 70 år sedan landstigningen vid Normandie i Frankrike, den så kallade D-day, genomfördes och det var något som många menar ändrade riktningen på det andra världskriget till de allierades fördel. Det är ett jubileum som kommer att uppmärksammas på flera håll i världen och bland annat franska Dassault Systemes har byggt upp en del av miljöerna där landstigningen skedde som virtuella världar. Där kan besökare navigera sig fram i vatten, i luften och på land. Dassault Systemes är antagligen mest kända för sina 2D/3D-programvaror Catia, DraftSight och SolidWorks som används av diverse företag för att ta fram protoptyper, cad/cam-arbeten och annat. Företaget använder dock även dessa programvaror för att bygga upp virtuella världar av framför allt historiska miljöer. Tidigare har man under sitt "Passion for Innovation"-program bland annat tagit fram VR-simuleringar för pyramiderna i Giza samt Paris men även andra innovativa 3D-projekt. Ni kan kolla in dem lite närmare här. För att kunna utnyttja Dassault Systemes VR-simuleringar maximalt krävs det att man har en anläggning som jag misstänker att de flesta inte har hemma då det handlar om ett rum där både tak och väggar består av 3D-skärmar samt utrustning för att känna av var användaren befinner sig samt kunna styra användarens rörelser. Jag har testat att kolla in både D-Day och Paris i en sådan anläggning vilket är en ganska så grym upplevelse- Då jag frågade om det skulle bli möjligt att kunna överföra, åtminstone en del av, denna känsla till den traditionelle hemmaanvändaren svarade man att man i framtiden kommer att försöka förse sina VR-modeller med stöd för VR-tillbehör som till exempel Oculus Rift. Eller rättare sagt: "Vi kan inte låta spelvärlden ta över allt som har med virtual reality att göra." Något som förhoppningsvis banar vägen för att kunna studera världen genom i historien framför datorn i framtiden. I filmen ovan hittas en kort trailer för projektet och nedan en film på hur det hela ser ut i 2D. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En tillbakablick på CES-mässan
Och vad den kommer att innebära för prylframtiden

För två veckor sedan så var CES-mässan i full gång och även om jag var på plats blev det inte så mycket skrivet därifrån då bara att se hela mässan nästan tar en hel vecka. Jag tänkte nu när jag är hemma i Sverige igen i alla fall försöka skriva några rader om årets mässa och vad den visar för prylåret 2014. Först lite om mässor i allmänhet, det finns ett par riktigt viktiga mässor för oss i tekniksvängen varje år och de absolut största är i rangordning CES i Las Vegas i januari, IFA i Berlin i september samt MWC i Barcelona i slutet av februari. Om vi tittar tillbaka ett par år så var CES-mässan den mässa som satt grunderna och trenderna inför året som kom vad gällde allt utom mobiltelefoner, dessa visades istället på MWC nästan två månader senare. IFA-mässan var mer en halvvägs-uppdatering för Europa med produkter från CES som äntligen kom hit samt lite andra prylar för europamarknaden. Detta har ändrats en del på senare år då mässor blivit allt mer oviktiga på grund av den snabba nyhetsvärld vi nu lever i. CES-mässan sätter fortfarande trenderna för året men många av produkterna lanseras innan och detta är istället den plats man kan klämma på dem för första gången. Mässan har dock fått lite fler lanseringar av produkter inom mobilsegmentet samt kamerasegmentet så även om mycket lanseras runt omkring mässan händer det fortfarande en hel del. MWC är den mässa som tappar mest då mobilmarknaden växt sig allt för stor för en lanseringstid om året, nu får vi se nya mobiler varje månad vilket gör att MWC mer och mer endast blir intressant för business to business istället för konsumentprodukter. IFA-mässan är fortfarande intressant vad gäller att se vad för småstrunt som kommer till Europa men med endast en branschdag för att sedan öppna upp för allmänheten så blir den allt mer ett jippo för potentiella kunder att titta på den senaste tekniken, något som gör att vi sällan ser stora lanseringar här. Den största lanseringen som brukar ske här är att Samsung släpper någon ny tablet samt den senaste versionen av Galaxy Note (telefonen alltså). Tumnagel
39.4°
+
Gordon Andersson
0
2013

The Witness får Oculus Rift-stöd
Trevligt

För några veckor sedan så indikerades det att The Witness skulle få stöd för virtual reality-glasögon vilket ju lät rätt så lovande. Natten till i dag så bekräftades detta då spelets skapare, Jonathan Blow, bekräftade till Engadget att Windows-versionen kommer stödja Oculus Rift ((som nyligen fick en massa pengar av en investerare). Men nymodigheterna slutar inte där, han bekräftade även att spelet kommer stödja 3D-skärmar. "The main work we are doing is not for the Oculus. But then, since we are doing 3D it is not that big a step to support the Oculus also, so we are implementing support for it." När spelet väl släpps är tyvär dock fortfarande oklart. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Apple-patent för VR-glasögon
Planerar äpplet att utmana Oculus Rift?

Nyligen uppdagades det en patentansökan från Apple för ett par virtual reality-glasögon. Dessa glasögon innehåller 3D-skärmar och fokuserar, enligt beskrivningen, mer på videotittande än spel. Beskrivningen antyder även att glasögonen har Google Glass-liknande funktioner där man kan få relevant information visad för sig. Apple has been granted a patent today for their invention relating to a head mounted display thatx27s a shocker. Apple obviously filed this under the names of their engineering team originally as this didnx27t surface as a patent application under Apple. Therefore wex27ll cover this fantastic patent in full detail as if it were a patent application report. Precis som Oculus Rift planerar att göra i framtiden så nämner patentet att glasögonen kan anpassas till folk med synproblem så de inte behöver ha vanliga glasögon på sig när de har dessa VR-glasögon på sig. Som vanligt med sådana här patentgrejer är det högst oklart om det verkligen blir någon produkt av det i framtiden. Men det indikerar ju definitivt att Apple erkänner att det här med virtual reality-glasögon kan vara något för framtiden. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Nvidia avslöjar G-Sync
Gör datorspelskärmar bättre

Nvidia har tillkännagett en ny modul som ska integreras i skärmar och den ska tydligen eliminera stutter och tearing från renderade bilder. Modulen kallas för G-Sync och ska finnas med i vissa datorskärmar riktade mot datorspelare från företag som Asus, BenQ, Philips och Viewsonic. Med G-Sync så kan skärmarna visa upp en bild så fort den är klar och det ska resultera att man blir helt utan stutter samt mindre lagg och ingen frame tearing. GPUn ska tydligen driva timing i datorskärmen. Nu måste vi dock vänta på att Nvidias partners släpper skärmar med G-Sync för att se hur mycket extra det kommer öka priset med. När Nvidia försökte få ut 3D-glasögon och 3D-skärmar så ökade priset ganska kraftigt och såhär i efterhand kan vi se att ingen av de två produkterna tog sig in i mainstream. G-Sync verkar dock vara ett bra sätt att bli av med stuttering men eftersom många spelar med V-Sync avslaget så kanske det inte påverkar datorspelare i det högpresterande segmentet. I mainstream är det nog många som vill köra med den här tekniken dock, men de köper inte speciella skärmar gjorda för datorspelande. De första produkterna med G-Sync väntas komma ut under första kvartalet nästa år. Tumnagel
43.1°
+
Samuel Paulsson
0

Amazon på väg med telefoner?
Kanske en med 3D

När man säger Amazon så är kanske inte hårdvara det som de flesta tänker på och om man gör det så är det nog en läsplatta som dyker upp i huvudet. Enligt rykten nu så kommer de dock att nästa går ge sig in på en till marknad för hårdvara och då är det telefoner som gäller. Tydligen så håller Amazon på att ta fram två stycken telefoner där en av lurarna kommer att ha någon form av 3D. 3D-funktionen ska inte vara en 3D-skärm utan istället så ska mobilen ha ett antal kameror som läser av ditt ansikte och ser hur du flyttar dig så att du ska kunna "titta runt" saker på skärmen. Vad tror vi då om detta? Tumnagel
33.8°
+
Gordon Andersson
0

Microsoft tar fram 3D-skärm med force feedback
Låter användare känna vid virtuella objekt

Microsofts forskningsgren har utvecklat vad de hävdar är världens första 3D touch screen med force feedback, något som ger användaren föremål på skärmen med olika "vikt" och "texturer". Produkten har döpts till Actuated 3D Display with Haptic Feedback och projektet leds av Mike Sinclair, Michel Pahud och Hrvoje Benko från Microsofts Natural Interaction Research Group. Skärmen demonstrerades under Microsofts TechFest 2013 och där kunde man se att den medför en feedback som man inte kan få från en vanlig skärm. Systemet fungerar genom att montera en vanlig 3D-skärm med multitouch på en robotarm kopplad till samma dator. När man sedan använder sina fingrar på skärmen för att interagera med objekt så trycker robotarmen tillbaks med varierande styrka. I ett demo visades virtuella block i olika material som sten, trä och en tvättsvamp. Robotarmen är också så känslig att den kan flytta sig med små och fina rörelser så att en användare kan känna "ytan" av ett virtuellt objekt endast genom att dra fingret över det. Stenen känns till exempel slät jämfört med tvättsvampen. Teamet tänker sig att det här kan användas till exempel inom medicin men även inom flera andra områden. Tumnagel
49.8°
+
Samuel Paulsson
0
2012

Lytro-kameran kan snart fotografera i 3D
Utan att du behöver köpa en till kamera

Lytros lite speciella kamera som låter dig fokusera i en bild i efterhand kommer inom kort få ytterligare en funktion, 3D. Kameran fångar ljus på ett helt nytt sätt jämfört med hur vanliga kameror gör det och på grund av denna teknik så kan man tydligen även få fram en parallax-3D-bild trots att man bara har en kamera. Istället för att välja var fokus ska vara i efterhand så kan man välja att visa hela bilden i fokus och då kan man göra små små rörelser i bilden för att se en 3D-effekt. Mjukvaran för att visa bilderna ska även inom kort stödja 3D-skärmar och då direkt ge en 3D-effekt. Tumnagel
40.4°
+
Gordon Andersson
0

Nintendo släpper större 3DS
Nintendo 3DS XL

Alldeles nyss höll Nintendo sin senaste "Nintendo Direct" som mestadels handlade om 3DS. Där berättades det bland annat att de kommer att släppa en 3DS med större skärmar. Denna enhet kommer att kallas Nintendo 3DS XL och redan den 28 juli och kommer att släppas i Europa. Den släpps i tre färger, röd, blå och silver. Den nya 3D-skärmen kommer vara 4,88 tum till skillnad från 3,53 för originalmodellen och den nedre skärmen mäter 4,18 tum (orignialmodellen har 3.02 tum). Kanterna är något mer rundade och det ser också ut som att knapparna under den nedre skärmen är uppdaterade. Den kommer att bundlas med ett SD-kort på 4GB till skillnad från 2GB som tidigare. Batteritiden har också ökats något. 3DS-spel kommer nu kunnas spelas i 3,5-6,5 timmar till skillnad från originalmodellens 3-5 timmar. Det har ryktats väldigt mycket om att Nintendo skulle inkludera en extra circle pad i den här uppdaterade modellen, men det kommer de inte att göra. Inga extraknappar eller spakar syns till. Dessutom blir extratillbehöret Circle Pad Pro oanvändbart till denna modell och Nintendo har inte nämnt någonting om det kommer släppas någon XL-anpassad Circle Pad Pro. Tumnagel
39.1°
+
Peter Tjärndal
0

Får Wii U HD-skärm med 3D-funktionalitet?
Patent

Ett patent till Wii U har kommit ut och det verkar som om Nintendo experimenterar med en HD-skärm i handkontrollen till Wii U och dessutom 3D-funktionalitet i skärmen, liknande den som finns till 3DS. Patentet nämner också en mikrofon för röstigenkänning och en kamera för ansiktsigenkänning, samt stöd för expansion-prylar som visas på bilden till höger. Nintendo har sagt att slutversionen av Wii U kommer att avtäckas på E3 i juni och mycket kan ha hänt sedan förra årets E3-mässa då den först visades. Det ska dock tilläggas att många företag tar väldigt många patent på en massa olika funktioner som sedan aldrig blir realiserade, så bara för att det finns ett patent behöver det inte betyda att det kommer att komma med i slutprodukten. Samtidigt känns alla dessa grejer troliga. Glasögonfria 3D-skärmar har de ju redan till 3DS, röstigenkänning fanns redan till DS och ansiktigenkänning finns i 3DS (när man gör sin Mii kan man ta ett foto och så görs en Mii som liknar fotot). Själv bryr jag mig inte så mycket om en 3D-skärm till WIi U, men HD-upplösning i handkontrollen hade varit guld värt, om jag får säga vad jag tycker. Tumnagel
37.8°
+
Peter Tjärndal
0

3D på CES 2012
Vilken 3D?

3D har varit något vi pratat oss trötta på i ett par år nu och på årets CES-mässa kända man lite att det var förra årets grej, i år var det "Smart" som var det heta ordet. Visst visades det dock massor med 3D och visst pratades det även massor om 3D men i helhet var det ganska avslaget. Alla tv-apparater över budgetklass har numera 3D inbyggt och den fungerar ungefär som den har gjort sedan 3D introducerades till våra hem. LG har valt att gå över till passiv 3D vilket jag anser vara ett väldigt smart val då glasögonen är billigare och tekniken är bättre på allt utom vad gäller upplösning och ljusstyrka. De andra tillverkarna fortsätter att satsa på teknik som gör att du måste köpa svindyra glasögon och aldrig kan ha fotbollskväll hemma med 3D. Precis som vanligt så visades det även upp massor med glasögonlösa 3D-skärmar och precis som vanligt så sög de flesta. Enkelt uttryckt så känns detta som ett rejält mellanår vad gäller 3D, hajpen har lagt sig och inget nytt har hänt. Om man då bortser från Sony som visade upp en prototyp på en glasögonlös tv-skärm med 4K som var imponerande bra. Det visades även datorer med 3D-skärmar men redan efter att man fick höra om dem så kändes de gamla, till och med "so last year". Efter att ha sett hur lite fokus det varit på 3D så frågar man sig självklart om det kanske bara var en hajp och om den redan är över? Jag säger både ja och nej på den frågan. 3D är här för att stanna men visst var det en hajp. Jag tror inte vi kommer att se det som en säljpunkt lika mycket som det varit och tekniken kommer nog bara få små förbättringar framöver och mest tas för givet trots att folk knappt använder den. Detta tills någon hårdsatsar på 3D-material och någon ny teknik som tar det hela ett steg till kommer. Visst finns det bra 3D-lösningar för hemmet just nu men den enda jag kan tänka på är LG:s 3D-projektor som är sjukt grym men även absurt dyr. Därför får vi 3D-älskare nog vänta ett tag till innan 3D tar över från 2D. Det är något CES 2012 gjorde klart ganska rejält, aldrig har en så nyhajpad teknik blivit bortglömd så fort. Tumnagel
37.3°
+
Gordon Andersson
0
2011

Radeon HD 7900-serien får Eyfinity 3D
Driv flera 3D-skärmar samtidigt

Enligt den turkiska webbsidan DonanimHaber kommer Radeon HD 7900-serien att föra med sig en ny funktion, nämligen Eyefinity 3D. Den nya funktionen i AMDs Radeon HD 7900-serie, och möjligen även andra kort i Radeon HD 7000-serien, kommer alltså att göra att man nu kan driva flera 120 Hz 3D-skärmar, mycket liknande Nvidias 3D Surround. DonanimHaber har också släppt en del information som spekulerar om priset av Radeon HD 7900-serien och ett Radeon HD 7970 kan komma att kosta någonstans i närheten av 500 Euro. Andra rykten har tidigare sagt att det slutgiltiga priset för Radeon HD 7970 kommer bli omkring 549 dollar och för ett Radeon HD 7950 omkring 449 dollar. Tumnagel
40.2°
+
Samuel Paulsson
0

Gör ditt surfande väldigt privat med 3D "hack"
Modifierade 3D-glasögon krävs för att se bilden

Vi har sett en del hacks för 3D-glasögon tidigare där man till exempel kan göra så att man endast får in ena strömmen så att de som inte kan se 3D-filmer utan problem fortfarande kan se dem hemma med familjen. Här kommer ett liknande hack men är för dig som vill vara lite mer privat vid datorn och inte vill att andra ska se vad du håller på med. Det kräver dock en hel del jobb och jag skulle säga att det finns stor risk att man förstör skärmen om man försöker sig på den här modifikationen. Det verkar dock som att modifikationen inte kräver en dedikerad 3D-skärm utan ska gå med vilken LCD-skärm som helst och man kan använda vanliga polariserade 3D-glasögon. Man måste dock skruva isär den och ta bort skärmens polariserande lager och sedan sätta ihop skärmen igen. Den film du tog bort fäster du sedan i 3D-glasögonen och resultatet blir att de utan glasögon endast ser en vit skärm medan de med glasögon ser vad som faktiskt visas på skärmen. Den färdiga "produkten" kan ses i videon här ovan. Tumnagel
43.6°
+
Samuel Paulsson
0

Sonys OLED-brillor ger en virtuell skärm på 750 tum
Men kräver sladd

På årets CES-mässa visade Sony upp en prototyp av en bärbar 3D-skärm som såg ut som de där virtual reality-hjälmarna som fanns i början på 90-talet. Prototypen har nu blivit verklighet och kommer att börja säljas i november, i Japan. Personal 3D Viewer, eller HMZ-T1, som grunkan heter är ett par glasögon med två små OLED-skärmar på 0,7 tum var. Skärmarna har en upplösning på 1280x720 och ger tillsammans intrycket av att man tittar på en skärm som är sanslösa 750 tum stor från runt 20 meters avstånd. Hörlurar är inbyggda i glasögonen och ur de strömmar manipulerat 5.1-ljud. Som ni kan se på bild nummer två måste man koppla ihop glasögonen med en huvudenhet. Från denna enhet skickas bilden till brillorna via en HDMI-kabel. 5 000 pengar kostar HMZ-T1 men om de kommer hit återstår att se. Uppdaterat: Enligt ett svenskt pressmeddelande kostar brillorna 7 500 kronor och kommer att finnas att köpa i butik från och med slutet på november. Då får de gärna ha hittat på en trådlös variant, för sladd känns lite 90. Som virtual reality typ. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Nvidia släpper ForceWare 280.26 WHQL

Nvidia har nu släppt sin första icke-beta drivrutin för företagets grafikkort sedan juni månad och versionsnumret ligger nu på 280.26. Drivrutinen har godkänts av Microsoft och därmed fått stämpeln WHQL. För att ta reda på vad som är nytt och vilka förbättringar som 280.26-drivrutinen för med sig så hittar man det under "whatx27s new" på GeForce.com. Bland annat så har Nvidia lagt till stöd för ett antal extra 3D-projektorer, Acer X1111, BenQ W710ST, och NEC NP-V300W, och 3D-skärmar som ViewSonic V3D245. Det finns nu också stöd för AMDs senaste AM3+ plattform för att tillåta SLI i AMD 990FX, 990X och 970-chipseten till stationära datorer. Dessutom så har Nvidia lagt till fler 3D-profiler för ett antal spel, vilket inkluderar Crysis 2, Deep Black och Super Street Fighter IV: Arcade Edition. PhysX har också uppdaterats och ligger nu på version v9.10.0514 och ljuddrivrutinerna Nvidias HDMI har uppdaterats till v1.2.23.3. Tumnagel
37.4°
+
Samuel Paulsson
0

Plastfilm gör 2D-skärm till 3D-skärm
Glasögonlös förstås

Vad sägs om detta 3D-nördar, en liten plastfilm som gör en vanlig skärm till en 3D-skärm, något ni vill ha? Det är någon asiatisk firma som utvecklat denna film som heter Pic3D och tänker lansera den i augusti. Tekniken bakom är egentligen ganska simpel och i teorin så borde det fungera men det finns ett gäng "om". Filmen bygger på en teknik som på engelska heter lenticular lens vilket är en teknik att göra ett tunt lager av förstorande linser. Denna teknik används bland annat i leksaker och reklamskyltar där du ser en bild från ett håll och en annan bild om du tittar från en annan vinkel. 3D, bygger påa tt ge olika bilder till de olika ögonen så man skulle kunna använda denna teknik för att skicka varannan rad pixlar till olika ögon. Dock är den lite för oprecis och placeringen av filmen måste vara väldigt bra, därav tror jag inte på denna produkt. Men man ska aldrig säga aldrig, kanske har detta företag kommit på något grymt som ingen annan vet. Dock med tanke på att inte ens en dedicerad glasögonlös 3D-skärm håller någon större kvalitet så blir jag ännu mer skeptisk. Hur som helst, för dig som är sugen så kommer filmen i iPhone-storlek. Tumnagel
39.6°
+
Gordon Andersson
0

HTC EVO 3D kommer till Sverige
Landar i landet under tredje kvartalet i år

HTC har precis meddelat att vi under det tredje kvartalet i år kommer att få se HTC EVO 3D i Sverige. HTC EVO 3D är utrustad med en dubbelkärnig 1,2 GHz-processor, 1GB RAM och en 4,3 tum stor skärm. Skärmen är förstås som telefonens namn antyder en glasögonlös 3D-skärm och då akompenjeras den självklart även en 3D kamera som ligger på fem megapixel och filmar i 720p. Tumnagel
39.4°
+
Gordon Andersson
0

LG Optimus 3D kommer i juli
Rekommenderat pris blir 5 300 kronor

Samsung gick tidigare idag ut med datum för när Galaxy Tab 10,1 kommer att finnas i butik, nu är det dags för deras Koreanska konkurrenter att även dem gå ut med lite datum (eller i alla fall månad) LG meddelar nämligen nu att LG Optimus 3D är redo att skeppas och kommer att finnas i butik från juli månad. Telefonen kommer att kosta cirka 5 300 kronor och levereras med Android 2.2 men ska gå att uppdatera till 2.3. Vad gäller 3D så har telefonen en glasögonlös 3D-skärm samt att den kan spela in video i 3D. Telefonen ska dessutom ha YouTube 3D väl integrerat för att man faktiskt ska kunna utnyttja 3D-skärmen. Vi hittar även en HDMI 1.4-utgång samt möjligheten att konvertera 2D-material till 3D. Tumnagel
37.2°
+
Gordon Andersson
0

Sony släpper billig 3D-skärm
En grym grej helt enkelt

I ett försök att få fler folk att anamma 3D-vågen så kommer Sony under hösten släppa en lite billigare 3D-skärm på 24". Skärmen kommer att levereras med en HDMI-kabel, 3D-glasögon samt Resistance 3 och allt detta för $499. Om denna skärm kommer dyka upp i Sverige återstår att se. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Sony tillkännager Vaio SA-serien
Vaio F går nu också att förbeställa

Under gårdagen så tillkännagav Sony två nya serier, Vaio SA och SB, som innehåller ultratunna bärbara datorer. Vaio SA bygger vidare på S-serien och innehåller en 13,3"-modell i ett magnesiumlegeringschassi som är 0,95" tjockt. Inuti sitter en Intel Core i7-processor från andra generation, vilket betyder att det är Sandy Bridge det handlar om. Skärmens upplösning ligger på 1600x900 pixlar och drivs av AMDs Radeon HD 6630 grafik med 1 GB grafikminne. Inuti hittar vi också en 500 GB hårddisk och en Blu-ray spelare samt att det på utsidan sitter en fingeravtrycksläsare. Sony hävdar att batteritiden ska räcka i upp till 15 timmar, vilket inte är dåligt alls. Det finns en del uppgraderingsalternativ och bland annat kan man slänga in en dual-channel SSD med vilken man kan öka batteritiden ytterligare upp till 16 timmar. För SSD-varianten får man lägga ut 1650 dollar. Skulle det vara för mycket så kan man alltid köpa SB-seriens modell som har samma storlek men lite sämre prestanda. Skärmen ligger också på bara 1366x768 pixlar samt att men endast får en Core i5-processor och DVD spelare istället för Blu-ray. För detta får man betala 1350 dollar. Sony säger också att Vaio F-serien nu finns att förbeställa och den kommer med en 16" 3D-skärm med ett startpris av 1840 dollar. Det finns också en 16,4" 2D-variant som börjar vid 1000 dollar. Tumnagel
41.0°
+
Samuel Paulsson
0

Sony visar flexibel E-Ink skärm i färg
Har även glasögonfri 3D LCD

Under SID som varit igång i veckan visade Sony upp en ny typ av E-Ink skärm i färg som dessutom är flexibel. E-Ink skivan som Sony visade låg på 13,3", vägde 20 gram och hade en tjocklek på 150 mikrometer. Skivan hade också 13 % color gamut, en kontrast på högre än 100 000:1 och en upplösning av 150 dpi. Utöver detta så visade Sony också nya 3D-skärmar som inte kräver glasögon. Storleken på skärmarna ligger mellan 10 till 23 tum och ska tydligen använda en ny metod som gör att glasögon inte krävs. Skärmen har också ett extra set med bakbelysning som gör att man kan skifta mellan att visa 2D och 3D. Tumnagel
37.9°
+
Samuel Paulsson
0

Världens minsta 3D-skärm med Full-HD-upplösning
Bara 4,8 tum stor

Japanska Ortus Technology lanserar nu vad de säger är världens minsta 3D-skärm med Full-HD-upplösning. Och visst är den liten med sina fjuttiga 4,8 tum. I oktober förra året visade samma företag upp 2D-modellen som då utnämndes till världens minsta Full HD-skärm. Det här är alltså 3D-versionen av samma skärm, som kräver 3D-brillor. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Asus planerar tablet med quadcore
Ska bygga på Tegra 3

Asus har nyligen lanserat Eee Pad Transformer men det verkar vara dålig tillgång på komponenter vilket medför ett segt intåg på marknaden. Företaget planerar dock redan nästa våg av tablet-enheter och de kommer med nya plattformar. Tidigare under året avslöjade Nvidia project Denver, ett initiativ för att skapa nästa plattform i Tegra-serien, Tegra 3. Tegra 3 går även under stålmanneninspirerade kodnamnet Kal-El och ska komma med en ARM-baserad quadcore-processor och grafik som ska klara av att driva 3D-skärmar. Digitimes rapporterar att Asus nu arbetar på en Tegra 3-baserad tablet och som visades upp under MWC 2011, vilket vi också kan se i videon ovan som är från Engadget. Där kan vi se att enheten kan driva en extern skärm och dessutom spela upp video i 1440p ganska smärtfritt. Det finns dock ingen indikation på när Asus kommer att släppa den här enheten men Nvidia har i alla fall sagt att en lansering av Tegra 3 kan ske under hösten. Asus planerar också fler enheter i tablet-segmentet och Engadget har ytterligare en video som visar en tablet baserad på Intels Oak Trail-plattform med Atom Z670 vid 1,5 GHz som ska klara av 1080p. Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0

Spela in i 3D i HD för billig peng med Sonys nya Bloggie 3D
Finns nu i deras webbshop, dock ej i lager

3D-trenden/hysterin/galenskapen/framtiden fortsätter och Sony nu kan man köpa deras 3D-kamera i Bloggie-serien. På deras webbbutik så ligger nu Bloggie 3D HD-kameran uppe för 2 800 kronor. Dock finns den ännu inte i lager. Kameran tar stillbilder på 5,1 megapixel, spelar in video i 1920 x 1080, har 8GB inbyggt minne och en 2,7 tum stor glasögonlös 3D-skärm. Kameran ska dyka upp i lager i slutet av april står det på sajten men vi är aningen skeptiska till det (det är trots allt maj nu). Tumnagel
36.6°
+
Gordon Andersson
0

Se 3D och 2D samtidigt på ny dator
Toshiba blir först i världen med detta

Jag skrev precis om att Toshiba släpper en ny tablet men det är inte allt som vankas från tillverkaren inom närmaste. De passar även på att lansera världens första dator som kan visa både 3D och 2D samtidigt på skärmen. Skärmen kan alltså visa upp en 3D-bild på ena sidan och en 2D-bild på den andra. 3D-skärmen är dessutom en typ som gör att du inte behöver glasögon. Datorn kommer att börja säljas i Japan under juli månad för 2 800 dollar. Någon sverigelansering har jag svårt att se att det kommer att bli. Vill du ha lite mer specifikationer på datorn som heter Qosmio T851/D8CR så hittar du dessa efter hoppet. Tumnagel
37.8°
+
Gordon Andersson
0

Asus tror att Apples dagar på tabletmarknaden är räknade
Google och Android har en mycket större marknad

Förutom att lansera Eee PC-datorer baserade på AMDs nya Brazos-plattform den här veckan så säger även företaget att Google ligger i ett väldigt bra läge för att slå Apple på tablet-marknaden. Framgången bestäms dock inte av Google själva utan av den sammanlagda framgången av alla deras partners, vilket inkluderar mjukvaru-, såväl som hårdvarudesigners. Asus säger att de är pionjärer med datorer och Apple med tablets. De menar dock på att företagets egna styrka ligger i att de ger konsumenten en möjlighet att välja och att Apples svaghet ligger i ett stängt ekosystem som konkurrerar med flera andra företag som är större och starkare än de själva. De konkurrerande företagen har en fördel då de tillsammans kan utveckla fler innovationer än vad Apple har råd med och kan därför ge marknaden mer åtråvärda system. För 25-30 år sedan förlorade Apple striden på PC-marknaden för att de kämpade mot ett tiotal andra företag. Ser vi på den globala marknadsandelen idag även efter framgångar som iPod, iPhone och iPad, så ligger den fortfarande bara omkring 5%. Asustek har stora planer för tablet-segmentet, som bland annat 3D-skärmar och enheter baserade på quadcore-processorer. När det gäller netbooks så tänker Asus att försöka sig på att introducera system med MeeGo som operativsystem. Tumnagel
39.5°
+
Samuel Paulsson
0
Nästa sida