LIVE 16:00 Porsche Taycan Cross Turismo presenteras!
m

Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e
Nope, ingen frunk

Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Eldrivna Fiat 500e tar sig 32 mil på en laddning
Kostar från 37.500 euro

Efter den tidigare bildläckan är nu helt eldrivna Fiat 500e officiellt presenterad. Den här ska vara byggd från grunden som en elbil och kommer inte att ersätta den nuvarande 500 utan säljas vid sidan av. 500e kommer att tillverkas i Turin medan vanliga 500 med förbränningsmotor och hydriddrivlina fortsättningsvis kommer att tillverkas i Polen. 500e har en ny design men inget revolutionerande. Men de som har koll kommer enkelt att kunna skilja den från sina syskon. Fiat-emblemet är bortplockat från fronten och istället sitter där nu ett stort 500-märke. Strålkastarna är nya och så även baklamporna. Bilen är också något större och både längden och bredden har ökat med sex centimeter, hjulbasen med två. Under skalet sitter en elmotor som ger 120 hästar och som får sin kraft från ett batteripack på 42 kWh. 0-100 km/h ska gå på nio sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. Räckvidden enligt WLTP ska ligga på 32 mil. Om man har en laddare på 85 kW ska man kunna tanka in upp till 80 procent på 35 minuter. Via ett vanligt vägguttag tar det dock upp mot 14 timmar att ladda helt fullt. Bilen går att beställa nu och kostar från 37.500 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Nya eldrivna Fiat 500 läcker ut
Läcker?

Förra året sa Fiat att nästa generation av Fiat 500 skulle bli helt eldriven. I januari fick vi se en mildhybrid-version av modellen men den tillhör föregående generation. Nu har den nya bilen läckt ut på nätet och så här ser den alltså ut. Utseendet är något uppdaterat och ny front och bak samsas med nya strålkastare och nya baklampor. Insidan ska också ha fått sig en helt ny interiör. Vad som döljer sig under skalet gällande räckvidd och prestanda får vi tyvärr inte reda på just nu. Officiell lansering väntas ske i mitten av året. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0
2019

Beneath A Steel Sky följs upp av Beyond a Steel Sky
Överraskningsuppföljare!

Det klassiska PC-spelet Beneath A Steel Sky från 1994 kommer få en uppföljare! I samband med Apples presskonferens där gänget visade upp ett gäng tjänster, bland annat Apple Arcade, gav Revolution Software oss en liten titt på det kommande Beyond a Steel Sky. Till skillnad från originalspelet så kommer Beyond a Steel Sky inte vara ett peka-klicka-spel utan ett äventyrsspel i tredjeperson. I en intervju med Variety om spelet berättar skaparen Charles Cecil att de bland annat tagit inspiration från Everybody’s Gone To The Rapture. Cecil säger även detta om namnändringen och den nya visuella stilen: “We very deliberately decided not to call it ‘Beneath a Steel Sky 2. For one thing, people associate it with that point-and-click style. For another thing, we want people to be able to approach this game without even having heard of the original. It’s a continuation of both the themes and story, but we find that the themes are more important.” Är ni sugna på att spela Beneath a Steel Sky så är spelet för tillfället gratis på GOG.com. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Nästa Fiat 500 kommer endast att erbjudas med eldrift
"It's kind of an urban Tesla, with beautiful style"

I november 2012 fick vi se Fiat 500e för första gången. Modellen hade då fått eldrift men räckvidden på angivna 13,5 mil lämnade en del att önska. Nu meddelar Fiat att nästa generation av modellen 500 endast kommer att erbjudas med eldrift, och då lär man även ha jobbat upp räckvidden lite. Olivier Francois som är chief marketing officer för Fiat och FCA säger följande: "A new 500, totally renewed. A new object. Totally electric. It’s kind of an urban Tesla, with beautiful style. Italianess, dolce vita in an electric car. It’s the polar opposite of Centoventi. It’s a new platform designed for electrification. It makes the car radically different. It’s still a 500, same size, same proportions, but it’s just not the same car. The 500 of the future." Uppgifter säger att den nya eldrivna 500:an kommer att presenteras på mässan i Genève nästa år. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

CES 2019 Eldriven Fiat 500 fylld med sensorer
Håller koll på sin förare och omgivningen

I slutet av 2012 presenterade Fiat en eldriven version av modellen 500 som fick tillägget 500e. Smart drivlina att ha i den här typen av bilen helt klart, problemet var bara att Fiat förlorade 20.000 dollar på varje bil de sålde. Halvbra. Nu har Samsung-ägda Harman International byggt en egen version av modellen som de ställer ut på CES-mässan i Las Vegas och så här ser den ut. Den är proppad med massa ny teknik, bland annat sensorer som gör att bilen kan övervaka, spela in och bedöma sin omgivning. Den har tre stycken kameror som ser framåt, radar och det Camera Monitoring System som finns ombord ger även döda-vinkeln-varnare, lane change assist och rear collision warning. Som om inte det vore nog kan bilen även ha koll på din puls, diametern på dina pupiller, var ditt huvud är och hur din andning är. Sist men inte minst så har man även kapat av taket på bilen och gjort den till en roadster. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2018

Volvo XC40 med eldrift kommer att kosta 50.000 dollar
Snäppet dyrare än väntat

Vi har tidigare berättat att Volvos lilla SUV XC40 kommer att komma som ren elbil. Det har tidigare snackats om att prislappen skulle landa på mellan 35.000 och 40.000 dollar, men nu meddelar vdn Håkan Samuelsson att den kommer att bli närmare 50.000 dollar istället. Först då kan den bli lönsam, och rimlig för Volvo att tillverka. Annars kan det bli som det blev för Fiat, som förlorar pengar på varje 500e som de säljer. Elversionen kommer någon gång nästa år. Tumnagel
21.8°
+
Bobby Green
0

Sharp släpper 70-tummare med 8K-upplösning i Europa
Kan bli din för ynka 11.119 euro

Sharps massiva 70-tummare med 8K-upplösning har redan släppts i Japan och Kina, men nu är det dags för oss européer att lägga vantarna på besten. Det kostar dock att ligga på pixeltopp och prislappen ligger på 11.119 euro, vilket är rätt saftigt men kan vara värt om du verkligen är i behov av en 8K-tv. Hur som helst. TV-apparaten går under namnet Sharp LV-70X500E och den kommer dyka upp i välsorterade elektronikbutiker senare i april. Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0

Rowan Atkinson auktionerar ut två godingar
Mercedes-Benz 500E och Lancia Thema 8.32

Rowan Atkinson är väl kanske mest för att ratta Mini, men han ska privat köra en McLaren F1. Eller ha en i alla fall. Han har även andra godingar och nu ska han auktionera bort två av den. Den första är en Mercedes-Benz 500E, en klassisk Merca som faktiskt gjordes i samarbete med Porsche. Man skeppade bilen mellan fabrikerna och den tog 18 dagar att få färdig. Den hade en V8:a på 322 hästar, gjorde 0-100 på 6,1 sekunder och toppade på 260 km/h. Grymma siffror i början av 90-talet. Den andra är en Lancia Thema 8.32. Ser kanske inte mycket ut för världen men har faktiskt lite svenskt blod i sig. Lancia Thema, Alfa Romeo 164 och Saab 9000 var kusiner. Men det var ingen trött motor under huven, istället hittar vi där en V8:a skapad av Ferrari. Motorn sattes ihop av Ducati men själva blocken gjordes i Maranello. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0
2017

IFA 2017 Sharp presenterar AQUOS-tv med 8K-upplösning
Behöver man det?

Sharp har visat upp en 70-tum stor tv-apparat i AQUOS-serien som kör 8K-upplösning och har stöd för HDR. Det innebär alltså en upplösning på 7680x4320 pixlar, 16 gånger så hög upplösning som Full HD (1920x1080 pixlar). Huruvida man faktiskt behöver sådan hög upplösning på en tv-apparat går antagligen att diskutera. Sannolikt kan man inte se någon större skillnad från vanlig 4K-upplösning om man sitter en bit från TV:n. Skulle man däremot sitta närmare och använda den som en datorskärm kanske det skulle vara mer användbart med 8K. Att det för tillfället inte finns så mycket material inspelat i 8K är antagligen ytterligare en anledning till varför man kan vänta ett tag med 8K-tv. AQUOS 8K kommer att börja säljas i Japan samt Kina senare i år och nästa år börjar tv:n även säljas i Taiwan. I mars kommer den till Europa men här kommer Sharp att börja sälja den som datorskärm med 8K-upplösning under beteckningen LV-70X500E. Sharp har inte uppgett hur mycket AQUOS 8K på 70 tum kommer att kosta men en av Nikkei Asian Reviews källor uppger att priserna kommer att starta på 1 miljon yen. Det motsvarar cirka 72.500 svenska kronor. Vi är på plats på IFA-mässan i Berlin och vill ni följa det mer eller mindre i realtid så gör det via Instagram eller chatta direkt med oss på Discord. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alla Maserati efter 2019 kommer att vara elektrifierade
Och hälften av alla FCAs bilar 2022

Enligt vdn för FCA, Sergio Marchionne, där biltillverkare som Fiat, Alfa Romeo och Maserati ingår, kommer alla Maserati efter 2019 att vara elektrifierade på något vis. Alla kommer nödvändigtvis inte vara helt eldrivna, men elmotorer kommer att vara med i bilden. Detta är en del i en större strategi där planen är att hälften av alla bilar FCA tillverkar 2022 ska vara elektrifierade. Så här sa Sergio nyligen: "Ix27ll give you a couple of broad sort of indications of where we are today in terms of the delineation of the post 2018 FCA. The first one and Ix27ve mentioned this in passing and other occasions about the fact that therex27s nothing that will prevent an OEM from engaging in the type of development work that Tesla has done so far. We have been – as you well know, we have been reluctant to embrace that avenue until we saw a clear – a path forward. I think wex27re now in a position to acknowledge at least one of our brands and in particular Maserati will, when it completes the development of its next two models effectively switch all of its portfolio to electrification." För närvarande ligger FCA efter när det kommer till att erbjuda hybrid- och elbilar och i nuläget har man bara Fiat 500e som man inte ens rekommenderar någon att köpa eftersom man förlorar pengar på den. Sen finns det en hybrid-version av minibussen Chrysler Pacifica som man haft stora leveranssvårigheter med. För Maseratis del är planen att 2020 lansera helt eldrivna Alfieri. Förutom det väntas suven Levante få samma hybrid-drivlina som Chrysler Pacifica i framtiden. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0
2015

Mercedes M-Klass blir GLE
Ny medlem i G-familjen

M-Klass finns inte längre utan nu heter modellen istället GLE. Mercedes började med att visa coupé-versionen och nu är det dags att dra täcket av den "vanliga" suven som alltså tar vid där M-Klass slutade. Alla suvar kommer att heta något med GL och den extra bokstaven E symboliserar att det här är en stor bil jämte de andra modellerna i E-Klassen. GLK som vi känner den i dag kommer att döpas om till GLC när efterträdaren kommer och monstret GL kommer att heta GLS. Hyfsat färska GLA finns ju som sagt redan och den representerar en lite större modell för A-Klassen. Logiskt. GLE följer de andra modellerna designmässigt med ganska mjuka linjer i fronten och något skarpare baktill. På huvudbilden ser vi GLE 63 AMG S och den får som väntat ett något aggressivare kjolpaket, större fälgar och fyra morrande avgaspipor där bak. Det finns även ett hybridalternativ och det heter 500e 4Matic. Där har man använt samma motorkonfiguration som sitter i S 500 e vilket innebär en V6:a på 3.0 liter med dubbelturbo på 328 hästar och 480 Nm parad med en elmotor på 85 kW. Kraften skickas till alla fyra hjul via den sjustegade 7G-troniclådan. På bara el ska man kunna ta sig omkring tre mil och förbrukningen uppges vara 0.3 liter per mil. I övrigt finns det en rad olika motoralternativ från fyrcylindriga till sexcylindriga dieslar. Toppversionen blir såklart GLE 63 S som har en V8:a på 5.5 liter med dubbla turbo och en effekt på 577 hästar och 780 Nm. Det räcker för att ta bilen från stillastående till 100 km/h på bara 4.2 sekunder. På insidan möts man av en liten uppdatering i form av pekskärmen på sju tum som sitter på mittkonsolen, lite nya utblås och lite nya material i klädseln. GLE får även den senaste treekrade ratten. GLE har premiär på New York Auto Show den 1 april. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2013

4K-prylar även från Sony
Projektor och uppdaterad TV

Även Sony satsar på 4K på den här mässan men det kommer kanske inte som någon direkt överraskning. Först och främst så meddelas det att deras flaggskeps-tv BRAVIA X9 4K kommer att få en mjukvaruuppdatering i slutet av 2013 vilket kommet att göra så att TV:n följer den nya HDMI-standarden 2.0. Det vill säga att den kan ta emot bildsignaler på 3840 x 2160 pixlar med en bildfrekvens på 60 bilder i sekunden. 4K-projektor De släpper även en ny 4K-projektor vid namn 4K VPL-VW500ES. Projektorn använder sig av SXRD-paneler och stödjer förstås HDMI 2.0. Ljusstyrkan ligger på 1 700 ANSI-lumen och kontrastration ligger på 200 000:1. 3D-projektor Förutom 4K-prylar så släpper de även en ny 1080p-projektor med 3D. Det är en uppgradering av förra årets VPL-HW50ES och den nya projektorn heter VPL-HW55ES. Det som är förbättrat är ljusstyrkan som nu ligger på 1 700 ANSI-lumen och brinntiden ligger nu på 5 000 timmar då kylsystemet ska ha förbättrats en del. Båda projektorerna kommer att släppas i handeln i slutet av oktober för ett än så länge okänt pris. Tumnagel
43.9°
+
Gordon Andersson
0

AMD lanserar nytt SoC i G-serien
Har modellnumret GX-210JA

AMD introducerade i tisdags ett nytt SoC i företagets G-serie med modellnumret GX-210JA som riktar sig mot embedded applikationer där strömförbrukningen i snitt ligger på 3 W och TDP på totalt 6 W. Det nya chipet riktar sig mot områden som bland annat industriella kontrollsystem, digital gaming och kommunikationsinfrastruktur samt tunna klienter, digital signage och medical imaging. AMD GX-210JA SoC har två stycken x86 CPU-kärnor baserade på jaguar-arkitekturen som klockas till 1000 MHz samt att det också har integrerad Radeon HD 8180 grafik klockad till 225 MHz. Med finns också en minneskontroller för DDR3-minne i single-channel såväl som diverse I/O-funktioner som inkluderar SATA och USB. AMD levererar produkter i G-seriens SoC-plattform i nuläget, vilket även inkluderar GX-210JA. Förutom den nyligen lanserade modellen så finns det fem övriga modeller som kan ses i listan nedan. GX-420CA SoC with AMD Radeon HD 8400E: 2.0GHz quad-core, Radeon HD 8500E clocked at 600MHz, 25W TDP. GX-415GA SoC with AMD Radeon HD 8330E: 1.50GHz quad-core, Radeon HD 8330E clocked at 500MHz, 15W TDP. GX-217GA SoC with AMD Radeon HD 8280E: 1.65GHz dual-core, Radeon HD 8280E clocked at 450MHz, 15W TDP. GX-210HA SoC with AMD Radeon HD 8210E: 1.0GHz dual-core, Radeon HD 8210E clocked at 300MHz, 9W TDP. GX-416RA SoC: 1.60GHz quad-core, no GPU, 15W TDP. Tumnagel
37.5°
+
Samuel Paulsson
0

Consumer Reports testar eldrivna Fiat 500e
Bra motorval

Consumer Reports har testat den helt eldrivna Fiat 500e. Enligt testet tycker de att elmotor är mycket bättre än en sugmotor i denna bil. En laddning ska ge en räckvidd på 14 mil vilket borde vara tillräckligt för de som inte kör en massa. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2012

En första titt på eldrivna Fiat 500e
En bild på utsidan och en på insidan

På söndag kommer Fiat att för första gången visa upp sin eldrivna version av 500 för publik. Den heter 500e och de första bilderna på den ser vi här. Det som skiljer bilen utseendemässigt från sitt syskon är att grillen är i en annan färg, sidokjolarna ser annorlunda ut, fronten är lägre och att fälgarna är lite tjockare och inte så luftiga. På insidan har växelspaken bytts ut mot knappar. Mer information får vi inte för tillfället tyvärr. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2009

Megachanger för Bluray- och DVD-skivor
Nytt från Sony

Efter årsskiftet kommer Sony att släppa en Megachanger för DVD- och Bluray-skivor. Den klarar av upp till 400 skivor. Modellbeteckningen är BDP-CX7000ES. Man kommer även att kunna spela upp filmer utan att ladda dem i huvudkarusellen. Sony har även släppt två nya hemmabio-förstärkare i modellerna STR-DA3500ES och STR-DA5500ES. De båda är utrustade med den senaste "HD Digital Cinema Sound"-tekniken från Sony. Modellerna har stöd för samtliga varianter av HD-bild- och ljudformat för Blu-ray. De kostar 15 000 kronor respektive 28 000 kronor. Tumnagel
37.2°
+
Krister Svartström
0
2008

Nissan Maxima goes 7-serie
Hmm..

Extremt, galet och alldeles.... skitfult! Bilderna kommer från Kuwait och ägaren har förändrat sin Maxima med hjälp av delar från BMW 7- och 3-serie samt monterat allehanda gångjärn för att kunna öppna det mesta. Fler bilder på flickr. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0