12 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Är en McLaren Senna snabbare än en 650S GT3?
Chris Harris utreder

McLaren Senna är riktigt snabb. Såpass snabb att vissa hävdar att den är snabbare än en 650S GT3. Men stämmer det verkligen? Chris Harris försöker här ta reda på det. Tumnagel
38.0°
0
2017

Samtliga banor och bilar i Gran Turismo Sport
162 bilar, 17 banor

Förra veckan så avslöjade Sony och Polyphony Digital vilka bilar man kommer köra runt med i kommande Gran Turismo Sport. Man avslöjade även vilka banor som man kommer kunna köra de olika bilarna på. Sammanlagt finns det 162 bilar i Gran Turismo Sport vilket ju är ännu ett tecken på att Gran Turismo Sport är ett sidospår där fokuset ligger på sportbilar. En komplett lista på bilarna i spelet kan hittas i faktalådan nedan. Spelet kommer vid lanseringen erbjuda 17 banor och då det kommer finnas flera varianter av banorna finns det 40 lopp att köra. En lista på de olika loppen man kommer kunna köra kan hittas i faktalådan nedan. Med största sannolikhet kommer man släppa fler banor och bilar framöver. Gran Turismo Sport släpps till PlayStation 4 den 18 oktober. Tumnagel
36.3°
0

Instrumenthuset i McLarens nya går att fälla
Välj om du bara vill se det allra viktigaste

McLarens efterträdare till modellen 650S är snart här och nu visar man ett av tricken den har i rockärmen. Hela instrumenthuset går att fälla ned så att endast det allra viktigaste syns för föraren. Man kan välja detta manuellt via en knapp eller så sker det automatiskt när man kör i det sportigaste läget. Väl nedfälld så ser man vilken växel som är i, varvtal och hastighet. Den nya bilen har premiär nästa vecka i Genève. Tumnagel
47.3°
0

Ersättaren till McLaren 650S får ny V8:a
720 hästar och 0-200 km/h på 7,8 sekunder

McLaren är i full färd med att testa ersättaren till modellen 650S. Den kommer troligtvis att heta 720S och de där siffrorna skvallrar lite om effekten - 720 hästar. Kraften kommer ur en dubbelturbomatad V8:a som nu är på 4,0 liter mot tidigare 3,8. Det är en ny motor som går under beteckningen M840T och med den ska man komma till 200 km/h på 7,8 sekunder. Kraft, vrid och gasrespons ska vara betydligt vassare än i föregångaren samtidigt som förbrukning och utsläpp har finslipats. Det vi ser på bilden ovan är motorrummet och den nya grejen att detta lyses upp när man låst upp bilen. Bilen har officiell premiär i Genève den 7 mars. Tumnagel
40.8°
0
2015

McLaren 675LT i cabrioletutförande
Snabb cab

Det var bara en tidsfråga och nu är den här - cabrioletversionen av McLarens mer banfokuserade modell 675LT. Med ett knapptryck fälls plåttaket bort och himlen är redo att rosta din panna. Under allt karosseri sitter samma dubbelturbomatade V8:a på 3.8 liter som McLaren använder i alla sina modeller och i denna lämnar den 675 hästar och ett vrid på 700 Nm. 0-100 km/h ska gå på snabba 2.9 sekunder, 0-200 på 8.1 och toppfarten ska ligga på 326 km/h. Förbrukningen ska ligga på 1.16 liter per mil. Torrvikten anges till 1 270 kilo vilket är hela 100 kilo lättare än lillebror 650S Spider. Det extra viktpåslaget 675LT Spider har jämfört med vanliga 675LT är 40 kilo. Världsdebuten äger rum på bilmässan i Genève nästa vår. Precis som med coupén handlar det om en begränsad upplaga och 500 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje kostar från 356 950 euro. Tumnagel
43.6°
0

Chris Harris kör McLaren 570S
Lillebrorsan som är lika snabb som storebrorsan

McLarens nya instegsmodell kallas för 570S och det handlar i princip om en nedtonad version av 650S fast med ett lite annat utseende. Precis som namnet avslöjar är effekten 570 hästar och dessa hämtas ur samma dubbelturbomatade V8:a som övriga modeller använder sig av. Så hur är den att köra? Chris Harris tar reda på det i den här videon. Tumnagel
44.6°
0

Chris Harris kör McLaren 675LT
Den grymmare versionen av 650S

Det kommer bara göras 500 exemplar av McLaren 675LT och alla är sålda, men Chris Harris har fått låna en och fått känna på den på bana. De har gjort massor med små förändringar mot 650S, som att lägga till 25 hästar, ta bort 100 kilo vikt och som sagt gjort en hel hög med förändringar. Resultatet ska enligt Chris vara fantastiskt. En helt ny bil som är snabb, snabb, snabb. Tumnagel
45.1°
0

Det här är McLaren 570S Coupé
Den nya instegsmodellen

New York Auto Show drar snart igång och innan portarna slår upp får vi nu ta del av McLarens nya modell 570S Coupé. Det här blir tillverkarens instegsmodell och den är tänkt att konkurrera med modeller som Audi R8 och Porsche 911 Turbo. Under huven sitter som jag nämnt tidigare samma dubbelturbomatade V8:a på 3.8 liter som i McLarens övriga modeller, även om 30 % av delarna i motorn ska vara unika för 570S. Den levererar i det här fallet 570 hästar och 600 Nm. 0-100 km/h ska gå på 3.2 sekunder och toppfarten anges till 328 km/h. Kraften skickas endast till bakhjulen och detta går via en sjustegad SSG-dubbelkopplingslåda. Bilen får keramiska bromsar och utanför dessa sitter Pirelli P Zero Corsa-däck i dimensionerna 225/35/19 fram och 285/35/20 bak. Vågen stannar enligt McLaren på 1 313 kilo. På insidan känner vi igen oss och här samsas alcantara med nappa-läder och kolfiber. Utsidan är inte heller revolutionerande men det är ändå saker som får bilen att sticka ut från de övriga även om det finns tydliga flörtar till både P1 och 650S här. Måtten är 4.53 meter på längden, 2.09 på bredden och 1.2 på höjden. Priset på bilen väntas bli omkring 150 000 dollar men det är för tillfället oklart när den kommer att börja säljas. Tumnagel
48.2°
0

McLaren presenterar 675LT
Lättare, snabbare och vassare

McLaren presenterar nu den nya modellen 675LT som kommer att ha sin premiär på bilmässan i Genève nästa vecka. Bilen bygger vidare på 650S men blir lättare, snabbare och vassare på alla sätt och vis. LT står för Longtail och modellen kommer endast som coupé. Motorn är fortfarande en dubbelturbomatad V8:a på 3.8 liter men över 50 % av delarna ska vara nya. Den lämnar som namnet avslöjar 675 hästar och till den kopplas en sjustegad SSG-låda. 0-100 km/h ska gå på 2.9 sekunder, till 200 blås tar det 7.9. Toppfarten anges till 330 km/h. 100 kilo har man lyckats banta bort och detta bland annat genom att använda sig av ännu mera kolfiber. Allt från fronten som fått sig en fetare splitter till luftintagen på sidorna och hela baken är nu i detta material. Där bak hittar vi även det nya avgassystemet i titan samt den aktiva "Longtail"-vingen som är 50 % större än den 650S har, och som fungerar som luftbroms. Vågen stannar på 1 230 kilo. Vad maskinen kommer att kosta och när den börjar säljas framgår tyvärr inte. Endast 400 stycken exemplar tillverkas och fyra av dessa kommer till Skandinavien. Tumnagel
46.8°
0

Ytterligare en teaser för McLaren 675LT
Får aktiv vinge med luftbroms

I dag skickade McLaren ut ytterligare en teaser tillsammans med lite information gällande den nya modellen 675LT. Bilen kommer precis som P1 att få en aktiv vinge som fungerar som en luftbroms. Den får även en omarbetad V8:a på 3.8 liter med dubbla turbo som lämnar 666 hästar och ett vridmoment på 700 Nm. Det vi hör i videon är ett nytt avgassystem i titan. Även om vi inte får se så mycket av bilen lovar McLaren att den ska ha "dramatically enhanced styling". Om detta stämmer får vi se i mars på bilmässan i Genève. Tumnagel
40.0°
0
Nästa sida