Quantcast
m

Är en McLaren Senna snabbare än en 650S GT3?
Chris Harris utreder

McLaren Senna är riktigt snabb. Såpass snabb att vissa hävdar att den är snabbare än en 650S GT3. Men stämmer det verkligen? Chris Harris försöker här ta reda på det. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2017

Instrumenthuset i McLarens nya går att fälla
Välj om du bara vill se det allra viktigaste

McLarens efterträdare till modellen 650S är snart här och nu visar man ett av tricken den har i rockärmen. Hela instrumenthuset går att fälla ned så att endast det allra viktigaste syns för föraren. Man kan välja detta manuellt via en knapp eller så sker det automatiskt när man kör i det sportigaste läget. Väl nedfälld så ser man vilken växel som är i, varvtal och hastighet. Den nya bilen har premiär nästa vecka i Genève. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Ersättaren till McLaren 650S får ny V8:a
720 hästar och 0-200 km/h på 7,8 sekunder

McLaren är i full färd med att testa ersättaren till modellen 650S. Den kommer troligtvis att heta 720S och de där siffrorna skvallrar lite om effekten - 720 hästar. Kraften kommer ur en dubbelturbomatad V8:a som nu är på 4,0 liter mot tidigare 3,8. Det är en ny motor som går under beteckningen M840T och med den ska man komma till 200 km/h på 7,8 sekunder. Kraft, vrid och gasrespons ska vara betydligt vassare än i föregångaren samtidigt som förbrukning och utsläpp har finslipats. Det vi ser på bilden ovan är motorrummet och den nya grejen att detta lyses upp när man låst upp bilen. Bilen har officiell premiär i Genève den 7 mars. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2015

McLaren 675LT i cabrioletutförande
Snabb cab

Det var bara en tidsfråga och nu är den här - cabrioletversionen av McLarens mer banfokuserade modell 675LT. Med ett knapptryck fälls plåttaket bort och himlen är redo att rosta din panna. Under allt karosseri sitter samma dubbelturbomatade V8:a på 3.8 liter som McLaren använder i alla sina modeller och i denna lämnar den 675 hästar och ett vrid på 700 Nm. 0-100 km/h ska gå på snabba 2.9 sekunder, 0-200 på 8.1 och toppfarten ska ligga på 326 km/h. Förbrukningen ska ligga på 1.16 liter per mil. Torrvikten anges till 1 270 kilo vilket är hela 100 kilo lättare än lillebror 650S Spider. Det extra viktpåslaget 675LT Spider har jämfört med vanliga 675LT är 40 kilo. Världsdebuten äger rum på bilmässan i Genève nästa vår. Precis som med coupén handlar det om en begränsad upplaga och 500 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje kostar från 356 950 euro. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör McLaren 570S
Lillebrorsan som är lika snabb som storebrorsan

McLarens nya instegsmodell kallas för 570S och det handlar i princip om en nedtonad version av 650S fast med ett lite annat utseende. Precis som namnet avslöjar är effekten 570 hästar och dessa hämtas ur samma dubbelturbomatade V8:a som övriga modeller använder sig av. Så hur är den att köra? Chris Harris tar reda på det i den här videon. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör McLaren 675LT
Den grymmare versionen av 650S

Det kommer bara göras 500 exemplar av McLaren 675LT och alla är sålda, men Chris Harris har fått låna en och fått känna på den på bana. De har gjort massor med små förändringar mot 650S, som att lägga till 25 hästar, ta bort 100 kilo vikt och som sagt gjort en hel hög med förändringar. Resultatet ska enligt Chris vara fantastiskt. En helt ny bil som är snabb, snabb, snabb. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är McLaren 570S Coupé
Den nya instegsmodellen

New York Auto Show drar snart igång och innan portarna slår upp får vi nu ta del av McLarens nya modell 570S Coupé. Det här blir tillverkarens instegsmodell och den är tänkt att konkurrera med modeller som Audi R8 och Porsche 911 Turbo. Under huven sitter som jag nämnt tidigare samma dubbelturbomatade V8:a på 3.8 liter som i McLarens övriga modeller, även om 30 % av delarna i motorn ska vara unika för 570S. Den levererar i det här fallet 570 hästar och 600 Nm. 0-100 km/h ska gå på 3.2 sekunder och toppfarten anges till 328 km/h. Kraften skickas endast till bakhjulen och detta går via en sjustegad SSG-dubbelkopplingslåda. Bilen får keramiska bromsar och utanför dessa sitter Pirelli P Zero Corsa-däck i dimensionerna 225/35/19 fram och 285/35/20 bak. Vågen stannar enligt McLaren på 1 313 kilo. På insidan känner vi igen oss och här samsas alcantara med nappa-läder och kolfiber. Utsidan är inte heller revolutionerande men det är ändå saker som får bilen att sticka ut från de övriga även om det finns tydliga flörtar till både P1 och 650S här. Måtten är 4.53 meter på längden, 2.09 på bredden och 1.2 på höjden. Priset på bilen väntas bli omkring 150 000 dollar men det är för tillfället oklart när den kommer att börja säljas. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 675LT
Lättare, snabbare och vassare

McLaren presenterar nu den nya modellen 675LT som kommer att ha sin premiär på bilmässan i Genève nästa vecka. Bilen bygger vidare på 650S men blir lättare, snabbare och vassare på alla sätt och vis. LT står för Longtail och modellen kommer endast som coupé. Motorn är fortfarande en dubbelturbomatad V8:a på 3.8 liter men över 50 % av delarna ska vara nya. Den lämnar som namnet avslöjar 675 hästar och till den kopplas en sjustegad SSG-låda. 0-100 km/h ska gå på 2.9 sekunder, till 200 blås tar det 7.9. Toppfarten anges till 330 km/h. 100 kilo har man lyckats banta bort och detta bland annat genom att använda sig av ännu mera kolfiber. Allt från fronten som fått sig en fetare splitter till luftintagen på sidorna och hela baken är nu i detta material. Där bak hittar vi även det nya avgassystemet i titan samt den aktiva "Longtail"-vingen som är 50 % större än den 650S har, och som fungerar som luftbroms. Vågen stannar på 1 230 kilo. Vad maskinen kommer att kosta och när den börjar säljas framgår tyvärr inte. Endast 400 stycken exemplar tillverkas och fyra av dessa kommer till Skandinavien. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

McLarens nya modell heter 675LT
Banracer baserad på 650S

I dag går McLaren ut och meddelar att deras nya modell får namnet 675LT. Bilen får precis som namnet avslöjar 675 hästar. Den baseras på modellen 650S och fokus ligger på bankörning. LT står för long tail, ett begrepp som tidigare använts på den legendariska racerbilen F1 GTR Long Tail. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Shmee150 pratar om sin nya bil
Har nu hunnit köra 500 miles

Bilsnubben Tim "Shmee150" Burton köpte sig förra året en McLaren MP4-12C och nyligen bytte han ut den mot en McLaren 650S Spider. Nu har han hunnit köra 500 miles med nyförvärvet och han har därför gjort denna video där han berättar om hur det är att leva med denna bil. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2014

Ny teaser från McLaren
Sports Series på sladd

McLaren håller på att testa sin nya instegsmodell Sports Series för fullt och de är snälla nog att dela med sig av lite bilder på just detta. Bilen är fortfarande ganska så hårt kamouflerad men det råder ingen tvekan att den utseendemässigt kommer att bli nära besläktad med syskonen MP4-12C och 650S. Under skalet finns det också många likheter, både kolfibermonocouqen och motorn hämtas från 650S. Bilen har premiär i april nästa år. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

McLarens instegsmodell kommer att heta McLaren Sports Series
Får kolfibermonocoque och mittmonterad V8:a

McLaren har en instegsmodell på gång och det har tidigare snackats om att den ska få namnet P13. Nu delar biltillverkaren med sig av en video där vi istället får reda på att bilen kommer att heta McLaren Sports Series. Klart är nu också att bilen får en kolfibermonocoque och att motorn blir samma dubbelturbomatade V8:a på 3.8 liter som sitter i modellen 650S - och det senaste budet säger att effekten ska landa omkring 500 hästar. McLaren Sports Series presenteras kvartal två nästa år. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Deadmau5 har köpt en McLaren P1
Sedärja

Det är ju alltid kul att skriva lite skvaller om kändisar så här kommer det senaste inom bilsvängen. För inte så lång tid sålde Joel Zimmerman (Deadmau5) sin Ferrari 458 Spider och köpte istället en McLaren 650S. Och han verkar gilla det brittiska märket, för nu berättar han nämligen att han har köpt värstingmodellen P1 som har ett hybridsystem på totalt 916 hästar under skalet. Om detta innebär att Joel kommer att sälja sin 650S som han köpte i somras framgår inte. aaaand its official, just purchased a hybrid car... Arrives in march! pic.twitter.com/lFQxnSw5F8— deadmau5 (@deadmau5) 2 oktober 2014 Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 625C
Snällare version för Asien

McLaren har tagit fram en mindre kraftfull och lite mjukare inställd version av modellen 650S för den asiatiska marknaden. C:et i 652C står dock inte för China, utan för Club. Effekten har alltså skruvats ner lite samtidigt som den aktiva fjädringen har ställts in för lite lugnare körning. En mer vardaglig version för den som inte åker till banan varje helg alltså. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Deadmau5 börjar köra för Uber
Med sin Meowclaren

Deadmau5, eller Joel Zimmerman som han heter, verkar vara en skön snubbe som verkligen gör det han känner för, när han känner för det. För ett par dagar sedan skrev han på Twitter att han funderade på att börja köra för taxitjänsten Uber, och nu gör han det, med sin egna bil - en McLaren 650S som han döpt till Meowclaren. Hur länge han kommer att göra det här eller om det bara var en kul grej är oklart, men kul är det i alla fall. in toronto? need a lift? Ix27m working for @uber tonight, downtown toronto. get lucky.— deadmau5 (@deadmau5) 11 september 2014 Tumnagel
64.2°
+
Bobby Green
0

F1-bil filmad med infraröd- och värmekameror
Buuuuuurn!

FLIR tog med sig en infraröd kamera till GAMMA Racing Day 2014 och filmade loss och resultatet blev riktigt coolt. Man kan konstatera att det blir lite varmt... Den infraröda kameran man använder är från FLIR och heter x6580sc, men man använder även två värmekameror som heter FLIR T650sc och FLIR B660. Tumnagel
55.3°
+
Roger Åberg
0

McLaren 650S Sprint
Bara för banan

Om inte McLarens kommande banversion av P1 - GTR, riktigt passar plånboken kanske 650S Sprint gör det. Det är också en bil strikt framtagen för banan och premiär blir det på Pebble Beach Concours dx27Elegance senare denna månad. Det här är en något nedtonad version av 650S GT3-racern men fortfarande en maskin som ska vara mycket potent på banan. All onödig lyx har rivits ut och ingenjörerna har fokuserat på att bygga en bil som allt från proffs till nybörjare ska klara av. Allt har finjusterats för optimal prestanda. Priset för härligheten börjar på 198 000 pund, en summa som är ganska så väldigt mycket mindre än det som begärs för P1 GTR - 1.98 miljoner pund. Mer om 650S Sprint finns på länken. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

McLaren 650S GT3
Din för 3.8 miljoner plus moms

Gillar du McLaren men vill tävla lite så kan du nu köpa en GT3-version av deras senaste modell 650S för bara 3.8 miljoner kronor plus moms. Nu är inte privatpersoner målgruppen för den här modellen utan team som vill tävla och kanske redan gör det med McLaren, deras GT3-version av 12C ersätts nu av denna. Man räknar med att bygga 15 bilar tills säsongen 2015 och är du en av dem som köper någon av dessa kan du njuta av lägre service- och underhållskostnader - alltid något! Tumnagel
219kg
+
Roger Åberg

McLaren 650S MSO
Mums från McLaren Special Operations

Det senaste att rulla ut från McLarens specialavdelning Special Operations är modellen 650S som visades upp som koncept i Kina i april i år. Det som skiljer denna från övriga bilar är att den är försedd med ännu mera kolfiber, unika "sideblades" och nya fälgar. Tre olika lackalternativ erbjuds och dessa är Papaya Shark (orange), Agrigan Black (svart) och Sarigan Quartz (silver som vi ser på bilderna). På insidan kläs panelerna med svart läder och alcantara och även här hittar vi mer kolfiber än tidigare. Till bilen medföljer skräddarsydda weekend bags i samma material som interiören. Bilen har premiär i cab-utförande på Goodwood Festival of Speed. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas. En coupé-version kommer senare. Priset börjar på strax över 314 000 euro. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Drives första TV-avsnitt
Nu uppe på webben

För ett tag sedan hittade bilkanalen Drive till TV-rutan via NBC Sports. Nu har det avsnittet där vi får se Chris Harris, Mike Spinelli och Matt Farah ratta Ferrari F12 Berlinetta, McLaren 650S Spider och Mercedes-Benz SLS AMG Black Series lagts ut på webben för allmän beskådning. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

McLaren bekräftar modellen P13
Och racingpreppad P1

McLaren går nu ut och bekräftar att de har nya modeller på gång till 2015: P13 och en P1 som bara är tänkt för bankörning. P13 kommer att bli instegsmodellen under 650S och den förväntas få en prislapp på omkring 100 000 pund. "P13 will be a comfortable, usable, and beautiful mid-engined two seater sportscar, built around a carbon fibre chassis. It will be available in more than one derivative and once fully on sale, McLaren Automotive’s total annual production will increase to around 4,000 units per year." P1 Track förväntas få lägre vikt, racedäck och bli ännu mera hardcore överlag. McLaren berättar också att den här kommer att bli deras starkaste bil hittills så effekten kommer alltså att bli högre än dagens P1. Banbilen kommer endast att kunna köpas av de som redan köpt eller beställt en P1. En annan nyhet kring företaget är att de för första gången visat svarta siffror och mer om detta finns på länken nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Autocar testar McLaren 650S Spider
Med Steve Sutcliffe bakom ratten

För en månad sedan visade vi upp när Chris Harris sladdade med McLaren 650S. Nu har Autocar testat den cabbade versionen av bilen, och så här ser deras recension ut. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

McLaren klär in 650S i kolfiber
Nytt från Special Operations

Du som inte vill vända dig till eftermarknaden men som ändå vill ha en McLaren som sticker ut lite extra snackar med Special Operations-avdelningen. Nu har de smyckat ut den senaste modellen 650S med diverse godis - bland annat massa kolfiber. Bilen som nu visas upp som koncept är lackad i specialfärgen Agrigan Black som är en svart metallic med mörkröda flakes i. Fronten har fått en ny splitter, luftintag, sideblades och diffusor i kolfiber. Även motorkåpan är i det ädla materialet. Nytt är också fälgarna som precis som bilen går i svart. På insidan stoppar man ned ändan i ett par ännu rejsigare sportstolar som även dessa är i kolfiber. Dessa är rätt så nätta och 15 kilo lättare än standardstolarna. Beroende på gensvaret kommer McLaren överväga om bilen kommer att gå att köpa med allt monterat i framtiden, för närvarande går det dock att beställa sidebladsen och den bakre diffusorn löst. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör McLaren 650S
Hur mycket bättre är den?

Chris Harris har hamnat bakom ratten till purfärska McLaren 650S som är en vidareutveckling på MP4-12C. Hur mycket bättre den är får vi reda på i den här videon. McLaren gick även idag ut och meddelade att alla kunder som redan köpt en 12C kommer att få en kostnadsfri uppgradering, med lite godsaker hämtade från just 650S. I paketet ingår ny Active Aero-programvara och en uppdatering av det Android-baserade infotainmentsystemet. För en extra peng går det även att installera en DAB-radio och en backkamera. Ägarna kommer att kontaktas av McLaren som berättar vad som passar till just deras bil. Produktionen av 12C stoppades när 650S introducerades för att kunna möta efterfrågan på den nya modellen och nu står det klart att den inte kommer att återupptas igen. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

McLaren 650S tappar taket
Mer sol åt folket!

Det var inte så längesedan som McLaren visade upp den nya modellen 650S och givetvis har denna en plats på mässan i Genève. Men den får sällskap av ytterligare en version - en Spider med samma fällbara plåttak som 12C. Taket som lägger på 40 kilo ska ta 17 sekunder att fälla av eller på och eftersom bilen har ett monocoque-chassi försämras inte styvheten ett dugg. 650S Spider ska i övrigt vara identisk med 650S och 0-100 km/h går fortfarande på tre sekunder blankt. Toppfarten dippar dock med 4 km/h till 329, men det borde vara tillräckligt ändå känns det som. För Spider-versionen får man betala 20 000 pund extra, vilket gör att slutsiffran landar på 215 250 pund. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på McLaren 650S
Evo har spanat in

Evo fick möjligheten att ta sig en närmare titt på McLarens nya modell 650S och så här såg det ut. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

McLaren 650S nu officiell
0-100 på tre sekunder blankt

I helgen läckte bilder på McLaren 650S ut och idag har det blivit dags för bilen att presenteras officiellt. Och det kunderna får är i princip en kraftigt faceliftad version av 12C. 650S ska dock inte enbart vara en uppsminkad bil och det sägs att 25% av delarna är nya. Det nya utseendet ska ge bilen ytterligare 40% downforce och eftersom kylningen har förbättrats har man kunnat skruva upp effekten ur den dubbelturbomatade V8:an på 3.8 liter med 25 hästar - till 650. Vridet ökar även det med 80 Nm och ligger i den här på 678. Växlingarna ska gå snabbare och gasresponsen ska vara rappare. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt och till 200 ska man komma på bara 8.4 sekunder. Toppfarten anges till 333 km/h och skulle man vilja bromsa ner till noll när man befinner sig i den hastigheten står man still efter 271 meter tack vare de keramiska bromsarna. I övrigt har modellen 22% styvare fjädring än 12C, uppdaterade dämpare och en ny och smartare Airbrake. Mängder av livebilder från en privat visning och mer information finns på länken. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

McLaren 650S läcker ut
Läcker?

Ett par lågupplösta bilder på McLarens nya modell 650S har nu läckt ut och så här ser kärran ut. 650S blir som vi kan se till utseendet en blandning mellan 12C och P1 och under skalet ska det finnas uppdaterad 12C-teknik. Samma V8:a på 3,8 liter används och effekten sägs ligga på 650 hästar. Vi får veta mer när bilen är officiell. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida