m

McLaren presenterar 600LT
Lite längre, lättare och vassare

Vad vi trodde skulle bli 570LT blev 600LT. Det här är den senaste medlemmen i McLaren Sports Series och det är alltså en 570 med ett något längre bakparti. LT står för Long Tail vilket härstammar från klassikern F1 GTR Longtail som hade en längre akter för att få ännu bättre downforce. Men då skiljde sig Longtail mer från vanliga GTR, riktigt så är det inte nu. Visst, 600LT är längre än 570, men det handlar bara om sju centimeter och det kommer från en mer utputande stötfångare och den nya vingen. Det som får den att sticka ut mest är istället avgaspiporna som flyttat upp till motorluckan och påminner om de som finns på Porsche 918 Spyder. Precis som beteckningen avslöjar är det 600 hästar som levereras från den dubbelturbomatade V8:an. Bilen har bantat hela 95 kilo och den siffran kan öka ytterligare om man väljer till kolfibertak, kolfiberstolar och ventilerade framskärmar i kolfiber. Både gas- bromsrespons ska ha rappats upp och motorfästena ska vara styvare än någonsin. Är du sugen på ett exemplar får du slanta upp närmare 250.000 dollar. Förra LT-versionen, 675LT Spider, sålde slut på två veckor. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0
2017

Officiell bild på McLaren 720S läcker ut
Läcker?

En bild som visar McLarens nya modell 720S har läckt ut innan premiären i Genève. Vi får se bilen bakifrån och de karaktäristiska dörrarna är självklart i centrum. Baken har fått en del drag från syskonen 675LT och P1 och det är många linjer och veck som ska samsas. Från bilden ser det även ut som om det finns lite bagageutrymme bakom stolarna, precis som i 570GT. Tidigare har även en bild som avslöjar fronten läckt ut, den kan ni se här. Mer om bilen kommer troligtvis inom kort. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2015

McLaren 675LT i cabrioletutförande
Snabb cab

Det var bara en tidsfråga och nu är den här - cabrioletversionen av McLarens mer banfokuserade modell 675LT. Med ett knapptryck fälls plåttaket bort och himlen är redo att rosta din panna. Under allt karosseri sitter samma dubbelturbomatade V8:a på 3.8 liter som McLaren använder i alla sina modeller och i denna lämnar den 675 hästar och ett vrid på 700 Nm. 0-100 km/h ska gå på snabba 2.9 sekunder, 0-200 på 8.1 och toppfarten ska ligga på 326 km/h. Förbrukningen ska ligga på 1.16 liter per mil. Torrvikten anges till 1 270 kilo vilket är hela 100 kilo lättare än lillebror 650S Spider. Det extra viktpåslaget 675LT Spider har jämfört med vanliga 675LT är 40 kilo. Världsdebuten äger rum på bilmässan i Genève nästa vår. Precis som med coupén handlar det om en begränsad upplaga och 500 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje kostar från 356 950 euro. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Shmee150 har köpt en Ferrari FF
Och en McLaren 675LT

Det verkar gå bra för YouTube:aren Shmee150 för tillfället då han införskaffat sig inte mindre än två stycken rätt så trevliga bilar. För ett tag sedan stod det klart att han hade beställt en helt ny McLaren 675LT men sen visade det sig att han även hade en överraskning - en begagnad Ferrari FF skulle också hamna i hans ägo. Här ger han oss en detaljerad genomgång av Ferrarin, och en närmare titt på den brittiska bilen får vi i klippet nedan. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör McLaren 675LT
Den grymmare versionen av 650S

Det kommer bara göras 500 exemplar av McLaren 675LT och alla är sålda, men Chris Harris har fått låna en och fått känna på den på bana. De har gjort massor med små förändringar mot 650S, som att lägga till 25 hästar, ta bort 100 kilo vikt och som sagt gjort en hel hög med förändringar. Resultatet ska enligt Chris vara fantastiskt. En helt ny bil som är snabb, snabb, snabb. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

McLaren presenterar 675LT
Lättare, snabbare och vassare

McLaren presenterar nu den nya modellen 675LT som kommer att ha sin premiär på bilmässan i Genève nästa vecka. Bilen bygger vidare på 650S men blir lättare, snabbare och vassare på alla sätt och vis. LT står för Longtail och modellen kommer endast som coupé. Motorn är fortfarande en dubbelturbomatad V8:a på 3.8 liter men över 50 % av delarna ska vara nya. Den lämnar som namnet avslöjar 675 hästar och till den kopplas en sjustegad SSG-låda. 0-100 km/h ska gå på 2.9 sekunder, till 200 blås tar det 7.9. Toppfarten anges till 330 km/h. 100 kilo har man lyckats banta bort och detta bland annat genom att använda sig av ännu mera kolfiber. Allt från fronten som fått sig en fetare splitter till luftintagen på sidorna och hela baken är nu i detta material. Där bak hittar vi även det nya avgassystemet i titan samt den aktiva "Longtail"-vingen som är 50 % större än den 650S har, och som fungerar som luftbroms. Vågen stannar på 1 230 kilo. Vad maskinen kommer att kosta och när den börjar säljas framgår tyvärr inte. Endast 400 stycken exemplar tillverkas och fyra av dessa kommer till Skandinavien. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Ytterligare en teaser för McLaren 675LT
Får aktiv vinge med luftbroms

I dag skickade McLaren ut ytterligare en teaser tillsammans med lite information gällande den nya modellen 675LT. Bilen kommer precis som P1 att få en aktiv vinge som fungerar som en luftbroms. Den får även en omarbetad V8:a på 3.8 liter med dubbla turbo som lämnar 666 hästar och ett vridmoment på 700 Nm. Det vi hör i videon är ett nytt avgassystem i titan. Även om vi inte får se så mycket av bilen lovar McLaren att den ska ha "dramatically enhanced styling". Om detta stämmer får vi se i mars på bilmässan i Genève. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

McLarens nya modell heter 675LT
Banracer baserad på 650S

I dag går McLaren ut och meddelar att deras nya modell får namnet 675LT. Bilen får precis som namnet avslöjar 675 hästar. Den baseras på modellen 650S och fokus ligger på bankörning. LT står för long tail, ett begrepp som tidigare använts på den legendariska racerbilen F1 GTR Long Tail. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0