m

Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv

Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche släpper specialversion av 718 Cayman GT4
Firar Porsche Sports Cup

Porsche presenterar nu en specialversion av modellen 718 Cayman GT4 kallad Sports Cup Edition. Med denna vill man fira Porsche Sports Cup-finalen och öppningen av ett nytt Experience Center. Det som får versionen att sticka ut är givetvis den röda och vita exteriören, nummer 15 på sidorna som står för femtonde året cupen körs, svarta 20-tumsfälgar med röd kant och svarta bromsok. Insidan går i läder och alcantara och här finns röda bälten och röda stroppar att öppna dörrarna med. Även ratten får en röd markering på sig så att man vet när hjulen står rakt. Motormässigt sker inga förändringar vilket innebär boxersexa på 4,0 liter utan överladdning som ger 420 hästar. Den kopplas i sin tur till en sexpetad manuell låda och vispar man den rätt ska 0-100 km/h gå på 4,4 sekunder. Toppfarten anges till 304 km/h. Vad man får betala för den här härligheten framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra mot sina motståndare
Hur klarar den sig?

Autocar har tagit ut nya Toyota Supra och testat den mot sina främsta rivaler - BMW M2 Competition, Porsche 718 Cayman T och Alpine A110. Så, hur klarar sig nykomlingen mot motståndet? Vilken hade du valt? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster och Cayman kommer med ren eldrift
Och som hybrider

På Frankfurt-mässan i september har Porsches första eldrivna modell Taycan premiär, men inte helt oväntat är det fler på gång. 2022 kommer nämligen även modellerna 718 Boxster och 718 Cayman att dyka upp som rena elbilar. Vill man ändå ha lite förbränning i bilen kan vi meddela att modellerna även kommer som hybrider. De rena elversionerna ska baseras på elbilsplattformen PPE – Premium Platform Electric och prototyper är just nu ute på vägarna och testas. Räckvidden väntas bli omkring 30 mil. Vid sidan kommer man testa både hybrid och laddhybridprototyper för att se vilket koncept som passar modellen bäst. Förutom dessa modeller kommer även suven Macan att erbjudas som ren elbil i framtiden. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Walter Röhrl kör rally-Cayman på is
Ser kul ut!

2020 kommer Porsche att återvända till rally-scenen igen och man kommer att göra det med en specialbyggd 718 Cayman GT4 Clubsport. En försmak på den bilen fick vi i höstas, och det konceptet har nu Walter Rörhl varit ute och sladdat lite med på is. Boxersexa, 3,8 liter och 425 hästar - inte dumt alls. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar 718 Cayman GT4 Clubsport
Denna fast för gatan tack

Det som gör att jag inte är helt överförtjust i Cayman/Boxster 718 är motorn Porsche har valt att använda. Man har gått från sexa till fyra och även om effekten fortfarande är bra är det inte samma sak. Turbon gör vad den kan men det blir mest ett enda flåsande för att ge bilen någon ork. Rå kraft från botten vill man ju ha i en sån här bil och det fick man med sexan. Nu presenteras 718 Cayman GT4 Clubsport för bankörning och den har rätt antal cylindrar. Må denna version även hitta ut på gatan! Här finns ingen överladdning och eftersom ingenjörerna masserat ut hela 425 hästar ur maskinen som är på 3,8 liter lär det inte behövas heller. Vridet ligger på 425 newtonmeter vid 6.600 varv. Till motorn kopplas en sexstegad PDK-låda. Drivningen sker endast på bakhjulen och på bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr. Bromsarna runt om mäter 380 millimeter. Vikten på bilen anges till 1.320 kilo. Bilen tillverkas på beställning åt både privata kunder och raceteam och det finns två stycken versioner. Den man kallar för Trackday är för oss vanliga dödliga och för den får man betala 134.000 euro innan skatt. Den andra versionen kallas för Competition och den kostar 157.000 euro innan skatt. Det snackas om att gatversionen av denna bil ska dyka upp i höst och vi håller ju såklart tummarna att man inte ändrar på för mycket - särskilt inte motorn! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche rullar ut Boxster- och Cayman 718 T
Avskalade versioner med fokus på körglädje

Porsche presenterar nu Boxster- och Cayman 718 T. Här ska tankarna föras tillbaka till 911 T från 1968 och fokuset ligger på maximal körglädje. Tanken är en nedtonad version där bara det allra viktigaste finns på plats och där just körandet är det man ska koncentrera sig på. Det hade ju då varit trevligt om det exempelvis satt en sexa utan överladdning där bak men så är tyvärr inte fallet här. Man kör vidare med den turbomatade fyran på 2,0 liter och 300 hästar precis som i instegsversionerna av Boxster och Cayman. Manuell sexpetad växellåda är dock standard vilket känns helrätt i denna bil, dubbelkopplingslådan PDK finns som tillval. Med den lådan väger bilen 1.380 kilo, annars är det 1.350 kilo som gäller. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder (4,7 med PDK) och toppfarten anges till 275 km/h. För första gången får man även PASM sportchassi som sänker bilen med 20 millimeter i kombination med den lilla motorn. Bilarna har även 20-tumsfälgar, kortare växelspak, Sport Chrono-paketet, röda stroppar istället för vanliga dörrhandtag och sportstolar. Där infotainmentsystemet har suttit är det nu istället ett förvaringsutrymme, men vill man ha stereon ändå får man den utan extra kostnad. Bilarna går att beställa nu och för 718 Cayman T får du betala 639.000 kronor, 718 Boxster T kostar istället 660.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

BMW Z4 M40i-prototyp klockar 7:55 på Ringen
Cayman S är dock snabbare

En maskerad prototyp av nya BMW Z4 i M40i-utförande har nu klockat en tid på Ringen och den säger 7:55,41. Racerföraren Christian Gebhardt satt bakom ratten och tiden är snabb, men fortfarande nästa nio sekunder långsammare än Porsche 718 Cayman S som samma förare körde 7:46,7 med 2016. M40i har en tre liter stor rak sexa på 340 hästar under huven, den är i sin tur kopplad till en åttastegad automatlåda. Den 19 september kommer BMW att släppa all information om nya Z4 och den 4 oktober kommer den att ställas ut på mässan i Paris. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Carfection har kört Porsche 718 Cayman GTS
Grym bil på grym väg

I oktober förra året rullade Porsche ut en lite mustigare version av 718 Cayman, den som får tilläggsnamnet GTS. Carfections Henry Catchpole har provkört bilen på vad som kan vara en av världens allra bästa vägar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2017

Porsche släpper uppdaterade Boxster och Cayman GTS
718 GTS är här!

Förra året fick Boxster och Cayman tre siffror i namnet och nu kommer de i GTS-versioner, med 35 fler hästar än föregångaren och 15 hästar mer än S-versionerna. Det betyder att man nu kan sladda runt i en miniporsche med 365 hästar och ett vrid på 430 Nm. Det betyder att de här gör 0 till hundra på 4,1 sekunder och att toppfarten är 290 km/h. Växlar gör man antingen med en sexstegad manuell eller PDK. Massor av saker är standard, som Sport Chrono Package, Porsche Torque Vectoring och Porsche Active Suspension Management. Som vanligt är GTS-modellerna lite annorlunda i sitt utseende, helst ska de ju vara röda och hur som har de massor med svarta detaljer där de annars är bling. Fälgarna är 20-tummare som är svartmålade med en satin-finish. Fint ska det vara! På insidan är det alcantara typ överallt. 718 Boxster GTS kostar 779.000 kronor och 718 Cayman GTS 758.000 kronor. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Prenumerera på Porschar för 2 000 dollar i månaden
Välj mellan 8 stycken modeller

Porsche har precis lanserat något man kallar för Porsche Passport i USA. Det är en prenumerationstjänst där du för 2 000 dollar i månaden får tillgång till åtta stycken olika modeller att köra med. Det hela sköts via en app i din smarta telefon och det finns två stycken olika medlemskap att välja mellan. Det första ger dig tillgång till modellerna Cayenne, 718 Boxster, 718 Cayman S och Macan S. För 1 000 dollar till i månaden får du även köra 911 Carrera S, Panamera 4S, Cayenne S E-Hybrid, och Macan GTS. Det verkar alltså som om du inte kan fräsa omkring i en ny GT2 RS eller 918 Spyder, men det kanske även var väntat. Man kan byta bil när man vill och det finns ingen milbegränsning. Leverans av bilen till där du är ingår, precis som försäkring, underhåll, service, skatter och avgifter. Att registrera sig kostar även 500 dollar i en engångssumma. Ett pilotprogram kring den nya tjänsten kommer att testas i Atlanta, Georgia med start i november. Om det hela blir lyckat kan det hända att tjänsten kommer att erbjudas på fler ställen. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2016

Fortfarande grym prestanda - men inte riktigt lika rolig längre
Jag har kört Porsche 718 Cayman S

Med GT4 vinkade man av den andra generationen av Cayman med ett riktigt ordentligt farväl. Genom att stoppa ner motorn från 911 Carrera S i den kompakta bilen skapade man ett prestandamonster av rang. En episk bil som i dag är en av de allra mest eftertraktade Porscharna. Så komplett, snabb och perfekt - åtminstone om man gillar bankörning. Men allt har som sagt ett slut, och med den fantastiska finalen var det dags för en ny Cayman att göra entré. I april presenterade man 718 Cayman. En hyfsad facelift vid en första anblick. Men det är det som döljer sig under ytan som är den största nyheten - en turbomatad boxerfyra istället för boxersexan utan överladdning. Ett stor steg för mänskligheten och ett vågat drag från Porsche. Vad skulle puristerna säga? Turbo i 911 har dock mottagits helt okej, och även jag är positiv till utvecklingen. Men när man även plockar bort två cylindrar som i Caymans fall blir det hela lite platt. Bilen är fortfarande väldigt pigg och snabb, men den visade sig inte vara lika rolig att köra längre. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nästa Porsche Boxster Spyder och Cayman GT4 får boxersexa
Den härliga motorn får leva vidare

Lite nytt utseende var inte det största utropstecknet när Porsche presenterade 718 Cayman och 718 Boxster utan det var att bägge bilarna hade turboladdade boxerfyror placerade bakom sittbrunnen. Spännande och intressant såklart, men en del rynkade på näsan över att boxersexan hade fått gå i graven. Men nu behöver inte de personerna gråta längre, för motorn gör nämligen comeback i den kommande GT4-version av Cayman och i Spyder-versionen av Boxster. Samma härliga icke överladdade sexa på 3,8 liter som hämtats från storebror 911 och som finns i nuvarande Cayman GT4 kommer alltså att få leva vidare ett tag till. När de heta versionerna av modellerna presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar turbomatade 718 Cayman
Blir för första gången billigare än Boxster

Som jag tidigare har skrivit byter Porsche namn på modellerna Boxster och Cayman i samband med den nya generationen, eller de lägger i alla fall till siffrorna 718 framför båda. I början av året presenterades nya Boxster och nu är det dags för coupé-syskonet Cayman att göra entré och även här handlar det förutom namnbytet om att modellen får en turbomatad boxerfyra istället för en boxersexa utan överladdning. Annat som är nytt är att modellen för första gången blir billigare än cabrioleten, och att effekten blir samma för båda modellerna. Cayman har alltid varit den lite vassare av duon men nu är det alltså samma recept för både coupén och cabben. Boxerfyran på 2,0 liter som är placerad alldeles bakom sittbrunnen har försetts med turbo och lämnar i standardversionen 300 hästar jämnt och har ett vrid på 380 Newtonmeter. Med PDK-låda och Sport Chrono-paket gör modellen 0-100 km/h på 4,7 sekunder och toppar 275 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,69 liter per mil. 718 Cayman S har istället en motor på 2,5 liter som ger 350 hästar och 420 Newtonmeter. Denna har försetts med ett turboaggregat med variabel turbingeometri vilket är en teknik som tidigare endast har använts hos 911 Turbo. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder och toppfarten anges till 285 km/h. Den blandade förbrukningen anges här till 0,73 liter per mil. Jämfört med föregångaren har nya Cayman fått ett nytt chassi där vridstyvheten har förbättrats samtidigt som både fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare är vassare. Styrningen har blivit mer direkt och bakhjulen har ökat i bredd med en tum vilket ska ge bättre väggrepp och ökad stabilitet vid kurvtagning. På tillvalslistan finns bland annat Sport Chrono-paket, Porsche Torque Vectoring och Porsche Active Suspension Management (PASM). Innanför fälgarna sitter bromsskivor som mäter 330 millimeter fram, 299 millimeter bak och de man hittar i basversionen är samma som satt på förra Cayman S. 718 Cayman S får dock sex millimeter tjockare skivor och samma fyrkolvsok som sitter på dagens 911 Carrera. Insidan får ratt med 918-design och på den finns också ett reglage där man kan styra bilens humör. Förutom Normal, Sport och Sport Plus finns även nyheten Individual där du själv ställer in hur du vill ha det. Porsche Communication Management (PCM) är standard. Övriga tillval är bland annat att det nu går att få LED-strålkastare med fyrpunkts varselljus. Bilen går att beställa nu och marknadsintroduktionen i Sverige sker i september. Priset börjar på 521 000 kronor. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Alpine är presenterad
Koncept nära produktion

Precis som utlovat visar Renault i dag upp nya Alpine - en liten och kompakt sportbil som ska ses som en modern tolkning på klassikern Alpine A110, och något som ska försöka att ge sig på bilar som Porsche 718 Cayman och Alfa Romeo 4C. Bilen är fortfarande i konceptutförande men ser ändå i stort sett ut att vara klar för produktion, en helt klar bil kommer att visas i slutet av året och börja säljas i mitten på nästa. Motorn är som den sig bör placerad i mitten och receptet är en turbomatad bensinfyra på 1,8 liter som enligt rykten ska ge omkring 250 hästar, 300 i en mer prestandafokuserad version. Kraften skickas till bakhjulen via en sjustegad dubbelkpplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder och bilen ska väga runt 1 100 kilo. När väl försäljningen drar igång kommer prislappen att ligga omkring halvmiljonen. Vad tycker ni om den? Tumnagel
63.9°
+
Bobby Green
0

Nu är Porsche 718 Boxster här
Faceliftad modell med turbofyra

Precis innan 2015 tog slut meddelade Porsche att man skulle rocka om namnen på Boxster och Cayman. Modellerna skulle i framtiden istället heta 718 Boxster och 718 Cayman. Inatt presenterades 718 Boxster, som förutom namnbytet får en facelift - och en helt ny fyrcylindrig boxermotor med turbo. Bilen kommer i två versioner och den sportigare av dem blir som vanligt den som har ett extra S i beteckningen. Den har hela 350 hästar ur fyran som bara är på 2,5 liter. Turboaggregatet i denna har variabel turbogeometri och vridet anges till 420 Nm. Den lite svagare versionen bjuder ändå på 300 hästar och 380 Nm i vrid och har istället 2,0 liter i cylindervolym. 718 Boxster med PDK-låda och Sport Chrono-paket gör 0-100 km/h på 4.7 sekunder (0.8 sekunder snabbare än föregångaren Boxster) och S-versionen gör samma sprint på 4.2 (0.6 sekunder snabbare än Boxster S). Toppfarten är 275 respektive 285 km/h - riktigt snabba kärror med andra ord. Bränsleförbrukningen anges till 0,69 liter per mil respektive 0,73 liter per mil vilket är förbättringar med omkring en deciliter för båda. Manuell sexpetad växellåda är standard, dubbelkopplingslådan PDK är tillval. Bortsett från motorerna ska bilen vara helt omarbetad. Chassiet ska ha sportats till för att få ännu bättre kurvegenskaper och den elektromekaniska styrningen har konfigurerats för att vara mer precis. Porsche Active Suspension Management finns som tillval och sportchassit som sänker bilen 20 millimeter är nu för första gången tillgängligt i en Boxster. En annan sak man kan kryssa i är Sport Chrono-paketet som förutom Normal, Sport och Sport Plus även ger dig inställningen Individual. Har du PDK-låda får du även en knapp som kallas för Sport Response - en teknik som även storebror 911 har där du kan få ännu bättre respons från motorn under en kort period. Bilen har sin marknadsintroduktion i maj och priset för en 718 Boxster börjar på 542 000 kronor, S kostar från 660 000 kronor. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0
2015

Porsche Boxster och Cayman byter namn
Kommer att heta 718 Boxster och 718 Cayman

Från och med nästa år kommer Porsche att byta namn på Boxster och Cayman. Man vill knyta an till gammal racinghistoria och har därför valt att återuppliva beteckningen 718 som Porsche använde på en öppen racerbil som tillverkades mellan 1957 och 1962. Därför kommer Boxster att döpas om till 718 Boxster, och Cayman till 718 Cayman. I samma veva introduceras precis som rykten tidigare skvallrat om nya boxermotorer på 2.0 liter - med turbo och endast fyra cylindrar. Effekten väntas ligga på omkring 240 hästar i standardutförande, 300 jämt i S-versionerna. Det har tidigare snackats om att dessa kommer att ersätta dagens sexcylindriga motorer, men det är fortfarande lite oklart om så är fallet. Porsche berättar även att man vänder på prissättningen - Boxster som tidigare varit billigare än Cayman kommer att bli dyrare, precis som det brukar vara när det kommer till cabriolet-versioner. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0