m

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Fastslaget att Sveriges lägsta punkt ligger i Kristianstad
Sölvesborg fick se sig besegrade igen

Det är nu fastslaget att en plats utanför Kristianstad som ligger på 2,32 meter under havsnivån fortsatt kommer att räknas som Sveriges lägsta punkt. Att det hela har ifrågasatts beror på att att den 98-årig Sölvesborgsbon Arne Sonesson misstänkte att botten på den uttorkade sjön Vesan skulle ha sjunkit ytterligare sedan senast frågan om Sveriges lägsta punkt avgjordes, vilket var 1991. Efter kontrollmätningar i Vesan så visade det sig att denna nu ligger 2,05 meter under havsnivån vilket gör att Sveriges lägsta punkt åtminstone tillsvidare kommer att finnas kvar utanför Kristianstad. Sonesson verkar dock inte riktigt vilja köpa resultatet av kontrollmätningarna utan säger: "Det finns flera punkter i Vesan som är väldigt låga, det gäller att göra en grundlig undersökning. Resultatet kan variera beroende på vart exakt man mäter. Vi är inte besegrade, vi ligger väl ungefär lika då." Sonesson verkar även vara säker på att Sveriges lågpunkt förr eller senare kommer att hamna i Sölvesborg och säger vidare: "Vesan sjunker hela tiden, och en vacker dag kommer vi att slå dem och då kommer vi stoltsera med att Sveriges lågpunkt ligger i Sölvesborg." Här nedanför kan ni lyssna på ett inslag från Sveriges Radios P4 där man intervjuar Lars Ericsson, kommunchef i Sölvesborgs kommun, om att Sveriges lägsta punkt inte ligger i kommunen. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad har 25 år gjort med Porsche Boxster?
986 Boxster vs 718 Boxster

När Porsche släppte sin Boxster fick modellen mycket skit, den var lite för tam och alla tuffa killar tyckte då att det inte var en riktig Porsche. Det löste sig dock snabbt och modellen blev riktigt trevlig. Men nu har det gått 25 år och Autogefuhl har fått låna en originalboxster och en jubileumsmodell och jämför de två med varandra. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0
2020

Nya MacBook Air snabbast bärbara från Apple någonsin
Spöar MacBook Pro 16 med i9 i Geekbench

"Snabbast" är ett begrepp man ska vara försiktig med när det kommer till prestanda på datorer eftersom det finns så många olika sätt att vara snabbast på. Ett sätt är att vara snabbast på Geekbench och där har de första testerna av nya MacBook Air, Mac mini och MacBook Pro dykt upp. Och resultaten är riktigt, riktigt bra. Inte så oväntat är resultaten för de olika maskinerna liknande, de har ju ändå samma chip. Nu finns det bara fyra tester av Air och en vardera av Pro och mini men tar vi ett snitt av dessa så får vi ett resultat i single core på strax under 1700 och på multi core strax över 7000. Om vi jämför med andra Macar så är det på single core långt bättre än allt. På multi core är det inte bättre än allt, det hade ju varit smått sjukt faktiskt eftersom den fetaste Mac Pron har 28 kärnor och M1 har åtta. Tittar vi i listan och hittar den snabbaste bärbara datorn så får faktiskt den tjockaste MacBook Pro 16 med Intel Core i9-9980HK @ 2.4 GHz stryk, även om det är precis. Det är en maskin som kostar 35.000 kronor. Snabbare än Mac Pro - per kärna M1 är Apples första Mac-chip och riktar sig mot low end. Det kommer ett eller två chip till där nästa steg riktar sig mot professionella bärbara och iMac. Detta chip ryktas ha 16 kärnor istället för åtta vilket gör det intressant att räkna på kraft per kärna. Om vi tar resultatet från M1 per kärna (7000/8) får vi 875. Tar vi den fetaste Mac Pro (18950/28) får vi 676 och tar vi fetaste iMac Pro får vi 746. Dessa två maskiner kör Xeon-processorer. Fetaste vanliga iMac kör Core i9-10910 och där får vi en siffra per kärna på 900 och fetaste MacBook Pro 16 får 859. Jag är helt medveten om att det inte är så här enkelt att bara dela och plussa, men om storebrodern till M1 får 16 kärnor är det inte en omöjlighet att vi här får ett resultat på runt 14.000, eller högre. Eftersom detta chip också kommer att vara strömsnålt, om än inte lika strömsnålt, så kan det placeras i MacBook Pro 13 och 16 och vi får alltså en bärbar dator som spöar alla iMacs, även iMac Pro, och som är i samma klass som en Mac Pro som kostar nästan 100.000 spänn. Något att se fram emot. Nu är det här bara Geekbench och det finns annat i världen än Geekbench, men det går inte att komma ifrån att det här är lovande. Väldigt lovande. Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida