m
2019

Boeing får inte plats med alla 737 MAX som ska fixas
Ställer dessa nu på personalparkeringen

Här kan ni kolla in ett drönarklipp från Boeings fabrik i Renton där många av de Boeing 737 MAX-flygplan som inte längre får flyga förvaras. 737 MAX-modellen är som bekant belagd med flygförbud efter två flygolyckor i år och förra året. Då planen inte är i luften måste de parkeras någonstans och på Boeings Renton-fabrik har man tydligen inte längre plats att ställa flygplanen på deras traditionella flygplatsparkering. Istället får man nu ställa upp en del av flygplanen på personalparkeringen vilket synes i klippet ovan och den inbäddade instagram-bilden nedan. Runt 500 stycken Boeing 737 MAX-flygplan har belagts med flygförbud och av dessa finns runt 100 stycken vid Boeings fabrik i Renton. När vi får se modellen flyga igen är än så länge oklart men det har tidigare snackats om att detta eventuellt kan ske i september. Visa det här inlägget på Instagram Ze Planes! Ze Planes! #boeingfield #boeingseattle #b737max #grounded #avgeek #aviationlovers #megaplane #megaaviation #planeaddict #aviationenthusiast #shotoniphone Ett inlägg delat av DPermadi77 (@dpermadi77) 21 Jun 2019 kl. 9:04 PDT Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter varnade för Boeing 737 MAX redan efter första olyckan
Boeing ville dock inte skynda fram någon lösning

Nu kommer det fram ytterligare uppgifter som ställer flygplanstillverkaren Boeing i om möjligt ännu sämre dager efter de båda flygolyckorna med deras flygplans modell Boeing 737 MAX. Det är New York Times som rapporterar att ett antal amerikanska piloter var oroliga över flygplansmodellens säkerhet redan efter den första olyckan med 737 MAX, den olycka då ett Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start utanför Indonesien förra hösten. Piloterna ska ha mött representanter för Boeing i ett möte bakom stängda dörrar i november förra året. Där uttryckte piloterna oro över bland annat det system som nu misstänks ligga bakom de båda olyckorna med 737 MAX, olyckor där runt 350 personer fick sätta livet till. Piloterna krävde att Boeing skulle vidta vissa säkerhetsåtgärder som antagligen hade gjort att flygplansmodellen skulle varit tvungen att tas ur bruk en period. Detta skulle givetvis kunna bli dyrt för Boeing och vid mötet sa Boeings representanter därför nej till extra säkerhetsåtgärder på modellen. Boeing sa då att man inte vill skynda fram en lösning och att man ansåg att piloterna skulle kunna hantera eventuella problem som skulle kunna uppstå med modellen. Så var bekant inte fallet och några månader efter mötet störtade ytterligare ett 737 MAX-flygplan i Etiopien, en händelse som ledde till att flygplansmodellen fick flygförbud i hela världen. Boeing har nu börjat testflyga 737 MAX igen efter att ha fixat det system som man tror lett till de båda olyckorna. Förtroendet för Boeing är dock antagligen på en hyggligt låg nivå bland världens flygbolag och, framför allt, världens alla piloter och passagerare för tillfället. Så när eller om 737 MAX flyger reguljärt igen återstår att se. Boeing har valt att inte kommentera New York Times senaste uppgifter. Tumnagel
18.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing trodde att varningssystem för 737 MAX var aktivt
Vilket bara 20 procent hade

Boeing har släppt ett uttalande angående deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX och där framkommer lite uppgifter som inte varit kända sedan tidigare. Det handlar om det varningssystem som skulle förhindra att flygplanen steg för kraftigt, ett system som nu istället misstänks för att ha fått två 737 MAX 8 att störtdyka mot marken kort efter start. Boeings ledning ska ha trott att det system som varnar för att sensorerna som skulle upptäcka om en eventuell stegring av flygplanet visade felaktiga värden var aktiverat, det så kallade AOA Disagree-systemert, på alla Boeing 737 MAX 8. Detta var dock något man upptäckte redan ett år före den första flygolyckan med ett Boeing 737 MAX 8 i Indonesien förra hösten. I sitt uttalande skriver Boeing att man utvärderade om missen skulle kunna leda till några större säkerhetsproblem för modellen. Man ansåg inte att så var fallet och vidarebefordrade inte denna information vare sig till Boeings ledning, världens luftfartsmyndigheter eller sina kunder: "When the discrepancy between the requirements and the software was identified, Boeing followed its standard process for determining the appropriate resolution of such issues. That review, which involved multiple company subject matter experts, determined that the absence of the AOA Disagree alert did not adversely impact airplane safety or operation. Accordingly, the review concluded, the existing functionality was acceptable until the alert and the indicator could be delinked in the next planned display system software update. Senior company leadership was not involved in the review and first became aware of this issue in the aftermath of the Lion Air accident." Efter de båda olyckorna med Boeing 737 MAX 8, där runt 350 personer miste sina liv, har Boeing kunnat konstatera att bara 20 procent av de flygplan som levererats av den aktuella modellen hade AOA Disagree-systemet aktiverat då detta var en funktion som kostade extra. Varken flygplanet som tillhörde Lion Air som störtade i Indonesien förra året eller det flygplan från Ethiopian Airlines som störtade tidigare i år hade AOA Disagree-systemet aktiverat. Tumnagel
15.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad

Boeing uppger att man nu har fixat till den mjukvara som antagligen har lett till att två av deras flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start inom loppet av ett halvår, olyckor som kostade över 350 personer livet. Efter det andra flygolyckan med den aktuella modellen, när ett flygplan från Ethiopian Airlines störtade 10 mars, fick Boeing MAX 737 flygförbud. Detta hoppas nu Boeing ska kunna lyftas i och med den uppdaterade programvaran som misstänks kan ha legat bakom olyckorna. USA:s luftfartsverk FAA kommer nu att utvärdera Boeings nya system och då eventuellt häva flygförbudet åtminstone i USA. Sedan kommer med stor sannolikhet olika luftfartsmyndigheter i länder där planen finns även göra sina egna utvärderingar för att häva flygförbudet i respektive land. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter på kraschat flygplan ska ha följt Boeings instruktioner
Nya uppgifter om kraschat Boeing 737 MAX 8 från Ethiopian Airlines

De piloter som flög det Boeing 737 MAX 8-flygplanet som kraschade i Etiopien för några veckor sedan ska ha följt Boeings nya instruktioner när de försökt att upphäva flygplansets så kallade MCAS-system försök att störta flygplanet till marken. Det är Wall Street Journal som har kommit över uppgifter från utredningen om Ethiopian Airlines Flight 302, flygplanet som kraschade söndag 10 mars. Det har tidigare förekommit uppgifter om att flygolyckan i Etiopien drabbades av samma problem som det Boeing 737 MAX 8 från Lion Air som störtade i Indonesien i oktober förra året. När Lion Air-olyckan skedde gick Boeing ut med nya instruktioner till piloter som flög 737 MAX 8 där de bland annat fick lära sig hur det olycksdrabbade MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System ) kopplades ur. Detta var Boeing och det amerikanska luftfartsverket FAA nöjda med och lät därför världens alla 737 MAX 8 fortsätta flyga. Stämmer uppgifterna om att Ethiopian Airlines Flight 302 störtade trots att piloterna agerat efter Boeings nya instruktioner så ser det ut som om Boeing och FAA har gjort ett väldigt stort och dödligt misstag. Sedan olyckan med Ethiopian Airlines Flight 302 råder flygförbud för Boeing 737 MAX-flygplan. Boeing håller på att utveckla ny programvara till flygplanen men meddelade så sent som igår att denna kommer att försenas. Det är oklart exakt när den kan dyka upp men det är antagligen bäst att det får ta den tid det tar. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kraschade Boeing-flygplan saknade ett säkerhetslarm
Det var något som kostade extra men som kommer att inkluderas nu

New York Times rapporterar att båda de Boeing 737 MAX 8-flygplan som kraschat det senaste halvåret saknade ett säkerhetssystem som eventuellt hade kunna hjälpa piloterna att uppfatta att det var något som inte stämde med flygplanet. Det ska handla om säkerhetslampor som ska indikera om sensorer på flygplanet visar olika värden, något som skulle kunna ge piloterna en indikation om att det var något fel. Dessa lampor inkluderas dock inte som standard utan var fram tills nu något som Boeing tog extra betalt för. Både Ethiopian Airlines eller Lion Air, flygbolagen som ägde de båda störtade flygplanen, hade valt att inte utrusta flygplanen med de extra säkerhetslamporna. Efter New York Times rapportering så meddelade Boeing att säkerrhetslamporna framöver kommer att installeras som standard utan extra kostnad i alla nya Boeing 737 MAX-flygplan och att de även ska installeras i alla flygplan av den modellen som man hittills levererat. Tumnagel
11.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Likheter mellan de båda Boeing 737 MAX 8-olyckorna
Datan från svarta lådorna har börjat analyseras

De så kallade svarta lådorna från flygolyckan där ett Boeing MAX 737 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines kraschade förra söndagen är nu hittade och analysen av dessa har påbörjats. Enligt preliminära data från de svarta lådorna ska det finnas likheter mellan olyckan i Etiopien och den som drabbade indonesiska Tiger Air med samma flygplansmodell i höstas uppger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges. I det kraschade Lion Air-planet har man kunnat konstatera att olyckan berodde på en felaktig sensor samt brist i piloternas utbildning då dessa inte visste hur man kopplade bort det felaktigs systemet. I klippet ovan kan ni lyssna på en del kritik som NASA hade mot Boeing 737 MAX-flygplanen innan de belades med flygförbud förra veckan. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Boeing 737 MAX
Den olycksdrabbade flygplanstypen som nu inte flyger längre

Den senaste veckan har det av förklarliga skäl snackats en hel del om Boeings flygplansmodell 737 MAX och i det här klippet tar sig New York Times en lite närmare titt på den olycksdrabbade flygplansmodellen. Boeing 737 MAX är baserad på den över 50 år gamla flygplansmodellen Boeing 737 men har bland annat försetts med nya motorer vilket ska göra den effektivare och bränslesnålare. I klippet ovan antyds det att det kan vara på grund av de kraftfullare motorerna, systemet som ska ta hand om dessa samt otillräcklig utbildning av piloterna som kanske kan ha orsakat en eller båda olyckorna som drabbat Boeing MAX 737 8 det senaste halvåret. Boeing ska i dagsläget ha fått ordrar på över 5000 stycken Boeing 737 MAX och runt 350 stycken har än så länge levererats till flygbolag runt om i världen. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Nu är det bara flygbolag i USA som flyger 737 MAX 8
Alla andra har ställt flygplanen på marken

Efter flygolyckan i söndags då ett Boeing 737 MAX 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines störtade kort efter start var det flera länder som förbjöd modellen i sina luftrum och flera flygbolag beslutade att sluta flyga med modellen tillsvidare. Idag utökades den listan då även Kanada, Egypten, Indien och Ukraina tillsvidare förbjuder flygplansmodellen i sina luftrum. Det innebär att det endast är de tre amerikanska flygbolagen American Airlines, Southwest Airlines samt United Airlines som fortfarande flyger med 737 MAX 8-flygplan. De tre flygbolagen har tillsammans 72 stycken flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8. Huruvida USA funderar på att förbjuda flygplansmodellen är oklart. Det kan antagligen vara en lite känslig fråga då Boeing är ett företag som USA är väldigt stolta över. Företagets före detta chef är dessutom tillförordnad försvarsminister i USA och USA:s före detta FN-ambassadör Nikki Haley sitter numera i Boeings styrelse. Förutom det så bidrog Boeing med ett kampanjbidrag på en miljon dollar till Donald Trumps presidentvalskampanj. Uppdaterat Efter det att i stort sett alla flygbolag, utom de amerikanska flygbolagen, som har Boeing 737 MAX 8 i sina flottor ställt dessa på marken rekommenderar nu Boeing själva det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) att gå ut med en uppmaning om att inte låta flygplansmodellen flyga längre i USA. I en kommentar säger Boeings ordförande Dennis Mueller: "We are supporting this proactive step out of an abundance of caution. Safety is a core value at Boeing for as long as we have been building airplanes; and it always will be." FAA har nu beslutat att den aktuella modellen inte länge får flyga i amerikanskt luftrum och blir därmed ett av de runt 40 länder som förbjudit modellen att flyga i deras luftrum. FAA:s uttalande hittas i tweeten längst ner i artikeln. /Uppdaterat Vad Trump själv tycker om dagens moderna flygplan kan ni kolla in i tweetsen här nedanför. Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are....— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 ....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane!— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norwegian slutar flyga Boeing 737 MAX 8
Efter rekommendation från europeiska luftfartsmyndigheter

Flygbolaget Norwegian meddelade under eftermiddagen att man omedelbart kommer att sluta flyga med flygplanstypen Boeing 737 MAX 8 efter rekommendationer från europeiska luftfartsmyndigheter. Det var ett i stort sett helt nytt Boeing 737 MAX 8-plan tillhörande Ethiopian Airlines som kraschade kort efter start i söndags. Samma flygplanstyp var inblandad i en liknande flygolycka hösten 2018 när ett 737 MAX 8-plan kraschade i Indonesien kort efter start. Exakt vad olyckan berodde på i Ethiopian Airlines fall är än så länge inte fastställt. Olyckan i Indonesien ska ha berott på en felaktig sensor samt otillräcklig utbildning för piloterna. Norwegian har totalt 15 stycken Boeing 737 MAX 8-plan i sin flotta. Även researrangören TUI, som arrangerar charterresor från Sverige, kommer att sluta flyga sina resenärer i den aktuella modellen. Norwegian ansluter sig därmed nu till flygbolag i länder som Kina, Australien, Singapore, Brasilien, Indonesien, Sydkorea och Malaysia som har ställt sina 737 MAX 8 plan på marken. Tidigare idag gick även det brittiska luftfartsverket ut och meddelade att man inte kommer att tillåta några 737 MAX 8-plan att starta, landa eller flyga i brittiskt luftrum. Det påverkar alltså inte bara brittiska flygbolag utan alla flygbolag som flyger till, från eller över Storbritannien. Boeing meddelade även idag att man har tagit fram ny mjukvara till den olycksdrabbade flygplanstypen och den kommer att börja skickas ut till de berörda flygbolagen i april. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeings aktie föll kraftigt på börsen
Efter ny flygplanskrasch med Boeing 737 MAX 8

Flygplanstillverkaren Boeings aktie föll kraftig när New York Stock Exchange öppnade för handel tidigare idag och det berodde givetvis på flygplanskraschen igår när ett av deras 737 MAX 8-flygplan störtade kort efter start. Då det var andra gången ett mer eller mindre nytt flygplan av den typen störtat på mindre än ett halvår vilket antagligen oroar Boeings aktieägare. Flera flygbolag har under dagen uppgett att de tillsvidare kommer att sluta flyga med sina 737 MAX 8-flygplan. Tidigare idag skrev vi om att samtliga flygbolag i Kina som har den aktuella modellen samt Ethiopian Airlines, flygbolaget som flög flygplanet som kraschade igår, samt Cayman Air kommer att låta sin 737 MAX 8-plan stå kvar på marken. Senare uppgav även Indonesiska myndigheter att de flygbolag i landet som har 737 MAX 8-plan i sin flotta tillsvidare kommer att sluta flyga med dem och det är något som även Indiska myndigheter funderar på. När NYSE öppnade i morse så föll Boeings aktie med runt 11 procent men har skrivande stund återhämtat sig något och har nu backat med runt 7 procent jämfört med stängningskursen i fredags. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina stoppar Boeing 737 MAX 8
Efter gårdagens flygplanskrasch

Efter gårdagens flygplanskrasch då ett Boeing 737 MAX 8-plan från Ethiopian Airlines störtade så har flera flygbolag runt om i världen beslutat att sluta flyga med flygplansmodellen tillsvidare. I Kina så har den civila luftfartsmyndigheten beslutat att samtliga av landets flygbolag ska låta sina 737 MAX 8-plan stå kvar på marken tillsvidare. Kinesiska flygbolag har tillsammans 97 stycken Boeing 737 MAX 8. I slutet av förra året så var det runt 250 flygplan av typen Boeing 737 MAX 8 i bruk runt om i världen. Även Ethiopian Airlines och Cayman Air har uppgett att de tillsvidare kommer att sluta flyga med Boeing 737 MAX 8. Flygbolaget Norwegian, som har 15 stycken Boeing 737 MAX 8, uppgav idag att man fortsatt kommer att flyga med dem. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Splitternytt Boeing 737 Max 8-flygplan har störtat i Etiopien
Andra gången på ett halvår som nya flygplanstypen kraschar

Under dagen har det kommit uppgifter att ett passagerarflygplan tillhörande Ethiopian Airlines har störtat under en flygning mellan Addis Ababa och Nairobi. Enligt uppgifterna så har samtliga 189 personer ombord på det förolyckade flygplanet omkommit. Flygplanet var av modellen Boeing 737 MAX 8 vilket är lite oroväckande då det är andra gången på ett halvår som ett passagerarflygplan av den typen störtar strax efter start. Förra hösten så kraschade ett 737 MAX 8-flygplan tillhörande Lion Air utanför Indonesien kort efter start och även då omkom samtliga passagerare och besättningsmän. Olyckan ska ha berott på felaktigheter med en sensor som indikerade att flygplanet steg för kraftigt. Detta gjorde att flygplanet automatiskt försökte korrigera detta genom att flyga med full fart rätt ner i havet vilket inte piloterna kunde förhindra manuellt. Boeing har efter olyckan kompletterat instruktionerna till piloter som flyger Boeing 737 MAX 8. Exakt varför flygplanet från Ethiopian Airlines kraschade finns det än så länge inga uppgifter om. Det kommer antagligen att undersökas mycket noga även om det givetvis kan vara en slump att två mer eller mindre helt nya flygplan störtar efter mindre än ett halvår i drift. Det kraschade flygplanet levererades till Ethiopian Airlines i november. Flygbolaget är inte känt för att ha haft några större säkerhetsproblem tidigare och är bland de mest välrenommerade i Afrika. Tumnagel
-0.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Boeing börjar varna för att 737 Max 8 oväntat kan störtdyka
Efter flygplanskrasch med Lion Air i Indonesien

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att flygplanstillverkaren Boeing har skickat ut varningar till kunder som köpt deras flygplan Boeing 737 Max att detta oväntat kan störtdyka under flygning. Den rätt otäcka varningen sägs Boeing ha skickat ut efter det att ett 737 Max-flygplan tillhörande det indonesiska flygbolaget Lion Air kraschade i havet utanför Indonesien för två veckor sedan. Det ska ha handlat om ett mer eller mindre splitter nytt flygplan som togs i bruk i augusti och endast hade flugit runt 800 timmar. Vid olyckan omkom 189 personer. Exakt varför olyckan skedde är inte klarlagt ännu men det finns uppgifter från en av flygplanets så kallade svarta lådor att flygplanet hade haft problem med höjdmätaren under de senaste fyra flygningarna. Det förolyckade flygplanet ska även ha varit inblandad i en incident dagen innan olyckan då flygplanet oväntat började störtdyka. Bloomberg skriver: "The bulletin from Boeing will alert airlines that erroneous readings from a flight-monitoring system can cause the planes to abruptly dive, said the person, who asked not to be named discussing details of the manufacturer’s plans. Boeing will warn pilots to follow an existing procedure to handle the problem, the person said." Idag finns det cirka 200 stycken Boeing 737 Max i kommersiell flygtrafik och Boeing har fått beställningar på ytterligare cirka 4500 stycken skriver Bloomberg. Tumnagel
14.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida