m

Europas flygsäkerhetsverk ger Boeing 737 MAX klartecken
Kanske kan börja flyga igen redan i år

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA (European Union Aviation Safety Agency) nästa månad kommer att godkänna Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för passagerarflygningar. Det är EASA:s chef Patrick Ky som säger till Bloomberg att man är nöjda med de testflygningar som man genomförde under september med Boeing 737 MAX och att man formellt planerar att godkänna modellen för kommersiell trafik nästa månad. Efter det formella godkännande väntar en månad då olika instanser kan få säga sitt om EASA:s godkännande av 737 MAX. Det här innebär rent tekniskt att Boeing 737 MAX skulle kunna få flyga i Europa innan årets slut. Med tanke på pandemin är det dock antagligen inte särskilt troligt. EASA är den första av världens flygmyndigheter som ser ut att godkänna Boeing 737 MAX, inte ens USA:s eget flygsäkerhetsmyndigheten har än så länge gjort det. Boeing 737 Max belades med flygförbud i mars 2019 efter två flygolyckor som orsakade 346 människors död. Det har i efterhand konstaterats att olyckorna berodde på en mjukvara gjorde att de olycksdrabbade flygplanen kunde överstegra under vissa förhållanden. Kommer du att våga flyga med Boeing 737 MAX när modellen börjar flyga igen? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
29.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing återupptar testerna av 737 Max
Och Norwegian avbeställer sina exemplar

Sedan våren 2019 har Boeings flygplansmodell 737 Max varit belagd med flygförbud efter krascherna och problemen med att det helt plötsligt kunde få för sig att störtdyka. Nu har man dock återupptagit testerna med flygplanet för att tillsammans med Federal Aviation Administration (FAA) besluta om man ska få börja köra med kärrorna igen. En del av testerna har varit att svänga extremt tvärt med planet för att försöka återskapa de scenarier som har utspelat sig tidigare. "While the certification flights are an important milestone, a number of key tasks remain. The FAA is following a deliberate process and will take the time it needs to thoroughly review Boeing’s work. We will lift the grounding order only after we are satisfied that the aircraft meets certification standards." Norwegian meddelar även att de hade 97 stycken Boeing-plan beställda men att man nu avbeställer alla, och bland dessa fanns 737 Max. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Boeing går tokdåligt
Gjorde förlust på 636 miljoner dollar

Boeing har ju haft det "lite" jobbigt under 2019 och det visar sig så klart i resultatet. De gigantiska problemen med 737 Max har kostat bolaget 18,6 miljarder dollar, hittills, dels för att man har behövt ersätta flygbolagen. Men det visar sig också i antalet levererade plan som är betydligt färre i år än förra året. På helåret levererade man 380 plan (ner från 806) och fjärde kvartalet levererade man bara 79 plan (ner från 238). Verksamheten har alltså mer eller mindre avstannat. Under det sista kvartalet förra året gjorde man en förlust på en miljard dollar men på helåret "bara" en förlust på 636 miljoner dollar tack varje en bra start på året. Boeing är verkligen i behov av att få 737 MAX i luften för att vända på detta. Nya modellen 777X kommer först att börja tillverkas 2021. Boeing har 5400 orders att leverera, så om man får ok på att köra 737 MAX igen och flygbolagen fortfarande då vill ha sina plan kan bolaget vända detta. Tumnagel
46.1°
+
Roger Åberg
0
2019

Boeings vd får sparken
Efter för mycket strul med 737 MAX-flygplanen

Idag sparkade Boeing sin vd Dennis Muilenburg vilket uppges bero på företagets problemfyllda år där man fortsatt försökt få upp sina 737 MAX-flygplan i luften. 737 MAX-modellen belades med flygförbud i våras efter det att två krascher med den nya modellen resulterat i att 346 människor miste livet. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till problemen med modellen men än så länge har inte modellen godkänts för passagerareflygningar av någon av världens flygmyndigheter. Detta resulterade i att Boeing förra veckan meddelade att man nu pausar tillverkningen av MAX 737-flygplan efter det att man har 400 färdigbyggda plan som inte kan levereras på grund av flygförbudet. Detta har även lett till ett ekonomiskt avbräck då flygbolag oftast betalar större delen av ett flygplans kostnad när detta levereras. Från och med 13 januari 2020 kommer Boeings ordförande David Calhoun även att ta över vd-posten för Boeing. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing pausar produktionen av 737 MAX
Har 400 flygplan på lager som väntar på att levereras

Det amerikanska flygbolaget Boeing meddelade igår att man kommer att pausa produktionen av den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 MAX i januari. Anledningen till det är att modellen inte har blivit godkänd av världens flygmyndigheter att flyga igen efter de två flygolyckor med flygplansmodellen som på ett halvår kostade 346 människor livet. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars men Boeing har trots det fortsatt producera modellen till de kunder som beställt modellen men ej fått dessa levererade. Efter att ha tillverkat 42 stycken 737 MAX-plan i månaden sedan modellen fick flygförbud har Boeing nu cirka 400 stycken flygplan som väntar på att levereras, något som inte kan ske innan modellen blivit godkänd att flyga passagerare igen. Hur länge produktionsstoppet förväntas pågå finns det än så länge inga uppgifter om. Boeing skriver i sitt uttalande: "We know that the process of approving the 737 Max’s return to service, and of determining appropriate training requirements, must be extraordinarily thorough and robust, to ensure that our regulators, customers, and the flying public have confidence in the 737 Max updates. The FAA and global regulatory authorities determine the timeline for certification and return to service. We remain fully committed to supporting this process. It is our duty to ensure that every requirement is fulfilled, and every question from our regulators answered." Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX får vara kvar på marken lite till
American Airlines vågar inte riktigt släppa loss dem ännu

Vi har tidigare rapporterat att American Airlines skulle börja flyga med sina Boeing 737 Max-plan igen den 16 januari 2020. Men nu har de valt att förlänga flygstoppet för den olycksdrabbade modellen till den 4 mars. Anledningen till det är att ytterligare inspektioner ska genomföras så passagerare ska våga åka med dessa plan igen. Samtliga Boeing 737 Max-plan fick som bekant flygförbud då två plan kraschade relativt tätt inpå varandra i Indonesien och Etiopien. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Boeing 737 MAX kan vara i luften i början av nästa år
American Airlines ska börja flyga med olycksdrabbad modell igen

Det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav igår att man kommer att återuppta flygningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX igen i början av nästa år. Detta är något som sker efter att modellen fick flygförbud i mars efter två olyckor med 737 MAX kostat runt 350 människor deras liv. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till fel man upptäckte i modellen efter de båda olyckorna och detta anser man sig nu vara klara med. Boeing MAX 737 ska genomgå ytterligare inspektioner för att bli godkänt för flygtrafik av det amerikanska luftfartsverket FAA någon gång senare i år. Skulle det gå vägen är det antagligen inget, förutom eventuellt passagerarnas rädsla, som hindrar American Airlines från att börja flyga modellen igen i början av nästa år. American Airlines har idag 24 stycken Boeing Max 737 och förväntas börja flyga med dessa igen 16 januari 2020. Tumnagel
25.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing tar kostnad på 46 miljarder på grund av 737 Max
Det är vad fyrtio plan kostar

Hela historien med Boeing och deras 737 Max börjar nu kosta dem pengar på riktigt. I den kommande kvartalsrapporten väntas man ta upp en kostnad på 4,9 miljarder dollar, eller knappt 46 miljarder kronor, som beror på att man måste ersätta de köpare som nu har sina plan ståendes på marken. Man säger att kostnaden inte bara gäller för de här månaderna utan över "flera år" framåt. Som jämförelse kostar ett 737 Max (enligt listpriset) 121 miljoner dollar, runt 1,1 miljarder kronor. Enligt Wikipedia har man sålt 5000 plan och levererat 387 stycken. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Kommer Boeing fimpa namnet 737 MAX?
Ryanair verkar kalla sin exemplar för 737-8200 nu

Det verkar som som om åtminstone flygbolaget Ryanair lyssnade till USA:s president Donald Trump då han i våras föreslog att Boeing skulle byta namn på sin olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX. På nytagna bilder på ett av Ryanairs 737 MAX-flygplan har denna modellbeteckning ersatts av den betydligt mycket mer anonyma beteckningen "737-8200" som synes på bilderna i tweeten här nedanför. 737-8200 är den beteckning som den europeiska flygplansmyndígheten EASA har använt på 737 MAX sedan 2016 och av deras amerikanska motsvarighet FAA sedan 2017. HI-Res Photos: The MAX name has been dropped from the high capacity version of the #737MAX8 that @Ryanair has on order. pic.twitter.com/3q5QBN0TTg— Woodys Aeroimages (@AeroimagesChris) July 15, 2019 Varken Boeing eller Ryanair har än så länge velat kommentera MAX 737:s eventuella namnbyte. Så sent som igår rapporterade vi om att flygplanen, oavsett vad de kommer att kallas, antagligen inte kommer att flyga kommersiellt förrän som tidigast nästa år. Tumnagel
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX antagligen inte i luften förrän nästa år
Flygbolag ställer in ytterligare avgångar med olycksdrabbad modell

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor om uppger att det är sannolikt att inga Boeing 737 MAX kommer att flyga kommersiellt i år. De här uppgifterna kommer efter det att flera amerikanska flygbolag har ställt in avgångar med modellen fram till åtminstone i november. Tidigare har amerikanska flygbolag uppgett att man siktat på att flyga med 737 MAX nu i sommar men senare har det flyttats fram till hösten. Stämmer WSJ:s uppgifter så kommer antagligen inga Boeing 737 MAX transportera några passagerare i år. Boeing blev tidigare i år klara med en fix till vad man tror orsakade de två dödliga flygolyckorna i Indonesien och Etiopien. Nu måste dock hela flygplanet godkännas igen och den här gången räcker det inte att det amerikanska luftfartsverket FAA ska godkänna modellen, den här gången vill även flygmyndigheter från andra länder inspektera flygplansmodellen innan den blir godkänd för att återigen flyga i passagerartrafik. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing startar fond för offer för 737 MAX-olyckorna
Planerar att avsätta 100 miljoner dollar till denna

Flygplanstillverkaren Boeing meddelade igår att man ska dra igång en fond som ska ersätta anhöriga och andra som drabbats av de båda flygolyckorna som orsakade närmare 350 personers död under ett halvår då två Boeing 737 MAX-flygplan störtade. Boeing planerar att under de kommande åren avsätta 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 930 miljoner kronor, vilka ska gå till omkostnader, utbildning och annat till de som anser sig ha drabbats av flygolyckorna på något sätt. I ett uttalande säger Boeings vd Dennis Muilenburg: "We at Boeing are sorry for the tragic loss of lives in both of these accidents and these lives lost will continue to weigh heavily on our hearts and on our minds for years to come. The families and loved ones of those on board have our deepest sympathies, and we hope this initial outreach can help bring them comfort." Det ska observeras att pengarna i fonden inte ska användas för att betala de, antagligen, enorma skadestånd som Boeing kommer att få betala till de som drabbats av flygolyckorna när juridiska processer om detta runt om i världen väl är klara. Det är processer som till viss del redan dragit igång och antagligen något som kan komma att ta åratal att reda ut i domstolar runt om i världen. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya problem med Boeing 737 MAX upptäckta
Kan leda till ytterligare förseningar

USA:s luftfartsmyndighet FAA meddelade igår att de hade upptäckt ett nytt problem med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX efter att man för ett tag sedan började testa denna på nytt. Det handlar om den flygplansmodell som på ett halvår störtade två gånger vilket ledde till att 346 människor miste livet. Boeing uppgav i maj att man hade fixat problemet som man ansåg ledde till de båda olyckorna och att modellen var redo att tas i bruk igen efter godkännande från världens flygmyndigheter. Det nya problemet som upptäcktes av FAA hade med flygplanets överstegringsskydd att göra. Enligt FAA så ska piloten som testade en överstegerings-situation i en simulator haft svårt att återfå kontrollen över flygplanet när detta skedde. Det har rapporterats att piloterna på de båda störtade Boeing-planen ska ha upplevt liknande problem och haft svårt att återfå kontrollen över flygplanen i samband med att dessa störtade. Det har tidigare sagts att Boeing 737 MAX-flygplanen eventuellt skulle kunna vara i luften igen i september. Huruvida så fortsatt är fallet är för tillfället oklart. Men antagligen kommer det nu att bli ytterligare förseningar innan världens flygbolag kan börja använda sina 737 MAX igen. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing får inte plats med alla 737 MAX som ska fixas
Ställer dessa nu på personalparkeringen

Här kan ni kolla in ett drönarklipp från Boeings fabrik i Renton där många av de Boeing 737 MAX-flygplan som inte längre får flyga förvaras. 737 MAX-modellen är som bekant belagd med flygförbud efter två flygolyckor i år och förra året. Då planen inte är i luften måste de parkeras någonstans och på Boeings Renton-fabrik har man tydligen inte längre plats att ställa flygplanen på deras traditionella flygplatsparkering. Istället får man nu ställa upp en del av flygplanen på personalparkeringen vilket synes i klippet ovan och den inbäddade instagram-bilden nedan. Runt 500 stycken Boeing 737 MAX-flygplan har belagts med flygförbud och av dessa finns runt 100 stycken vid Boeings fabrik i Renton. När vi får se modellen flyga igen är än så länge oklart men det har tidigare snackats om att detta eventuellt kan ske i september. Visa det här inlägget på Instagram Ze Planes! Ze Planes! #boeingfield #boeingseattle #b737max #grounded #avgeek #aviationlovers #megaplane #megaaviation #planeaddict #aviationenthusiast #shotoniphone Ett inlägg delat av DPermadi77 (@dpermadi77) 21 Jun 2019 kl. 9:04 PDT Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing kan tänka sig att byta namn på 737 MAX-modellerna
Till något som inte förknippas med flygolyckor?

Den här veckan pågår flygplansmässan Paris Air Show och under den passade nyhetsbyrån Bloomberg på att ta sig ett snack med Boeings ekonomichef Greg Smith om framför allt den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX. USA:s president Donald Trump föreslog redan för två månader sedan att Boeing borde byta namn på Boeing 737 MAX till något och annat. Det verkar inte som om Boeing är helt främmande för den idén enligt Smith. I intervjun säger Smith bland annat om ett eventuellt namnbyte på 737 MAX: "I’d say we’re being open-minded to all the input we get. We’re committed to doing what we need to do to restore it. If that means changing the brand to restore it, then we’ll address that. If it doesn’t, we’ll address whatever is a high priority." Det verkar dock inte som om ett namnbyte på 737 MAX är något som står högst upp på dagordningen för Boeing. Boeing gick ut med ett uttalande efter Bloomberg intervjuat Smith där man sa: "Our immediate focus is the safe return of the Max to service and re-earning the trust of airlines and the traveling public. We remain open-minded to all input from customers and other stakeholders, but have no plans at this time to change the name of the 737 Max." Tumnagel
16.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing MAX 737 kanske börjar flyga igen i september
Åtminstone i USA

Förra månaden uppgav Boeing att man fixat den mjukvara i sina 737 MAX-flygplan som tros ha orsakats två flygolyckor under ett halvår där över 350 människor miste sina liv. Det innebär rent konkret att Boeing anser att flygplansmodellen nu ska vara redo att flyga kommersiellt igen, något som nu kommer att bli upp till världens flygmyndigheter och flygbolag att avgöra. Exakt när vi kan få se Boeing 737 MAX-flygplan i luften igen är inte helt spikat men det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav i ett pressmeddelande igår att de som tidigast kommer att ta modellen i bruk igen i september. Sedan tidigare har även de amerikanska flygbolagen Southwest Airlines och United Airlines uppgett att de kommer att ställa in alla sina tidigare planerade flygningar med 737 MAX till åtminstone augusti månads slut. Boeing är som bekant ett amerikanskt företag och att USA, Boeing och de amerikanska flygbolagen vill ha "framtidsplanet" 737 MAX i luften igen så snart som möjligt råder det antagligen igen tvekan om. Hur resten av världens flygmyndigheter och flygbolag ställer sig till att åter igen börja flyga med modellen återstår dock att se. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing tänkte vänta till 2020 med att fixa säkerhetsfunktion
Snabbade upp detta efter två kraschade 737 MAX-flygplan

Nu kommer nya uppgifter gällande Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX som gör gällande att Boeing ursprungligen hade planerat att installera ett säkerhetslarm i flygplanen 2020. Detta ska dock ha snabbats upp efter de två olyckorna med flygplansmodellen, olyckor som tog över 350 människors liv. Det ska handla om ett larm som ska indikera om en sensor gav felaktiga värden för "angle of attack", även kallat för "AoA alert". Boeing ska redan 2017 ha planerat en mjukvaruupddatering för denna varningssensor men beslutade sig för att avvakta med det till 2020 då man planerade att introducera en större modell av 737 MAX-flygplanen. En talesperson för Boeing säger i ett uttalande: "We fell short in the implementation of the AoA Disagree alert and are taking steps to address these issues so they do not occur again." När, eller om, Boeing 737 MAX börjar flyga igen kommer samtliga redan sålda flygplan av modellen ha den tidigare saknade säkerhetsfunktionen och det samma gäller alla nya 737 MAX-flygplan som tillverkas skriver LA Times. Tumnagel
12.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU ska göra egna inspektioner av Boeing 737 MAX buggfix
Europeiska pilotföreningen litar inte längre på amerikanska FAA

För en vecka sedan uppgav flygplanstillverkaren Boeing att man nu hade fixat den bugg som misstänks ligga bakom två flygolyckor med modellen Boeing 737 MAX som på ett halvår orsakade över 350 människors död. Boeings fix ska nu inspekteras och godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA innan modellen åter får trafikera amerikanskt luftrum. Vanligtvis har världens andra luftfartsmyndigheter varit tillfredsställda om en flygplansmodell är godkänd av FAA men så ser inte ut att bli fallet den här gången. Den europeiska pilotföreningen uppger att förtroendet för FAA är förbrukat i och med att det var de som ursprungligen godkände Boeing 737 MAX trots att denna bevisligen inte borde fått flyga på grund av de nu fixade felen. EU:s motsvarighet till FAA, EASA (European Union Aviation Safety Agency), säger att förändringarna kommer gås igenom internt innan stoppet hävs i EU-länder. Sannolikt kommer även andra länders flygfartsmyndigheter inspektera den olycksdrabbade modellen innan den får börja flyga passagerare igen, något som antagligen gör att det kan dröja ett tag innan vi får se 737 MAX-flygplan i luften igen. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing uppger att de nu har fixat Boeing 737 MAX
Nu ska detta inspekteras av världens flygmyndigheter

Boeing meddelade igår att man nu anser sig vara klara med den uppdateringen av deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX, en modell som råkat ut för två dödliga flygolyckor det senaste året. I sitt uttalande skriver Boeing bland annat: "Boeing has completed development of the updated software for the 737 MAX, along with associated simulator testing and the company’s engineering test flight. To date, Boeing has flown the 737 MAX with updated MCAS software for more than 360 hours on 207 flights." Boeing uppger vidare att den amerikanska flygplansverket FAA och deras internationella motsvarigheter nu ska utvärdera den uppdaterade modellen och det samma gäller även flygbolagen som har köpt in modellen. Boeing vd Dennis Muilenburg säger i ett uttalande: "With safety as our clear priority, we have completed all of the engineering test flights for the software update and are preparing for the final certification flight. We’re committed to providing the FAA and global regulators all the information they need, and to getting it right. We’re making clear and steady progress and are confident that the 737 MAX with updated MCAS software will be one of the safest airplanes ever to fly. The accidents have only intensified our commitment to our values, including safety, quality and integrity, because we know lives depend on what we do." Det finns inga uppgifter när FAA och andra myndigheter kommer att vara klara med sina utvärderingar av Boeing 737 MAX. Det är med andra ord oklart om eller när vi får se modellen i passagerartrafik igen. Tumnagel
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter varnade för Boeing 737 MAX redan efter första olyckan
Boeing ville dock inte skynda fram någon lösning

Nu kommer det fram ytterligare uppgifter som ställer flygplanstillverkaren Boeing i om möjligt ännu sämre dager efter de båda flygolyckorna med deras flygplans modell Boeing 737 MAX. Det är New York Times som rapporterar att ett antal amerikanska piloter var oroliga över flygplansmodellens säkerhet redan efter den första olyckan med 737 MAX, den olycka då ett Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start utanför Indonesien förra hösten. Piloterna ska ha mött representanter för Boeing i ett möte bakom stängda dörrar i november förra året. Där uttryckte piloterna oro över bland annat det system som nu misstänks ligga bakom de båda olyckorna med 737 MAX, olyckor där runt 350 personer fick sätta livet till. Piloterna krävde att Boeing skulle vidta vissa säkerhetsåtgärder som antagligen hade gjort att flygplansmodellen skulle varit tvungen att tas ur bruk en period. Detta skulle givetvis kunna bli dyrt för Boeing och vid mötet sa Boeings representanter därför nej till extra säkerhetsåtgärder på modellen. Boeing sa då att man inte vill skynda fram en lösning och att man ansåg att piloterna skulle kunna hantera eventuella problem som skulle kunna uppstå med modellen. Så var bekant inte fallet och några månader efter mötet störtade ytterligare ett 737 MAX-flygplan i Etiopien, en händelse som ledde till att flygplansmodellen fick flygförbud i hela världen. Boeing har nu börjat testflyga 737 MAX igen efter att ha fixat det system som man tror lett till de båda olyckorna. Förtroendet för Boeing är dock antagligen på en hyggligt låg nivå bland världens flygbolag och, framför allt, världens alla piloter och passagerare för tillfället. Så när eller om 737 MAX flyger reguljärt igen återstår att se. Boeing har valt att inte kommentera New York Times senaste uppgifter. Tumnagel
18.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing trodde att varningssystem för 737 MAX var aktivt
Vilket bara 20 procent hade

Boeing har släppt ett uttalande angående deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX och där framkommer lite uppgifter som inte varit kända sedan tidigare. Det handlar om det varningssystem som skulle förhindra att flygplanen steg för kraftigt, ett system som nu istället misstänks för att ha fått två 737 MAX 8 att störtdyka mot marken kort efter start. Boeings ledning ska ha trott att det system som varnar för att sensorerna som skulle upptäcka om en eventuell stegring av flygplanet visade felaktiga värden var aktiverat, det så kallade AOA Disagree-systemert, på alla Boeing 737 MAX 8. Detta var dock något man upptäckte redan ett år före den första flygolyckan med ett Boeing 737 MAX 8 i Indonesien förra hösten. I sitt uttalande skriver Boeing att man utvärderade om missen skulle kunna leda till några större säkerhetsproblem för modellen. Man ansåg inte att så var fallet och vidarebefordrade inte denna information vare sig till Boeings ledning, världens luftfartsmyndigheter eller sina kunder: "When the discrepancy between the requirements and the software was identified, Boeing followed its standard process for determining the appropriate resolution of such issues. That review, which involved multiple company subject matter experts, determined that the absence of the AOA Disagree alert did not adversely impact airplane safety or operation. Accordingly, the review concluded, the existing functionality was acceptable until the alert and the indicator could be delinked in the next planned display system software update. Senior company leadership was not involved in the review and first became aware of this issue in the aftermath of the Lion Air accident." Efter de båda olyckorna med Boeing 737 MAX 8, där runt 350 personer miste sina liv, har Boeing kunnat konstatera att bara 20 procent av de flygplan som levererats av den aktuella modellen hade AOA Disagree-systemet aktiverat då detta var en funktion som kostade extra. Varken flygplanet som tillhörde Lion Air som störtade i Indonesien förra året eller det flygplan från Ethiopian Airlines som störtade tidigare i år hade AOA Disagree-systemet aktiverat. Tumnagel
15.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad

Boeing uppger att man nu har fixat till den mjukvara som antagligen har lett till att två av deras flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start inom loppet av ett halvår, olyckor som kostade över 350 personer livet. Efter det andra flygolyckan med den aktuella modellen, när ett flygplan från Ethiopian Airlines störtade 10 mars, fick Boeing MAX 737 flygförbud. Detta hoppas nu Boeing ska kunna lyftas i och med den uppdaterade programvaran som misstänks kan ha legat bakom olyckorna. USA:s luftfartsverk FAA kommer nu att utvärdera Boeings nya system och då eventuellt häva flygförbudet åtminstone i USA. Sedan kommer med stor sannolikhet olika luftfartsmyndigheter i länder där planen finns även göra sina egna utvärderingar för att häva flygförbudet i respektive land. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En genomgång av misslyckandet kring Boeing 737 Max
Om att göra allt för att sälja

Vox har gjort en väldigt bra genomgång om Boeing 737 Max, flygplansmodellen som nu har kraschat två gånger och dödat hundratals människor. Om man får tro Vox genomgång handlar allt om pengar. Airbus släppte en uppdaterad version av sin a320 som man kallade a320neo. Med ny motor sparar planet 15 procent bränsle mot föregångaren a320, men planet är förutom motorn exakt likadant för en pilot och ingen ny utbildning behövs. Smidigt och effektivt. Som svar på detta lanserade Boeing snabbt 737 Max som försökte göra samma trick. Ny motor, samma flygplan. Men problemet är att motorns placering ändrats vilket förändrade vissa saker med hur det ska flygas, något som Boeing "löste" med mjukvara och sedan inte berättade något om, allt för att konkurrera med Airbus. Tumnagel
29.0°
+
Roger Åberg
0

Piloter på kraschat flygplan ska ha följt Boeings instruktioner
Nya uppgifter om kraschat Boeing 737 MAX 8 från Ethiopian Airlines

De piloter som flög det Boeing 737 MAX 8-flygplanet som kraschade i Etiopien för några veckor sedan ska ha följt Boeings nya instruktioner när de försökt att upphäva flygplansets så kallade MCAS-system försök att störta flygplanet till marken. Det är Wall Street Journal som har kommit över uppgifter från utredningen om Ethiopian Airlines Flight 302, flygplanet som kraschade söndag 10 mars. Det har tidigare förekommit uppgifter om att flygolyckan i Etiopien drabbades av samma problem som det Boeing 737 MAX 8 från Lion Air som störtade i Indonesien i oktober förra året. När Lion Air-olyckan skedde gick Boeing ut med nya instruktioner till piloter som flög 737 MAX 8 där de bland annat fick lära sig hur det olycksdrabbade MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System ) kopplades ur. Detta var Boeing och det amerikanska luftfartsverket FAA nöjda med och lät därför världens alla 737 MAX 8 fortsätta flyga. Stämmer uppgifterna om att Ethiopian Airlines Flight 302 störtade trots att piloterna agerat efter Boeings nya instruktioner så ser det ut som om Boeing och FAA har gjort ett väldigt stort och dödligt misstag. Sedan olyckan med Ethiopian Airlines Flight 302 råder flygförbud för Boeing 737 MAX-flygplan. Boeing håller på att utveckla ny programvara till flygplanen men meddelade så sent som igår att denna kommer att försenas. Det är oklart exakt när den kan dyka upp men det är antagligen bäst att det får ta den tid det tar. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida