m

En liten titt på nästa Air Force One
En ny modell är tänkt att tas i bruk 2024

Här kan ni kolla in ett inslag från YouTube-kanalen "Long Haul by Simple Flying" där de snackar lite om nästa version av flygplanen Air Force One, flygplanen som vanligtvis transporterar USA:s president. Alla flygplan där presidenten befinner sig får per automatik beteckningen Air Force One. De senaste 30 åren har det dock oftast handlat om två flygplan av modellen Boeing VC-25A, två ombyggda Boeing 747:or. 2015 beslutades det dock att dessa skulle bytas ut till Boeing VC-25B vilka kommer att baseras på Boeings 747-8-modell. I klippet ovan kan ni kolla in lite historia om Air Force One, litegrann om de nuvarande Air Force One-flygplanen samt en hel del om utvecklingen som ledde fram till de framtida Air Force One-planen. Går allt enligt tidsplan så kommer nästa Air Force One lyfta mot skyarna 2024, antagligen lagom till att president Joe Biden börjar göra sig redo för omval. Här nedan hittas en bonus i form av trailern till filmen Air Force One från 1997. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Boeing sägs sluta tillverka 747-8
Snart dags att säga hejdå till jumbojeten

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att flygplanstillverkaren Boeing kommer att sluta tillverka sina ikoniska modell 747-8, även känd som Boeing Jumbojet. Detta är inget som Boeing själva har meddelat officiellt än så länge men enligt Bloombergs källor kommer den sista jumbojeten att rulla ut från Boeings fabriker om runt två år. Anledningen till att vi snart får säga hejdå till jumbojeten beror bland annat på att flygbolag nu för tiden föredrar mindre och bränslesnålare flygplan som till exempel Boeings 787 Dreamliner. De 15 stycken 747-8 som Boeing har beställningar på är alla beställda av företag som ska använda dem för flygfrakt. Den första Boeing 747 började flyga för det amerikanska flygbolaget PanAm i januari 1970 och sedan dess har det tillverkats lite över 1550 stycken. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

En AirDrop på hög höjd
Riktigt hög höjd

Pilot skickar bild via AirDrop till ett annat några andra piloter på en 777:a från Singapore Airlines mitt i flygturen. Vilken fejkgrad klippet har är oklart då AirDrop ju är designat att fungera på endast knappa tio meters avstånd. Men hur som helst så är det ju skoj att se att piloter kan roa sig med varandra när de flyger omkring. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Boeing 747-8 blir nästa Air Force One
USA:s president får nytt flygplan

Det har blivit dags för USA:s president att byta ut sitt flygplan, det så kallade Air Force One, och valet har fallit på en Boeing 747-8. Dagens Air Force One är egentligen två stycken Boeing VC-25, en militäriserad version av Boeing 747, vilka endast går under beteckningen "Air Force One" när presidenten befinner sig på planet. Det sägs att man valde mellan Boeing 747-8 och Airbus 380 när man bestämde vilket plan som skulle få äran att bli nästa Air Force One men då Boeing är ett amerikanskt företag och Airbus A380 till mesta delen tillverkas i Frankrike så antar jag att valet antagligen var förhållandevis lätt. Här nedan ser ni en bild på när ett av de nuvarande Air Force One-planen passerar Mount Rushmore. Boeing VC-25. Bild: U.S. Air Force Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Snart kan du ringa från luften
Boeing utrustar flygplanen med telefonmöjlighet, Wi-Fi och live-TV

Boeing går nu ut och säger att de kommer att utrusta sina plan med system som kommer att göra det möjligt att kunna ringa samtal med din mobiltelefon under flygturen. Snacket med att elektroniken i telefoner, datorer och andra prylar skulle störa flygplanens elektronik verkar alltså vara över nu. Inom kort kommer du alltså kunna jobba på som vanligt trots att du befinner dig där uppe bland molnen. Alla nya Boeing 747-8 och 777-plan kommer från och med slutet på nästa år att vara utrustade med tekniken. Förutom telefonsamtal ska du kunna surfa på Wi-Fi (vilket man redan idag kan göra med Norwegian bland annat) och även titta på TV-sändningar live. Det nya planet 787 Dreamliner kan redan nu utrustas med grejerna i efterhand. Boeing utvärderar även om modellen 737 ska få det här i framtiden. Mike Sinnett som är chefsingenjör hos Boeing säger så här: "Wex27re always working to ensure that our products offer the airlines of the world the most modern and robust technologies available to provide their passengers with an exceptional flying experience. Passengers want the option of staying connected to e-mail and the internet and other online offerings when flying. Wex27ve looked across the industry and are partnering with several connectivity system providers across our family of airplanes." Enligt Boeing är förhoppningen att alla nya flygplan ska kunna erbjuda detta från och med 2014. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Boeing Aeroloft - sovplatser på flyget
Tillval i Boeing Business Jet

Är du tokrik och har råd med ett eget privatjet så kommer nu Boeing att erbjuda ett nytt alternativ till dessa som man kallar för Aeroloft där passagerarna kan ligga och sova. Aeroloft består av åtta stycken sovplatser och återfinns på 747:ans övervåning. Än så länge har Boeing levererat ett plan med Aeroloft och detta ska tas i drift under 2014. Man uppger att man kommer att leverera ytterligare två stycken Boeing Business Jet 747-8 med Aeroloft under i år. Vad planet kostar uppges inte men jag antar att om man behöver fråga om det så har man ändå inte råd med det. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Boeing visar upp nya 747-8I på Paris Air Show
Det längsta passagerarflygplanet i världen

Till Paris Air Show plockade Boeing med sig några utav sina nyaste flygmaskiner, men mest efterlängtad var nog den här skutan. 747-8 Intercontinental är den senaste uppgraderingen i den populära serien som introducerades 2005. Korven tar totalt 467 passagerare, 51 fler än 747-400. Det blir också det längsta passagerarflygplanet i världen med sina 76 meter. Närmsta konkurrenten är Airbus med sin dubbeldäckare A380, men Boeing är snabba med att nämna att deras plan är både tio procent lättare per säte och drar elva procent mindre soppa. Innan det nya planet från Boeing får börja frakta vanliga dödliga ska det genomgå 1 600 flygtimmar och få sin certifiering. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Boeing testar de keramiska bromsarna på 747-8
Måste fungera under den värsta tänkbara situationen

För att försäkra sig om att de keramiska bromsarna på nya Boeing 747-8 gör sitt jobb måste de testas under de mest extrema förhållandena. Planet tankas därför fullt, och sedan sliter man ut bromsarna maximalt varpå piloten ombeds att accelera till lyftfart (omkring 320 km/h) för att sedan avbryta och stå på hejdarna så mycket det går. Ingen dålig påfrestning alltså. Slutresultatet visar att bromsarna ändå håller måttet. Planet fick stopp hela 213 meter innan det var beräknat. Bromsarna var då 1 400 grader varma. Ouch! Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Boeing 747-8 Intercontinental har premiärflugit
Det gick bra

I veckan var det dags för premiärflygning för Boeing:s senaste passagerar-plan 747-8 Interncontintental vilken är en efterföljare till deras populära 747-modell. Boeing meddelade redan 2005 att man avsåg att bygga 747-8-modellerna, en fraktversion (Freighter) och en passagerar-modell (Intercontinental) men på grund av diverse förseningar så är det först nu man har fått upp dem i luften. Under premiärflygningen av 747-8I så var man uppe i luften i cirka 4,5 timmar på cirka 5 700 meters höjd och med en maxhastighet på cirka 460 kilometer i timmen. Boeing 747-8 Intercontintal tar 436 passagerare plus besättning och de kostar runt 300 miljoner dollar styck. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008