m

Ny teaser för eldrivna Hummer
Har premiär i höst

GMC har tvingats förlänga sin teaser-kampanj inför den kommande eldrivna Hummern och här har vi det senaste i form av en video som till slut visar bilens välkända siluett. Bilen kommer gå att få med batteripack som sträcker sig från 50 till 200 kWh och de ska vara på 800 volt och kunna snabbladdas med 350 kW. Elmotorerna genererar hela 1000 hästar och 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder. Nya Hummer kommer att tillverkas på Detroit-Hamtramck-fabriken och lansering blir i höst. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Aston Martin ger oss en första glimt av Rapide E
Tillverkarens första elbil

Så sent som igår berättade vi om Aston Martins nya fabrik där man ska tillverka sina kommande elbilar. Rapide E blir först ut och nu får vi två teaserbilder och lite information om den produktionsklara bilen. Modellen utvecklas tillsammans med Williams Advanced Engineering och endast 115 stycken exemplar kommer att tillverkas. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans genererar 610 hästar och ett vrid på 950 newtonmeter. Motorerna matas av ett batteripack på 65 kWh och 800 volt. Detta är placerat där V12:an i nosen brukade sitta medan elmotorerna sitter där bak vilket gör att bilen endast är bakhjulsdriven. Räckvidden enligt WLTP-cykeln ska vara över 32 mil. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Målet har varit att kunna bibehålla prestandan även om batteriet börjar ta slut. Det ska därför vara möjligt att köra ett helt varv på Nürburgring utan att tappa effekt, och grejerna ska hålla för upprepade hårda accelerationer och inbromsningar. Är man intresserad av ett exemplar får man kontakta Aston Martin och det är först då man får en prisuppgift. De första kundleveranserna ska ske sista kvartalet nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Eldriven superbil byggd för att köras

Monterey Car Week är nu i full gång på Pebble Beach i Kalifornien vilket innebär att biltillverkare visar upp både färdiga produktionsbilar och koncept. Audi har valt att delta med PB18 e-tron - en ny superbil som går på el och som saknar massa självkörande egenskaper, den här är till för att köras själv. En del inspiration har hämtats från konceptbilen Aicon som visades upp förra året, både när det kommer till design och till eldriften med solid-state-batterier. Att man fokuserat på körning och föraren blir uppenbart när man ser att det bara finns en sittplats i bilen. Denna går även att flytta i sidled om man skulle vilja sitta i mitten när man kör. Väljer man att ha sätet längst åt sidan finns det även plats för en passagerare. Bakom sätena och framför bakaxeln sitter batteripacket som är en blandning av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer. Placeringen ger en låg tyngdpunkt och bilens totalvikt ska inte överstiga 1.550 kilo. Batteriet som är på 95 kWh matar tre stycken elmotorer - en fram och två där bak som driver varsitt hjul. 150 kW matas till framaxeln medan bakaxeln får 350 kW. Det sammanlagda vridet anges till 830 newtonmeter. Kraften ska vara tillräcklig för att kunna göra 0-100 km/h på strax över två sekunder. Räckvidden ska vara 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Man ska kunna ladda med 800 volt och då tar en full laddning bara 15 minuter. Det ska även gå att ladda trådlöst via en induktionsplatta i marken. Måtten på ekipaget är 4,53 meter på längden, två meter på bredden och 1,15 meter på höjden. Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud

En supersportbil låter ofta rätt så mumsigt. Det gör inte en elbil, även om den sistnämnda kanske är är bättre på alla punkter gällande prestandan. Men många gillar när det låter, det ska liksom isa i ryggraden när man drar på eller torrgasar. Christian von Koenigsegg berättar att de gärna bygger en ren elbil, men att köparna gärna vill ha det där motorljudet. Det är också därför modellen Regera är så bra - den har accelerationen som en elbil men samtidigt ljudkulissen från V8:an på 5,0 liter. Om Koenigsegg skulle ta bort förbränningsmotorn i Regera skulle de ha världens mest avancerade elbil i och med elsystemet på 800 volt som finns ombord. Bara det ger runt 700 hästar vilket räcker rätt så långt. Till Auto Guide sa Christian följande: "Vi skulle naturligtvis kunna bygga vidare på det och trycka på för mer elektricitet och kanske inte minska förbränningsmotorn, men inte öka den så mycket, eller så småningom göra något som bara är elektriskt – och jag tror att det kommer att komma. Den tekniken blir bättre och bättre i mycket snabb takt." Skulle ni vilja se att Koenigsegg byggde en ren elbil? Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0
2017
2016
Nästa sida