41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
0
2019

ABT har snickrat ihop en ganska fet Audi A1
Finns bara i ett exemplar

Tuning- och stylingfirman ABT presenterar nu en Audi A1 som de byggt i ett endaste exemplar. Den kallas påhittigt nog för 1 of 1 och får ett helt unikt kjolpaket, en helt omgjord insida, mycket speciella 19-tumsfälgar och trim som tar effekten till 400 hästar. Idén till bygget kommer från Daniel Abt som är son till företagets grundare Hans-Jürgen Abt. Hela bilen är folierad i ett rätt så spännande mönster och den ena sidan är röd medan den andra är svart. Ni kanske känner igen stilen från Jon Olssons extrema Audi RS 6 Avant och det beror på att det är samma kille som har tagit fram det vi ser här - Erik Aleksanjan. Vad tycks? Tumnagel
36.5°
0

Audi lyfter A5
Liknar nu syskonen mer

Audi ser nu till att lyfta A5 Sportback, A5 Coupé och A5 Cabriolet för att låta modellen leva vidare en stund till. 5:an följer nu 4:an i utseende som fick sig ett lyft i våras. LED-strålkastare är standard, Matrix-LED och laser-strålkastare finns på tillvalslistan. Vid lansering kommer fyra av motoralternativen att vara utrustade med ett mildhybrid-system. Nytt på insidan är en större pekskärm för MMI-systemet som numera mäter 10,1 tum. Som tidigare modeller är nu S-versionen dieseldriven här i Europa. I S5 bjuder den på en turbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 350 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på under fem sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Försäljningen av det uppdaterade utbudet kommer att dra igång nu i höst, men några priser har vi tyvärr inte fått än. Audi kommer givetvis till Frankfurt och där kommer de att visa upp två stycken världspremiärer - konceptet Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil och nya RS 7 Sportback. I montern kommer även A4, Q7, A1 Citycarver, Q3 Sportback och nya RS 6 Avant att stå. Tumnagel
38.5°
0
2018

Audi presenterar nya A1 Sportback
Kommer ej med dieselmotor

Igår läckte bilder på nya Audi A1 ut och nu väljer tillverkaren att presentera bilen i sin helhet. Modellen har blivit större, sportigare och fått ny teknik. Givetvis har även utseendet uppdaterats för att matcha det senaste Audi har att erbjuda. Man vill bland annat att tankarna ska gå till klassikern Sport quattro från 1984. En sak som också gör att bilen sticker ut är att den inte kommer att erbjudas med någon dieselmotor, här är det bensin för hela slanten som gäller. Tumnagel
41.2°
0

Audi kan presentera ny A1, Q3 och SQ2 i år
Läckt produktkarta säger i alla fall det

Nya versioner av Audis modeller A1 Sportback och Q3 väntas visas i slutet av året, och även en prestanda-version av modellen Q2 kallad SQ2. Det visar i alla fall en produktkarta som någon har fått tag på. Exakt hur trovärdig kartan är vet vi inte, men spionbilder har fångat både Q3 och SQ2 under tester så dessa är på väg. Den sistnämnda väntas få samma maskin som i S3 vilket innebär en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Tumnagel
35.6°
0
2014

Audi uppdaterar A1
Får S1-utseende och nya motorer

När Audi presenterade den sportigaste versionen av S1 följde det med en facelift. Denna facelift har nu applicerats på hela A1-linjen samtidigt som man presenterar lite nya motorer. Fem nya spisar adderas till familjen varav tre stycken är TFSI och två stycken är TDI. Effekten sträcker sig från 90 till 192 hästar. För första gången erbjuder Audi även trecylindriga motorer - 1.4 TDI ultra med 90 hästar och 1.0 TFSI med 95 hästar (lanseras senare). Förbrukningen anges till 0.34 respektive 0.43 liter per mil för dessa. Den sjustegade S tronic-lådan (16 500 kronor extra) går att få till alla motorer. Priserna ser ut som följande: 1.4 TFSI, 125hk, 185.600 kr 1.4 TFSI, 150hk COD, 210.000 kr 1.8 TFSI, 192hk S tronic Sport, 254.500 kr 1.4 TDI, 90hk, 187.800 kr 1.6 TDI, 116hk, 201.000 kr Alla nyheter finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.2°
0

Bilen för dig som älskade A1 Quattro

I början av veckan begav jag mig så långt norrut man kan komma från Stockholm - till Åre. Där hade Audi fixat snö och is och det var dags för den internationella presskörningen av den nya modellen S1. Men visst låter namnet väldigt bekant? Audi har använt det förut, men då på rallybilen Sport Quattro S1. Nya S1 är inte riktigt av samma kaliber då den har 309 hästar färre än originalet, men man kommer ändå rätt långt på fyrhjulsdrift och ettrig turbo. Och alla ni som inte hann eller hade råd med en A1 Quattro har äntligen fått en värdig ersättare. Tumnagel
173kg
0

Audi återupplivar namnet S1
Lilla S1 Sportback är nu officiell

Audi har som sagt varit och rotat i de gamla arkiven och återupplivat en gammal klassisk modellbeteckning - S1. Igår läckte de första bilderna ut och som utlovat blev bilen officiell idag. Så vad får man då? Jo ett kompakt krutpaket som har en 2-liters fyra på 231 hästar och 370 Nm under huven. Den driver alla fyra hjulen och ska vara tillräckligt för att ta bilen från 0-100 km/h på 5.9 sekunder och toppa 250 km/h. Förbrukningen ligger på 0.71 liter per mil och utsläppet ska ligga på 166 gram per kilometer. Fyrhjulsdriften är permanent och den har en hydraulisk lamellkoppling vid bakaxeln. Bilen har även en elektronisk diffspärr och en ESC som går att koppla ur i två steg. Chassiet har uppdaterats för att bli ännu sportigare samtidigt som den elektromekaniska servostyrningen ska svara ännu bättre. Fram sitter bromsskivor i dimensionen 310 millimeter och som standard sitter det 17-tummare skodda med 215/40-däck i hjulhusen. På tillvalslistan finns 18-tummare med 225/35 och röda bromsok med S1-logga. Som vi kan se har även utseendet uppdaterats lite då S1 har fått nya strålkastare och bakljus. Vidare har den ett biffigare kjolpaket, takvinge och precis som storebror S3 fyra avgaspipor där bak. Bilen lanseras i Sverige under andra kvartalet i år och på prislappen står det 309 000 kronor. Den enda version som kommer att erbjudas här är den vi ser på bilderna - femdörrarsversionen. Tumnagel
41.7°
0

Audi S1 läcker ut i förtid
Läcker?

Den som inte var snabb och beställde håriga A1 Quattro behöver inte deppa ihop helt för Audi har ett nytt ess i rockärmen på gång. Esset heter S1, driver på alla fyra och får omkring 230 hästar som bara väntar på att släppas loss. Premiären äger rum först imorgon då även mer information kommer men nu ikväll läcker de första bilderna ut. Nästa vecka kommer undertecknad att få en stund med den nya bilen och därefter kommer en artikel om vad jag tyckte om den upplevelsen. Stay tuned! Tumnagel
43.3°
0
2011

Lilla Audi A1 blir större
Får fem dörrar

A1 har varit Audis minsta bil och även om den fortfarande är liten växer den lite tack vare att den nu presenteras i en femdörrarsversion. Bilen kommer i mars nästa år. Trots de två extra dörrarna blir bilen inte längre utan behåller längden på 3.95 meter. Däremot blir den bredare med sina 1.75 och högre, 1.42. Lite bättre plats för de åkande alltså. Utrymmet i huvud- och armbågshöjd har utökats med ca en cm jämfört med A1 med tre dörrar. I bagagen får man plats med 270 liter, 920 om man fäller baksätet. Motorerna blir desamma som i tredörrars och mer om vilka de är hittar du efter hoppet. Förförsäljningen startar nu i december men svenska priser är inte klara än. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
39.2°
0
Nästa sida