m

Apple släpper MagSafe-batteri till iPhone 12
Finns att köpa nu

En av de trevligare funktionerna i iPhone 12-serien är MagSafe, men det har hittills inte funnits något klockrent batteri man kan klicka fast på baksidan av sin mobil. Det ändras dock förhoppningsvis idag då Apple precis börjat sälja sitt egna MagSafe-batteri som fungerar med hela iPhone 12-serien. Det är alltså samma batteri till alla storlekar. Till skillnad från vanliga MagSafe-laddare som når upp till 15W ska denna endast ladda med en hastighet på 5W så länge du är på språng. För att få ut fulla 15W trådlös laddning behöver batteriet samtidigt vara inkopplat i en strömadapter på minst 27W. Batteriet fungerar även som en vanlig trådlös Qi-laddare vid behov. Inga uppgifter än om hur mycket laddning batteriet håller. Finns att köpa nu på Apples hemsida. Priset ligger på 1 195 kronor. Tumnagel
41.5°
+
Hugo Engström
0

Boeing 737 Max 10 har flugit för första gången
Den största Max-modellen som hittills lämnat marken

Boeing har testat en ny modell av sina Max-flygplan och det är den största Max-modellen som hittills lämnat Boeings fabrik. Boeing 737 Max 10 är har kapacitet att flyga 230 passagerare vilket kan jämföras med Max 737 Max 9 som kan ta 178 - 220 passagerare. Max 10 är primärt utvecklad för att konkurrera med Airbus A321neo som kan ta 185 - 240 passagerare. A321neo har dock en räckvidd på cirka 7400 kilometer medan 737 Max 10 har en räckvidd på cirka 6100 kilometer. Under sin första provflygning tillbringade planet 2,5 timmar i luften. Boeing 737 Max 10 förväntas börja flyga i kommersiell trafik någon gång under 2023. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hermès säljer en bagagebricka med Airtag
För 699 dollar

När Apple släppte Airtag så visade de även upp lite tillbehör från Belkin och Hermès. Belkins kostade 139 spänn och Hermès upp till 4500 kronor, en smått bisarr summa. Men nu har det dykt upp en bagagelapp med (snyggt) inbyggd Airtag som har den underbara prislappen 699 dollar, ungefär 7300 kronor inklusive moms. Man säljer även ett iPhone 12-fodral för 570 dollar. Tumnagel
15.6°
+
Roger Åberg
0

Sonos levererar inte hårdvara till Audi
Loggor kommer att finnas i bilar med yngre målgrupp

I går höll Audi ett lite tekniksnack som de kallar för TechTalk. Där kom deras samarbete med Sonos upp och vi fick lite klarhet i några saker. Nya Audi Q4 e-tron har ju ett ljudsystem från Sonos, eller det är i alla fall på Sonos-loggor i bilen. Högtalarna som sitter i bilen levereras dock inte av Sonos utan det ordnar Audi på annat sätt. Det Sonos har hjälpt till med är inställningar och justeringar och man vill helt enkelt att det ska låta som Sonos ljudbild. Eftersom Audi själva nog inte är så usla på att skruva på ljudrattar och få fram ett ljud som låter bra så luktar detta image-samarbete. Man kommer inte heller att ha stöd för Sonos-appen i bilen och Trueplay finns inte heller. Det senare är dock superlogiskt, Trueplay handlar ju om att man vill anpassa ljudet efter ett visst rum och i det här fallet så är man ju väldigt medveten om hur rummet, det vill säga bilen, ser ut. Audis med Sonos-loggor i kommer att komma i de modeller som riktar sig mot en yngre publik. Audi nämner att det kommer att komma i A1, A3, Q2 och Q3. Bilar som är mer premium, alltså bilar från A5 och uppåt, kommer framåt att fortsätta ha Bang & Olufsen i bilarna. Tumnagel
0.5°
+
Roger Åberg
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Airbus nya kabindesign är snart här
Bekvämare, rymligare och mer avslappnad

2017 visade Airbus upp den bekvämare och mer avslappnade designen Airspace. Nu börjar man bli klara att massproducera de nya interiörerna. Flygbolaget JetBlue ska ha ha påbörjat fas två av testerna vilket innebär att de snart kommer vara redo för att ta emot betalande passagerare i de uppdaterade flygplanen. Nytt är bland annat en annan design på entrén med ett trevligare mer välkomnande ljus. De nya fönstren ska även släppa in mer naturligt ljus. Förvaringsutrymmena ovanför stolarna ska vara de största i klassen och platserna som har tre stolar i bredd ska nu ha mer axelutrymme. Toaletterna ska ha fått uppdaterade beröringsfria funktioner och antibakteriella beläggningar på ytor. Överallt finns det numera LED-belysning som kan dimmas och ändra färger. Exakt när den nya designen börjar rullas ut är oklart men det är alltså på gång. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida