m
2020

AC Cars ska bygga eldriven version av Le Mans-racer
Har en ganska saftig prislapp

I somras skrev vi att AC Cars nu erbjuder den klassiska Cobran med eldrift. Nästa projekt är att en legendar inom racingvärlden också ska få samma behandling. Det handlar om en hyllning till Cobran man tävlade med på Le Mans på 60-talet. Den uppdaterade elversionen kommer bland annat att bjuda på kaross i aluminium som tas fram på liknande vis som man gjorde förr. Drivlinan kommer från det brittiska företaget Falcon Electric och den lämnar 620 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 54 kWh och räckvidden på en laddning anges till 19,3 mil. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder. Vikten på bilen ska ligga på under 1250 kilo. Alan Lubinsky som är chef på AC Cars säger följande: "We are determined to make a tremendous success of these recreated AC Cobra Le Mans electrics designs when they are launched first in the UK and later in other markets. We know the external appearance will win the approval of many ‘traditional’ AC fans. The inclusion of an up to the minute, emissions-free powertrain from our new friends, the electric experts at Falcon, will chime well with the excellence of the handmade bodywork built in the historic and important location of Brooklands!" Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas och sex av dem kommer vara gröna och sex stycken kommer vara röda. För att bli ägare till en sån här måste man hosta upp hela 600.000 pund. Det är ganska mycket saftigare än den "vanliga" eldrivna Cobran som man säljer för 85.000 pund. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Lyssna på V10:an i Shelby Cobra Concept
Den moderna AC Cobran som aldrig blev av

2004 ville Ford lansera en modern version av den klassiska modellen AC Cobra. Det fanns även tankar att den här skulle kunna ersätta modellen GT. Det man visade upp var Shelby Cobra Concept som under den långa huven hade en V10:a på 6,4 liter som pumpade ur sig 614 hästar och 679 newtonmeter i vrid. Det blev dock aldrig något av bilen. För tre år sedan köpte den förra Ford-ingenjören Chris Theodore en fungerande prototyp på auktion för 850.000 dollar och nyligen visades den upp på M1 Concourse där den fick gasa loss lite. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Klassikern AC Cobra nu även som elbil
Eller med turbofyra från Mustang

AC Cobra är en av världens mest ikoniska sportbilar och nu kommer den med elmotor. Det är AC Cars som bygger och Series 1 Electric som de kallar den här kommer att tillverkas i 58 stycken exemplar. Antalet har man valt för att fira att det nu är 58 år sedan den allra första AC Cobran rullade ut. Under skalet finns ett batteripack på 54 kWh som matar en elmotor på 312 hästar och 250 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning och vikten på ekipaget ligger på 1250 kilo. Man kan få bilen i färgerna Electric Blue, Electric Black, Electric White eller Electric Green och prislappen börjar på 170.000 dollar. De första leveranserna ska dra igång i höst. Vill man istället ha förbränningsmotor erbjuds AC Cobra 140 Charter Edition som har Fords EcoBoost-maskin under huven. Det är en turbomatad fyra på 2,3 liter som ger 350 hästar och 440 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på sex sekunder blankt och vikten anges till 1100 kilo. Även denna tillverkas i 58 stycken exemplar och varje kostar från 105.000 dollar. Skeppas också till kund i höst. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Den här lådbilen gör 120 km/h
Pontus byggde en AC Cobra i skala 1:2 till sina döttrar

Vad gör man om man är sugen på att bygga bil men inte har tillräckligt med plats i garaget? Pontus Johansson från Falkenberg skalade ner det hela till hälften istället. Den här AC Cobran ser rätt ut men är istället i samma storlek som en lådbil. Den gör hela 120 km/h men eftersom han byggde den för få sina två döttrar att bli motorintresserade kommer den att vara något snällare när det är dags för de båda att köra, och då får den elmotor istället. Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0

78-åring har köpt sig en McLaren 720S Spider
Ålder är bara en siffra

Doug DeMuro tycker att 720S Spider är den bästa av McLarens modeller att köpa. Det verkar den 78-årige norrmannen Henry Harrfeldt hålla med om för just en sådan har han gått och köpt sig. Lite roligare än en vettig och praktisk bil som folk i den här åldern kanske vanligtvis brukar köra omkring i. Men Henry gillar fart och fläkt, och förutom den här bilen har han även en AC Cobra och en Ford GT40. Vilken bil hoppas du att du kör omkring i om du blir 78 år gammal? Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
Nästa sida