m

Tilltuffad Abarth 695 med fet vinge
Firar Abarth 70 år

Det finns antagligen fler specialversioner av Fiats lilla modell 500 än det finns elscootrar i vattnet och nu kommer ytterligare en - Abarth 695 70° Anniversario. Den firar att Abarth fyller 70 år i år och kommer bland annat med ett skärmbreddningskit och en takvinge som man kan justera manuellt i inte mindre än tolv stycken olika lägen. Lacken heter Monza 1958 och den är en hyllning till den första lilla 500 Abarthen som satte sex stycken rekord på Monza just 1958. I övrigt får bilen ett sportavgassystem med fyra stycken ändrör, 17-tum stora fälgar och röda Brembo-ok som klämmer åt 305 millimeter stora bromsar innanför dessa. Insidan får skålade sportstolar från Sabelt och givetvis även en plakett som talar om att du sitter i ett av de 1949 stycken exemplar som kommer att tillverkas. Motorn är en turbomatad rak fyra på 1,4 liter som ger 180 hästar och 250 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 225 km/h. På prislappen står det 34.600 euro. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2016
2014

Abarth 695 Biposto låter mumma
Brum brum

Abarth har sedan 2007 förädlat och tuffat till nya Fiat 500 och deras senaste skapelse kallas för Abarth 695 Biposto. Inget baksäte, skalstolar med fyrpunktsbälte, fett spakställ med quick-shift och ett avgasljud ur den 187 hästar starka turbomatade snurran på 1.4 liter som många andra småbilar bara kan drömma om. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2012

Racing med en gammal Fiat Abarth 695 EsseEsse
Ser härligt ut!

Originalet Fiat Abarth 695 Esse Esse visar här var den går för när den pressas runt en bana. Den lilla bilen med sin lilla motor där bak och bakhjulsdrift ser ut att trivas bra och verkar även prestera rätt bra också. Ser riktigt kul ut att köra och det här är en av mina absoluta favoriter bland de gamla småbilarna. Så härlig! Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2011
2009

Fiat 500 by Hamann
Mycket effekt i liten bil

Ingen har väl missat Fiats lilla gullebil 500, som flörtar med alla entusiaster och får oss att blicka bakåt i tiden? Abarth 695 Tributo Ferrari som vi skrivit om tidigare, får snällt stiga ner från podiet och lämna plats för nu har Hamann satt tänderna i den stackars lilla 500:an. Hamann visade sin "Largo" på Frankfurtmässan och den är utan tvekan ett bevis på att Hamann tyckte att 695:an var lite för mesig. 1,4-liters motorn återfinns också i Largo men istället för 695:ans redan hyggliga 180 hästar, lyckas Hamann klämma ur hela 265 hästar! Vanliga 500:an har 135. Fyra pipor där bak avslöjar att detta är inget man kaxar upp sig mot vid rödljusen och hela bilen har fått ett bodykit för att se lite maffigare ut. Hamann är hemliga när det gäller prestandan på Largon men med tanke på effekten och 500:ans redan låga vikt, så lär den väl inte skämmas för sig. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Officiell Abarth 695 Tributo Ferrari
Om inte vanliga Fiat 500 Abarth räcker...

Redan i tisdags råkade brittiska AutoExpress publicera bild och text som berör 695 Tributo Ferrari men nu har så Fiat själva låtit täcket falla. I stort så är 695 en förfinad 500 Abarth som bjuder på bättre köregenskaper, snabbare prestanda och en fetare uppsyn. Fjädringen har blivit hårdare, bromsarna större och under huven har man plockat fram 180 hk ur fyran på 1.4-liter. På insidan är det mesta av läder och bakom ratten har man monterat moderiktiga paddlar för att växla på snabbast möjliga sätt. Anrättningen avrundas med nya 17-tums fälgar och ett färgschema direkt från Scuderia Ferrari. Mer om illbattingen på länken. Tumnagel
37.6°
+
Erik Svensson
0