m

BMW presenterar X5 xDrive40e plug-in hybrid
Drar 0.33 liter per mil

BMW X6 ActiveHybrid blev aldrig någon succé men det kanske inte var så konstigt när man såg vad drivlinan bestod av. En V8:a är ju alltid trevligt men inte när man vill åka snålt. BMW lärde sig av sina misstag och vad som 2013 presenterades som Concept5 X5 har nu blivit X5 xDrive40e plug-in hybrid - en suv med ett lite vettigare paket under skalet. Förbrukningen anges till 0.33 liter per mil och CO2-utsläppet till 78 gram per kilometer. Drivlinan består av en turbomatad fyra på 2.0 liter som ger 245 hästar. Den är i sin tur kopplad till en elmotor som ger 113 hästar och den sammanlagda systemeffekten anges till 313 hästar och 350 Nm. Till detta kopplas en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska gå på 6.8 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Bilen driver hela tiden på alla fyra hjulen och på ren eldrift ska man kunna köra omkring tre mil. Transformatorn till batteripacket stjäl lite utrymme i bagagerummet så där får man nu in 500 istället för 650 liter. Fäller man sätena ska det gå in 1 720 liter mot tidigare 1 870 liter. Bilen lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0
2013

BMW testar plug-in-hybrid-suv igen
Kan X5 lyckas där X6 gick bet?

BMW lyckades inte få någon snurr på X6 ActiveHybrid och modellen lades ner. Men tydligen är de fast beslutna om att de bör ha en hybrid-suv med i utbudet och presenterar därför nu Concept5 X5. Den här har fått en ny version av plug-in-hybrid-systemet eDrive som består av en turbomatad fyra kopplad till en elmotor på 95 hästar. Ett betydligt modestare steg än det som återfanns i X6:an alltså, som hade stor V8:a. Elmotorn driver framhjulen medan bensinmotorn driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sju sekunder och förbrukningen anges till 0.38 liter per mil med ett utsläpp på under 90 gram. På bara el ska man ta sig upp till tre mil och det ska gå att köra på bara el i upp till 120 km/h. Konceptet har premiär på mässan i Frankfurt. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2012

BMW lyfter 7-serien
Men ser den inte lite hängig ut?

Då var det alltså dags för ett litet ansiktslyft för BMW:s stora lyxlimpa 7-serien. Två nya motoralternativ tillkommer samtidigt som de övriga uppdateras. Bilen får också nytt utseende, men räknas det som ett lyft när bilen efteråt ser lite hängig ut? Nyheterna är bland annat att bilen kommer smockad med prylar som tidigare var tillval. Automatlåda med åtta steg oavsett vilken motor man väljer, strålkastare med LED-teknik och luftfjädring även bak för att nämna några saker. Under locket där fram kan man nu få den raka dieselsexan med trippelturbo på 3.0 liter, 381 hästar och 740 Nm. 0-100 km/h ska gå på relativt låga 4.9 sekunder och bilen ska dra 0.64 liter per mil och släppa ut 169 gram. Detta alternativ kommer att heta 750d xDrive. Utöver denna motor introduceras även ett hybridalternativ som kallas för BMW ActiveHybrid 7. Här har man mixat en bensindriven turbomatad sexa på 3.0 liter på 320 hästar tillsammans med en elmotor på 55 hästar. Vridet landar totalt på 550 Nm och bilen ska ta sig till 100 km/h på 5.7 sekunder. Förbrukningen anges till 0.68 liter per mil och utsläppen till 158 gram. Som vi kan se har nosen fått sig en förändring med nya strålkastare och lite mer krom. Baktill är det inte jättemycket nytt förutom en kromlist. På insidan sägs kvaliteten ha höjts en del och kupén ska ha blivit tystare. Vill man inte att det ska vara tyst lägger man till stereon från Bang & Olufsen som är på 1 200 watt och har 16 stycken högtalare. Mer fakta hittas på länken nedan. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Under "Läs mer" finns lite filmklipp på bilen. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2011

ActiveHybrid nu även till BMW:s 5-serie
Sparar några droppar

Förra veckan kom nyheten om att BMW lägger ner X6 ActiveHybrid. Idag visas istället en kanske lite mer vettig version i hybrid-svängen upp, nämligen 5-serien. ActiveHybrid 5 baseras på 535i. Sexan med turbo på 306 hästar får ett tillskott i form av en 55 hästar stark elmotor. I bakluckan har man monterat ett litiumjon-batteri som förser elmotorn med energi, vilket också naturligt då stjäl lite bagageutrymme, från 570 till 375 liter. 340 hästar och 450 Nm har man alltså totalt, och på bara el ska man kunna köra i upp till 60 km/h i fyra kilometer. Till motorn sitter en 8-stegad automatlåda. Vid blandad körning ska bilen dra mellan 0.64 till 0.7 liter per mil, och släppa ut 149 till 163 gram per kilometer. 0-100 km/h går på 5.9 sekunder. I början på nästa år börjar bilen att säljas, till ett ännu okänt pris. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ingen mer X6 ActiveHybrid för BMW
Modellen läggs ner

BMW fick för sig att lansera X6 som hybrid. Ett drag som de trodde skulle slå stort hos amerikanarna. Men så blev det aldrig, och nu lägger BMW ner modellen. Orsaken är ganska självklar. Bilen är alldeles för dyr (från 899 000 kronor), och inte särskilt snål heller. Och det är kanske inte så konstigt att den drar soppa, för under skalet sitter en V8:a på 4.4 liter med 407 hästar. Visserligen sitter det två små elmotorer som "hjälper" till, men det blir ändå ganska mycket soppa som går åt, 0.99 liter per mil. Några bilar som ännu inte sålts än står fortfarande kvar hos några bilförsäljare så den som fortfarande är sugen får skynda sig. 5 -och 7-serien med hybriddrift kommer att fortsätta att säljas som vanligt. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Rykte M5 Concept visas i Shanghai
Kinas lyxbilsmarknad växer

Färska rykten säger att BMW tänker spara debuten för nya M5 till Shanghai Auto Show som öppnar i slutet på april, och inte visa bilden i Genève som det sagts tidigare. Kinas lyxbilsförsäljning ökar hastigt och de säljer snart fler lyxbilar än USA, vilket är en utav orsakerna till varför detta rykte faktiskt kan vara sant. Den nya F10:an med M-emblem slopar den gamla trotjänar-V10:an för en dubbelturboförsedd V8:a istället. V8:an är redan väl beprövad och sitter i både X5 och X6 M. Trots förlorandet av två cylindrar höjs effekten som nu istället ligger på 555 hästar och 680 Nm jämfört V10:ans 507 hästar respektive 520 Nm. Det ryktas dock om att motorn kommer bli ännu kraftfullare, och få en effekt på hela 580 hästar. Till denna härlighet sitter samma dubbelkopplingslåda som i M3, men en manuellt petad sexväxlad låda ska också gå att få. Det sägs att BMW förutom M5 Concept också kommer att visa nya 6-serie Coupé och ActiveHybrid 5 sedan i Shanghai. Att BMW kallar bilen för koncept är lite vilseledande då det som visas upp med största sannolikhet är så den "rikiga" bilen också kommer att se ut. Den produktionsklara versionen väntas visas i Frankfurt i höst. Shanghai Auto Show slår upp portarna den 21 april och stänger igen den 28:e. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2010

Nya 5-serien som fullhybrid
BMW visar ActiveHybrid Concept i Genéve

Nya 5-serie visas på Genévemässan. Jämte den står en fullhybridversion av samma bil, som ska ge en bränslebesparing på runt 10 %. Under skalet paras BMWs sexa med dubbla turbo på 306 hästar ihop med en elmotor på 54 hästar. Elmotorn har tre funktioner, elmotor, generator och extramotor. Hela klimatsystemet är eldrivet och kan således användas fullt ut även när bilen står still. Elmotorn drivs av litium-jon-batterier och är dubbelt så stark i 5-serien som i hybridversionen av 7-serien, och kan till skillnad från 7-serien köras med enbart elmotorn i lägre farter innan förbränningmotorn startar och hjälper till. Några exakta siffror för hur mycket 5-serien kommer att dra har inte BMW släppt, men i 7-serien handlar det om 9,4 l/100 km. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

M3 får nytt Competition-paket och start/stopp-teknik
Även vassa modeller kan spara några droppar

Nu i vår kommer möjligheten att köpa BMW M3 med start/stopp-teknik. Med systemet ska värstingen dra 8 % mindre soppa och släppa ut 24 g mindre CO2/km, alltid något. Start/stopp-tekniken erbjuds både till den manuella sexväxlade lådan och till den sjustegade automatlådan med dubbelkoppling kallad Drivelogic. Förutom ActiveHybrid X6 och ActiveHybrid 7 är denna M3 den första BMWn som kör start/stopp i samband med automatlåda. För coupén gäller förbrukningen 1,12 l/mil med automatlåda, cabben dricker 1,15 l/mil. Competition-paketet innebär 10 millimeter lägre bil, uppdaterat fjädringssystem och att läget Sport Mode speciellt anpassats just till paketet. Som tillval finns front med kolfiber längst ned och kolfibervinge bak. M3:an har också fått baklampor med LED-teknik. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2008

Fyra nyheter från BMW i Paris
Det börjar dra ihop sig!

Paris-salongen är inte långt borta och vi har redan börjat se lite koncept och spionbilder på gatorna som gör att vi har lite koll på vad besökarna i Paris kommer att få se. Nu rapporterar Edmunds att de har koll på vad BMW kommer att visa för världen på Paris-mässan. Nya 7-serien är så klart given, tillsammans med en ActiveHybrid-version av densamma tillsammans med en uppdaterad 3-serie. Men man kommer även att visa upp X1, ett koncept på en mini-SAV. Nya Z4 och kommer först till Los Angeles-mässan. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

BMW X6 kommer som hybrid
Gigantisk kula på magen

Vår spionfotograf höll på och tanka bilen när en BMW X6 smög sig på honom - helt ljudlös och med en gigantisk bula på magen. BMWs första hybrid är snart här med andra ord! Namnet väntas bli ActiveHybrid och motorns, som väntas minska förbrukningen med 20%, tas fram tillsammans med GM och Daimler och väntas fungera som de hybrider som vi har vant oss med i Prius och Lexus. Redan under nästa år kan denna modell att komma i produktion, kommer vi möjligen att få se denna presenteras i Genève? Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida