14 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
EFF släpper tjänsten Cover Your Tracks För att uppmärksamma oss hur webbläsare spårar oss på nätet Electronic Frontier Foundation (EFF), organisationen som arbetar för användares rättigheter på nätet, har släppt en ny tjänst som man kallar för "Cover Your Track". Det handlar om en efterföljare till tjänsten Panopticlick som vi skrev om för några år sedan. Med Panopticlick kunde användare bli medvetna om andra tjänster kunde kartlägga dem med användarens webbläsare genom så kallad "fingerprinting", något som beskrivs så här: "A device fingerprint or machine fingerprint is information collected about the software and hardware of a remote computing device for the purpose of identification. The information is usually assimilated into a brief identifier using a fingerprinting algorithm." Även Cover Your Tracks kolla upp om webbläsaren är sårbar för "fingerprinting" så väl som andra tekniker som används för att spåra och kartlägga användaren av företag och tjänster. Förutom det så finns det lite tips och trix på tjänsten som gör att användare kan skydda sig mot de här förhållandevis integritetskränkande teknikerna. På Cover Your Tracks kan man själv testa hur skyddad den webbläsare man använder är mot fingerprinting och annat. Här nedan hittas till exempel mitt eget resultat i standarversionen av Chrome med Adblock Plus installerat. Vill ni testa själva är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
41.3°
0
2018
Microsoft Edge till mobil får inbyggd annonsblockerare Går att betatesta nu Microsoft har levererat lite nyheter till deras webbläsare Edge. Mer specifikt har utvecklarna petat in Adblock Plus direkt i Edge för iOS och Android. Den inbyggda annonsblockeraren kommer bli tillgänglig för samtliga Edge-användare inom kort, men funktionen går att testa redan nu om du är betatestare. Tumnagel
44.8°
0
Adblockers fortsatt lagliga i Tyskland AdBlock Plus vinner mål mot tyskt mediaföretag Eyeo, företaget bakom annonsblockeraren AdBlock Plus (ABP), har vunnit ett mål mot det tyska mediaföretaget Axel Springer i Tysklands högsta domstol. Axel Springer ville tillsammans med andra tyska mediaföretag att Adblock Plus skulle förbjudas i Tyskland. En av anledningarna till att man anser det är för att Eyeo tar betalt av vissa företag som vill bli "vitlistade" och vars annonser då inte heller skulle rensas bort av ABP. Tysklands högsta domstol ansåg dock inte att ABP pysslade med något olagligt och programvaran är fortsatt laglig att använda i Tyskland. Axel Springer planerar att överklaga domen till Tysklands konstitutionsdomstol skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
62.5°
0
2017
AdBlock Plus lanserar Flattr 2.0 Ska göra det enklare att donera pengar till sina favorittjänster Adblock Plus lanserar nu en ny version av den svenskstartade mikrobetalningstjänsten Flattr som ska göra det enklare för användare att donera pengar till de webbsajterna de ofta besöker. I den tidigare versionen av Flattrs var användarna tvungna att aktivt klicka på en knapp för att donera pengar till webbtjänster men i Flattr 2.0 kommer detta att skötas automatiskt av ett tillägg till användarnas webbläsare. Användarna kommer sedan att få ange hur mycket pengar de vill donera varje månad och dessa tjänster, om de är anslutna till Flattr, kommer sedan att få betalt baserat på hur ofta användarna besöker dem. Adblock Plus är som de flesta av er antagligen känner till en av nätets mest populära så kallade adblockers och de köpte tidigare i år upp Flattr efter att ha haft ett samarbete med tjänsten sedan 2016. Flattr drog igång sin verksamhet 2010 och bland grundarna finns den tidigare The Pirate Bay-arbetaren Peter Sunde. Tumnagel
39.2°
0
Adblockers förbjuds inte i Tyskland Många mediaföretag hade hoppats på det En domstol i Tyskland har dömt till företaget Eyeos fördel och kommer inte förbjuda dem att erbjuda sin programvara Adblock Plus till tyska användare. Flera tyska mediaföretag hade vänt sig till domstolen för att få dem att förbjuda Adblock Plus (ABP), en programvara som rensar bort annonser på webbsidor som inte är vitlistade. Det verkar vara lite olika villkor för vad som gäller för att bli tillagd på ABP:s så kallade vitlista då vissa verkar bli tillagda dit utan kostnad medan vissa företag ska ha fått betala för att hamna där. Förra året så vann den tyska förläggaren Axel Springer mot Eyeo då en domstol ansåg att Eyeo inte fick ta betalt av Axel Springers publikationer för att bli vitlistade i Adblock Plus. Då gårdagens dom och den från förra året delvis motstrider varandra så förväntas fallet tas upp av Tysklands högsta domstol någon gång i framtiden. Tumnagel
66.5°
0
Peter Sunde drar igång domänföretaget Njalla För kunder som vill registrera domäner anonymt Peter Sunde är antagligen mest känd för att en gång i tiden ha varit ansiktet bakom torrentsajten The Pirate Bay men det tillhör numera historien. De senaste åren har Sunde bland annat varit engagerad i tjänster som till exempel VPN-tjänsten IPRedator och dricks-tjänsten Flattr som nyligen såldes till Eyeo som tar fram AdBlock Plus. TorrentFreak skriver att Sunde nu drar igång domänföretaget Njalla vars affärsidé är att förmedla internetdomäner till personer eller organisationer som inte vill fronta med sin egen identitet bakom domänen. Det finns redan idag företag där det är möjligt att registrera domäner anonymt men det som skiljer dem från Njalla är att Njalla kommer att stå som ägare för domänen som registreras. Jag antar att det ger den som anlitar Njalla för att registrera en domän ytterligare ett lager av anonymitet även om man givetvis måste ha förtroende att inte Njalla missbrukar "deras" domän. I sin FAQ skriver Njalla bland annat: "We sit in between the domain name registration service and you, acting as a privacy shield. When you purchase a domain name through Njalla, we own it for you. However, the agreement between us grants you full usage rights to the domain. Whenever you want to, you can transfer the ownership to yourself or some other party." Namnet Njalla då? Njalla är samiska för stolpbod vilket är en liten bod på pålar där samer förvarar renkött för att inga rovdjur ska komma åt det. Tumnagel
46.8°
0
Tyskt företag köper upp Flattr Grundverksamheten blir dock kvar i Sverige Peter Sunde säljer nu sitt företag Flattr till det Tyska företaget Eyeo. Det rapporterar Di Digital. Eyeo ligger bakom annonsblockeraren Adblock Plus och företaget har redan tidigare samarbetat med Flattr. Peter Sunde kommer nu istället att bli rådgivare till Flattr som kommer att ligga kvar i Sverige med bas i Malmö. Teamet som jobbat med företaget kommer också att finnas kvar där Linus Olsson blir operativt ansvarig. Vad uppköpet kostade är inte offentliggjort. Tumnagel
38.0°
0
2016
Facebooks strategi att blockera annonsblockerare lönar sig Twitch apar efter Facebook fortsätter att kämpa mot annonsblockerare. Ansträngningarna har också visat sig vara effektiva. Di Digital rapporterar i dag om att Facebooks annonsintäkter ökat med 18 procent på desktop under det senaste kvartalet. Kvartalet innan låg ökningen på nio procent. Men det är en katt- och råttalek som förs. Bara några dagar efter att Facebook, i augusti, lanserat sin nya kod för att gå förbi annonsblockerare hade Adblock Plus knäckt systemet. Någon dag senare slog Facebook tillbaka med en uppdaterad version av koden. Utan tvekan kommer dock annonsblockerare att fortsätta försöka kringgå systemen medan medier som har annonser på sina sidor i sin tur kommer att fortsätta försöka hitta vägar för att visa annonserna ändå. Facebook är heller inte de enda som försöker lura annonsblockerare. Twitch som är en plattform för strömmande av bland annat spelvideor har precis lanserat en ny videofunktion där annonserna blir svårare att blockera. Deras lösning är, precis som Facebooks, att koda innehållet i annonserna så att det inte skiljer sig från det övriga användargenererade innehållet. Men bara för att Facebook tjänar på att blockera annonser lär de inte kunna gasa på hur mycket som helst. Josh Olson som är analytiker vid Edward Jones säger nu att plattformen nått det tak med antal annonser som användarna kan tolerera. Ska de öka sin omsättning ytterligare måste de därför hitta fler eller andra vägar att få in intäkter. Totalt ökade vinsten 166 procent och omsättningen med 56 procent under det senaste kvartalet. Tumnagel
21.1°
0
Google avslutar samarbete med Adblock Plus Gillar inte att de ska börja sälja annonser I går berättade vi om att AdBlock Plus gått ut och sagt att man kommer att placera "acceptabla" annonser på sidor där man blockar annonser och dela den intäkten som blir med publicisterna. Ett utspel som nog inte gillades av någon alls, varken användare eller publicister. En av de som skulle leverera annonser till plattformen var Google. Men Google verkar inte riktigt ha varit med på detta för nu går man ut och säger att man har brutit all kontakt med AdBlock Plus och dess moderbolag. - We were just as surprised by the announcement as you were, säger en representant från Google. This is not a business that we want to be a part of. Visst är det så att annonsörer vill nå de som använder adblockers men det känns inte som att man gör det till varje pris. Det kommer nog därför inte att bli jättelätt för AdBlock Plus att få igenom sin idé, som är den värsta äta-kakan-och-ha-den-kvar-idéen det här året i alla fall. Tumnagel
65.6°
0
Nu börjar AdBlock Plus att sälja annonser Delar intäkterna mellan sig själva och publicister Annonsblockerar-tillägget Adblock Plus lanserar nu en marknadsplats för annonser där webbsajtägare kan köpa annonser som visas för Adblock Plus-användare trots att de valt att blockera annonser. Enligt Adblock Plus kommer det bara att säljas "acceptabla" annonser via deras marknadsplats och det handlar med andra ord om annonser som inte är allt för tunga, tar lång tid att ladda eller uppfattas som störande över lag. Utav intäkterna från annonsförsäljning kommer 80% att gå till webbsajtägaren, 6% till Adblock Plus och resterade 14% kommer att delas på företag som förser Adblock Plus med annonser. Adblock Plus säger i ett uttalande: "Ad blocking would have happened with our without us. What we were able to do is try and reverse the spread of 100 percent black-and-white ad blocking, blocking everything ... Acceptable ads was a pivot toward what we think is better." Adblock Plus resonerar att man på det här sättet hjälper webbsajtsägare att åtminstone få en liten intäkt från de användare som kör Adblock Plus. Webbsajtsägarna är nog dock inte helt nöjda med det här upplägget då de antagligen hade kunnat tjäna mer pengar på att få visa sina egna annonser. Adblock Plus marknadsplats för annonser startar i en betaversion idag och kommer att erbjudas till alla som är intresserade någon gång senare i år. Tumnagel
-33.7°
0
Nästa sida