m

Morgan presenterar en uppdaterad och förbättrad Aero 8
Det här är bilen de teasade om

Morgan har nu också presenterat ett av sina bidrag till Genève-mässan och det är Aero 8. Bilen som det har teasats om ett tag nu är uppdaterad och förbättrad på alla punkter och ersätter när tillverkningen drar igång modellerna Aero SuperSports och Aero Coupe. Utseendemässigt känner vi definitivt igen bilen då designen inte har förändrats särskilt mycket. Desto nyare och fräschare ska det vara under dock, där man baserat det mesta på aluminium. Motorn hämtas från BMW och det är en V8:a på 4.8 liter som ger 367 hästar. Till den kopplas antingen en sexpetad manuell växellåda eller en sexstegad automatlåda med paddlar bakom ratten. Vikten på bilen anges till strax över ett ton. På insidan har man bland annat förbättrat klimatanläggningen och installerat ett infotainmentsystem med pekskärm. På tillvalslistan finns bland annat ett par stolar i kolfiber. För första gången får man också en tygcab som går att fälla ned bakom sätena. Produktionen drar igång i slutet på året men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2011

Carspotting Morgan Aero Supersports
Inte varje dag man ser en sån här

Alltid kul med lite ovanliga carspottings. Adam hittade denna Morgan Aero Supersports på en parkering och passade då givetvis på att plåta den och skicka in bilderna till oss. Bilen är svenskreggad men sannerligen inget man ser på vägarna var dag. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Elversion av Morgan Aero Supersports
De flesta hakar på trenden

Tillsammans med konsortiumet av British technology specialists håller Morgan Motor Company på att ta fram +E-serien, vilket innebär att två eldrivna konceptbilar ska visas upp tidigt nästa år. En utav dem baseras på modellen Aero Supersports. BMW-V8:an på 4,8 liter dissas alltså, och istället för den stoppas en elmotor av Zytek in i bilen. Motorn utvecklar 94 hästar och har ett vrid på 300 Nm. Till motorn kopplas en vanlig konventionell manuell växellåda. Batterierna som förser elmotorn med kraft ska sitta integrerade i bilens aluminiumkonstruktion. Mer information lär dyka upp så småningom. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2010

Bildfrossa Fler bilder på Morgan Eva GT
Vad tycks?

Morgan delar med sig av lite sketcher och renderingar på kommande Eva GT. Eva GT har BMW-teknik under skalet och ska rikta sig mot lite yngre familjer som inte vill ha en Svensson-bil. Eva GT erbjuder ju trots allt fyra sittplatser, även om de två där bak ser ut att vara minimala. Designen sägs hämta inspiration från klassiska sportvagnar från tidigt 50-tal som Bristol 400-serien och Frazer Nash BMW 328. Under all aluminium använder sig Eva GT av ett modifierat chassi hämtat från Morgan Aero SuperSports och totalt ska bilen väga runt 1250 kilo. Då borde 3-liters dubbelturbosexan från BMW på 306 hästar och 400 Nm räcka ganska bra. Den är kopplad till antingen en sexstegad automatlåda eller en sexväxlad manuell som skickar iväg bilen från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder, och toppfarten anges till 273 km/h. Trots effekten och prestandan ska Eva GT inte dra mer än 0,7 liter per mil och släppa ut hyfsade 200g CO2/km. Morgan har inte avslöjat något pris för bilen än, men säger att det ska bli konkurrenskraftigt i sin klass. De som är intresserade ombeds att lägga en deposition på 5000 pund och de första 100 exemplaren väntas vara klara för leverans i mitten på 2012. Live-bilder från Pebble Beach kan du se här. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Morgan EvaGT
Inspirerad av sportbilar från 50-talet

Morgan släpper en första teaserbild på EvaGT, en fyrsitsig sportcoupé med anor från 50-talets sportbilar. Chassiet är en modifierad version av aluminiumchassiet som återfinns på Aero Supersports-modellerna. Karossen är också den i aluminum och ordentligt strömlinjeformad med till exempel dolda dörrhandtag och vindrutetorkare. Under skalet sitter en rak sexa hämtad från BMW på 3 liter med dubbla turbo och en effekt på 306 hästar. Denna kan antingen kopplas till en sexstegad automat eller till en sexväxlad manuell låda som skickar kraften till de bakre hjulparet. EvaGT väger in på 1250 kilo och 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder. Toppfarten är inte begränsad till 250 utan här kan man mata på tills man når 273 km/h. EvaGT har premiär i Kalifornien den 15 augusti på Pebble Beach Concours d-Elegance. Bilen byggs i ett begränsat antal med start andra halvan av 2012, men redan nu tar Morgan emot förhandsbeställningar. Inga priser har avslöjats, men en deposition om 5000 pund ska erläggas vid beställning. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2009

Morgan Aero SuperSports
200 exemplar blir verklighet

I helgen pågår den exklusiva utställningen Concorso dx27Eleganza i norra Italien och Morgan är en av flertalet tillverkare som valt att visa upp lite nyheter. Med tilläggsnamnet SuperSports har man förfinat sin Aero på en rad punkter. Lättviktschassi, 4,8-liters V8 från BMW, hardtop, än mer exklusiv interiör och höjt pris sammanfattar det mesta och mer finns att läsa i pressmeddelandet efter hoppet. Tumnagel
38.3°
+
Erik Svensson
0