m

Aerovette Concept
Det här var high tech på 70-talet

Chevrolet Aerovette, eller XP-882 som den hette på internspråk, var ett koncept som visades upp på två bilmässor innan den konserverades på GMs museum. Aerovette var proppad med prylar och ansågs ligga långt före sin tid när den presenterades. Projektet lades ner 1969 då det ansågs att det inte fanns någon framtid för bilen, den var helt enkelt för dyr och opraktisk för att fungera i 70-talets USA. Men det tog en snabb vändning när Ford gick ut med att de skulle börja sälja De Tomaso Pantera-bilar. John DeLorean, chef över GM och Chevrolet på den tiden, gick i taket och krävde att XP-882-projektet drog igång igen. Den visades först upp på New York Auto Show och inför Paris-mässan 1973 fick den ett nytt hjärta i form av en fyrcylindrig Wankel-motor. Det var fem år innan Mazda rullade ut RX-7. Aerovette hade en kaross i glasfiber med en ram av stål och aluminum som var både stark och lätt. Framrutan var v-formad, bilen hade måsvingedörrar som var ledade på mitten och deformerbara kofångare i plast. På insidan fanns en digital instrumentpanel med massa olika funktioner, mer om denna kan ni se i klippet här till höger. Aerovette blev som sagt aldrig verklighet, men en viss del av designen levde vidare i bland annat Corvette C3. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0