LIVE 17:00 Microsoft presenterar nya Surface
m

Aimo byter ut alla sina bilar
Ut med Zoe, in med ID.3 och ID.4

Det har snackats ett tag om att leasingavtalen för de 300 bilar som Aimo Share har haft i Stockholm har varit på väg att gå ut. Vem som har lyckats fångat den attraktiva ordern har inte varit klart, men nu berättar Aimo att det är Volkswagens som kommer att leverera bilarna. Modellerna är ID.3 och ID.4. – Med nya större bilar med längre räckvidd och kortare laddningstid kommer våra kunder kunna resa längre och ta med fler familjemedlemmar eller vänner i bilen, säger Aimo Shares VD Takaaki Imamura. Sedan starten har Aimos ägare Sumitomo Corporation även köpt Q-park och döpt om detta till Aimo Park. Nu kommer man att synka varumärkena så att de får samma profil, vilket är logiskt eftersom Aimo Share har sina hubbar hos Aimo Park. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Kinto Share börjar med Flex
Hyr en bil i en månad

Alternativen för att ha en bil blir fler och fler. Leasingen blir flexiblare och märken som Lynk & Co erbjuder leasing per månad. Tjänster som Aimo och Kinto erbjuder från andra hållet bilar mer timme, dag eller vecka. Nu lägger Kinto snart till varianten där man kan ha en bil per månad. Man kallar det Flex och kan få en Toyota Corolla för 6970 kronor per månad. Vill man inte köra längre efter det är det bara att lämna tillbaka bilen. I Japan finns Kinto Flex 3 och Flex 6 där man kan växla mellan tre respektive sex olika Lexus-modeller. Om det kommer hit återstår att se. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Bara laddbart hos delningstjänsten M
Men först från nästa år

Bildelningstjänsten M meddelar nu att från nästa år så kommer man bara att ha laddbara bilar i sin tjänst. I dag är den siffran 30 procent, men i vår ska det alltså vara 100 procent. M säger att det är en praktisk utmaning eftersom det kräver en infrastruktur för laddning. – Vi vet att våra kunder gärna vill gå över till att köra eldrivna bilar, men laddinfrastrukturen måste förbättras för att få upp farten. Här måste beslutsfattare, stadsutvecklare och företag som M samarbeta för att skapa gynnsamma laddmöjligheter som sätter fart på övergången till bildelning med eldrivna fordon, säger Steinar Danielsen, ansvarig för hållbarhet vid Volvo Car Mobility. En av Mx27s konkurrenter Aimo har rullat 300 elbilar i Stockholm de senaste tre åren så det verkar helt klart vara görbart, men eftersom Ms tjänst fokuserar på längre resor än Aimo duger det inte att deras bilar har 22 procent laddning när kunden hämtar bilen vilket gör det hela lite klurigare. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Aimo bygger elbilsmack i parkeringsgarage
Ladda och utför ärenden samtidigt

Att ladda bilen kan vara trist om det inte finns något annat att göra samtidigt. Möjligheterna till snabbladdning inne i stan är också rätt begränsade än så länge, så alla alternativ är positiva. I september så kommer Aimo Park att öppna vad de kallar för en mack för elbilar inne i Stockholm City. Aimo är kanske mest kände för sin biluthyrning men de har också köpt upp Qpark och har nu en massa parkeringsgarage som de försöker vara kreativa i. I deras garage på Regeringsgatan 109 finns i dag några trötta elbildladdare, men det ska det bli ändring på. Man kommer i sommar att installera några snabbladdare i garaget och till dessa placera en liten personalfri butik som man kan hänga i medan strömmen fylls på. Jag hoppas att projektet faller väl ut för Aimo har parkeringsgarage lite överallt och det vore inte helt fel att få in snabbladdare i dessa. Vad det kommer att kosta att ladda är ännu oklart, men gissningsvis blir det inte jättebilligt. En vanlig elbilsplats i just garaget på Regeringsgatan 109 kostar 6370 spänn per månad. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Huawei verkar förbli svartlistat i USA
Trots ny regering

USA:s tilltänkta nya handelsminister Gina Raimondo har inga planer på att häva svartlistningen som landets föregående regeringen satt på telekomjättarna Huawei och ZTE. "I currently have no reason to believe that entities on those lists should not be there." Hon säger också att vill utnyttja alla tillgängliga verktyg i kampen mot Kina och att denna svartlistning är just ett sådant. Tumnagel
61.0°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Roccat släpper Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL
Rätt tunna tangentbord

Roccat har nu lanserat det senaste tillskotten i Vulcan-serien och enheterna går under namnen Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL. Som ni säkert redan listat ut av namnen så handlar det om ett fullstort tangentbord samt ett lite mindre utan numpad. Vulcan Pro kommer med Roccats nya Titan Optical-brytare som ska enligt Roccat registrera knapptryck 100 gånger snabbare än vanliga mekaniska brytare och ha längre livstid med upp till 100 miljoner klick. Enheterna kommer även med Roccats AIMO-belysning som går att justera fritt Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL finns tillgängliga i butik nu och priset ligger på 1799 kronor. Undertecknad har kört TKL-versionen av tangentbordet den senaste veckan och om ni vill läsa lite åsikter om det så är det bara att klicka på läs mer. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Kolla in Helstrom lite närmare
Marvels nya skräckserie

I fredags hade Marvels nya skräckserie Helstrom premiär på Hulu och här är ett inslag som visar lite mer om vad den handlar om. I Helstrom kommer tittarna att få följa de båda syskonen Daimon och Ana Helstrom i sin jakt på demoner som finns i parallella världar. Serien sänds i tio delar varav samtliga redan släppts på Hulu. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är trailern för Helstrom
Ny skräckserie från Marvel

Här är trailern till den Marvel-baserade skräck-serien Helstrom, en serie som var tänkt att ingå i en större satsning med skräckrelaterade Marvel-serier. Bland annat var det tänkt att en tv-serie med Ghost Rider skulle bli en del av det som kallades "Adventure into Fear". Så blev dock inte fallet då den satsningen skrotades förra året. "Adventure into Fear"-satsningen från Marvel verka ha avstannat och tv-serien Helstrom ser för tillfället ut att få klara sig på egna ben. Serien handlar om de båda syskonen Daimon och Ana Helstrom som använder sina förmågor för att spåra upp diverse skurkar och oskadliggöra dem. Helstrom har premiär på Hulu 16 oktober. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SDCC 2020 En teaser för Helstrom
Ny tv-serie baserad på Marvel-karaktär

Här har vi en teaser för den kommande serien Helstrom som är på gång till streamingtjänsten Hulu. Serien kretsar kring Daimon Hellstrom som är en detektiv men också satans son (eller?). Tillsammans med sin syster Ana jagar han mördare och demoner som ställer till med rackartyg. Karaktären kommer från Marvel Comics och skapades 1973 av Gary Friedrich samt Jim Mooney när Marvel började släppa ett gäng serietidningar med ockulta teman. Helstroms första säsong består av tio avsnitt och första avsnittet har premiär på Hulu den 16 oktober. Seriens Comic-Con-panel kan spanas in nedan. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Elsparkcykeltjänsten Wind lanseras i Stockholm
Nu finns det tio tjänster för elsparkcyklar i huvudstaden

Stockholm får ytterligare en tjänst från vilken man kan hyra elsparcyklar när nu Wind etablerar sig på den svenska marknaden. Wind är ett Berlin/Barcelona-baserat företag vars gula elsparkcyklar sedan tidigare finns i flera europeiska och asiatiska städer. Det innebär att det nu finns nio, eller kanske tio, företag som hyr ut elsparkcyklar per minut i Stockholm. Förutom Wind så har även Vosh och Bird nyligen lanserats i Stockholm. Dessutom finns sedan tidigare elsparkcykel-tjänster från Aimo, Voi, Tier, Lime, Circ, Moow och Glyde(?) i Stockholm. Det kommer att kosta 10 kronor att låsa upp en av Winds elsparkcyklar och därefter börjar det rulla en minuttaxa på 3 kronor i minuten. Det verkar med andra ord som om priset är i stort sett samma som för de flesta elsparkcykel-tjänster som redan finns etablerade i Stockholm. Tumnagel
3.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu lanseras elsparkcykeltjänsten Vosh i Stockholm
Hur många elsparkcyklar pallar huvudstaden?

Under en av helgens promenader så stötte jag på ett par gula elsparkcyklar som jag inte kände igen, det börjar bli en del elsparkcyklar i Stockholm, och nu skriver Breakit att de ägs av den nystartade elsparkcykel-tjänsten Vosh. Det innebär att det nu finns åtta, eller kanske nio, företag som hyr ut elsparkcyklar per minut i Stockholm. Så sent som förra veckan drog till exempel den internationella elsparkcykel-tjänsten Bird igång sin verksamhet i Stockholm. Förutom dem så finns sedan tidigare tjänster från Aimo, Voi, Tier, Lime, Circ, Moow och Glyde(?) i Stockholm. Vosh är ett svenskt företag som startats av företaget Nusvar, företaget som även driver personupplysningsjänsten MrKoll. Tumnagel
8.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklarna borde få var tionde parkeringsplats
Lösningen på problemet?

Bilen har varit en självklarhet för vårt samhälle och våra städer länge nu och det är trevligt med bil. Jag har en som jag älskar och jag har förmånen att köra många roliga bilar varje år. Men bilen står främst still, i snitt rör sig en bil en timme av dygnets 24. Det är 23 timmar som den bara står och tar plats på våra städers gator. Mellan 12,5 och 15 kvadrat stora är rutorna och har man boendeparkering betalar man 1100 kronor i månaden för dessa kvadratmetrar. Det senaste året har vi fått ett antal företag som ställer ut elsparkcyklar i våra städer, i Stockholm är vi uppe i åtta företag. Circ, Bird, Lime, Voi, Aimo och de andra delar inte bara att de har få bokstäver i sina startupnamn, de betalar ingenting för att ställa ut sina fordon på gatorna. Samtidigt är folk mer eller mindre usla på att parkera fordonen efter att man använt dem, men med tanke på hur många de är så är situationen ändå rätt ok. Hade någon ställt ut tusentals bilar i Stockholm hade vi haft en betydligt jobbigare situation. Eller tusentals cyklar. Så vad behöver vi? Fler parkeringsplatser så klart! För elsparkcyklarna alltså. Bilden ovan är från den plats där geostaketet runt Gröna Lund börjar. Några saker är intressanta. Dels att så många fordon får plats på så liten yta. Fordon som dessutom kommer att användas igen inom relativt kort tid. Dels att de faktiskt är rätt prydligt uppställda och (nästan) inte är i vägen för gående och cyklister. Men där ska de så klart inte stå, den platsen är knappast gjord som parkering. Runt hörnet finns en stor grusplan reserverad för bilar. På den får det plats ungefär 150 bilar som i bästa fall har fyra personer per bil, men troligen är det färre resande än så per bil som står på stadens gator. På bilden ovan finns det över 70 elsparkcyklar, fler utanför bild. För enkelhetens skull säger vi att det borde finnas parkering för 100 elsparkcyklar, minst, för att möta behovet. På bilden nedan kan ni se hur stor yta de respektive parkeringarna tar. Ja, bilarna fraktar (kanske) 150 x 4 personer, det vill säga 600 personer. Elsparkcyklarna bara 100. Men behovet för vettiga parkeringar för elsparkcyklar finns och vi borde tillfredsställa detta, inte bara vid Gröna Lund utan i hela staden, i alla våra städer. Och trottoarerna är redan fulla som det är med människor, cykelparkeringar, uteserveringar och annat. Så vad finns det kvar? Parkeringsplatser för bilar så klart. Vore det inte rimligt att var tionde parkeringsplats för bilar blev parkeringsplats för elsparkcyklar? Istället för en bil som används 1/24 av dygnets timmar skulle det få plats i alla fall 20, kanske 30 elsparkcyklar som används av nya personer hela tiden. Självklart skulle antalet reserverade platser vara olika i olika delar av staden, där behovet av elsparkcyklar är störst har man helt enkelt fler rutor reserverade. Staden skulle dessutom kunna be de där åtta företagen om betalt för att de nyttjar platsen. För elsparkcyklarna lär inte försvinna, folk älskar dem ju. I alla fall om man ser till hur snabbt de har blivit populära, hur snabbt de hyrs ut igen och hur många som åker runt på dem. Så då får vi väl lösa problemet, och mindre trottoar är inte lösningen. Färre stillastående bilar kommer däremot ingen att dö av. Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Aimo börjar med sparkcyklar i Stockholm
Bildelningstjänst utökar

Aimo, bildelningstjänsten som vi har skrivit om tidigare, utökar nu. Som alla andra är det elsparkcyklar man lanserar och nu har vi väl över tio olika företag som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm. Man hoppas så klart tjäna pengar på uthyrningen, men också att man kan dra in folk till deras app som sedan hyr bilarna. Aimos elsparkcyklar ska kosta två kronor minuten men till skillnad mot många andra har man ingen startavgift. Precis som med bilarna så kan man boka dem i 15 minuter innan man använder dem, så att man är säker på att de finns där när man kommer. Man måste även vara 19 år och ha körkort. Elsparkcyklarna ska börja finnas på stan i dag. Tumnagel
27.7°
+
Roger Åberg
0
2018

Samsung har gjort ett mobilfodral för ASMR-inspelningar
Som ser lite halvtokigt ut

I början på nästa år så drar CES-mässan i Las Vegas igång och inför det har Samsungs experimentavdelning C-Lab som vanligt kokat ihop lite nya experimentella prylar. Samsung har bland annat tagit fram det här mobilfodralet som man säger ska kunna spela in så kallade ASMR-inspelningar bättre än vad mobilens mikrofon vanligtvis klarar av. Fodralet kallas för aiMo och Samsung skriver: "When recording ASMR content with this solution, creators not only obtain spatially more enhanced sounds in terms of sound directivity, they also produce vivid, realistic ASMR sounds with AI sound rendering software without professional recording devices. Anyone can easily create high-quality ASMR sound content – even when outdoors." En del av grejerna som Samsung C-Lab utvecklar brukar dock stanna på prototyp-stadiet och vi får väl se hur det blir med aiMo gällande det. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
46.0°
+
Roger Åberg
0

Idag drar bildelningstjänsten Aimo igång i Stockholm
Ska de lyckas bättre än tidigare tjänster?

Idag drar den japanska bildelningstjänsten Aimo igång sin verksamhet i Stockholm vilket innebär att staden har fått en ny aktör på bildelnings-marknaden efter det att Car2Go och DriveNow lagt ner sin verksamhet i Stockholm. Aimo kommer initialt ha 300 stycken eldrivna Renault Zoe rullande på Stockholms gator. Bilarna har en räckvidd på 200 - 300 kilometer och kan hämtas upp på olika platser i Stockholms innerstad, Hammarby Sjöstad, Solna, Liljeholmen samt Hjorthagen. Man bokar bilarna via Aimos app och de kostar 6 kronor i minuten under färdens första 17 minuter. Efter 17 minuter övergår taxan automatiskt till en timkostnad på 100 kronor för första timman. På kartan nedan hittas var bilarna får köras samt hämtas upp och lämnas av. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?
Vi hoppas det!

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats. Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar. Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas? Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag. En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten. Intressant prissättning Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor. Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor. Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar. Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern. Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA. Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Nya hyrbilstjänsten Aimo på ingång i Stockholm
Drar igång i höst med 300 elbilar

För bara någon vecka sedan bestämde sig BMW att lägga ner sin hyrbilstjänst DriveNow på grund av lågt intresse och för höga sidokostnader. Ur askan verkar en ny hyrbilstjänst uppstått. Nämligen Aimo Solutions. Aimo Solutions kommer starta sin verksamhet i höst och då kommer 300 elbilar bli tillgängliga i Stockholmsområdet. I ett pressmeddelande säger marknadsföringschefen Josephine Adorelle från Aimo att deras upplägg kommer vara bättre än föregångarnas: – Vi har ett delvis annat och bättre upplägg, som vi återkommer till i höst, och i det ingår bland annat att vi enbart kommer att erbjuda avgasfria elbilar. Ai i Aimo står för artificiell intelligens och enligt företaget används AI för att förbättra och anpassa tjänsten till användarens behov. Mer specifikt hur detta kommer ske är oklart. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Roccat släpper Horde AIMO
Lysande tangentbord med hybridbrytare

Roccat har släppt en ny variant av Horde-tangentbordet som uppgraderats med lite RGB-belysning. Brytarna är, precis som på vanliga Horde, hybridbrytare där precisionen från mekaniska brytare kombinerats med känslan av membranbrytare som tillsammans levererar en mjuk och härlig klickupplevelse. Horde AIMO finns tillgängligt nu via Roccats hemsida samt i välsorterade elektronikbutiker. Prislappen ligger på runt 999 kronor. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Roccat visar upp Khan Aimo
Khan får lampor!

Roccat har presenterat ett nytt headset i Khan-familjen som den här gången har utrustats med massiva 50mm-element, 7.1-ljud, Hi-Res-ljud och Aimo-belysning. Khan Aimo är utrustat med ett ljudkort som kan producera 24-bit-ljud i 96KHz, vilket inte bara är imponerande utan låter dig spela upp högkvalitativt ljud utan att behöva använda externt ljudkort. Som namnet, och underrubriken, avslöjar så är Khan Aimo utrustad med LED-lampor och är kompatibelt med Roccats Swarm-mjukvara som låter dig välja 16,8 miljoner olika färger. Tråkigt nog verkar Roccat köra samma konstruktion på mikrofonen som Khan Pro som jag inte riktigt uppskattade på grund av det märkliga valet att köra en sladdrig mikrofon. Roccats mikrofoner är verkligen toppen på att snappa upp användarens röst, men designen är enligt mig ytterst tveksam. Hur som helst så kommer Roccat Khan Aimo dyka upp hos återförsäljare inom kort och rekommenderat pris ligger på 1249 kronor. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0
2017

Roccat har släppt ytterligare en mus i Kone-serien
AIMO med fokus på smart färgsättning

Kone-serien från Roccat har expanderat ytterligare. Den här gången är det musen AIMO som är utrustad med ljus som reagerar och anpassar sig efter användarens spelstil. Enligt Roccat kommer fler produkter att komma med samma funktioner längre fram. AIMO är utrustad med en optisk sensor med upp till 12.000 dpi och musen släpps i grå, vit och svart. Priset ligger på ungefär 799 kronor. Tumnagel
37.3°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Claimony lägger ner
Har för lite resurser att driva projektet

Är du en frekvent användare av Claimony? Då har vi lite dåliga nyheter. Nyligen meddelade gänget att de kommer lägga ner verksamheten. Anledningen är oklar men Claimony-utvecklarna skriver att det inte längre finns arbetskraft eller resurser för att driva projektet vidare. Friends! Itx27s a sad day for us. Unfortunately we have to close down Claimony. There are plenty of reasons but in short we donx27t have the manpower nor the resources to provide a good enough experience for you guys. We hope you enjoyed the ride as much as we did! Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0
2015

Claimony prisades under Internet Discovery Day
Fick utmärkelsen Best in Show

Under tisdagen hölls Internet Discovery Day i samband med Internetdagarna där nya företag får en chans att träffa investerare. Under eventet fick besökare rösta om vilket nytt företag som var intressantast och vinnare blev speltjänsten Claimony som fick utmärkelsen Best in Show och 25 000 kronor i vinstpengar. Claimonys idé går ut på att folk som spelar spel kan använda sina intjänade achievements för att tjäna poäng via speltjänsten. Poängen kan sedan bytas in mot olika riktiga priser. Det Claimony vann pris för var dock ett nytt spelkoncept baserat på kortspel som går ut på att du som spelare både är en spelare och själva kortspelet. Så här beskriver de spelet: "Genom att hämta information om en spelares prestationer från datakällor som Steam m.fl. skapas ett virtuellt kortspel där spelarna själva representeras på korten. Deras faktiska prestationer och individuella spelstil ligger till grund för att avgöra kortets värde och egenskaper." Varje spelare får ett set med kort som innehåller andra spelare och tillsammans bildar de ett lag. Laget kan sedan utökas och förbättras genom att nya kort skaffas. Alternativt kan man låsa upp egenskaper på de befintliga korten. Varje dag ska sedan fem kort väljas ut av spelaren och baserat på hur profilerna på korten presterar under den aktuella dagen belönas spelaren med poäng som kan användas för att låsa upp fler egenskaper på korten i laget. Det finns också ett arena-läge där två spelare kan ställas mot varandra. En spelare blir också belönas för hur mycket den egna profilen spelas av andra spelare. Spelkonceptet är fortfarande under utveckling men målet är enligt Claimony att alla ska få chansen att bli stjärnor oavsett om det är som spelare eller som ett eftertraktat spelkort. “Vårt mål är att demokratisera e-sporten genom att ge alla chansen att bli stjärna, både som spelare och eftertraktat spelkort. Därför är vad man skulle kunna kalla ‘folkets pris’ extra värdefullt och ett tecken på att vi är på rätt väg.” säger Björn Torstensson, VD på Claimony. Tumnagel
43.4°
+
Emmy Zettergren
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * The 79-Year-Old Japanese Man Who Plays Dark Souls II * Claimony + Indieutvecklare = sant * Linkin Park spelar på Blizzcon 2015 * Guy creates handheld railgun with a 3D-printer * First Look at the Resident Evil Stage Play * Pokkén Tournament Trailer * Svenska kyrkans nya grepp - hitta gud med spel * Knights Of Pen & Paper 2 Out Now On PC, Mac, and Linux * The Taken Kingx27s Art, Like Destinyx27s, Is Killer * If Youx27re Visiting Japan, Check Out This Pokémon Gym * The Stanley Parable designer teases new game * x27WarGamesx27 reboot will let you choose your own adventure * Street Fighter Cosplay Moves Fast * See How Africa’s First Major Action-RPG Has Evolved Since 2003 * That Time A German Hacker Leaked Half-Life 2x27s Source Code * Worldx27s Best Smash Bros. Player Loses, Ending 53-Tournament Streak * New Divinity: Original Sin Enhanced Edition trailer showcases combat * Eiji Aonuma Plays An Hour Of Tri Force Heroes While Dressed As Link * Japan is Getting a Super Mario Maker Costume Based on the Mario Manga * Mushroom 11 Is the Weirdest, Coolest Plattformer I’ve Ever Played * Firefly, Star Wars star Alan Tudyk quit Uncharted 4 after x27weird changesx27 * Resident Evil HD Remasterx27s original voice acting mod is complete * How A Game Studio Totally Bungled A Controversy And Lost All Good Will * 10 Big Myths About Video Games, Debunked By The People Who Make Them Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Claimony och Paradox anordnar mästerskap i Magicka 2
Vinn gamingdator

Har du väntat på en officiell turnering i Magicka 2? Nu är den här. Det är speltjänsten Claimony som tillsammans med Paradox anordnar turneringen som går av stapeln mellan 26 maj och 2 juni. Tanken är att spelare under den tiden ska samla på sig så mycket poäng i Claimonys speltjänst som möjligt och den mest mest poäng efter tävlilngsdagarna vinner priser. Förstapriset är en speldator från HP medan andrapriset består av en fräck Magicka-rock. Efter det följer olika datorrelaterade priser. Utöver det här anordnar arrangörerna veckan innan turneringen en Fan Art-tävling. Är du nyfiken kan du kolla in reglerna och tider samt anmäla dig via länken nedan. Tumnagel
44.2°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida