44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Airbus har levererat sin sista A380 Släpper hyllningsfilm för sin superjumbo Förra veckan levererade Airbus det sista exemplaret av modellen A380, en modell som man har sålt till flygbolag runt om i världen sedan 2007. Airbus började planera inför sin superjumbo-modell redan 1988 och år 2000 presenterade den europeiska flygplanstillverkaren sitt A380-program. Den första prototypen av A380 presenterades i början av 2005 och i oktober 2007 levererade den första A380-modellen till Singapore Airlines. Totalt har Airbus tillverkat 251 stycken A380 och 123 av dessa har köpts av flygbolaget Emirates. Det var även Emirates som förra veckan fick den sista Airbus A380 som tillverkats levererad. Här ovanför hittas en hyllningsfilm för A380 som Airbus släppte i samband med den sista leveransen av superjumbon. Tumnagel
38.9°
0
Airbus och Boeing vill vänta lite med 5G Säger att vissa band kan störa flygplansutrustning Chefer från både Airbus och Boeing vill att den amerikanska regeringen och operatörer ska skjuta upp expansionen av 5G-nätet. I ett brev skriver man att tekniken kan ha "en enorm negativ inverkan på flygindustrin". Tidigare har man varit orolig över C-bandet, som sägs kunna störa flygplansutrustning. De amerikanska operatörerna AT&T och Verizon ska utöka sina 5G-nät 5 januari. Flygtillverkarna citerar forskning från gruppen Airlines for America, som menar att om Federal Aviation Administrations (FAA) 5G-regler hade varit i kraft 2019, skulle cirka 345 000 passagerarflyg och 5 400 fraktflyg ha drabbats av förseningar, omdirigeringar eller inställda avgångar. FAA säger att 5G kan störa känslig flygplansutrustning som höjdmätare. I november försenade AT&T och Verizon lanseringen av C-bandet med en månad, till den 5 januari. De antog även försiktighetsåtgärder för att begränsa störningar. Den amerikanska industrigruppen för trådlös kommunikation (CTIA) har sagt att 5G är säkert och anklagar flygindustrin för att förvränga fakta. Tumnagel
34.1°
0
Lufthansa visar upp koncept på superlyxig flygplanskabin Låtsas att du färdas under vattnet Tyska Lufthansa Technik har visat upp ett nytt koncept på hur flygplanskabinen på privatflygplan kanske skulle kunna se ut i framtiden. Som synes på illustrationen här ovanför så tänker sig Lufthansa Technik att det skulle gå att projicera olika saker på kabinens innertak och en del av väggarna. Det skulle kunna handla om simulationer av undervattensmiljöer, rymdmiljöer eller något annat som passagerarna skulle föredra framför de vanligtvis rätt så neutrala kabinväggarna. Lufthansa Technik kallar sitt lyxkoncept för "Explorer". Konferensrummet som syns på bilden ovan är placerat i mitten av en Airbus Corporate Jet ACJ330 och ni kan ta del av hela interiörskissen här nedanför. Lufthansa visade upp det än så länge ofullständiga Explorer-konceptet på Monaco Yacht Show som arrangerades förra veckan. Nästa månad arrangeras Dubai Air Show och då planerar Lufthansa Technik att visa upp hela konceptet. När vi kan få se kabiner som dessa installerade i faktiska flygplan nämns inte. Förhoppningsvis sammanfaller det med när jag planerar att gå all in på att bli Bond-skurk på allvar. Tumnagel
35.8°
0
Astronauter på ISS planerar att väcka roboten CIMON igen Den klotformade roboten har inte varit i bruk sedan 2020 Senare i år kommer astronauter från den europeiska rymdmyndigheten ESA starta igång roboten CIMON (Crew Interactive Mobile companion) igen när de anländer till den internationella rymdstationen ISS. En första version av CIMON skickades upp till ISS sommaren 2018 och fungerade som en slags smart assistent som kunde hjälpa till med instruktioner och annat när astronauterna utförde olika arbetsuppgifter på ISS. CIMON återvände till jorden i december 2018 och återfinns nu på ett museum i Tyskland. Den andra versionen av CIMON skickades upp till ISS i december 2019 och användes tills dess att ESA-astronauten Luca Parmitano lämnade ISS i februari 2020. Sedan dess har den legat förvarad på ISS. I oktober anländer nya astronauter från ESA till ISS och då kommer man att starta upp CIMON-2 igen. CIMON är utvecklad av IBM och Airbus och har finansierats av det tyska nationella rymdcentret DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt). I videoklippet nedan kan ni kolla in när astronauten Luca Parmitano testar CIMON-2 under sin vistelse på ISS. Tumnagel
37.8°
0
En lite närmare titt på Airbus 350 Delar av planet du vanligtvis inte får se Här kan ni kolla in ett klipp som visar upp lite delar av Airbus 350-modell som vi passagerare vanligtvis inte ser. I klippet visar den svenske youtubern "bjornpilot" bland annat upp utrymmet där piloterna kan ta sig en tupplur så väl som flygplanets lastutrymme och utrymmet under cockpiten där en del av flygplanets elektronik finns. Tumnagel
42.3°
0
Boeing 737 Max 10 har flugit för första gången Den största Max-modellen som hittills lämnat marken Boeing har testat en ny modell av sina Max-flygplan och det är den största Max-modellen som hittills lämnat Boeings fabrik. Boeing 737 Max 10 är har kapacitet att flyga 230 passagerare vilket kan jämföras med Max 737 Max 9 som kan ta 178 - 220 passagerare. Max 10 är primärt utvecklad för att konkurrera med Airbus A321neo som kan ta 185 - 240 passagerare. A321neo har dock en räckvidd på cirka 7400 kilometer medan 737 Max 10 har en räckvidd på cirka 6100 kilometer. Under sin första provflygning tillbringade planet 2,5 timmar i luften. Boeing 737 Max 10 förväntas börja flyga i kommersiell trafik någon gång under 2023. Tumnagel
36.4°
0
Airbus nya kabindesign är snart här Bekvämare, rymligare och mer avslappnad 2017 visade Airbus upp den bekvämare och mer avslappnade designen Airspace. Nu börjar man bli klara att massproducera de nya interiörerna. Flygbolaget JetBlue ska ha ha påbörjat fas två av testerna vilket innebär att de snart kommer vara redo för att ta emot betalande passagerare i de uppdaterade flygplanen. Nytt är bland annat en annan design på entrén med ett trevligare mer välkomnande ljus. De nya fönstren ska även släppa in mer naturligt ljus. Förvaringsutrymmena ovanför stolarna ska vara de största i klassen och platserna som har tre stolar i bredd ska nu ha mer axelutrymme. Toaletterna ska ha fått uppdaterade beröringsfria funktioner och antibakteriella beläggningar på ytor. Överallt finns det numera LED-belysning som kan dimmas och ändra färger. Exakt när den nya designen börjar rullas ut är oklart men det är alltså på gång. Tumnagel
46.6°
0
2020
Rykte EU sägs satsa på rymdinternet Ryktas bygga konkurrent till StarLink, OneWeb och Project Kuiper Den franska tidningen Les Echoes uppger att EU planerar att bygga upp ett satellitnätverk som skulle kunna förse användare på jorden med internet som beamas från rymden. Det handlar med andra ord om ett liknande projekt som SpaceX Starlink, Amazons Project Kuiper och OneWeb, företaget som nu ägs av den brittiska staten och det indiska företaget Bharti Global, håller på att bygga upp. Enligt källorna ska EU ha dra igång en undersökning i början av nästa år som ska avgöra hur ett satellitbaserat nätverk för internet skulle kunna se ut och fungera. De företag som uppges vara inblandade i att eventuellt bygga ett europeiskt satellitnätverk för internet rapporteras vara europeiska Airbus, franskitalienska Thales Alenia Space, tyska OHB SE, satellitoperatörerna Eutelsat Communications SA och SES SA samt rymdföretagen Telespazio och Arianespace. Kostnaden för att bygga upp nätverket uppskattas ligga på 6 miljarder euro, motsvarande cirka 61 miljarder svenska kronor. Det finns än så länge inga officiella uppgifter från EU som gör gällande att man planerar att bygga upp ett eget satellitnätverk för rymdinternet. Tumnagel
37.0°
0
Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035 Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
63.3°
0
Piloter testkör Microsoft Flight Simulator En Airbus och en Boeing Nya Microsoft Flight Simulator är ju väldigt snyggt, men hur väl stämmer det överens med verkligheten? Här får vi se en Airbus A320 NEO-pilot flyga flygplanet i spelet och han verkar rätt imponerad. För oss som är semiflygnördiga får man reda på massor med kul information. Nedan ser vi en Boeing 787 Dreamliner-pilot flyga just en Dreamliner men även en Cessna. Tumnagel
43.2°
0
Nästa sida