m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

En snabbtitt på Totems eldrivna Alfa Romeo Giulia
En vattendelare

För några veckor sedan visade Totem Automobili upp bilder på deras ombyggda Alfa Romeo Giulia som fått helt elektrisk drivlina. Här får vi oss en snabbtitt på bilen av YouTube-kanalen REV. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Räikkönen och Giovinazzi kör nya Alfa Romeo Giulia GTA
"Yes, it's ok"

Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi kör båda två för Alfa Romeo i Formel 1 och här får vi se när de får testa nya Alfa Romeo Giulia GTA för att se vad den går för. Inte helt oväntat är det bara lovord som sägs, men det är ändå rätt så underhållande att titta på. Kul bonusklipp här som tyvärr inte går att bädda in där Kimi skrämmer Antonio på Ringen. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Här är Totem Automobilis eldrivna Alfa Romeo Giulia
En restomod med 500 hästar

I våras skrev vi om Totem Automobili som hade planer på att bygga en helt eldriven version av Alfa Romeos klassiska modell Giulia. Nu visar man upp bilen som är en restomoddad tjock sak med 500 hästar under skalet. Skapelsen kallas för Totem GT Electric och den har fått sig en karossbreddning på hela 18 centimeter. De nya skärmarna är i kolfiber och chassiet har förstärkts överallt för att klara den nya effekten och påfrestningarna som medföljer. Stötdämparna kan man få med manuell eller elektronisk justering. På insidan finns läckra skalstolar i kolfiber och som vi kan se sitter det en växelspak mellan dessa. Den simulerar en sekventiell växellåda och ska kännas på samma vis när man växlar. Man ska kunna ställa in vridmomentkurvan på motorn, hur mycket kraft den ska leverera, den simulerade utväxlingen och hur många växlar man vill ha - allt för att optimera körupplevelsen. Batteripacket har man utvecklat internt och det ska ha kapacitet för att klara 40 mil på en laddning. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och målet är att tillverkningen ska dra igång någon gång 2022. Som väntat blir priset rätt så saftigt - från 430.000 euro styck. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

En första titt på Alfa Romeo Giulia GTAm
Dyr hardcore-version

I mars rullade Alfa Romeo ut värstingarna Giulia GTA och Giulia GTAm. Nu har diverse medier fått sig en första titt på Giulia GTAm och så här såg det ut. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia QV möter en Alfa Romeo 2000 GTV
Nytt och gammalt

Throttle House har nu ställt två bilar från samma tillverkare mot varandra i ett jämförelsetest. Men det skiljer en hel del mellan dem, framförallt ålder. I ena ringhörnan har vi en Alfa Romeo 2000 GTV från 1973 och i den andra en Giulia Quadrifoglio från 2020. Så vad har hänt de senaste 47 åren? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition tar sig en sväng på Nürburgring
Klockade 7:32.79

Sport Auto tog ut BMW M8 Competition på Nürburgring för att se vad den gick för och när man hade kört klart klockades tiden 7:32.79. Det gör bilen minst lika snabb som både Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och Audi R8 V10 Plus. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia GTA kostar från 1.925.000 kronor
GTAm från 2.000.000 kronor

För några veckor sedan skrev vi vad nya Alfa Romeo Giulia GTA och Giulia GTAm kostade i euro. Nu är de svenska priserna här och de lyder 1.925.000 respektive 2.000.000 kronor. För pengarna får man en Giulia Quadrifoglio med ännu mer klös och fokus på prestanda. Den dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter ger här 540 hästar och är ditt mål att köra bana köper du GTAm som dessutom är 100 kilo lättare och utrustad med bur och ordentliga skalstolar. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas totalt. Bygg din bil här. Tumnagel
26.9°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia och Stelvio Quadrifoglio uppdateras
Snygga i grönt

I november förra året fick Alfa Romeos modeller Giulia och Stelvio sig en väldigt diskret facelift som innebar lite mer teknik, större skärm på insidan och nya lackalternativ. Nu kommer samma behandling även till prestanda-versionerna Quadrifoglio. Motorn är orörd vilket innebär att det under huven på dessa sitter en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Giulia driver bara på bakhjulen medan Stelvio är fyrhjulsdriven. Båda får en åttastegad automatlåda. Nytt är att man kan få maskinen att sjunga lite bättre med hjälp av ett avgassystem i titan med kolfiberändar från Akrapovic. Utseendemässigt uppdateras bilarna med nya mörkare LED-bakljus och blanksvarta inlägg runt grillen. Stelvio får även 21 tum stora fälgar. På tillvalslistan tillkommer grill, backspegelkåpor och bakvinge i kolfiber. Nya färger går också att få, bland annat den gröna vi ser här. Den heter Montreal och är inspirerad av den klassiska modellen Montreal som i år fyller 50. Precis som hos sina motorsvagare syskon är det på insidan det har hänt mest. Här sitter en ny läderratt och växelväljare på plats tillsammans med en uppdaterad mittkonsol med mer förvaringsutrymme. Man kan även få säkerhetsbältena i rött eller grönt om man skulle vilja. Nya val när det kommer till läder och Alcantara finns också. Ett par framstolar från Sparco med kolfiberbaksida finns som tillval. I mitten sitter det nya infotainmentsystemet som består av en pekskärm på 8,8 tum som bjuder på uppkopplade tjänster och ny design på menyerna. Quadrifoglio får en extra Performance Pages-meny där man bland annat kan se hur vridet fördelas, turbotrycket och hur mycket kraft som för tillfället används. På körassistantfronten får bilarna nu självkörning i nivå 2 och här finns teknik som Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Active Cruise Control, Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist och Highway Assist och Driver Attention Assist. Man ska kunna beställa från och med nästa vecka och de första bilarna väntas komma till Sverige i juli. Giulia Quadrifoglio kostar från 749.000 kronor medan Stelvio Quadrifoglio börjar på 849.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Priserna för Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm är här
Nu kan du även bygga din bil online

I början av mars rullade Alfa Romeo ut två stycken nya prestandaversioner av modellen Giulia - Giulia GTA och Giulia GTAm. Nu har man öppnat upp konfiguratorn för den förstnämnda så att man online kan bygga bilen som man vill ha den. Men den som hoppades på att kunna dyka ner i 100 olika val och detaljer blir tyvärr besviken. Det enda man kan göra är att välja mellan tre olika lackalternativ, färg på bromsok, färg på interiörens sömmar och färg på säkerhetsbältena. Den som vill att sin bil ska sticka ut lite extra har även möjlighet att få den klädd i klassiska dekorer som ni kan se exempel på här nedan. I samma veva får vi nu även reda på vad bilarna kostar. En Giulia GTA kostar från 175.000 euro medan Giulia GTAm kostar från 180.000 euro. Båda får en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 540 hästar vilket är 30 fler än i Giulia Quadrifoglio. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

En eldriven Alfa Romeo Spider är på väg
Får genomskinlig hardtop

För ett tag sedan skrev vi om att en eldriven version av klassiska Alfa Romeo Giulia var på väg. Du som hellre gillar modellen Spider blir inte heller utan. Garage Italia har nämligen planerar på att bygga en eldriven version av just denna och det här är de första skisserna vi får se. Bilen som väntas få namnet Garage Italia Duetto Icon-e baseras på den fjärde generationen av Spider. Förutom att den kommer att få en elmotor och batteripack kommer även bromsar och chassi att uppdateras. En kul detalj är även den helt genomskinliga hardtopen som lär skapa bastu-effekt om man kör varma dagar. Mer information om bygget ska komma allt eftersom. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Klassisk Alfa Romeo Giulia med eldrift
Totem Automobili har en på gång

För två veckor sedan skrev vi om Alfaholics kolfiber-kaross till klassikern Giulia. Några andra som också pysslar med den modellen är Totem Automobili som är i farten med att ta fram en eldriven version. Den har en elmotor på 525 hästar och 940 newtonmeter vilket bland annat ska ge bilen fartresurser på 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Motorn får sin kraft från ett batteripack på 50,4 kWh och detta ska fulladdat räcka för 32 mils körning. Företaget utgår från en Giulia GT Junior som man sedan plockar ned helt och hållet för att sedan bygga upp igen. Tio procent av original-chassit sparas - resten är helt eget. Den nya plattan är i aluminium och förstärkt överallt. Allt kläs sedan med en kaross i kolfiber. Målet var att visa upp den färdiga bilen på årets Goodwood Festival of Speed men eftersom eventet är uppskjutet vet vi inte när det blir. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Alfaholics presenterar kolfiber-kaross till Alfa Romeo Giulia
Varning för pornografiska bilder

Giulia är som ni kanske vet ingen ny modellbeteckning hos Alfa Romeo utan den dök upp redan 1962. Några som specialiserat sig på att bygga om just den gamla bilen är Alfaholics och deras toppversion kallas för GTA-R. Det är typ som en Singer-Porsche fast en Alfa Romeo istället. Nu presenterar man möjligheten att få denna bil med kaross helt i kolfiber och man visar upp det på detta vackra nakna vis. Den nya karossen är 70 kilo lättare än stål-varianten och när bilen är helt färdigbyggd är den 38 kilo lättare än värstingen GTA-R 290. GTA-R 300 som man kallar bilen för när den har kolfiber-karossen väger in på under 800 kilo. Siffran 300 är för att bilen då får ett effekt/viktförhållande på strax över 300 hästar per ton. Motorn man använder är en Twin Spark-fyra som borrats upp till 2,3 liter och som levererar 243 hästar vid 7000 varv. Bilen får även företagets senaste Ultraleggera-fjädring i titan. En Alfaholics GTA-R 290 kostar runt 240.000 pund, GTA-R 300 lär kosta en slant mer än det. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Se Fisker Ocean röra på sig
Skum reklamfilm

I början av året presenterade Fisker sin nya modell Ocean. Nu har man släppt en kort video där vi får se bilen röra på sig för första gången, och av någon märklig anledning jaga ikapp en stackars Alfa Romeo Giulia. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm
Lättade busbilar för gata och bana

Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0
2019

En bättre titt på uppdaterade Alfa Romeo Giulia och Stelvio
Nya färger och bättre interiör

Förra veckan presenterade Alfa Romeo uppdaterade versioner av deras modeller Giulia och Stelvio men det fanns varken bra videoklipp eller bilder att kika på. Nu finns det det så att vi kan få oss en bättre överblick av nyheterna. Utsidan är väl egentligen ingen regelrätt facelift då det bara handlar om nya lackalternativ utan det är på insidan det har hänt mest. Bilarna har fått ett nytt infotainmentsystem med en 8,8 tum stor pekskärm, ny mittkonsol, ny växelväljare och en ny ratt. Den lilla skärmen på sju tum som sitter mellan instrumenten har även fått en ny layout och bättre grafik. Alla material ska nu vara av bättre kvalitet och hela interiören i sig ska ha fått ett lyft från tidigare. Bilarna får även självkörning i nivå 2 vilket innebär Highway Assist System, Traffic James Assist System, Traffic Sign Recognition, Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Driver Attention Alert och Standard Full Speed Forward Collision Warning Plus. Annat nytt på teknikfronten är WiFi-hotspot, mobilapp som kan styra en del av bilens funktioner, Vehicle Finder, Stolen Vehicle Locater and Assistance, och Over-The-Air-uppdateringar för bilens mjukvara. I klippet nedan får vi se lite mer av alla uppdateringar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Ryan Reynolds ger oss en guidad tur i Italien
Full patte!

Ryan Reynolds och Netflix har levererat en lugn och stillsam video där vi får en guidad tur genom Italien och får se vad landet har att erbjuda. Haha, luring! I själva verket är det en trailer för Michael Bays nya pangpangrulle 6 Underground och vi får se Ryans karaktär One och hans kumpaner bränna runt i en neongrön bil Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. 13 december släpps 6 Underground på Netflix. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

Davids vackra Alfa Romeo Giulia TZ
En racerbil för gatan

1963 rullades Tubolare Zagato ut. Det var en moddad race-version av Alfa Romeos modell Giulia som fick rörramschassi och kaross i aluminium som Zagato knackat fram. Ett år senare homologerades bilen och då hamnade huvudpersonen i detta klipp i Kalifornien. Efter att ha levt ett hårt liv på racerbanor i många år köpte David Eichenbaum bilen som med hjälp av Conrad Stevenson numera är har återfått sin fornstora glans. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo uppdaterar Giulia och Stelvio
Får bättre interiör

Att Alfa Romeo skulle ansiktslyfta modellerna Giulia och Stelvio visste vi sedan tidigare men inte riktigt när detta skulle ske. Lite överraskande har man nu visat upp bilarna i Kina och vid en första anblick ser det inte ut som att något har förändrats, men det har det. Interiören har fräschats upp och ska nu både kännas och vara mer premium. Här finns en ny pekskärm på 8,8 tum i mittkonsolen och den erbjuder bland annat Wifi-hotspot, OTA (over-the-air-uppdateringar), nödsamtals-funktion och bilassistans-funktion. Man ska nu även via sin smarta telefon kunna låsa, låsa upp, blinka med strålkastarna och se var bilen befinner sig. Även ratten och växelväljaren är nya. Alfa kommer att visa upp bilarna på Los Angeles Auto Show som drar igång för pressen den 18 november. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Evo kör Renault Mégane R.S. Trophy-R
Nästan lika snabb som BMW M4 Competition

Trophy-R-versionen av Renault Mégane R.S. innebär en bantning på hela 130 kilo jämfört med vanliga R.S. vilket inte helt oväntat visar sig när man utsätter bilen för lite bankörning. Det har Evo gjort och den här rackaren är lika snabb som en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och bara snäppet långsammare än en BMW M4 Competition. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nästa Dodge Challenger elektrifieras
Inga fler V8:or med 700 hästar

Mike Manley tog över som vd för Fiat Chrysler Automobiles efter det att Sergio Marchionne hastigt gick bort i somras. Nu meddelar Mike att den som väntat sig att nästa Dodge Challenger skulle toppa det som finns idag och erbjudas med en ännu värre monster-V8:a kommer att bli besviken. Även här kommer man nämligen att styra mot elektrifiering. "I think that electrification will certainly be part of the formula that says what is American muscle in the future. What it isnx27t going to be is a V-8, supercharged, 700-horsepower engine. New technology is going to drive a load of weight out, so we can think of the powertrains in a different way. And we can use electrification to really supplement those vehicles." Värstingen Challenger SRT Demon bjuder på så mycket som 850 hästar och är väl så mycket muskelbil det bara kan bli. Men det blir alltså ändring på detta i framtiden, vilket säkerligen var väntat. Nästa värsting-version av Challenger kommer säkerligen att bjuda på mycket effekt, fast på ett annat vis. Modellen kommer även att baseras på en ny plattform och den hetaste kandidaten är Giorgio-plattan som Alfa Romeo Giulia bygger på. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Så blir nya Alfa Romeo Giulia till
En titt in i fabriken

I det här klippet från Business Insider får vi hänga med och se hur det går till när Alfa Romeo tillverkar modellen Giulia. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2018
Nästa sida