m

Maserati visar bilder på maskerad Grecale
Presenteras senare i år

Maseratis kommande SUV heter Grecale och nu får vi oss en liten smygtitt på denna. Modellen baseras på Alfa Romeo Stelvio och det ultimata målet för Maserati är väl att sno kunder från Porsche Macan med denna. Vad den kommer att få under huven återstår att se men det lär bli samma maskiner som finns i Stelvio. Grecale kommer att presenteras innan året är slut. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2020

Maseratis nya lilla suv kommer heta Grecale
Baseras på samma plattform som Alfa Romeo Stelvio

Maserati har en ny SUV som är mindre än Levante på gång och nu får vi reda på att denna kommer att heta Grecale. Namnet kommer från en våldsam nordöstlig vind som sveper över Medelhavet. Modellerna Mistral, Ghibli, Bora, Merak, Khamsin och Levante är också döpta efter kända vindstyrkor. Den nya modellen baseras på plattformen Giorgio som även Alfa Romeo Stelvio vilar på och är tänkt som en utmanare till bland annat Porsche Macan. Om allt går vägen visas bilen upp någon gång nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

En bättre titt på uppdaterade Alfa Romeo Giulia och Stelvio
Nya färger och bättre interiör

Förra veckan presenterade Alfa Romeo uppdaterade versioner av deras modeller Giulia och Stelvio men det fanns varken bra videoklipp eller bilder att kika på. Nu finns det det så att vi kan få oss en bättre överblick av nyheterna. Utsidan är väl egentligen ingen regelrätt facelift då det bara handlar om nya lackalternativ utan det är på insidan det har hänt mest. Bilarna har fått ett nytt infotainmentsystem med en 8,8 tum stor pekskärm, ny mittkonsol, ny växelväljare och en ny ratt. Den lilla skärmen på sju tum som sitter mellan instrumenten har även fått en ny layout och bättre grafik. Alla material ska nu vara av bättre kvalitet och hela interiören i sig ska ha fått ett lyft från tidigare. Bilarna får även självkörning i nivå 2 vilket innebär Highway Assist System, Traffic James Assist System, Traffic Sign Recognition, Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Driver Attention Alert och Standard Full Speed Forward Collision Warning Plus. Annat nytt på teknikfronten är WiFi-hotspot, mobilapp som kan styra en del av bilens funktioner, Vehicle Finder, Stolen Vehicle Locater and Assistance, och Over-The-Air-uppdateringar för bilens mjukvara. I klippet nedan får vi se lite mer av alla uppdateringar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo uppdaterar Giulia och Stelvio
Får bättre interiör

Att Alfa Romeo skulle ansiktslyfta modellerna Giulia och Stelvio visste vi sedan tidigare men inte riktigt när detta skulle ske. Lite överraskande har man nu visat upp bilarna i Kina och vid en första anblick ser det inte ut som att något har förändrats, men det har det. Interiören har fräschats upp och ska nu både kännas och vara mer premium. Här finns en ny pekskärm på 8,8 tum i mittkonsolen och den erbjuder bland annat Wifi-hotspot, OTA (over-the-air-uppdateringar), nödsamtals-funktion och bilassistans-funktion. Man ska nu även via sin smarta telefon kunna låsa, låsa upp, blinka med strålkastarna och se var bilen befinner sig. Även ratten och växelväljaren är nya. Alfa kommer att visa upp bilarna på Los Angeles Auto Show som drar igång för pressen den 18 november. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2018

Mercedes-AMG GLC 63S nu snabbaste suven på Ringen
Petar ner Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Alfa Romeo får nu snällt stiga åt sidan med sin Stelvio Quadrifoglio som de satte varvrekord med i september förra året. Med tiden 7:51,7 klockades man som snabbast SUV men den titeln har nu Mercedes tagit över med modellen GLC 63S. Den nya tiden lyder 7:49,369. Ingen jätteskillnad men ett nytt rekord hur som helst. Mercan har en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 510 hästar under huven. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

12 stycken bilar och över 6.000 hästkrafter
Vilken är snabbast?

Motor Trend har nu avklarat sitt åttonde "Worlds Greatest Drag Race" där de ställer upp massa olika nya prestandabilar på en flygraka och ser vilken av dem som är snabbast över mållinjen. I år var deltagarna McLaren 720S, Porsche 911 GT2 RS, Dodge Challenger RT Scat Pack 1320, Honda Civic Type R, Lamborghini Huracán Performante, BMW M5, Ford Mustang GT Performance Pack Level 2, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Kia Stinger GT, Audi TT RS, Chevrolet Corvette ZR1 och nya Aston Martin Vantage. Ni ser här ovan hur det gick för respektive bil. Nedan får vi reda på vilken av bilarna Motor Trend tycker är bäst att köra. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Laddhybrid-version av Lamborghini Urus kommer nästa år
Och man kommer inte att släppa en mindre SUV

Lamborghini berättar nu att modellen Urus kommer att elektrifieras om ungefär 18 månader och då släppas som laddhybrid. Förutom att då kunna smyga runt på el några mil ska även effekten hoppa upp från 650 till omkring 680 hästar. Samma specar som hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid alltså, varifrån man hämtar grejerna. Samma prylar kommer även att sitta i Cayenne Turbo S E-Hybrid som väntas presenteras i slutet av året. Andra nyheter kring modellen är att man inte kommer att släppa en mindre version av den, det kommer alltså inte komma en Urus i Macan-format. Härnäst ska Lamborghini ta ut Urus på Ringen och försöka att sätta ett nytt varvrekord som kan putta ned Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio från tronen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2017

Blir Lamborghini Urus snabbaste suven på Ringen?
Det är målet i alla fall

Förra veckan presenterade Lamborghini den nya modellen Urus som är en SUV. Den snabbaste suven i världen till och med, om man ser till toppfarten som ligger på hela 305 km/h. Frågan är nu om den också kan komma att bli den snabbaste suven i världen på Nürburgring. Det är i alla fall vad tillverkaren siktar på och till våren får vi svaret. För att bli ny herre på täppan måste man bräcka Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio som kört Nordslingan på 7:51,7. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Volvo XC40 kan bli årets bil
Till final tillsammans med sex andra

Volvo XC40 verkar vara en riktigt trevlig bil, så trevlig att den nu kan bli årets bil. Volvo satte upp speciella provkörningar och speciella moment under provkörningen förra veckan så att bilen skulle ha en möjlighet att bli årets bil. Om det blir så är ännu oklart, men bilen är i alla fall i final. Övriga finalister är Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW 5-serie, Citroën C3 Aircross, Kia Stinger och Seat Ibiza. Vilken bil tror ni blir vinnaren? Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Svenskt pris på Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Blir din för 814 900 kronor

För ett år sedan presenterade Alfa Romeo sin allra första SUV Stelvio och man gjorde det med dunder och brak genom att endast visa upp den allra fetaste versionen Quadrifoglio. Men sedan dess har man inte snackat så mycket om just den vare sig när det gäller tillgänglighet eller pris, men nu är det dags. Bilen ska gå att beställa nu och för att bli ägare till den får du slanta upp 814 900 kronor. För pengarna får du en sportdroska med dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger hela 510 hästar under huven. Maskinen har bland annat gjort så att modellen slagit rekord som snabbaste SUV runt Nürburgring, alltid något som kan vara kul att kunna dela med sig av när man står och tankar. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeos SUV är snabbast runt Ringen
Stelvio Quadrifoglio satte tiden 7:51,7

Den vassaste versionen av Alfa Romeos SUV Stelvio, Stelvio Quadrifoglio, har tagit en svängom på Nürburgring och väl där satte den ett nytt världsrekord för suvar. Med tiden 7:51,7 klassas den som världens snabbaste SUV på slingan och det då den nu är några sekunder snabbare än Porsche Cayenne Turbo S som tidigare hade titeln med tiden 7:59,7. Reid Bigland som är chef hos Alfa säger följande: "We specifically engineered and designed the Stelvio Quadrifoglio to set world-class benchmarks and it did not disappoint with a world-record Nürburgring lap time of 7 minutes and 51.7 seconds. We’re proud to now hold two Nürburgring lap time records with the Giulia Quadrifoglio as the fastest four-door production sedan and the Stelvio Quadrifoglio as the fastest production SUV." Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Det var ett tag sedan jag var på presskörningsresa nu men denna inbjudan lockade för mycket för att tacka nej till. Köra Alfa Romeos helt nya modell - suven Stelvio på Stelviopasset. En klassisk italiensk biltillverkare som man nog aldrig hade väntat sig skulle trycka ut en SUV har precis gjort det och körningen kommer att ske på en av världens häftigaste vägsnitt. En sån sak får man ju inte vara med om så ofta så självklart följde jag med. Suven som kommer i samma häftiga QV-utförande som syskonet Giulia lockade mest såklart även om det är en dieselknarr som garanterat kommer att sälja bäst. Men en bil med över 500 hästar och kurviga vägar man oftast bara drömmer om i kombination är svårslaget. Så blev det dock inte riktigt. Väl på plats fick vi inbjudna reda på att QV-versionen inte alls var med på provkörningen. Några timmar senare stod det även klart att det inte skulle bli någon körning på Stelviopasset. Det stängdes nämligen för trafik redan i december och öppnar inte igen förrän till våren. Halvbra start med andra ord, och inte blev det så väldigt mycket bättre sen heller. Alfa har gett sig ut på ett helt nytt territorium, och hävdar stolt att Stelvio är helt revolutionerande och så mycket roligare än alla andra suvar att köra. Efter att ha kört bilen vet jag inte riktigt varför man säger så, eftersom det inte stämmer. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2016

Alfa Romeos första SUV är här
Säg hej till Stelvio

Det har snackats om den länge men nu är äntligen Alfa Romeos första SUV här. Den heter som det tidigare ryktats om Stelvio och namnet kommer från den lilla alpstaden i norra Italien där det världsberömda Stelviopasset finns beläget - en helt underbar sträcka med slingriga vägar. Bilen ser i princip ut som en något tjockare Guilia och den bygger även på samma Giorgio-plattform. Fyrhjulsdrift är standard och precis som sitt sedan-syskon väljer Alfa att först presentera modellen i Quadrifoglio-utförande. Japp, även Stelvio kommer i denna värstingskrud vilket innebär att man stoppat ner en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter och 510 hästar under huven. Den kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda och till 100 km/h ska man från stillastående ta sig på bara 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 285 km/h. Vill man ha något mildare än Quadrifoglio finns vanliga Stelvio och Stelvio Ti (Turismo Internazionale) som innehåller lite mer utrustning. Bägge två får en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 280 hästar och 415 Newtonmeter i vrid, samma som sitter i Giulia Veloce. Den åttastegade automatlådan återfinns även här. Insidan ser ut som i Giulia och även här finns det ett vred på mittkonsolen som ställer in bilens humör mellan Dynamic, Natural och Advanced Efficiency. Quadrifoglio har även ett Race-läge. I mitten sitter en infotainmentskärm på 6,5 tum som går att utöka till 8,8 tum i tillvalslistan. Tillverkningen av bilen drar igång i Fiat Chrysler Automobiles fabrik i Cassino, Italien, i slutet av året. De första bilarna väntas nå hallarna i mitten av nästa år. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeos SUV har premiär i november
Visas på Los Angeles Auto Show

Snart är det ingen biltillverkare kvar som undviker SUV-träsket. Näst på tur att dyka ner i plurret är Alfa Romeo som på årets upplaga av Los Angeles Auto Show kommer att visa upp vad de har att erbjuda i segmentet. Bilen sägs heta Stelvio och formspråket ska inte avvika extremt mycket från dagens Alfor, den stora V-formade grillen och kurviga former lär alltså vara på sin plats. För att inte bli utskrattad som omodern kommer även taklinjen att vara mer åt coupé-hållet. Bilmässan drar igång den 15 november. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0