m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Biltillverkaren Bizzarrini återupplivas
Före detta Aston Martin-vd håller i spakarna

1964 grundades den italienska biltillverkaren Bizzarrini av Giotto Bizzarrini. Giotto hade tidigare jobbat som både ingenjör och testförare hos Ferrari och Alfa Romeo och kände sig mogen att dra igång något eget. Under fem års tid deltog man i flera olika race, bland annat 24-timmars på Le Mans. Modellerna Strada, Europa och P538 blev till och även en del specialare under 2000-talet. Nu ska märket återupplivas ytterligare en gång och bakom står den London-baserade lyxbilshandlaren Pegasus Brands. Tre stycken före detta Aston Martin-chefer ska basa över märket och en av dem är Ulrich Bez som mellan 2000 och 2013 var vd för Aston. Ulrich har även jobbat hos Porsche där han var med och utvecklade 911 Carrera RS 2.7, 968 och 993. Andra namn som är med i det nya projektet är Christopher Sheppard och Janette Green. När "nya" Bizzarrini ska presentera något är oklart men det lär vi få reda på. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

En snabbtitt på Totems eldrivna Alfa Romeo Giulia
En vattendelare

För några veckor sedan visade Totem Automobili upp bilder på deras ombyggda Alfa Romeo Giulia som fått helt elektrisk drivlina. Här får vi oss en snabbtitt på bilen av YouTube-kanalen REV. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Tre fantastiska Alfa Romeo-koncept till salu
Köp och ställ i vardagsrummet

På Turin Auto Show 1953, 1954 och 1955 visade Alfa Romeo upp ett nytt fantastiskt koncept varje år. Trion kallas för Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica Concepts och nu ska dessa auktioneras iväg av RM Sothebyx27s. Bilarna som går under namnet B.A.T. 5, B.A.T. 7 och B.A.T. 9d ritades av Franco Scaglione och tillverkades sedan för hand av Bertone. De rankas som de viktigaste fordonskoncepten någonsin tillverkade och alla tre kommer att säljas tillsammans nu på onsdag den 28 oktober. Auktionshuset räknar med att trion kommer att inbringa mellan 14 och 20 miljoner dollar. Fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Räikkönen och Giovinazzi kör nya Alfa Romeo Giulia GTA
"Yes, it's ok"

Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi kör båda två för Alfa Romeo i Formel 1 och här får vi se när de får testa nya Alfa Romeo Giulia GTA för att se vad den går för. Inte helt oväntat är det bara lovord som sägs, men det är ändå rätt så underhållande att titta på. Kul bonusklipp här som tyvärr inte går att bädda in där Kimi skrämmer Antonio på Ringen. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Här är Totem Automobilis eldrivna Alfa Romeo Giulia
En restomod med 500 hästar

I våras skrev vi om Totem Automobili som hade planer på att bygga en helt eldriven version av Alfa Romeos klassiska modell Giulia. Nu visar man upp bilen som är en restomoddad tjock sak med 500 hästar under skalet. Skapelsen kallas för Totem GT Electric och den har fått sig en karossbreddning på hela 18 centimeter. De nya skärmarna är i kolfiber och chassiet har förstärkts överallt för att klara den nya effekten och påfrestningarna som medföljer. Stötdämparna kan man få med manuell eller elektronisk justering. På insidan finns läckra skalstolar i kolfiber och som vi kan se sitter det en växelspak mellan dessa. Den simulerar en sekventiell växellåda och ska kännas på samma vis när man växlar. Man ska kunna ställa in vridmomentkurvan på motorn, hur mycket kraft den ska leverera, den simulerade utväxlingen och hur många växlar man vill ha - allt för att optimera körupplevelsen. Batteripacket har man utvecklat internt och det ska ha kapacitet för att klara 40 mil på en laddning. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och målet är att tillverkningen ska dra igång någon gång 2022. Som väntat blir priset rätt så saftigt - från 430.000 euro styck. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Mick Schumacher testar F1 nästa vecka
Ska köra för Alfa Romeo under ett träningspass

Mick Schumacher, son till Michael Schumacher, är också racerförare precis som sin far. För tillfället kör han för Prema Powerteam i Formel 2 och idag kom nyheten att han på fredag nästa vecka hoppar ner i Alfa Romeos Formel 1-bil och därmed blir stallkamrat med Kimi Räikkönen. Mick kommer att köra en av bilarna under ett av träningspassen och där visa lite vad han går för. Rykten säger att han kan få ett F1-kontrakt till nästa säsong. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Touring Superleggera Aero 3
En strömlinjeformad bil med 30-talskänsla

Custombyggarna Touring Superleggera ska nästa vecka visa sitt senaste bygge på Salon Privé. Bilen som kallas för Aero 3 är en modern tolkning av strömlinjeformade sportbilar på 30-talet och under kolfiberkarossen som med lack tagit 5000 timmar att få till återfinns en "italiensk superbil". Man säger alltså inte vilken det är men med tanke på att det under huven sitter en V12:a som ger 740 hästar är det högst troligt en Ferrari F12berlinetta som gäller här. Man har inte velat bygga något som ska replikera en viss modell men personen som kommer att få det första exemplaret har ändå önskat att man fick in lite Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Aerodinamica i bilen. Med en sån körde man Le Mans 1938 och den rattades då av Raymond Sommer och Clemente Biondetti. Det är därför det står nummer 19 på den nya bilen samtidigt som de bakre sidorutorna har fått tre stycken ventilationshål i sig - såna som Alfan har framför cockpiten. 15 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad man får betala framgår inte, vilket kanske är bäst. Riktiga bilder istället för renderingar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Maseratis nya lilla suv kommer heta Grecale
Baseras på samma plattform som Alfa Romeo Stelvio

Maserati har en ny SUV som är mindre än Levante på gång och nu får vi reda på att denna kommer att heta Grecale. Namnet kommer från en våldsam nordöstlig vind som sveper över Medelhavet. Modellerna Mistral, Ghibli, Bora, Merak, Khamsin och Levante är också döpta efter kända vindstyrkor. Den nya modellen baseras på plattformen Giorgio som även Alfa Romeo Stelvio vilar på och är tänkt som en utmanare till bland annat Porsche Macan. Om allt går vägen visas bilen upp någon gång nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Harry kör Alfa Romeo GTV6
Som han lånat av Jeremy Clarkson

Den senaste klassikern som Harry Metcalfe rattat på sin kanal är den här vackra Alfan, en GTV6 som han lånat av "en bonde i närheten". Denne bonde är i själva verket Jeremy Clarkson, men det spelar inte jättestor roll eftersom det är bilen som är huvudpersonen i detta klipp. Fantastisk maskin men eftersom jag äger en själv kan jag inte säga något annat. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

En titt på Jeremy Clarksons Alfa Romeo GTV6
Och några av hans andra fordon

I den engelska orten Chipping Norton har Jeremy Clarkson en gård och där var Drivetribe nyligen och filmade. De passade då på att spana in Jeremys mycket fina Alfa Romeo GTV6. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

En första titt på Alfa Romeo Giulia GTAm
Dyr hardcore-version

I mars rullade Alfa Romeo ut värstingarna Giulia GTA och Giulia GTAm. Nu har diverse medier fått sig en första titt på Giulia GTAm och så här såg det ut. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

En åktur med en Bizzarrini 5300 GT Strada
Unik kärra

Efter att Giotto Bizzarrini jobbat hos både Alfa Romeo och Ferrari var han med och utvecklade Lamborghinis världsberömda V12:a som användes från 1960 till 2011. Mellan 1964 och 1968 tillverkade han även bilar under eget namn, och Bizzarrini 5300 GT Strada var en av dessa. Det blev 133 stycken exemplar och under det läckra skalet sitter en Chevrolet 327-V8:a på 5,4 liter kopplad till en fyrpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Här får vi se ett exemplar i fantastiskt skick som just nu är till salu, vad den kostar framgår dock inte men det spelar nog mindre roll för en hugad spekulant. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia QV möter en Alfa Romeo 2000 GTV
Nytt och gammalt

Throttle House har nu ställt två bilar från samma tillverkare mot varandra i ett jämförelsetest. Men det skiljer en hel del mellan dem, framförallt ålder. I ena ringhörnan har vi en Alfa Romeo 2000 GTV från 1973 och i den andra en Giulia Quadrifoglio från 2020. Så vad har hänt de senaste 47 åren? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Alfa Romeo fyller 110 år idag!
Firar med livesändning från museet i Arese

Idag är det hela 110 år sedan Alfa Romeo grundades. För att uppmärksamma och fira detta sänder man live från biltillverkarens museum i Arese. Man kommer visa unika grejer och öppnar delar av museet som tidigare aldrig visats för allmänheten. Giulia GTA gör också sitt första offentliga framträdande. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition tar sig en sväng på Nürburgring
Klockade 7:32.79

Sport Auto tog ut BMW M8 Competition på Nürburgring för att se vad den gick för och när man hade kört klart klockades tiden 7:32.79. Det gör bilen minst lika snabb som både Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och Audi R8 V10 Plus. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeos eldrivna SUV kommer 2022
Kommer troligtvis bygga på PSA-plattform

Senare i år kommer Alfa Romeo att sluta tillverka modellen Giulietta och då har man endast två stycken kvar i utbudet - Giulia och Stelvio. Men det ska fyllas på med fler, bland annat en liten eldriven SUV. Nu sägs det att den ska dyka upp någon gång 2022. Det finns inte så mycket information kring denna än men det sägs att man kommer bygga den på samma bitar som PSA använder sig av, en koncern man slog ihop sig med i slutet av förra året. Där finns det i dagsläget redan flera eldrivna bilar, som exempelvis Opel Corsa-e och Peugeot e-2008. Nästa modell från Alfa Romeo blir den lilla suven Tonale som lanseras nästa år. Den kommer att erbjudas som laddhybrid. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia GTA kostar från 1.925.000 kronor
GTAm från 2.000.000 kronor

För några veckor sedan skrev vi vad nya Alfa Romeo Giulia GTA och Giulia GTAm kostade i euro. Nu är de svenska priserna här och de lyder 1.925.000 respektive 2.000.000 kronor. För pengarna får man en Giulia Quadrifoglio med ännu mer klös och fokus på prestanda. Den dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter ger här 540 hästar och är ditt mål att köra bana köper du GTAm som dessutom är 100 kilo lättare och utrustad med bur och ordentliga skalstolar. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas totalt. Bygg din bil här. Tumnagel
26.9°
+
Bobby Green
0

Touring Superleggera teasar Berlinetta Aero
Retro-inspirerad sportcoupé

Touring Superleggeras senaste skapelse heter Berlinetta Aero och nu får vi en första teaserbild på bilen. Det här ska vara en retro-inspirerad coupé med svepande linjer som ska följa i fotspåren av klassikern Alfa Romeo 8C 2900B Speciale Tipo Le Mans. Planen var att visa den nya bilen på årets Goodwood Festival of Speed men eftersom eventet är framflyttat kanske det istället sker en avtäckning online. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia och Stelvio Quadrifoglio uppdateras
Snygga i grönt

I november förra året fick Alfa Romeos modeller Giulia och Stelvio sig en väldigt diskret facelift som innebar lite mer teknik, större skärm på insidan och nya lackalternativ. Nu kommer samma behandling även till prestanda-versionerna Quadrifoglio. Motorn är orörd vilket innebär att det under huven på dessa sitter en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Giulia driver bara på bakhjulen medan Stelvio är fyrhjulsdriven. Båda får en åttastegad automatlåda. Nytt är att man kan få maskinen att sjunga lite bättre med hjälp av ett avgassystem i titan med kolfiberändar från Akrapovic. Utseendemässigt uppdateras bilarna med nya mörkare LED-bakljus och blanksvarta inlägg runt grillen. Stelvio får även 21 tum stora fälgar. På tillvalslistan tillkommer grill, backspegelkåpor och bakvinge i kolfiber. Nya färger går också att få, bland annat den gröna vi ser här. Den heter Montreal och är inspirerad av den klassiska modellen Montreal som i år fyller 50. Precis som hos sina motorsvagare syskon är det på insidan det har hänt mest. Här sitter en ny läderratt och växelväljare på plats tillsammans med en uppdaterad mittkonsol med mer förvaringsutrymme. Man kan även få säkerhetsbältena i rött eller grönt om man skulle vilja. Nya val när det kommer till läder och Alcantara finns också. Ett par framstolar från Sparco med kolfiberbaksida finns som tillval. I mitten sitter det nya infotainmentsystemet som består av en pekskärm på 8,8 tum som bjuder på uppkopplade tjänster och ny design på menyerna. Quadrifoglio får en extra Performance Pages-meny där man bland annat kan se hur vridet fördelas, turbotrycket och hur mycket kraft som för tillfället används. På körassistantfronten får bilarna nu självkörning i nivå 2 och här finns teknik som Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Active Cruise Control, Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist och Highway Assist och Driver Attention Assist. Man ska kunna beställa från och med nästa vecka och de första bilarna väntas komma till Sverige i juli. Giulia Quadrifoglio kostar från 749.000 kronor medan Stelvio Quadrifoglio börjar på 849.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Priserna för Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm är här
Nu kan du även bygga din bil online

I början av mars rullade Alfa Romeo ut två stycken nya prestandaversioner av modellen Giulia - Giulia GTA och Giulia GTAm. Nu har man öppnat upp konfiguratorn för den förstnämnda så att man online kan bygga bilen som man vill ha den. Men den som hoppades på att kunna dyka ner i 100 olika val och detaljer blir tyvärr besviken. Det enda man kan göra är att välja mellan tre olika lackalternativ, färg på bromsok, färg på interiörens sömmar och färg på säkerhetsbältena. Den som vill att sin bil ska sticka ut lite extra har även möjlighet att få den klädd i klassiska dekorer som ni kan se exempel på här nedan. I samma veva får vi nu även reda på vad bilarna kostar. En Giulia GTA kostar från 175.000 euro medan Giulia GTAm kostar från 180.000 euro. Båda får en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 540 hästar vilket är 30 fler än i Giulia Quadrifoglio. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

En eldriven Alfa Romeo Spider är på väg
Får genomskinlig hardtop

För ett tag sedan skrev vi om att en eldriven version av klassiska Alfa Romeo Giulia var på väg. Du som hellre gillar modellen Spider blir inte heller utan. Garage Italia har nämligen planerar på att bygga en eldriven version av just denna och det här är de första skisserna vi får se. Bilen som väntas få namnet Garage Italia Duetto Icon-e baseras på den fjärde generationen av Spider. Förutom att den kommer att få en elmotor och batteripack kommer även bromsar och chassi att uppdateras. En kul detalj är även den helt genomskinliga hardtopen som lär skapa bastu-effekt om man kör varma dagar. Mer information om bygget ska komma allt eftersom. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Jay Leno provkör en Alfa Romeo Montreal
Alfan med V8:a

Nu har en Alfa Romeo Montreal från 1971 hälsat på hos Jay Leno och det som gör den så speciell är att det under huven sitter en V8:a på 3,0 liter som ger runt 200 hästar. Tidigare hade man bara fyror och sexor i utbudet så modellen stack ut, även med sin härliga design. Här finns lite historia för den som är intresserad. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Köp Harry Metcalfes gamla Alfa Romeo Spider
Härlig cabbad klassiker i bra skick

Harry Metcalfe har flyttat till ett nytt garage och i samma veva insåg han att det var dags att gå skilda vägar med sin Alfa Romeo "Duetto" Spider från 1967 efter tre års ägande, så nu kan du köpa den istället! På prislappen står det 49.995 pund och för pengarna får du en mycket välvårdad bil renoverad av en Alfa-expert och med den större 1750-motorn under huven. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Klassisk Alfa Romeo Giulia med eldrift
Totem Automobili har en på gång

För två veckor sedan skrev vi om Alfaholics kolfiber-kaross till klassikern Giulia. Några andra som också pysslar med den modellen är Totem Automobili som är i farten med att ta fram en eldriven version. Den har en elmotor på 525 hästar och 940 newtonmeter vilket bland annat ska ge bilen fartresurser på 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Motorn får sin kraft från ett batteripack på 50,4 kWh och detta ska fulladdat räcka för 32 mils körning. Företaget utgår från en Giulia GT Junior som man sedan plockar ned helt och hållet för att sedan bygga upp igen. Tio procent av original-chassit sparas - resten är helt eget. Den nya plattan är i aluminium och förstärkt överallt. Allt kläs sedan med en kaross i kolfiber. Målet var att visa upp den färdiga bilen på årets Goodwood Festival of Speed men eftersom eventet är uppskjutet vet vi inte när det blir. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Alfaholics presenterar kolfiber-kaross till Alfa Romeo Giulia
Varning för pornografiska bilder

Giulia är som ni kanske vet ingen ny modellbeteckning hos Alfa Romeo utan den dök upp redan 1962. Några som specialiserat sig på att bygga om just den gamla bilen är Alfaholics och deras toppversion kallas för GTA-R. Det är typ som en Singer-Porsche fast en Alfa Romeo istället. Nu presenterar man möjligheten att få denna bil med kaross helt i kolfiber och man visar upp det på detta vackra nakna vis. Den nya karossen är 70 kilo lättare än stål-varianten och när bilen är helt färdigbyggd är den 38 kilo lättare än värstingen GTA-R 290. GTA-R 300 som man kallar bilen för när den har kolfiber-karossen väger in på under 800 kilo. Siffran 300 är för att bilen då får ett effekt/viktförhållande på strax över 300 hästar per ton. Motorn man använder är en Twin Spark-fyra som borrats upp till 2,3 liter och som levererar 243 hästar vid 7000 varv. Bilen får även företagets senaste Ultraleggera-fjädring i titan. En Alfaholics GTA-R 290 kostar runt 240.000 pund, GTA-R 300 lär kosta en slant mer än det. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 ger oss långfingret
Prototyp är ute och rör på sig

Maserati MC20 har tidigare varit dold under Alfa Romeo 4C-kaross när man har varit ute och testat bilen. Nu har man dock bytt till produktions-karossen som man sedan klätt i maskering. Maserati delar nu med sig av suddiga bilder på just denna, poserande bredvid skulpturen L.O.V.E av konstnären Maurizio Cattelan som står på Piazza degli Affari i Milano. En tydlig markering från Maserati att konkurrenterna får se upp, eller? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Se Fisker Ocean röra på sig
Skum reklamfilm

I början av året presenterade Fisker sin nya modell Ocean. Nu har man släppt en kort video där vi får se bilen röra på sig för första gången, och av någon märklig anledning jaga ikapp en stackars Alfa Romeo Giulia. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm
Lättade busbilar för gata och bana

Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeo dammar av modellbeteckningen GTA?
Något ska i alla fall göra comeback

Alfa Romeo kommer till Genève och med sig lovar man att ha en comeback. Men vad handlar det om egentligen? Den här teasern är det enda vi får och den har fått ryktena om att modellbeteckningen GTA kan komma tillbaka att florera. Den skulle i så fall smackas på modellen Giulia i Quadrifoglio-utförande och skulle då bjuda på lägre vikt och ännu vassare köregenskaper. Det snackas också om att den får hela 620 hästar. Vad tror ni det handlar om? Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida