m

BMW börjar leverera i4 tre månader tidigare än väntat
Första iX-kunderna får även sina bilar om en vecka

Det brukar handla om förseningar när det gäller leveranser av nya bilar, men inte nu. BMW har nämligen börjat leverera de första exemplaren av elbilen i4 till kunder och det är tre månader tidigare än man först hade sagt. Om en vecka ska även de första kunderna få sina exemplar av den eldrivna suven iX. Bernhard Kuhnt som är Senior Vice President BMW Group Market Germany säger följande: "It is a very special moment for us when we hand over brand new models to customers for the first time. The BMW i4 shows in an emotional way how well fully-electric mobility and sporty driving dynamics fit together. For us, it is therefore clear: the BMW i4 will offer our customers a whole new dimension of driving pleasure." i4 erbjuds i två stycken versioner - eDrive40 och M50. Den förstnämnda har en elmotor på 340 hästar och en räckvidd på 59 mil medan M-versionen har dubbla motorer, fyrhjulsdrift, 544 hästar och räckvidd på 52 mil. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Amazons robot Astro sägs fungera dåligt
Kan inte heller hämta en öl åt dig

Igår presenterade Amazon hushållsroboten Astro, en robot som i stort sett är en rullande version av Amazons smarta assistent Alexa. Astro sägs även kunna göra en planritning över hemmet den befinner sig i samt leverera grejer från en person i hushållet till en annan, något som Astro klarar av via robotens inbyggda ansiktsigenkänning. Motherboard har varit i kontakt med källor som säger sig ha varit med och utvecklat Astro. De säger att roboten inte är redo för marknaden och har en massa brister. Källorna uppger bland annat att ansiktisgenkänningen fungerar dåligt, något som gör att roboten börjar förfölja personer som befinner sig i hushållet som den inte känner igen. Vidare sägs roboten inte känna igen om den närmar sig trappor vilket lett till att den åkt nerför sådana och gått sönder under tester. En utvecklare som arbetat med Astro säger till Motherboard: "Astro is terrible and will almost certainly throw itself down a flight of stairs if presented the opportunity. The person detection is unreliable at best, making the in-home security proposition laughable. The device feels fragile for something with an absurd cost. The mast has broken on several devices, locking itself in the extended or retracted position, and therex27s no way to ship it to Amazon when that happens." En annan grej som uppmärksammades av många tittare i Astros presentationsvideo var möjligheterna att låta Astro leverera grejer mellan olika medlemmar i hushållet, något som illustrerades med att Astro rullade fram med en öl i sin inbyggda flaskhållare. Att ha en robot som hämtar en öl från kylen och sedan ger denna till sin ägare verkar många se som den ultimata roboten att döma av de kommentarer jag sett på robotartiklar jag skrivit här på Feber de senaste femton åren. Så är tyvärr inte fallet med Astro. En människa måste fortfarande hämta ölen från kylen och sedan instruera Astro om att köra denna till någon annan person i hushållet. Astro kommer att kosta 1000 dollar och är en så kallad Day 1-produkt från Amazon. Det innebär att man kan få ansöka om att få köpa den från Amazon och sedan hoppas att denna ansökan godkänns. När Amazon planerar en bredare lansering av Astro finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas Amazons lanseringsvideo om Astro. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple kommer att köra bonusavsnitt av Mythic Quest
Med covid-19-tema

Snart är det dags för andra säsongen av komediserien Mythic Quest men innan det kommer Apple att visa ett fristående bonusavsnitt tillhörande säsong ett meddelade man igår. Avsnittet har fått titeln Everlight och handlar om när gänget kommer tillbaka till sin arbetsplats efter att under en tid ha arbetat hemma på grund av covid-19. Mythic Quest skapare och huvudrollsinnehavare Rob McElhenney har regisserat bonusavsnittet och säger om detta: "‘Everlight’ is a special episode that addresses the practical and emotional difficulties of returning to normalcy. Itx27s full of hope and joy and optimism for a bright future. Ahead of our upcoming second season, we felt it was the perfect way (and the perfect time) to invite the audience back into the world of x27Mythic Quest." Bonusavsnittet "Everlight" kommer att visas på Apple TV+ 16 april medan den andra säsongen av Mythic Quest drar igång 7 maj. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny instegsversion och sportversion av Mercedes EQC
Kostar nu från 66.068 euro

Mercedes breddar nu utbudet när det gäller den eldrivna suven EQC. EQC 400 4MATIC lanseras som färdigspecad instegsversion med ett frånpris på 66.068 euro och en sportigare version kallad EQC 400 4MATIC AMG Line proppad med AMG-prylar presenteras. Den kostar från 73.208 euro. Bägge bilarna är utrustade med en ombordladdare på 11 kW som standard. Båda två ska gå att beställa nu och de väntas dyka upp hos återförsäljare i maj. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya monsterskärm på 56 tum
Kommer att ha premiär i den eldrivna modellen EQS

I slutet av året kommer Mercedes att rulla ut den produktionsklara versionen av den nya lyxiga eldrivna sedan-modellen EQS. Nu får vi reda på att den kommer att få en skärm på 56 tum som man kallar för Hyperscreen. Den här bygger på andra generationen av infotainmentsystemet MBUX och som vi kan se är den en ersättare för fysiska knappar som brukar finnas runt ratten och på mittkonsolen. Skärmen sträcker sig ända bort till passagerarsidan så ingen ska bli utan. Som väntat är det inte en enda skärm utan flera som man bakat in i samma del. Hur skärmen är tänkt att fungera ser vi i de två klippen nedan. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Bentayga Hybrid
Inga överraskningar direkt

I juli förra året rullade Bentley ut en uppdaterad version av modellen Bentayga. Nu presenteras denna som laddhybrid och det är samma recept som tidigare som gäller. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 449 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till detta kopplas en elmotor och på bara el ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig runt fem mil. Batteripacket har dock ökat i storlek från 13 till 17,3 kWh och en full laddning ska ta runt 2,5 timmar - men det gjorde det innan också. 2026 ska alla modeller som Bentley erbjuder vara hybrider och 2030 ska alla vara helt eldrivna. Läs allt om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2020

Tesla uppdaterar Model 3
Får bland annat värmepump och elektrisk baklucka

En sak som Tesla Model Y har som varken Model S, Model X eller Model 3 har är en värmepump. Denna gör att batteriet inte måste jobba lika hårt för att värma upp bilen och därmed blir räckvidden längre. Men nu uppdateras de fyrhjulsdrivna Model 3-versionerna också med en värmepump och en del andra grejer. Utseendemässigt är bilen sig lik förutom en så kallad "chrome delete". Alla de tidigare kromade delarna är nu svarta istället. Den skarpsynte lägger även märke till ett gäng nya fälgalternativ. Performance får en omgång på 20 tum som heter Überturbine. Insidan har fått en ny mittkonsol utan pianolack och två platser för trådlös laddning av mobiltelefon. Ratten ska även nu vara uppvärmd. Bilen får också en elektrisk baklucka. Den nya värmepumpen gör att Standard Range går från 40,3 till 43 mil räckviddsmässigt, Long Range från 56 till 58 mil och Performance från 53 till 56,7. Även prestandan 0-100 km/h har förbättrats med 0,1 sekund för hela gänget. Uppdateringarna ska inte ha påverkat bilens pris. Det har även dykt upp ett gäng mjukvaru-uppdateringar och alla dessa kan ni läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Här är allt som kommer på Disney+ i Sverige
Hela listan!

Som ni säkert vet så kommer det inte bara Disney-saker på Disney+ utan också saker från Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographics. Nu har vi fått tag på hela listan av filmer, kortfilmer och serier som vi kan förvänta oss från start. Allt ska vara textat på svenska och där det är rimligt finns det även svenskt tal. Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0

Microsoft visar upp gränssnittet i Xbox Series X
Ser cleant ut!

Microsoft har visat upp Xbox Series X, lite spel samt pratat hårdvara, men vi har inte fått se hur det kommer vara att använda konsolen. Förrän nu. Microsoft har slängt upp ett inlägg på Xbox-bloggen där de visar upp det nya gränssnittet och pratar om hur fokus har legat på att upplevelsen ska kännas rapp och härlig. Det hela handlar inte bara om att göra att navigationen känns bra, utan även när det kommer till att starta spel, vilket ska gå rackarns kvickt med ny teknik som Quick Resume och Xbox Velocity Architecture. Gänget skriver bland annat detta om förbättringarna: "The Xbox Velocity Architecture and Quick Resume technology make games quicker to launch, and we knew we also wanted to make them faster to discover, talk about, and download - even while youx27re away from your console. Your phone, PC, or console - all working together. Any time you have available to spend gaming is valuable, and we wanted to ensure it was time spent playing, not waiting. The Home screen will load more than 50 per cent faster when you boot your Xbox, and is almost 30 per cent faster to load when youx27re returning from a game. Furthermore, these improvements use 40 per cent less memory than what was previously required." Utöver detta meddelar Microsoft att även butiksupplevelsen ska ha snabbats upp rejält. Enligt Microsoft ska butiken öppnas på endast två sekunder, vilket är kalas. Tumnagel
45.3°
+
André Stray
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida