28 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Hispano-Suiza presenterar en ny superbil
Det här är Maguari HS1 GTC

Som vi tidigare har skrivit så skulle Hispano-Suiza göra comeback igen och visa upp något nytt på mässan i Genève och det handlar om en elbil med sportiga former inspirerade av en bil från 30-talet. Så vad är då detta? Det visar sig att det finns två stycken olika företag som säger sig ha rätten till namnet Hispano-Suiza. Hispano Suiza Cars ligger bakom den kommande elbilen medan det vi ser framför oss nu istället är utvecklat av Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG. Förvirrande? Ja. Hur som helst så kallar man i alla fall den här för Suiza Maguari HS1 GTC och under skalet på den sitter en V10:a som enligt uppgift ska vara hämtad från Lamborghini Huracán. Den har fått två stycken eldrivna kompressorer monterade på sig och ska leverera inte mindre än 1 070 hästar. 0-100 km/h ska gå på raska 2,8 sekunder och toppfarten anges till 379 km/h. Om ni undrar vad det är för en liten "näbb" som sticker ut i fronten så är det en slags galjonsfigur formad som en fågel. Namnet Maguari kommer nämligen från Maguaristorken som finns i Sydamerika. De första leveranserna av bilen ska dra igång i slutet av året och vill man bli ägare till en får man langa upp 2,2 miljoner euro. Tumnagel
35.6°
0
2018

Ett gäng indietitlar är på väg till Nintendo Switch
Morphies Law, Moonlighter och This War of Mine

Nintendo har kört en liten minipresentation under måndagseftermiddagen och presenterat 15 indie-titlar som är på ingång till Nintendo Switch. Bland mängden spel hittar vi godbitar som bland annat Morphies Law, Moonlighter, Prison Architect och Children of Morta. Samtliga titlar med tillhörande sammanfattningar och releaseinfo hittar ni här nere. Tumnagel
39.3°
0
2017

Samsung presenterar Bixby
En lite mer användbar virtuell assistent

Att Samsung jobbar på den virtuella assistenten Bixby har varit allmän kännedom sedan en tid tillbaka, men nu har Samsung gett assistenten en ordentlig och officiell introduktion. Bixby kommer särskilja sig från Siri, Alexa och Google Assistant genom att fokusera på din mobila enhet i stället för information. Enligt Samsung ska Bixby ha väldigt högt kontextmedvetande, vilket betyder att du inte behöver fråga om specifika saker om någonting du för stunden har uppe på telefonen. Tittar du till exempel på en filmtrailer på telefonen så ska du i teorin kunna fråga Bixby någonting i stil med "när har den här filmen premiär" varpå Bixby ska förstå vad det är du frågar om och leverera premiärdatum. Bixby kommer ha en djup koppling till diverse appar på telefonen och utvecklare kommer i framtiden kunna lägga till Bixbystöd i sina appar. Vid release så lär det endast finnas en handfull appar med Bixby-stöd och majoriteten av dessa lär vara Samsungs egna. Samsung kommer märka alla Bixby-appar med frasen "Bixby-enabled" för att göra det lättare för dig att hitta kompatibla appar. Vi kommer få lära känna Bixby mer i samband med releasen av Galaxy S8 som ryktas ske om drygt en månad. Troligtvis lär vi få se den smarta assistenten dyka upp i fler Samsung-enheter under årets gång. Hela Samsungs pressmeddelande om Bixby hittar ni i faktarutan här nere. Tumnagel
40.1°
0
2016

Rolls-Royce visar galen konceptbil
Så här kanske framtidens lyxvagn kan se ut

Rolls-Royce visar i dag upp en konceptbil som visar hur en lyxvagn från märket kan se ut i framtiden. Bilen går under kodnamnet 103EX och den är en del i firandet av att BMW i år fyller 100. Inget konstigt i det då BMW sedan några år tillbaka står som äger till Rolls-Royce. 103EX är helt självkörande och givetvis eldriven. Chassiet är helt handbyggt och endast de bästa och mest avancerade materialen har använts. Den är proppad med massa spännande detaljer och liknar inget som kommit från Rolls-Royce tidigare. Upptäck den spännande bilen i 360 grader i videon nedan och läs allt om den i pressmeddelandet eller på länken. Tumnagel
30.8°
0

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
0
2015

Ferrari presenterar F12tdf
Ännu mer redo för racerbanan

Spionfotografer har under en ganska lång tid sett mystiska versioner av Ferrari F12 smyga omkring och det har sedan dess snackats om att en Speciale-version därför skulle vara runt hörnet. Nu presenteras den, men den heter inte F12 Speciale utan F12tdf där tdf är en förkortning av Tour de France. Cykeltävlingen kanske ni tänker? Nej, detta är en hyllning till långloppsracingen Ferrari dominerade i på 50- och 60-talet. Den 9 november äger den officiella avtäckningen rum men bilder och fakta kring bilen får vi ta del av redan i dag. Bilen byggs i en begränsad upplaga om 799 stycken exemplar och det köparna får är en F12 som är ännu mer anpassad för att köras på banan. Effekten ur den 6.2 liter stora V12:an har skruvats upp från 740 till 780 hästar och vridet har ökats med 15 Nm till 705. 0-100 km/h ska gå på snabba 2.9 sekunder, 0-200 på bara 7.9 sekunder medan toppfarten anges till över 340 km/h. På Ferraris egna testbana, Fiorano, klockar bilen in på 1:21. Tjänstevikten anges till 1 520 kilo vilket innebär att ingenjörerna har lyckats trolla bort 110 kilo jämfört med en vanlig F12. Bromsoken hämtas från LaFerrari vilket gör att den nya stoppsträckan från 100 km/h blir 30.5 meter, från 200 km/h 121 meter. Nytt är även bakhjulsstyrning, som gör bilen ännu bättre på att ta kurvor. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett helt nytt kjolpaket, ett par nya luftintag och en överlag mycket mer aggressiv design. Den är bredare, lägre, argare och så mycket uppkäftigare än tidigare. Allt om bilen finns i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
57.0°
0

Dags för en ny era - Bentayga är här
Bentleys första suv

För några år sedan hade nog de flesta skrattat åt tanken, att Bentley skulle falla för frestelsen att bygga en suv. Men dessa modeller säljer bra och britten kunde helt enkelt inte hålla sig. Den 9 september 2015 kommer att skrivas in i historieböckerna, för i dag presenterar Bentley den helt nya modellen Bentayga. Den snabbaste, lyxigaste, mest kraftfulla och mest exklusiva suven i världen. Och den får inte bara en mustig W12:a under huven, det kommer även en diesel och en hybrid framåt i tiden. Det kommer även finnas möjlighet att få en tredje sätesrad så att man får plats med sju personer - i en Bentley! The Times They Are A-Changinx27. Till en början erbjuds endast ett motoralternativ och det är en helt ny W12 på 6.0 liter med dubbla turbo som ger 600 hästar och 900 Nm. Det räcker för att ta den 2 422 kilo tunga besten från stillastående till 100 km/h på 4.1 sekunder. Toppfarten är som jag tidigare nämnt 301 km/h - något som alltså gör Bentayga till världens snabbaste i kategorin. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda och givetvis skickar denna kraften till alla fyra hjul. Bränsleförbrukningen anges till 1.28 liter per mil och utsläppen till 292 gram per kilometer. Bilen mäter in på 5.14 meter i längd, 1.99 i bredd, 1.74 i höjd med en hjulbas på 2.99 meter. I tanken går det 85 liter och i bagagerummet 590. På insidan dryper det av lyx till höger och vänster och här finns verkligen allt man behöver och lite till. Eftersom det är en bil som ska klara av någorlunda terräng finns det hela åtta olika körlägen man kan ratta runt med för att hitta det mest optimala för det tillfälliga underlaget. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt och de första leveranserna drar igång i början av nästa år. Några priser har inte annonserats ännu. Allt om Bentayga finns att läsa i pressmeddelandet nedan och ytterligare videoklipp hittas här. Tumnagel
25.5°
0

Nya Aston Martin Lagonda blir tillgänglig i fler länder
Inte bara för Mellanöstern längre

Du som blev lite putt för att nya Lagonda bara skulle säljas i Mellanöstern kanske blir glad av denna nyhet. Aston Martin har nämligen bestämt sig för att sälja bilen till fler länder, men du får skynda dig att lägga en beställning för det finns endast 200 exemplar. Länderna som kommer att få ta del av bilen som nu går att få som både höger- och vänsterstyrd är Kontinentaleuropa, Storbritannien och Sydafrika. VDn för Aston Martin, Dr Andy Palmer, säger följande: "Opening up the Lagonda Taraf to an increased number of customers around the world was a high priority for me as soon as I joined Aston Martin late last year. I wanted to be able to offer this exceptional saloon to the potential owners from around the globe who have been enquiring about it, and I’m very happy that we have been able to expand the Lagonda proposition." Skulle man ändå tycka att originalet är bäst dök det faktiskt upp ett exemplar från 1986 på Blocket häromdagen, med bara 738 mil på mätaren! Tumnagel
44.1°
0
2014

Twitpic stänger ner 25:e oktober
Mycket velande nu

Förra månaden skrev vi att bilddelningstjänsten Twitpic skulle stänga ner, ett besked som ändrades bara någon vecka senare då man sa att tjänsten köpts upp och skulle fortsätta existera. Det sista verkar dock ha varit ett lite för tidigt besked för nu meddelar Twitpic än en gång att man kommer att stänga ner sin tjänst. Man skriver i ett blogginlägg: "It’s with a heavy heart that I announce again that Twitpic will be shutting down on October 25th. We worked through a handful of potential acquirers and exhausted all potential options. We were almost certain we had found a new home for Twitpic (hence our previous tweet), but agreeable terms could not be met. " Den 25 oktober kommer därför Twitpic att stänga ner. Har man bilder man vill spara på tjänsten så uppmanas man att exportera dessa snarast. Tumnagel
37.2°
0

Dodge släpper lös Challenger SRT Hellcat
Över 600 hästar och lättantändliga bakdäck

Dodges faceliftade version av Challenger SRT har nu fått ytterligare ett lyft - i form av en version med tilläggsnamnet Hellcat. Det innebär mer effekt ur en ny motor, råare uppsyn och ett par bakdäck som ligger riktigt illa till att inte bli sönderskrynklade av tung högerfot. Motorn som är byggd på den 6.4 liter stora 392 HEMI-V8:an har fått 90 % av sina komponenter utbytta och försetts med en kompressor. Litervolymen har sänkts till 6.2 och på veven ska motorn nu ge över 600 hästar. Det gör den här bilen till den starkaste Challengern som någonsin tillverkats. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda eller för första gången den nya åttastegade automatlådan TorqueFlite. Bilen är fylld med elektronik och man kan ställa in flera olika körlägen som ställer in hur mycket effekt man har, hur snabbt lådan ska växla, hur mycket motstånd det ska vara i styrningen, hur hård fjädringen ska vara och självklart även om antispinn-systemet ska vara urkopplat så att man kan lägga ett par feta lakrits på vägen när andan faller på. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 275/40-däck och innanför dessa sitter skivor från Brembo som mäter 390 millimeter. När Hellcaten börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
0
Nästa sida